Rencana ini ditulis
oleh :
Azman Anuar
Banyak pengajaran
boleh diambil daripada sejarah korporat tempatan dan antarabangsa. Sesetengah
apabila syarikat mengalami masalah, pihak lain dipersalahkan dan pada masa yang
sama pihak satu lagi terus dengan sikap 'nafi'. Dalam isu pembatalan pertukaran
saham Malaysian Airline System Bhd. (MAS) dengan AirAsia Berhad, kesatuan dan
kakitangan MAS berasa lega. Tetapi tanpa perjanjian itu lagi bukan bermakna
syarikat mereka bekerja menjadi bertambah baik. Laluan di hadapan masih panjang
dan berliku serta berlubang-lubang sana sini yang perlu dibaikpulih dan
ditambah baik supaya MAS kembali catat keuntungan. Hakikatnya luka-luka MAS
masih berdarah dan memerlukan rawatan daripada doktor pakar. MAS juga perlukan
bantuan kakitangan sebagai pembantu perubatan. Preskripsi atau cara mengambil
ubat-ubatan yang tidak betul juga boleh memudaratkan lagi MAS.
Dalam konteks ini,
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan (SOA),
Universiti Utara Malaysia (UUM), Rohami Shafie berpendapat pembatalan
pertukaran saham MAS dengan AirAsia menggambarkan suara para pekerja didengari.
"Perkara pokoknya adalah kebajikan para pekerja. Sebab itulah Kesatuan
Pekerja-pekerja Sistem Penerbangan Mas (MASEU) menyifatkan keputusan kerajaan
untuk membatalkan pertukaran saham dengan AirAsia tepat sama sekali. Sebelum
ini kedudukan para pekerja samar-samar dan tidak menentu dan mereka bimbang apa
akan terjadi kepada mereka. Kesan ini tidak baik bagi mana-mana organisasi dari
sudut motivasi dan produktiviti para pekerja. Apabila suara mereka didengar,
maka segala usaha oleh MASEU telah berjaya. Para pekerja boleh fokus pada
urusan kerja mereka tanpa perlu rasa bimbang lagi kedudukan mereka," kata
penganalisis ekonomi ini melalui emel.
Pada hakikatnya MAS
ada masalah, bukan kerana ia ketinggalan daripada pembangunan industri
penerbangan tetapi kerana 'kenyataan penafian' yang dibuat hinggakan perubahan
yang hendak diterapkan berjalan perlahan dan wujud pula tentangan terhadap
pembaharuan. Kemunculan pesawat baru A380 bagi laluan KL-London pada Julai akan
datang ini hadir lima tahun selepas Singapore Airlines melancarkan
Superjumbonya dalam perkhidmatan komersial. Kini Singapura sudah mempunyai 74
pesawat A380. Dalam masa yang sama, apabila AirAsia melancarkan kemudahan
tempahan tiket secara dalam talian pada 2002, ia menjadi syarikat penerbangan
kedua di Asia menggunakan perkhidmatan tanpa tiket sepenuhnya. Namun, sehingga
2004 akhirnya MAS melancarkan kemudahan tempahan tiketnya secara dalam talian. Nampaknya,
MAS lambat membuat perubahan yang diperlukan supaya seiring dengan perkembangan
industri semasa.
Maaf jika dikatakan
masalah MAS boleh menjadi sama dengan pengalaman syarikat kereta General Motors
Co. (GM). "Setiap organisasi harus berubah atau mati. Maka kamu hilang
daya saing. Pada akhirnya, kamu harus mencipta budaya yang bukan sahaja
menerima perubahan tetapi mencari-cari bagaimana hendah berubah," kata CEO
dan Pengerusi General Motors Co., Dan Akerson. Apabila GM memfailkan perlindungan
Chapter 11 daripada peminjam-peminjamnya pada 2009, ia merupakan kes terbesar
dalam sejarah bangkrap. Dalam sebahagian pelan pemulihan GM menutup 14 kilang,
2,400 pengedar, 21,000 jam kerja berbayar, 8,000 kerja kolar putih dan
menanggung AS$79 bilion hutang. Sejak GM membuat 'turnaround' secara drastik,
ia mencatatkan keuntungan AS$4.7 bilion pada 2010 diikuti rekod keuntungan
AS$7.6 bilion pada 2011 dan baru-baru ini mengumumkan keuntungan AS$1.35 bilion
pada suku pertama 2012.
Jika GM boleh dan
mampu melakukan pusingan 360 darjah, begitulah diharapkan kepada syarikat
penerbangan kebangsaan MAS. Baru-baru ini MAS mencatatkan kerugian RM2.5 bilion
bagi tahun kewangan 2011 yang berakhir pada 31 Disember lalu. Lebih 40 peratus
laluannya mencatatkan kerugian, malah kurang penumpang. Apakah yang patut MAS
dan kakitangan lakukan untuk pastikan syarikat penerbangan Negara kembali catat
untung. Menurut Rohami, MAS perlu mencari ahli lembaga pengarah terbaru bagi
mengisi kekosongan yang ada dan mereka mestilah di kalangan yang benar-benar
pakar dan terbaik dalam industri penerbangan. Kata Rohami yang juga Felo
Penyelidik Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan (IMBRe), Kolej
Perniagaan (COB) Universiti Utara Malaysia, MAS juga perlu ada model perniagaan
yang bagus kerana model yang sedia ada mungkin tidak sesuai untuk industri
penerbangan yang semakin kompetitif. Lebih-lebih lagi Dasar Langit Terbuka pada
tahun 2015 membuatkan industri penerbangan semakin kompetitif.
"Daya saing MAS
perlu ditingkatkan. Fokus utama adalah bagaimana untuk melaksanakan pelan dan
model perniagaan baru yang boleh menjadikan operasi MAS lebih cekap bagi
mencapai misi dan visi MAS. Satu elemen yang cukup penting adalah dari sudut
pengurusan risiko MAS. MAS perlu mengurus risiko-risikonya dengan lebih baik
agar segala pelaksanaan daripada pelan dan model perniagaan yang baru dapat
dilaksanakan dengan lebih kukuh lagi," jelas Rohami. Beliau berpendapat,
MAS dan kakitangan tidak boleh lagi menoleh ke belakang. Perlu ke depan dengan
berusaha lebih gigih lagi. Tingkatkan produktiviti, rangka perancangan dengan
lebih jitu dan dilaksanakan perancangan tersebut seperti yang dirancangkan. Pengurusan
atasan dan para pekerja perlu berani ke hadapan, dinamik dalam merebut peluang
sedia ada umpamanya Program Transformasi Ekonomi (ETP) dalam bidang
perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) dan juga bidang
pelancongan.
"MAS juga perlu
merangka semula laluan-laluan penerbangan di samping melihat balik pasaran
tujahan (niche market) di luar negara. Kerjasama erat dengan AirAsia dalam
bidang-bidang tertentu satu lagi usaha yang boleh meningkatkan prestasi MAS. Persaingan
sihat di antara MAS dan AirAsia juga boleh meningkatkan prestasi MAS. MAS boleh
mengambil peluang dalam Dasar Langit Terbuka 2015 dengan meningkatkan lagi
prestasi Firefly sebagai satu lagi alternatif penerbangan tambang murah. Dengan
cara ini, keuntungan bakal dicatatkan dalam tahun-tahun mendatang," kata
pensyarah itu lagi. Kepada Rohami, MAS perlu lebih banyak kerjasama dengan
pelbagai pihak dan tidak semestinya dengan AirAsia sahaja. Kerjasama seperti
berkongsi kepakaran dengan syarikat antarabangsa boleh menjadikan transformasi
perniagaan MAS lebih ketara.
Ambil contoh bagaimana
Petronas bekerjasama dengan Shell dan Exxon dalam industri minyak dan gas dan
akhirnya membawa keuntungan yang lebih baik kepada Petronas. Rundingan demi
rundingan perlu dibuat dengan pelbagai syarikat penerbangan antarabangsa bagi
meningkatkan lagi penguasaan pasaran MAS di peringkat antarabangsa.
Sila berikan komen
anda. Terima kasih.
Sumber
Utusan Malaysia
16 Mei 2012