JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



07 Mac 2011

ISU KESENIAN : PUPUSNYA KESENIAN TRADISI

Oleh KU SEMAN KU HUSSAIN


Pengalaman hidup zaman kanak-kanak di Perlis memang mengasyikkan. Tiupan serunai Allahyarham Mahmud Wahid (Tok Mud Wahid) dengan celoteh Awang Batilnya memang mencuitkan. Topeng dan batil ajaibnya menjadi tumpuan kanak-kanak. Tidak kurang hebatnya penglipurlara Tok Ismail Selampit dengan kiasan zaman antah-berantahnya. Kepada siapa sahaja yang membesar dalam persekitaran kampung tahun 70-an, kesenian tradisi pasti menjadi satu pendedahan awal terhadap akar umbi budaya. Malah Mahmud Wahid dan Ismail Selampit menjadi media hiburan masyarakat selepas berpenat lelah di sawah dan ladang. Tetapi zaman telah mengubah segala-galanya. Ketiadaan Mahmud Wahid, Ismail Selampit, primadona canggung Cik Lian dan Cik Intan memang terasa. Persembahan gendang terinai juga semakin sukar dinikmati. Kini, apabila sesekali balik ke kampung, persembahan hadrah di majlis kenduri kahwin juga sudah tiada.

Mereka ganti dengan karaoke yang entah apa-apa. Seni penglipurlara seperti Selampit telah lama hilang selepas tokoh budaya itu menghembuskan nafas terakhir. Kerana tanpa pembelaan daripada aspek pemuliharaan kesenian tradisi, semua ini telah pupus. Banyak seniman tradisional juga telah meninggalkan bidang ini kerana ketiadaan rangsangan daripada pihak tertentu. Sistem sosial dan tuntutan hidup yang semakin mencabar barangkali salah satu faktor meninggalkan keperluan tradisi itu jauh di belakang. Canggung juga telah pupus pada dekad pertama abad ke 21. Persembahan yang dulunya meraikan pengantin baru atau penghias pesta menuai kini sudah tiada. Makyung, dikir barat di Kelantan atau jikey di Kedah mengalami nasib yang sama. Penggiat seni tidak boleh dipersalahkan kerana tidak mahu berkorban lagi untuk seninya. Mereka telah banyak berkorban dan sekarang mereka perlu hidup seperti orang biasa.

Mereka perlu memikirkan bayaran pengajian anak di universiti dan harga barang yang melambung biarpun pemimpin mereka kata, 'harga terkawal'. Sangat malang kerana usaha memulihara begitu terbatas dan tidak ada kelangsungan. Di kepala pemimpin, banyak perkara lain menjadi agenda berbanding membawa kesenian tradisi kembali ke tengah masyarakat. Buktinya Kuala Lumpur yang 'kaya raya' itu juga gagal menjadi kota budaya. Ah, kita mahu menjadi negara maju rupa-rupanya. Barangkali pemimpin-pemimpin di peringkat negeri boleh mencontohi negeri Johor yang menjadi satu-satunya negeri di negara ini yang sangat giat memulihara kesenian tradisi. Kewujudan Yayasan Warisan Johor dan prihatin pemimpin Johor sendiri telah menghidupkan kesenian seperti zapin, keroncong, ghazal dan lain-lain lagi. Sebenarnya ini bukan soal kewangan. Ini adalah soal sama ada pemimpin 'buta seni' atau 'celik seni'. Kerajaan negeri Johor 'celik seni' apabila melakukan sesuatu yang sepatutnya dibuat oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Barangkali kementerian ini 'terlalu' sibuk sehingga kebudayaan sudah jauh tertinggal di belakang program lain yang menguntungkan.

UTUSAN MALAYSIA
7 MAC 2011

ISU FILEM : PULANGAN DUTI HIBURAN UNTUK FILEM TIDAK LAKU

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my


Isu pemulangan duti hiburan hasil jualan tiket tayangan filem-filem tempatan kepada para penerbit bukan perkara baru. Ia sudah lama diperkatakan. Ada yang setuju tetapi tidak kurang juga yang sebaliknya. Isunya adakah wajar duti hiburan itu dihapuskan atau ia tidak dipulangkan kepada penerbit? Jika ia dihapuskan, para penerbit bukan sahaja tidak meraih pendapatan tambahan, malah agak sukar untuk mereka menerbitkan lebih banyak filem pada masa depan. Ada juga yang mencadangkan agar duti hiburan sekitar 20 peratus yang dikutip kerajaan daripada jualan tiket sesebuah filem itu tidak dipulangkan kepada pihak penerbit. Adakah ia akan diambil dan disimpan oleh kerajaan? Jika itu cadangannya, maka itu bukan matlamat asal duti hiburan diwujudkan. Apatah lagi, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang terbabit menggalakkan serta membantu industri filem juga bukan bertujuan mengaut keuntungan daripada sumber tersebut.

Isu itu ditimbulkan antaranya bagi menggalakkan daya saing di kalangan penerbit tempatan. Di sini sekali lagi ia bukan isu atas permasalahan tersebut. Jangankan berdaya saing, dengan adanya pemulangan duti hiburan itupun, filem Melayu masih belum pergi ke mana. Bukan setakat jualan tiket yang belum boleh dibanggakan, malah kualitinya juga masih belum berada di tahap yang boleh dibanggakan. Dalam hal ini, Finas yang terletak di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan seharusnya mengekalkan kaedah pemulangan duti hiburan kepada para penerbit. Cuma cara pengagihannya perlulah diperhalusi supaya ia benar-benar membantu penerbit yang memerlukannya. Jika selama ini, setiap filem yang telah ditayangkan sama ada mendapat sambutan atau tidak, ia tetap menerima pulangan duti itu. Apa kata jika duti hiburan itu dipulangkan hanya kepada filem-filem yang gagal mendapat sambutan para penonton sahaja?

Cara itu sedikit sebanyak boleh menampung kerugian penerbit terbabit, sekali gus menggalakkan mereka terus menerbitkan filem-filem yang seterusnya. Sementara itu, bagi filem yang berjaya mengaut kutipan tiket melebihi kos pembikinannya pula, ia sama ada tidak layak mendapat pulangan duti hiburan itu ataupun menerima hanya pada kadar separuh daripada pemulangan duti tersebut. Dalam kes seperti ini juga, tidak timbul isu iri hati atau mempersoalkan antara sesama penerbit kerana ia untuk kepentingan bersama. Bagi penerbit yang berjaya mengaut kutipan tiket lebih tiga kali ganda daripada kos modal pembikinan sesebuah filem tentunya tiada masalah untuk menerbitkan filem-filem yang seterusnya. Adalah dibimbangi kalau duti hiburan dihapuskan, para penerbit filem yang gagal mendapat keuntungan tidak mampu menerbitkan filem pada masa depan. Selain duti hiburan filem-filem tempatan Finas dan kerajaan-kerajaan tempatan juga sepatutnya menggunakan duti hiburan filem-filem luar bagi membantu para penerbit tempatan.

Ini kerana, ramai juga yang ingin tahu ke manakah hala tuju duti hiburan daripada tayangan filem-filem luar yang selama ini dikutip atau digunakan? Pemulangan duti hiburan atau sekarang ini digunakan istilah 'insentif' penting bagi filem-filem tempatan bersaing dengan filem-filem luar. Filem-filem luar terutamanya dari Hollywood bukan sahaja berskala besar daripada segi kualiti produksi dan tarikan tetapi juga publisiti meluas yang dilakukan oleh syarikat-syarikat produksi terbabit di seluruh dunia. Pendek kata, tanpa bantuan pun filem-filem dari luar tiada banyak masalah untuk mengutip kutipan besar di pawagam-pawagam negara ini. Apapun semua itu berbalik kepada matlamat utama diwujudkan duti hiburan di mana akhirnya ia bertujuan membantu para penerbit, selain bertujuan mempertingkatkan daya saing dan kualiti filem-filem tempatan. Buat masa ini, pihak kerajaan melalui Finas masih memikirkan tentang isu pemulangan duti hiburan tersebut. Agensi kerajaan itu pada masa sama harus mendapat maklum balas daripada para penggiat dalam industri perfileman tanah air.

Baik para penerbit mahupun Persatuan Pengeluar Filem Malaysia haruslah tampil sama ada memberi sokongan sama ada bagi meneruskan pemulangan duti hiburan itu ataupun ada kaedah-kaedah lain demi kepentingan bidang tersebut. Duti hiburan diwujudkan bagi membantu para penerbit filem tempatan. Ia masih relevan untuk diteruskan dengan syarat ada penambahbaikan agar para penerimanya mendapat manfaat yang seimbang. Contohnya, jika sebelum ini penerbit filem yang meraih keuntungan besar hasil kutipan tiket di pawagam bertambah kaya apabila menerima pulangan duti hiburan tersebut. Bagi para penerbit filem yang tidak berjaya pula, mereka akan semakin tertekan jika duti hiburan yang ada sekarang tidak dikekalkan atau pengagihannya tidak diberikan dengan cara yang betul-betul boleh membantu para penerimanya. Akhir sekali kita tentunya tidak mahu wujud monopoli dalam industri perfileman di negara ini apabila ada segelintir penerbit filem yang terus berjaya menerbit filem dan semakin kaya. Sedangkan para penerbit filem yang kurang bernasib baik pula akan tenggelam begitu sahaja.

UTUSAN MALAYSIA
7 MAC 2011

ISU PENDIDIKAN : MASYARAKAT RAKAN KONGSI JAYAKAN PROGRAM UNIVERSITI

BERITA HARIAN, 7 MAC 2011


Kesedaran yang ingin dikongsikan di sini kali ini ialah tuntutan kepada kita selaku rakyat menghargai peranan universiti, menghormati kedudukannya dan pada masa sama berasa bertanggungjawab turut menjayakan cita-cita pembangunan universiti terutama dari aspek kualiti dan fungsi. Seperti dinyatakan, universiti sebenarnya gambaran diri kita sebagai rakyat. Kelemahan dan kemunduran universiti cermin tahap ketamadunan diri kita yang akan ditanggap orang lain. Begitulah berkait rapatnya kedudukan universiti dengan diri kita selaku rakyat di sesebuah negara.  Ada banyak tuntutan perlu dipenuhi bagi membangunkan universiti berkualiti dan dihormati. Ia meliputi pembangunan prasarana lebih selesa, kepemimpinan universiti berwawasan, kakitangan akademik dan pentadbiran berketrampilan, pelajar berdisiplin, persekitaran yang sihat dan berdaya maju serta sumber dana yang kukuh.

Kini, tugas menyediakan segala kemudahan universiti terutama pembangunan prasarana, penyediaan kakitangan dan sumber kewangan ditanggung menerusi dana kerajaan. Tanggungan ini semakin besar kerana pertambahan universiti. Adakah kerajaan selamanya mampu menampung perbelanjaan universiti itu? Ini antara persoalan yang mula dibincangkan pada peringkat kepemimpinan institusi pengajian tinggi hari ini. Ketika berucap pada majlis jamuan amal anjuran Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malauysia (UIAM), baru-baru ini, Datuk Seri Najib Razak, berkongsi tanggungan besar kerajaan dalam pembangunan dan pengurusan universiti. Beliau cuba mengundang wacana untuk kita mencari idea bagaimana tanggungan itu turut dikongsi sektor lain.  Jika tanggungan kerajaan dapat dikawal, tentu lebihan peruntukan dapat diagih bagi program pengembangan universiti dengan lebih rancak lagi.

Ternyata, tugas mengurus dan memastikan pembangunan institusi pengajian tinggi yang berdaya saing di pentas global hari ini suatu yang mencabar. Ketika ini, pengurusan universiti diberi banyak ruang untuk lebih berdikari dan berusaha mencari sumber bagi pembangunan universiti. Oleh itu, pengenalan beberapa konsep seperti ‘universiti penyelidikan’ antara model membolehkan universiti tidak saja memainkan peranan dari aspek pembelajaran malah sebagai pusat penyelidikan yang mampu memasarkan produk sendiri terutama bagi keperluan industri.  Barangkali antara pendekatan lain perlu difikirkan dalam usaha memperluaskan rakan kongsi pembangunan universiti ialah menerusi pembabitan masyarakat terbanyak. Dalam sejarah ketamadunan Islam, hal ini bukan asing.  Kebanyakan institusi pengajian tinggi ternama seperti Universiti al-Azhar mengamalkan pendekatan sama.

Universiti unggul dan ternama dalam sejarah Islam didukung masyarakat terutama sumber kewangannya yang disalurkan menerusi skim wakaf, jariah atau infaq. Ia menjadi satu daripada perintah agama yang dituntut dalam bentuk tunai atau fizikal.  Namun, bagi menjayakan pendekatan ini, universiti harus bersifat kerakyatan iaitu masyarakat perlu merasai kebersamaannya dengan pengajian tinggi yang dibangunkan. Masyarakat harus diberi maklumat dan kefahaman menyeluruh mengenai cita-cita agenda besar universiti. Ini memerlukan universiti mengaitkan amalan mesra masyarakat dengan memperbanyakkan kegiatan membabitkan komuniti terbanyak. Bagi tujuan ini, peranan tenaga ilmuwan di universiti bertambah penting. Mereka harus berdampingan secara aktif dengan masyarakat terutama memberi bimbingan dan kepemimpinan ilmu. Antara rakan kongsi universiti lain yang perlu didekati ialah bekas pelajar.

Mereka harus sentiasa ada hubungan dengan universiti. Sektor ini amat besar potensinya. Dalam kes UIAM, jumlah bekas pelajarnya lebih 45,000 orang. Jika potensi itu digembleng dengan tersusun, ia tentu dapat menyumbang secara positif di dalam pembangunan sesebuah universiti.  Menurut Presiden Persatuan Alumni UIAM, Khalek Awang, jika sektor ini ingin digembleng, ia harus bermula dengan program penerapan budaya memberi yang mengajak bekas pelajar mencintai universiti dan memupuk sikap untuk menyumbang kepada pembangunan universiti secara berterusan.

Penulis ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)