JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



18 Januari 2012

ISU PENDIDIKAN : PELAJAR TIDAK BERDISIPLIN TAHUN 2011


Seramai 110,218 pelajar terbabit dengan salah laku disiplin sepanjang tahun 2011 dengan 72,873 daripadanya pelajar sekolah menengah manakala bakinya murid sekolah rendah, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong. Namun, katanya, secara keseluruhan statistik itu menunjukkan penurunan iaitu pada kadar 2.05 peratus berbanding 2.06 peratus pada 2010, malah purata kadar salah laku disiplin murid yang direkodkan dalam tempoh lima tahun ini 2.07 peratus setahun. “Kes disiplin berkenaan termasuk kes berat seperti kelakuan berunsur kekerasan, biadab, kelucahan, ponteng sekolah serta kes disiplin ringan seperti kekemasan diri, tidak pentingkan masa dan kurang sopan. “Hal ini menunjukkan sekitar dua hingga tiga peratus bilangan murid yang masih perlu diberi perhatian sewajarnya,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid, di sini, semalam. Mesyuarat selama tiga jam itu meneliti isu berkaitan disiplin pelajar serta membincangkan strategi dan pelaksanaan program bagi tahun ini. Dr Wee berkata, ponteng sekolah masih isu utama yang diberi perhatian kerana ia antara penyumbang terbesar salah laku disiplin di sekolah.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
HARIAN METRO
18 Januari 2012

ISU UMUM : KESEDERHANAAN PENAWAR EKSTREMISME

Teks ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak pada Persidangan pergerakan Keserderhanaan Global 2012 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 17 Januari 2012


Saya amat berbesar hati dapat menyertai anda semua hari ini dalam persidangan pertama Gerakan Kesederhanaan Global - Saya difahamkan ramai di antara peserta meredah ribuan batu untuk datang ke sini, dan saya mahu mengucapkan terima kasih atas dedikasi dan komitmen anda terhadap perjuangan kita ini. Kami mempunyai pepatah di Malaysia, tak kenal maka tak cinta - dan menjadi harapan saya beberapa hari berikutnya akan membuka peluang untuk kita lebih mengenali dan menyayangi satu sama lain, serta menetapkan pemahaman dan empati bersama dalam berdepan dengan ekstremisme dalam apa jua bentuk. Di Malaysia, kesederhanaan telah lama menjadi jalan pilihan kami. Ia satu bukti kepada bagaimana kami memperolehi kemerdekaan daripada British pada 1957; bagaimana kami memulihkan hubungan dengan Indonesia pada 1965; dan bagaimana kami membantu membina ASEAN pada 1967, pulih daripada tragedi Mei 1969, perhubungan dengan China pada 1972, dan membentuk komuniti ekonomi dan keselamatan ASEAN pada 1993 dan 2009. Setiap satu daripadanya merupakan detik penting bagi negara kami, dan semuanya dicapai melalui debat dan perbincangan sewajarnya.

Tetapi, lebih dan melangkaui pencapaian Malaysia sendiri, kesederhanaan adalah fitrah atau intipati kejayaan utama kemanusiaan; batu asas kukuh di mana semua peradaban dunia telah dibina - tanpanya, kita mungkin sudah lama tewas kepada kenikmatan dan keseronokan epicurean! Namun, kesederhanaan berdiri tegak bukan sahaja mempertahankan keazaman, disiplin dan mengawal diri malah untuk penerimaan, kebebasan, toleransi, belas kasihan, keadilan dan keamanan. Memilih kesederhanaan bukan bermakna lemah, mengalah atau menginstitusikan prestasi rendah. Dan ia bukan tentang melakukan dengan separuh hati sesuatu yang memerlukan dedikasi penuh. Jauh daripada menjadi ideologi kelemahan jati diri, seperti yang sesetengah pihak mahu kita percaya, kesederhanaan sebenarnya memperkasakan diri kita untuk mara ke hadapan dan meninggalkan kesan kebaikan - menjaga keperluan, kekecewaan dan kebimbangan orang lain dan juga diri sendiri pada masa yang sama.

Seperti kata-kata Robert F. Kennedy, "sejarah manusia dibentuk daripada pelbagai perbuatan berani dan kepercayaan yang tidak terkira banyaknya. Setiap kali seseorang berdiri mempertahankan satu impian, atau bertindak demi kebaikan sekumpulan manusia lain, atau bertindak balas terhadap ketidakadilan, dia memberikan sedikit riak harapan, dan titik pertemuan daripada berjuta pusat tenaga dan keberanian, riak harapan itu akan membentuk satu gelombang yang boleh merobohkan dinding tentangan dan penindasan." Itu adalah gelombang yang kita mahu bina di sini hari ini - dan jangan kita tersilap, kita bersatu kini di satu persimpangan sejarah dunia yang bermasalah. Wajah baru peperangan, krisis kewangan global dan bencana semula jadi pada satu skala yang tidak pernah dilihat selama ini, kini memberi cabaran yang belum pernah kita hadapi sebelum ini. Tetapi kita tetap perlu menghadapinya, dan jalan yang kita pilih untuk berdepan dengan perubahan-perubahan ini akan menentukan arah tuju masa depan semua peradaban kita.

Skala dan kepantasan peristiwa yang berlaku merentasi Timur Tengah dan Afrika Utara pada 2011 kadang kala hampir sukar diterima, tetapi selepas kekeliruan dan huru-hara beralih kepada kedamaian, seluruh dunia bersatu dengan harapan negara-negara itu dan rakyatnya dapat membentuk kesederhanaan demokratik dan keamanan yang akan memberi mereka kebebasan bersuara, daripada menjadi mangsa tiada toleransi dan ekstremisme yang mengisi kekosongan yang wujud. Nigeria pula baru-baru ini menjadi saksi pertembungan maut antara komuniti Muslim dan Kristian. Tetapi, kerajaan Nigeria telah menegaskan tiada tolak ansur terhadap sikap sedemikian dan mereka yang cuba menggunakan kepercayaan agama untuk tujuan keganasan akan menerima akibatnya. Perbalahan sebenar bukanlah antara orang Islam dan bukan Islam, mahupun antara negara maju dan negara membangun, tetapi antara golongan sederhana dan ekstremis.

Maka, setiap seorang daripada kita perlu membuat satu pilihan; antara permusuhan dan syak wasangka atau berusaha secara berterusan untuk memahami pandangan dunia antara satu sama lain. Tentu sekali kita tidak seharusnya menganggap lautan dan teluk yang memisahkan kita juga memberikan imuniti daripada konflik pihak lain. Ketegangan di Afrika atau kata-kata kasar dikeluarkan di benua Amerika boleh membawa kesan bukan sahaja terhadap mereka yang menetap di sana malahan terhadap kita semua. Dalam dunia lebuh raya maklumat kini, konflik sedemikian merebak dengan pantas dan tiada siapa memegang monopoli terhadap kebenaran. Walaupun mungkin seronok mendapat nama atas gerakan ini, saranan seperti yang saya buat untuk satu Pergerakan Kesederhanaan Global bukannya sesuatu yang baru. Kesederhanaan adalah satu nilai berzaman, dan sesuatu yang menjadi asas perjuangan agama-agama utama dunia. Dalam Islam, Nabi Muhammad bersabda bahawa, "kesederhanaan adalah sebaik-baik tindakan"; dalam agama Kristian, kitab Injil menyatakan "biarkan kesederhanaan kamu diketahui atas semua manusia"; dan dalam agama Yahudi, kitab Taurat mengajar kesederhanaan dalam semua perkara adalah satu 'cara hidup' dalam nilai adat Yahudi sebenar.

Bagaimanapun, jike kesederhanaan telah lama bertapak dalam agama-agama dunia, maka yang sebaliknya juga adalah benar: ekstremisme tidak pernah diterima ke dalam masjid, gereja, saumaah dan kuil kita. Mengekalkan rasa benci melalui sifat semula jadinya adalah satu perjalanan sunyi, berterbangan di muka prinsip moral yang disanjung tinggi - dan kebencian yang ditambat ini, bersama keengganan mengiktiraf pandangan dan nilai-nilai pihak lain yang menjadikan ekstremisme satu ancaman kuat. Namun begitu, berkali-kali kebenaran tetap mencapai kejayaan. Sejarah dicipta bukan oleh mereka mendukung ekstremisme tetapi oleh mereka yang kekal kepada kesederhanaan tanpa menggadaikan kepercayaan diri. Kita semua kenal dengan kekuatan gigih keazaman dan kepimpinan Mahatma Gandhi, Nelson Mandela dan Aung San Suu Kyi tetapi anda tidak perlu menjadi pemimpin dunia untuk menjadi sumber inspirasi. Golongan sederhana membawa perubahan di mana sahaja mereka berdiri - dan sudah tiba masanya golongan sederhana pelbagai peringkat berdiri tegak dan menyatakan dengan satu suara padu bergema, 'tidak', kepada ekstremis.

Satu perkara amat jelas: kita tidak boleh menghapuskan fahaman ekstremis dunia dengan menggunakan kekerasan. Keganasan melahirkan keganasan - maka lebih baik kita memelihara toleransi dan pemahaman, bukannya dengan menutup suara kebencian tetapi dengan meninggikan lagi suara pertimbangan. Pujukan, perundingan dan kerjasama: ini semua mesti menjadi senjata kita berdepan dengan permusuhan dan niat jahat. Barisan jurucakap dan delegasi di sini hari ini adalah pelbagai dalam semua bentuk, merangkumi pakar dan pemimpin pemikir dari semua benua dan peringkat hidup. Saya fikir ini membawa satu makna: bahawa ekstremisme padu satu peringkat telah memberi kesan kepada setiap negara, setiap kerjaya dan setiap manusia. Tiada sesiapa pun yang terkecuali, tiada tempat tidak dapat dicapai dan tiada had terhadap apa sekalipun - atas sebab ringkas, ekstremis dengan pandangan total dunia mereka, enggan mengecuali atau meninggalkan mana-mana institusi, sama ada sekular atau suci.

Ekstremis kita ketahui didorong oleh golongan ortodoks - sekumpulan idea muluk bercirikan keringkasan bodoh, gambaran salah dan penipuan nyata. Daripada meraikan kesucian kehidupan seperti yang dituntut semua agama, golongan ekstremis menekankan kemegahan hayat selepas mati. Daripada mencari dan menerima perbezaan mereka menyokong kejahilan, menolak toleransi dan kenali diri. Dan daripada menerima perubahan, mereka takut kepadanya dan sesiapa sahaja yang mendokong perubahan itu, membelakangkan diri kepada kemajuan dan mencari perlindungan dalam dunia ideal yang kekal sama sahaja. Intipati dan mungkin juga tarikan ekstremisme adalah sifatnya yang ringkas - maka ia bergantung kepada pergerakan dan perhimpunan seperti ini untuk menyiasat kebenaran hakiki ini dengan kepekaan, kebijaksanaan dan penuh bersemangat. Perbincangan tentang ekstremisme dan perbuatan ekstremis membangkitkan imej ngeri pembunuhan, huru-hara dan penderitaan manusia tetapi ekstremisme juga bukan selalunya ganas - dan saya percaya kita menanggung sendiri risiko menyebut tentangnya. Mengambil contoh satu daripada peristiwa yang kononnya tidak ganas tetapi amat ekstrem dalam sejarah baru-baru ini: krisis kewangan global.

Berbanding imej kejam yang mengejutkan yang dipaparkan seluruh dunia ketika kejadian 9/11 - gambaran kemusnahan pada skala epik yang meninggalkan parut pada satu generasi dan membakar nurani dunia - gambar yang diambil di hadapan Lehman Brothers pada satu pagi bulan September beberapa tahun kemudian, biasa sahaja, mungkin pernah dilihat sebelum itu. Seorang wanita muda, cemas dan bimbang, mengangkat barang miliknya di dalam sebuah kotak, keluar dari ibu pejabat firma tersebut. Seorang eksekutif yang malu pula berjalan pantas, masuk ke dalam kereta mewahnya dan memecut laju. Tiada yang terlalu pelik atau tidak dijangka - namun begitu, tanpa sebutir peluru pun ditembak, sifat ekstrem dan berlebihan Wall Street dalam masa beberapa hari sahaja mengheret dunia yang kita kenali ke hujung tanduk. Maju ke depan empat tahun kemudian dan nyata sekali tiada penghujungnya. Zon Eropah masih dalam krisis. Berjuta-juta orang hilang pekerjaan, rumah dan jaminan hidup. Dan ditambah kepada kos kemanusiaan, sekitar AS$14 trilion telah dibelanjakan setakat ini untuk pelan menyelamat - sepuluh kali ganda kos kedua-dua peperangan di Afghanistan dan Iraq.

Jika saranan saya untuk kesederhanaan bersifat idealis, ia juga amat realistik. Ramai ilmuwan Islam yang hebat mengambil berat bagaimana Islam sebagai satu pandangan dunia tentang agama, budaya, politik, etika dan ekonomi boleh membantu menyelesaikan antara cabaran paling besar kita hadapi hari ini, dan ini juga adalah antara persoalan yang menarik minat saya - bagaimana kesederhanaan boleh menyelesaikan, bukan sahaja masalah ekstremisme yang ganas malahan mengemudi kita melangkaui krisis ekonomi global ini? Thomas Jefferson pernah berkata bahawa "jiwa perdagangan yang pentingkan diri tidak mengenal negara, dan tiada rasa belas terhadap prinsip selain daripada keuntungan." Ia satu sentimen yang diperingati berulang kali sejak beberapa tahun dan bulan lalu apabila kejatuhan Lehman. Pope, satu tokoh yang tidak kurang hebatnya juga telah menyalahkan krisis ekonomi global atas "kurangnya asas etika yang kukuh untuk aktiviti ekonomi." Ketua Rabai Britain, Jonathan Sacks menulis keperluan untuk majikan, pemilik bank dan pemegang saham supaya "mempunyai panduan diri walaupun jika tiada siapa yang memerhati, oleh satu rasa, apakah yang betul dan bertanggungjawab." Dan untuk umat Islam seperti saya, struktur dan dasar kewangan Islam telah lama meletakkan manfaat umum mengatasi keuntungan individu.

Jadi, bagaimana kita membentuk sebuah ekonomi global sederhana yang berkesan demi kepentingan sekumpulan besar daripada sebilangan kecil? Bagaimana kita boleh memikirkan satu sistem yang menyampaikan keadilan untuk 'kumpulan 99 peratus' dan bukan hanya golongan atasan? Secara ringkasnya, kita tidak boleh lagi membenarkan pergerakan pasaran bersifat bebas-nilai atau neutral-nilai. Pasaran, seperti yang kita tahu, merupakan satu-satunya jalan kepada kemakmuran dan pembangunan yang stabil dan mapan - tetapi kita mesti meninggalkan hasil yang tidak adil dan tidak rata yang boleh berlaku jika tidak diperiksa, dan dengan jenis amalan ekonomi yang cuai yang sebelum ini menarik rebah sistem kewangan global kita. Overleverage melampau. Pertukaran kemungkiran kredit yang sukar dibayangkan. Pinjaman subprima. Seperti raksasa ciptaan seorang saintis gila, amalan kewangan baru yang tidak difahami dengan sewajarnya ini telah bermaharajalela dari Wall Street dan meninggalkan berjuta kehidupan yang musnah di belakangnya. Bagaimana pula dengan lelaki dan wanita, yang memiliki bank dan pedagang, yang meneruskan kerja dengan pengabaian dan tidak memikirkan selain daripada pengayaan diri sendiri? Barisan gambar muka pesalah laku akan kelihatan berbeza berbanding 'galeri penyangak' ekstremis yang kita telah biasa lihat sejak beberapa tahun kebelakangan ini - berbaju kemas, kerja pejabat dan bergaya berbanding kulit gelap, berjanggut dan dilatih bertempur.

Ini jauh berbeza dengan apa yang diberitahu kepada kita tentang ekstremisme - tetapi ia juga membangkitkan beberapa persoalan penting: apakah rupa ekstremis? Bagaimana kita boleh mengenali mereka? Jawapannya, tentulah ekstremis seperti juga ekstremisme hadir dalam pelbagai bentuk - dan kita hanya boleh mengenali mereka melalui perbuatannya. Saya percaya dunia perlu beringat, terlalu kerap kebelakangan ini kita melihat ekstremisme dan Islam dibincangkan dalam nada yang sama. Selepas 9/11 contohnya, Asia Tenggara mula dikenali sebagai 'baris hadapan kedua' cuma kerana ia mempunyai jumlah umat Islam terbesar di dunia. Namun begitu, keganasan tidak pernah bertapak dengan kuat di sini seperti mana di bahagian lain dunia. Dan apabila satu kejahatan besar melewati Norway tahun lalu, mereka yang kononnya pakar membanjiri ruang siaran untuk menyelitkan serangan itu mempunyai ciri-ciri utama ekstremis Islam. Tidak lama kemudian kita mendapati kebenaran yang pahit itu amat berbeza, namun ahli politik, wartawan dan pengulas di seluruh dunia kekal komited kepada idea bahawa keganasan dan Islam adalah dua bahagian pada satu syiling yang sama.

Selepas Timothy McVeigh membawa pembunuhan beramai-ramai kepada jalan-jalan bandar Oklahoma, tiada siapa menggambarkan semua warga Kristian bertanggungjawab. Untuk berbuat begitu akan dilihat sebagai tidak munasabah, tetapi itulah situasi yang dihadapi 1.3 bilion umat Islam hari ini. Bagaimana semua ini berlaku? Bagaimana tindakan ekstremisme oleh sebilangan kecil umat Islam telah dilihat sebagai gambaran sebenar keseluruhan umat Islam - dan untuk membayangi ekstremisme yang dilakukan di seluruh dunia setiap hari oleh individu pelbagai kepercayaan atau yang tiada kepercayaan? Pandangan jahat seumpama itu tidak boleh dibiarkan berleluasa - dan tidak cukup, seperti yang ramai telah lakukan, sekadar menyatakan penyelesaian ekstremisme adalah dengan lebih ramai umat Islam bersuara. Kita perlu mendengar daripada golongan sederhana semua agama di semua negara dan semua peringkat masyarakat - dan apabila kita mendengar, hadiah keamanan akan muncul untuk semua.

Malaysia telah lama sinonim dengan pemodenan, toleransi, inklusiviti dan juga penerimaan, bukannya ekstremisme. Dalam negara yang majoritinya beragama Islam serta mempunyai komuniti besar Hindu, Buddha, Kristian, Tao dan Sikh, kami amat mengenali 'martabat perbezaan'. Kami mempunyai banyak kumpulan etnik, banyak agama tetapi kami berterusan cuba mengekalkan keharmonian dan negara yang benar-benar bersatu berdasarkan nilai-nilai kesederhanaan dan semangat 1Malaysia. Kami tahu kami terbaik dan paling kuat apabila kami mendakap perbezaan yang wujud daripada sekadar menerima kehadirannya - dan dengan semangat itulah kami bersama hadir ke perjumpaan pertama Pergerakan Kesederhanaan Global. Tetapi, sebuah pergerakan global sebenar tidak boleh ditekan dari atas - maka kita perlu sedarkan di semua negara dan komuniti akan kemenangan kebenaran terhadap kejahilan, kepalsuan dan ketakutan.

Untuk memajukan perjuangan bersama kita, saya gembira mengumumkan hari ini pembentukan Institut Wasatiyyah di Malaysia, beroperasi sebagai sebahagian daripada Pejabat Perdana Menteri untuk melanjutkan usaha pemodenan dan keseimbangan dalam semua aspeknya - hormat kepada demokrasi, kedaulatan undang-undang, pendidikan, martabat manusia dan keadilan sosial. Melalui kata-kata ilmuwan agung Al-Iman Ibnul Qayyim, wasatiyyah - kesederhanaan atau 'keseimbangan' - "tidak terlalu berlembut atau terlalu ekstrem umpama sebuah oasis di antara dua gunung", dan untuk menggalakkan lebih ramai ilmuan seumpamanya kelak, kami juga akan membentuk Kerusi Wasatiyyah akademik di bawah Universiti Malaya dengan pemegangnya akan diumumkan apabila tiba masanya. Untuk mempelopori usaha ini di peringkat antarabangsa, saya juga berbesar hati mengumumkan pelancaran satu Pergerakan Global baru Yayasan Kesederhanaan sebagai pusat untuk langkah pertama bagi penggabungan dan penyebaran maklumat serta bahan kempen kepada mereka yang mahu menyertai perjuangan menentang ekstremisme, sama ada kerajaan atau badan bukan kerajaan. Tentu sekali ia amat penting untuk GMM menjadi pelengkap inisiatif-inisiatif lain untuk dialog global dan kerjasama seperti Perikatan Peradaban Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, daripada menjadi inisiatif eksklusif oleh Malaysia.

Ia bukan satu kempen untuk mereka yang lemah semangat tetapi kita tidak boleh membiarkan detik ini dikuasai ekstremis, dengan siapa bersorak paling kuat mendapat untung terbesar. Melalui kata-kata pejuang keamanan, Mahatma Gandhi, 'mata untuk mata membuatkan seluruh dunia buta' - maka, bergantung kepada semua golongan sederhana di mana sahaja untuk berdiri tegak dan megah, untuk melenyapkan tarikan ekstrem dan menidakkan mereka yang di pinggiran daripada bertapak di titik tengah, memastikan kekecewaan yang dirasai di mana jua diambil kira dan suara, di mana sahaja berbunyi, didengar. Tentu sekali saya berharap persidangan pertama ini akan memberikan peluang kepada kita semua untuk memikirkan, berdebat dan melihat kepada beberapa cabaran praktikal akan datang - persoalan seperti: Apa yang diperlukan untuk sekumpulan nilai-nilai dan idea menjadi satu gerakan global sebenar? Bagaimana boleh disuntikkan kesederhanaan dalam keputusan polisi luar dan langkah ekonomi domestik kita? Dan, apa yang kita boleh pelajari daripada satu sama lain dalam mempromosikan pemahaman, toleransi dan keamanan?

Mungkin saya naif untuk mengharapkan satu dunia tanpa keganasan, tiada toleransi dan semua kebencian serta penderitaan yang dilakukan antara manusia - tetapi harga kegagalan jika kita berimpian terlalu kecil adalah terlalu tinggi untuk dibayar. Maka, marilah kita beranikan diri berimpian besar, mari kita beranikan diri membayangkan apa yang sebelum ini difikirkan mustahil, dan ya, mari kita beranikan diri menjawab seruan untuk bertindak. Penindasan dan kezaliman hanya boleh menang jika lelaki dan wanita hanya berdiri dan lihat, enggan menukar retorik kepada tindakan serta pandangan kepada perbuatan. Maka, marilah kita di sini, hari ini, bersama, menetapkan diri untuk berubah dan memulakan tugas membina satu perikatan baru golongan sederhana di zaman ini, dan izinkan saya mengucapkan terima kasih sekali lagi atas kehadiran anda dengan harapan semua berjalan lancar dalam perbincangan sepanjang beberapa hari akan datang. Tidak pernah ada perbincangan yang lebih penting sebelum ini, dan ia sesuatu yang kita perlu kita jalankan dengan kesederhanaan, kecekalan dan keberanian.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
18 Januari 2012

ISU UMUM : KEPENATAN PEGUAM MEMPERTAHANKAN MANUSIA HEBAT

NORAINI ABD. RAZAK
Ketua Biro Utusan Putrajaya.


Benarkah Anwar Ibrahim manusia hebat. Ada yang bersetuju, tidak kurang juga menolak. Namun kalau dilihat daripada reaksi selepas pembebasannya, boleh juga dikatakan beliau manusia hebat. Manakan tidak, dunia memberi puji-pujian. Pertubuhan bukan kerajaan malah duta-duta asing mengalu-alukan keputusan itu. Hanya orang hebat mendapat perhatian seumpama itu. Apa lagi kalau perhatian datangnya daripada pertubuhan yang mewakili kumpulan gay, tentu agak luar biasa. Rata-rata yang memuji memberi penghargaan kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang hakimnya mendapati tidak cukup bukti untuk mensabitkan Anwar bersalah. Mereka percaya sistem kehakiman di negara ini bebas. Tiada sebarang campur tangan mana-mana pihak. Tiada juga plot disusun untuk menyumbat Anwar di dalam penjara. Tetapi mengapa dalam sibuk-sibuk orang luar mengiktiraf terpisahnya eksekutif, kehakiman dan legislatif di negara ini, ada suara di kalangan orang Anwar sendiri tidak mahu kes itu dibawa ke peringkat rayuan. Bukankah pencarian keadilan itu tidak ada hadnya, malah prinsip menjunjung keadilan itu tentunya melengkari dunia guaman.

Memang agak pelik tetapi benar. Peguam-peguam hebat seperti Karpal Singh mahu menghentikan proses keadilan setakat di Mahkamah Tinggi. Begitu juga dengan Majlis Peguam. Sedangkan peguam itu dan rakan-rakannya memang terkenal dengan kegigihan mengheret kes sehingga ke Mahkamah Persekutuan. Cuba lihat timbunan fail di mahkamah, peguam mana yang namanya terkenal mengheret kes sehingga ke peringkat tertinggi? Peguam mana yang berjuang-juang habis-habisan membawa kes sehingga ke Mahkamah Persekutuan demi menegakkan keadilan? Waima ada celah-celah atau lubang kecil mereka akan menyelinap untuk memastikan ruang ke peringkat rayuan dan seterusnya tidak dinafikan. Tentunya semua orang ingat kes Anwar sebelum ini. Ke peringkat mana kes tersebut. Ketika itu tidak timbul pula soal menghabiskan duit rakyat. Tidak juga berbangkit nasihat kepada pejabat Peguam Negara supaya menumpukan kepakaran yang ada untuk menangani kes-kes jenayah yang lebih serius. Bagi barisan peguam itu, tidak mengapa menangguh kes berkali-kali. Tidak kisah membuang masa. Tidak ada ruginya duit rakyat untuk membawa kes ke peringkat paling tinggi.

Bagi kumpulan itu memperjuangkan keadilan mesti ke peringkat teratas hatta tidak mustahil sehingga memohon pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong. Dan sememangnya itulah proses mengangkat keadilan yang sebenar. Tetapi apabila Anwar dibebaskan, proses mengangkat keadilan kepada pihak pengadu iaitu Saiful Bukhari Azlan cuba dihadkan. Sedangkan pihak tertuduh diberi kebenaran menangguhkan kes sebanyak 55 kali. Dibenarkan mengheret kes sehingga hampir tiga tahun. Adakah kehebatan Anwar menyebabkan Karpal, Majlis Peguam dan beberapa pihak lagi terasa bahawa mereka sebenarnya tidak kuat? Rata-rata yang memuji pembebasan dan pelepasan Anwar langsung tidak menyebut sumbangan serta peranan peguam-peguam Anwar. Yang dipuji adalah hakim. Hakim tidak berpihak. Hakim mengangkat kebenaran. Orang luar memuji mahkamah sebagai bebas, malah persepsi negatif terhadap sistem keadilan di negara ini yang sebelum itu telah diwarnahitamkan oleh Anwar dan penyokongnya bertukar putih. Salahkah jika mahkamah yang dilihat saksama dan bebas itu menjadi platform untuk pasukan pendakwaan terus mencari keadilan? Bayangkan betapa suci dan murninya imej Anwar jika didapati tidak bersalah di peringkat mana juga beliau dibicarakan.

Baik di Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Persekutuan. Tentunya para peguam Anwar akan berbangga dengan kehebatan mereka berhujah mempertahankan kebenaran untuk anak guam. Tentunya penyokong-penyokong Anwar akan lebih terpesona lantaran pemimpin mereka berani merentasi proses keadilan sebagaimana yang pernah dilalui sebelum ini. Tetapi peguam dan penyokong Anwar tidak mahu semua itu. Karpal sendiri merumuskan tempoh hampir tiga tahun yang dilalui terlalu lama. Tetapi mungkin Karpal terlupa - siapa yang mengheret kes tersebut sehingga menjangkau satu tempoh yang hakikatnya amat menyeksa banyak pihak. Tidak mungkin hakim, jauh sekali pasukan pendakwaan mahu berbuat begitu. Penyokong Anwar juga lupa siapa sebenarnya yang membuang duit rakyat dengan memohon penangguhan demi penangguhan. Tetapi Anwar masih dilihat hebat sehinggakan barisan peguamnya tidak mahu kes tersebut dibawa ke peringkat rayuan. Adakah disebabkan Karpal sendiri sudah letih dan penat untuk mempertahankan pemimpin yang hebat itu.

Tentunya proses yang panjang akan dilalui sekali lagi jika kes tersebut dibawa ke Mahkamah Rayuan. Bermakna barisan peguam Anwar mesti bekerja keras membuktikan bahawa anak guam mereka tidak melakukan jenayah liwat. Apatah lagi dalam hujah-hujah mereka sebelum ini tidak dinyata secara terang-terangan bahawa Anwar tidak meliwat. Sebaliknya hujah berkisar kepada soal mengapa Saiful Bukhari tidak bertindak itu dan ini termasuk tidak melarikan diri semasa Anwar ingin melakukan perbuatan tersebut terhadapnya. Tentunya untuk mempertahankan manusia yang hebat menuntut peguam yang hebat juga. Tetapi jika peguam itu sendiri mahu berhenti berjuang setakat di Mahkamah Tinggi semata-mata kerana anak guam mereka dibebaskan lantaran tidak cukup bukti, tentu ada makna di sebaliknya. Sama ada Karpal sudah terlalu penat menyongsong timbunan fail ke mahkamah sejak kes liwat pertama dahulu tetapi jasanya tidak dihargai, atau Karpal sendiri tahu cerita sebenar di sebalik kes-kes yang diperjuangkannya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
18 Januari 2012