JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



21 Julai 2011

ISU ANTARABANGSA : PERTEMBUNGAN KUASA DI LAUT CHINA SELATAN

Oleh Azmi Hassan



Forum serantau ASEAN (ARF) yang bakal berlangsung hujung minggu ini di Pulau Bali dinilai akan menjadi begitu menarik kerana pertembungan dua kuasa besar dunia iaitu Amerika Syarikat (AS) dan China dijangka akan berlaku. Menariknya pertembungan tersebut bukan kerana isu Taiwan atau Tibet yang sememangnya lama menjadi duri hubungan dua hala Washington-Beijing, tetapi kerana masalah tuntutan bertindih Laut China Selatan. Washington sebelum ini tidak mengambil peduli sangat tentang apa yang berlaku di rantau Asia Tenggara kerana kepentingan strategik pada ketika itu tidak begitu ketara kepada AS. Tetapi sejak kebelakangan ini China yang dilihat begitu giat melaksanakan dasar memperluaskan pengaruh di seluruh pelosok dunia memaksa AS mengambil pendekatan mengekang cita-cita Beijing. Laut China Selatan yang dipenuhi dengan terumbu dan pulau-pulau kecil yang membentuk gugusan Kepulauan Spratly dan Paracel menimbulkan masalah kerana empat negara ASEAN iaitu Malaysia, Brunei, Filipina dan Vietnam bersama-sama dengan Taiwan dan China membuat tuntutan bertindih kawasan tersebut.

Sejak beberapa minggu lepas timbul ketegangan Filipina dan Vietnam bersangkutan tuntutan itu. Lebih menjadi menarik konflik yang berlaku melibatkan China, malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa setiap masalah yang timbul mengenai tuntutan bertindih sudah pasti akan melibatkan Beijing. Tidak memeranjatkan mengapa senario sedemikian boleh berlaku kerana tuntutan China yang menyerupai bentuk lidah lembu meliputi sebahagian besar Laut China Selatan dan merangkumi keluasan 1.7 juta kilometer persegi. Paling menimbulkan masalah adalah tuntutan China juga meliputi keseluruhan Kepulauan Spratly dan Paracel. Implikasinya adalah kesemua kawasan dituntut oleh empat negara ASEAN tersebut juga dituntut China. Menteri-Menteri Luar ASEAN yang bermesyuarat sebelum ARF bermula telah mengesa supaya Deklarasi Mengenai Tatacara Pihak Berkenaan di Laut China Selatan segera dimuktamadkan sebelum akhir tahun ini. Memang benar Beijing turut serta dalam deklarasi itu yang ditanda tangani bersama dengan negara ASEAN pada 2002 tetapi bolehkah China dipercayai jika diambil kira beberapa peristiwa terkini yang melibatkan tuntutan bertindih dengan beberapa negara ASEAN?

Ketegangan terbaru di antara dua negara ASEAN dan China telah mempamerkan bagaimana begitu agresif Beijing menangani isu itu. Jika tidak ditangani dengan betul, konflik yang lebih besar tidak mustahil boleh berlaku. Deklarasi Tatacara yang telah dipersetujui oleh ASEAN dan China dinilai tidak mampu menyelesaikan kemelut tuntutan bertindih kerana asasnya persetujuan tersebut berdasarkan pengekalan status-quo untuk mengelak berlakunya konflik. Tambahan pula pendirian Beijing yang hanya mahu bersemuka dengan negara ASEAN secara individu dan bukannya secara kumpulan merumitkan lagi keadaan. Jika mengambil iktibar dengan apa yang berlaku akibat pertembungan di antara tentera Thailand dan Kemboja yang berebut kawasan berdekatan dengan kuil Preah Vihear, ASEAN sukar menyelesaikan masalah tersebut sehinggakan memaksa campur tangan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) mengeluarkan penghakiman yang meredakan ketegangan tersebut. Terdapat negara ASEAN yang memberi saranan supaya masalah tuntutan bertindih Laut China Selatan diselesaikan mengguna peruntukan yang terdapat dalam Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) 1982.

Empat negara ASEAN tidak mempunyai masalah dengan UNCLOS kerana secara dasarnya tuntutan mereka berlandaskan kepada peruntukan 200 batu nautika Zon Ekonomi Ekslusif (EEZ). Tetapi masalahnya adalah China sudah pasti tidak akan bersetuju kerana tuntutan Beijing adalah berasaskan sejarah lampau mereka. Sebab itu AS dilihat begitu agresif melibatkan diri dalam masalah tuntutan bertindih tersebut kerana negara ASEAN secara bersendirian atau kumpulan tidak mampu menangkis tingkah laku China yang begitu menghampiri menggunakan pendekatan membuli negara lebih kecil. Bibit penglibatan AS secara langsung dalam hal tersebut mula menyerlah ketika Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton mengeluarkan kenyataan bahawa Laut China Selatan perlu bebas daripada sebarang konflik. Lebih menarik kenyataan tersebut dikeluarkan semasa persidangan ARF yang berlangsung di Hanoi pada Julai 2010. Lebih menarik lagi, sebelum bermulanya ARF Bali hujung minggu ini di mana agenda tuntutan bertindih bakal menjadi tajuk perbincangan utama, Kongres AS mengeluarkan dua resolusi yang telah membangkitkan kemarahan Beijing. Tiga minggu lepas Dewan Senat AS telah mengeluarkan resolusi yang mengutuk tindakan China menggunakan kekerasan di Laut China Selatan dan mengesa supaya penyelesaian dibuat melalui rundingan multilateral.

Menguatkan lagi penglibatan AS apabila Dewan Perwakilan beberapa hari lepas telah meluluskan Resolusi 352 yang antara lain mengesa penyelesaian konflik diselesaikan secara rundingan kesemua pihak yang terlibat. Tidak syak lagi penglibatan AS dalam konflik Laut China Selatan adalah begitu nyata dan berlaku secara langsung dan bukannya melalui proksi negara ASEAN seperti Filipina. Memang benar kedua-dua resolusi tersebut dikeluarkan akibat dari pertembungan yang berlaku di antara Filipina-China yang memberi sokongan kepada Manila bahawa Washington akan membantu mereka. Sokongan Washington kepada Manila sebenarnya boleh ditafsirkan juga sokongan AS terhadap ASEAN. Menjadi kemusykilan adalah apakah negara ASEAN akan merelakan kemelut Laut China Selatan turut disertai oleh AS? Washington sudah pasti mempunyai agenda tersendiri dan menjadi lebih menarik lagi bolehkah ASEAN meraih keuntungan dari agenda tersirat Washington? Kesemua persoalan itu bakal terungkai dalam masa beberapa hari di persidangan ARF hujung minggu ini.

PENULIS ialah GeoStrategis Institut GeoSpatial UTM dan ahli bersekutu Majlis Profesor Negara.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
21 JULAI 2011

ISU UMUM : DEMONSTRASI JALANAN MENUNTUT KORBAN

Oleh AZNAN BAKAR


Sepanjang bulan Julai 2011 terdapat beratus siri demonstrasi di seluruh dunia. Hampir semuanya mempunyai korban tersendiri. Sama ada korban dari segi kerosakan harta benda awam, kerugian perniagaan dan yang paling malang ialah kehilangan nyawa. Itu risiko yang berlaku dalam setiap demonstrasi, rusuhan, tunjuk perasaan mahupun perhimpunan haram. Tindak-tanduk liar para peserta, pertembungan dengan pihak berkuasa dan perbalahan dengan kumpulan yang menentang pasti akan meninggalkan kesan fizikal. Situasi yang berlaku di seluruh dunia memberi gambaran cukup jelas bahawa apa juga bentuk demonstrasi, perhimpunan, perarakan dan rusuhan tidak pernah meninggalkan kesan yang elok. Sama ada di negara maju yang kononnya bertamadun, di negara membangun seperti Malaysia mahupun di negara-negara miskin. Demonstrasi sentiasa datang bersama masalah. Yang membezakan sama ada ia kecil atau besar.

Pihak yang bertanggungjawab menganjurkan aktiviti seperti itu sepatutnya sedar akan kesan yang bakal berlaku. Mengambil contoh di Bahrain misalnya, sejak Februari lalu sebanyak 33 nyawa telah terkorban ekoran demonstrasi oleh puak Syiah yang menentang keluarga diraja Hamad bin Isa al-Khalifa. Di Syria pada 17 Julai lalu, sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh dalam tempoh 24 jam apabila penentang dan penyokong Presiden Bashar al-Assad bertempur. Yang paling dekat dengan negara ini ialah pertempuran antara kumpulan baju merah dan baju kuning di Thailand tahun lalu yang menyebabkan aktiviti ekonomi di Bangkok dan industri pelancongan di negara itu lumpuh selain banyak nyawa terkorban. Pada April tahun lalu, sekurang-kurangnya 21 orang terbunuh ekoran demonstrasi antikerajaan oleh kumpulan baju merah yang menuntut supaya parlimen di bubar.

Walaupun pada tahun ini Parlimen negara itu dibubarkan bagi membolehkan rakyat memilih kerajaan baru, namun ia tentunya tidak setimpal dengan nyawa yang melayang. Bak kata bidalan 'ikut hati mati ikut rasa binasa'. Itu juga yang berlaku di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu. Perhimpunan haram yang diketuai oleh Datuk S. Ambiga menimbulkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Kejayaan tertinggi perhimpunan haram itu ialah kematian Baharuddin Ahmad, 55, yang meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur setelah dikatakan rebah dekat KLCC. Ambiga - bekas Presiden Majlis Peguam yang terkenal kerana 'penampilannya' dalam beberapa kes murtad - sebagai ketua perhimpunan haram yang majoritinya disertai oleh orang Melayu beragama Islam itu tentu sedar bahawa akan ada tindak balas daripada pihak berkuasa jika ia diteruskan. Tetapi kerana memikirkan publisiti yang bakal diperolehi terutama daripada media luar negara, maka hanya pertimbangan peribadi yang diambil kira.

Tidak ada pihak berkuasa di mana-mana negara pun di dunia ini yang akan hanya duduk berdiam diri memerhatikan dari jauh apabila ada kumpulan berarak secara besar-besaran menentang kerajaan. Sedang penonton bola sepak pun di kawal rapi oleh pihak polis, inikan pula perhimpunan haram yang sudah pasti akan mendatangkan lebih banyak masalah daripada kebaikan. Di United Kingdom (UK) - yang medianya menghentam cara polis Malaysia mengendalikan perhimpunan haram 9 Julai lalu itu - polisnya turut membelasah para penunjuk perasaan antikapitalis yang diadakan di ibu kota London. Sebahagian besar daripada mereka ditangkap dan dihumban dalam penjara tanpa dibicara pun. Tidak ada pula jawatankuasa ditubuhkan bagi menyiasat tindakan polis terhadap penunjuk perasaan di negara itu. Tetapi situasi di Malaysia berbeza. Pihak yang menyertai perhimpunan haram hingga menyusahkan jutaan penduduk Kuala Lumpur, yang menyebabkan perniagaan di tutup, kenduri dan majlis kahwin terjejas serta kerosakan harta benda awam tidak bersalah.

Yang bersalah ialah polis yang mahu mengekalkan ketenteraman awam. Orang yang mencetus huru-hara, kacau bilau, yang membaling batu, yang berkumpul di tengah-tengah jalan hingga menggugat ketenteraman awam adalah wira yang perlu mendapat pembelaan. Selepas bertungkus-lumus memastikan ketenteraman dan harta benda awam terpelihara ekoran perhimpunan haram 9 Julai lalu, kini polis dibebankan pula dengan dakwaan kononnya mereka bertindak ganas terhadap kelompok peserta perhimpunan yang melanggar undang-undang tersebut. Sedangkan berbulan-bulan sebelum perhimpunan itu berlangsung pelbagai amaran telah dikeluarkan supaya orang ramai tidak menyertainya. Malah polis sejak awal lagi telah melakukan sekatan supaya para penyokong perhimpunan haram itu tidak berkumpul. Tetapi semua itu tidak diendahkan. Atas nama demokrasi dan hak asasi, mereka melanggar semua amaran dan larangan tersebut.

Seolah-olah kumpulan itu sengaja meletakkan diri mereka supaya dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa. Tindakan-tindakan yang dilakukan oleh para pengikut Ambiga itu seolah-olah disengajakan. Supaya ia boleh dijadikan modal untuk memburuk-burukkan pasukan polis. Kini nyata kerana yang dipersalahkan ialah polis. Polis bersalah kerana melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan peserta perhimpunan haram itu. Polis bersalah kerana menggunakan meriam air. Yang paling serius kini polis dituduh membunuh salah seorang peserta perhimpunan itu. Daripada laporan-laporan yang disiarkan di Internet memberi gambaran seolah-olah polis tidak berhak berada di ibu negara pada hari perhimpunan haram itu. Kerana 'kesalahan' yang dilakukan oleh pihak polis itu, maka terpaksa ditubuhkan enam jawatankuasa bagi menyiasat kemungkinan berlakunya keganasan dan tindakan keras.

Penemuan oleh jawatankuasa itu selepas ini kemungkinan akan menyaksikan beberapa anggota polis yang bertugas untuk mengekalkan keamanan pada hari itu dikenakan tindakan atau mungkin kehilangan kerja. Sedangkan mereka yang terlibat dalam perhimpunan haram itu yang mendakwa dikasari polis enak menikmati hidangan yang disediakan di Pulapol. Inilah nasib pasukan polis di negara ini. Kerja keras mereka menjaga ketenteraman awam pada 9 Julai lalu langsung tidak dihargai. Sebaliknya mereka dikecam dan dilempar dengan pelbagai tuduhan termasuk membunuh.Perkara ini tentu tidak berlaku jika tiada perhimpunan haram yang diketuai Ambiga pada 9 Julai lalu. Ambiga dan konco-konconya tentu tersenyum puas kerana matlamat peribadi mereka telah tercapai.

SUMBER :
UTUSAN MALAYSIA
21 JULAI 2011