23 Ogos 2011

ISU PERPADUAN : ISU KAUM SERING JADI PENGHALANG PEMBENTUKAN MALAYSIA HARMONI

Oleh Imlan Adabi


Seorang doktor perubatan yang kembali bertugas di negara ini merungut; “Saya dikenali sebagai rakyat Malaysia ketika berada di luar negara. Saya bangga dengan sebutan itu kerana saya lahir dan dibesarkan di Malaysia. Hanya apabila tamat belajar di luar negara, saya berkhidmat di sana kerana Malaysia menghadapi masalah ekonomi ekoran spekulasi mata wang pada 1998.  “Jiwa saya tetap Malaysia di perantauan. Saya menyokong Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicol David ketika mereka beraksi di kota penghijrahan. Saya tidak segan silu mengarak Jalur Gemilang kerana menyokong atlit sukan dari Malaysia. “Kini saya kembali ke Malaysia dan bertugas di sebuah klinik. Malangnya saya tetap dianggap sebagai orang luar. Inilah dilema saya. Dianggap sebagai rakyat Malaysia di luar negara, tetapi rasa diketepikan di tanah kelahiran sendiri.” Suara kesal doktor berusia 40 tahun itu bukan cerita lama. Ia berulang kali berlaku apabila membabitkan isu kaum dan semangat patriotik. Jurang kaum masih menebal dan kita tidak tahu siapakah yang sepatutnya meredakan keadaan selaras konsep 1Malaysia.  

Hari ini menjelang 54 tahun mencapai kemerdekaan, Malaysia masih lagi berada di ambang isu kaum yang saling berentetan. Kajian sebuah badan bukan kerajaan (NGO) mendapati jurang kaum semakin menebal selepas Pilihan Raya Umum 2008. Pelbagai isu dipolitikkan dan dikaitkan dengan sentimen perkauman walaupun pada asasnya kehidupan ini bukan semata-mata membabitkan isu ras, etnik, agama dan cara hidup. Orang politik sering membuat jenaka kononnya Malaysia sebuah negara bangsa. Mereka menyebut bangsa Malaysia. Kita hairan bagaimana bangsa Malaysia boleh disebut sedangkan dalam kalangan kita ada Melayu, India dan Cina serta pelbagai etnik lain lagi. Selama 54 tahun Malaysia berusaha membina persamaan dan persefahaman, tetapi amat mustahil untuk mewujudkan sebuah negara bangsa kerana kepelbagaian yang ada. Keadaan di Malaysia seperti juga di Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Singapura yang tidak mungkin melahirkan negara bangsa kerana keragaman kaum, agama dan cara hidup. Kita berbeza dengan Thailand, Indonesia, Vietnam, Laos dan Kemboja kerana kewujudan bangsa teras.

Negara itu hanya mengutamakan sebuah bahasa pengantar di sekolah dan perlembagaan negara serta tidak membiarkan kelainan etnik menimbulkan jurang kaum yang tinggi.  Berbeza dengan Malaysia yang bukan saja bahasa rasminya boleh dipertikai nilai ekonomi dan sosial, malah ada dalam kalangan Melayu sendiri yang merendahkan bahasa ibunda untuk subjek Sains dan Matematik di sekolah. Aneh sekali apabila sebuah negara yang 54 tahun merdeka tidak mahu mengiktiraf kepentingan lingua franca yang jutaan tahun diguna pakai di perairan Nusantara. Isu kaum dan agama sering merumitkan. Perasaan saling curiga hatta membabitkan hal remeh dipolitikkan. Sepanjang tempoh merdeka, kita saling bergeser isu agama walaupun ada pihak yang cuba mewaraskan keadaan. Kita bimbang isu Melayu di gereja dan penggunaan nama Allah oleh penganut Kristian bakal menjadi api yang merebak tanpa melihat kepada persekitaran sebenar.  Seperti telahan doktor yang berasakan dirinya ‘rakyat asing’ di negara sendiri, kita terlalu banyak berpolitik dan menjadikan isu kaum sebagai halangan untuk membentuk Malaysia yang harmoni.

Ketika kaum Melayu berasakan sudah terlalu banyak memberi kepada pihak lain, kaum Cina dan India pula masih menuduh kerajaan berat sebelah dan menyisih mereka dalam pelbagai sektor pembangunan dan prasarana ekonomi. Selagi perasaan ini muncul, isu kaum seperti yang dikaji selidik Merdeka Centre tidak akan mudah berakhir. Apa saja cetusan bakal memberi riak yang berbeza. Lebih parah apabila setiap isu yang timbul, diledakkan pula oleh orang politik yang akhirnya menambahkan lagi jurang perbezaan dalam kalangan kita.

SUMBER
BERITA HARIAN
22 OGOS 2011

ISU SOSIAL : KESELAMATAN NEGARA TARUHAN UTAMA

Oleh Manja Ismail


Seperti dijangka, tempoh pendaftaran Program Penyelesaian Menyeluruh Pendatang Asing Tanpa Izin (Program 6P) yang sepatutnya berakhir semalam dilanjutkan seminggu lagi sehingga 31 Ogos ini.  Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam ketika mengumumkannya berkata, langkah itu dibuat ekoran sambutan berterusan daripada majikan dan pendatang tanpa izin (PATI) di semua kaunter pendaftaran Program 6P sejak dibuka 1 Ogos lalu. Lanjutan itu juga dibuat selepas mengambil kira inisiatif beberapa syarikat pengurus yang turun ke ladang-ladang di kawasan pedalaman untuk memujuk pendatang tanpa izin supaya berdaftar. Memang tempoh dua minggu ditetapkan sebelum ini tidak mencukupi jika jumlah pendatang haram yang ada di negara ini sekarang mahu didaftarkan. Malah kita tidak terkejut jika ia dilanjutkan lagi selepas 31 Ogos jika pihak berkuasa benar-benar mahu menyelesaikan masalah kebanjiran rakyat asing yang semakin membimbangkan rakyat tempatan.  Walaupun mereka dijanjikan pengampunan jika datang mendaftar, hakikatnya bukan saja ramai pendatang haram enggan berbuat demikian, malah ada majikan lebih suka mengaji pekerja tanpa permit kerana ia lebih menguntungkan.

Setakat Jumaat lalu, 2,088,358 pekerja asing berdaftar melalui Program 6P dan lebih daripada separuh, iaitu 1,135,499 orang ialah pendatang haram. Walaupun perkara ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan, ia menimbulkan kebimbangan kerana pelbagai gejala buruk yang ditimbulkan oleh pendatang asing semakin menjadi-jadi sekarang.  Jika dulu pendatang atau pekerja asing di negara ini hanya dari Indonesia dan Bangladesh, kini boleh dikatakan hampir semua rakyat dunia ketiga datang untuk tinggal di Malaysia, manakala sebahagian besarnya datang dengan niat mencari rezeki halal, tidak kurang juga datang untuk menipu, merompak, mengedar dadah dan melacurkan diri.  Saban hari kita membaca berita mengenai jenayah yang dilakukan pendatang asing ini. Malah beberapa kawasan apartmen tertentu di sekitar Lembah Klang sekarang dikuasai oleh pendatang asing, terutama dari Afrika dan Asia Barat, yang kononnya datang untuk belajar di negara ini, tetapi ramai yang bekerja. Contoh paling jelas ialah apabila kita mengunjungi restoran atau pusat beli-belah yang mana pelayan atau jurujual tidak lagi dari Indonesia India, Bangladesh atau Filipina saja.

Apabila ditanya, jawapannya bekerja sambilan. Setahu kita di kebanyakan negara tidak membenarkan pemegang visa pelajar bekerja, walaupun sambilan dan mereka cukup tegas dalam perkara ini. Kita tidak tahu sama ada Malaysia mempunyai pengecualian dalam hal ini. Yang jelas, berbanding negara lain dasar kita terhadap pendatang asing agak lembut.  Dalam usaha menarik pelancong atau pelajar asing memenuhi universiti swasta tempatan, pintu masuk ke negara ini dibuka kepada semua tanpa usul periksa. Bagi membantu industri perladangan dan perkilangan pula, tidak cukup rakyat Indonesia, Bangladesh dan Thailand, warga China, Vietnam, Nepal dan Afrika dibawa masuk. Proses membawa masuk pekerja asing ini sendiri sudah menjadi satu industri lumayan dan menjadi rebutan. Dalam hal ini pun, walaupun permit diberi kepada syarikat tempatan, sebahagian pekerja ialah rakyat asing. Alasan majikan yang memerlukan pekerja asing ialah rakyat tempatan enggan bekerja di ladang, kilang atau restoran. Benarkah anggapan itu atau majikan mahukan jalan mudah dengan membayar upah rendah tanpa perlu menjaga aspek lain yang mesti dilakukan jika mengambil rakyat tempatan?

Antara faktor rusuhan di London dan beberapa kota di England baru-baru ini ialah kemarahan rakyat negara itu yang terpendam sekian lama terhadap dasar imigrasi British yang agak terbuka kepada pendatang. Memang sebahagian besar pekerjaan serta perniagaan kecil dan sederhana di negara itu kini dikuasai oleh rakyat British keturunan Asia Selatan atau Afrika, yang menjadi generasi kedua pendatang ke negara itu. Belia Inggeris sendiri kecuali yang berkelulusan, tidak bekerja dan hanya mengharapkan bantuan kerajaan. Justeru, rusuhan belia berkulit putih di London dikatakan reaksi spontan kesan perasaan terpendam mereka terhadap kaum pendatang di negara itu. Keadaan yang sama tidak mustahil berlaku di Malaysia jika masalah kebanjiran rakyat asing ini tidak ditangani secara menyeluruh. Program 6P yang membabitkan pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran memang mahu menangani masalah ini dan kerana itu, ia perlu diberikan waktu secukupnya dan tidak harus dipolitikkan.

SUMBER
BERITA HARIAN
22 OGOS 2011

ISU BENCANA ALAM : SEBANYAK 2000 BUAH RUMAH DI MALAYSIA BERHADAPAN DENGAN RISIKO TANAH RUNTUH


Kira-kira 2,000 buah rumah di negara ini didapati berisiko terdedah kepada ancaman tanah runtuh kerana dibina berhampiran kawasan cerun dan tanah tinggi. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Wira Chor Chee Heung berkata, dalam kategori itu Selangor menduduki senarai teratas diikuti Sabah dan Pulau Pinang. Menurut beliau, tempat-tempat tersebut berada dalam kategori bahaya terutama jika hujan lebat untuk satu tempoh yang panjang. Sehubungan itu, beliau telah mengeluarkan arahan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk melakukan kajian dan penganalisisan setiap tiga bulan sekali terutamanya ketika musim hujan bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini. Tahap berisiko itu diperolehi hasil laporan kajian oleh 111 PBT di seluruh negara. Bagaimanapun kajian itu mendapati kawasan-kawasan itu masih selamat diduduki ketika ini. Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan tahap keseriusan lokasi-lokasi terbabit tetapi memberitahu bahawa pembangunan di kawasan berbukit yang mematuhi garis panduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa mempunyai kebarangkalian yang lebih rendah untuk berdepan dengan ancaman tanah runtuh. 


Sehubungan itu kata beliau, kementeriannya sedang mengkaji cadangan untuk mewajibkan pemaju perumahan di kawasan berhampiran cerun tinggi untuk melantik pemeriksa bebas daripada Lembaga Jurutera Malaysia bagi memastikan kawasan tersebut benar-benar selamat diduduki. Ini bermakna, selain jurutera dari Jabatan Kerja Raya (JKR), pemaju perlu mengemukakan satu lagi laporan kejuruteraan daripada pemeriksa bebas bagi mengesahkan kawasan tersebut benar-benar selamat.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
23 OGOS 2011

ISU EKONOMI : BERSEDIA HADAPI KRISIS EKONOMI DUNIA


Pada 18 Ogos 2011, sekali lagi bursa saham dunia runtuh lagi dengan Dow Jones jatuh sehingga 500 mata selepas satu jam dibuka dagangan. Sektor teknologi lemah dan tuntutan pekerjaan lebih tinggi. Bon perbendaharaan 10 tahun Amerika Syarikat jatuh ke paras bawah 2 peratus (%). Sesuatu yang tidak pernah berlaku. Di Eropah, FTSE jatuh sebanyak 4.36%, di Perancis CAC jatuh sehingga 6%, bursa Jerman DAX jatuh 5.42%. Emas telah meningkat ke paras AS$1,823.65 seauns. Sementara itu, minyak di pasaran New York jatuh ke paras AS$83 setong dengan jangkaan permintaan akan menurun. Memanglah ada dalam kalangan pemimpin kita yang mengatakan kita terlindung daripada krisis ekonomi semasa kerana kita banyak berdagang dengan negara-negara ASEAN dan Asia seperti China dan India dan bukan negara-negara Eropah. China sendiri sedang bergelut untuk membendung inflasi dan India berdepan dengan defisit. Kebimbangan tentang ekonomi dunia menuju ke arah kemelesetan dimanifestasikan oleh keruntuhan bursa-bursa saham dunia sebanyak dua kali dalam bulan ini saja.

Terbaru kebimbangan bank pusat di Amerika tentang unit-unit bank Amerika di Eropah yang mungkin berdepan dengan kekurangan dana. Pertumbuhan negara Jerman yang lebih rendah untuk penggal kedua dan perbincangan antara Perancis dan Jerman yang tidak mencapai sesuatu kata sepakat dalam menyelesaikan masalah krisis hutang Euro, meningkatkan lagi kebimbangan pelabur. Bank Negara Malaysia pada Rabu lepas menyatakan pertumbuhan 4% untuk penggal kedua tahun ini. Penggal pertama kita telah mencatat pertumbuhan sebanyak $4.3%. Walaupun mengakui keadaan ekonomi global yang semakin lemah, Bank Negara masih yakin kita boleh mencapai pertumbuhan 5-6%. Mengapakah kita tidak mahu mengakui yang keadaan ekonomi dunia yang lemah ini akan memberi kesan kurang baik kepada ekonomi kita yang bergantung kepada eksport dan keadaan defisit fiskal kita yang tinggi? Para penganalisis antarabangsa mengakui kesan yang bakal kita hadapi ini. Kita seolah-olah ingin memberi gambaran yang tidak ada apa-apa yang akan mengganggu-gugat ekonomi kita.

Sekiranya harga minyak menurun, ini akan memberi kesan kepada pendapatan negara yang 40% datangnya daripada pendapatan minyak. Kita juga berdepan dengan harga barang-barang yang meningkat yang seterusnya meningkatkan kos sara hidup. Kerajaan tidak mampu lagi untuk menambah subsidi untuk membendung kenaikan harga barang-barang tanpa meningkatkan lagi defisit yang sudah tinggi. Dengan mata wang ringgit semakin kukuh berbanding dolar Amerika (disebabkan ekonomi Amerika yang lemah) dan permintaan dunia yang dijangka kurang, pengeksport kita mungkin mencatat angka-angka perolehan yang lebih rendah. Kebanyakan pendapatan bank datangnya daripada pinjaman isi rumah yang kini mencapai 75% daripada keseluruhan pinjaman. Rasanya masa sudah sampai bagi kerajaan “mengetatkan pinggang” mengurangkan pembaziran perbelanjaan. Kalau dapat dikurangkan 5% sekalipun, kita sudah dapat mengurangkan lebih kurang RM10 bilion daripada perbelanjaan. Perbelanjaan seperti perasmian itu dan ini patut dikurangkan, latihan yang menggunakan hotel-hotel dan resort-resort pun patut beralih kepada dewan-dewan kerajaan yang tidak kurang kemudahan mereka.

Untuk belanjawan tahun hadapan permintaan jabatan-jabatan dan kementerian sepatutnya zero-based berdasarkan keperluan dan bukan secara incremental. Perbelanjaan atas barang-barang dengan harga yang bukan-bukan seperti yang lazim dilaporkan oleh Ketua Audit Negara perlu dielakkan. Ada pendapat yang mengatakan kita perlu melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) untuk meningkatkan pendapatan negara tetapi tiada siapa yang tahu bila masa yang sesuai untuk dilaksanakan. Rasanya kalau diamalkan perbelanjaan yang berhemah apa yang boleh diperolehi adalah lebih tinggi daripada yang bakal diperolehi dengan pelaksanaan GST. Sikap “ini duit kerajaan bukan duit aku” perlu dikikis oleh penjawat awam dan orang ramai. Inilah satu-satunya kempen yang perlu dilakukan secara besar-besaran di seluruh negara dan melalui secara bentuk media. Dengan keadaan ekonomi dunia yang lemah dan kos sara hidup yang meningkat, apakah sesuai diadakan pilihan raya dalam jangka masa terdekat ini?

DATO’ SALLEH MAJID
ialah bekas Presiden Bursa Saham
Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
22 OGOS 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...