JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



08 Julai 2012

ISU PENDIDIKAN : PELAJAR TINGKATAN ENAM SUDAH TIDAK SESUAI PAKAI BAJU SEKOLAH


Rencana ini ditulis oleh :
Azman Anuar


Sesiapa yang pernah menjadi pelajar Tingkatan Enam pasti ada menyimpan perasaan malu ketika berpakaian seragam sekolah dalam usia 18 -20 tahun ketika itu. Pakaian sekolah inilah antara faktor yang tidak merangsang ramai pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menyambung pelajaran ke peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Walaupun sudah ada penambahbaikan dari segi kurikulumnya yang mesra pelajar, sistem peperiksaan dirombak ikut sistem semester, kos pengajiannya murah, yurannya ditanggung oleh kerajaan, tetapi soal berpakaian seragam sekolah dilihat sudah tidak relevan dengan perkembangan semasa. Selepas meninggalkan Tingkatan Enam kira-kira 30 tahun lalu, saya lihat pakaian baju putih, seluar panjang hijau tua bagi lelaki dan baju kurung putih dan berkain biru laut bagi perempuan - masih melekat di tubuh pelajar 'dewasa' sekolah menengah sampai sekarang.

Mereka juga ada perasaan untuk bergaya. Tetapi kepada pelajar yang sudah memasuki usia remaja, mereka diwajibkan berpakaian seragam itu untuk ke kelas. Apabila melihat rakan sebaya yang menuntut di pusat asasi, matrikulasi atau kolej universiti serta institut pengajian yang menawarkan sijil pun - mereka berpakaian biasa. Kalau ada pakaian seragam pun tidak sama dengan pakaian sekolah. Persepsi pelajar tingkatan enam macam budak-budak sekolah sedikit meruntun rasa kecil hati mereka. Tapi itulah yang ditetapkan oleh kerajaan sejak wujud tingkatan enam lagi. Remaja dalam usia sedemikian dari segi psikologinya merasa malu. Perubahan zaman pantas berubah dan bertukar penampilan. Namun dalam usia remaja sedemikian, mereka merasa malu masih dilihat seperti pelajar tingkatan lima ke bawah.

CIKGU ZUL SETUJU SANGAT, 
ANDA BAGAIMANA?

Ubahlah dasar pakaian sekolah bagi membenarkan pelajar tingkatan enam berpakaian kemas sebagaimana ditetapkan peraturan kepada pelajar di universiti. Kita mahu melihat pelajar tingkatan enam berubah imej dengan pakaian kemas dan berkasut hitam. Seluar jeans dan baju T tidak dibenarkan. Dengan perubahan sedemikian tidak nampak lagi perbezaan pelajar tingkatan enam dengan rakan sebayanya di peringkat prauniversiti. Pakaian pelajar tingkatan enam ini perlu diberi perhatian utama dalam usaha Kementerian Pelajaran memberi wajah baru kepada pelajar STPM. Cadangan ini bersesuaian dengan pengumuman bahawa perubahan besar bakal dilakukan kerajaan dengan memisahkan pelajar tingkatan enam daripada pelajar tingkatan satu hingga lima di sekolah sedia ada untuk ditempatkan di pusat pengajian khas.

Banyak pihak menyambut baik berita yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Mesyuarat Menteri-Menteri Pendidikan ASEAN (ASED) Ke-7 di Yogyakarta, Indonesia kelmarin. Tingkatan enam sepatutnya menjadi pentas bagi melatih para pelajar supaya mereka lebih berdikari dan dapat menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran di universiti. Oleh itu amat sesuai sekali sistem pelajaran tingkatan enam diberi penjenamaan semula. Imej pelajar, sistem dan kualiti pendidikan tersebut perlu diselaras dengan sistem pendidikan prauniversiti lain. Memang elok sangat cadangan Muhyiddin supaya kelas tingkatan enam dipisahkan dari sekolah menengah sedia ada. Guru yang mengajar pelajar tingkatan enam juga harus golongan guru yang berbeza.

Apa sahaja yang difikirkan baik untuk memulihkan semangat dan imej tingkatan enam, lakukanlah. Kalau kerajaan mahu mengkaji tempoh pembelajaran tingkatan enam dipendekkan kepada enam bulan lebih awal seperti yang dilalui oleh pelajar-pelajar matrikulasi, maka teruskan usaha tersebut. Memang kerajaan perlu mengubah sistem pendidikan tingkatan enam kerana persepsi sebilangan besar masyarakat terhadap tingkatan enam dilihat berada di peringkat bawah berbanding dengan pendidikan matrikulasi. Sedangkan kelulusan dan kelayakan pelajar yang mengambil STPM dan matrikulasi adalah sama. Mereka perlu bersaing untuk merebut tempat melanjutkan pelajaran ke universiti. Tiada beza nilai sijil STPM dengan sijil matrikulasi, cuma yang membezakan mereka ialah sistem pelajaran, tempat belajar dan pakaian seragam. Jadi jika Kementerian Pelajaran ingin membuat perubahan, jangan lupa ubah juga imej baju sekolah itu.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
08 Julai 2012

JADIKAN MOTIVASI UNTUK BERJAYA : KEHEBATAN DATUK JIMMY CHOO


Rencana ini ditulis oleh :
RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH


Jarang benar kelibat pereka kasut bertaraf antarabangsa, Profesor Datuk Dr. Jimmy Choo Yeang Keat kelihatan di Malaysia. Kesempatan bertemu secara eksklusif yang diaturkan Pengarah Urusan Tradisi Busana, Dodi Mohasdi Mohammad, membuatkan penulis teruja. Apa yang mengagumkan penulis, bukanlah status atau namanya yang glamor. Sebaliknya, sifat rendah diri dan mesra beliau. Anak kepada seorang tukang kasut ini lahir dalam sebuah keluarga yang kecil. Beliau dibesarkan di Lebuh Hutton, Georgetown, Pulau Pinang dan gemar menghabiskan masa dengan berenang di Gurney Drive. Sekalipun telah mencipta nama di luar negara, namun Jimmy akan pulang ke kampung halamannya setiap tahun bersama keluarga.

Bercerita tentang pengalamannya sebagai pereka fesyen kasut, Jimmy memberitahu, sebaik saja tamat pengajian, beliau bekerja sebagai penolong pereka fesyen di sebuah kilang di Hackney, London. Beliau hanya bekerja selama dua tahun sebelum membuka kedainya sendiri. "Pada masa itu sangat sukar untuk menjual kasut kerana anda bukan orang terkenal. Penglibatan awal saya di sana sangat susah kerana London bukan kota kecil dan ia sangat popular. Secara jujurnya, bekerja sebagai orang asing di tanah asing sebenarnya sangat mencabar. Namun, saya mengambil cabaran itu dan syukur pada Tuhan saya berjaya mengharunginya," ujarnya. Nasibnya berubah selepas kasutnya mendapat liputan sebanyak lapan muka surat dalam majalah fesyen terkemuka Vogue pada 1998.

Motivasi

Tambahnya, seseorang yang berminat dalam industri kasut boleh memilih untuk menjadi pereka fesyen kasut atau seorang tukang kasut. Sesetengah pereka fesyen kasut tidak tahu cara memotong pola kasut tetapi adalah lebih baik kalau mereka memahami selok-belok teknikal membuat kasut. Bagi Jimmy, apa sahaja boleh menjadi inspirasinya kerana dia selalu berfikir; "inspirasi boleh datang pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja". Jika ada yang bertanya mengenai motivasinya dalam bidang ini, jawapannya mudah; "'Minat saya terhadap kasut". Jimmy mengakui, kerja kuat juga sangat penting untuk berjaya. "Tahun demi tahun, saya mengalami perubahan. Semuanya kerana kerja keras. Sejak bermula dalam bidang ini, motivasi saya berubah.

"Banyak benda yang saya lakukan menjadi mudah dan saya berjaya mencipta nama secara global. Saya tidak fikir saya sudah berjaya mencapai apa yang dimahukan untuk menjadi yang terbaik. Ini kerana masih banyak perkara yang perlu saya lakukan," katanya. Jimmy tidak pernah menganggap dirinya yang terbaik. "Prinsip ini sangat penting walaupun suatu hari anda menjadi pereka fesyen yang tersohor di dunia, anda masih perlu terus belajar," ujarnya. Sebagai pereka kasut, kenangan paling manis Jimmy apabila kasutnya diterima dan dipakai di seluruh dunia, bukan sahaja di Malaysia. Menurutnya, kejayaan yang diperoleh hari ini kerana keazaman yang asli. "Saya seronok dengan pekerjaan saya sekarang kerana dapat berkongsi karya seni saya dengan semua orang. Kepada generasi muda yang ingin berjaya, anda perlu bekerja kuat dan buka minda anda," ujarnya.

Jika terpaksa memilih antara kerjaya dan keluarga, Jimmy pantas menjawab akan memilih berkongsi kasih sayang bersama keluarga. Justeru, tidak hairanlah beliau berusaha membahagikan masa sebaik mungkin. "Keluarga sangat penting untuk kesejahteraan kita," tegasnya menutup bicara sambil sempat berkongsi rahsia senaman dan diet seimbang untuknya kekal sihat dan sentiasa nampak muda.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
08 Julai 2012



ISU UMUM : SELAMAT DATANG KERETA ELEKTRIK


Rencana ini ditulis oleh :
Johardy Ibrahim


Selama  seminggu, kereta Mitsubishi Innovative Electric Vehicle atau i-MiEV menjadi tumpuan rakan sepejabat bukan sahaja kerana reka bentuk kecilnya yang futuristik tetapi paling utama, ia adalah kereta elektrik sepenuhnya. i-MiEV menjadi perhatian kerana ia dicas bateri di pejabat. Ya, kaedah mengecas bateri kereta ini boleh menggunakan soket biasa di kediaman atau pun pejabat. Ia dibekalkan dengan kabel khas, dengan kepalanya seperti kepala pam minyak dan satu kotak petunjuk aliran elektrik. Kereta i-MiEV ini dibina berdasarkan kereta mini 'i' berenjin petrol tetapi di sebalik menggunakan enjin pembakaran dalaman, ia menggunakan sumber tenaga tunggal daripada bateri lithium-ion yang menjana tetap magnet motor elektrik. Bateri 330V dipasang dibawah lantai kereta, sementara motor elektrik terletak di bawah but.

Tiga soalan wajib yang kerap ditanya ialah berapa lama ia perlu dicas, sejauh manakah ia mampu berjalan dan berapa kelajuannya? (Anda juga boleh menonton video ulasan i-MiEV di Utusan Online) Ini jawapannya. Pertama: Secara purata ia memerlukan tempoh mengecas selama lapan jam menerusi sistem elektrik di rumah atau pejabat. Di Malaysia, kenderaan elektrik masih di peringkat pengenalan yang sangat-sangat awal. Ibarat bayi baru dilahirkan. Selain i-MiEV, satu lagi ialah Nissan Leaf. Kedua-dua syarikat buat masa ini, membawa masuk dua unit sahaja bagi tujuan demonstrasi kepada kerajaan dan orang ramai.

Berbeza dengan Eropah dan Jepun, kereta elektrik sudah sampai ke peringkat pertengahan iaitu selain dijual dalam kuantiti tertentu, beberapa lokasi disediakan infrastruktur iaitu pusat mengecas khusus, sama seperti fungsi stesen minyak sekarang. Pusat seumpamanya adalah berbentuk sebuah bangunan atau tiang seperti meter parking, boleh mengecas lebih pantas iaitu 80 peratus kapasiti dalam tempoh 30 minit. Ia berbeza dengan rumah kerana fasiliti itu membekalkan keupayaan elektrik bervoltan tinggi iaitu 50 kiloWatt (kW). Matlamat Mitsubishi dan Nissan serta syarikat kereta lain yang berminat memperkenalkan kereta elektrik di Malaysia adalah sama seperti yang dilakukan di negara-negara maju tersebut iaitu selain membekalkan kenderaan mengikut permintaan, infrastruktur mengecas elektrik juga boleh didapati di mana sahaja.

Soalan kedua: Selepas dicas sepenuhnya selama lapan jam, ia boleh bergerak sejauh 150 kilometer. Pengalaman daripada pandu uji tersebut saya dapati, ia menyerupai bateri telefon pintar. Jika sekadar untuk bercakap atau SMS, maka 150 km akan tercapai. Tetapi apabila kerap pula diguna membelek Facebook dan Twitter, maka lagi cepat bateri haus. Dalam konteks i-MiEV, selain jarak perjalanan, penggunaan pendingin hawa juga mempengaruhi hayat bateri. Dengan cas sepenuhnya lapan jam, bateri itu secara puratanya bertahan selama dua hari ulang-alik ke pejabat. Secara purata saya memandu 70 km ulang-alik, maka trip keempat iaitu terakhir pada hari kedua, bateri perlu dicas semula. Itupun tinggal antara empat dan tiga bar, menyebabkan saya menghentikan pendingin hawa. Mujur ia waktu malam.

Antara kebimbangan umum ialah bila bateri mati di tengah jalan dan tiada tempat mengecas. Buat masa ini, kebimbangan itu ada kebenarannya. Bagaimana hendak pulang ke Kelantan? Untuk permulaan, kereta ini direka untuk kegunaan dalam bandar sahaja. Jadi bukan sangat untuk menjelajah jauh-jauh. Dan harus kita ingat, kita masih di peringkat bayi. Kereta ini adalah untuk masa hadapan. Akan tiba masanya nanti bila semua isu berkaitan `lokasi mengecas’ tidak timbul kerana ia akan ada sama banyak seperti stesen minyak hari ini. Namun, ia bergantung kepada kesungguhan semua pihak berwenang untuk merealisasikan penggunaan kereta elektrik ini. Benar terdapat isu kos penjanaan elektrik tetapi beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan kos elektrik masih rendah berbanding petrol. Dan sekiranya tarif elektrik terpaksa juga dinaikkan (disebabkan kos arang batu), suatu aspek yang boleh difikirkan ialah pemberian insentif khas bagi pemilik kereta elektrik sama ada dalam bentuk potongan pada harga belian atau cukai.

Soalan ketiga: i-MiEV memiliki kuasa output 49 kW dan kuasa kilas (torque) 180 Newton meter, dan boleh dipecut sehingga 130 km sejam. Mungkin satu hari pada minggu lepas anda jengkel melihat kereta aneh ini memotong kiri ke kanan dan ke kiri semula, saya mohon maaf. Tengah uji pandu. Ia ternyata sebuah kereta yang ligat, cergas dan `menyeronokkan’. Persepsi awal mengatakan ia mirip kereta lektrik buggy di padang golf, adalah jauh panggang dari api. i-MiEV adalah sebuah kereta normal dari segi pengendalian dan prestasi. Ia mungkin tidak boleh memintas Perodua Kelisa atau Viva tetapi boleh mengekori dengan rapat dari belakang. Sejak dilancarkan pada Julai 2009, MMC telah mengeluarkan lebih 20,000 unit kenderaan elektrik ini, membentuk perkongsian dengan lebih 60 rakan kongsi tempatan dalam sektor awam dan swasta di seluruh dunia untuk mengadakan ujian bersama, aktiviti pendidikan mengenai infrastruktur yang diperlukan. MMC mula menjual i-MiEV pada April 2010, sejak itu sebanyak 6,000 unit i-MiEV dan MINICAB-MiEV di Jepun dan dieksport ke 45 negara di seluruh dunia.

Di Malaysia, belum ada ketetapan lagi mengenai harganya tetapi ia dijual di Eropah pada harga antara 33,000 euro hingga 35,000 euro dan jika dikira dari segi tukaran matawang, ia adalah RM132,000 hingga RM140,000 tanpa mengira potongan insentif tambahan kerajaan. Sebenarnya, kereta elektrik bukan suatu fenomena baru pada abad ke-21 ini. Ia telah dihasilkan sejak akhir kurun ke-19 dan awal kurun ke-20 lagi. Sejarah ringkas dunia automotif menunjukkan minat terhadap penghasilan kereta elektrik terbantut ekoran harga minyak yang murah. Krisis tenaga pada 1970-an dan 80-an mengembalikan sekejap minat kereta elektrik tetapi hanya setelah krisis minyak yang mencanak naik sejak pertengahan tahun 2000, minat dalam pengeluaran kereta elektrik berupaya menghidupkan semula satu pilihan gentian bahan api selain daripada minyak. Malah, kelebihan ketara pada kereta elektrik adalah ia mematuhi kriteria pemuliharaan alam sekitar kerana ia tidak mengeluarkan asap.

Seperti ditegaskan di atas, kejayaan kereta elektrik di atas jalan raya Malaysia bergantung kepada Dasar Automotif Negara yang bakal diumumkan tidak lama lagi. Komuniti automotif rata-ratanya menyokong langkah kerajaan memberi penekanan kepada kereta hijau supaya tidak bergantung terlalu besar terhadap minyak. Kereta elektrik mungkin adalah jawapan kepada masa depan pengangkutan kita.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
08 Julai 2012