Semasa
saya menjadi pelajar suatu ketika dahulu, saya bukanlah pelajar kesayangan guru
sebab saya tidak pandai sangat bergaul dengan guru. Saya hormat guru tetapi
saya tidak berani mendekati guru untuk bercerita. Walau bagaimanapun, saya
sentiasa dilantik menjadi Pengawas sekolah, Ketua Tingkatan, dan Pengerusi
kelab dan unit beruniform. Namun begitu, saya berurusan dengan guru dalam soal
menjalankan tugas sahaja. Saya bukan pelajar kegemaran tetapi saya dikenali
kerana saya aktif dalam aktiviti sokongan kurikulum Bahasa Melayu sebagai
pemidato, pembahas dan pemantun. Semasa Majlis Penyampaian Hadiah, saya selalu
merangkul anugerah pelajar terbaik mata pelajaran sekurang-kurangnya 5 subjek!
Itulah sejarah saya sebagai pelajar, semua sijil dan gambar pencapaian saya
masih saya simpan hingga kini. Sesekali saya senyum bangga melihat wajah saya
dahulu yang kurus kering bak kata orang tak cukup zat makanan.
Setelah
menjadi guru, saya pula mempunyai rasa lebih menyukai seorang atau beberapa
orang pelajar berbanding yang lain. Saya selalu panggil nama pelajar itu untuk
melakukan itu dan ini di dalam kelas. Saya juga selalu puji perangai dan
pencapaian dia dalam bidang akademik. Saya tidak sedar perkara itu boleh
menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan pelajar lain. Lama kelamaan saya mula
kurangkan demi menjaga hati dan perasaan pelajar. Kesedaran ini wujud apabila
saya mula memasuki dunia mereka untuk membincangkan pencapaian akademik mereka
yang merosot. Apabila saya bertanya, mengapakah subjek ini awak lemah, subjek
lain awak bagus? Pelajar terus jawab, guru itu pilih kasih. Dia hanya mengajar
orang yang dia suka! Saya terpukul dengan jawapan mereka. Saya selalu melakukan
refleksi untuk membaiki hubungan diri dengan pelajar kerana mereka rasa apa yag
saya tidak rasa.
Ya,
memang ada guru yang pilih kasih. Saya pun nampak perlakuan rakan-rakan guru
tetapi saya tidaklah menegur. Maklumlah, guru sekarang pun dua kali lima dengan
ibu bapa, sensitif hatinya lain macam, takut-takut balik rumah buat
"live" di TikTok menyindir saya. Tabiat pilih kasih ini boleh
menurunkan motivasi pelajar hingga menyebabkan mereka gagal dalam pelajaran
kerana selalu merasakan diri dianaktirikan. Mereka selalu mengasingkan diri
kerana menganggap kehadiran mereka ibarat melukut di tepian gantang. Jika ada
guru yang melakukan perkara ini secara sedar maka berdosalah kita kerana kita diamanahkan
untuk mendidik tanpa mengira latar belakang, bangsa, agama, dan taraf sosial
pelajar-pelajar kita.
Kini,
saya semakin matang dalam melaksanakan tugas mendidik. Saya tidak terlalu
menunjukkan kasih dan tidak terlalu menunjukkan sayang tetapi melayan semua
pelajar sama rata. Jika saya sedang makan di kantin, saya selalu belanja
mana-mana pelajar yang ada di situ makan. Cuma pelajar berlalu pergi selepas
mengucapkan terima kasih dan beri hormat. Pelajar tidak akan duduk bersama saya
kerana saya selalu menegur kalau mereka malas belajar dan kelas mereka kotor.
Saya amat mementingkan kebersihan kerana saya
percaya kebersihan melambangkan disiplin bagi semua insan yang berjaya.
Setelah menjadi Pentadbir sekolah tanggungjawab saya semakin besar dan berubah.
Namun begitu, saya bukanlah malaikat yang tidak melakukan kesilapan. Kendatipun
begitu, dalam setiap sujud saya selalu memohon maaf dan mendoakan baik pelajar
mahupun guru dan semua warga sekolah yang bekerja dengan saya pada setiap hari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan