JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



29 Oktober 2011

ISU BAHASA : BAHASA MELAYU LONJAK IMEJ IPTA


HOTEL GARAM DI BOLIVIA

Kepemimpinan universiti awam berpendapat Pelan Tindakan Bagi Memartabatkan Bahasa Melayu tidak bercanggah dengan hasrat mereka menjadikan institusi masing-masing bertaraf antarabangsa.  Mereka beranggapan dasar itu akan menambah jumlah ilmu dalam bahasa kebangsaan terutama karya asli yang bertaraf dunia tetapi berharap universiti diberi kebebasan untuk menentukan kriteria wajib bagi kenaikan pangkat. Naib Canselor Universiti Putra Malaysia, Prof Datuk Dr Radin Umar Radin Suhadi, berkata syarat kenaikan pangkat berdasarkan karya dalam bahasa Melayu memang wujud dalam sistem universiti. Katanya, karya akademik khususnya buku tulisan asli dalam apa saja bahasa memang sudah diambil kira untuk kenaikan pangkat, asalkan penulisan berkenaan bertaraf dunia yang melambangkan kesarjanaan.  Namun, saya kira ini bukan syarat wajib naik pangkat dan keluwesan diberi kepada universiti untuk menentukan sama ada ingin dijadikan syarat wajib, bilangan atau kuantiti penerbitan serta kualiti penerbitan yang membolehkan kakitangan akademik. Saya tidak nampak apa-apa percanggahan. Ini tidak bermakna kita menurunkan kriteria lain khususnya penerbitan ilmiah seperti ISI, paten, hak cipta, penjanaan pendapatan dan kesarjanaan lain, katanya. Beliau berkata demikian mengulas langkah Kementerian Pengajian Tinggi melancarkan pelan berkenaan kelmarin yang mempunyai empat strategi iaitu mengukuhkan bahasa Melayu dalam pembelajaran dan pengajaran; dalam penyelidikan dan penerbitan; me-ningkatkan pengiktirafan akademik bahasa Melayu dalam disiplin ilmu serta meningkatkan pengantarabangsaan bahasa Melayu.

SUMBER
BERITA HARIAN
29 OKTOBER 2011



NOTA FONOLOGI




ISU BAHASA : PEMANSUHAN PPSMI ASPIRASI NASIONAL


PITONS, ST. LUCIA 

Keputusan untuk memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak dilakukan semata-mata atas sebab pencapaian lemah pelajar, khususnya di luar bandar. Sesungguhnya ada banyak sebab lain yang lebih asas dan penting untuk tindakan begitu diambil. Sebenarnya pelaksanaan PPSMI berlaku dalam keadaan yang luar biasa. Kewibawaan bahasa Melayu selaku bahasa negara, lebih-lebih lagi dalam kapasitinya sebagai bahasa ilmu, disambar untuk diberikan secara tergesa-gesa kepada bahasa Inggeris. Ia dikatakan sedemikian kerana tiada sebarang perbincangan dan rundingan diadakan sebelum dilaksanakan pada 2003. Ini berlainan sekali apabila PPSMI dimansuhkan. Ia didebatkan oleh pelbagai pihak melalui beberapa siri rundingan meja bulat pada 2008 dan 2009. Sehubungan ini, pemansuhannya dilakukan dengan penuh tertib, lalu keputusannya perlu dihormati. Pemansuhan yang diumumkan pada Julai 2009, sesungguhnya adalah keputusan yang memperlihat pertimbangan bijak.

Ia mengambil kira beberapa hala tuju negara yang penting agar pembentukan negara bangsa Malaysia, selain pembangunan negara Malaysia itu sendiri, berlaku dalam acuan kita sendiri, seperti yang diuar-uarkan dalam Wawasan 2020.  Pemansuhan PPSMI sebenarnya berasaskan kedua-dua pertimbangan pendidikan dan aspirasi nasional. Sehubungan ini, keputusan untuk kembali kepada keadaan asal, yakni menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama untuk pendidikan dua mata pelajaran ini, dilakukan untuk kebaikan negara.  Ia merangkumi kedua-dua nasionalisme dan nasionisme. Dalam konteks nasionalisme, pemansuhan PPSMI antaranya adalah untuk memupuk perasaan megah dan cinta yang sasa sifatnya kepada negara. Ini dilakukan melalui perlambangan bahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan.  Manakala bagi nasionisme, kemakmuran rakyat dan kemajuan negara dijanakan oleh bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Ini bermaksud ia menjana pembangunan sosial yang tinggi dan maju tahapnya, selain menjadikan Malaysia negara moden.  


Pihak yang cuba meraihkan sokongan sehingga ke luar negara agar PPSMI diteruskan kerana ramai pelajar di Lembah Klang dan juga di banyak bandar dan pekan lain di seluruh negara, yang tidak mempunyai masalah dengannya, menegaskan bahawa pelajar ini tidak boleh diketepikan hak linguistik mereka untuk memperoleh ilmu dalam bahasa Inggeris. Bagi pelajar di luar bandar yang rata-ratanya tidak dapat mengikuti pelajaran dengan baik melalui PPSMI, pihak ini mencadangkan mereka telah diberikan hak linguistik mereka melalui pemansuhan ini, untuk terus memperoleh ilmu dalam bahasa ibunda masing-masing, termasuklah bahasa Melayu bagi pelajar Melayu. Di Malaysia, bahasa Mandarin dan Tamil adalah bahasa sukuan. Bahasa Melayu, walaupun bahasa ibunda kaum Melayu, selepas dinobatkan sebagai bahasa negara, tidak boleh sekali-kali disamakan tarafnya dengan bahasa sukuan, walaupun dalam konteks PPSMI, apatah lagi konteks nasional. Sehubungan ini, di Malaysia, bahasa Melayu adalah pertama-tamanya bahasa negara, dan itulah syiarnya!  Sebagai bahasa kebangsaan, ia adalah bahasa semua kaum di Malaysia. 


Ia mewakili seluruh pelosok negara dan setiap rakyat Malaysia, tanpa mengira latar belakang budaya, dan tidak hanya untuk kaum Melayu. Sebagai bahasa untuk entiti politik, sosial dan budaya yang namanya Malaysia, bahasa Melayu adalah lambang negara yang perlu disanjungi oleh semua rakyat pada setiap masa.  Lebih penting lagi sebagai bahasa negara, bahasa Melayu adalah bahasa pribumi Malaysia. Oleh itu, ia sesuai digunakan untuk membangkitkan perasaan kekitaan sesama rakyat. Dengan ini, bahasa Melayu tidak dapat dinafikan, adalah wahana pemersatuan di Malaysia. Dalam konteks ini, ia boleh dipanggil bahasa Malaysia.  Atas landasan ini saja pun, bahasa Melayu adalah lebih daripada layak, malah sahih sekali sebagai pilihan tepat lagi pragmatik untuk dijadikan bahasa pengantar utama, dan satu-satunya dalam sistem pendidikan kebangsaan untuk semua peringkat pengajian, termasuklah di universiti. Sehubungan ini, pemilihan bahasa Melayu sebagai wahana penting dalam pembentukan negara bangsa dan pembangunan Malaysia, juga adalah keputusan tepat dalam usaha kita membina jati diri linguistik kebangsaan.

Melaluinya, jati diri ini bukan saja amat jitu sifatnya. Tetapi yang lebih penting ia bersifat budaya pula, iaitu ia memperlihat keperibadian negara ini yang penduduk asal dan majoritinya adalah Melayu. Sebagai bahasa rasmi pula, bahasa Melayu adalah dan perlu diyakini sebagai alat yang mampu memajukan rakyat dan negara Malaysia, sama ada dalam bentuk kebendaan, kesohoran atau status sosial. Sebenarnya, ia adalah bahasa yang mendukung fungsi penting, untuk memartabatkan rakyat dan negara kita di rantau ini, dan juga di persada antarabangsa, melalui kejayaan yang tinggi lagi canggih sifatnya. Mendidik anak bangsa dalam bahasa negara sendiri adalah perkara lumrah, walaupun pada zaman moden ini. Ramai tokoh dunia muncul daripada negara yang menggunakan bahasa sendiri dalam sistem pendidikannya. Sehubungan ini, bahasa Inggeris tidak dicipta Tuhan sebagai satu-satunya alat yang hanya boleh memajukan umat di dunia ini. Meskipun begitu, bahasa adalah hanya wahana dalam keseluruhan ketamadunan manusia. Sungguhpun penting, ada banyak lagi pertimbangan yang sama tinggi nilainya. Antaranya adalah aspirasi nasional untuk berjaya dalam acuan sendiri.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), UKM

SUMBER
BERITA HARIAN
29 OKTOBER 2011


ISU SOSIAL : PERPADUAN ANTARA JALAN PENYELESAIAN

Saranan Salleh


VIRGIN GORDA, 
PULAU VIRGIN BRITISH

Dalam suatu perbincangan tentang perpaduan baru-baru ini beberapa perkara boleh dirumuskan untuk menyelesaikan masalah perpaduan yang kini di peringkat genting. Pertama apabila pihak telah menambah suara mereka di Parlimen banyak perkara yang dibangkitkan yang bertujuan mempersoalkan perkara yang sudah dianggap sebagai asas, kedudukan raja-raja, institusi-institusi seperti kehakiman, agama dan apa saja yang boleh menimbulkan kesangsian di kalangan masyarakat. Strategi utama mereka ialah pecahkan dan perintah. Apabila rakyat telah ditaburkan dengan pelbagai kesangsian banyak perkara akan dipersoalkan. Inilah strategi pihak pembangkang. Banyak janji-janji yang dibuat sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) dan juga di dalam buku jingga tidak pun ditunaikan. Malahan di Sabah dan Sarawak perkara asas tentang bersama dengan Malaysia pun dibangkitkan mempersoalkan kenapa Sabah dan Sarawak tidak boleh keluar daripada Malaysia. Inilah strategi yang bakal berterusan di kalangan mereka yang akan menjauhkan lagi keinginan untuk perpaduan.

Lihat saja perpaduan di kalangan orang Melayu hari ini. Tentu sekali di peringkat yang paling rendah sekali. UMNO dan Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak akan bersatu. Ini telah disuarakan berkali-kali. Jadi kita kenalah lupakan yang ketiga cabang yang terdapat orang Melayu ini untuk bersatu. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengatakan sepuluh tahun lagi orang Melayu akan hilang kuasa. Apa yang boleh mengejutkan orang Melayu supaya sedar untuk bersatu. Buang pemimpin yang tidak ada ciri-ciri kepimpinan rakyat. Itu saja. Kedua, perlu ada satu aliran pendidikan sahaja dan bukan dua tiga aliran seperti Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Tamil dan lain-lain. Dengan adanya satu aliran ini maka mudahlah integrasi di kalangan berbilang bangsa dilakukan. Pada masa ini anak Cina pergi sekolah Cina balik menonton rancangan televisyen Cina dan bergaul sesama mereka. Mungkin ada seorang dua Melayu yang pergi sekolah Cina tetapi integrasi bangsa tidak dapat berlaku. Perkhidmatan awam juga perlu dibuka kepada bangsa lain selain orang Melayu supaya mereka pun merasai boleh menyumbang ke arah pembangunan negara.

Begitu juga perkhidmatan seperti polis dan tentera. Di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung banyak interaksi berlaku tetapi kurang integrasi. Jabatan-jabatan Semenanjung perlu bertukar-tukar pandangan dengan jabatan di Sabah dan Sarawak. Pendidikan perlukan rombakan dari segi bukan input tetapi guru-guru yang bakal terbabit dengan pendidikan. Suatu aspek yang perlu dilihat ialah unsur isi atau kandungan dan proses. Pelajar diberikan isi daripada sekolah rendah sehingga peringkat pengajian tinggi dan lazimnya isi ini dikeluarkan balik bila masa peperiksaan. Tidak ada unsur-unsur yang menggerakkan otak sebelah kanan supaya aspek kreativiti dan inovasi timbul. Kita perlu memperkenalkan pengajaran proses iaitu proses membuat keputusan. Setiap hari kita membuat keputusan dengan tidak disedari tanpa sebarang struktur apabila berhadapan dengan masalah dan isu yang lebih penting. Penguasaan unsur proses ini membolehkan sesaorang itu bertanyakan soalan-soalan yang penting bila berdepan dengan sesuatu isu. Tony Buzan seorang pakar dalam bidang pemetaan minda menunjukkan bagaimana suatu aspek proses ini membangkitkan kreativiti di kalangan pelajar.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
29 OKTOBER 2011



NOTA FONOLOGI 3