Tan Sri Alimuddin
Mohd. Dom
Pengerusi Yayasan
Guru Malaysia Berhad.
Pengumuman Bajet 2013
nampaknya mempunyai kaitan yang signifikan dalam usaha menjayakan transformasi
pendidikan melalui Pelan Pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025 yang
dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini. Melalui
Bajet 2013 ternyata peruntukan besar disediakan bagi melaksanakan tiga aspek
penting iaitu untuk peningkatan kualiti pengajaran guru, melengkapkan
infrastruktur sekolah dan memastikan keberkesanan pelaksanaan melalui
pemantauan transformasi tersebut. Apabila Bajet 2013 diumumkan pada 28
September lepas didapati sektor pendidikan terus mendapat peruntukan tinggi
iaitu sebanyak RM38.7 bilion meliputi peruntukan mengurus dan pembangunan
daripada jumlah keseluruhan bajet RM251.6 bilion. Bajet 2013 memberi tumpuan
bagi menjayakan transformasi pendidikan. Aspek pertama ialah meningkatkan
kualiti pengajaran guru. Bagi tujuan tersebut disediakan peruntukan tambahan
sebanyak RM500 juta untuk membolehkan guru melaksanakan pengajaran melalui
pendekatan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran subjek-subjek teras
iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
Sesungguhnya
penekanan kepada peningkatan kualiti guru melalui pendekatan tersebut
dinyatakan dalam PPP 2013-2025 dengan Anjakan Pertama iaitu menyediakan
kesemarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
Hakikatnya apabila
murid dikatakan telah berjaya menguasai ilmu, mereka berupaya menganalisis
maklumat, berfikir secara kritis dan berkomunikasi dengan berkesan. Inilah
bentuk kemahiran berfikir aras tinggi yang telah pun dimiliki oleh murid di
negara maju. Sementara itu Anjakan Kedua menekankan setiap murid mahir dalam
bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Ini dilakukan dengan meluaskan program LINUS
supaya meliputi literasi Bahasa Inggeris. Peningkatan kemahiran Bahasa Inggeris
juga dilakukan dengan memastikan semua 70,000 guru bahasa tersebut lulus
Cambridge Placement Test (CPT) dalam tempoh dua tahun. Peluasan pendedahan
kemahiran berbahasa juga dilakukan dengan memperkenalkan modul Sastera Inggeris
yang akan diwajibkan kepada murid sekolah menengah. Bagi memastikan pelaksanaan
pendekatan pengajaran kemahiran berfikir aras tinggi guru-guru akan terus
didedahkan kaedah pengajaran yang berpusatkan kepada pelajar. Aktiviti yang
menyeronokkan dan menarik minat pelajar seperti main peranan, lakonan,
syarahan, debat, forum, simulasi, perbincangan, tugasan luar bilik darjah dan
kerja dalam kumpulan kecil akan menggalakkan murid sentiasa berfikir dan
berusaha meningkatkan daya pemikiran mereka.
Sementara itu Anjakan
Ketujuh iaitu memanfaatkan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah berkait
rapat dengan usaha meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi. Perbelanjaan
yang besar diperlukan untuk meningkatkan akses internet dan persekitaran
pembelajaran maya.
Ini akan dilakukan
melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi semua 10,000 buah sekolah. Dengan adanya
akses kepada rangkaian 4G di sekolah maka landasan untuk pelaksanaan
pembelajaran secara interaktif akan dapat dilaksanakan. Aspek kedua bagi
menjayakan PPP ialah melengkapkan infrastruktur sekolah. Kemudahan yang baik
disediakan di sekolah akan membolehkan guru menyampaikan pengajaran dengan
lebih berkesan. Bajet 2013 telah menyediakan peruntukan besar iaitu sebanyak
RM1 bilion di bawah Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan
Sekolah. Peruntukan ini akan digunakan bagi keperluan seperti membaikpulih
bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok
tambahan.
Bagi memastikan
infrastruktur sekolah dapat disempurnakan terutama sekolah di kawasan luar
bandar dan pedalaman maka kerajaan telah memberikan peruntukan tambahan
sebanyak RM1 bilion lagi. Ini bermakna bagi tujuan meningkatkan keupayaan
infrastruktur sekolah sebanyak RM2 bilion telah disediakan. Di samping itu
Tabung Khas pula diwujudkan iaitu peruntukan sebanyak RM400 juta daripada RM2
bilion itu akan disalurkan kepada Sekolah Kebangsaan dan RM100 juta lagi
diperuntukkan kepada setiap aliran sekolah lain iaitu SRJK(C), SRJK(T), sekolah
mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan sekolah berasrama penuh. Aspek
ketiga yang penting bagi menjayakan PPP 2013-2025 ialah memastikan
keberkesanaan pelaksanaan dan pemantauan. Dalam majlis pelancaran PPP yang
lalu, Perdana Menteri menekankan bahawa perancangan yang nampak cantik dan
lengkap belum menjanjikan kejayaan tanpa penekanan kepada aspek pemantauan dan
diikuti penilaian serta penambahbaikan.
Oleh itu dalam Bajet
2013 Perdana Menteri mencadangkan penubuhan Unit Pelaksanaan Pendidikan
bertujuan memantau dan menilai keberkesanan pelaksanaan transformasi tersebut.
Pelaksanaannya boleh menggunakan peruntukan tambahan RM500 juta yang turut
digunakan dalam meningkatkan kemahiran guru. Aspek pelaksanaan dan pemantauan
ini ada dinyatakan dalam PPP melalui Anjakan Keenam iaitu pengupayaan serta
memperkasakan Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah
(PPD). Peranan mereka bukan sahaja untuk menyelesaikan isu berasaskan keperluan
seperti menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus, Jurulatih Pengetua Rakan
Penambahbaikan tetapi juga memastikan semua perancangan yang telah disediakan
dapat dilaksanakan dengan teratur dan berkesan. Penambahan pegawai dan
kakitangan di JPN dan PPD diperlukan untuk melaksanakan peranan dan
tanggungjawab yang diberikan di samping mendapat latihan yang bersesuaian.
Keberkesanan Unit ini adalah indikator kepada kejayaan PPP 2013-2025.
Sesungguhnya Bajet
2013 yang bertemakan Memakmurkan Negara, Mensejahterakan Rakyat: Sebuah Janji
Ditepati itu menyediakan keperluan transformasi pendidikan selaras dengan
Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 bagi memacu peningkatan kualiti
pendidikan.
Sumber
Utusan Malaysia
3 Oktober 2012