Mendisiplinkan pelajar merupakan salah satu tanggungjawab paling besar dan mencabar bagi pihak sekolah pada masa kini. Walaupun sekolah bertanggungjawab membentuk sahsiah dan akhlak murid, kejayaan usaha ini sangat bergantung pada kerjasama ibu bapa. Namun begitu, realiti yang semakin ketara ialah masih ramai ibu bapa enggan mengakui kesalahan anak, mempertahankan tindakan salah, dan menolak sebarang teguran. Fenomena ini bukan sahaja merencatkan usaha sekolah, malah memberi kesan jangka panjang terhadap perkembangan moral dan tingkah laku anak-anak.
1. Sikap Penafian Ibu Bapa: “Anak Saya Tak Pernah Salah”
Antara cabaran paling besar ialah sikap ibu bapa yang menafikan kesalahan anak. Apabila diberitahu tentang salah laku yang dilakukan, sebahagian ibu bapa terus mempertahankan anak tanpa meneliti fakta sebenar. Mereka cenderung menyalahkan pihak sekolah, guru atau rakan murid lain. Sikap ini menyebabkan murid tidak melihat kesalahan mereka sebagai sesuatu yang perlu diperbaiki. Penafian secara berterusan menjadikan tindakan disiplin sukar dikuatkuasakan dan murid pula tidak memahami bahawa setiap perbuatan ada akibatnya.
Lebih membimbangkan, sikap sebegini membuatkan murid berasa mereka sentiasa betul walaupun jelas melakukan kesalahan. Anak-anak yang sering dibela tanpa diperbetulkan akhirnya membentuk tabiat negatif seperti tidak menghormati arahan, suka menyalahkan orang lain dan enggan menerima tanggungjawab. Lama-kelamaan, mereka menjadi sukar dibimbing kerana sudah terbiasa dengan keistimewaan palsu yang diberikan oleh ibu bapa sendiri.
2. Mereka-Reka Cerita Menjadi Mangsa
Lebih memburukkan keadaan, terdapat ibu bapa yang sanggup mereka-reka cerita untuk menggambarkan anak mereka sebagai mangsa. Mereka mencipta naratif bahawa anak sentiasa dianiaya atau disalah faham oleh guru, walaupun bukti yang dikemukakan menunjukkan sebaliknya. Hal ini bukan sahaja merosakkan hubungan antara sekolah dan keluarga, malah memberi mesej yang salah kepada anak: bahawa manipulasi dan penipuan boleh digunakan untuk mengelakkan hukuman. Sikap ini akhirnya membentuk peribadi anak yang tidak jujur dan tidak bertanggungjawab.
Lebih merisaukan, tindakan mereka-reka cerita ini turut menjejaskan kepercayaan masyarakat terhadap institusi sekolah. Apabila dakwaan palsu disebarkan, reputasi guru terjejas dan moral mereka menurun kerana terpaksa berhadapan dengan tuduhan yang tidak berasas. Dalam masa yang sama, murid yang dilindungi sedemikian semakin berani mengulangi kesalahan kerana merasakan diri tidak akan dikenakan tindakan tegas. Situasi ini mencetuskan budaya tidak sihat yang akhirnya menjejaskan keseluruhan ekosistem pendidikan.
3. Terlalu Yakin Anak Berkelakuan Baik di Rumah
Ramai ibu bapa beranggapan tingkah laku anak di sekolah sama seperti di rumah. Mereka percaya bahawa anak mereka sopan, penyayang dan tidak mungkin melakukan salah laku. Hakikatnya, suasana sekolah sangat berbeza daripada rumah. Murid mempunyai rakan sebaya, kebebasan tertentu dan cabaran sosial yang mungkin mencetuskan tingkah laku negatif. Apabila ibu bapa menolak laporan disiplin, murid tidak menerima ruang untuk muhasabah diri, sebaliknya terus mengulangi kesalahan yang sama kerana yakin ibu bapa akan membela mereka.
Lebih merumitkan keadaan, persepsi ibu bapa yang terlalu ideal terhadap anak turut melemahkan proses pendidikan nilai yang cuba diterapkan oleh sekolah. Apabila teguran guru dipandang sepi, murid tidak lagi menghormati autoriti dan menganggap disiplin hanyalah perkara remeh. Mereka mula berani mencuba batas tingkah laku kerana percaya setiap tindakan mereka akan dipertahankan di rumah. Lama-kelamaan, murid kehilangan keupayaan untuk menilai diri sendiri, seterusnya membentuk sikap degil, tidak jujur dan kurang empati terhadap peraturan serta orang di sekeliling mereka.
4. Enggan Bekerjasama Dalam Perbincangan
Masalah lain ialah sikap ibu bapa yang tidak mahu bekerjasama dengan pihak sekolah. Ada antara mereka yang tidak hadir apabila dipanggil, mengelak daripada menjawab panggilan, atau memberikan reaksi acuh tak acuh terhadap makluman tentang salah laku anak. Tanpa komunikasi dua hala, usaha pihak sekolah menjadi sia-sia. Perbincangan sepatutnya menjadi ruang untuk mencari solusi, namun jika ibu bapa enggan terlibat, murid tidak mendapat bimbingan dan sokongan yang diperlukan untuk berubah.
Keengganan ini turut memberi kesan psikologi kepada murid, kerana mereka merasakan bahawa apa yang berlaku di sekolah tidak penting di mata ibu bapa. Murid yang kurang dipantau akan lebih mudah terjebak dalam salah laku berulang, malah berpotensi mempengaruhi rakan lain. Guru pula berdepan tekanan apabila segala usaha mendidik tidak mendapat tindak balas sewajarnya daripada keluarga murid. Situasi ini akhirnya mewujudkan jurang antara rumah dan sekolah, menyebabkan pendidikan karakter dan disiplin tidak dapat dijalankan secara menyeluruh dan berkesan.
5. Anak Mengawal Rumah, Ibu Bapa Hilang Autoriti
Lebih membimbangkan ialah fenomena ibu bapa yang gagal mengawal tingkah laku anak sendiri sehingga akhirnya mereka pula yang dikawal oleh anak. Ada ibu bapa yang takut ditegur atau ditentang anak, lalu membiarkan apa sahaja kemahuan anak dipenuhi. Sikap terlalu memanjakan ini mencipta generasi yang tidak menghormati peraturan dan sukar menerima arahan. Di sekolah, murid sebegini sering bertindak melulu, melanggar disiplin dan menolak teguran kerana sudah terbiasa dengan kebebasan tanpa sempadan di rumah.
Lebih parah, anak-anak yang membesar tanpa batasan jelas ini cenderung menguji had tingkah laku mereka di mana sahaja kerana percaya semua orang perlu menurut kehendak mereka. Apabila teguran diberikan, mereka mudah memberontak atau menunjukkan emosi negatif seperti marah dan merajuk. Situasi ini bukan sahaja menyukarkan guru untuk mengawal kelas, malah memberi pengaruh buruk kepada rakan-rakan lain yang mula meniru tingkah laku tersebut. Jika keadaan ini tidak ditangani bersama oleh ibu bapa dan pihak sekolah, murid akan terus hilang arah dan berkembang menjadi individu dewasa yang tidak stabil dari segi emosi dan sosial.
6. Melindungi Anak Walaupun Jelas Bersalah
Sebilangan ibu bapa pula terlalu protektif sehingga sanggup menutup kesalahan anak walaupun mereka tahu anak melakukan perbuatan yang salah. Mereka berasa malu atau bimbang imej keluarga tercalar. Namun, tindakan ini merugikan anak dalam jangka masa panjang. Murid tidak belajar menerima akibat perbuatan sendiri, tidak memahami batas moral dan akhirnya tidak bertanggungjawab. Perlindungan yang tidak wajar ini merosakkan proses pembentukan karakter serta menghalang perkembangan emosi dan sosial mereka.
Lebih membimbangkan, sikap melindungi tanpa pertimbangan ini menjadikan murid semakin berani mengambil risiko dan melakukan kesalahan lebih besar kerana merasakan diri tidak akan dikenakan tindakan tegas. Mereka membesar dengan kepercayaan bahawa setiap masalah boleh “diselesaikan” oleh ibu bapa, sekali gus menafikan keperluan untuk berubah. Hal ini menyebabkan murid tidak belajar kemahiran penting seperti mengurus konflik, mengawal emosi, dan memahami implikasi tindakan mereka. Dalam jangka panjang, mereka turut menghadapi kesukaran menyesuaikan diri dalam masyarakat yang menuntut disiplin dan tanggungjawab.
Kerjasama Ibu Bapa dan Sekolah Penentu Masa Depan Anak
Akhirnya, ibu bapa perlu melihat guru sebagai rakan yang berkongsi matlamat sama bagi memastikan anak membesar sebagai individu berdisiplin, beretika dan matang. Dengan sikap terbuka, komunikasi yang jujur dan kesediaan menerima teguran, proses mendisiplinkan pelajar akan menjadi lebih mudah. Anak-anak juga akan belajar bahawa setiap tindakan mempunyai tanggungjawab dan setiap teguran adalah tanda kasih sayang. Hanya melalui hubungan erat antara sekolah dan keluarga, barulah disiplin dapat dibentuk dengan berkesan dalam diri setiap pelajar. Seorang tokoh pendidikan terkenal, Dr. Haim Ginott, pernah menyatakan bahawa “hubungan antara rumah dan sekolah menentukan bagaimana seorang anak mentafsir dunia.” Pandangan ini membuktikan bahawa kerjasama ibu bapa dan guru merupakan tulang belakang pembentukan akhlak yang kukuh. Jika ibu bapa gagal memainkan peranan, anak diibaratkan seperti layang-layang terputus tali, bebas melayang tanpa arah sehingga akhirnya tersangkut dan rosak.
Kesan daripada kegagalan mendisiplinkan anak juga boleh dianalogikan seperti pokok muda yang tidak dibentuk dari awal; apabila sudah besar dan batangnya menjadi keras, ia sukar diluruskan lagi. Begitu jugalah dengan anak-anak, jika dibiarkan tanpa bimbingan dan batasan, mereka akan membesar dengan sikap yang sukar dibentuk dan tidak menghormati autoriti. Dalam hal ini, peribahasa Melayu mengingatkan kita bahawa “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Ibu bapa perlu memahami bahawa disiplin bukan hukuman, tetapi satu bentuk kasih sayang yang membantu membina masa depan anak. Dengan sokongan guru dan komitmen ibu bapa, generasi yang lahir akan lebih beradab, bertanggungjawab dan matang menghadapi cabaran kehidupan.
