JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 Jun 2012

ISU IPT : TAHUKAH PELAJAR APA YANG MEREKA CAKAPKAN?


Oleh AZZMAN ABDUL JAMAL
PENULIS ialah pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM)


Ramai orang sedar bahawa pelajar-pelajar di peringkat universiti, insya-Allah akan menjadi pemimpin pada masa akan datang. Persoalannya, adakah mereka bersedia untuk didedahkan dengan isu politik? Mengetahui tentang politik dan mengundi merupakan salah satu tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia. Tetapi, tahukah mengapa kita mengundi terhadap seseorang? Perkara ini selalu dipersoalkan oleh rakyat terutamanya pelajar. Jika pergi ke mana-mana kedai mamak, topik yang selalu disembangkan adalah isu politik. Sebagai seorang pelajar, saya juga ingin mengambil tahu tentang isu ini kerana sedar isu ini juga ada kaitan dengan hidup saya. Jadi, sebelum membuka mulut tentang sesuatu perkara, saya harus mengumpul sebanyak maklumat yang mungkin supaya tahu apa yang saya cakapkan.

Malang sekali, kaedah ini tidak digunakan oleh sesetengah orang. Disebabkan ini saya tertanya-tanya, di manakah mereka mendapat maklumat? Sebelum ini, saya ada bertanya beberapa pelajar tentang isu ini. Soalan saya adalah "adakah pelajar bersedia untuk didedahkan dengan isu politik, dan adakah mereka layak untuk didedahkan dengan isu ini?" Kebanyakan jawapan saya terima amat menyedihkan. Pelajar menyatakan bahawa mereka patut didedahkan dengan isu ini. Tetapi, berdasarkan komen-komen yang saya terima, sumber rujukan mereka menjadi persoalan utama saya. Selain daripada bertanya, saya juga perasan ada yang berani post di dalam laman sosial Facebook dengan maksud yang tersirat, menyokong pihak-pihak tertentu. Orang yang post status tersebut menarik perhatian saya, kerana saya ingin tahu mengapa orang tersebut sungguh yakin dengan pihak yang beliau sokong.

Jika kita (rakyat) membuka telinga dan memberi perhatian dengan teliti, kita sebenarnya boleh perasan bahawa kes tuduh-menuduh sesetengah pihak sudah semakin berleluasa. Malah, ada yang menyatakan tentang rasuah. Pada mulanya, saya keliru kerana tidak mengetahui sumber apa yang patut saya rujuk. Di sini, saya mengambil kesempatan untuk mengucap terima kasih kepada pensyarah-pensyarah saya kerana merekalah yang sebenarnya membuka mata saya. Salah seorang pensyarah saya menyatakan "Teenagers are very critical". Maksud beliau adalah remaja-remaja terlalu cepat membuat kesimpulan. Dengan kata lain, cepat sangat menuduh. Disebabkan kenyataan tersebut, saya mendapat ilham untuk memandang isu politik dengan lebih mendalam. Walaupun ilmu saya tidaklah setanding dengan ahli politik, saya kini sedar dan tahu di manakah kesilapan pelajar-pelajar yang ingin mengetahui tentang isu politik.

Sumber rujukan selalu menjadi persoalan saya. Seperti contoh, ada sesetengah orang berani menuduh sesetengah pihak terlibat dalam rasuah. Tetapi, yang melucukannya adalah, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) baru hendak mengkaji tentang isu itu. Maksud saya, bagaimana orang yang menuduh pihak-pihak tertentu boleh membuat kesimpulan lebih pantas daripada SPRM. Perkara ini yang patut difikirkan oleh orang yang suka buat tuduhan. Bagi pendapat saya, rasuah adalah tindakan oleh individu yang tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri. Walaupun yang melakukan rasuah berada dalam salah satu parti ataupun kumpulan, ia tidak bermaksud bahawa parti dan kumpulan tersebut terlibat sekali. Ini yang selalu orang salah faham. Jika mahu diringkaskan, orang yang membuat rasuah bertindak di atas kemahuannya sendiri dengan mengambil kesempatan dan menyalahgunakan kuasa yang diberi. Itu tidak bermaksud seluruh kumpulan tersebut terbabit dalam isu ini.

Selain itu, ada yang menyatakan "Malaysia tidak ada kebebasan bersuara". Jadi, saya bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan kebebasan bersuara? Walaupun saya tidak mengetahui tentang akta-akta tertentu, tetapi Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri menyatakan rakyat juga ada hak bersuara tetapi ia mestilah berdasarkan undang-undang Malaysia. Bukankah itu bermaksud rakyat juga mempunyai hak bersuara? Jadi kenapa isu ini disuarakan? Sebab itulah saya tekankan sebelum kita membuat keputusan, rujuk dahulu dengan sumber-sumber yang ada. "Jangan main hentam sahaja." Bagaimana kita hendak memilih pemimpin kita? Siapa yang kita hendak mengundi? Saya percaya setiap orang mempunyai hak untuk memilih pemimpin negara. Tetapi, dari sudut mana yang patut kita pandang? Daripada kita tuduh-menuduh sesetengah pihak, apa salahnya jika kita pandang dari sudut yang positif? Fikir balik sebagai rakyat apa yang kita sudah dapat. Jangan kita mengundi berdasarkan perbandingan pemimpin dari sudut negatif.

Sebelum kita hendak mengundi sesuatu pihak, kita harus fikir semula dan bersedia dengan apa yang bakal kita tempuhi. Rujuklah sumber-sumber yang boleh dipercayai, janganlah kita membuat keputusan berdasarkan "gossip". Sebagai pelajar dan juga rakyat Malaysia, saya percaya, untuk mengetahui tentang sesuatu isu, kita harus fikir dengan lebih dalam. Dan jika kita tidak berpuas hati dengan sesuatu, kita harus menegur dan juga memberi penyelesaian. Bukannya tegur dan buat kesimpulan. Janganlah kita lupa, di Malaysia rakyatlah yang bertanggungjawab untuk memilih pemimpin, bukan sebaliknya. Sebab itulah pentingnya untuk kita menjalankan tugas kita sebagai rakyat untuk mengundi.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
6 Jun 2012

ISU PENDIDIKAN : ALIRAN SAINS ATAU ALIRAN SASTERA?


Oleh Ihsan Noorzali


Entah mengapa aliran sains dan sastera sering kali dijadikan perbandingan masyarakat hingga timbul ‘konfrantasi’ tidak munasabah. Ada melabelkan sains sebagai aliran elegan dan berprestij sementara sastera lebih menyuntik nilai kemanusiaan serta estetika. Walaupun sering dilanda kritikan dan konflik, sesiapa pun tidak boleh menafikan kepentingan dua aliran berkenaan dalam menjana pembangunan proses pendidikan serta pembangunan negara menerusi cara masing masing. Persoalannya, mengapa masih ada pihak yang tidak faham?

Pensyarah kanan di Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Profesor Madya Dr Abdul Halim Ali berkata, sama ada sains atau sastera, kepentingan utama perlu didahulukan iaitu melahirkan pelajar yang boleh menjadi aset berguna negara. Menurutnya, kedua-dua aliran itu bersifat subjektif dan hanya asas mengukur kemampuan pencapaian akademik pelajar. Justeru, tidak perlulah ia digembar-gemburkan secara keterlaluan hingga ‘melukakan’ hati sesetengah pihak. Kedua-duanya hanya aliran yang diwujudkan bagi memenuhi keperluan semasa. Sama ada sains atau sastera, yang perlu ditekankan ialah bagaimana mahu melahirkan pelajar seperti dikehendaki Falsafah Pendidikan Negara. Pertikaian atau diskriminasi itu hanya menjadikan pelajar mahupun dunia pendidikan negara berkecamuk, sekali gus boleh menggagalkan usaha dilakukan.

Isu berat sebelah aliran sains dan sastera yang disensasikan berupaya mewujudkan senario ‘diskriminasi’ kurang sihat antara satu sama lain. Tanggapan bahawa aliran diikuti adalah yang terbaik secara dalamannya menjadikan proses pendidikan negara berlangsung dalam suasana tidak harmoni. Padahal pendidikan bertujuan melahirkan insan berhemah dan berkualiti dengan ilmu serta proses pendidikan diikuti. Bukannya melahirkan kelompok yang membuat perbandingan berdasarkan status aliran. Ini bercanggah dan lari daripada konsep penerapan ilmu disasarkan. Beliau tidak menolak kepentingan sains dalam dunia aliran moden, namun mengakui sastera juga mempunyai fungsi tersendiri serta penting dalam menjana kemajuan. Menurutnya, jika semuanya berpaksikan sains dan teknikal semata-mata, nilai kemanusiaan pasti hilang, sekali gus melahirkan ‘manusia – mesin.

Biarpun konsep sains dan sastera berbeza, namun kedua-duanya penting untuk melahirkan insan dengan aplikasi ilmu yang mampu dimanfaatkan bersama. Sains dan sastera lahiriahnya tidak boleh dipisahkan biarpun globalisasi dunia menjadi agenda utama. Gabungan kedua-duanya berperanan melahirkan kemajuan. Tidak adil apabila salah satu pihak mendabik dada mengatakan dialah yang terbaik. Ditekankan, dalam proses menuntut ilmu, semuanya baik asalkan tidak melanggar batasan,” katanya mengakui gabungan sains dan sastera mampu melahirkan pelajar yang bukan saja sensitif juga praktikal. Sensitif dengan nilai kemanusiaan dan emosi sementara praktikal dalam menjana proses kehidupan yang berteraskan material. Dunia moden hari ini memerlukan gabungan semua aspek, justeru tidak perlu menjadikan sains atau sastera sebagai penanda aras tertentu. Pelajar berjaya adalah mereka yang bijak mengaplikasikan pelbagai nilai dalam kehidupan dan tahu mewujudkan peluang.

Beliau juga menolak tanggapan pelajar aliran sastera kurang bijak. Mengambil contoh ilmuwan terkenal seperti Albert Einstein, dia berkata, di samping menjadi ahli sains, mereka juga tidak mengetepikan kepentingan sastera. Mereka adalah golongan bijak sains, namun tetap mahu memartabatkan sastera. Mengapa? Sebab tahu nilai ilmu diperoleh tinggi dan tidak terbatas. Malah gabungan kedua-duanya memudahkan mereka meletakkan diri dalam pelbagai situasi. Tidakkah ini membuktikan kedua-duanya sama penting? Ilmu biar apapun kondisinya, jika mampu memberi manfaat tetap berguna,” katanya yang meminta semua pihak memberi sokongan kepada pelajar biar apa pun alirannya. Paling penting, mereka berjaya merentas dunia pendidikan dengan baik dan menjadi insan berguna dan berilmu.

Ketua Jabatan Biologi UPSI, Dr Hasimah Alimon berkata, perubahan pesat dunia dan teknologi moden hari ini menjadikan sains satu keperluan asas paling utama. Beliau juga tidak menidakkan keperluan sastera, namun sangat berharap supaya kapasiti pelajar sains sentiasa dipertingkatkan. Keperluan zaman sentiasa berubah dengan sains dan teknikal mendominasi carta permintaan dunia hari ini. Disebabkan permintaan itu, semua pihak tiada pilihan selain menyahut cabaran disediakan supaya kita mampu berdiri sama tinggi dengan yang lain. Benar, sastera juga ada kepentingannya, namun kerana senario yang menguasai keadaan, pilihan utama perlu didahulukan. Walaupun dianggap berprestij dan penting, aliran itu bagaimanapun masih belum mampu menarik minat sebahagian besar pelajar memilihnya. Subjek sukar, akuinya, adalah faktor mengapa ia kurang menjadi pilihan biarpun prospek ditawarkan cukup cerah. Jika sastera ada cabarannya, sains juga begitu kerana aliran ini ‘bergelut’ untuk menarik perhatian pelajar. Taraf prestij tidak menjanjikan ia menjadi pilihan. Justeru, biar apa pun pilihan aliran, masing-masing ada kepentingannya kepada penjanaan proses pendidikan negara.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Harian Metro
4 Jun 2012