Rencana ini ditulis oleh :
Ruhaiza Rusmin
Sedikit sebanyak, isu membabitkan
mahasiswa pasti mengganggu minda masyarakat, apatah lagi kebangkitan golongan
itu kebelakangan ini agak ketara. Kebangkitan itu juga ibarat isyarat mahasiswa
hari ini lebih mudah dipengaruhi atau terpengaruh dengan sesuatu isu berbentuk
provokasi berbanding perkara rasional. Sedangkan antara matlamat utama
institusi pengajian tinggi (IPT) ialah membantu mentransformasikan minda serta
diri mahasiswa menjadi lebih terbuka, peka, dinamik dan berwibawa. Namun, usaha
itu tampak sukar dengan mentaliti mahasiswa sukar diubah. Apakah peningkatan
nilai ilmiah di kalangan mereka masih lagi di takuk lama? Naib Canselor
Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar
berkata, proses itu berdepan halangan kerana mereka sendiri membuat batasan
terhadap perubahan ingin dilakukan.
Beliau berkata, transformasi mudah
jika dilaksanakan melalui kata-kata, sebaliknya perubahan bagi menganjakkan
nilai pemikiran serta perbuatan adalah cabaran terbesar. “Semua boleh melakukan
transformasi melalui kata-kata, tapi hakikatnya mereka akan gagal jika
melaksanakannya melalui perbuatan. Ini menunjukkan transformasi bukan mudah
kerana berkait rapat dengan cara berfikir, kesedaran dan motivasi melakukan
perubahan. Masalahnya, cara pemikiran mahasiswa kita tidak sama serta ada
pelbagai definisi. Itu menyebabkan proses perubahan yang ingin dilaksanakan
sukar dan bersimpang-siur,” katanya. Pembabitan mahasiswa yang lebih menjurus
kepada perlakuan negatif kebelakangan ini cukup membimbangkan masyarakat,
apatah lagi mereka mengharapkan golongan itu sebagai ejen perubahan masa depan.
Kegusaran semakin bertambah apabila melihat mudahnya mereka dipergunakan dalam
‘memanaskan’ sesuatu isu hingga menimbulkan tanggapan kurang menyenangkan.
Apatah lagi pencapaian sebahagian
besarnya yang kurang cemerlang dalam akademik menjadikan mereka sasaran mudah
untuk disalahkan. Natijahnya, IPT sebagai tempat naungan turut menerima
kritikan dengan tanggapan gagal melaksanakan fungsi sebenar memberi pendidikan.
“Mahasiswa yang menggunakan nama IPT sebagai tempat untuk meluahkan rasa tidak
puas hati dianggap sebagai tidak tahu berterima kasih. Biarpun ia bukan
kesalahan institusi itu, tapi kerana perlakuan mahasiswanya, ia turut mendapat
nama busuk. Bagaimanapun, masyarakat jangan membuta tuli membuat tanggapan,
perlu mengakui bukan mudah membantu generasi muda ini melakukan transformasi. Melaksanakan
transformasi perlu lahir daripada hati yang ikhlas serta pemikiran matang.
Belajarlah di institusi terbaik di dunia sekali pun, jika mahasiswa enggan
berubah, segala usaha menjadi sia-sia,” katanya.
Usaha tranformasi perlu memberi penekanan
kepada mahasiswa Melayu kerana mereka mudah terpengaruh dengan isu di luar
kampus sehingga membawa masalah kepada IPT. Menurutnya, mereka yang tidak
bertanggungjawab sering mengintai peluang di kalangan mahasiswa kerana tahu
golongan itu ‘mempunyai kuasa untuk bersuara’. “Jangan menafikan bahawa
mahasiswa antara jentera paling berpengaruh di dunia, justeru pihak
berkepentingan peribadi suka mengambil kesempatan. Mereka tahu sejauh mana
kemampuan mahasiswa ini. Sebab itu pentingnya mereka mempunyai pengukuhan jati
diri dengan melakukan transformasi minda dan diri bagi mengelak diperdaya. Malangnya,
bukan semuanya dalam kategori ‘bijak’. Ramai yang pandai tapi ada pandai
memanipulasi atau mudah dimanipulasi hingga menjejaskan keseluruhan sistem
sedia ada,” katanya.
Transformasi adalah satu
frasa
perubahan dan menjadikan
mereka lebih baik.
Jika tidak,
frasa kehidupan akan mati.
“Transformasi juga boleh membantu
menyelamatkan masa depan mereka daripada terus menjadi ‘hamba’ orang lain.
Perubahan yang positif boleh melahirkan generasi terbilang,” katanya. Beliau
turut kesal kerana kebanyakannya sukar berubah hingga menyebabkan kualiti
mahasiswa hari ini mudah dipersoalkan. “Setiap IPT komited menjalankan
tanggungjawabnya seperti menyediakan pensyarah yang bagus dan kemudahan terbaik, namun berapa
ramai yang nampak kelebihan ini? “Betul mereka belajar tapi hanya ilmu yang
sudah ada sedangkan banyak lagi boleh diterokai. Berapa ramai mahasiswa yang
suka membuka mulut di dalam kuliah? Berapa ramai sanggup mengejar pensyarah
hanya kerana ingin bertanyakan soalan? “Saya percaya senario ini sama seperti
20 tahun dulu. Kebanyakannya pasif menjadikan institusi ‘terpaksa’ melahirkan
mahasiswa bertaraf sederhana,” katanya.
Bagaimanapun, jika ada kemahuan,
mahasiswa pasti mampu melonjakkan keupayaan dan meletakkan kemampuan pada tahap
membanggakan. “Bukankah universiti adalah gedung ilmu, mengapa tidak
menggunakan peluang ini sebaiknya tanpa perlu ‘menambah’ perencah yang boleh
memusnahkan diri sendiri? “Malangnya kebanyakan mahasiswa lebih teruja ke arah
itu, sekali gus terus meninggalkan persepsi serta pandangan skeptikal yang
tidak berubah kepada masyarakat,” katanya.
Sumber
Harian Metro
30 Julai 2012