19 Januari 2011

ISU PENDIDIKAN : MOBILITI AKADEMIK MANFAAT KEPAKARAN ILMU


Ketika Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi menyampaikan amanat tahunan di hadapan pegawai kanan kementerian dan institusi pengajian tinggi (IPT) serta profesor, beliau memperkenalkan gagasan baru untuk mengurus bakat melalui pendekatan 'mobiliti akademik'. Beliau percaya bakat yang berada di IPT perlu digilap dan lebih penting, bakat ini kepunyaan negara dan perlu diurus untuk menyumbang pada peringkat kebangsaan dan global. Golongan cerdik pandai dan cendekiawan yang berada di universiti tempatan adalah bakat keintelektualan yang unggul merentasi jabatan, fakulti atau universiti tempat mereka bertugas. Kepakaran dan keilmuan yang ada pada seseorang individu akademik adalah unik, tidak dimiliki oleh sumber manusia lain di dalam negara, malah mungkin juga di seluruh dunia. Oleh itu, setiap ahli akademik mempunyai ilmu atau keupayaan intelek tersendiri dan seharusnya dimanfaatkan untuk faedah negara.

Kerjaya akademik unik dan bersifat universal kerana ilmu dan kepakaran dibangunkan sepanjang hayat. Ahli akademik sentiasa meneroka ufuk ilmu, memperkenalkan idea, konsep dan dapatan baru untuk kepentingan sejagat. Sebahagian besar daripada dapatan penyelidikan ahli akademik jauh terkehadapan daripada masyarakatnya, sehinggakan ia perlu mengambil masa yang lama sebelum berjaya diterjemahkan untuk faedah pembangunan negara. Dalam dunia moden yang mana ilmu menjadi sumber perniagaan, jurang antara pengetahuan dan praktis semakin menyempit, komuniti ilmuwan tidak boleh mengasingkan diri di menara gading, tetapi sebaliknya perlu berhadapan dengan komuniti awam dan swasta. Dalam konteks ini, dasar dan strategi mobiliti akademik perlu dihalusi dan diperkemaskan lagi.

Ada tiga senario penting yang memerlukan perhatian untuk memperkasa mobiliti akademik. Pertama, mobiliti di dalam sesebuah universiti. Ahli akademik yang ditempatkan dalam sesebuah jabatan atau fakulti, dianggap sebagai sumber manusia untuk jabatan atau fakulti itu saja. Pembabitan akademik mereka di luar fakulti dianggap di luar tugasan rasmi, oleh itu kurang disenangi. Tidak banyak interaksi dan mobiliti yang membabitkan perkongsian tugas antara jabatan atau fakulti. Dalam keadaan begini, hanya urusan tradisi yang lazimnya bersifat disiplin yang digalakkan. Gagasan pendidikan dan pembangunan ilmu yang bersifat multidisiplin sukar berlaku dan jika berlaku pun, dalam keadaan yang serba kekurangan. Idea menstruktur program pengajian atau penyelidikan bersifat sektor sukar dilaksanakan kerana tembok jabatan dan fakulti masih terlalu tebal untuk dirobohkan!

Senario kedua membabitkan mobiliti akademik antara universiti. Kebanyakan universiti masih mengamalkan pendekatan ‘sistem tertutup’, dan semuanya perlu diurus dan dilaksanakan oleh sumber manusianya tersendiri. Pinjaman ahli akademik untuk mengajar kursus tertentu hanya bersifat sementara kerana sebahagian daripada universiti yang masih muda kekurangan tenaga akademik. Bagi beberapa universiti yang sudah mantap, suasana persaingan yang negatif mengatasi usaha untuk menggalakkan jaringan pengajaran dan penyelidikan. Sehingga kini, aktiviti mobiliti akademik di antara universiti masih terlalu terhad.

Senario ketiga membabitkan jaringan dan sumbangan kepakaran antara ahli akademik dengan agensi awam dan swasta. Banyak agensi kerajaan, sama ada yang bersifat pembuat atau pelaksana dasar, atau institusi penyelidikan terfokus boleh memanfaatkan kepakaran dan keilmuan yang ada pada golongan akademik. Ahli akademik boleh menyumbang dalam proses menggubal dasar dan strategi untuk melaksanakan program untuk pembangunan negara. Gabungan input idea dan keilmuan yang ada pada ahli akademik dengan pengalaman melaksana pegawai pelaksana boleh memantapkan lagi hala tuju dan objektif pelbagai aktiviti untuk kesejahteraan masyarakat. Walaupun usaha untuk menjaring akademik dengan pengamal industri sudah diperkenalkan dan dirangsang dengan pelbagai insentif, hubungan kedua-dua pihak masih pada tahap minimum. 

Masih banyak halangan yang perlu diharungi untuk memperkukuhkan hubungan ini, antaranya masih yang bersifat struktur tadbir urus sumber manusia pada peringkat universiti. Sebetulnya mekanisme mobiliti akademik di antara universiti sudah lama wujud. Ini meliputi pelbagai pendekatan seperti lawatan, sangkutan dan kerjasama penyelidikan. Konsep ‘profesor pelawat’ dan ‘profesor adjung’ diperkenalkan bagi membolehkan seseorang ahli akademik memberikan sumbangan ke universiti lain, di dalam atau luar negara untuk berkongsi ilmu dan kepakarannya.

Cuti sabatikal atau cuti penyelidikan membolehkan ahli akademik disangkut di universiti luar selama antara tiga hingga 12 bulan, untuk mempelajari teknik baru atau berguru dengan profesor terkenal. Sangkutan sebagai pascadoktoral membolehkan ahli akademik muda yang baru memperoleh ijazah kedoktorannya (PhD) ditempatkan di makmal atau malim terkenal untuk memperkukuhkan kemahiran penyelidikan. Di beberapa universiti, konsep felo bersekutu diperkenalkan bagi membolehkan ahli akademik daripada fakulti terbabit untuk menjalankan penyelidikan secara bersama dengan penyelidik di institut penyelidikan.

Di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) umpamanya, pendekatan ‘pelantikan berganda’, di fakulti dan institut penyelidikan membolehkan kepakaran dikongsi bersama. Bagaimanapun, mobiliti akademik antara universiti dengan agensi awam dan swasta masih sukar dilaksanakan. Walaupun wujud secara terhad, mereka lazimnya hanya dipinjamkan dan perlu berkerja secara sepenuh masa di tempat barunya. Ramai yang memilih terus untuk berpindah kerja! Dalam senario baru, apabila kerajaan memberikan tumpuan melaksanakan model ekonomi baru berteraskan industri berasaskan ilmu dan teknologi termaju, ahli akademik perlu memainkan peranan yang lebih luas. Mereka tidak boleh memberikan tumpuan kepada tugas hakiki iaitu mengajar dan menyelidik saja. Tumpuan perlu juga diberikan kepada khidmat masyarakat dan jaringan industri. 

Dalam sekitaran yang baru ini, dasar dan pendekatan mobiliti akademik perlu diteliti dan dimantapkan. Mobiliti akademik perlu diarusperdanakan, dan benteng yang menghalang pelaksanaan, terutama berkaitan ganjaran, penilaian dan pengiktirafan perlu diberikan perhatian segera. Lampu hijau sudah diberikan oleh menteri, terserahlah kepada pucuk pimpinan universiti tempatan untuk memperkasakannya.

Oleh Dr Ibrahim Komoo
Ketua Kluster,
Sumber Asli dan Alam Sekitar,
Majlis Profesor Negara

BERITA HARIAN
19 JANUARI 2011

ISU KENEGARAAN : MALAYSIA CONTOH TERBAIK NEGARA MEMBANGUN


Pertemuan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Rodham Clinton dalam lawatan selama enam hari ke negara itu dari 9 Januari hingga 14 Januari lalu berhasil menjalinkan hubungan lebih rapat antara Malaysia dan kuasa besar dunia itu. Malaysia dapat membangkitkan pelbagai perkara penting sekali gus menerima maklum balas positif daripada pentadbiran AS sama ada dalam konteks hubungan dua hala kedua-dua negara atau hal ehwal antarabangsa. 
Ini jelas apabila Hillary tanpa berselindung menyatakan AS mempunyai komitmen untuk membantu Malaysia kerana menganggap negara adalah model negara membangun dalam tiga bidang iaitu demokrasi, kerajaan efektif dan mempunyai pembangunan berterusan.  
Hillary menjelaskan Malaysia berbeza dengan negara membangun lain yang hanya mempunyai dua daripada tiga atau satu daripada tiga bidang itu. 



“Dalam pertemuan itu, Hillary berkali-kali menekankan pencapaian Malaysia dan mahu jadikan negara sebagai model untuk negara membangun,” kata Muhyiddin kepada wartawan Malaysia selepas pertemuannya dengan Hillary di Jabatan Negara AS di Washington, Jumaat lalu.  
Justeru, bagi Hillary penting menyokong apa jua inisiatif yang dilakukan Malaysia sama ada pada peringkat negara mahu pun antarabangsa. Ini satu pengiktirafan kepada sebuah negara kecil seperti Malaysia. AS menghargai Malaysia kerana berpendapat negara ini mempunyai aspirasi untuk manfaat kedua-dua negara. 
Malaysia bukan bertepuk sebelah tangan kerana minat menjalin hubungan lebih rapat itu bukan datangnya dari pemimpin negara ini tetapi datang daripada pentadbiran AS. 



Sebagai membuktikan kesungguhan itu, pemimpin tertinggi AS kini mula membuat lawatan ke Malaysia iaitu satu perkara yang sudah lama mereka tinggalkan – kali terakhir Presiden AS melawat Malaysia untuk menjalin kerjasama ialah Lyndon B Johnson pada 1967, ketika gambar kedua-dua pemimpin sedang berjabat tangan masih hitam putih. 
Ia dimulakan Hillary apabila beliau datang ke Malaysia akhir tahun lalu sebelum mengundang pemimpin negara ini berkunjung ke AS yang kemudian diterjemahkan Muhyiddin. 
Kehadiran Muhyiddin dalam lawatan itu yang juga bertujuan memberi mesej Perdana Menteri untuk mempelawa Presiden AS, Barack Obama melawat ke negara ini disambut Hillary apabila menyatakan akan menyampaikan hasrat berkenaan kepada pemimpin tertinggi AS terbabit. 


Selain hubungan dua hala kedua-dua negara, Muhyiddin juga mendapat gambaran mengenai lawatan Hillary ke Asia Barat dengan beliau memberikan pandangan berhubung apa yang berlaku di sana sekali gus memberi kesempatan kepada Malaysia menjelaskan pendiriannya mengenai isu Palestin. 
Dalam pertemuan itu, Malaysia turut memaklumkan kepada AS bantuan akan disalurkan kepada Palestin untuk pembangunan dan pemulihan ekonomi negara itu. Ia akan dilakukan selepas Perdana Menteri membuat lawatan kerja ke Palestin tidak lama lagi. 
Mengenai penyertaan sulung dalam Perjanjian Perkongsian Rentas Pasifik (TPPA), Malaysia berharap AS menyokong usaha negara mencapai perdagangan dan perkongsian kekayaan pada peringkat global. 

Bagi Malaysia, TPPA satu perkongsian penting dalam konteks mengembangkan perdagangan di kalangan anggota TPPA kerana Malaysia baru diterima menjadi ahli.  
Menerusi perjanjian itu, dijangkakan nilai perdagangan dengan AS meningkat melebihi 70 peratus, berbanding 20 peratus sebelum ini. 
Pada tahun lalu, nilai perdagangan kedua-dua negara ialah 20 peratus atau RM15.79 bilion, manakala tahun sebelumnya RM13.98 bilion. 
TPPA penting bagi Malaysia kerana ia satu bentuk kerjasama yang amat strategik dalam usaha memperluaskan bidang perdagangan dan pelaburan dengan rakan perniagaan di rantau Asia Pasifik. 
Selain Malaysia yang pertama kali menjadi anggota TPPA, kumpulan berkenaan turut disertai AS, Brunei, Australia, New Zealand, Chile, Peru, Singapura dan Vietnam. 

Paling menarik mengenai Program Sukarelawan Amerika Syarikat (AS Peace Corp) khususnya dalam pengajaran Bahasa Inggeris yang dicadangkan Perdana Menteri kepada Obama supaya dilaksanakan semula sudah mendapat lampu hijau daripada pentadbiran AS. 
“Hillary memaklumkan memang ini sudah dipersetujui. Sudah ada banyak persiapan dibuat. Saya juga memaklumkan pada peringkat kita, Malaysia memang sudah sediakan kerangka bagaimana pelaksanaan program itu.  
“Saya percaya apabila bawa ke Kabinet... tiada masalah kerana memang kita sudah setuju dan kini sedang merangka bagaimana hendak dilaksanakan,” kata Muhyiddin.  
Menerusi program itu, AS akan mengenal pasti jumlah dan kualiti guru yang hendak dihantar, manakala Malaysia memikirkan bentuk imbuhan, penempatan guru dan keperluan orientasi. 


Mengenai pendidikan, Malaysia akan bekerjasama dengan AS dalam membangunkan bidang pendidikan negara seperti persetujuan dicapai ketika pertemuan berasingan Muhyiddin dengan Setiausaha Pendidikan AS, Arne Duncan. 
Muhyiddin menyifatkan lawatannya selama enam hari ke AS amat berhasil dalam menjalinkan hubungan lebih rapat antara Malaysia dan kuasa besar dunia itu.  
Yang jelas mesej Najib untuk menjalinkan hubungan dengan negara itu sampai ke seluruh pentadbiran AS dan ini dapat membantu meningkatkan lagi ‘kemesraan’ yang terjalin dan pembangunan negara. 

Oleh Rashid Rahaman

BERITA HARIAN
19 JANUARI 2010

ISU BAHASA : BAHASA MELAYU BUKAN PENGHALANG KEMAJUAN


Sesi persekolahan 2011 bagi semua pelajar Tahun Satu menandakan berakhirnya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Mulai tahun ini, yakni setahun lebih awal daripada 2012 yang diumumkan, semua pelajar Tahun Satu akan mempelajari dua mata pelajaran ini dalam bahasa Melayu di sekolah kebangsaan. Di sekolah vernakular, Sains dan Matematik akan diajar kepada pelajar Tahun Satu dalam bahasa etnik masing-masing, iaitu bahasa Mandarin atau Tamil.


Golongan ini mahu diberi pilihan untuk anak mereka supaya dapat terus mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Mereka mahu keistimewaan ini diberikan dan membandingkan penggunaan bahasa Inggeris di beberapa sekolah yang akan dipilih khas, dengan sekolah vernakular yang diberi kebenaran untuk mengendalikan dua mata pelajaran itu dalam bahasa etnik masing-masing. 

Penggunaan bahasa Mandarin dan Tamil dalam konteks ini, hendaklah dilihat sebagai bahasa ibunda kepada sektor bukan Melayu dalam kependudukan Malaysia. Sehubungan ini, sesetengah pihak mempercayai penggunaan bahasa ibunda adalah kaedah terbaik untuk tujuan pendidikan, khususnya pada peringkat awal. Ini antaranya kerana pelajar didapati lebih mudah mengikuti pelajaran dalam bahasa yang mereka ketahui, lebih-lebih lagi yang dituturkan sebagai bahasa ibunda, apabila menjejak kaki ke sekolah. Dalil penggunaan bahasa ibunda ini ikut digunakan oleh orang Melayu yang mahu dua mata pelajaran ini diajar semula dalam bahasa Melayu. 

Alasan ini ada rasionalnya walaupun tidak selalunya benar. Ini dapat dilihat pada pelajar bukan Melayu yang belajar di sekolah kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Sebilangan mereka didapati berjaya mengikuti pelajaran yang disampaikan dalam bahasa Melayu dengan baik sekali. Ramai juga yang berjaya memperoleh keputusan cemerlang, sedangkan bahasa Melayu bukan pun bahasa ibunda mereka. Tambahan pula, sesetengah mereka ini tidak pernah pun didedahkan kepada bahasa Melayu ketika zaman prasekolah. 

Begitu juga halnya dengan pelajar Melayu dan pelajar lain di sekolah vernakular Cina. Sesetengah mereka mampu meraihkan kejayaan luar biasa, sehingga berjaya mengatasi prestasi pelajar Cina yang bertutur dalam bahasa Mandarin, sesetengahnya sejak dari kecil lagi sebagai bahasa ibunda. Dalam kes ini, bahasa Mandarin bukan pun bahasa ibunda pelajar bukan Cina ini, dan rata-ratanya tidak pernah mempelajarinya secara formal sebelum memasuki sekolah.  
Sebagai bahasa negara yakni bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi, bahasa Melayu adalah bahasa semua rakyat Malaysia. Ia mewakili seluruh negara dan setiap seorang rakyat Malaysia, sama ada yang Melayu mahupun bukan Melayu. Dalam konteks ini, bahasa Melayu adalah simbol negara. Statusnya sebagai bahasa pribumi menambahkan lagi kepentingan peranannya untuk menyatupadukan rakyat Malaysia yang berasal daripada pelbagai kaum. 

Berdasarkan hal ini saja, bahasa Melayu bukan saja bahasa yang sah, tetapi adalah pilihan yang tepat lagi bijak untuk dijadikan bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan negara. Sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Melayu adalah bahasa yang dapat membangkitkan selain memupuk semangat kebangsaan. 

Sebagai bahasa yang boleh membawa kejayaan pragmatik kepada rakyat Malaysia, bahasa Melayu mempunyai modal linguistik yang bukan saja mencukupi, malah agam sekali. Ia memiliki korpus yang efisien sekali. Antaranya, sistem ejaan yang kemas, dua sistem tulisan Rumi dan Jawi yang mantap, kosa kata yang senantiasa berkembang, bilangan lebih daripada sejuta istilah ilmiah dan nahu yang dibakukan. 

Tetapi malangnya, bahasa Melayu tidak pernah diyakini sepenuhnya oleh rakyatnya sendiri, sejak dinobatkan sebagai bahasa negara pada 1957. Untuk sekian lama, ia dibelenggu pelbagai persoalan kemasyarakatan yang semuanya ditimbulkan rakyat Malaysia sendiri, sering kali pula oleh orang Melayu sebagai penutur natifnya. Pelbagai komen yang memperlihat sikap negatif daripada orang Melayu sendiri terhadap kemampuan bahasa Melayu, bukan saja amat dikesali tetapi yang lebih mudarat lagi adalah ia boleh memberi implikasi tidak baik kepada orang bukan Melayu untuk terus menghormati bahasa Melayu, apatah lagi menyanjunginya! 

Sudah tiba masanya dengan pemansuhan PPSMI pada 2011 ini, rakyat Malaysia menganugerahkan penghormatan linguistik tertinggi yang dapat kita semua kurniakan kepada bahasa Melayu, di tanah watannya sendiri. Kita perlu berhenti daripada selalu menyalahkan bahasa keramat ini yang dicipta Tuhan untuk memajukan, selain menyatupadukan kita semua di tanah yang kita cintai ini. 

Sesungguhnya bahasa Melayu tidak pernah menjadi penghalang kepada kemajuan rakyat Malaysia. Dalam konteks ini, bahasa Melayu bukan penyebab utama kepada penguasaan bahasa Inggeris yang lemah dalam kalangan rakyat, faktor penghalang kepada kemajuan rakyat pada era globalisasi ini yang mementingkan bahasa Inggeris, dan faktor penentang kepada hak linguistik rakyat Malaysia untuk mendidik anak bangsa dalam bahasa Inggeris. 

Mari kita semua memperlihat keyakinan penuh kepada bahasa Melayu untuk mendidik anak bangsa Malaysia serta generasi mendatang, sama ada untuk memahami asas sains dan juga lunas ilmu lain. Sebenarnya tidak ada sebarang cacat cela pun pada bahasa Melayu yang tidak membolehkannya digunakan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan. 

Ia adalah sistem linguistik yang sempurna, seperti yang ada pada bahasa besar lain di dunia. Dalam konteks ini, bahasa Melayu mampu menyampaikan ilmu pengetahuan moden, dengan berkesan sekali, seperti yang diperlihatkan oleh bahasa Inggeris dan lain-lain. 



Oleh : Teo Kok Siong
Timbalan Pengarah, 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), 
UKM. 

BERITA HARIAN
19 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : TRANSFORMASI SOSIAL PELENGKAP PERUBAHAN


Sejak kebelakangan ini, kita dihidangkan dengan istilah transformasi. Terbaru, istilah transformasi digandingkan dengan istilah sosial, maka lahirlah Transformasi Sosial (TS). Istilah-istilah ini cukup membuatkan sesiapa sahaja teruja. Namun, sejauh manakah kesemuanya ini difahami adalah satu perkara yang perlu diberi keutamaan. Mana mungkin ia dapat dihayati dan diamalkan dengan baik melalui pelaksanaan dasar jika tidak terlebih dahulu difahami. TS yang baru diperkatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin lalu merupakan satu lagi transformasi yang boleh mengubah struktur ekonomi dan kemakmuran negara ke landasan yang terbaik. Ia memerlukan satu anjakan paradigma dan juga perubahan budaya secara menyeluruh terutamanya perubahan ke arah bekerja dengan lebih produktif, berinovasi dan menerapkan elemen kreativiti. Sebelum ini, kita berpegang pada Dasar Pandang ke Timur berasaskan negara Jepun. Soalnya, adakah dasar ini berjaya dilaksanakan di Malaysia bagi mengubah budaya kerja rakyat Malaysia sebagaimana rakyat Jepun? Begitu juga, kegigihan rakyat negara Korea juga boleh dijadikan contoh bagi mengubah sikap rakyat Malaysia.

Suatu ketika dahulu, Korea terpaksa meminjam wang daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Bagaimana mereka bangkit semula selepas itulah yang perlu dihayati oleh rakyat Malaysia. Tidakkah ini menggambarkan perubahan sosial yang berjaya dilaksanakan oleh mereka. Tidak guna bercakap mengenai istilah sahaja jika tidak dihayati. Kita mungkin boleh mempunyai satu dasar terbaik, tetapi dasar hanya tinggal dasar jika tidak dilaksanakan dan diamalkan dengan baik. Kita tidak boleh lagi menunggu sahaja. Ia akan membuatkan kita akan lebih ketinggalan jauh berbanding negara lain. Kita perlukan satu perubahan sosial yang lebih positif bermula dengan perubahan minda dan disusuli dengan perubahan sikap. Kita tidak boleh membuang masa dengan membicarakan perkara-perkara remeh yang tidak memberi apa-apa erti. Pertelingkahan sesama sendiri mengenai perkara-perkara sebegini akan membantutkan lagi agenda negara untuk menjadi sebuah negara maju. Kita perlu membudayakan minda positif dalam masyarakat dan membicarakan mengenai perkara-perkara yang lebih positif ke arah sikap yang lebih baik. Dengan kata lain, negara memerlukan rakyatnya yang berfikiran positif untuk mengorak ke hadapan.

Barulah perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku akan beransur-ansur hilang. Umpamanya, gejala sosial hari ini mampu diatasi jika kita dapat mencantas simptom-simptomnya dari awal lagi. Bentuk satu budaya yang baik melalui pemikiran yang positif kepada anak-anak agar tidak terjebak dalam gejala sosial. Sudah tentu sistem pendidikan memainkan peranan terpenting. Tidak kiralah pendidikan secara formal mahupun tidak, kedua-duanya penentu kepada sikap generasi muda. Kenapakah isu-isu mengenai masalah sosial ini tidak pernah luput dalam perbincangan sehingga kini? Ini kerana, tiada satu transformasi sosial yang dilaksanakan dengan begitu mantap melalui pelaksanaan dari peringkat atasan sehingga bawahan bagi melahirkan generasi muda yang bukan sahaja baik untuk diri sendiri tetapi juga baik untuk orang lain. Barulah boleh kita bercakap mengenai jati diri yang kukuh kepada negara.

Oleh ROHAMI SHAFIE

UTUSAN MALAYSIA
19 JANUARI 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...