Rencana ini ditulis
oleh :
NIZAM YATIM
Jika kerosakan lif
dan sampah tidak dikutip adalah lumrah bagi penduduk Projek Perumahan Rakyat
(PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di ibu kota,
satu lagi masalah yang tiada penyelesaiannya sehingga kini membabitkan
kekurangan tempat meletak kereta. Antara penempatan dengan masalah tersebut
adalah Pangsapuri Sri Penara, Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur yang
penduduk kawasan tersebut terpaksa berkongsi tempat meletak kereta berikutan
bilangan petak yang disediakan terlalu sedikit. Ekoran itu, kenderaan terpaksa
diletakkan dengan jarak yang sangat dekat antara satu sama lain dan tidak
kurang juga yang meletakkan kereta mereka di depan kenderaan yang mendapat petak
letak kereta.
Menurut Timbalan
Pengerusi Persatuan Penduduk Sri Penara, Mohd. Sakri Masdi, kekurangan petak
parkir yang dialami penduduk sudah berada pada tahap kronik yang memerlukan
penyelesaian segera daripada kerajaan. "Oleh itu, pada pembentangan Bajet
2013 ini, saya berharap Kerajaan Pusat dapat mencari penyelesaiannya termasuk
menyalurkan peruntukan khusus kepada DBKL untuk membina lebih banyak tempat
meletak kenderaan di kawasan pangsapuri," katanya kepada Utusan Malaysia,
baru-baru ini. Tinjauan itu mendapati masalah sama turut dialami oleh
kebanyakan PPR dan PA DBKL yang berpunca kerana petak meletak kenderaan yang
disediakan hanya satu pertiga daripada keseluruhan nisbah unit rumah.
Perancangan kawasan
perumahan berkenaan dengan andaian bahawa tidak semua penduduk mampu memiliki
kereta sendiri sudah lapuk kerana kenderaan itu kini adalah satu keperluan. Keadaan
bertambah buruk apabila kebanyakan penduduk di kawasan itu mempunyai lebih
daripada sebuah kereta bagi menampung keperluan keluarga yang ramai. Jaringan
pengangkutan awam yang belum efektif sepenuhnya berikutan banyak projek yang
dicadangkan masih belum disiapkan telah menyebabkan rakyat tiada pilihan lain
kecuali menggunakan kenderaan persendirian. Mengulas perkara itu, penganalisis
ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, langkah meningkatkan kecekapan
sistem pengangkutan awam itu adalah penting bagi merapatkan jurang pendapatan
golongan kaya dengan miskin. Beliau yang juga Pengerusi Pusat Pengajian Polisi
Awam Institut Kepimpinan Strategik Asia (ASLI) berkata, langkah itu dapat
mengurangkan bebanan yang dihadapi penduduk miskin ekoran peningkatan inflasi
yang masih berlaku di negara ini.
"Malaysia perlu
belajar daripada kesilapan negara Eropah seperti Greece yang mengalami masalah
ekonomi serius secara perlahan dan hampir tidak disedari. Kita mesti mengambil
tindakan pembetulan yang tepat melalui Bajet 2013 bagi memastikan keseimbangan
ekonomi kita,"
Menurut beliau, bagi
memastikan kerajaan mempunyai wang mencukupi untuk meningkatkan kemudahan
pengangkutan awam dan lain-lain maka projek besar yang bukannya satu keutamaan
harus dikurangkan. "Wang yang dapat disimpan daripada projek berkenaan
boleh digunakan untuk projek-projek kecil bagi memenuhi kehendak mendesak
golongan berpendapatan rendah," katanya. Seperti yang disarankan oleh
Navaratnam, maka dalam Bajet 2013 kerajaan perlu memikirkan kaedah bagi
mengurangkan beban yang dialami oleh golongan miskin yang kini semakin
terhimpit apabila terpaksa membelanjakan wang banyak untuk kos kenderaan. Oleh
itu, sudah sampai masanya kerajaan mempertimbangkan untuk menurunkan harga
petrol atau memberikan rebat bahan api itu dalam Bajet 2013.
Dalam mengimbangi
peningkatan perbelanjaan kerajaan bagi membantu golongan miskin dan
berpendapatan sederhana, cukai terhadap barangan mewah dan warga asing yang
membeli hartanah di negara ini perlu ditingkatkan. Kerajaan juga perlu
memikirkan langkah drastik bagi membaiki sistem jalan raya bagi mengurangkan
kesesakan lalu-lintas yang sering memeningkan warga kota dan meningkatkan
penggunaan minyak kenderaan. Selain itu, kerajaan juga perlu melakukan sesuatu
bagi membantu golongan berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan yang kini perlu
membelanjakan sebahagian besar pendapatan bulanan mereka untuk membayar ansuran
kereta. Bagi mengurangkan beban, kerajaan juga perlu menurunkan cukai jalan
kereta persendirian melibatkan jenis yang banyak digunakan oleh golongan
berpendapatan rendah dan sederhana.
Dalam pada itu,
Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N.
Marimuthu berharap kerajaan dapat memberikan peruntukan mencukupi bagi
meningkatkan kemudahan pengangkutan awam negara. Katanya, mengikut kajian
pihaknya dari 2008 hingga kini yang melibatkan lebih 30,000 orang, rakyat
mahukan sistem pengangkutan awam yang mampan. "Pada masa ini, kerajaan
lebih menumpukan pengangkutan awam di kawasan Lembah Klang berbanding kawasan
luar bandar. Apabila saya pergi ke Slim River, Bidor atau Taiping di Perak,
saya jarang dapat melihat bas-bas awam berulang-alik untuk kemudahan penduduk.
Ini semua berpunca kerana kita memberikan terlalu banyak tumpuan di Lembah
Klang," ujarnya.
Beliau berkata,
kerajaan seharusnya menyediakan pelan pembangunan pengangkutan awam menyeluruh
bagi membantu penduduk seluruh negara yang kini terpaksa membelanjakan wang
banyak untuk membeli kenderaan yang harganya kini bukanlah murah. Dalam
perkembangan sama, kerajaan juga harus menimbangkan untuk menurunkan harga
kereta terutama kereta buatan tempatan bagi membantu rakyat berpendapatan
sederhana dan rendah memiliki kenderaan yang kini menjadi satu keperluan. Kerajaan
juga boleh bekerjasama dengan pihak bank untuk memudahkan lagi proses pinjaman
buat rakyat yang ingin memiliki kenderaan dan dalam masa sama memastikan bank
tidak mengenakan kadar faedah tinggi. Bagi meningkatkan kemudahan pengangkutan
awam di luar Lembah Klang, kerajaan perlu menyediakan satu skim subsidi bagi
syarikat-syarikat pengangkutan awam, berdasarkan skim yang diterima pakai oleh
negara-negara lain. Satu lagi langkah popular yang sudah pasti mendapat sokongan
sebahagian besar rakyat adalah untuk menurunkan kadar tol kecuali bagi
kenderaan mewah. Akhirnya, marilah kita sama-sama menghayati kembali kata-kata
bapa pengangkutan China moden, Ye Gongchuo yang terkenal dengan slogan,
"Menyelamatkan
China Dengan Pengangkutan."
Beliau yang hidup
ketika zaman pemerintahan Dinasti Qing menegaskan sesebuah kerajaan perlu
meningkatkan kemudahan pengangkutan kerana ia adalah satu-satunya cara untuk
menyelamatkan negara berkenaan daripada kemunduran.
SUMBER
Utusan Malaysia
25 September 2012