05 Mac 2011

ISU PENDIDIKAN : PILIHAN RAYA KAMPUS : PENTAS MAHASISWA PEJUANG IDEALISME


Masih  tidak berubah, segelintir mahasiswa menjadikan pilihan raya kampus tempat meluahkan ketidakpuasan hati dan emosi. Meskipun kebanyakan warga kampus enggan diperguna dan diperkotak-katik, tindakan mereka yang hanya mementingkan diri sendiri bagai menyusahkan orang lain hingga mengganggu kelancaran proses pembelajaran dan ketenteraman. Malah, cukup keterlaluan apabila calon menjadikan kampus landasan mencetuskan konflik dan ketegangan antara pihak pentadbiran dengan mahasiswa serta mahasiswa bersama mahasiswa lain sehingga mewujudkan senario melankolik. Institusi sepatutnya bebas daripada sebarang propaganda dan hanya perlu menjadi tempat mendapatkan ilmu dan pengalaman, bukan medan perjuangan politik bersifat peribadi sehingga menggugat ketenteraman awam. Akhirnya, timbul persoalan apakah mereka tidak memikirkan kesan jangka panjang akibat perbalahan dan pertelingkahan atau hanya hangat sementara.

Calon Fakulti Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang bertanding atas tiket Bebas, Nik Muhammad Hanis Nek Rakami, berkata pilihan raya adalah platform mahasiswa memperjuangkan idealisme dan pandangan masing-masing. Menurutnya, sikap pihak atasan yang memandang remeh kehendak atau pandangan mahasiswa menyebabkan mereka mengambil kesempatan mempergunakan pilihan raya sebagai medium melahirkan emosi. Bagi segelintir mahasiswa, pilihan raya kampus amat dinanti-natikan kerana inilah peluang meluahkan emosi serta pandangan tanpa sekatan. Pertembungan pendapat tidak dapat dielakkan. Selalunya mahasiswa lebih berminat melihat isu dan jika calon itu boleh dipercayai, mereka akan memilih. Apakah isu yang sering mendapat tumpuan di kalangan mahasiswa? Katanya, soal kebajikan adalah agenda utama kempen calon perwakilan pelajar.

Kebajikan mewakili skop yang luas. Ada mahu kemudahan kediaman dan biasiswa manakala yang lain berharap hubungan dengan hal ehwal pelajar dan mahasiswa lebih telus serta terbuka. Jika calon pandai mencari peluang, ini akan melonjak saham mereka sebagai pilihan. Bagaimanapun, ada isu nasional sering dibangkitkan atas tujuan tertentu sekali gus menjadikan bahang pilihan raya kampus hangat. Pertembungan pihak yang berjuang menerusi manifesto masing-masing juga menjadikan pilihan raya kampus medan perbalahan menegakkan pendapat. Sama ada calon Pro-Aspirasi (Pro-A), Pro-Mahasiswa (Pro-M) atau Bebas, mereka perlu bijak menggunakan pendekatan ilmiah dan kematangan sebagai pemimpin. Calon Umum Pro-M, Kelvin Tee, berkata walaupun masyarakat melihat pilihan raya kampus pentas politik picisan, ia landasan terbaik menonjolkan kewibawaan masing-masing.

Ada pihak melabelkan kamii kuda tunggangan orang lain tapi adakah mereka faham perjuangan kami yang bangkit atas rasa tertindas dan dinafikan hak? Adakah salah jika mahu mengembalikan kuasa kepada mahasiswa sendiri untuk membuat keputusan. Kehendak kami ialah memberi kebebasan sepenuhnya kepada mahasiswa untuk mencorakkan perjalanan masing-masing tanpa campur tangan pentadbiran. Kami diperlekehkan seolah-olah suara kami tidak laku. Pro-M selalu menekankan isu kebebasan mahasiswa dan pihak pentadbiran tidak boleh campur tangan dalam urusan membabitkan mahasiswa. Inilah yang berlaku apabila hak mahasiswa dicabuli seperti insiden di Universiti Putra Malaysia (UPM) apabila Pro-M bagai mengambil tindakan undang-undang membantah keputusan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UPM, Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan membatalkan pencalonan 33 calon Pro-M termasuk 11 daripadanya yang menang pada pemilihan, Isnin lalu.

Mereka mendesak Dr Mohd Fauzi meletak jawatan dan mencabar kewibawaan universiti bagi membuktikan ketelusan dan semangat demokrasi berpolitik. Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta isu itu diselesaikan secara perbincangan antara kedua-dua pihak bagi menyuburkan proses demokrasi. Ketua Jabatan Falsafah dan Kajian Ketamadunan, Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan, Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Zaid Ahmad, berkata ketaksuban mahasiswa terhadap rencah politik boleh membawa pelbagai definisi berbeza.  Menurutnya, mahasiswa perlu menggunakan pilihan raya kampus sebagai platform menjana proses kematangan, kedewasaan serta keilmuan tinggi untuk membina pengalaman. “Malangnya ini sukar berlaku kerana sejak dulu, pilihan raya kampus sentiasa menjadi medan panas untuk memperjuangkan agenda tertentu yang kadang kala tidak relevan,” katanya.

Beliau mengakui, ada mahasiswa terikut-ikut cara politik di luar sehingga menyimpang kepada isu-isu nasional. “Pilihan raya memang gelanggang berpolitik dan tidak salah jika ingin berkempen tetapi pastikan ia mengikut lunas undang-undang. “Ia bukan tindakan semberono meskipun diperjuangkan atas dasar hak untuk membela nasib mahasiswa lain.  “Jangan samakan politik kampus dengan politik nasional kerana proses, agenda, manifestonya berbeza,” katanya. Beliau turut tidak bersetuju apabila mahasiswa menggunakan pilihan raya sebagai landasan memenuhkan agenda tertentu hingga menyebabkan mereka tidak bersalah menjadi mangsa keadaan. “Masih ada mahasiswa yang taksub dengan perjuangan serta idealisme dibawa kerana mungkin terpengaruh dengan dakyah dicetuskan pemimpin dikagumi.  “Biar apapun matlamat perjuangan, mahasiswa perlu menggunakan kesempatan pilihan raya kampus untuk mencari pengalaman, ilmu dan kemahiran sebelum menyertai pilihan raya sebenar di luar,” katanya.

INFO

Ada tiga parti sewaktu pilihan raya kampus iaitu Pro-A, Pro - M dan Bebas yang bertanding atas tiket individu.  Jika dulu pilihan raya kampus di semua IPT dilaksanakan serentak, namun kini institusi diberi kuasa autonomi untuk menentukan tarikh pilihan raya sendiri selepas tempoh penamaan calon tamat. Pilihan raya kampus diadakan selepas tamat tempoh setahun Majlis Perwakilan Pelajar memegang tampuk pemerintahan. Di kebanyakan IPTA, undi dijalankan melalui e-undi, bagaimanapun Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Sains Malaysia masih menggunakan sistem manual.

Keputusan calon yang bertanding dalam pilihan raya kampus di IPTA:

Universiti Malaya (UM) mempertandingkan 43 dan calon Pro-M memenangi 23 kerusi.

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) mempertandingkan 57 kerusi dan calon Evolusi memenangi 42 kerusi.

Universiti Putra Malaysia (UPM) mempertandingkan 42 kerusi dan calon Pro-A memenangi 31 kerusi.

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ( UIAM) mempertandingkan 31 kerusi dan calon bertanding atas tiket Bebas.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mempertandingkan 37 kerusi dan Pro-M memenangi 23 kerusi.

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) 30 kerusi dipertandingkan dan Pro-A memperoleh 17 kerusi.

Oleh Ruhaiza Rusmin
HARIAN METRO ONLINE

ISU PENDIDIKAN : BATAL PEMBERHENTIAN 13,000 GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH BUKTI KERAJAAN PRIHATIN


Kerajaan menerusi Kementerian Pelajaran mengumumkan pemberhentian perkhidmatan kira-kira 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT), ditarik balik. Seperti dijelaskan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, surat pemberitahuan akan dikeluarkan kepada semua GSTT terbabit dalam tempoh terdekat. Keputusan itu dibuat tentulah berikutan rungutan dan rayuan guru terbabit serta kewajaran mencari penyelesaian terbaik terhadap isu GSTT. Lagipun, khidmat bakti mereka masih diperlukan bagi mengisi kekosongan di sekolah yang menghadapi kekurangan guru. Masih banyak sekolah mengalami kekurangan guru khasnya untuk mengajar Bahasa Inggeris, malah kekosongan guru mata pelajaran Bahasa Melayu dan Sejarah yang kian ketara. Langkah pengambilan semula itu adalah manifestasi pembelaan kerajaan terhadap warga GSTT yang banyak membantu memacu sektor pendidikan.

Kerajaan juga menyelami nurani mereka yang berdepan kesulitan apabila terpaksa menganggur, sekali gus tanpa sumber pendapatan dan perlu mencari kerja baru. Dengan perkembangan ini juga, diharapkan GSTT mempertingkat serta memperkukuhkan komitmen untuk berkhidmat lebih cemerlang bagi mendidik anak bangsa. Apabila GSTT diberi kebebasan memilih tempoh perkhidmatan sama ada untuk dua, tiga atau lima tahun, ini menunjukkan mereka sudah ada satu jaminan mengikut pilihan masing-masing. GSTT juga mesti membuktikan mereka tidak mempertaruhkan tuntutan tertentu sepanjang proses penempatan semula lokasi sekolah selepas ini. Pada masa sama, sejajar semangat Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang menggariskan pelbagai inisiatif mempertingkatkan pencapaian pelajar dan langkah awal kepada transformasi pendidikan komprehensif, kerajaan wajar memberi fokus bagaimana keseluruhan isu GSTT dapat ditangani.

Usaha dan fokus mesti dilakukan supaya tenaga serta kemahiran mereka turut digembleng bagi memacu sektor pendidikan. kita harus ingat, keseluruhan proses menjayakan transformasi sistem pendidikan negara antaranya memerlukan guru terlatih. Melihat kepada asas dan matlamat itu, maka GSTT wajar dinaiktaraf. Status itu tidak lagi sesuai dengan dasar pendidikan negara sekarang. Prestasi guru berkenaan mesti dipertingkatkan bagi melayakkan mereka menjadi guru sepenuh masa yang terlatih. Hakikatnya, kelompok guru ini memiliki kesungguhan, pengalaman dan kemahiran yang dituntut ada pada setiap guru. GTP mengenai pendidikan menyebut, usaha meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan menjadi keutamaan kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran. Inisiatif penambahbaikan kualiti bukan saja untuk guru malah pembantu guru prasekolah.

Jadi, usaha untuk menyerapkan GSTT dalam kursus lanjutan dan latihan intensif tertentu memang sudah termaktub dalam GTP. Kita percaya, pendedahan itu sudah cukup untuk membolehkan mereka meningkatkan keupayaan mengajar sekali gus bergelar guru sekali gus menikmati insentif serta tangga gaji lebih baik berbanding sekarang. Persatuan Profesyen Perguruan Kebangsaan (NUTP) juga boleh memberi input bagi menangani isu GSTT. Sebagai organisasi yang sangat hampir dengan dunia perguruan serta tahu dan memahami masalah malah aspirasi guru, NUTP boleh membantu kementerian menyelesaikan isu dan polemik GSTT.

BERITA HARIAN, 5 MAC 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...