JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

CIKGU ZUL PILIH KASIH? ADUHAI, ANAKKU CIKGU SAYANG SEMUA. MAAFKAN CIKGU ANDAI BUATMU RASA TERSISIH

 


Semasa saya menjadi pelajar suatu ketika dahulu, saya bukanlah pelajar kesayangan guru sebab saya tidak pandai sangat bergaul dengan guru. Saya hormat guru tetapi saya tidak berani mendekati guru untuk bercerita. Walau bagaimanapun, saya sentiasa dilantik menjadi Pengawas sekolah, Ketua Tingkatan, dan Pengerusi kelab dan unit beruniform. Namun begitu, saya berurusan dengan guru dalam soal menjalankan tugas sahaja. Saya bukan pelajar kegemaran tetapi saya dikenali kerana saya aktif dalam aktiviti sokongan kurikulum Bahasa Melayu sebagai pemidato, pembahas dan pemantun. Semasa Majlis Penyampaian Hadiah, saya selalu merangkul anugerah pelajar terbaik mata pelajaran sekurang-kurangnya 5 subjek! Itulah sejarah saya sebagai pelajar, semua sijil dan gambar pencapaian saya masih saya simpan hingga kini. Sesekali saya senyum bangga melihat wajah saya dahulu yang kurus kering bak kata orang tak cukup zat makanan.

Setelah menjadi guru, saya pula mempunyai rasa lebih menyukai seorang atau beberapa orang pelajar berbanding yang lain. Saya selalu panggil nama pelajar itu untuk melakukan itu dan ini di dalam kelas. Saya juga selalu puji perangai dan pencapaian dia dalam bidang akademik. Saya tidak sedar perkara itu boleh menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan pelajar lain. Lama kelamaan saya mula kurangkan demi menjaga hati dan perasaan pelajar. Kesedaran ini wujud apabila saya mula memasuki dunia mereka untuk membincangkan pencapaian akademik mereka yang merosot. Apabila saya bertanya, mengapakah subjek ini awak lemah, subjek lain awak bagus? Pelajar terus jawab, guru itu pilih kasih. Dia hanya mengajar orang yang dia suka! Saya terpukul dengan jawapan mereka. Saya selalu melakukan refleksi untuk membaiki hubungan diri dengan pelajar kerana mereka rasa apa yag saya tidak rasa.

Ya, memang ada guru yang pilih kasih. Saya pun nampak perlakuan rakan-rakan guru tetapi saya tidaklah menegur. Maklumlah, guru sekarang pun dua kali lima dengan ibu bapa, sensitif hatinya lain macam, takut-takut balik rumah buat "live" di TikTok menyindir saya. Tabiat pilih kasih ini boleh menurunkan motivasi pelajar hingga menyebabkan mereka gagal dalam pelajaran kerana selalu merasakan diri dianaktirikan. Mereka selalu mengasingkan diri kerana menganggap kehadiran mereka ibarat melukut di tepian gantang. Jika ada guru yang melakukan perkara ini secara sedar maka berdosalah kita kerana kita diamanahkan untuk mendidik tanpa mengira latar belakang, bangsa, agama, dan taraf sosial pelajar-pelajar kita.

Kini, saya semakin matang dalam melaksanakan tugas mendidik. Saya tidak terlalu menunjukkan kasih dan tidak terlalu menunjukkan sayang tetapi melayan semua pelajar sama rata. Jika saya sedang makan di kantin, saya selalu belanja mana-mana pelajar yang ada di situ makan. Cuma pelajar berlalu pergi selepas mengucapkan terima kasih dan beri hormat. Pelajar tidak akan duduk bersama saya kerana saya selalu menegur kalau mereka malas belajar dan kelas mereka kotor. Saya amat mementingkan kebersihan kerana saya  percaya kebersihan melambangkan disiplin bagi semua insan yang berjaya. Setelah menjadi Pentadbir sekolah tanggungjawab saya semakin besar dan berubah. Namun begitu, saya bukanlah malaikat yang tidak melakukan kesilapan. Kendatipun begitu, dalam setiap sujud saya selalu memohon maaf dan mendoakan baik pelajar mahupun guru dan semua warga sekolah yang bekerja dengan saya pada setiap hari.

Tiada ulasan: