Perkongsian ikhlas daripada seorang guru yang sedar bahawa ilmu itu bukannya hak mutlak seorang individu tetapi milik Allah Yang Maha Mengetahui. Ilmu itu terlalu luas dan tidak pernah ada garisan penamat bagi setiap insan yang sentiasa dahagakannya untuk dijadikan panduan serta petunjuk meredah onak dan duri kehidupan ini. Sincere sharing from a teacher who realizes that knowledge is not the absolute right of an individual but belongs to God Who Knows. Knowledge is too broad for every person.
Mengenai Saya
- CIKGU ZULKARNAIN FARIHIN @ PHILIP SELI "BAHASAKU GLOBAL BANGSAKU GLOKAL"
- SIBU, SARAWAK, Malaysia
JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI
30 Mei 2023
BIMBINGAN TEKNIK MENGAJAR YANG BERKESAN UNTUK GURU BAHARU
ISU LAMBAKAN GRADUAN PERGURUAN BERLAKU AKIBAT PENGAMBILAN TIDAK IKUT UNJUTAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN
Kecenderungan universiti awam
serta swasta yang berlumba-lumba menawarkan pengajian pendidikan untuk
melahirkan siswazah perguruan tanpa unjuran keperluan Kementerian Pendidikan
(KPM), boleh menyumbang kepada isu pengangguran dalam kalangan graduan bidang
terbabit. Ia berikutan rata-rata institusi pengajian tinggi negara ini membuat
pengambilan pelajar ke program berkenaan berdasarkan kemampuan institusi itu
sendiri sehingga mewujudkan keadaan penawaran melebihi permintaan.
Perkara ini didedahkan Presiden
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Aminuddin Awang,
bahawa keadaan sebaliknya berlaku kepada lepasan siswazah Institut Pendidikan
Guru (IPG) di bawah kendalian KPM apabila mereka terus diserap selepas
menamatkan pengajian. Graduan IPG ini akan terus ditempatkan di sekolah rendah
berdasarkan unjuran keperluan kementerian berasaskan faktor bilangan guru yang
bersara, pembukaan sekolah baharu dan sebagainya.
Disebabkan itu, lepasan siswazah
IPG tidak menunggu lama untuk diserapkan kerana pengambilannya mengikut
keperluan guru sebenar dalam satu tempoh tertentu. Difahamkan, seramai 4,390
Lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) menamatkan pengajian
masing-masing antara 2011 hingga 2020, namun sebahagiannya dilaporkan masih
tidak mendapat panggilan temu duga untuk ditempatkan di sekolah, manakala
sebilangan kecil terpaksa memilih pekerjaan lain tanpa memerlukan kelayakan
akademik. Hakikatnya, bermula 2017 tiada lagi unjuran KPM kepada semua
universiti awam (UA) yang menawarkan program ISMP selain, wujud keadaan guru
dengan opsyen tertentu dikatakan berlebihan berdasarkan perbandingan keluaran
UA dan keperluan KPM.
Semakan rekod pengambilan Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 bagi tahun 2020 yang dikemas kini pada
6 Januari lalu di laman sesawang https://www.data.gov.my mendapati 97,276
permohonan diterima untuk mengisi jawatan itu dengan 4,586 dipanggil temu duga
bagi mengisi 4,189 jawatan. Menjelaskan lanjut, Aminuddin berkata, isu
pengangguran dalam kalangan bakal guru akan terus berlaku kesan daripada dasar
keterbukaan universiti tempatan menganjurkan kursus diploma pendidikan kepada
lepasan ijazah tanpa merujuk kepada unjuran keperluan guru sebenar.
Perlu kawalan, penyelarasan kursus
Menurut beliau, dalam hal ini,
KPM dan universiti perlu mewujudkan kawalan dan penyelarasan kursus. Mengulas
mengenai 19,000 kekosongan diiklankan untuk pengambilan jawatan PPP DG41
baru-baru ini, Aminuddin berkata, kekosongan itu lebih terarah bagi menangani
ketidakcukupan guru berdasarkan keperluan sebenar sesebuah sekolah atau
ketidakcukupan dari segi keperluan opsyen guru dalam mata pelajaran. Akan tetapi
realitinya, pengambilan 19,000 guru itu masih tidak mampu menyelesaikan isu
kekurangan guru kesan daripada persaraan paksa, persaraan pilihan dan pembukaan
sekolah baharu yang memerlukan ramai tenaga pengajar.
Bagaimanapun, inisiatif dan
komitmen yang dilaksanakan KPM itu secara langsung mampu mengurangkan bebanan
guru sedia ada disebabkan kekurangan guru di sekolah. Oleh itu, kita amat
berterima kasih kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) kerana mahu
mengambil 19,000 calon guru dan ia dilakukan pada masa tepat ketika KPM sedang
dalam landasan ke arah kesejahteraan guru.. Pengambilan 19,000 guru baru-baru
ini meliputi jawatan guru tetap atau guru sementara bagi menangani isu
kekurangan guru dalam empat mata pelajaran iaitu Reka Bentuk dan Teknologi
(RBT), Bahasa Melayu (BM), Bahasa Inggeris (BI) dan Pendidikan Islam. Hal ini
dikatakan demikian kerana ketika ini terdapat kekurangan 19,431 guru atau 4.49
peratus di seluruh negara membabitkan mata pelajaran terbabit. Aminuddin juga
berharap pengisian 19,000 calon guru baharu itu dapat diberikan kepada mereka
yang mempunyai kelayakan ikhtisas iaitu Diploma Pendidikan sahaja sekiranya
kerajaan tidak mahu isu pengangguran dalam kalangan bakal guru terus kronik. Selepas
itu, bidang yang tidak cukup calon berkelayakan seperti Bahasa Inggeris,
barulah dibuka kepada calon yang tiada kelayakan ikhtisas.
Lepasan ISMP perlu teroka bidang
kerjaya lain
Lepasan Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan (ISMP) tidak boleh terus bergantung nasib kepada Kementerian
Pendidikan (KPM) bagi penempatan selepas tamat pengajian, sebaliknya menerokai
peluang mengajar di sekolah bukan kerajaan. Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan
Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pada masa sama, graduan guru perlu berusaha
menerokai bidang kerjaya lain berbeza dengan ijazah yang dimiliki. Graduan
pendidikan tidak seharusnya bergantung kepada KPM sebagai sumber utama
berkhidmat sebagai guru berikutan mereka masih berpeluang mengajar di sekolah
swasta, sekolah antarabangsa, sekolah persendirian, pusat tahfiz dan lain-lain.
Selain itu dengan cabaran pengangguran sekarang, graduan tidak boleh terikat
kepada satu bidang sahaja kerana terdapat banyak peluang lain dan ramai yang
beralih kerjaya dan mereka ini berjaya. Kita dapat disaksikan ada lepasan
pengajian kejuruteraan beralih kepada perkhidmatan insurans, lulusan perakaunan
menerokai perniagaan dan pelbagai bidang lagi yang akhirnya berjaya menjadi
usahawan atau petani moden.
Alimuddin yang juga Pengerusi
Lembaga Penasihat Arkib Negara dan Ahli Jawatan Kuasa Yayasan Pesara Kerajaan,
berkata KPM menawarkan kekosongan mengikut peruntukan Jabatan Perkhidmatan Awam
(JPA) walaupun ramai mahu mengisi jawatan biarpun tempat terhad, sekali gus
menimbulkan pengangguran dalam kalangan graduan pendidikan. Bilangan yang mahu
diambil sudah ditetapkan bagi mengisi kekosongan disebabkan guru pencen, guru
berhenti dan juga perluasan sekolah, tetapi universiti awam (UA) dan universiti
swasta setiap tahun menghasilkan ramai lepasan siswazah seperti Institut
Pendidikan Guru (IPG). Berikutan itu katanya, sebahagian besar UA menukarkan
nama program misalnya Ijazah Sarjana Muda (ISM) Pendidikan dengan Ekonomi atau
Perniagaan, Perakaunan serta lain-lain. Hal ini bagi meningkatkan nilai
kebolehpasaran graduan kerana tidak mahu mereka ini hanya tertumpu kepada
sektor pendidikan, tetapi berupaya menerokai bidang lain.
Justeru bagi program pengajian
itu, perlunya pengkhususan utama dan minor 50-50 bidang lain selain menumpukan
sepenuhnya kepada perguruan, mengikut unjuran keperluan. Siswazah juga perlu
memperlengkapkan diri dengan mengikuti kursus sama dalam atau luar universiti
termasuk dalam talian bagi meningkatkan kebolehpasaran dalam bidang seperti
Program Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), perniagaan, teknologi
komunikasi maklumat (ICT) dan keusahawanan untuk dimanfaatkan selepas tamat
pengajian.
Iklan bantu pelajar
Berhubung usaha KPM mengiklankan
19,000 kekosongan bagi mengatasi masalah kekurangan guru baru-baru ini, beliau
berkata, bilangan terbabit masih tidak mampu menyelesaikan isu pengangguran,
tetapi diharap membantu pelajar yang betul-betul berminat dan berkelayakan
untuk memohon. Kebiasaannya unjuran dibuat dalam tempoh lima atau
sekurang-kurangnya tiga tahun berdasarkan guru bersara awal, pertambahan
penduduk dan sekolah baharu setiap tahun, jadi KPM menambah bilangan guru ikut
kekosongan diperlukan setiap tahun. Malah, bagi pengambilan guru, lazimnya
hampir 100,000 orang memohonnya. Justeru, langkah pertama saringan komputer
dibuat mengikut purata nilai gred kumulatif (CGPA) calon, kemudian mereka yang
melepasinya menduduki ujian kecenderungan dan personaliti dan ketiganya, temu
duga. Jadi, calon guru kena berusaha dan memastikan mereka melepasi ketiga-tiga
saringan. Ini kerana calon terbaik saja dipilih untuk mengisi kekosongan yang
ada," katanya.
- SUMBER
- BERITA HARIAN
- Oleh Mahani Ishak - Mei 27, 2023 @ 10:00am
JUARA PERTANDINGAN PIDATO PIALA DIRAJA TAHUN 1992
Saya mewakili SMK Kapit dalam Pertandingan Pidato Piala Diraja bersama Cikgu Puan Bidah Anak Lujah. Ketika ini semua pertandingan aktiviti sokongan kurikulum, saya dan dia yang akan mewakili sekolah. Cikgu Bidah ini pelajar cemerlang. Semasa saya Tingkatan Enam, dia Tingkatan Lima. Walau bagaimanapun, kami berdua selalu dipilih oleh guru untuk mewakili sekolah dlaam pertandingan pidato, syarahan, berbalas pantun, dan perbahasan. Selepas habis Tingkatan Enam, saya melanjutkan pelajaran, hubungan kami pun terputus. Namun begitu, saya mendapat tahu beliau kini menjadi guru seperti saya juga.
Dalam pertandingan pidato (Gambar di atas) ini, saya mendapat Johan. Lelaki baju Biru (wakil SMK Methodist, Sibu) Naib Johan. Perempuan Baju Biru (Wakil SMK Methodist, Sibu).
Saya berkawan dengan peserta dari SMK Methodist ini kerana kami selalu berjumpa. Kami selalu berbual-bual tentang pelajaran sambil menunggu giliran berpidato. Saya lupa nama mereka. Maklumlah, kami cuma berjumpa beberapa jam semasa pertandingan. Habis pertandingan, selepas keputusan diumumkan kami pun balik ke tempat masing-masing. Kalau berjumpa di Sibu pun tidak mungkin saya akan mengenali mereka lagi. Inilah aktiviti saya dulu masa sekolah, pidato, bahas, syarahan, menulis esei. Banyak juga wang saya dapat hasil menulis esei, rencana, cerpen masa itu. Nilai wang ketika itu pun tinggi. Gambar-gambar ini amat berharga bagi saya.
JOHAN PERTANDINGAN PIDATO KENEGARAAN ZON TENGAH TAHUN 1993
Keratan Akhbar Borneo Post
Johan Pidato Piala Diraja tahun 1993 kategori lelaki. Kategori Perempuan dimenangi oleh Saudari Cynthia Su Lee Ung dari SMK St Elizabeth.
Saya masih ingat masa saya datang ke asrama, semua
pelajar di Asrama Pelagus bersorak gembira meraikan kemenangan saya. Ketika
itu, saya Pengawas Kanan di Asrama Pelagus. Asrama yang selalu mendapat Johan
dalam Pertandingan Keceriaan Asrama mingguan. Saya dikelilingi oleh ramai
pelajar yang baik hati ketika belajar di SMK Kapit. Yang membezakan saya dengan
mereka hanya saiz badan, walaupun saya Tingkatan Enam, saya kelihatan kecil
jika berdiri di sebelah pelajar Tingkatan 3,4,5. Mereka selalu belanja saya
makan maggie (makanan paling sedap ketika itu). Ketika pertandingan ini, saya diiringi oleh dua orang sahabat karib saya ke Sibu, iaitu Ngali Anak Gara dan Janda Anak Pioh. Saya memang minat berpidato semasa sekolah. Saya berlatih sendiri. Saya buat teks sendiri. Saya baca Majalah Dewan Masyarakat untuk mencari fakta-fakta dan statistik penting bagi melengkapkan lagi teks yang saya karang. Saya suka mengumpulkan bahasa-bahasa yang menarik. Hobi membaca untuk mencari kosa kata, frasa dan ayat-agar yang menarik dan gramatis memang sudah tertanam dalam jiwa saya sejak dahulu.