JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



19 November 2010

STPM 2005 SIRI 2

VOKAL DEPAN LUAS [ a ]

01. Depan lidah diturunkan serendah-rendahnya.
02. Lelangit lembut diangkat menutupi rongga hidung
03. Udara dari paru-paru keluar melalui rongga mulut tanpa sekatan.
04. Hadir pada awal, tengah, dan akhir kata

KATA YANG MENGANDUNGI DIFTONG

01. Audit
02. Baiduri

MORFEM

01. Unit terkecil dalam bahasa
02. Berfungsi gramatis
03. Menjalankan tugas nahu

KATA BILANGAN

01. Kata bilangan himpunan = ketiga-tiga
02. Kata bilangan pecahan = setengah
03. Kata bilangan pisahan = setiap
04. Kata bilangan tak tentu = para

FUNGSI AKHIRAN "-an"

Perkataan : Lukisan
Fungsi : Menunjukkan hasil daripada maksud dalam kata dasar
Kata dasar : Lukis
Hasil : Lukisan

AYAT YANG  MENGANDUNGI KATA KERJA PASIF

01. Haji Kassim saya temui pagi tadi.

KATA TUNGGAL

01. Berdikari
02. Gelisah

KATA BERIMBUHAN "ber-" YANG MEMBAWA MAKSUD SAMA

01. api = berapi
02. tunas = bertunas
03. buih - berbuih

AKRONIM CANTUMAN SUKU KATA AWAL PERKATAAN

01. Tadika = Taman Didikan Kanak-Kanak
02. Komsas = Komponen Sastera

KATA KERJA YANG MEMBAWA MAKSUD LOKATIF

01. Mereka menuruni bukit curam itu.

AYAT YANG TIDAK BOLEH DIPASIFKAN

01. Air sungai itu mengalir deras ke kuala selepas hujan lebat.

AYAT

01. Mempunyai makna yang lengkap
02. Dimulai dan diakhiri dengan kesenyapan
03. Unit pengucapan paling tinggi dalam hierarki tatabahasa.

CADANGAN DARIPADA CIKGU ZUL

Salam sejahtera pelajar-pelajar dan rakan-rakan guru yang dihormati sekalian,

Cikgu Zul percaya semuanya sedang sibuk mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan STPM pada minggu hadapan. Pelajar-pelajar yang mengambil subjek Bahasa Melayu sudah pasti tahu bahawa pada tanggal 24 November 2010 anda semua akan menduduki peperiksaan Bahasa Melayu Kertas 2 STPM (910/2). 

Cikgu Zul nak ingatkan semua pelajar terutamanya pelajar-pelajar Cikgu Zul di SMK Sacred Heart yang amat disayangi dan dikasihi. Pada kesempatan ini Cikgu Zul nak ingatkan supaya anda semua prihatin dengan salah satu tema yang agak penting iaitu Sejarah. Entah mengapa, secara tiba-tiba terlintas di minda Cikgu Zul bahawa tema ini perlu diberikan perhatian. 
 
Antara soalan yang boleh dikemukakan berkaitan dengan tema sejarah ialah :

01. Kepentingan mata pelajaran sejarah.

Cikgu Zul bukannya bomoh ataupun ahli nujum yang mampu meramalkan segala-galanya. Namun demikian, atas nama seorang guru yang cintakan pelajar dan inginkan pelajar-pelajarnya berjaya, Cikgu Zul akan membantu selagi termampu.

Ikhtiar menjalani,
Untung menyudahi,
Manusia mengikhtiarkan,
Allah mentakdirkan.

Sekian, terima kasih.
Assalamualaikum.

ISU KESIHATAN : KESIHATAN MENTAL KESEJAHTERAAN FIZIKAL


Pepatah Arab ada mengatakan al aql salim fil jismi salim, atau aqal yang sihat terletak pada badan yang sihat. Ia menerangkan betapa pentingnya kesihatan fizikal dalam mewujudkan kewarasan akal dan kesihatan pemikiran. Manakala ungkapan Inggeris pula mengatakan there is no health without mental health. Ungkapan ini pula melihat bahawa kesihatan yang menyeluruh itu tidak akan menjadi lengkap jika kesihatan mental terabai. Semua ini menyimpulkan kepada kita bahawa kesihatan fizikal dan mental adalah berhubung kait dan tidak boleh dipisahkan. Sememangnya tidak wujud sama sekali erti kehidupan yang benar-benar sihat jika kesejahteraan mental itu diabaikan. 

Kesejahteraan mental, kestabilan emosi, kemantapan sahsiah dan personaliti, kecergasan fizikal, serta perhubungan sosial yang positif amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang benar-benar sihat. Fenomena ini secara logiknya adalah sejajar dengan definisi kesihatan seperti mana yang dinyatakan oleh World Health Organization atau WHO, iaitu health is a state of complete physical, mental and social well being and not merely the absence of disease or infirmity.

Definisi ini sebenarnya memberitahu kepada kita bahawa untuk menjadi seorang individu yang sihat, kita perlulah sihat dan sejahtera dari segi mental dan fizikal. Kesihatan mental memerlukan kita untuk memiliki pandangan dan sikap yang positif dan proaktif terhadap diri sendiri dan orang lain serta dalam perhubungan kita dengan mereka, di samping memiliki sikap yang positif terhadap persekitaran kita.Keupayaan untuk bekerjasama dengan orang lain secara sihat dan mampu mengharungi sebarang cabaran kehidupan secara berkhemah amat perlu demi kestabilan mental. 

Jika definisi oleh WHO ini menggambarkan pengertian terhadap kesihatan yang juga meliputi kesihatan mental, maka penyakit mental pula digambarkan sebagai sebaliknya. Iaitu sebarang sindrom mental, emosi atau tingkahlaku, yang amat mengganggu dan mendatangkan ketidakupayaan kepada individu itu untuk berfungsi secara sepatutnya dan memerlukan rawatan. Untuk mencapai atau memiliki tahap kesihatan mental yang sempurna bukanlah sesuatu yang sukar, namun kesan kegagalan dalam mencapai atau melaksanakan sesuatu yang mudah adalah lebih sukar kerana ia akan mengakibatkan lebih banyak keburukan dari kebaikan. Setiap individu mempunyai cara tersendiri bagi menyelesaikan masalah kehidupan yang dihadapi. Namun tidak semua di antara mereka yang tahu cara yang terbaik dan proaktif dalam menanganinya. 

Walaupun hanya segelintir yang menghadapi kepayahan seperti ini, namun langkah-langkah kesedaran perlu dilakukan untuk mereka agar kaedah yang diambil tidak menjurus kepada kemusnahan dan tingkah laku berisiko tinggi serta berbahaya. Kita tidak mahu ada anggota masyarakat yang menggunakan pendekatan sendiri seperti mengambil dadah, meminum arak, merokok, menganjurkan seks bebas, atau membunuh diri bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi. Kesan penyakit mental sebenarnya lebih banyak mendatangkan keburukan dan bebanan kepada kita semua dalam pelbagai aspek kehidupan, khusus terhadap pesakit, keluarga mereka, majikan, kehilangan produktiviti dan pendapatan, seterusnya menjejaskan ekonomi negara dan sistem penjagaan kesihatan. Memang sudah dimaklumi bahawa penyakit mental, tekanan emosi dan gangguan tingkah laku turut mendatangkan pelbagai kesengsaraan dan ketidakupayaan lain. Ia bukan sahaja menjejaskan produktiviti, tetapi juga kesannya yang negatif terhadap keperibadian dan perhubungan sosial, malah boleh membawa kepada pelbagai penyakit mental dan fizikal lain serta ada yang berakhir dengan kematian. 

Wujud banyak kajian yang mendapati pertalian rapat di antara penyakit mental seperti kemurungan dengan penyakit berkaitan jantung seperti penyakit jantung kardiovaskular, koronari, strok dan sebagainya. Pesakit kemurungan dan skizofrenia juga berisiko untuk menghidapi penyakit diabetes dan obesiti. Manakala penghidap penyakit kebimbangan (anxiety) turut terdedah menghidapi penyakit jantung koronari, strok dan kematian otot-otot jantung (myocardial infarction). Penyakit berkaitan gangguan sistem pernafasan seperti asma dan COPD (chronic obstructive pulmonary disease) juga dialami oleh pesakit kemurungan, pesakit panik dan pesakit kebimbangan umum (generalized anxiety). Di kalangan pesakit gangguan kebimbangan (anxiety disorders), mereka turut didapati lebih berisiko untuk menghidapi penyakit kronik lain yang berkaitan dengan sistem penghadaman. 

Kajian telah mendapati pesakit gangguan panik dan kebimbangan umum lebih tinggi menghidapi masalah yang dikenali sebagai irritable bowel syndrome atau IBS, satu masalah kronik berkaitan sistem penghadaman dan pembuangan najis. Hasil Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2006, Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan trend peningkatan kes gangguan mental dan tingkah laku sebanyak 6 peratus di kalangan masyarakat berbanding kajian yang sama pada 1996. Masalah kesihatan mental golongan dewasa meningkat kepada 11.2 peratus berbanding 10.7 peratus. Manakala golongan kanak-kanak dan remaja, ia meningkat dari 13 peratus kepada 20. 3 peratus. Kajian ini turut menyaksikan seramai 3 juta daripada 26 juta rakyat mengalami masalah kesihatan mental. 

Manakala antara 20 hingga 30 orang dari setiap 100,000 rakyat akan membunuh diri setiap tahun. Peningkatan turut dilihat dalam trend mendapatkan rawatan masalah mental di hospital-hospital kerajaan. Pada tahun 2008, seramai 400, 227 pesakit mendapatkan rawatan psikiatri di hospital-hospital kerajaan berbanding 346, 196 pesakit pada tahun 2007. Menjelang tahun 2030, WHO menganggarkan penyakit kemurungan (depression) merupakan punca utama bebanan yang mengakibatkan ketidakupayaan, selepas bebanan akibat penyakit AIDS dan jangkitan HIV. Menurut Persekutuan Psikologi dan Kesihatan Mental ASEAN pula, negara ini akan mengalami penjejasan ekonomi dan produktiviti sehingga RM1 bilion akibat penyakit mental yang tidak terkawal. Selepas memahami hubung kait antara penyakit mental dengan penyakit kronik fizikal, sudah pasti sebarang peningkatan kes gangguan mental akan juga mendatangkan peningkatan beban yang teruk kepada kesejahteraan fizikal. Bagi menghindari perkara ini, sebarang bentuk gangguan mental atau perkara yang menjurus kepadanya wajar dicegah dari awal lagi. 


Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Utusan Malaysia
19 November 2010

ISU SOSIAL : KOLABORATIF ANTARA MALAYSIA DENGAN AMERIKA SYARIKAT UNTUK MENANGANI JENAYAH PEMERDAGANGAN MANUSIA


Malaysia akan bekerjasama dengan Amerika Syarikat (AS) dari segi perkongsian kepakaran dalam menangani jenayah pemerdagangan manusia peringkat global. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, berikutan itu beliau akan membuat satu lawatan kerja ke negara itu tahun 2011 bagi memastikan wujud situasi 'menang-menang' hasil kerjasama tersebut. Menurutnya, AS diakui mempunyai badan yang berupaya mengekang jenayah berkenaan antaranya Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Agensi Perisikan Pusat (CIA) namun terdapat pertindihan peranan dan tugas yang perlu ditangani. 

Dan pengalaman kita di Malaysia jika berdepan dengan penjenayah-penjenayah ideologi dan merentasi sempadan ini yang pemikiran dan sandaran mereka hanya kepada wang ringgit, ia memerlukan tindakan yang boleh menyentuh perasaan dan pemikiran mereka terlibat bukan sahaja dalam konteks tahanan, itu juga kita akan bincangkan dengan mereka (AS).  Saya fikir kemuncaknya kita sedang bincangkannya sekarang apabila lawatan saya ke AS tahun depan yang sedang diaturkan, saya takkan turun sehingga kita telah putuskan perkara-perkara asas bersama-sama dengan AS kerana yang kita nak pastikan ada situasi menang-menang yang mana Malaysia mendapat manfaat hasil kerjasama ini," kata beliau. Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menerima kunjungan hormat Duta Amerika Syarikat berkaitan Pemerdagangan Manusia, Luis CdeBaca di pejabat beliau di sini hari ini.

Dalam pada itu, CdeBaca berkata, pihaknya melihat KDN memainkan peranan aktif dalam memerangi jenayah pemerdagangan manusia. ''AS begitu komited mahu bekerjasama dengan negara-negara seluruh dunia untuk mengekang jenayah ini dan ia terserlah menerusi kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Prresiden Barrack Obama dan Setiausaha Negara, Hillary Rodham Clinton," katanya. Pindaan Akta Antipemerdagangan Orang 2007 di negara ini telah dikuatkuasakan bermula 15 November lalu. Pindaan ini menjadikan akta sedia ada lebih komprehensif dan menyeluruh dalam menangani jenayah pemerdagangan orang dan penyeludupan imigran.

ISU KENEGARAAN : ILMU SEJARAH MEMBINA NEGARA


Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memutuskan subjek Sejarah wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia menjelang 2013. Muhyiddin kemudian menekankan betapa pentingnya metodologi subjek ini melalui satu transformasi besar supaya pengajaran dan pembelajarannya menjadi lebih relevan lagi menarik sekali gus berjaya mendorong pelajar menghayati ilmu yang begitu penting dalam kehidupan manusia ini. Langkah memperkenalkan lulus wajib subjek Sejarah ini bertujuan, pertamanya, memartabatkan ilmu sejarah di Malaysia. Kedua, menonjolkan kepentingan dan kerelevanan ilmu sejarah dalam setiap aspek kehidupan rakyat Malaysia. Akhir sekali memperkasakan legasi sejarah Malaysia yang mencerminkan kepelbagaian masyarakat selari dengan perjuangan 1Malaysia.

Tindakan ini harus dipandang serius kerana, berbeza dengan masyarakat Barat contohnya, masyarakat Malaysia yang rata-rata buta sejarah sering meremehkan kepentingan ilmu sejarah dan jarang memberi penghormatan kepada para sejarawan yang secara langsung dan tidak langsung menyumbang kepada pembangunan negara melalui usaha penyelidikan dan penulisan sejarah negara dan bangsa. Usaha ini memerlukan pengorbanan masa serta kebijakan membuat intepretasi tanpa sebarang sifat prejudis, propaganda, dan stereotaip. Sejarah yang bernas ditulis berlandaskan fakta dan bukti serta intepretasi yang matang yang mengambil kira bukan sahaja konteks tempatan tetapi juga dunia.

Selain konteks satu lagi kriteria penting ilmu sejarah adalah periodisasi. Sejarah harus bermula dari awal ketamadunan manusia dan sekiranya boleh berakhir sehingga masa kini. Langkah wajib lulus sejarah ini amat bertepatan pada waktunya terutama apabila perpaduan masyarakat Malaysia tercabar hasil perpecahan politik dan tuntutan atau tindakan melampau sesetengah pihak yang mula mempersoalkan keluhuran perlembagaan Malaysia. Malah ada yang mula membuat interpretasi tersendiri tanpa merujuk sejarah perlembagaan itu sendiri. Perlembagaan Malaysia merupakan satu-satunya 'kerangka asas' (fundamental framework) dan prinsip yang diperjuangkan oleh perlembagaan ini patut dijadikan panduan dan inspirasi. Maka bagi generasi muda memahami dan menghargai sejarah negara, mereka patut menghayati dan meluhurkan perlembagaan.

Jadi, pengajaran dan pembelajaran sejarah Malaysia sepatutnya mengandungi penghayatan perlembagaan sebagai satu asas dan landasan. Pengajaran dan pembelajaran sejarah merupakan satu aspek pembinaan kenegaraan yang kritikal dan penting. Subjek Sejarah adalah satu-satunya saluran untuk menyampaikan warisan negara dan legasi kebudayaan kepada generasi masa kini. Justeru, dari perspektif ini, ilmu sejarah yang disampaikan harus mengandungi 'naratif kepelbagaian' (plural narratives) yang mencerminkan corak latar belakang etnik, bahasa, dan budaya. Langkah ini akan membawa kepada pemuliharaan keunikan politik, ekonomi dan sosio-budaya Malaysia terutama apabila ada pihak tertentu yang cuba menulis kembali dan memadam aspek-aspek penting dalam sejarah Malaysia bagi kepentingan peribadi atau politik masing-masing. Memang bukan mudah untuk memastikan keseimbangan yang wajar dan memberikan ruang 'secukupnya' kepada semua pihak bagi mencerminkan kepelbagaian ini.

Walau bagaimanapun, sejarah sesebuah negara sudah tentu akan lebih mencerminkan masyarakat perdana walaupun penekanan kepada masyarakat minoriti harus juga diberi perhatian. Lihat sahaja sejarah Amerika Syarikat umpamanya, sejarahnya lebih menjurus kepada masyarakat kulit putih yang datang dari negara Eropah terutamanya yang kemudiannya membentuk majoriti penduduk negara tersebut. Tetapi perbincangan yang menjurus kepada sejarah golongan pribumi dan minoriti seperti masyarakat Amerika berketurunan Afrika, masyarakat hispanic atau Asia ada dibincangkan tetapi tidak sehingga mengatasi sejarah masyarakat perdana. Tujuan ataupun objektif pengajaran dan pembelajaran Sejarah bukan hanya untuk mendalamkan pengetahuan generasi muda mengenai latar belakang dan profail negara malah untuk memupuk semangat patriotisme dan menyemarakan lagi sikap bertolak-ansur, toleransi, saling hormat-menghormati diantara kaum dan agama serta bahasa dan budaya.

Dengan kata lain, ia bertujuan untuk mengukuhkan lagi perpaduan rakyat dan menanam suatu identiti nasional atau kebangsaan yang meliputi aspek kewarganegaraan dan sekali gus keturunan di mana kedua-dua aspek ini tidak sama sekali bercanggah. Pembinaan dan pembangunan negara bergantung kepada usaha bersepadu rakyat pelbagai yang mempunyai warisan sejarah dan masa depan bersama (shared past and shared future). Maka, pengajaran dan pembelajaran Sejarah bukan semata-mata mengetahui atau menghafal sedikit sebanyak detik-detik dan peristiwa lampau. Imbasan (reflections) sebegini tidak memanfaatkan pelajar dan masyarakat amnya. Yang paling penting adalah usaha untuk meningkatkan kefahaman pelajar sekaligus memupuk nilai-nilai bersama (common values) dan identiti bersama (shared identity) yang menjadi panduan, iktibar dan pegangan bagi memacu halatuju negara.

Bagi memartabatkan ilmu sejarah di Malaysia, maka pendedahan awal di peringkat sekolah rendah kepada subjek ini amat penting. Usaha sebegini dapat melahirkan warganegara Malaysia yang peka akan sejarah negara dan bangsanya dan yang paling penting melahirkan semangat patriotik di peringkat awal lagi kerana diperingkat ini mereka mudah menerima ilmu, membentuk nilai diri dan perspektif. Pada masa yang sama menghayati dan memahami kerelevenan sejarah dalam kehidupan harian dan kehidupan masa depan. Sekiranya penambahan subjek Sejarah dalam kurikulum sekolah rendah dianggap membebankan, maka kita boleh melihat contoh dan amalan negara Barat dalam menghayati ilmu sejarah. Ilmu sejarah digabung dengan pelbagai bidang ilmu lain seperti sivik, kewarganegaraan, geografi, ekonomi dan lain-lain dalam satu bidang yang dikenali sebagai pengajian sosial atau mungkin lebih sesuai dinamakan pengajian kemanusiaan. Ini selari dengan tuntutan Timbalan Perdana Menteri yang menganjurkan transformasi dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah.
Gabungan pelbagai disiplin ilmu ini atau pendekatan multidisciplinary ini merupakan satu metodologi pendidikan yang semakin dititikberatkan oleh institusi pendidikan kebelakangan ini.

Pendekatan multidisciplinary dengan ilmu sejarah sebagai komponen utama ini dapat membina kematangan pelajar dalam menganalisis peristiwa masa lalu, masa kini dan membuat keputusan di masa akan datang. Ilmu Sejarah mampu membina kemahiran berfikir, menganalisis, mengkritik, menghujah, menyelidik, dan yang paling penting berkomunikasi di kalangan pelajar sekali gus melahirkan pelajar yang holistik. Ilmu Sejarah membicarakan interaksi antara manusia terutamanya, maka, subjek pengajian kemanusiaan ini mengkaji masyarakat terutamanya dapat menimbulkan minat pelajar untuk memahami dan menghayati kepentingan interaksi antara manusia ini.

Maka subjek Sejarah menjadi lebih menarik apabila dapat diperluaskan kepada sejarah dunia bagi menghargai tamadun yang dibina sejak awal kehidupan manusia dan seterusnya memahami kepelbagaian yang wujud di dunia dan menghormati kepelbagaian serta kekayaan budaya yang wujud di dunia. Fenomena globalisasi yang menjadikan dunia ini semakin sempit menyebabkan sejarah dunia menjadi satu elemen penting dalam membina insan yang menyeluruh. Ciri-ciri sivik seperti toleransi, empati, sifat inclusive, menghormati komuniti, mengutamakan kepentingan awam dan sebagainya amat penting dalam melahirkan warga negara dan warga dunia yang perihatin lagi bertanggunjawab. Ini selari dengan trend pendidikan di dunia baik di peringkat rendah mahupun peringkat pengajian tinggi yang mula mengutamakan liberal studies kerana mampu melahirkan individu atau pelajar yang versatile, yang luar biasa kemahiran berfikir dan kepakarannya dalam berhujah serta kreativitinya dalam menghasilkan penulisan dan penerbitan.

Di institusi pendidikan ternama kombinasi liberal studies dengan disiplin sejarah mula mendapat sambutan dan graduan yang menerima pendidikan yang holistik ini rata-rata lebih mudah mendapat pekerjaan dan disukai majikan. Nilai kemanusiaan yang dipupuk melalui ilmu sejarah ini tidak dapat dinilai harganya. Maka sekiranya disiplin lain disanjung kerana nilai ekonominya oleh masyarakat Malaysia yang semakin materialistik, maka subjek Sejarah harus dimartabatkan kerana ciri-ciri kemanusiaan yang ditanam dan dipupuk di dalam jiwa pelajar. Aspek kemanusiaan ini memerlukan masa yang panjang untuk dipupuk, dibina dan diperteguhkan.

Maka adalah sesuai sekiranya pengajian kemanusiaan ini di perkenalkan di peringkat rendah. Apabila kefahaman ini sudah wujud di kalangan pelajar maka, mudah bagi mereka membentuk jati diri berpandukan nilai-nilai bersama dan universal. Nilai ini dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian sebagai warganegara yang bertanggungjawab dalam "1Malaysia" yang sedang menuju ke arah negara maju tahun 2020 dan juga warga dunia yang kompetitif di mana jua berada berlandaskan keunggulan jati diri yang dibina melalui ilmu sejarah.

Prof. Madya Dr. Shakila Yacob
Jabatan Sejarah Fakulti Sastera
dan Sains Sosial, Universiti Malaya

Utusan Malaysis
19 November 2010