JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

SAYA PERNAH MENGAJAR 16 JAM SETIAP HARI 7 HARI SEMINGGU TANPA HENTI TANPA MENGABAIKAN TUGAS HAKIKI

 


Orang hanya melihat saya pada hari ini tetapi tidak banyak orang tahu sakit yang dirasa ketika baru hendak memulakan hidup. Yang manis dan indah dipandang memerlukan pengorbanan dan tenaga yang bukan sedikit. Ketika kita menangis keletihan di malam yang sepi dan ketika kita merintih kesakitan di pagi yang dingin, hanya Tuhan yang melihat bertapa kuat dan teguhnya hati. Saya tidak mahu bercerita tentang perjuangan diri dalam hidup ini waima dengan keluarga sendiri kerana saya tidak mahu orang memahami dan masuk ke dunia saya. Sewaktu mula bekerja saya mengimpikan untuk memiliki rumah, kereta, dan harta sendiri yang dibeli dengan usaha sendiri. Walau bagaimanapun, impian itu mungkin tidak akan tercapai jika saya hanya menjadi seorang guru. Alhamdulillah saya diberikan jalan mencari pendapatan tambahan dengan menjadi Guru Tuisyen.

Penglibatan saya sebagai guru tuisyen bermula apabila seorang rakan sekerja yang selalu memuji kerajinan saya mengajar. Guru perempuan ini selalu bercerita pelajar-pelajar selalu memuji saya pandai mengajar Bahasa Melayu. Oleh itu, beliau telah kempen dengan rakan-rakan untuk menghantar anak tuisyen di rumah saya di luar waktu persekolahan. Pada mulanya, saiz kelas tuisyen saya kecil iaitu hanya 15 orang pelajar. Akan tetapi, dalam tempoh tidak sampai setahun, nama saya sebagai guru tuisyen mulai dikenali, jumlah pelajar meningkat hingga melebihi 100 orang. Pendapatan bulanan saya bertambah. (Jumlah biarlah saya rahsiakan). Saya mulai menerima tawaran beberapa Pusat Tuisyen yang minta saya mengajar di Pusat Tuisyen mereka. Bayangkan saya mengajar di tiga buah Pusat Tuisyen Centre. Jadual saya penuh.

Selama 7 tahun saya mengabdikan hidup dengan mengajar Tuisyen. Saya tidak balik ke rumah selepas habis waktu persekolahan pada pukul 1:30 petang. Saya terus ke Pusat Tuisyen kerana kelas bermula pada pukul 2:00 petang hingga 5:30 petang. Kelas Tuisyen di rumah saya pula bermula dari pukul 7:00 malam hingga 9:30 malam. Waktu untuk makan dan rehat amat terhad. Ya, pendapatan bulanan saya agak banyak. Wang yang diperoleh saya simpan. Saya tidak ada masa melancong kerana waktu cuti sekolah pun saya mengajar tuisyen. Saya tidak pernah balik ke kampung halaman kerana sibuk bekerja sebagai guru. Walaupun saya sibuk mengajar tuisyen, tugas di sekolah tidak pernah saya abaikan. Saya buat kerja di sekolah dengan cemerlang hingga saya menjadi Guru Cemerlang Bahasa Melayu. (Maaf ya, saya bukan riak) Saya sekadar berkongsi.

Pada suatu hari, pagi Jumaat, saya tidak dapat angkat, pinggang saya amat sakit, seluruh badan saya terasa lemah tidak bermaya. Saya tidak pernah minta cuti. Pagi itu, saya hantar mesej kepada Tuan Pengetua untuk memberitahu bahawa saya sakit. Beliau memberikan kebenaran dan menasihati saya supaya pergi ke hospital. Saya minta pertolongan kawan untuk membawa saya ke hospital. Kebetulan pula, doktor yang merawat saya mengenali saya kerana anak beliau pun tuisyen di rumah saya. Selepas menjalani rawatan, saya dinasihatkan supaya berehat, banyakan tidur. Doktor memberitahu saya mungkin terlalu banyak bekerja dan kurang  berehat. Sejak itu, saya cuba mengurangkan waktu mengajar tuisyen di luar waktu persekolahan. Saya sedar duit tidak mampu membeli kesihatan tetapi untuk merealisasikan beberapa impian saya perlukan duit kerana saya tiada dahan tempat berpaut dan pohon tempat berteduh, saya berasal dari keluarga B50 (lebih daif daripada B40 - diluar carta)

Yang menjadi masalah, ibu bapa yang sudah mengenali saya tetap mencari saya juga. Mereka hendak saya juga yang mengajar anak cucu mereka. Saya pula jenis yang tidak sampai hati menolak kerana kebanyakan mereka belajar Bahasa Melayu dengan saya dari Darjah 1 hingga Tingkatan 5. Tahun 2016, apabila saya dinaikkan pangkat menjadi Penolong Kanan Kokurikulum, saya berpindah jauh dari bandar Sibu. Lokasi rumah saya jauh di Lapangan Terbang Sibu. Rezeki mengajar tuisyen beransur-ansur saya tinggalkan kerana tugas sebagai pentadbir agak berat. Ibu bapa pun faham akan keadaan saya. Saya tidak pernah lupa kepada semua yang memberikan saya rezeki untuk mengubah hidup ini suatu ketika dahulu. Terima kasih Tuhan yang telah membuka jalan. Ya, saya letih tetapi impian yang perlu dicapai amat  banyak hingga saya lupa untuk menjaga diri dan menggunakan waktu bersosial dengan orang lain. Saya hidup dalam dunia saya sendiri bertahun-tahun.

Tiada ulasan: