19 Jun 2012

ISU SOSIAL : KE ARAH KUALITI HIDUP YANG LEBIH TINGGI REALISASIKAN WAWASAN 2020


Rencana ini ditulis oleh :
DR. MOHD. NAHAR MOHD. ARSHAD
Unit Ekonomi Islam dan Kajian Polisi,
Kuliah Ekonomi dan Sains Pengurusan,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
  

Laporan Kualiti Hidup Malaysia 2011 telah dikeluarkan pada 11 Jun 2012 lepas. Laporan dari Unit Perancang Ekonomi ini boleh dijadikan kayu ukur kepada pencapaian negara dalam merealisasikan Wawasan 2020. Komponen kualiti hidup yang diambil kira mencakupi aspek pendidikan, pengangkutan dan komunikasi, perumahan, kebudayaan dan liburan, pendapatan dan agihan, keselamatan awam, kesihatan, penyertaan sosial, alam sekitar, kehidupan keluarga dan persekitaran kerja. Berbanding dengan kualiti hidup pada tahun 2000 (tahun rujukan), kualiti hidup pada 2010 telah meningkat sebanyak 11.9 peratus berdasarkan indeks kualiti hidup. Rakyat Malaysia mengecapi peningkatan kualiti tertinggi dalam komponen pendidikan dengan peningkatan sub-indeks sebanyak 20.4 peratus.

Komponen pengangkutan dan komunikasi menunjukkan peningkatan kualiti kedua tertinggi dan diikuti oleh peningkatan kualiti perumahan. Meskipun begitu, masih banyak penambahbaikan perlu kita lakukan bersama dalam menjadikan Malaysia tempat kediaman yang berkualiti tinggi. Daripada laporan yang dikeluarkan, didapati kualiti persekitaran kerja dan kehidupan keluarga mencatatkan peningkatan terendah dari keseluruhan komponen yang disebutkan di atas. Sub-indeks bagi komponen persekitaran kerja dan kehidupan keluarga mencatatkan nilai indeks yang sama iaitu pada 104.6 mata. Dalam kata lain, kualiti persekitaran kerja dan kehidupan keluarga di Malaysia hanya meningkat sebanyak 4.6 peratus dalam tempoh 10 tahun. Kedua-dua komponen ini sangat kritikal dalam menjamin mutu hidup seseorang. Ini kerana masa kita banyak diperuntukkan di tempat kerja dan setelah penat bekerja, kita pulang ke rumah untuk beristirehat.

Namun, jika kedua-dua komponen ini hanya menunjukkan peningkatan yang sedikit (terendah daripada kesemua komponen), setiap kita perlu berganding bahu bagi memastikan persekitaran kerja lebih kondusif dan suasana kekeluargaan di rumah lebih bermutu. Peningkatan kualiti persekitaran kerja di Malaysia dinilai dari penurunan jumlah kemalangan perusahaan (95,006 kes pada tahun 2000 kepada 60,405 kes pada 2010), penurunan pertikaian perusahaan (436 kes kepada 344) dan penurunan jumlah kehilangan hari bekerja kerana tindakan perusahaan. Namun, sub-indeks persekitaran kerja sedikit terjejas dengan peningkatan kadar pengangguran dari 3 peratus pada tahun 2000 kepada 3.4 peratus pada 2010. Bagi memperbaiki persekitaran kerja, isu keselamatan di tempat kerja perlu menjadi keutamaan di samping keperluan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan baru bagi mengurangkan kadar pengangguran.

Peningkatan sebanyak 4.6 peratus bagi sub-indeks kehidupan keluarga pula didorong oleh pengurangan jenayah juvana (0.12 peratus pada tahun 2000 kepada 0.06 peratus pada 2010) dan peningkatan pendapatan purata isi rumah di Malaysia (daripada RM2,640 pada tahun 2000 kepada RM4,206 pada 2010). Bagaimanapun, peningkatan sub-indeks kehidupan keluarga menjadi sederhana oleh bertambahnya peratusan kes perceraian. Kadar perceraian mencatat peningkatan daripada 0.13 peratus pada tahun 2000 kepada 0.22 pada 2010. Sub-indeks alam sekitar turut mencatatkan peningkatan sederhana iaitu sebanyak 6.6 peratus dalam tempoh sedekad. Kualiti alam sekitar di Malaysia adalah sederhana berikutan masalah jerebu yang serius.Di samping itu, isu pencemaran sungai turut perlu diambil perhatian dalam usaha meningkatkan kualiti alam sekitar negara.

Dapat dirumuskan di sini bahawa bagi ketiga-tiga komponen yang mencatatkan peningkatan terendah iaitu kualiti alam sekitar (6.6 peratus), persekitaran kerja (4.6 peratus) dan kehidupan keluarga (4.6 peratus), semuanya melibatkan sikap dan nilai sivik rakyat Malaysia. Ia menggambarkan kadar progres transformasi mentaliti dan minda kita semua. Hanya dengan mengamalkan akhlak dan nilai sivik yang tinggi, ketiga-tiga komponen ini akan mendapat lonjakan yang besar.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
19 Jun 2012

ISU IPT : BERGANTUNG KEPADA KEMAMPUAN


Rencana ini disediakan oleh :
Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali
rencana@hmetro.com.my


Apakah reaksi anda jika anak yang belum menggenggam segulung ijazah membuka mulut memberitahu ingin berkahwin? Ramai menganggap mahasiswa berkahwin ketika belajar di menara gading hanya memperjudikan nasib dan masa depan. Apatah lagi tanpa sokongan kewangan kukuh sementelaah usia masih mentah, perkahwinan dianggap landasan merealisasikan perasaan yang membara. Berilah apa jua alasan, ironinya masyarakat tetap beranggapan perkahwinan semasa belajar bukan pilihan terbaik untuk memiliki kejayaan. Persoalannya, sejauh manakah tepatnya tanggapan itu? Bagaimana pula mereka yang berkahwin namun mampu cemerlang?

Timbalan Pendaftar Kanan di Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (JHEPA), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Zainab Othman, berkata berkahwin atau tidak, ia bergantung kepada kemampuan individu itu menentukan corak pengajian. Beliau berkata, penerimaan individu mengenai perkahwinan berbeza, justeru tiada jawapan konkrit sama ada ia boleh menghancur atau menjayakan pengajian seseorang. Perkahwinan fitrah manusia dan bukan sesuatu yang perlu ditakuti. Cuma, apabila pelaksanaannya dilakukan sewaktu melanjutkan pengajian, ada pihak akan mempertikaikan. Dan, pertikaian itu berkait rapat faktor tertentu seperti ekonomi dan usia. Pada dasarnya tidak menolak cuma melahirkan rasa kebimbangan. Perkahwinan bukan suka-suka kerana komitmennya terlalu tinggi. Cuba yang berkahwin itu tidak belajar, pasti tiada pertikaian. Perkahwinan semasa belajar meskipun tidak menjadi kesalahan, ia masih mampu mengundang kesangsian kerana dianggap penyekat kejayaan mahasiswa. Meskipun ada yang berjaya membuktikan sebaliknya, ramai beranggapan mereka hanyalah segelintir golongan bernasib baik.

Yang lain, terkandas di tengah jalan atau terpaksa membuat pilihan sukar sama ada meneruskan pengajian atau mengorbankan perkahwinan. Beliau berkata, aspek perlu ditekankan ialah bagaimana mahasiswa itu pandai membahagikan masa serta membuat perancangan yang baik sepanjang pengajian. Ada yang tidak berkahwin namun hidupnya tetap kelam kabut, tidak terurus hingga mengakibatkan keputusan diterima mengecewakan. Yang berkahwin pula lebih cemerlang. Keadaan sebaliknya juga boleh berlaku sekali gus membuktikan semuanya bergantung pada sikap dan kemahuan diri,” katanya tidak menafikan perkahwinan menuntut mahasiswa berusaha berkali ganda berbanding mahasiswa bujang. Berkahwin semasa belajar bukan saja memikul tanggungjawab pengajian malah membabitkan permainan emosi, persefahaman pasangan, keluarga dan sebagainya. Jika tiada kekuatan diri dan emosi, semuanya boleh tunggang langgang. Sebab itu, kalau ingin berkahwin, pastikan benar-benar bersedia.

Faktor inilah menyebabkan masyarakat terutama ibu bapa kurang selesa jika anak meminta kebenaran berkahwin. Bukan tidak faham tapi takut mereka kecundang. Ditanya apakah faktor menyebabkan mahasiswa mengambil keputusan menamatkan zaman bujang ketika rakan lain berseronok melayari alam pengajian, beliau berkata perhubungan terjalin lama selain alasan sudah bertemu teman sehati sejiwa menjadikan mereka bulat tekad berkahwin. Ikutkan logik, alasan diterima masih boleh ditangguhkan. Bagaimanapun selepas membuat pilihan, timbul pula persoalan adakah melakukannya selepas berfikir semasak - masaknya atau hanya mengikut gelora hati? Paling dibimbangi mereka hanya terbayangkan keseronokan berkahwin tanpa peduli tanggungjawab yang lain. Maklumlah sedang asyik dilambung perasaan. Pada saya, kahwinlah jika yakin boleh melakukannya selain jangan ketepikan peranan keluarga. Mereka boleh menjadi tempat bimbingan emosi serta kewangan.Pastikan jika berkahwin, jangan gadaikan pengajian semata-mata kerana perkahwinan.

Bagi pasangan suami isteri dari Tawau, Sabah, Ng King Kwong dan isterinya, Nur Iman Maryam Yusop, perkahwinan mereka penuh dengan cabaran. Ng, 25, mahasiswa Sarjana Pendidikan Matematik dan isterinya yang mengikuti Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Geografi, berkata selain usia muda, soal agama juga menjadi dugaan hebatnya. “Kami berdua ingin memeluk Islam dan melangsungkan perkahwinan. Biarpun mendapat tentangan keluarga untuk berkahwin, kami harungi juga dengan janji membawa pelajaran bersama. Kami akui, cabaran selepas berkahwin lebih hebat. Di samping terpaksa menyesuaikan diri dengan suasana baru, tanggungjawab juga semakin bertambah. Saya akui, ada kalanya timbul emosi negatif, namun cuba mencari jalan penyelesaian supaya perkahwinan ini tidak menjadi cemuhan,” katanya. Mengakui isterinya sangat memahami, beliau menyifatkan perkahwinan sebagai landasan untuk lebih berjaya. “Prosesnya lebih mudah kerana kami dapat mengulang kaji bersama-sama di mana-mana jua. Kami saling memberi dorongan dan tunjuk ajar. Ini satu motivasi dan nikmat perkahwinan masih belajar. Kami sentiasa pastikan segala perancangan tidak keciciran,” katanya.

Manakala pasangan Ahmad Rafei Ab Halim, 22, dan isterinya, Norhafiza Mahasan, 23, dari Terengganu, lebih bernasib baik kerana keluarga menyokong penuh keputusan mereka berkahwin semasa belajar. Ahmad Rafei yang mengikuti Ijazah Sarjana Muda Kemahiran Hidup manakala Norhafiza Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Ekonomi Rumahtangga, berkata keluarga memahami hasrat mereka selain memastikan tidak terjebak perkara tidak diingini. “Apabila menyuarakan hasrat, keluarga tidak membantah sebaliknya yakin kami bersedia memikul tanggungjawab. Mereka memberi penuh sokongan dan kebebasan. Malah, perkahwinan ini satu nikmat apabila prestasi pengajian lebih meningkat hingga mampu memperoleh Anugerah Dekan bersama. Semuanya terpulang pada diri sendiri sama ada mahukan kejayaan atau kegagalan. Perkahwinan hanya sekelumit penyebab,” katanya.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
18 Jun 2012

STPM BAHASA MELAYU BAHARU : PEMIKIRAN KRITIS DAN ANALITIS SKEMA JAWAPAN DAN SKEMA PEMARKAHAN

Sejak diperkenalkan Sukatan Pelajaran Baharu Bahasa Melayu STPM, para guru dan pelajar menghadapi kemusykilan mengenai skema jawapan dan skema pemarkahan Bahagian B. Jadi, atas usaha sendiri saya telah mengubah satu skema jawapan dan skema pemarkahan bahagian ini sebagai panduan bersama. Format yang diberikan ini bukanlah yang sebenar tetapi saya rasa format ini boleh digunapakai untuk sementara waktu sehingga pihak MPM mengeluarkan format penyemakan yang sebenar. Komen dan pandangan amatlah dialu-alukan daripada para guru sekalian.


Bahagian B
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab semua soalan.                  
[30 markah]


Tahukah anda bahawa kanak-kanak ketawa sebanyak 300 hingga 400 kali dalam sehari, berbanding orang dewasa yang hanya ketawa sebanyak 10 hingga 15 kali sehari? Ketawa dikatakan sangat penting dalam kehidupan. Ungkapan ‘jangan marah, nanti cepat tua’ ada benarnya dari sudut saintifik. Kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik di luar negara mendapati bahawa ketawa boleh membuatkan seseorang lebih sihat. Ketawa berdekah-dekah dalam jangka masa tertentu boleh diibaratkan seperti melakukan jogging pada bahagian dalaman tubuh.

Ketawa menyebabkan jantung mengepam dengan lebih pantas. Keadaan ini memaksa lebih banyak oksigen diangkut dan sekali gus merangsang pengaliran darah. Selain itu, ketawa juga mengaktifkan kelenjar hipotalamus, pituitary, dan adrenal yang akan menambahkan pengeluaran endorfin. Endorfin ialah bahan kimia yang dirembes ke dalam darah yang menimbulkan rasa selesa dan menyenangkan. Ekoran daripada itu, tubuh dan otak kita berada dalam keadaan rehat.

Humor dan jenaka sebenarnya memberikan kesegaran dan kegembiraan kepada kehidupan. Ketawa sebagai kesan daripada humor dan jenaka menjadi pencetus keadaan fizikal, emosi, dan spiritual yang lebih baik. Keadaan ini menjadikan kita lebih bersemangat, fleksibel, kreatif, dan berdaya saing.

Sense of humour adalah antara kemahiran yang penting untuk seseorang individu itu diterima dalam sesuatu kumpulan. Kebolehan untuk membuat orang lain tersenyum dan ketawa merupakan nilai penting bagi kanak-kanak. Kebolehan ini membantunya meningkatkan kerjasama dengan ibu bapa, guru, dan kanak-kanak yang lain. Apa yang pasti, terdapat banyak bukti kukuh yang menunjukkan bahawa ketawa dan humor membantu kanak-kanak membina keupayaan untuk mengingat dan belajar.

Bagaimanapun, banyak orang percaya bahawa tidak semua manusia dilahirkan dengan sikap pandai bergurau dan berjenaka. Keadaan tersebut tidak seratus peratus benar. Ini kerana pesekitaran memainkan peranan dalam pembentukan peribadi kanak-kanak tersebut. Tanda awal sikap sense of humor ialah apabila seseorang bayi tersenyum dan ketawa. Bayi akan tersenyum setelah dua hingga tiga minggu dilahirkan. Namun demikian, bayi hanya boleh ketawa setelah berusia hampir tiga bulan.

Jelaskan maksud frasa

1. (a)  … seperti melakukan jogging pada bahagian dalaman tubuh                                                                   
[2 markah]
1. (b)  … memberikan kesegaran dan kegembiraan kepada kehidupan                                                                        
[2 markah]

2. Apakah mesej yang mahu disampaikan oleh penulis melalui petikan di atas?                                               
[6 markah]

3. Sense of humour adalah antara kemahiran yang penting untuk seseorang individu itu diterima dalam sesuatu kumpulan

Berikan ulasan anda tentang pendapat ini dengan mengemukakan bukti-bukti yang sesuai. Panjang jawapan anda hendaklah tidak lebih daripada 150 patah perkataan.
[20 markah]

SKEMA JAWAPAN DAN SKEMA PEMARKAHAN

1. Jelaskan maksud frasa

(a). seperti melakukan jogging pada bahagian dalaman tubuh.
[2 markah]

JAWAPAN                                                                                  
Frasa “seperti melakukan jogging pada bahagian dalaman tubuh” bermaksud ketawa merupakan sebahagian daripada senaman yang baik untuk kesihatan seseorang kerana dengan ketawa tubuh kita akan bergerak dan bergetar.        

PANDUAN PEMARKAHAN
Jawapan yang betul dan tepat tanpa (2 markah)
Kurang tepat tetapi masih betul (1 markah)
Kesalahan bahasa hendaklah ditanda tetapi tidak diambil kira memberikan markah.

(b) memberikan kesegaran dan kegembiraan kepada kehidupan                                                                               
[2 markah]

JAWAPAN
Frasa “memberikan kesegaran dan kegembiraan kepada kehidupan” bermaksud hidup seseorang akan menjadi lebih bahagia, gembira dan sejahtera jika selalu berjenaka kerana jenaka atau homur akan menyebabkan kita ketawa dan hilang segala masalah dan tekanan yang dihadapi    

PANDUAN PEMARKAHAN
Jawapan yang betul dan tepat tanpa (2 markah)
Kurang tepat tetapi masih betul (1 markah)
Kesalahan bahasa hendaklah ditanda tetapi tidak diambil kira memberikan markah.

2. Apakah mesej yang mahu disampaikan oleh penulis melalui petikan di atas?                       
                                                                                                                                                   
[6 markah]       
JAWAPAN 
Mesej yang mahu disampaikan oleh penulis melalui petikan ialah ketawa penting dalam hidup seseorang. (1 markah) Selain itu, terdapat juga mesej lain iaitu ketawa merupakan suatu senaman yang baik untuk kesihatan badan. (1 markah) Seterusnya, humor dan jenaka menjadikan hidup kita lebih bahagia dan bermakna. (1 markah) Di samping itu, mesej yang tidak boleh dikesampingkan ialah ketawa dan jenaka memberikan kesegaran dan kegembiraan dalam kehidupan seseorang. (1 markah) Tambahan lagi, keadaan ini menjadikan kita lebih bersemangat, fleksibel, kreatif, dan berdaya saing. (1 markah) Selanjutnya, orang yang mempunyai nilai “Sense of humour” mudah diterima dalam sesuatu kumpulan. (1 markah) 

PANDUAN PEMARKAHAN

Pelajar harus memberikan sekurang-kurangnya 6 isi yang terdapat dalam petikan. I isi bersamaan dengan 1 markah. 

Pemotongan markah untuk kesalahan bahasa. 1 markah untuk kesalahan sederhana dan 2 markah untuk kesalahan teruk.

3. Sense of humour adalah antara kemahiran yang penting untuk seseorang individu itu diterima dalam sesuatu kumpulan.

Berikan ulasan anda tentang pendapat ini dengan mengemukakan bukti-bukti yang sesuai. Panjang jawapan anda hendaklah tidak lebih daripada 150 patah perkataan.
                                         [20 markah]          

JAWAPAN

Tedapat pelbagai bukti yang boleh dikemukakan bahawa “Sense of humour” adalah antara kemahiran yang penting untuk seseorang individu itu diterima dalam sesuatu kumpulan.

Pada pendapat saya, individu sebegini mudah mendapat kawan kerana senang didamping oleh orang lain. Mereka mudah mesra dan kehadiran mereka disisi boleh menghilangkan segala resah dan masalah yang melanda kehidupan kita.

Seterusnya, orang sebegini akan sentiasa menceriakan suasana dan senang diajak berbincang. Kita sentiasa tertarik untuk memberikan perhatian terhadap buah fikiran yang disampaikan kerana selalu disulami dengan lawak dan jenaka.

Selanjutnya, mereka dapat melepaskan diri daripada sebarang tekanan atau masalah kerana mereka sentiasa bahagia dan gembira dalam menjalani kehidupan.

Orang yang mempunyai nilai Sense of Humour ini sentiasa dilantik menjadi pemimpin memandangkan mereka senang dikenali oleh orang lain. Orang beranggapan adalah lebih senang untuk bekerjasama dengan mereka.

Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, kemahiran Sense of Humour ini akan memudahkan kita mengingati sesuatu fakta yang dipelajari. Suasana pembelajaran yang santai menjadikan pengajaran lebih bermakna dan mendatangkan hasil.

    (155 patah perkataan)      

PANDUAN PEMARKAHAN

Pelajar harus memberikan 5 isi.
1 isi bersamaan 2 markah.
10 markah lagi adalah untuk bahasa.
Kesalahan bahasa dinilai dari aspek kesalahan sintaksis.

Kesalahan sintaksis
1 – 4 = 8 – 10 markah
5 – 7 = 5 – 7 markah
8 ke atas = 1 – 4 markah

Pemerengganan jawapan bergantung kepada pelajar. 
Seboleh-bolehnya janganlah 1 perenggan sahaja. 

PERINGATAN PENTING
Panduan ini bukan muktamat sebab panduan ini dibuat untuk kegunaan dalaman sahaja. Perkongsian ini dibuat kerana banyak pertanyaan mengenai cara menyediakan skema jawapan dan skema pemarkahan untuk bahagian ini. Harap maklum. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails