JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



24 Mei 2012

ISU EKONOMI : MALAYSIA YANG KE-24



KUALA LUMPUR: Malaysia kini berada di tangga ke-24 sebagai negara yang mempunyai daya tarikan ekonomi di kalangan pelabur asing, naik enam anak tangga daripada 132 negara di seluruh dunia. Pada 2010, Malaysia berada di tangga ke-30 daripada 125 negara ekonomi. Laporan Daya Tarikan Dagangan Global 2012 yang dikeluarkan yayasan tidak berasaskan keuntungan berpangkalan di Geneva, Forum Ekonomi Dunia (WEF) menunjukkan Malaysia kini berada di kalangan negara teratas dengan memiliki 20 peratus daya tarikan ekonomi global. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, laporan itu menunjukkan kedudukan Malaysia mengukuh sebagai negara yang mesra pelabur asing berdasarkan beberapa pendekatan yang diambil untuk menarik pelaburan.

Laporan WEF itu bersandarkan kepada analisa empat faktor daya tarikan pelaburan iaitu persekitaran perniagaan, akses pasaran, pentadbiran sempadan serta pengangkutan dan infrastruktur komunikasi. Di kalangan negara Asia Pasifik, Malaysia memperbaiki dua kedudukan ke tangga keenam daripada 21 negara melepasi Taiwan di tangga ketujuh dan Korea kelapan. Sepuluh negara yang mempunyai daya tarikan paling tinggi ialah Singapura, Hong Kong, Denmark, Sweden, New Zealand, Finland, Belanda, Switzerland, Kanada dan Luxembourg. Menurut Mustapa, peningkatan kedudukan berdasarkan laporan WEF itu kesan daripada pelbagai pendekatan diambil kerajaan selama dua tahun dalam usaha untuk memperbaiki daya saing ekonomi Malaysia.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Harian Metro
24 Mei 2012

ISU PERTANIAN : MELONJAK INDUSTRI BUAH-BUAHAN TEMPATAN


Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Pusat Pengajian Perakaunan (SOA) dan,
Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan (IMBRe),
Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia


Ketika negara-negara Afrika dilanda kemarau dan tanaman tidak menjadi seperti jagung, kita bertuah kerana mendiami muka bumi yang mana tumbuh-tumbuhan tumbuh dengan begitu baik. Inginkan sayur-sayuran yang segar, pergilah ke Cameron Highland, Pahang dan Kundasang, Sabah. Inginkan suasana kehijauan dengan sawah padi terbentang luas, lawatilah Kedah, negeri Jelapang Padi. Inginkan musim buah-buahan seperti durian, manggis dan rambutan, melanconglah ke Perak dan Pahang. Bagi peminat buah nangka pula, Negeri Sembilan tempatnya. Mahu menikmati kelazatan buah mempelam terbaik di Malaysia, jom pergi ke Perlis. Di situ, terdapat sejenis buah mempelam yang dinamakan Harumanis. Musimnya bermula April hingga awal Jun. Sebagai penggemar buah-buahan tempatan, penulis tidak pernah melepaskan peluang menikmati buah-buahan seperti durian, manggis, rambutan dan sudah tentu tidak terkecuali buah mempelam Harumanis.

Ketika ini, mudah untuk membeli buah durian dan manggis di Kedah. Tetapi buah-buahan ini bukannya buah-buahan tempatan. Buah durian dan manggis diimport dari Thailand. Cukup banyak. Buah-buahnya pula cukup elok. Harga di Thailand juga amat murah. Ambil contoh buah durian jenis Telur Buaya, harganya serendah RM2 sekilogram di Thailand, tetapi apabila dibawa masuk ke Kedah seperti Changlun dan Jitra, harganya boleh mencecah RM10 sekilogram. Begitu juga buah manggis, harganya cukup murah di Thailand dan apabila dibawa masuk ke Malaysia harganya berlipat kali ganda. Walaupun mahal, buah-buahan ini tetap terjual dan laris di Malaysia. Betapa lakunya buah-buahan yang diimport dari Thailand. Faktor utamanya tidak lain tidak bukan kerana kualiti buah-buahan tersebut terutamanya dari segi kelazatan. Di Thailand juga, pelbagai jenis mempelam dieksport ke Malaysia. Antaranya buah mempelam yang terkenal iaitu jenis Tong Dam. Ada yang menggelarnya sebagai "adik" Harumanis, namun sememangnya mempelam Tong Dam tidak mampu menandingi mempelam Harumanis.

Mempelam Harumanis berada dalam kelasnya yang tersendiri. Maka, tidak menghairankan ia ditempah oleh pelbagai pihak terutamanya golongan atasan. Saban tahun, permintaan ke atas buah mempelam Harumanis semakin meningkat. Sebelum ia popular di seluruh negara, harganya sekadar RM5 sekilogram enam tahun lalu, namun harganya telah berlipat kali ganda melebih RM10 sejak dua tahun yang lalu. Buah mempelam Harumanis sedap dimakan begitu sahaja atau dimakan dengan pulut. Buah mempelam Harumanis juga dieksport ke luar negara. Musim ini, seperti biasa, penulis cuba mendapatkan buah mempelam Harumanis. Namun, amat mengejutkan harganya mencecah sehingga RM18 sekilogram kalau dibeli di luar daripada Jabatan Pertanian. Meskipun harganya ditetapkan pada paras lebih rendah tetapi dek kerana permintaaan yang tinggi, harganya dijual begitu mahal. Bayangkan berbanding harga enam tahun lepas, kini harganya meningkat lebih tiga kali ganda.

Tahun ini juga, buah Harumanis tidak begitu menjadi, dikatakan hanya separuh berbanding tahun lepas. Tambahan pula ia telah ditempah dari awal lagi oleh pembeli-pembeli luar utara terutamanya dari Kuala Lumpur. Untuk mendapatkan harga semurah RM13 sekilogram, ia perlu ditempah awal. Itu pun tidak boleh membeli dengan jumlah yang banyak. Penulis teringat kata-kata peniaga buah mempelam Harumanis, beliau dengan berseloroh mengatakan sebelum ini, kita pernah mendengar catuan air, tetapi kali ini, Harumanis juga dicatu. Inilah penangannya apabila permintaan terlalu tinggi. Adakah pada tahun hadapan, harganya mencecah melebih RM20? Jika tidak kena gayanya, tidak mustahil ia boleh berlaku. Akhirnya buah ini akan digelar sebagai buah mempelam untuk orang kaya sahaja. Bagi yang kurang mampu, mereka akan berfikir panjang untuk membelinya.

Bagi penulis, faktor utama perlu ditangani ialah risiko buah ini tidak menjadi. Jika tahun depan, buah mempelam Harumanis masih tidak menjadi dan semakin berkurangan, ditambah lagi dieksport ke luar negara, harganya akan meningkat lagi. Pihak berkaitan perlu memikirkan bagaimana untuk meningkatkan jumlah pengeluarannya agar rakyat tempatan dapat menikmatinya. Kita perlu banyak belajar teknik-teknik pertanian yang digunapakai oleh petani Thailand. Teknologi terkini jangan dikesampingkan. Thailand mampu mengeluarkan pelbagai jenis buah-buahan secara komersial sehingga dieksport ke Malaysia. Kualitinya pula tidak sama sekali dikompromi. Mereka menanam secara komersial. Bukan setakat buah-buahan, ambil contoh juga bagaimana pihak Thailand mampu mengeluarkan padi secara besar-besaran sehinggakan kita menjadi salah satu negara pengimport terbesar beras Thailand.

Tetapi akhirnya, apabila banjir melanda Thailand tahun lalu, kita pula terpaksa mencari negara lain untuk mengimport beras bagi menampung keperluan rakyat Malaysia. Bukankah negara kita masih mempunyai tanah yang luas yang mana jika diusahakan secara komersial untuk pertanian, serba sedikit boleh mengurangkan kebergantungan ke atas negara-negara lain? Dalam kita mengejar pembangunan, jangan dilupakan industri pertanian. Melalui ini sahajalah, harga makanan dapat dikawal dengan baik kerana tidak tertakluk pada harga pasaran dunia dan seterusnya menjadi menampan utama sebarang krisis makanan dunia.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
23 Mei 2012

ISU BELIA : MENJADIKAN BELIA GOLONGAN TAHAN UJI


Rencana ini ditulis oleh : 
M JASNI MAJED


Jumlah belia di negara kita bukanlah sedikit. Mengikut statistik, golongan yang berusia antara 15 hingga 40 tahun seramai 11.9 juta iaitu 41.5 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk Malaysia. Tidak dinafikan bahawa dalam sebuah negara yang sedang membangun seperti negara kita, pelbagai cabaran hebat mengitari golongan belia. Pelbagai gejala negatif kebanyakannya membabitkan golongan belia. Golongan belia menghadapi pelbagai masalah terutamanya isu dadah dan gejala sosial lain. Dalam kes dadah, statistik menunjukkan bahawa setiap tahun berlaku peningkatan bagi kes ini yang membabitkan belia. Amat malang bagi golongan ini kerana merekalah yang bakal menerajui negara pada masa akan datang.

Golongan belia juga terbabit dengan pelbagai isu yang membimbangkan masyarakat dan pihak berkuasa. Contoh paling jelas adalah gejala mat rempit, gengsterisme, vandalisme dan lain-lain lagi. Di samping itu, masalah-masalah sosial lain seperti pergaulan bebas, buang bayi dan anak luar nikah turut membabitkan golongan belia. Malah, golongan belia jugalah yang rata-rata terbabit dengan demonstrasi jalanan di ibu negara yang menjadi topik hangat media massa sejak hujung April sampai kini. Untuk menangani masalah golongan belia, pelbagai pihak mesti memainkan peranan demi memastikan golongan belia terbela dan tidak mendatangkan masalah kepada negara.

Paling penting adalah institusi pendidikan mampu menyemai nilai-nilai murni yang sedikit sebanyak mampu mengekang gejala tidak sihat dalam kalangan murid sebagai bekalan apabila mereka melangkah keluar dari alam persekolahan. Golongan belia yang tahan diuji adalah golongan yang tidak mudah terpengaruh dengan segala anasir negatif yang boleh menjejaskan maruah mereka, masa depan mereka dan cita-cita murni mereka. Mereka mestilah mematuhi norma-norma hidup yang murni sesuai dengan hasrat kerajaan mahu melahirkan golongan belia yang mampu membawa negara ke arah kecemerlangan kelak. Oleh itu, golongan belia mestilah mencari jalan agar mampu mengubah landskap negara menjadi sebuah negara yang lebih maju.

Golongan ini mesti mementingkan ilmu, meningkatkan produktiviti negara dan menghormati setiap undang-undang yang telah ditetapkan demi kedaulatan sebuah negara. Golongan belia yang memandang enteng kepada setiap peraturan dan tidak memperlihatkan sahsiah yang baik akan menjerumuskan negara ke arah kemunduran. Mereka mestilah mendukung Rukun Negara, menghormati pemimpin, taat akan perintah agama dan paling penting adalah Sambutan Hari Belia yang diisi dengan aktiviti-aktiviti positif harus menjadi wadah memperjuangkan cita-cita memajukan diri dan negara.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
23 Mei 2012

ISU PENDIDIKAN : 13 RESOLUSI UNTUK MANTAPKAN PENDIDIKAN KEBANGSAAN


Rencana ini ditulis oleh:
NIZAM YATIM


Sidang Meja Bulat Kajian Semula Sistem Pendidikan Kebangsaan yang diadakan di Memorial Tun Hussein Onn, Kuala Lumpur pada 19 Mei lalu telah meluluskan 13 resolusi. Ia diluluskan secara sebulat suara oleh para hadirin yang terdiri daripada wakil-wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), kesatuan guru, persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), bekas pegawai kanan Kementerian Pelajaran dan cendekiawan Melayu. Resolusi berkenaan menggariskan perkara-perkara yang perlu dipatuhi oleh kerajaan apabila melaksanakan sebarang pindaan terhadap sistem pendidikan kebangsaan dan cadangan-cadangan baru bagi memantapkannya. Berikut adalah inti pati resolusi-resolusi yang diluluskan pada persidangan anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) berkenaan.

RESOLUSI 1

Sebarang pindaan sistem pendidikan kebangsaan hendaklah selaras dan tidak bertentangan dengan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan mengenai bahasa kebangsaan dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 yang antaranya menggariskan bahasa Melayu adalah bahasa rasmi dan digunakan di peringkat kebangsaan. Istilah bahasa Melayu mesti dikembalikan dan dinobatkan penggunaannya dengan rasmi menggantikan perkataan bahasa Malaysia. Pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah, menengah, prauniversiti dan peringkat tertiari hendaklah menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantarnya. Mahasiswa institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) dikehendaki mengambil bahasa Melayu sebagai subjek wajib lulus dan tuntutan untuk mengembalikan sekolah aliran Inggeris tidak wajar dilayan.

RESOLUSI 2

Perlu dipelihara dan dikekalkan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah serta Sarawak seperti yang termaktub dalam Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan dalam bidang pendidikan tanpa tolak ansur oleh kepentingan mana-mana pihak dan tekanan politik. Sehubungan itu, kuota biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi melanjut pelajaran melalui Program Ijazah Luar Negara (PILN) dan Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) wajar dikembalikan kepada nisbah asal 90 peratus Melayu dan bumiputera serta 10 peratus bukan bumiputera seperti sebelum 2008. Dasar meritokrasi hanya dilaksanakan sesama atau dalam kalangan Melayu dan bumiputera sahaja, sementara kaum-kaum lain bertanding sesama mereka.

RESOLUSI 3

Kerajaan tidak seharusnya dari semasa ke semasa meminda atau memperkenalkan dasar baru pendidikan dengan sewenang-wenangnya tanpa merujuk kepada akta dan dasar pendidikan yang sedia ada. Ini termasuk Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran 1979, Falsafah Pendidikan Negara 1988, Akta Pendidikan 1996 dan Pindaan Akta Pendidikan 1997.

RESOLUSI 4

Kementerian Pelajaran digesa memperkukuhkan dan memperluaskan kurikulum pendidikan agar sejajar dengan keperluan semasa dan tuntutan antarabangsa. Perlu dikaji semula dasar penggredan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dimulakan pada 2010 berasaskan A+, A dan A- bagi memilih pelajar tercemerlang daripada kalangan cemerlang kerana ia menimbulkan perlumbaan tidak sihat di kalangan pelajar, ibu bapa, guru dan sekolah.

RESOLUSI 5

Kementerian Pelajaran digesa mengambil langkah serius, drastik dan pragmatik supaya matlamat memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan yang digunakan dalam pentadbiran awam dan swasta tercapai dengan jayanya.

RESOLUSI 6

Mengakui bahawa bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di negara ini wajib diajar dan dipelajari oleh semua murid. Sehubungan itu, perlu digembleng semula tenaga guru-guru bahasa Inggeris yang mendapat latihan di luar negara sejak awal 1970-an bagi mengurangkan kos perbelanjaan membawa masuk tenaga pengajar asing.

RESOLUSI 7

Kerajaan perlu memperkasakan sekolah kebangsaan sebagai sekolah aliran perdana dengan memberikan peruntukan kewangan, lain-lain perbelanjaan berulang tahunan (LPBT), peruntukan penyelengaraan dan peruntukan mata pelajaran, 100 peratus lebih banyak berbanding Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil. Harus diperbanyakkan kelas bahasa Cina dan Tamil sebagai bahasa ketiga di sekolah kebangsaan. Pelaksanaan kurikulum dan pengajaran sekolah kebangsaan perlu lebih fleksibel dan bijak, bukan birokratik dan mengongkong supaya anak-anak daripada semua kaum boleh belajar dengan kreatif di bawah satu bumbung.

RESOLUSI 8

Sekolah Berasrama Penuh (SBP) perlu terus memainkan peranan bagi melahirkan golongan intelek yang bakal menjadi pemimpin dan golongan profesional Melayu serta bumiputera dalam pelbagai bidang. Kementerian Pelajaran digesa meneruskan dasar memberi keutamaan kepada pelajar Melayu dan bumiputera cemerlang dari keluarga miskin terutama dari luar bandar dalam pengambilan pelajar SBP.

RESOLUSI 9

Perlu dipastikan nisbah murid yang mengikuti mata pelajaran sains khusus tidak tergelincir daripada sasaran. Menggesa Kementerian Pelajaran menyemak semula dasar nisbah 60:40 bagi subjek sains dan sastera yang sehingga kini didapati sukar untuk dicapai.

RESOLUSI 10

Harus dikawal pembukaan sekolah antarabangsa yang kini berkembang pesat akibat liberalisasi pendidikan swasta kerana ia hanya memberi manfaat kepada golongan berada dan boleh menghakis semangat patriotik terhadap negara. Perlu dipastikan sekolah antarabangsa dan sekolah swasta yang mempunyai aliran antarabangsa mengajar bahasa Melayu kepada pelajar tempatan.

RESOLUSI 11

Menggesa kerajaan menarik balik pengiktirafan sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah Cina (UEC) kerana ia bertentangan dengan dasar pelajaran kebangsaan. Pengiktirafan ini akan menebalkan lagi polarisasi kaum kerana ia menggalakkan murid Cina bersekolah di SJKC dan meneruskan pelajaran di Sekolah Menengah Bantuan Cina dan Sekolah Persendirian Gabungan Cina yang kini berjumlah 60 buah dengan 60,481 pelajar.

RESOLUSI 12

Perlu ditambah bilangan pusat matrikulasi bagi menampung permohonan pelajar cemerlang lepasan SPM yang gagal mendapat tempat di universiti tempatan. Kerajaan digesa mengekalkan nisbah kuota pengambilan pelajar di pusat matrikulasi iaitu 90 peratus kaum Melayu dan bumiputera serta 10 peratus bukan bumiputera.

RESOLUSI 13

Subjek Pengetahuan Agama Islam perlu dijadikan mata pelajaran wajib lulus bagi pelajar Islam dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan SPM. Murid harus memahami bacaan dalam solat dan boleh membaca serta menulis asas-asas jawi pada akhir tahun dua.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
23 Mei 2012