Rencana ini ditulis
oleh :
Alimuddin Mohd. Dom
Keluarga
berpendapatan rendah dan pencapaian pelajar itu sendiri rendah. Kedua-dua itu
adalah kriteria yang menjadi keutamaan syarat program Interaktif Tuisyen Rakyat
1Malaysia (iTR1M) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak
pada 28 Jun lalu. Mahu tidak mahu, ibu bapa mana pun pastinya akan akur beban
yang terpaksa dipikul dalam penyediaan tuisyen untuk anak mereka. Di
bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Klang, untuk
tuisyen Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja boleh mencapai kos RM50 ke RM100
untuk satu subjek. Ia untuk tuisyen yang berkualiti. Kalau ‘sorang-sorang’
tuisyen (panggil guru ke rumah), lagilah mahal. Katakan seorang pelajar ambil
empat mata pelajaran = 4x RM50=RM200. Ah! bagi orang berpendapatan rendah,
hendak dikeluarkan RM200 sebulan boleh lari bajet bulananlah. Kalau seorang
anak, boleh larat lagi, tetapi bagaimana anak kedua, ketiga dan seterusnya.
Akhirnya tak mampu hantar anak ke tuisyen.
Tetapi dengan iTR1M,
bajet untuk seorang pelajar dari keseluruhan 10,500 pelajar yang menikmati
manfaat program di Selangor, hanyalah RM40 sebulan sekepala daripada peruntukan
keseluruhan RM2 juta. Setiap pelajar akan diperuntukkan masa belajar 32 jam
sebulan untuk empat subjek (satu subjek 8 jam). Mana nak dapat dengan 32 jam =
RM40 seorang. Kos untuk iTR1M ini bagaimanapun adalah percuma, ditanggung penuh
oleh kerajaan tanpa mengenakan sebarang caj kepada pelajar. Bercakap kepada
Utusan Malaysia Rabu lalu, Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB), Tan
Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, iTR1M lahir dari keprihatinan YGMB terhadap
masa depan pelajar yang terbeban kerana kekangan pendapatan keluarga terutama
prestasi diri pelajar itu sendiri. “Jadi, pihak kami telah menyediakan satu
kertas konsep kepada Perdana Menteri dan nampaknya beliau tertarik dengan apa
yang kita bentangkan. Dan beliau telah meluluskan untuk dilaksanakan program
ini di Selangor.
“Pada saya,
sebenarnya pelajar itu tidak perlu tuisyen, ini dari segi pandangan sebagai
seorang pendidik kerana apa yang diajarkan di sekolah sudah mencukupi. Tetapi
hari ini orang bercakap tentang kecemerlangan. “Pada saya peperiksaan ini macam
orang nak masuk pertandingan sukan...dia perlu buat satu latihan dan percubaan
lebih dari kebiasaan. Hari ini kalau nak maju, seseorang itu tidak boleh
sekadar cukup makan sahaja," kata beliau. Selangor, kata beliau, menjadi
projek perintis memandangkan taburan pelajar-pelajarnya adalah lebih luas.
Maknanya, ada sekolah di tengah bandar, di luar bandar, di kawasan Felda,
kawasan nelayan dan juga pertanian. Malah, boleh dikatakan di negeri itu
terdapat banyak pusat komuniti yang menyediakan kemudahan komputer termasuk di
rumah-rumah pangsa. “Jadi apabila kita buat program rintis di sini (Selangor),
kita akan mendapat satu hasil yang memuaskan kerana melibatkan pelbagai jenis
latar belakang," katanya.
Bagi program iTR1M di
Selangor, ia melibatkan sejumlah 107 buah sekolah di seluruh negeri itu.
Masing-masing 77 sekolah rendah terdiri daripada sekolah kebangsaan, SJKC dan
SJKT dan 30 sekolah menengah dengan penyertaan 350 guru cemerlang yang dipilih
sendiri oleh pengetua dan guru besar sekolah. Di bawah program ini, calon-calon
Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan menggunakan kaedah pembelajaran dan
penilaian kendiri secara dalam talian dari rumah, sekolah dan pusat-pusat
komuniti. Calon-calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) akan dibimbing secara konvensional di beberapa sekolah menengah
terpilih. Calon-calon SPM yang mengambil mata pelajaran Sains Tulen (Biologi
dan Matematik Tambahan) akan menggunakan kaedah pembelajaran dan penilaian
kendiri secara dalam talian dari rumah.
BOLEHKAH CIKGU DALAM BANDAR MACAM CIKGU ZUL INI AJAR TUISYEN PROGRAM iTR1M?
“Di Selangor, boleh
dikatakan kesemua 10 daerahnya ada sekolah yang terpilih. Pemilihan sekolah di
bawah jabatan pelajaran negeri tetapi kita letakkan kriteria iaitu sekolah yang
besar dengan pelajarnya terdiri daripada pelbagai kaum dan ramai ibu bapa yang
berpendapatan rendah di situ," katanya. Kata beliau: “Program ini diadakan
pada waktu petang, malam dan hujung minggu. Bagi meluaskan program ini, kita
juga bercadang nak adakan seminar dan bengkel peperiksaan. Ini kita akan buat
terutamanya untuk SPM nanti. Mungkin sebulan sebelum peperiksaan dengan
menjemput pakar-pakar ataupun guru yang berpengalaman dalam peperiksaan. Dari
segi tenaga pengajar, ujar Alimuddin, program iTR1M akan mendapatkan guru yang
paling baik dan berpengalaman. Sama ada datang dari sekolah berkenaan, sekolah
luar atau guru-guru yang telah bersara.
Bagi guru yang telah
bersara, seelok-eloknya tempoh persaraan itu tidak lama - setahun dua sahaja. “Guru
yang telah bersara ini ada kelebihannya kerana mereka tidaklah sesibuk guru
yang masih mengajar di sekolah. Untuk ini, kita akan minta mereka turut datang
ke rumah pelajar untuk akses dengan ibu bapa. Guru-guru ini boleh beri panduan
kepada ibu bapa. Jika melihat kepada keadaan sekitar dalam rumah, barangkali
kemungkinan ada gangguan, seperti banyak masa dibazirkan menonton televisyen
atau pelajar terpaksa pula menjaga adik kecilnya sehingga mengganggu
pembelajaran. Dalam konteks ini, guru berkenaan boleh bercakap dengan ibu bapa
soal kekangan ini, bagaimanapun ia bergantung kepada kesedaran keluarga itu
sendiri," katanya.
Alimuddin seperti
mana imej pendidik yang jujur terpapar pada perawakannya enggan mengulas lanjut
ketika ditanya berhubung dakwaan Kerajaan PKR Selangor bahawa iTR1M seolah-olah
‘mengganggu’ Program Tuisyen Rakyat Selangor (PTRS). Beliau bagaimanapun meminta
semua pihak merenung perkara ini. Sebenarnya kita umpama tak terbuat (program
tuisyen ini) kerana di seluruh negara ketika ini ada 5.3 juta pelajar. Daripada
jumlah itu, hampir sejuta pelajar sahaja berada di Selangor. Tuisyen ini memang
kita alu-alukan sesiapa sahaja nak buat. Bagi saya kalau ada 10 badan
mengendalikan ini sudah cukup bagus kerana pelajar ramai datang daripada
keluarga yang pelbagai latar belakang. “Jadi, kalau kerajaan Selangor kata kita
‘bertembung’ atau bertindan ke, itu tidak tepat kerana di Selangor ini pelajar
sekolahnya ramai," katanya.
Apa pun Alimuddin
tidak mahu melayan ‘provokasi’ pakatan pembangkang itu. iTR1M adalah lambang
kesungguhan, komitmen dan keprihatinan Perdana Menteri terhadap nasib pelajar
yang kurang bernasib baik. Ia sama seperti mana usaha Najib menggerakkan semua
produk berjenama 1Malaysia di hujungnya - tayar, bantuan rakyat, klinik, kedai
dan banyak lagi. Perkembangan iTR1M akan dipantau untuk memastikan kualiti guru
dan penambahbaikan pelajar ketara. Selepas Selangor, ia akan diperluaskan ke
negeri lain. Tidak timbul soal ketirisan dalam iTR1M kerana tiga pegawai
daripada YGMB dipastikan akan turun ke setiap sekolah setiap hari sama ada
petang, malam atau hujung minggu. Di sini, mereka akan mendapatkan laporan-laporan
lengkap daripada guru-guru yang mengajar, pengetua atau guru besar sekolah
berkenaan. iTR1M digerakkan seminggu lebih awal pada 18 Jun sebelum pelancaran
oleh Perdana Menteri. Dikatakan respons daripada ibu bapa cukup mengujakan.
Tidak ada program seumpamanya di dunia seperti iTR1M.
Pohon bersandar,
pohon cemara,
Menderu angin,
bergoyang dahan,
Jangan sekadar,
membaca sahaja,
Tulislah komen,
berilah cadangan.
Sumber
Utusan Malaysia
09 Julai 2012