20 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : STPM BAHARU : MAMPUKAH MENARIK RAMAI PELAJAR?

Allmuddin Mohd. Dom
PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.


Transformasi pendidikan melalui pelaksanaan sistem pentaksiran baharu Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dilihat seperti serampang dua mata iaitu ingin menarik lebih ramai pelajar untuk menduduki peperiksaan tersebut kerana jumlahnya semakin berkurangan tahun demi tahun. Keduanya untuk menyesuaikan dengan perkembangan baru dalam dunia pendidikan pra universiti iaitu berasaskan 'outcome based education' bertujuan melahirkan modal insan cemerlang yang menekankan 'character building' dan memiliki kemahiran insaniah atau 'soft skills.' Pendekatan dan kaedah ini telah pun diamalkan dalam kurikulum dan peperiksaan peringkat antara bangsa iaitu 'A Level' dan 'International Baccalaureate' (IB). Seperti biasa selepas keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diumumkan hampir setengah juta pelajar akan mengikut haluan sendiri untuk mengejar cita-cita masing-masing. Nampaknya mereka mempunyai pilihan yang terbuka luas sama ada ingin mengikuti pengajian di peringkat diploma, mengambil sijil kemahiran, mengikuti kelas matrikulasi atau memasuki tingkatan enam bagi mengambil STPM.

Bagi mereka yang tidak berminat melanjutkan pelajaran boleh saja memohon pekerjaan di sektor awam atau swasta. Atau yang memiliki bakat keusahawanan mungkin akan melakukan kerja sendiri sama ada berniaga, bertani dan sebagainya. Sementara itu, mereka yang ingin melanjutkan pelajaran di seberang laut boleh mengambil peperiksaan 'A Level' atau 'IB' yang ditawarkan di kolej-kolej swasta tertentu. Sesungguhnya tidak sukar melanjutkan pelajaran tinggi di negara kita. Terdapat ratusan institusi pendidikan tinggi awam dan swasta di seluruh negara yang menawarkan ratusan jenis kursus. Pilihlah mana yang sesuai dengan minat dan keupayaan sendiri atau seperti kata pepatah 'tepuk dada tanya selera.' Jangan lupa bidang yang dipilih mestilah mempunyai nilai dan permintaan tinggi di pasaran pekerjaan jika tidak mungkin akan menimbulkan masalah selepas bergraduat nanti. Dari segi kewangan pula jangan bimbang, kita ada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) atau Pinjaman Pelajaran MARA yang sedia membiayai pengajian secara pinjaman bagi mereka yang memenuhi syarat.

Beruntunglah mereka yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM kerana Jabatan Perkhidmatan Awam, Bank Negara dan banyak lagi institusi awam, swasta dan badan-badan persendirian yang sudi membiayai pengajian mereka sama ada di dalam atau luar negara. Bagi tujuan menarik minat lebih ramai pelajar untuk memasuki tingkatan 6, Majlis Peperiksaan Negara (MPM) akan memperkenalkan peperiksaan STPM baharu yang diluluskan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri pada pada 4 Januari 2012. Perubahan ini akan dimulakan kepada pelajar tingkatan 6 bawah yang akan mendaftar mulai Mei 2012 ini. Mereka merupakan pelajar kohort pertama yang akan mengambil peperiksaan STPM baharu yang akan diduduki pada akhir tahun 2013 nanti. STPM dulunya dikenali sebagai High School Certificate (HSC) telah dimulakan sejak 1950an yang merupakan satu-satunya peperiksaan untuk membolehkan seseorang diterima masuki universiti. Apabila Dasar Pendidikan Kebangsaan diperkenalkan mulai 1970 maka secara beransur-ansur peperiksaan STPM menggantikan HSC.

STPM mempunyai kelebihan kerana kurikulumnya berbentuk umum. Misalnya pelajar aliran kemanusiaan akan mengambil subjek Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Ekonomi, Sejarah dan Pengajian Am di mana mereka boleh memilih untuk memasuki sama ada fakulti Ekonomi, Undang-Undang, Pengajian Perniagaan, Sastera atau Sains Sosial apabila memasuki universiti nanti. Ini berbeza dengan pelajar yang mengambil diploma atau matrikulasi di mana bidangnya lebih menjurus kepada pengkhususan. Misalnya, bagi mereka yang mengambil Diploma Pendidikan akan mengikuti Ijazah Pendidikan apabila memasuki universiti. Demikian juga aliran matrikulasi yang kebiasaan akan mengikuti ijazah dalam sains tulen. Bagi melaksanakan transformasi ini kajian dan projek rintis telah dilaksanakan sejak beberapa tahun lepas. Ini bagi memastikan supaya perubahan ini dapat dilaksanakan dengan lancar seperti yang dirancangkan. Bermula pengambilan pelajar tahun ini mereka akan mengikuti pengajian berbentuk penggal iaitu setiap hujung penggal akan diadakan peperiksaan.

Ini bermakna pelajar tidak lagi dibebankan dengan peperiksaan di akhir tahun. Peperiksaan setiap penggal akan diberikan wajaran iaitu 20% hingga 40% dan dikendalikan secara Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS). Sementara itu, peperiksaan akhir wajarannya sebanyak 60% hingga 80% adalah peperiksaan berpusat yang dikendalikan oleh MPM. Ini bermakna kandungan kurikulum menjadi lebih ringan kerana dibahagi kepada tiga penggal. Pelajar-pelajar akan mempunyai masa lebih untuk membahagikan aktiviti pembelajaran mereka. Apa yang menarik dengan kaedah baru ini sekiranya pelajar mendapat keputusan yang tidak memuaskan bagi setiap akhir penggal mereka boleh mengulang semula subjek berkenaan di penggal seterusnya. Pelajar yang tidak mencapai keputusan yang baik bagi penggal 3 boleh juga menduduki semula peperiksaan akhir penggal 3 sahaja pada Mac/April tahun berikutnya. Keputusan keseluruhan peperiksaan STPM Baharu ini adalah berdasarkan gabungan keputusan terbaik bagi ketiga-tiga penggal. Dengan cara ini memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaiki keputusan peperiksaan supaya ia benar-benar terbaik. Keputusan ini dijangkakan memberi peluang lebih besar kepada pelajar untuk terpilih memasuki universiti nanti.

STPM baharu ini disediakan agar selari dengan perkembangan penilaian dan peperiksaan di peringkat antarabangsa. Misalnya kurikulum 'A Level' dan 'IB' bukan lagi menekankan peperiksaan bertulis semata-mata tetapi turut menilai pelajar melalui tugasan dan kerja kursus seperti penyediaan kertas projek, kertas seminar dan kajian luar. Bagi melahirkan modal insan cemerlang ditekankan pula kemahiran insaniah atau 'soft skills' seperti menggalakkan aktiviti secara berkumpulan, kemahiran berkomunikasi, membina asas kepimpinan dan menggalakkan mereka sentiasa berfikir secara kritis. Dalam STPM baharu ini semua kaedah tersebut diterapkan dengan memberikan markah kepada gerak kerja dan aktiviti tersebut melalui PBS. Penyebaran maklumat tentang STPM baharu ini perlu dilakukan secara meluas kepada pelajar dan ibu bapa agar lebih ramai pelajar memasuki tingkatan 6 dan menduduki peperiksaan STPM. Moga-moga kita akan dapat melahirkan lebih ramai pelajar yang berketerampilan dan berdaya saing sebelum mereka menjejakkan kaki ke universiti nanti. Walau apa pun tahniah dan syabas kepada MPM.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
20 Mac 2012

ISU UMUM : KEMELUT MAS DAN AIR ASIA, JANGAN BENARKAN ULAR LIDI MENJADI NAGA

Oleh NORAINI ABD. RAZAK


''Sekarang ular lidi percaya dirinya naga, manakala naga pula sangka dirinya dah jadi ular lidi,'' kata Profesor Salleh Buang mengamati kemelut antara MAS dan AirAsia yang hangat diperkatakan sekarang ini. Analogi ular lidi dan naga memang tepat untuk menggambarkan natijah perjanjian pertukaran saham antara Malaysia Airline System Bhd. (MAS) dan AirAsia Bhd. (AirAsia). MAS yang pernah menerima gelaran syarikat gergasi penerbangan umpama naga tertelan bola api apabila terpaksa 'tunduk' dan 'mengalah' dengan syarikat yang baru 11 tahun di langit biru. Memulakan penerbangan komersial pertama pada 2 April 1947 atas nama Malaysia Airlines Limited (MAL), sejarah MAS terlalu panjang untuk dibenarkan tenggelam oleh permainan syarikat penerbangan swasta. Biarpun bertukar nama, logo dan pengurusan, namun MAS yang beroperasi secara solo pada tahun 1973 selepas syarikat penerbangan Singapura menarik diri mencatat rekod tersendiri. Ratusan anugerah diterima mengiktiraf kebolehupayaan syarikat itu dalam pelbagai kategori sehingga rakyat Malaysia menumpang bangga.

Ramai yang bertanya di mana hilangnya taring MAS? Siapa yang membunuh kehebatan MAS? Adakah masalah dalaman terutama beban hutang dan kelemahan pengurusan menjadikan MAS begitu? Atau ada pihak yang mengambil kesempatan daripada 'kesempitan' MAS supaya sayapnya patah lantas tidak boleh lagi terbang bersaing dengan penerbangan-penerbangan lain di dunia? Rakyat jelata, orang awam yang tidak faham permainan untung rugi atau istilah bombastik ekonomi hanya mahu satu perkara - MAS syarikat penerbangan negara kembali menjadi naga. Waima apa pun masalah dalaman MAS, ia tidak boleh merasakan dirinya ular lidi sehingga menyerah nasib sedemikian rupa. Tentu ada caranya dan semestinya banyak kaedah untuk 'memulihkan' MAS lantaran syarikat itu adalah milik negara. Masalah dalaman MAS semenangnya telah lama. Bukan tujuh bulan sebelum ini yang membawa kepada perjanjian pertukaran saham dengan AirAsia. Baik orang dalam MAS mahupun orang luar yang sayangkan aset negara itu tahu apa sebenarnya yang menjadi punca. Sebab itu pemeteraian perjanjian pertukaran saham dilihat banyak pihak satu lagi kesilapan yang memburukkan lagi keadaan dan jika tidak segera ditangani padahnya amat besar.

Membenarkan persaingan antara MAS dan AirAsia tanpa kawal selia menyebabkan padang permainan tidak rata sehinggakan siapa yang tidak bijak boleh tersungkur. Perjanjian pertukaran saham itu adalah contoh paling nyata bagaimana persaingan berat sebelah sehingga mewujudkan situasi menang-kalah atau kalah mati. Sedangkan persaingan dalam dunia perniagaan yang kini dikawal selia oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) amat molek - mewujudkan daya saing yang sihat supaya para pelanggan mendapat perkhidmatan yang terbaik selain meningkatkan kecekapan syarikat-syarikat yang bersaing. Tetapi apa yang terjadi dalam persaingan MAS dan AirAsia sebaik perjanjian pertukaran saham itu dimeterai? MAS semakin menanggung beban, laluan menguntungkan diberi kepada AirAsia, semangat serta moral kakitangannya semakin merudum manakala krisis dalaman tidak diketahui di peringkat mana jalan penyelesaiannya.

Tentunya perkembangan tersebut menarik perhatian banyak pihak yang menjadi pemerhati persaingan MAS dan AirAsia sejak 2001 apabila syarikat penerbangan tambang murah itu memecah monopoli MAS. Persaingan yang pada mulanya dilihat amat sihat kerana memberi pilihan kepada pengguna akhirnya mencetuskan kontroversi apabila monopoli yang dipecahkan cuba diwujudkan semula dalam bentuk yang sedikit berbeza. Sedangkan persaingan tidak sepatutnya menghalalkan pesaing meraih kelebihan secara tidak adil apatah lagi jika terlintas niat mahu menguburkan pesaing dengan strategi yang licik. Sebab itu apabila Malaysia mengorak langkah menggubal Akta Persaingan biar pun agak terlewat berbanding dasar penswastaan dan pengkorporatan yang telah mengambil tempat lebih awal, maka kawal selia hendaklah dilaksanakan supaya akta tersebut benar-benar menepati fungsinya.

Dasar penswastaan sememangnya menuntut kawal selia bukan sekadar penubuhan suruhanjaya yang berkaitan seperti Suruhanjaya Tenaga, Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi dan banyak lagi suruhanjaya lain, tetapi juga satu akta yang boleh memastikan segala persaingan berlangsung secara sihat. Persaingan tidak boleh dibuat-buat - umpamanya mewujudkan perjanjian tertentu yang di atas kertas terlihat untung bagi syarikat bersaing tetapi realitinya tidak begitu. Dalam kes perjanjian pertukaran saham MAS dan AirAsia, biarpun banyak pihak melihatnya sebagai permulaan kepada kerjasama namun perkembangan sepanjang tujuh bulan pelaksanaannya tidak menampakkan begitu. Kedua-dua syarikat dilihat bekerjasama tetapi pada masa yang sama masing-masing mencari peluang untuk bersaing malah ada kalanya dilihat dengan cara yang amat tidak sihat kerana hanya satu pihak mendapat manfaat.

Mungkin lebih elok seperti pandangan kebanyakan penganalisis, perjanjian pertukaran saham itu dibatalkan sementelah Akta Persaingan pada dasarnya tidak membenarkan kerjasama tetapi pada masa yang sama semacam ada elemen persaingan. Tidak juga perjanjian tersebut adil kepada kedua-dua pihak apabila kebanyakan yang bersuara membangkitkan soal rugi di pihak MAS selain tiada perubahan yang dilihat memihak kepada syarikat penerbangan negara sejak perjanjian tersebut dipersetujui. Apa pun juga kemelut MAS dan AirAsia mesti segera diselesaikan. Jika pada peringkat permulaan perang harga antara kedua-dua syarikat dilihat oleh kerajaan sebagai satu persaingan yang sihat, namun pertukaran saham MAS dan AirAsia pula menimbulkan pandangan sebaliknya. Sama ada mengembalikan operasi asal MAS dan AirAsia atau meneruskan perjanjian pertukaran saham, paling penting pengguna khidmat penerbangan tidak menjadi mangsa.

Yang pasti rungutan terhadap khidmat yang ditawarkan MAS semakin kuat berbunyi. Begitu juga apa yang disediakan AirAsia - berbanding ketika masing-masing bergantung kepada kekuatan sendiri biarpun ada kekangan lain yang terpaksa diatasi. Justeru, apa yang menjadi harapan rakyat keindahan Akta Persaingan 2011 yang berkuatkuasa 1 Januari lalu dapat diserlahkan dalam menyelesaikan kemelut MAS dan AirAsia. Jika objektif akta tersebut untuk manfaat semua pihak iaitu rakyat sebagai pengguna dan syarikat yang bersaing, maka tugas pertama Suruhanjaya Persaingan Malaysia yang diterajui bekas hakim tersohor, Tan Sri Siti Norma Yaakob untuk membuktikan bahawa perjanjian pertukaran saham MAS dan AirAsia memenuhi objektif tersebut dan bukan sebaliknya. Jika yang terbukti adalah sebaliknya, maka sejauh mana relevannya perjanjian tersebut untuk kekal diguna pakai.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
20 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : KE ARAH SISTEM PENDIDIKAN HOLISTIK

Oleh ROHAMI SHAFIE
PENULIS ialah Pensyarah Kanan
Perakaunan dan Kewangan Pusat Pengajian Perakaunan dan Felo Penyelidik
Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan , Kolej Perniagaan, 
Universiti Utara Malaysia.


Rombakan menyeluruh dasar pendidikan yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini memberi seribu satu makna kepada sistem pendidikan negara pada masa akan datang. Sistem pendidikan negara kita sudah lama tidak dirombak iaitu sejak 1979 lagi. Pada asasnya, sistem pendidikan negara tidak boleh sesekali statik, sebaliknya perlu sentiasa dinamik mengikut keperluan pada masa hadapan. Atas tujuan ini, panel Pelan Pembangunan Pendidikan dan Perancangan Strategik Sistem Pendidikan ditubuhkan bagi mengadakan siri dialog pendidikan nasional yang dijadualkan diadakan bermula bulan depan. Apa yang menarik di sini adalah masih terdapat kelemahan dalam sistem pendidikan negara ketika ini yang perlu ditangani segera. Paling ketara sistem pendidikan negara terlalu menumpukan aspek kejayaan meritokrasi melalui penilaian berasaskan peperiksaan semata-mata dengan meminggirkan aspek akhlak mulia para pelajar.

Penerapan aspek akhlak dan adab mulia sepatutnya menjadi keutamaan tertinggi dalam membentuk karakter para pelajar. Negara kini dibelenggu pelbagai masalah sosial yang melibatkan generasi muda. Mungkin tidak keterlaluan dikatakan salah satu penyebab utama berlakunya kebejatan sosial adalah kerana pendidikan itu sendiri tidak boleh menjaga dan melindungi akhlak generasi muda. Lihatlah di sekeliling kita, bermula daripada kurangnya perasaan hormat generasi muda kepada orang tua sehinggalah jenayah berat seperti samseng jalanan, merompak, penagihan dadah dan memecah masuk rumah. Kebanyakan kes-kes jenayah ini melibatkan generasi muda. Senario ini tidak sepatutnya berlaku dalam suasana negara menuju ke arah negara maju pada tahun 2020. Akhlak dan adab perlu diberi penekanan menyeluruh dalam sistem pendidikan negara. Kejayaan sistem pendidikan yang berasaskan akhlak dan adab akan membentuk sifat-sifat mulia di kalangan generasi akan datang seperti jujur, amanah, bertanggungjawab, sabar, tabah, cekal, yakin pada diri sendiri, mempunyai jati diri yang tinggi dan berani menyuarakan pendapat dengan cara yang berhemah.

Penulis tidak menafikan kepentingan pendidikan dalam memenuhi keperluan pasaran kerja. Para pelajar juga perlu berkemahiran tinggi dengan menguasai sains dan teknologi dan mempunyai keupayaan berfikir di luar kotak di samping kritis, analitikal, kreatif dan inovasi. Namun, kesemua ini tidak membawa apa-apa manfaat jika generasi muda 'kosong' akhlak dan rendah adabnya. Melalui penekanan akhlak dan adab jugalah kita tidak perlu sesekali sangsi atau ragu-ragu apa akan terjadi pada negara kita pada masa akan datang. Ketika itu, negara kita akan ditadbir oleh para pemimpin yang boleh dipercayai sepenuhnya. Sudah tentu, tiada siapa yang sanggup melihat negara kita berada di tangan para pemimpin yang sanggup menggadaikan masa depan negara demi kepentingan diri sendiri dan keluarga. Apalah gunanya kita melahirkan begitu ramai cerdik pandai yang akan menjadi pemimpin pada masa akan datang tetapi suka menipu, menyalah guna kuasa dan terlibat dengan rasuah.

Begitu juga, apalah gunanya kita berjaya membentuk ilmuwan yang hebat ilmunya, jika sekiranya mereka menggunakan ilmu tersebut untuk tujuan membangga diri, riak dan takbur walhal ilmunya hanya sedikit cuma berbanding ilmu Allah SWT. Tidak ketinggalan, tiada gunanya kita melahirkan ramai golongan yang kaya raya tetapi amat lokek dan tidak sanggup membantu golongan miskin yang memerlukan. Jika ini terjadi, punahlah kehidupan rakyat Malaysia dan negara kita pada masa akan datang. Jika dahulu, sesuatu yang luar biasa dipandang negatif tetapi kini banyak terdapat perkara yang luar biasa menjadi kebiasaan. Puncanya tidak lain tidak bukan kerana kurangnya pemahaman dan penghayatan agama yang akhirnya membentuk akhlak dan adab yang rendah di kalangan generasi muda.

Tanda-tanda kerosakan itu amat jelas sama sekali apabila ada golongan yang bermati-matian mempertahankan kesaksamaan seksual atau lebih dikenali sebagai pendokong Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT). Mereka ini golongan cerdik pandai dan professional tetapi menjadi pendokong kuat LGBT. Di manakah silapnya sistem pendidikan negara kita? Perkara inilah yang perlu dikaji sedalam-dalamnya dan bukan sekadar melahirkan generasi muda yang dikatakan amat berjaya mengikut acuan sistem meritokrasi sedia ada. Penulis mengesyorkan agar sistem meritokrasi ini dikaji secara menyeluruh kerana tidak mustahil ia boleh membawa bahana kepada negara. Sebagai contoh, sistem ini telah menyebabkan ketidakseimbangan di antara para pelajar perempuan dan lelaki. Ambil contoh di universiti-universiti tempatan kadar peratusan para pelajar lelaki amat sikit sama sekali.

Maka, golongan perempuan akan mudah mendapat pekerjaan bergaji lumayan manakala lelaki pula sentiasa ketinggalan dan akhirnya ia boleh merosakkan institusi kekeluargaan pada masa akan datang. Kesannya bukan kepalang kerana ia boleh memberi implikasi sosial pada rakyat Malaysia. Justeru, sistem pendidikan negara pada masa akan datang memerlukan idea-idea bernas daripada tokoh-tokoh agama, guru-guru yang berkualiti, sabar dan ikhlas mengajar demi anak bangsa serta ibu bapa yang menaruh kepercayaan sepenuhnya pada sistem pendidikan. Jika ini dapat dilaksanakan dengan baik, tidak syak lagi, negara bakal melahirkan pelajar yang berkualiti dan mempunyai akhlak yang tinggi pada setiap masa.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
20 Mac 2012

ISU SUKAN : TEGAS BIAR BERTEMPAT DEMI KEMAJUAN BOLA SEPAK NEGARA

Oleh Azrul Affandi Sobry
azr@bharian.com.my


Tidak akan maju sesebuah persatuan jika enggan menerima teguran. Sukar juga untuk bersaing di pentas antarabangsa jika apa yang hendak dilakukan disekat di sana sini, ditambah kerenah birokrasi yang menjadi penghalang. Bak kata bidalan, ditelan mati emak, diluah mati bapa. Mahu dicakap salah, dipendam pun rasa bersalah. Jika diluah, boleh dikenakan tindakan tetapi jika didiamkan berasa seperti tidak menjalankan diamanahkan, apatah lagi kalau memegang jawatan penting dalam persatuan. Senario itu merujuk situasi yang sedang dihadapi Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa yang didakwa melanggar peraturan badan induk itu kerana mengeluarkan kenyataan media berhubung prestasi ketika skuad kebangsaan di bawah kendalian Datuk K Rajagobal.

Saya sendiri ketika itu hanya memegang jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Perak. Begitu juga dengan Ahmad Basri, kedua-dua kami hanya di peringkat negeri. Sudah tentu kami tidak ada ruang untuk bercakap dalam mesyuarat FAM. Namun, saya pelik kenapa orang penting dalam FAM tidak boleh gunakan mesyuarat sedangkan ruang itu ada. Kenapa perlu bercakap di luar? - Raja Ahmad Zainuddin Mungkin dalam fikiran Annuar, komen itu lebih bersifat pandangan peribadi selepas ditanya media dan tidak berniat mengkritik sesiapa tetapi tanpa sedar ia dilihat berlawanan dengan dasar FAM iaitu membuat kenyataan akhbar hanya Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Pasukan Kebangsaan.

Beliau juga dituduh melanggar titah Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM, 4 Februari lalu iaitu hal FAM tidak wajar disebar kepada media dan patut dibawa berbincang dengan jawatankuasa berkenaan. Merujuk situasi ini, dapat dilihat ada sisi positif dan negatif tindakan Annuar, meskipun peluang mengemukakan sebab masih terbuka. Berdasarkan kaca mata orang ramai yang tidak jemu menilai tindakan serta perancangan FAM, ia seperti mengongkong individu seperti Annuar menyatakan pandangan secara jujur. Adakah individu seperti beliau yang jelas menunjukkan komitmen dan perjuangan dalam bola sepak dengan memimpin pasukan negeri dikuasai pembangkang, tidak wajar meluahkan pandangan, sedangkan beliau bukan orang baru dalam sukan nombor satu di negara ini. Bagaimana pula tanggapan orang ramai yang melihat FAM terlalu bertegas dalam hal sebegitu, sedangkan komen dilemparkan seseorang mungkin berniat untuk membina kualiti sukan bola sepak negara. Adakah wajar pula semua orang dalam FAM tutup mulut dan mengiyakan saja apa yang dilaksanakan dan melihat pencapaian di takuk sama.

Logiknya, sudah terlalu lama pengurusan dan pegawai kejurulatihan FAM memberi alasan sama iaitu mahu mencuba pemain bagi mempersiapkan pasukan lebih mantap dan mahu menimba pengalaman. Persoalannya, sampai bila kita didendangkan ketua jurulatih dengan alasan sama? “Bukan tidak boleh komen tetapi saya pelik kenapa perlu diluahkan di luar. Kenapa tidak digunakan ruang yang ada dan luahkan dalam mesyuarat. Sepanjang saya mengenali Tuanku (Presiden), baginda tidak pernah menghalang mana-mana jawatankuasa memberikan pandangannya ketika mesyuarat.” Itu antara kenyataan bekas Naib Presiden FAM, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, ketika diminta mengulas isu terbaru yang melanda pengurusan badan induk itu ketika ini. Komen beliau itu berlandaskan pengalamannya sepanjang memimpin pasukan bola sepak Perak dan berada dalam FAM.

Mengikut rekod Raja Ahmad Zainuddin pernah juga digantung selama tiga tahun pada 1991 selain Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri Mohd Akil yang digantung dua kali pada 2001 (empat tahun) dan 2006 (setahun) kerana mengkritik FAM. “Ada beza kes yang kami hadapi dengan apa yang dibincangkan sekarang. Kami dulu digantung kerana memberi kritikan terhadap pengurusan dan kualiti bola sepak Malaysia. Ketika itu, memanglah kami hanya mampu luahkan kepada media kerana kami orang luar, bukan dalam FAM. “Saya sendiri ketika itu hanya memegang jawatan dalam Persatuan Bola Sepak Perak. Begitu juga dengan Ahmad Basri, kedua-dua kami hanya di peringkat negeri. Sudah tentu kami tidak ada ruang untuk bercakap dalam mesyuarat FAM. Namun, saya pelik kenapa orang penting dalam FAM tidak boleh gunakan mesyuarat sedangkan ruang itu ada. Kenapa perlu bercakap di luar?” katanya.

Raja Ahmad Zainuddin turut mencadangkan supaya tidak dibenarkan seseorang yang memegang jawatan dalam FAM turut memegang jawatan dalam persatuan negeri. Ia akan menimbulkan konflik ketika menjalankan tugas. Apapun, sewajarnya Annuar tidak dikenakan tindakan keras oleh FAM kerana beliau mengkritik atas dasar rasa tanggungjawab, apatah lagi beliau yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) sudah membuktikan kemampuannya membangkitkan ‘demam’ bola sepak di Kelantan.  Beliau sudah membuktikan kemampuannya di luar padang, bila pula ketua jurulatih dan jurulatih di padang mahu membuktikannya pula?

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Harian
20 Mac 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...