JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



11 November 2010

STPM 2006 SIRI 2

RETORIK PENDEDAHAN

01. Memberikan takrif tentang sesuatu istilah
02. Memberikan penjelasan tentang sesuatu topik
03. Memberikan panduan untuk melakukan sesuatu

RUJUKAN HORMAT : YANG BERHORMAT

01. Menteri Pelajaran
02. Yang Dipertua Dewan Rakyat
03. Ahli Dewan Undangan Negeri

LETUPAN DUA BIBIR TIDAK BERSUARA [ p ]

01. Udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut.
02. Udara tersekat pada dua bibir yang dirapatkan
03. Udara dilepaskan serta-merta
04. Pita suara tidak bergetar.

BENAR TENTANG PENGHASILAN BUNYI

01. Pita suara bergetar semasa menghasilkan bunyi vokal.
02. Udara keluar tanpa sekatan semasa menghasilkan bunyi vokal.

FONEM YANG MENGALAMI PROSES GLOTALISASI

01. badak
02. saat
03. percik

BENAR TENTANG DIFTONG

01. Terdapat unsur geluncuran
02. Mempunyai satu puncak kelantangan

STPM 2006 SIRI 1

KELUARGA

01. Bahasa yang berusia kurang daripada 2500 tahun

KUMPULAN BATU BERSURAT BAHASA MELAYU KUNO

01. Batu Bersurat Kedukan Bukit
02. Batu Bersurat Talang Tuwo
03. Batu Bersurat Kota Kaput
04. Batu Bersurat Karang Brahi

CIRI BAHASA MELAYU KLASIK

01. Penggunaan ayat songsang
02. Penggunaan struktur ayat pasif
03. Penggunaan kata pangkal ayat
04. Penggunaan laras bahasa istana

PERANAN MAJLIS BAHASA BRUNEI DARUSSALAM, INDONESIA, MALAYSIA (MBBIM)

01. Membentuk istilah
02. Menyeragamkan sistem ejaan

SEBAB BAHASA MELAYU DIPILIH SEBAGAI BAHASA RASMI

01. Pernah menjadi lingua franca
02. digunakan oleh majoriti rakyat Malaysia

CONTOH PENGGUNAAN BAHASA TIDAK FORMAL

01. Siapa suruh pergi kedai?
02. Adik Lebai Ali tengah cuci muka.

LARAS BAHASA

01. Laras bahasa bertambah mengikut keperluan.
02. Laras bahasa tidak mempunyai kaitan dengan gaya bahasa.

PERSAMAAN ANTARA LARAS BAHASA AGAMA DAN AKADEMIK

01. Disampaikan secara formal
02. Menggunakan istilah khusus
03. Kandungannya bersifat objektif
04. Mempunyai unsur kematangan dan kebenaran

WACANA : HUBUNGAN TUJUAN DAN SEBAB

Ayat : Derma itu untuk membantu orang susah. Amalan tersebut dituntut oleh agama.

01. Tujuan : Derma itu untuk membantu orang susah.
02. Sebab : Amalan tersebut dituntut oleh agama.

CONTOH AYAT RETORIK PEMERIAN

Datuk saya bernama Raja Abdullah. Orang kampung memanggilnya Tok Ku sahaja. Badannya gempal, tinggi, dan ada tanda hitam di pipi kirinya. Semasa hayatnya, Tok Ku saya terkenal sebagai guru agama dan juga guru silat.

CONTOH AYAT RETORIK PEMUJUKAN

Tahukah anda? Barang keluaran kami diakui mempunyai nilai pulangan yang tinggi. Sudah berpuluh-puluh tahun barang kami menguasai pasaran negara ini. Cubalah sekarang! Kami pasti anda gembira memilikinya.


ISU PENDIDIKAN : SEJARAH AJAR MANUSIA BENTUK KEHIDUPAN MASA KINI LEBIH BAIK

Sejarah mampu membentuk keperibadian diri seseorang. Kita menjadi apa yang kita jadi pada hari ini kerana kita mengenali sejarah diri. Sejarah membentuk ciri-ciri fizikal dan pemikiran seseorang, lalu membolehkan ia menghargai dirinya sendiri dan memahami hak orang lain. Manusia pada hari ini, perlu faham mengenai sejarah hidupnya, keturunan, asal-usul dan masyarakatnya. Orang Amerika Syarikat berbangga dengan sejarah penubuhan negara itu dan memartabatkan George Washington sebagai wira kemerdekaan yang membebaskan negara yang baru itu daripada penjajahan British pada 1776. Mereka berbangga dengan perisytiharan kemerdekaan mereka. China bermegah dengan kebangkitan Mao Tze Tung, India dengan Mahatma Gandhi dan tidak melupai sejarah kegemilangannya pada masa silam membabitkan individu serta perubahan masyarakat. 

Israel tidak akan melupakan peristiwa Holokos yang mengorbankan jutaan nyawa rakyatnya di tangan Nazi. Britain pula mempunyai Oliver Cromwell yang menjatuhkan Raja Charles I, memenggal lehernya dan menghapuskan kerajaan beraja pada 1649 untuk beberapa ketika saja. Kemudian beliau terpaksa mengembalikan kerajaan beraja di Britain kerana kerajaan tanpa raja yang dibentuknya itu tidak dapat memerintah negara, sebaliknya menjadi kucar-kacir. Oliver Cromwell sendiri menggantikan raja dan menggelarkan dirinya Lord Protector. Tetapi Britain terjerumus ke kancah kecelakaan yang amat teruk. Beliau sudah belajar daripada sejarah perbuatannya itu lalu membetulkannya dengan membawa kembali sistem kerajaan beraja. Oliver Cromwell kemudian mati dijangkiti malaria. Tiada doktor dapat mengubatinya. Contoh berkenaan hanyalah segelintir, tetapi semuanya membuatkan bangsa itu lebih peka dengan peristiwa sejarah, untuk merancang kehidupan masa depan masing-masing.

Hidup pada zaman ini, manusia perlu membuat perancangan masa depan. Ada orang berpendapat bahawa sejarah tidak penting dipelajari kerana apa yang sudah berlaku sudah tinggal kenangan. Ada yang berasakan mata pelajaran Sejarah tidak diperlukan lagi untuk dipelajari murid sekolah. Bagaimana seseorang itu hendak maju ke hadapan kalau dia tidak mengetahui mengenai apa yang sudah berlaku pada zaman lampau. Bukankah pengalaman dari sejarah mengajar kita membentuk kehidupan yang lebih baik? Pada waktu ini ada pihak mempertikai mengapa perlu ada kedudukan istimewa bagi orang Melayu. Pertikaian ini timbul kerana mereka tidak faham sejarah. Golongan ini akan terus mempertikai kerana mereka buta sejarah. Analisis semasa yang tidak mengambil kira fakta sejarah kenapa kedudukan istimewa orang Melayu itu perlu diteruskan, tidak akan dapat memberikan sebarang manfaat kepada golongan itu. Saya pasti golongan ini akan lebih bersikap jujur sekiranya mereka mempelajari sejarah dan mengetahui bahawa kedudukan istimewa itu sudah diberikan kepada orang Melayu dalam Perjanjian Sosial yang dipersetujui semua bangsa dalam sejarah tanah air kita kerana bangsa Melayu sudah memberikan kerakyatan kepada bangsa lain sebagai kompromi.

Peristiwa dalam sejarah memberi tapak kepada kehidupan masa kini. Masyarakat wajib mengingati masa lampaunya dengan segala kesilapan dan pencapaian demi untuk terus maju dan berkembang. Bukankah peristiwa hitam 13 Mei 1969 banyak mengajar kita untuk terus berwaspada dan mengambil iktibar agar peristiwa itu tidak berulang?  Di negara kita sendiri Malaysia, ada ramai yang mahukan mata pelajaran Sejarah diajar kepada pelajar sekolah tetapi ada segelintir manusia yang tidak mahukan perkara ini dilakukan. Orang yang tidak mahu mengetahui mengenai sejarah yang mana bumi dipijaknya, memang tidak mempunyai semangat nasionalis dan tidak berbangga dengan akar umbi keturunannya. 
 
Oleh Dr Hashim Yaacob
Berita Harian
11 November 2010

ISU PENDIDIKAN : PELAN BELAJAR SEPANJANG HAYAT DIRANGKA

 
Kementerian Pengajian Tinggi merangka satu pelan tindakan membudayakan Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) bagi tempoh 2011 hingga 2020 yang akan dilaksanakan sebagai dasar dan petunjuk pelaksanaan dalam mendemokrasikan pendidikan negara. Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata pelan tindakan itu bertujuan memastikan negara bersedia bergerak ke arah status negara berpendapatan tinggi seperti yang disasarkan kerajaan. Katanya, ketika ini kementerian menjadikan pembelajaran sepanjang hayat sebagai tonggak ketiga dalam Sistem Pendidikan Negara bagi membolehkan kerajaan menyediakan modal insan berilmu, berkemahiran dan berdaya saing. Proses mendemokrasikan pendidikan dalam negara adalah sebahagian usaha kerajaan untuk mengupayakan masyarakat supaya mereka tidak tercicir dan menyertai proses pembangunan dan kemajuan negara.

Khaled berkata, kementerian juga merancang mewujudkan sistem PSH yang mapan sebagai agenda nasional selaras Model Baru Ekonomi (MBE), Program Transformasi Ekonomi (ETP), Rancangan Malaysia Ke-10 (RMKe-10) dan konsep 1Malaysia, dengan penekanan terhadap latihan berterusan dan memahirkan semula tenaga kerja bagi pekerjaan bernilai tinggi.  Katanya, kementerian kini dalam usaha mengumpul maklumat melalui satu pangkalan data khusus dari semua institusi pengajian tinggi tempatan untuk melihat sejauh mana tahap pelaksanaan pembelajaran sepanjang hayat ketika ini memberikan peluang kepada rakyat mendapatkan pendidikan tanpa mengira kelompok tertentu. Melaluinya, kita nak tahu di mana kedudukan kita setakat ini dan akan membolehkan kementerian merancang lebih baik serta memberikan peluang sama kepada rakyat untuk menyambung pengajian ke tahap tertinggi yang mereka mampu. Katanya, maklumat dikumpul melalui pangkalan data berkenaan akan memudahkan rakyat menyambung pengajian melalui satu mekanisme lebih mudah, termasuk mengiktiraf pengalaman bekerja sebagai syarat umum menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi.

SERAMAI 90,301 ORANG PERLARIAN KINI BERADA DI MALAYSIA


Seramai 90,301 pelarian kini berada di Malaysia yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Orang Pelarian (UNCHR) sehingga September tahun ini. Timbalan Menteri Luar, Datuk A. Kohilan Pillay berkata, Malaysia bekerjasama dengan Pesuruhjaya Tinggi UNCHR dan Pertubuhan Antarabangsa bagi Migrasi (IOM) dalam penghantaran pulang orang pelarian ke negara asal atau penempatan semula ke negara-negara ketiga yang mahu menerima mereka. Beliau berkata setakat ini seramai 49,082 orang pelarian telah dihantar ke negara ketiga dengan UNCHR sebanyak 68 peratus dan IOM sebanyak 32 peratus, katanya menjawab pertanyaan Hamim Samuri (BN-Ledang) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini. Hamim dalam pertanyaannya ingin tahu jumlah pelarian luar negara yang masih berada di negara dan penyelesaian untuk jangka masa pendek dan panjang serta bentuk kerjasama yang diberikan oleh negara-negara seperti Kemboja, Vietnam, Thailand dan sebagainya. Kohilan berkata isu-isu berkaitan orang pelarian belum pernah dibangkitkan oleh negara-negara sumber seperti Kemboja, Vietnam, Filipina dan Thailand semasa perbincangan dua hala dengan Malaysia.

ISU PENDIDIKAN : PENUBUHAN MPPK BANGUNKAN PENDIDIKAN NEGARA

 
Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) yang ditubuhkan kelmarin diharap meletakkan pendidikan negara ini pada tahap yang lebih cemerlang. Idea menubuhkan MPPK ini pernah dicadangkan pada 1995, tetapi menjadi kenyataan ada 10 November 2010. Majlis ini mempunyai peranan menasihati Menteri Pelajaran berhubung isu-isu berkaitan pendidikan negara. Untuk tujuan itu, tujuh anggota majlis yang terdiri daripada pakar dalam bidang pendidikan telah dilantik. Majlis ini dipengerusikan oleh Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Wan Noordin. Dengan barisan anggota majlis yang terdiri daripada tokoh pendidikan pelbagai kaum, MPPK dijangka mampu memberi nasihat dan input untuk pembangunan pendidikan negara. Sudah tentu mereka memahami apa yang dihasratkan oleh Timbalan Perdana Menteri selaku Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tujuh anggota majlis ini akan melihat sistem pendidikan dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat lepasan menengah, hala tuju pendidikan dan pembangunan modal insan serta kebolehpasaran pelajar kita. Adalah tugas anggota majlis ini untuk menimbangkan setiap perkara yang dirujuk kepadanya dan mengemukakan nasihat mengenainya kepada menteri. Sebagaimana harapan Muhyiddin begitu juga rakyat yang mahu MPPK memikirkan kaedah bagaimana untuk merapatkan jurang pendidikan terutama perbezaan aliran demi memupuk perpaduan kaum dari peringkat sekolah. Selama ini banyak isu pendidikan diserahkan kepada masyarakat untuk membuat tafsiran masing-masing. Dengan adanya majlis penasihat ini, tuduhan kepada kerajaan mengenai sesuatu dasar pelajaran dapat dikurangkan. Kita bersimpati dengan kerajaan yang terpaksa turun ke bawah mendapatkan buah fikiran rakyat sebelum melaksanakan sesuatu dasar. 

Kadangkala sesuatu dasar yang baik untuk anak-anak dan generasi muda 'terbengkalai' bertahun-tahun angkara permainan politik pihak tertentu. Kini, elok kita serahkan pula kepada tokoh-tokoh pendidikan untuk memerah otak memikirkan apa yang baik untuk pendidikan negara. Biarlah mereka memikirkan perkembangan kurikulum, penilaian dan pentafsiran pendidikan, perancangan dan penggubalan dasar pendidikan serta isu-isu pendidikan. Penubuhan MPPK ini tidak boleh ditangguhkan lagi. Dalam kita bergerak di landasan menuju negara maju dengan rakyat berpendapatan tinggi, soal modal insan iaitu melalui pendidikan perlu diberi keutamaan. Bidang pendidikan perlu ke hadapan untuk tempoh 10 tahun akan datang selaras dengan dasar dan transformasi yang dilakukan kerajaan. Pelan induk pendidikan negara perlu dilaksanakan bersesuaian dengan tuntutan dan perkembangan semasa negara. Jadi tidak salah kerajaan menubuhkan MPPK agar strategi pendidikan negara dapat digerakkan sepenuhnya mengikut hala tuju dan dimensi baru negara.

ISU SOSIAL : MENENTUKAN KETAHANAN KELUARGA


Forum Keempat Peringkat Menteri Asia Timur Mengenai Keluarga (EAMFF) yang berakhir di Kuala Lumpur semalam bersetuju supaya kerajaan dalam setiap polisinya mengambil kira perspektif institusi keluarga terutamanya dalam aspek pembangunan ekonomi dan sosial. Delegasi dari 14 buah negara yang menyertai forum berkenaan dalam kenyataan yang dikeluarkan di akhir forum tersebut berpendapat peranan institusi keluarga pada hari ini perlu diperluaskan berdasarkan struktur keluarga tradisional yang kian berubah ekoran modenisasi dan cabaran pembangunan. ''Globalisasi mendedahkan institusi keluarga kepada situasi risiko dan risiko tinggi. Struktur keluarga yang semakin lemah dan perubahan dalam nilai keluarga dan perhubungan boleh mengancam aspek psikososial masyarakat serta masa depan generasi hari ini dan akan datang, '' tambah kenyataan tersebut.

Forum tersebut turut mengakui bahawa ketahanan sesebuah institusi keluarga adalah penting dan perlu menjadi fokus utama bagi kerajaan, masyarakat sivil dan sektor awam. Pada masa yang sama, sistem sokongan adalah perlu untuk membolehkan sesebuah institusi keluarga terus kukuh, sihat dan mampu bertahan. Antara resolusi yang dicapai dalam forum berkenaan ialah meningkatkan jaringan dan kerjasama di kalangan negara anggota EAMFF untuk berkongsi maklumat mengenai polisi keluarga, data, kajian, amalan yang baik dan pembangunan kapasiti dalam menangani masalah yang sering timbul dalam institusi keluarga. ''Perspektif yang memenuhi keperluan keluarga termasuklah keluarga yang menghadapi risiko atau berisiko tinggi perlu dimuatkan dalam setiap polisi dan program yang digubal. Komitmen untuk menjalankan kajian dan program-program pencegahan dan intervensi juga perlu ditingkatkan.

EAMFF yang berlangsung pada setiap dua tahun menjadi platform berkongsi pengalaman demi meningkatkan peranan institusi keluarga sebagai tulang belakang kepada perpaduan, keselamatan dan pembangunan negara. Ia merupakan medan terbaik bagi negara Asia Tenggara untuk berkongsi pengalaman mengenai isu-isu kekeluargaan dan mencari idea terbaik untuk menjalinkan kerjasama serantau. Menurut kenyataan yang diedarkan pada forum tersebut, menyedari ketahanan mampu menyerlahkan kekuatan seseorang individu, sebuah keluarga dan sebuah masyarakat, Malaysia sudah menyiapkan Dasar Keluarga Kebangsaan yang akan akan dibentangkan kepada Kabinet pada hujung tahun ini. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang menyatakan rasa puas hatinya dengan kejayaan EAMFF berkata, kerajaan akan membantu institusi keluarga untuk berhadapan dengan pelbagai risiko agar institusi keluarga tidak terhakis. 
''Esok merupakan sambutan Hari Keluarga Kebangsaan. Antara masalah yang dihadapi oleh keluarga ialah kegagalan mendapat cahaya mata. Dari kajian yang dijalankan punca ramai pasangan berselisih faham dan bercerai ialah kegagalan mendapat cahaya mata. ''Sejumlah 30 peratus daripada masalah kesuburan yang berlaku berpunca dari suami, 30 peratus lagi berpunca dari isteri, 30 peratus lagi disebabkan oleh kedua-duanya dan 10 peratus lagi disebabkan masalah yang tidak diketahui," jelasnya. Tambah Shahrizat, masalah kesuburan menyebabkan tekanan psikologi yang hebat dan beban tekanan yang ditanggung oleh mereka yang mengalaminya dikatakan sama dengan tekanan yang dialami oleh seorang pesakit barah. Selain itu rawatan kesuburan di pusat kesihatan swasta biasanya menelan kos yang tinggi. Sejak 1979, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) melalui klinik rawatan kesuburannya sudah berjaya mencatatkan 3,000 kelahiran dari pasangan yang menghadapi masalah untuk mendapatkan zuriat. Ini merupakan satu berita gembira yang boleh dikongsi dengan seluruh dunia.