18 November 2011

KARANGAN STPM

FOKUS UTAMA : Punca dan Usaha untuk Menangani Keracunan Makanan dalam kalangan Murid Sekolah.


Sejak kebelakangan ini, kes keracunan makanan kerap berlaku di sekolah-sekolah. Isu ini bukanlah isi baharu kerana sebelum ini kes yang sama juga telah sering dilaporkan. Oleh itu, sebagai manusia yang dijadikan sebagai khalifah oleh Allah di dunia ini, kita perlu prihatin dengan kes keracunan makanan yang hangat dibincangkan ini. Malangnya, masyarakat kita kurang faham akan masalah ini sehinggakan pelbagai usaha untuk membendungnya masih kurang berhasil. Persoalannya di sini, apakah punca-punca yang menyebabkan belakunya masalah ini? Oleh itu, pelbagai pihak harus bekerjasama memikirkan punca-punca dan usaha-usaha untuk menangani kes keracunan makanan ini.           

Kes keracunan makanan yang sering berlaku di kebanyakan sekolah pada hari ini disebabkan oleh pelbagai punca. Antaranya ialah kaedah penyediaan dan penyimpanan makanan yang tidak bersih. Pihak pengusaha kantin tidak memastikan bahan-bahan mentah yang hendak dimasak, dicuci sebersih-bersihnya terlebih dahulu. Akibatnya, sayur-sayuran yang dimasak masih lagi mengandungi sisa-sisa racun perosak, manakala bahan-bahan seperti ikan, daging dan ayam pula dicemari oleh bakteria yang berbahaya. Tempat penyediaan makanan yang tidak bersih seperti tempat memasak yang kotor dan udara yang tercemar oleh habuk juga boleh menyebabkan keracunan makanan. Selain itu, minuman dalam tin atau kotak yang mudah basi juga menjadi penyebab berlakunya permasalahan ini jika minuman ini dibiarkan terdedah tanpa disimpan di tempat yang sewajarnya. Pendek kata, penyediaan makanan secara tidak bersih akan menyebabkan kes keracunan makanan berlaku.

Di samping itu, keadaan persekitaran kantin yang kotor menjadi punca kepada keracunan makanan. Lantai kantin tidak pernah dibasuh dan terlalu kotor, terutamanya di bahagian tempat memasak. Meja makan tidak pernah dilap dan masih terdapat tumpahan makanan yang melekat di atas meja. Makanan yang disediakan pula jarang sekali ditutup atau disimpan di tempat yang lebih sesuai dan bersih. Kawasan longkang dan persekitaran kantin yang kotor pula menjadi tempat pembiakan serangga pembawa penyakit seperti lalat, lipas, dan tikus. Tanpa diketahui oleh sesiapa, serangga dan haiwan pembawa penyakit ini kemudian akan mensasarkan bahan mentah yang belum dimasak, malah makanan yang telah disediakan sebagai makanan. Sikap pengusaha kantin yang lalai dan tidak mementingkan kebersihan ini akan menyebabkan kes keracunan makanan dalam kalangan pelajar sekolah semakin meningkat.          

Keracunan makanan di sekolah amat berbahaya dan boleh membawa maut kepada murid-murid. Oleh itu, pelbagai usaha perlu diambil untuk menangani masalah ini. Pengusaha-pengusaha kantin perlu mematuhi syarat-syarat penyediaan makanan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Kementerian Kesihatan Malaysia telah memberikan arahan supaya semua penjual makanan memakai apron dan menggunakan peralatan yang bersih untuk menyediakan makanan, tetapi arahan ini sering diabaikan oleh pengusaha dan pekerja di kantin sekolah. Pengusaha-pengusaha kantin harus memastikan makanan dan minuman disimpan dalam keadaan yang bersih. Mereka harus menutup makanan agar tidak terdedah kepada habuk dan lalat. Selain itu, pihak kantin harus memastikan dan menjaga kebersihan kantin. Pihak kantin perlu sentiasa membersihkan kawasan kantin, terutamanya di bahagian tempat memasak. Tindakan yang tegas tanpa kompromi harus dikenakan kepada pengusaha-pengusaha kantin yang ingkar kepada arahan tersebut.

Selain itu, murid-murid juga disarankan agar mengutamakan kebersihan diri semasa makan di kantin. Murid-murid sepatutnya mencuci tangan terlebih sebelum makan supaya makanan yang dimakan tidak tercemar. Pihak sekolah juga boleh mengalakkan pelajar menjaga kebersihan diri melalui kempen atau ceramah tentang kepentingan kesihatan diri. Melalui kempen dan ceramah ini, pelajar boleh dididik tentang cara pemakanan yang bersih. Mereka juga dapat dididik untuk memilih makanan yang bersih serta berkhasiat demi kesihatan diri. Hal ini bukan sahaja dapat mengelakkan kes keracunan makanan, malah dapat memupuk generasi muda tentang kepentingan menjaga kebersihan pemakanan yang berkhasiat.

Selanjutnya, pihak sekolah hendaklah memastikan kawasan sekolah terutamanya kantin sentiasa bersih dan bebas daripada pencemaran, di samping memastikan pengusaha kantin mengutamakan mengikut pertauran pada setiap masa. Pihak sekolah perlu mengarahkan pengusaha kantin membersihkan kawasan persekitaran kantin sekiranya kotor. Meja, kerusi dan peralatan yang lain yang digunakan oleh pelajar untuk makan juga mestilah bersih. Kualiti makanan yang disediakan kepada murid juga perlulah dipantau selalu oleh pihak sekolah agar tiada makanan yang basi atau tercemar dijual kepada murid. Pihak sekolah harus memastikan pelajar-pelajar juga mempunyai tanggungjawab agar tidak membuang sisa-sisa makanan di merata-rata kawasan sekolah terutamanya kantin.

Kesimpulannya, keracunan makanan yang berlaku di sekolah hendaklah dipandang serius oleh pelbagai pihak. Hal ini demikian kerana kantin sekolah merupakan tempat yang menjual makanan kepada murid sekolah dan murid pula tiada pilihan lain untuk mendapatkan makanan. Kesihatan murid yang datang bersekolah untuk menimba ilmu wajib dijaga. Maka, sewajarnya kantin sekolah dipersalah apabila berlakunya kes keracunan makanan. Pihak sekolah pula perlu memantau kantin sekolah dari semasa ke semasa agar kes keracunan makanan tidak berulang lagi. Janganlah apabila sudah berlaku barulah hendak beringat peribahasa “sudah terantuk baru tengadah”.



KLIK GAMBAR UNTUK LEBIH JELAS

KARANGAN STPM

Fokus Utama : Manfaat Dasar 1 Murid 1 Sukan


Dasar 1 Murid 1Sukan (1M 1S) mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun. Dasar ini adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan di kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui dua strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan. Aktiviti sukan di bawah Sukan Untuk Semua adalah sangat penting dalam membina kesihatan, sahsiah dan kesejahteraan ke semua murid. Bagi Sukan untuk Kecemerlangan, prestasi murid yang berbakat dan berpotensi hendaklah terus dibangunkan di bawah Program Kecemerlangan Bakat Muda, Sukan Prestasi Tinggi Sekolah serta sukan lain yang mampu ditawarkan oleh pihak sekolah. Oleh yang demikian, penyertaan setiap murid dalam sukan adalah amat penting sebagai satu landasan mendokong aspirasi 1 Malaysia yang sihat, cergas, dinamik dan bersatu padu. Dasar ini selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri dalam mendokong semangat 1 Malaysia. Terdapat pelbagai kebaikan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Perkara ini akan dibincangkan demi kepentingan bersama.

Pada pendapat saya, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh dari kalangan murid dalam kegiatan sukan sepanjang tahun. Hala tuju dasar pendidikan negara kita amat jelas iaitu melahirkan modal insan yang bersahsiah unggul dan berkeperibadian mulia. Oleh itu, Dasar 1 Murid 1 Sukan secara tidak langsung dapat membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni dalam kalangan murid-murid di sekolah. Dasar ini bertujuan untuk membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah. Setiap murid termasuk murid berkeperluan khas yang tidak mengalami masalah kesihatan hendaklah wajib mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan. Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk Tahun 4 hingga Tahun 6 di sekolah rendah dan Peralihan , Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6 di sekolah menengah. Walau bagaimanapun murid-murid Pra Sekolah hingga Tahun 3 digalakkan menyertai program ini berdasarkan kemampuan sekolah. Hal ini demikian kerana kerajaan mahu membina dan menjana modal insan yang berguna kepada bangsa dan negara melalui sukan.

Selain itu, Dasar 1 Murid 1 Sukan dapat memupuk budaya bersukan di kalangan murid sekolah agar menjadi ahli masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas. Aktiviti sukan berupaya meningkatkan kecergasan jasmani seseorang dan memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal. Hal ini demikian kerana kerajaan sedar semakin ramai rakyat Malaysia yang mengabaikan sukan dalam kehidupan lantaran terlalu sibuk dengan urusan seharian. Akibatnya, bilangan rakyat Malaysia yang mengidap masalah kegemukan dan obesiti semakin meningkat saban tahun. Senario ini amat merugikan kerana golongan ini biasanya tidak aktif dan mengidap pelbagai penyakit yang berbahaya kepada diri mereka. Pada tahun 2011, dilaporkan rakyat Malaysia merupakan golongan terbanyak mengidap obesiti dalam kalangan rakyat di negara-negara ASEAN dan yang keenam di Asia. Oleh sebab itu, tindakan kerajaan memperkenalkan Dasar 1 Murid 1 Sukan memang tepat pada masanya dalam usaha membentuk masyarakat Malaysia yang cergas dan cerdas sepanjang masa.

Selanjutnya, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Perpaduan merupakan kunci kejayaan Malaysia hingga dikenali di peringkat antarabangsa. Malaysia sentiasa dijadikan contoh kepada negara-negara lain di dunia ini kerana kejayaannya membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk selama 54 tahun kebelakangan ini. Kerajaan sedar bahawa rakyat tidak harus alpa dengan kepentingan perpaduan untuk membina sebuah negara Malaysia yang berjaya dan harmoni. Indikator terbaik ke arah itu ialah melalui sukan. Semangat kerjasama dan bertolenransi amatlah penting dalam menjayakan sesuatu aktiviti sukan. Semua ahli suka mesti bersatu padu untuk menjadi juara tanpa mengira warna kulit, bangsa, dan agama. Rakyat pelbagai kaum akan dipertemukan dan bergaul sesama mereka semasa menjalani aktiviti sukan. Dengan ini mereka akan memahami budaya dan cara hidup kaum lain. Sudah terang lagi bersuluh, Dasar 1 Murid 1 Sukan amatlah penting untuk memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Seterusnya, Dasar 1 Murid 1 Sukan dapat memberikan keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal. Dasar ini boleh memberikan akses kepada semua murid mendapatkan faedah daripada penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang atau tidak aktif. Murid-murid pada zaman ini lebih cenderung menjadi “ulat buku” kerana terlalu mementingkan kecemerlangan dalam bidang akademik. Mereka beranggapan aktiviti sukan hanyalah membuang masa mereka sahaja. Masa yang ada diisi dengan mengikuti kelas-kelas tuisyen di luar sekolah demi memastikan diri mereka mampu bersaing dengan rakan-rakan dalam bidang akademik. Bagi golongan ini, aktiviti sukan hanyalah untuk pelajar-pelajar yang tidak cemerlang dalam bidang akademik seperti mereka. Oleh itu, mereke lebih suka melayari internet dan berinteraksi dengan kawan-kawan melalui laman web sosial apabila ada masa lapang daripada turun ke padang dan gelanggang untuk bersukan.

Akhir sekali, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan. Dasar ini memberikan peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap yang lebih tinggi. Murid boleh menyertai lebih dari satu sukan mengikut kemampuan dan sukan yang ditawarkan oleh sekolah atau yang dijalankan dengan pengetahuan dan persetujuan pihak sekolah. Pada masa ini, sukan merupakan salah satu aktiviti penting. Ahli-ahli sukan yang berjaya akan dikenali di seluruh dunia. Mereka disanjung dan dipuja serta mampu meraih pendapatan berjuta-juta ringgit. Mereka bukan sahaja mampu menyumbang kepada pendapatan negara malahan menjadi duta kecil untuk menaikkan imej negara di persada antarabangsa. Kejayaan beberapa ahli sukan negara kita seperti Datuk Nicol Ann David, Datuk Lee Chiong Wee, dan sebagainya dalam bidang sukan seharusnya diteruskan.

Konklusinya, Dasar 1 Murid 1 Sukan membawa banyak kemaslahatan kepada murid-murid di negara kita. Oleh itu, semua pihak harus memberikan galakan kepada murid-murid sekolah untuk menyertai semua aktiviti sukan yang dikelolakan oleh pihak sekolah berkaitan dengan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Dalam pada itu, pihak sekolah pula haruslah melaksanakan Dasar 1 Murid 1 Sukan dengan sempurna agar segala matlamat dan objektif yang ditetapkan akan tercapai. Pihak sekolah tidak harus bersikap samba lewa, bak kata pepatah, “sekadar melepaskan batuk di tangga”. Mudah-mudahan, hasrat kita untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, gemilang, dan terbilang dalam sukan akan menjadi realiti. ‘’MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA’’

(998 patah perkataan)



KARANGAN STPM

Fokus : Usaha-usaha mengatasi masalah penyakit berjangkit.



Sejak akhir-akhir ini, wabak penyakit berjangkit seperti denggi dan chikung. unya semakin berleluasa di negara kita. Jangkitan penyakit biasanya berlaku apabila bakteria, virus, atau protozoa masuk ke dalam tubuh manusia lalu menyebabkan tindak balas dalam badan. Jika daya tahan badan kita terhadap penyakit adalah lemah, kita akan jatuh sakit. Keadaan ini mungkin membawa maut kepada pesakit jika lewat mendapatkan rawatan di klinik ataupun hospital. Pada umumnya, penyakit berjangkit dapat dikawal dengan cara-cara yang tertentu. Oleh itu, cara-cara untuk mengatasi masalah penyakit berjangkit ini akan dibincangkan demi kepentingan bersama.

Pada pendapat saya, kemajuan perubatan dapat mengatasi masalah penyakit berjangkit yang semakin berleluasa di negara kita. Kita boleh mendapatkan suntikan atau imunisasi penyakit berjangkit untuk menjamin kesihatan kita. Dengan ini, kita akan lali terhadap penyakit tertentu melalui suntikan imunisasi ini. Sebagai contohnya, suntikan imunisasi seperti suntikan B.C.G. dapat mencegah penyakit tibi. Suntikan imunisasi hepatitis membolehkan kita menjauhi penyakit hepatitis yang disebabkan oleh makanan, khususnya makanan laut yang tercemar. Di samping itu, pencegahan penyakit berjangkit dapat dilakukan dengan pengambilan antibiotik seperti streptomaisin, penisilin, dan kloromaisin. Tambahan lagi, kita wajar menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala. Tindakan ini dapat mengelakkan diri kita daripada dijangkiti penyakit berjangkit, bak kata pepatah, “mencegah lebih baik daripada mengubati”.

Seterusnya, kita mestilah menjaga kebersihan dan kesihatan diri untuk mengelakkan diri daripada diserang wabak penyakit berjangkit. Penyakit kulit seperti kurap dan panau mudah merebak jika seseorang tidak mementingkan kebersihan tubuh badan. Amalan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan tidak sewenang-wenangnya berkongsi barang peribadi dengan orang lain seperti tuala dan pakaian dapat mengelakkan penyakit kulit merebak kepada seseorang. Dalam pada itu, kawasan tempat tinggal kita hendaklah sentiasa bersih. Rumah yang bersih dapat mengelakkan penghuninya daripada penyakit deman denggi, chikugunya dan malaria. Di samping itu, senaman yang secukupnya dapat menguatkan daya tahan badan seseorang terhadap penyakit. Kita hendaklah bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dengan kiraan masa sekurang-kurangnya 30 minit pada setiap sesi. Kita harus sedar bahawa kebersihan merupakan cermin diri kita dan tiada yang lebih baik daripada kesihatan.

Selanjutnya, wabak penyakit berjangkit dapat dicegah melalui amalan mementingkan kebersihan alam sekitar. Pencemaran sungai yang biasanya berlaku di kawasan setinggan menyebabkan sumber air akan tercemar. Penduduk di kawasan itu pula akan menggunakan sumber air dari sungai yang berhampiran untuk kegunaan harian. Pada masa yang sama, mereka turut membuang sampah secara merata-rata di kawasan setempat dan sungai tersebut. Akibatnya, kes-kes taun mudah berlaku. Persekitaran yang kotor pula akan menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes. Sebagai contohnya, kawasan penternakan khinzir yang kotor mendorong pembiakan virus Nipah. Virus tersebut telah menyebabkan banyak nyawa terkorban pada tahun 1999. Oleh itu, kita haruslah menjadi masyarakat bertanggungjawab melestarikan alam sekitar demi kesejahteraan hidup kita.

Wabak penyakit berjangkit juga dapat dihindari melalui amalan pemakanan yang sihat. Aspek utama yang perlu diberikan perhatian ialah kebersihan makanan yang kita makan. Makanan yang bersih dapat mengelakkan pemakannya daripada keracunan makanan dan menghidap penyakit hepatitis. Dalam pada itu, makanan dan air mesti dimasak dan hendaklan sentiasa ditudung untuk mengelakkan kes keracunan makanan. Sebagai contohnya, sayur-sayuran dan buah-buahan hendaklah dibasuh dengan betul untuk menyingkirkan racun perosak atau bahan-bahan kimia padanya. Sekiranya makan diluar, pilihlah gerai makan yang terjamin kebersihannya. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng kerana kesihatan lebih berharga daripada segala-galanya.

Selain itu, wabak penyakit berjangkit seperti selsema burung, H1N1, dapat dilakukan dengan mengkuarantinkan dan mengasingkan pengidap penyakit tersebut daripada  orang awam agar penyakit tersebut tidak merebak kepada orang lain. Sekirannya tindakan ini diambil, pastinya penyakit ini dapat dikawal dan tidak akan disebarkan kepada orang lain dan juga ke negara-negara lain. Seterusnya, keadaan ini tidak akan menjejaskan kesihatan manusia malahan industri pelancongan juga tidak terjejas. Selanjutnya, pihak berkuasa setiap negara juga perlu membuat pemeriksaan yang ketat dan menyediakan alat pengimbas di pintu-pintu masuk utama negara masing-masing. Sebagai contohnya, alat pengesan haba 'thermoscan' perlu diletakkan di lapangan-lapangan terbang antarabangsa seperti di KLIA. Alat pengimbas tersebut berupaya untuk mengesan pelancong yang masuk sekiranya mereka dijangkiti oleh penyakit tersebut. Sekiranya mereka telah dijangkiti oleh penyakit tersebut, maka mereka perlu dibawa ke hospital untuk diberikan rawatan dan juga dikuarantin.

Kesimpulannya, kesihatan merupakan aset penting bagi setiap insan yang bernafas di bumi Allah ini. Kekayaan tidak dapat membeli kesihatan. Malangnya, kes-kes wabak berjangkit masih berlaku dari semasa ke semasa. Oleh itu, kempen haruslah diadakan untuk menggalakkan amalan hidup yang sihat dalam kalangan masyarakat. Kita tidak boleh memandang sebelah mata sahaja terhadap masalah ini kerana penyakit berjangkit boleh mengorbankan banyak nyawa yang tidak berdosa. Mudah-mudahan, kesedaran dan keinsafan akan bersemarak dalam jiwa  setiap warga untuk bersama-sama mengamalkan gaya hidup sihat.

(736 patah perkataan)


ISU SOSIAL : AMAH : KEPUTUSAN TIDAK MENYUSAHKAN

Oleh Hassan Mohd. Noor


METEORA, GREECE

Dianggarkan kira-kira 50,000 majikan di Malaysia berasa lega apabila Indonesia bersetuju menarik balik pembekuan penghantaran pembantu rumah yang bermula sejak 26 Jun 2009. Langkah itu tentunya menamatkan banyak masalah yang dihadapi terutama mereka yang sangat-sangat memerlukan khidmat pembantu rumah. Paling terasa tentulah pasangan muda suami isteri yang bekerja dan baru mendapat anak. Di samping kelegaan di pihak majikan, pada masa yang sama juga kira-kira 50,000 pembantu rumah Indonesia bersiap sedia untuk memasuki Malaysia. Walaupun pembekuan itu ditarik balik mulai 1 Disember ini tetapi kemasukan dijangka berlaku selewat-lewatnya pertengahan bulan Januari 2012 selepas selesai mengikuti kursus yang ditetapkan. Penarikan balik pembekuan itu menjadi kenyataan setelah berlangsung mesyuarat dua hala antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono di Nusa Dua, Bali pada Rabu lalu. Pertemuan itu diadakan sejurus Najib tiba untuk menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-19 yang bermula 17 November 2011.

Bertempat di Hotel Ayodya, Susilo menanti kedatangan Najib serta rombongan. Sejurus ternampak kehadiran Najib di luar ballroom tempat berlangsungnya pertemuan itu, dari jauh, Susilo mengucapkan: ‘‘Assalamualaikum, selamat datang kembali. Apa khabar?" Mereka kemudiannya berjabat tangan. Sebelum ini, pastinya mereka bertemu sebagai pemimpin di Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di Honolulu, Hawaii baru-baru ini. Pada Oktober lalu, mereka bertemu di Lombok, Nusa Tenggara Barat,dalam Perundingan Tahunan Ke-8. Pertemuan di Lombok antara lain turut membincangkan isu pembekuan pembantu rumah. Dan hasil pertemuan itu, satu pasukan petugas ditubuhkan bagi mengkaji beberapa isu berkaitan yang kemudiannya perlu dibawa dalam pertemuan berikutnya di Bali. Kini semuanya sudah berakhir. Pertemuan mesra petang kelmarin menamatkan penantian ribuan majikan Malaysia. Begitu juga dengan ribuan tenaga kerja Indonesia (TKI) yang ingin mencari rezeki di Malaysia.

Kata Najib, persetujuan itu menggambarkan keikhlasan Susilo yang bersedia menyelesaikan segala permasalahan yang timbul untuk kepentingan bersama. Baginya keputusan itu tidak menyusahkan mana-mana pihak sama ada di pihak majikan atau pembantu rumah. Malahan ia boleh dianggap sebagai situasi menang-menang. Indonesia membekukan penghantaran pembantu rumah berikutan beberapa kes penderaan dan penganiayaan terhadap pembantu rumah dari negara itu. Turut ditimbulkan isu berkaitan majikan tidak membayar gaji atau meminta pembantu rumah melakukan kerja lebih masa. Ketika pembekuan dibuat, dianggarkan terdapat lebih 300,000 wanita Indonesia bekerja sebagai pembantu rumah dengan 3,000 dihantar setiap bulan. Berikutan itu, ramai majikan yang terpaksa mengambil pembantu rumah dari negara lain termasuk Kemboja dan Filipina. Kini terserah kepada agensi pekerjaan, majikan dan pembantu rumah untuk ‘menghargai’ keputusan yang telah dibuat oleh kedua-dua pemimpin berjiran ini. Mereka janganlah ‘mengkhianati’ apa yang telah dipersetujui.

Bagi majikan, jangan melakukan sesuatu yang boleh menyakiti hati pembantu rumah. Seperti yang pernah diingatkan Najib sebelum ini, supaya bakal majikan tidak melakukan apa-apa penganiayaan, penderaan fizikal dan psikologi sebab ini akan membuat mereka terhiris hati. ‘‘Walaupun satu dua kejadian yang menimpa tetapi kerana nila setitik rosak susu sebelanga’'. Majikan perlu menjadi majikan yang baik. Peraturan baru menetapkan mereka hanya boleh membuat potongan sebanyak RM1,800 daripada kos yang mereka dahulukan kepada pekerja dengan memotong gaji tidak lebih daripada 50 peratus sebulan. Majikan juga berhak mendapat semula wang mereka yang dikeluarkan sekiranya pembantu rumah melarikan diri dalam tempoh enam bulan. Bagaimanapun agensi pekerjaan boleh mengganti dengan pembantu rumah yang baru. Kos pengambilan pembantu rumah pula ditetapkan RM4,511. Diharapkan peraturan ini dapat memastikan agensi pekerjaan lebih berhati-hati mengambil pekerja mereka supaya tidak timbul masalah mengembalikan semula wang atau mencari pekerja baru.

Ketika ini majikan di Malaysia perlu melunaskan bayaran agensi antara RM7,500 hingga RM8,000 menyebabkan gaji pembantu rumah dibayar lebih rendah antara RM350 hingga RM450 sahaja. Mengikut kajian Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), majikan bersedia membayar RM700 sebulan asalkan kos untuk mendapatkan khidmat pembantu rumah dapat dikurangkan. Di pihak pekerja pula, mereka layak mendapat cuti sehari dalam seminggu atau mendapat bayaran yang ditetapkan mengikut akta pekerjaan jika dipanggil bekerja pada hari berkenaan. Mereka juga dibenarkan memegang sendiri pasport. Seperkara lagi, setiap bakal pembantu rumah perlu menjalani kursus selama 200 jam atau 21 hari. Diharapkan kursus ini dapat memberi pelbagai pendedahan bukan sekadar mengenai bidang tugas semata-mata. Ini bagi melahirkan pembantu rumah yang lebih memahami kehendak dan budaya majikan mereka. Kepada pembantu rumah, bekerjalah dengan jujur dan ikhlas. Jangan menimbulkan kebimbangan di kalangan majikan. Apa yang penting, wujudkan keharmonian majikan dan pembantu rumah dengan sikap saling hormat menghormati.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
18 NOVEMBER 2011


ISU DADAH : KENAPA MALAYSIA JADI PILIHAN SINDIKET DADAH?

Oleh suffian abu bakar


PULAU EASTER, CHILE

Apakah benar Malaysia kini menjadi hab sindiket pengedaran dadah yang didalangi warga asing, ekoran kejayaan pihak berkuasa membongkar satu demi satu kegiatan itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Rakyat Malaysia pasti bimbang jika andaian itu betul. Jika benar negara kita hab dadah, apa akan terjadi kepada generasi muda pada masa depan, bagaimana persepsi pelancong untuk berkunjung ke Malaysia dengan imej sedemikian rupa. Sekiranya Malaysia menjadi hab dadah juga, ia bukan sahaja memberi gambaran negatif tentang negara ini, malah kesan jangka panjang yang akan dihadapi termasuk meningkatnya kes jenayah dan bilangan penagih. Untuk mengklasifikasikan Malaysia sebagai hab dadah, kita perlu kaji adakah benar negara ini memiliki banyak makmal haram menghasilkan dadah, tidak kira sama ada untuk pasaran tempatan atau untuk diseludup ke negara luar. Pada 2008 lalu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) pernah menggagalkan satu kartel dadah melibatkan tiga beradik warga Mexico untuk mewujudkan sebuah makmal terbesar di sebuah kilang Johor.

Ini merupakan salah satu daripada kejayaan polis menumpaskan sindiket dadah antarabangsa membina makmal di negara ini. Jika kegiatan warga Amerika Latin itu tidak ditumpaskan, makmal tersebut mampu menghasilkan maksimum 600 kilogram dadah jenis syabu sehari! Selepas sindiket itu dilumpuhkan, sindiket dadah antarabangsa yang menjadikan Malaysia sebagai makmal dadah mula berkubur. Namun, disebabkan permintaan yang masih ada dari dalam negara, ada cubaan untuk kembali membawa masuk bekalan dadah sintetik yang telah siap diproses ke negara ini. Itulah yang berlaku apabila pada Mei 2009 apabila polis merampas dadah jenis syabu bernilai RM254 juta di Rompin, Pahang selepas menahan empat suspek termasuk seorang ahli perniagaan bergelar datuk. Bekalan dadah yang sudah siap diproses itu diseludup masuk setelah pihak berkuasa termasuk PDRM dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mengekang cubaan sindiket untuk mewujudkan makmal-makmal di negara ini.

Bagaimanapun, sindiket dadah antarabangsa ini tidak putus asa dan terus cuba membina empayar mereka termasuk makmal dadah di Malaysia selepas itu. Kejayaan terbaru PDRM adalah menumpaskan sindiket yang didalangi warga Belanda selepas menyerbu dua buah premis di Kedah dan Pulau Pinang selain merampas dadah bernilai RM20 juta pada Jumaat lalu. Malaysia sebenarnya begitu 'diminati' oleh sindiket dadah antarabangsa untuk membina makmal kegiatan mereka, dan terdapat beberapa faktor yang menyebabkan keadaan ini berlaku. Antaranya, kedudukan negara yang begitu strategik di tengah-tengah rantau Asia yang membolehkan sindiket menyeludup keluar dan masuk bekalan dadah untuk dipasarkan di negara serantau termasuk Australia, Indonesia dan Hong Kong (sekadar menyebut tiga buah negara). Selain itu, sindiket dadah (terutamanya yang besar) menggunakan pelbagai taktik untuk membina empayar dan makmal dadah mereka di negara ini.

Antara yang dikesan pihak berkuasa adalah mereka mulanya akan menjalankan perniagaan sebagai contoh minyak wangi atau sabun dengan membawa masuk bahan-bahan mentah dalam kuantiti yang banyak untuk menghasilkan dadah menggunakan kontena. Selepas kegiatan mereka membawa masuk bahan-bahan mentah itu tidak dicurigai pihak berkuasa, sindiket ini akan mula mengubah pelan mereka dengan membawa masuk bahan-bahan menghasilkan dadah menggunakan kontena. Bagi sindiket pengedaran dadah tempatan yang bergerak secara kecil-kecilan pula, mereka akan mendapatkan bahan-bahan untuk menghasilkan dadah di pasaran. Pembelian bahan-bahan itu dilakukan secara berkala dan dibuat di beberapa buah kedai sebelum dikumpulkan bagi mengelak kegiatan itu dihidu. Secara tidak langsung juga, bahan-bahan untuk menghasilkan dadah psikotrapik seperti 'asid acetic', 'klorofom', 'ephedrine ethyl ether' dan 'asid hidroklorik' (sekadar menyebut beberapa bahan) begitu mudah didapati dan dijual secara terbuka di pasaran. Ia membolehkan kegiatan sindiket ini terus dilakukan.

Faktor lain yang menyebabkan Malaysia dipilih sebagai lokasi sesuai untuk makmal dadah adalah kemudahan. Warga asing tidak kekok untuk berada di Malaysia, kerana sudah ramai warga asing yang datang dan menetap di sini.Mereka menyalahgunakan kemudahan yang diberikan. Warga asing yang masuk sebagai pelajar di negara ini, menyalahgunakan kemudahan itu untuk menyeludup dan mengedar dadah. Demi mencari kemewahan hidup juga, warga asing akan menjalankan kegiatan itu asalkan mereka boleh memperoleh wang yang lumayan serta mampu memiliki aset-aset mewah seperti kereta dan rumah besar. Hakikatnya, bukan bermakna pihak berkuasa tidak menjalankan tugas mereka, sebaliknya kemudahan yang diperoleh di negara ini, dimanipulasikan untuk kegiatan jenayah sindiket dadah. Menyentuh mengenai penglibatan warga asing dari Afrika dan Iran pula, tangkapan yang dilakukan pihak berkuasa, sama ada PDRM atau JKDM di pintu-pintu masuk di negara ini menunjukkan peningkatan.

Tangkapan demi tangkapan yang dibuat dan disiarkan dalam media-massa saban hari memberi gambaran bahawa peranan agensi penguatkuasaan sudah dilakukan. Cuma persoalan yang timbul adalah sejauh mana pula permintaan terhadap bekalan dadah tempatan itu dapat dipenuhi dengan tumpasnya sindiket-sindiket dadah di negara ini, sama ada milik rakyat tempatan mahupun warga asing. Meskipun terdapat maklumat yang mengatakan bahawa bilangan anggota dan pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik di seluruh negara hanya sekitar 3,700 orang, ini tidak bermakna pasukan itu gagal menangani masalah dadah di negara ini. Apa yang diperlukan adalah, PDRM sentiasa mencari kaedah alternatif untuk menangani dan membanteras kegiatan pengedaran dan penyeludupan dadah, walaupun bilangan anggota yang bertugas dalam JSJN itu begitu terhad.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
18 NOVEMBER 2011


ISU MEDIA MASSA : ABN MUNCUL UNTUK JADI SAINGAN ASTRO

Oleh
DATUK IBRAHIM YAHAYA
Penasihat Media
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan


PULAU MAMANUCA, FIJI

Pelancaran Asian Broadcasting Network (ABN), televisyen kabel digital pada 15 November lalu mencatatkan satu sejarah lagi dalam industri penyiaran di negara ini. Ia secara langsung menambah satu lagi pilihan perkhidmatan televisyen berbayar kepada rakyat negara ini. Secara kebetulan kemunculan ABN, milik Nilamas Corporation Sdn Bhd, ketika hati rakyat masih lagi 'panas' dengan tindakan All-Asian Satellite Television and Radio Operator (Astro) menaikkan kadar bayaran lebih tinggi kepada perkhidmatan tertentu. Walaupun, kerajaan menegur tindakan itu tetapi Astro tetap mengambil keputusan melaksanakannya kerana bagi mereka ia tidak membabitkan rakyat keseluruhannya tetapi hanya sebahagian perkhidmatan saja. Tindakan Astro itu walaupun tidak disenangi oleh pelanggannya tetapi sehingga kini tiada maklumat mengenai jumlah yang menamatkan perkhidmatan. Hanya syarikat itu saja yang mempunyai maklumat berkenaan. Kemarahan pelanggan itu boleh dirasai kerana dalam keadaan mereka menghadapi pelbagai cabaran akibat putaran ekonomi dunia seperti kenaikan harga barang, mereka pula terpaksa mengempiskan kocek semata-mata untuk menambah bayaran bagi perkhidmatan Astro.

Bagi ibu bapa, mereka tiada pilihan memandangkan perkhidmatan televisyen satelit itu digemari oleh anak-anak terutama siaran kartun dan filem selain bapa yang meminati bidang sukan terutama bola sepak Liga Inggeris. Oleh itu, mereka tetap terus melanggan perkhidmatan walaupun hati penuh dengan rasa kecewa ditambah pula dengan 'kekurangan' sistem siaran itu yang tidak boleh ditonton ketika waktu hujan. Inilah kesempatan yang digunakan oleh ABN, pemain baru industri penyiaran untuk menyatakan mereka menawarkan kadar bayaran yang lebih rendah dari Astro di samping tiada gangguan ketika musim hujan. Kelebihan ini mungkin menarik pelanggan untuk mengambil perkhidmatan mereka tetapi yang lebih penting ialah isi kandungan yang akan dihidangkan kepada pelanggan. Isi kandungan yang baik sudah pasti menarik hati pelanggan untuk melanggani perkhidmatan terutama yang membabitkan program serupa yang ditawarkan oleh Astro seperti penayangan filem-filem tempatan dan luar yang bermutu selain program sukan dan hiburan yang menghiburkan.

Dalam pada itu, kemunculan ABN amat dialu-alukan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim. Beliau menyifatkan ia satu lagi pilihan kepada rakyat negara ini dan secara langsung mengelakkan rakyat tertumpu pada syarikat tertentu saja. Kerajaan, katanya, menggalakkan persaingan dalam industri penyediaan siaran televisyen berbayar untuk mengelakkan monopoli oleh sesetengah pihak dalam industri itu. Dr. Rais berkata berdasarkan peruntukan dalam Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) 1998, amalan monopoli termasuk kandungan hiburan televisyen tidak akan berlaku. Sebaliknya, kata beliau industri itu akan berkembang dengan kemunculan ABN yang bakal memulakan siarannya pada suku kedua tahun depan dengan menggunakan sistem kabel optik. "Kita akan menggalakkan percambahan kandungan ini dengan pelancaran ABN. Saya yakin iaitu khidmat televisyen kabel digital akan menjadi popular sebab mereka menekankan mengenai harga yang berpatutan, khidmat yang cemerlang dan kualitinya baik dan mereka mematuhi piawaian undang-undang negara," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran korporat ABN di Kuala Lumpur.

Antara perkara yang ditimbulkan oleh pemerhati industri ialah bagaimana ABN akan mendapat membeli program-program yang baik ini sedangkan ramai yang tahu bahawa banyak program kini dimonopoli oleh Astro? Bagi Ketua Pegawai Eksekutif ABN, Sreedar Subramaniam, isu mengenai kandungan bukanlah satu perkara yang kronik kerana menurutnya ia masih banyak lagi di pasaran. Apa yang perlu ialah mencari dan menandatangani kontrak dengan pembekal yang terus menerus mengeluarkan penerbitan yang bermutu dan digemari ramai. ABN juga, katanya, turut menerbitkan program-programnya sendiri bagi memenuhi selera penonton sekarang di samping mewujudkan sumber tenaga profesional yang akan dibimbing menerusi Akademi ABN. Semua itu akan berlaku dalam masa sesingkat ini selepas Pusat Penyiaran ABN yang ditempatkan di Puchong siap sepenuhnya. ABN yakin memperoleh kira-kira 500,000 pelanggan bagi tahun pertama operasinya dan mengunjurkan kepada tiga juta pelanggan dalam tempoh lima tahun selepas operasi.

Satu sasaran yang amat optimistik sebagai pemain baru dalam industri penyiaran ini. Keyakinan itu, menurut Subramaniam berdasarkan perkembangan terkini di rantau ini di mana perkhidmatan kabel digital amat digemari oleh pelanggan di Singapura dan beberapa negara lain. Ia juga menyasarkan untuk menguasai 15 peratus pasaran dalam tahun pertama dan mencapai 40 peratus menjelang tahun kelima. ABN pasti tidak bimbang dengan beberapa program atau siaran yang dimonopoli Astro. Mengulas isu monopoli itu, Dr. Rais berkata siaran istimewa seperti bola sepak Piala Dunia dan peristiwa penting tidak seharusnya dikuasai satu pihak kerana ia adalah milik bersama dan sepatutnya ia dikongsi bersama untuk penyiaran. "Dalam konteks penyiaran di negara ini, kita perlu melihat kandungan itu sebagai hak orang ramai seperti pertandingan bola sepak dunia ataupun badminton dan program-program besar yang tidak boleh dikuasai atau dipegang oleh satu pihak sahaja," katanya. Ditanya sama ada ABN boleh menyaingi Astro dalam menyediakan siaran televisyen berbayar, beliau berkata mereka tidak seharusnya bertanding atau berkonflik tetapi berjaya mengikut keistimewaan mereka sendiri.

"Astro dengan kelebihan siaran melalui satelitnya dan ABN dengan keistimewaan yang boleh diberikan melalui sistem kabel fiber optiknya dan mungkin ada kerjasama yang boleh dihasilkan antara kedua-dua pihak", katanya. Kemunculan ABN akan menyediakan pilihan kepada rakyat negara ini untuk mendapatkan perkhidmatan terbaik dalam industri penyiaran. Yang penting, ABN perlu mempunyai kekuatan kewangannya bagi membolehkan ia terus hidup dan berkembang. Mereka perlu belajar daripada sebarang kesilapan dan kekurangan yang dilakukan oleh pemain terdahulu seperti Mega TV atau MiTV, rangkaian televisyen berbayar di negara ini. Mega TV adalah stesen televisyen Malaysia yang menawarkan khidmat langgan pelbagai saluran yang tersedia 24 jam di Malaysia. Mega TV diperbadankan pada 18 Oktober 1994 dan dikendalikan oleh TV3. Pemancaran penyiaran bermula 1 November 1995 menggunakan Sistem Penyiaran berdasarkan gelombang mikro. Setelah menemui pesaingnya iaitu saluran televisyen satelit berbayar Astro, Mega TV telah menamatkan penyiarannya bermula 2001.

Hayat MiTV, stesen televisyen berbayar menggunakan Internet Protocol Television (IPTV) juga tidak panjang dan pada 31 Oktober 2006 mengumumkan satu penstrukturan semula termasuk menggantung semua kegiatan pemasaran dan pelanggan baru. Dalam pada itu, rakyat negara sudah pasti menunggu dengan minat dengan program pendigitalan televisyen yang akan dilaksanakan oleh kerajaan seawal 2012 bagi membolehkan mereka mendapat siaran bebas di udara (FTA) yang lebih banyak dan bermutu. Ketika ini, urusan mengadakan program pendigitalan itu dikatakan berada di peringkat akhir sebelum sebarang pengumuman dibuat.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
18 NOVEMBER 2011


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails