Rencana ini ditulis oleh :
Dr Anwar Ridwan
Sasterawan Negara dan
Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
Kementerian Pelajaran sejak beberapa
bulan lalu mengadakan siri sidang meja bulat kajian semula sistem pendidikan
negara. Pendidikan yang dinamik, seperti yang disebut dalam Dasar Pendidikan
Kebangsaan, ‘mengambil kira cabaran dan perubahan perkembangan dunia pendidikan
di luar negara dan keperluan pendidikan masyarakat Malaysia.’ Di samping itu,
cabaran globalisasi, liberalisasi dan perkembangan teknologi maklumat dan
komunikasi dunia masa kini menuntut Kementerian Pelajaran untuk memastikan
semua murid mendapat pendidikan sewajarnya seperti yang dihasratkan oleh Dasar
Pendidikan Kebangsaan. Dibimbangi, sebab populis untuk mendapatkan sokongan
politik yang lebih meluas menjelang pilihan raya umum, Dasar Pendidikan
Kebangsaan akan dikorbankan sedikit demi sedikit”
Bagaimanapun ada juga pihak yang
mengatakan usaha mengadakan siri sidang meja bulat itu dilakukan pada masa
kurang sesuai, iaitu ketika kerajaan Barisan Nasional (BN) dicabar. Pihak
berkenaan bimbang, sidang meja bulat akan diambil kesempatan untuk menuntut
perubahan yang bukan-bukan, sehingga menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan. Kebimbangan bukan dizahirkan tanpa alasan.
Sebagai contoh, pihak yang menjaga kepentingan pendidikan Cina membuat tuntutan
yang berlebihan melalui memorandum yang mereka kemukakan. Jika tuntutan mereka
dipenuhi atas alasan politik, bukan alasan pendidikan tulen, maka usaha
integrasi kaum melalui pendidikan tidak akan tercapai.
Contoh kedua ialah tuntutan agar
sekolah kebangsaan (rendah dan menengah) yang majoriti pelajar memilih untuk
belajar melalui bahasa pengantar Inggeris, dibenarkan meneruskan dasar
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Ini sebenarnya permintaan sebahagian kecil ibu bapa, bukan permintaan pelajar
seluruhnya. Tuntutan ini pun, jika diluluskan atas alasan politik, bukan alasan
pendidikan tulen, akan melemahkan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan
memecah-belahkan sistem pendidikan kebangsaan kita.
Rumusan perbincangan meja bulat
Baru-baru ini kerajaan memaklumkan,
rumusan perbincangan meja bulat kajian semula sistem pendidikan negara akan
diumumkan tidak lama lagi, mungkin pada September ini. Memandangkan pilihan
raya umum sudah dekat, pejuang bahasa Melayu dan Dasar Pendidikan Kebangsaan
tentulah lebih berdebar-debar menunggu inti pati rumusan berkenaan. Dibimbangi,
sebab populis untuk mendapatkan sokongan politik yang lebih meluas menjelang
pilihan raya umum, Dasar Pendidikan Kebangsaan akan dikorbankan sedikit demi
sedikit. Pengorbanan itu termasuk dengan cara memenuhi tuntutan golongan
pejuang pendidikan Cina dan terus membenarkan mereka mengendalikan sijil
Peperiksaan Gabungan Sekolah Cina (UEC) yang jelas bertentangan dengan dasar
pelajaran kebangsaan serta menukar beberapa sekolah kebangsaan di bandar
menjadi sekolah berbahasa pengantar Inggeris sementara sekolah luar bandar
kekal menggunakan bahasa Melayu.
Pendidikan tulen atasi tuntutan
politik
Akan tetapi ramai masih berharap
Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran akan
meletakkan kepentingan pendidikan tulen di atas kepentingan politik jangka
pendek. Ini bermakna Dasar Pendidikan Kebangsaan serta beberapa akta yang
berkaitan, termasuk Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta
Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar
Pelajaran 1979, Falsafah Pendidikan Negara 1988, Akta Pendidikan 1996 dan
Pindaan Akta Pendidikan 1997, wajib menjadi panduan, pegangan dan rujukan
utama. Sebarang pindaan sistem pendidikan kebangsaan hendaklah selaras dan
tidak bertentangan dengan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan mengenai bahasa
kebangsaan, dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 yang antara lainnya
menggariskan kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi yang digunakan pada
peringkat kebangsaan.
Nasib sekolah aliran kebangsaan
haruslah lebih baik selepas pengumuman rumusan sidang meja bulat pendidikan,
bukan sebaliknya. Sekolah aliran kebangsaan hendaklah terus diperkasakan,
menjadi sekolah aliran perdana di negara ini. Untuk memperkasa sekolah aliran kebangsaan
beberapa langkah harus diambil. Antaranya ialah pengisian kurikulum serta seni
pengajaran yang lebih kreatif dan berkesan. Di samping itu kelas bahasa Cina
dan Tamil sebagai bahasa ketiga harus diperbanyakkan di sekolah kebangsaan,
agar sekolah kebangsaan terus menjadi tumpuan pelajar pelbagai kaum.
Peruntukan kewangan bagi tujuan pelaksanaan
kurikulum serta kokurikulum sekolah aliran perdana ini juga mesti jauh lebih
besar daripada peruntukan yang diberikan kepada sekolah jenis kebangsaan. Pendidikan
kebangsaan arus perdana ini yang menggunakan bahasa Melayu, harus
berkesinambungan ke peringkat pengajian tinggi, sebagai mana dibuktikan
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) terutama pada dekad perkembangan awalnya. Dalam masa yang sama pihak kerajaan melalui
kementerian serta agensi di bawahnya serta sektor swasta, harus memberi nilai
yang sewajarnya kepada graduan yang melalui sistem pendidikan kebangsaan itu.
Bahan ini diperoleh daripada :
Akhbar Berita Harian
28 Ogos 2012