JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 Januari 2012

ISU SOSIAL : KOS TINGGI PUNCA KAHWIN LEWAT?

Oleh NOOR AZIAH MOHD. AWAL


Pada musim cuti sekolah dan cuti perayaan, perkara yang paling banyak diadakan adalah majlis perkahwinan. Pada masa inilah juga katerer mendapat rezeki melimpah ruah, maklumlah kenduri kahwin bukan kecil-kecilan. Di Malaysia, trend majlis perkahwinan di hotel atau dewan telah mengganti majlis yang biasanya diadakan di rumah. Orang kampung pun sudah pandai kenduri dengan menempah makanan. Jika dulu tuan rumah menghantar tepak menjemput tetapi hari ini ada kad, ada yang pakai emel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk jemput ke majlis perkahwinan. Ke mana pergi adat budaya kita? Dulu orang bagi bunga telur tanda terima kasih tuan rumah kepada tetamu, hari ini ada yang bagi gula-gula, coklat, buah, kek dan berbagai hiasan termasuk rantai kunci dan sapu tangan. Semua perubahan majlis perkahwinan bermula daripada persedian hingga ke majlisnya menunjukkan masyarakat Melayu Islam Malaysia yang melalui proses perubahan dan yang pasti kelihatan semakin mewah. Namun berapa ramaikah yang benar-benar tahu tentang hukum pernikahan dan hukum mengadakan kenduri atau walimatulurus?

Siapakah yang sepatutnya bertanggungjawab mengadakan majlis dan siapa yang perlu mengeluarkan belanja? Yang pasti, ramai pasangan yang mahu berkahwin, digamit rasa khuatir kerana perkahwinan memakan belanja yang tinggi. Akhirnya, tunda majlis kerana tidak cukup wang. Adakah perkahwinan itu majlis kenduri atau majlis akad nikahnya? Adakah kenduri itu wajib diadakan? Pernikahan adalah akad yang ditetapkan oleh syarak bagi membolehkan seorang lelaki menikmati hubungan kelamin dengan seorang perempuan dan sebaliknya. Perkahwinan adalah satu ibadah dalam Islam sebagaimana dalam surah ar-Rum ayat 21. Demikian juga sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Nikah adalah sunnahku dan barang siapa yang tidak suka sunnahku, maka dia bukanlah dari umatku". (riwayat Ibnu Majah) Perkahwinan menjadi fardu jika seseorang itu yakin bahawa jika dia tidak berkahwin maka dia akan tercebur ke lembah perzinaan. Selain itu, dia juga mampu melunaskan mahar atau mas kahwin, mampu memberi nafkah isteri zahir dan batin.

Perkahwinan adalah sunat bagi seorang lelaki normal yang jika tidak berkahwin tidak akan melakukan zina dan dia juga tidak akan menganiaya isterinya jika berkahwin. Pernikahan adalah makruh bagi sesaorang yang takut atau bimbang jika dia berkahwin dia akan menganiaya isterinya kerana tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi atau perangai yang kasar atau tidak berminat kepada wanita. Perkahwinan adalah haram jika dia yakin dengan perkahwinannya dia akan menzalimi isterinya seperti tidak mampu menanggung nafkahnya atau tidak mampu mengadakan hubungan seks. Perkahwinan juga bukan sekadar kendurinya saja. Hari ini, orang tidak tanya berapa mahar atau mas kahwin pengantin perempuan kerana ia telah ditetapkan (ikut ketetapan negeri) dan orang mampu mengadakannya. Sebaliknya, tetamu menjeling-jeling wang hantaran dan mengira jumlah dulang yang dihantar. Bukan itu saja, ada yang sanggup membelek-belek barangan yang dihantar hendak menentukan kualiti; tulen atau tiruan. Ibu bapa sanggup berbelanja ratusan ribu ringgit malah ada pasangan muda yang sanggup berhutang untuk memastikan kenduri perkahwinan menjadi paling meriah dan paling mahal.

Memanglah, pasangan mempelai mahu majlis perkahwinan mereka paling istimewa dan unik sebagai tanda cinta mereka. Namun berapa ramai yang tahu bahawa dalam satu majlis perkahwinan, akad nikah itu wajib dilaksanakan kerana ia berlandaskan syarak. Tanpa akad nikah maka tiadalah majlis perkahwinan. Orang dah kenyang makan dan balik tetapi pengantin belum lagi sah suami isteri kecuali pasangan telah selamat diakad nikahkan. Apa yang berlaku hari ini, pasangan mendahulukan semua yang adat seperti membelanja wang untuk hantaran, membeli barang hantaran, membeli bunga telur atau apa-apa buah tangan untuk tetamu, menempah mak andam beserta pelamin, baju dan hiasan perkahwinan. Pasangan hanya berbelanja RM300 sebagai mas kahwin atau mahar berbanding RM50,000 untuk yang lain-lain sedangkan ia hanya adat, bukannya wajib. Malah ia boleh menimbulkan riak kerana rasa ingin menunjuk-nunjuk dan pembaziran.

Menurut Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Melaka 2002 mas kahwin adalah pembayaran kahwin yang wajib dibayar di bawah Hukum Syarak oleh suami kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan, sama ada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran, atau berupa sesuatu yang menurut Hukum Syarak, dapat dinilai dengan wang. Bagi memastikan suatu perkahwinan itu sah berlaku dan memenuhi kehendak hukum syarak, pasangan hendaklah diakadnikahkan oleh wali atau oleh pendaftar dengan kebenaran wali dan disaksikan oleh dua saksi. Pasangan mestilah seorang lelaki dan seorang perempuan dan pengantin lelaki hendaklah membayar mas kahwin kepada pengantin perempuan. Alangkah mudahnya majlis pernikahan tersebut dan hari ini pasangan telah boleh bernikah dengan mempunyai minimum RM500 kerana jika maharnya RM300, upah nikah dan sedikit yang lain, pasangan boleh diakadnikah dengan selamat. Tentunya ramai yang berkata "tidak mungkin" kerana hari ini hantaran mencecah RM20,000 (bagi seorang anak gadis yang berkelulusan ijazah pertama tidak termasuk artis, orang kenamaan dan sebagainya). Itu tidak termasuk harga barang hantaran seperti cincin pertunangan dan cincin perkahwinan (ada juga yang memberi rantai dan gelang emas) kasut, baju, bag tangan, minyak wangi dan lain-lain barangan sokongan sebagai hantaran.

Ada pasangan berbelanja RM5,000 ke 10,000 untuk hantaran sahaja. Majlis kenduri jika berlangsung di hotel, kosnya kepada berapa jemputan dan jenis makanan yang dihidangkan dan tidak kurang daripada RM50,000. Barang-barang lain yang sangat mahal adalah pelamin, baju pengantin dan bunga telur dan hadiah kepada tetamu. Jika dijumlahkan dari bertunang hingga s akad nikah, ada pasangan membelanjakan RM100,000. Ada yang membelanjakan wang simpanan, ada yang membelanjakan duit ibu bapa yang bergadai bergolok untuk majlis anaknya kerana takut malu dan mahu menjaga air muka dan nama. Lebih malang, pengantin lelaki yang terpaksa meminjam wang bank, koperasi atau kawan kerana wang simpanan tidak mencukupi. Ramai yang terpaksa bertunang lama kerana perlu mengumpul wang. Lebih malang, bayaran pinjaman belum habis dibayar, isteri dah minta cerai. (Utusan Malaysia melaporkan statistik perceraian yang meningkat dan dan 20peratus yang bercerai baru berkahwin lima tahun.)

Menurut kajian, lelaki berkahwin pada usia 28 tahun dan wanita 26 tahun dan adakah ini bermakna pasangan lambat berkahwin kerana faktor kos perkahwinan yang sangat mahal. Perkahwinan adalah isu jodoh dan kita perlu sentiasa ingat bahawa jodoh pertemuan adalah hak Allah. Memang ramai wanita berkahwin lambat kerana kebanyakan wanita berpendidikan tinggi. Umur minimum tamat ijazah pertama universiti adalah 23-24 tahun dan bagi yang membuat diploma adalah 21 tahun. Bagi yang wanita perkahwinan bergantung kepada jika ada orang masuk meminang tetapi bagi lelaki sama ada dia mampu untuk meminang.

Jika tamat belajar mereka berumur 24 tahun dan dengan gaji RM3,000 ke 4,000 sebulan, dengan membayar PTPTN, pinjaman kereta dan perbelanjaan harian, mereka mungkin dapat menabung RM1,000 sebulan. Jika perbelanjaan perkahwinan (hantaran sahaja RM15,000) mereka perlu menabung 15 bulan. Jika anggaran perbelanjaan perkahwinan itu RM50,000 maka mereka hanya boleh berkahwin selepas 50 bulan bekerja (iaitu empat tahun) dan tentulah usia perkahwinan menjadi 28 tahun. Alangkah baiknya simpanan RM50,000 itu dijadikan wang muka membeli rumah dan pasangan boleh terus tinggal di rumah sendiri selepas berkahwin. Memang kos perkahwinan telah naik tetapi itu bukan alasan melewatkan perkahwinan. Ibu bapa perlu ada transformasi pemikiran daripada mahu mengadakan majlis besar-besaran kepada melihat anak berumahtangga tanpa hutang dan memulakan kehidupan rumahtangganya tanpa riba. Tepuk dada tanya selera.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JANUARI 2011

ISU ANTARABANGSA : TEGAS TERHADAP PESERTA 901

Oleh NURUL ANUAR KARI


Amaran keras, peringatan dan 'nasihat' pasukan keselamatan kepada golongan yang gila mengadakan perhimpunan haram di jalanan nyata sekali umpama mencurah air ke daun keladi. Bukan sahaja tiada kesan akibat ketaksuban golongan itu yang umpama dirasuk sehingga mengikut sahaja segala arahan 'penulis skrip', rakyat jelata juga semakin marah dengan sikap berlembut pihak berkuasa tanpa sebarang tindakan nyata dari sudut perundangan. Negara ini mempunyai pasukan keselamatan dengan kelengkapan terkini, pasukan pendakwaraya terbaik, undang-undang yang jelas dan Perlembagaan yang utuh. Maka, di manakah silapnya perlakuan 'songsang' di jalanan ini masih berterusan dan tiada yang dikenakan tindakan sehinggakan mula merebak di kalangan mahasiswa semula? Dari perhimpunan pertubuhan haram perkauman, parti politik menyorok di sebalik tuntutan pilihan raya, golongan mengamalkan seks songsang, warga Majlis Peguam sehinggakan pelajar universiti, tiada yang diambil tindakan nyata dan rakyat semakin hari semakin hilang kepercayaan kepada pihak-pihak diamanahkan jawatan yang mampu dan sepatutnya bertindak.

Bagi pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu A. Aziz, perkembangan mutakhir ini secara umumnya kerana keadaan masyarakat yang memberi lebih ruang untuk 'kebebasan'. Menurut beliau, tindakan kerajaan kini juga umpama mahu melonggarkan lagi undang-undang melalui pindaan Seksyen 27 Akta Polis serta Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang darurat serta pengenalan Akta Perhimpunan Aman 2011. "Undang-undang membolehkan kita mengambil tindakan tetapi kerajaan sendiri seperti menyokong tindakan kumpulan tersebut apabila tidak mengambil tindakan tegas. Bukannya pendakwa raya tidak mahu mengambil tindakan tetapi mereka yang tidak menyokong demonstrasi jalanan hampir tiada cara lagi untuk bertindak dari sudut perundangan," katanya. Tambahnya, Akta Ketenteraman Awam yang pernah dibangkitkan sebelum ini mungkin dapat digunakan tetapi malangnya ia tidak menjelaskan sejauh mana kuasa polis untuk bertindak dengan tegas dan berkesan.

Akta Ketenteraman Awam juga jelasnya, hanya meliputi kawasan yang ditetapkan Menteri Dalam Negeri sebagai kawasan berbahaya kepada ketenteraman awam dan lebih sesuai untuk menentang aktiviti komunis atau gengster di kawasan hitam. Beliau mendakwa, polis kini tidak boleh membuat apa-apa kerana tiada lagi platform sesuai untuk melindungi tugas mereka dalam sistem perundangan negara yang semakin liberal. "Sistem yang semakin liberal umpama kita terlalu memberi muka kepada pihak terbabit tetapi di negara luar juga ada peringkat-peringkat perubahan pendekatan perundangan serupa. Dahulu dunia banyak menggunakan cara konfrontasi, kini lebih kepada perbincangan dan toleransi sejajar dengan menjaga hak 'kebebasan'," jelasnya. Shamrahayu berpendapat transformasi kepada sistem perundangan lebih liberal amat memerlukan pemahaman masyarakat umum dan kematangan orang awam yang akan turut serta secara aktif kelak. "Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman merupakan contoh proses negara memahami kehendak rakyat dan mengimbangi perkembangan semasa. Namun, bila Majlis Peguam sendiri bertindak ke jalan raya menunjukkan seolah-olah rakyat yang mahu cara terlalu liberal, mahu bebas sepenuhnya dan polis hanya boleh 'tunggu dan lihat'," ujarnya.

Tegas beliau, langkah 'cuba dahulu' dalam menetapkan sistem perundangan baru juga tidak sesuai dan berbahaya kerana perlu melihat kepada tahap pemahaman dan kematangan rakyat terlebih dahulu. Selain itu, beliau juga tidak menyokong campur tangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam menentukan sesuatu perhimpunan boleh diadakan atau tidak. "Biarlah pasukan keselamatan menentukannya berdasarkan budi bicara polis terhadap ancaman ketenteraman awam tanpa campur tangan parti politik. "Perhimpunan haram yang dijangka akan diadakan pada 9 Januari ini, jika hanya demi kepentingan individu adalah tidak adil kepada rakyat tetapi jika KDN campur tangan, rakyat akan melihatnya sebagai polis bertindak di bawah arahan parti politik pula," tegasnya. Bagaimanapun, Shamrahayu memahami walau setegas mana sekalipun polis bertindak dan menggunakan apa jua sudut perundangan, mungkin akan memakan diri hasil implikasi pembangkang cuba mengheret tindakan pasukan keselamatan ke sudut negatif.

Presiden Persatuan Pegawai-Pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa), Mohd. Jamil Mohd. Hassan pula menolak pandangan pihak polis telah hilang kuasa untuk bertindak akibat pemasuhan dan pindaan perundangan sedia ada. "Polis bukannya hilang kuasa tetapi menunggu kelulusan undang-undang baru di Parlimen yang lebih selesa kepada semua pihak dan dapat menentang dakyah 'penjenayah-penjenayah yang sedang bermaharajalela' kerana kelemahan undang-undang sedia ada. "Polis telah menguatkuasakan undang-undang sedia ada dengan cemerlang dan banyak kes dapat diselesaikan dengan pantas tetapi tindakan susulan perlu digalas dan dikendali pihak pendakwaan pula. "Sesiapa pun tidak diberi keistimewaan tetapi memang tidak pernah berlaku ada orang berani berkumpul menentang undang-undang. Perhimpunan haram umpama yang cuba diadakan pada 9 Januari ini tidak seimbang dengan sebuah negara demokratik tetapi malangnya masih ada rakyat tidak dapat berfikir secara mendalam," ujarnya. Mohd. Jamil mempersoalkan tujuan demonstrasi tersebut dan meminta pihak yang mahu menyertainya berfikir sama ada tindakan mereka mampu mengubah keputusan di mahkamah. "Keputusan mahkamah mengikut undang-undang sedia ada dan kita pun belum tahu apakah yang bakal diputuskan hakim. Dengan kedegilan untuk tetap menganjurkan perhimpunan haram itu menggambarkan pihak berkenaan merasakan dirinya rasa bersalah sebelum keputusan diumumkan lagi," katanya.

Walau apa pun cara dipilih pihak terbabit, beliau mewakili anggota Respa merayu pihak polis bertindak dengan penuh ketegasan kali ini. Tegasnya, polis tidak terikat dalam mengambil tindakan dan tidak perlu memberi muka kepada sesiapa pun dalam melaksanakan peruntukan undang-undang kerana tidak mahu perkara sama berulang lagi. "Menjadi tugas polis menjaga keharmonian dan ketenteraman awam, tapi kalau tidak bertegas, tidak tahulah. Selain itu, pihak pendakwaan juga perlu selaraskan tindakan dengan ketegasan serupa ke mahkamah," ujarnya. Jika perbuatan melanggar undang-undang dan mengganggu ketenteraman awam terus dibiarkan tanpa hukuman, rakyat yang berkecuali akan berasa semakin kecewa terhadap mereka yang memegang amanah dan hak untuk bertindak. Sememangnya sudah dijangka pihak terbabit sudah mempunyai skrip dan pelan sokongan jika pihak berkuasa cuba mematahkan taktik mereka. Namun, janganlah dibiarkan kumpulan minoriti pengacau terus membuat onar dan berlagak lebih dominan daripada majoriti yang memberi amanah dan kuasa kepada pemerintah dan pihak berkuasa.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
5 JANUARI 2011

ISU ANTARABANGSA : ARAB SAUDI PENYELAMAT EKONOMI AMERIKA SYARIKAT

PENULIS ialah GeoStrategis Institut GeoSpatial UTM dan ahli bersekutu Majlis Profesor Negara


Sememangnya tidak menghairankan apabila Kongres Amerika Syarikat (AS) meluluskan penjualan 84 jet pejuang F-15SA yang menelan belanja AS$30 bilion kepada Arab Saudi kerana itu adalah sebahagian daripada persetujuan yang telah dicapai tahun lepas yang mengikat kedua-dua negara. Persetujuan pertahanan yang dianggap paling lumayan kepada AS kerana ia bernilai AS$60 bilion sementara bagi Arab Saudi pula akan mempunyai pertahanan yang mantap kerana selain F-15, negara pengeluar minyak itu juga akan menerima helikopter tempur Apache dan peluru berpandu dalam tempoh 10-15 tahun akan datang. Memang benar F-15SA yang akan diterima Riyadh bukan jet pejuang yang tercanggih dalam kelas yang sama tetapi pengumuman yang dibuat oleh Presiden Barack Obama ketika beliau sedang bercuti di Hawaii menimbulkan banyak persoalan kerana White House seolah-olah cuba mengejar sesuatu untuk memperolehi kesan yang paling maksimum. Presiden Obama menegaskan penjualan terbaru ini adalah manifestasi kepada tiga perkara utama iaitu pengamalan dasar luar, keselamatan dan ekonomi. Perlu ditekankan juga kos AS$30 bilion bukan sahaja merangkumi penghantaran 84 F-15SA tetapi juga menaik taraf 80 F-15 yang sedia dimiliki oleh tentera udara Arab Saudi.

Sejak tercetusnya apa yang dipanggil revolusi rakyat Arab sehingga tumbangnya diktator Tunisia, Mesir dan Yemen, hubungan di antara Washington dan Riyadh dikatakan agak tegang terutama sekali reaksi AS yang begitu kritikal terhadap cara jiran dan sekutu Arab Saudi iaitu Bahrain menangani bantahan rakyatnya. Perlu diingatkan bahawa Riyadh telah menghantar tentera untuk mengekang bantahan rakyat Bahrain yang rata-rata daripada fahaman Syiah. F-15SA boleh dianggap sebagai gula-gula untuk berbaik semula dengan Arab Saudi kerana bagi AS, negara tersebut begitu strategik untuk menjaga kepentingan mereka di dunia Arab. Sebab itu apabila Presiden Obama menegaskan penjualan jet pejuang F-15SA adalah untuk kepentingan dasar luar AS, dalil tersebut ada kebenarannya. Mungkin ramai juga yang terpengaruh dengan hujah Presiden Obama yang mengetengahkan kepentingan keselamatan sehinggakan Arab Saudi memerlukan 84 jet pejuang yang baharu. Sebab itu pengumuman tersebut dilihat tergesa-gesa kerana Washington mahu mencuri peluang ketegangan yang disabitkan oleh Iran yang mengugut untuk menutup Selat Hormuz.

Seperti lazimnya ugutan tersebut telah digunakan oleh AS untuk memperkuatkan hujah bahawa Iran adalah ancaman kepada keamanan dunia kerana Selat Hormuz merupakan laluan penting sebab lebih dari 40 peratus bekalan minyak dunia menggunakan laluan selat tersebut. Jika Iran dianggap ancaman kepada keamanan, timbul keraguan terhadap andaian tersebut kerana selain Arab Saudi, Iraq juga bakal menerima sejumlah peralatan ketenteraan yang bernilai lebih dari AS$11 bilion. Secara logiknya Iraq boleh dianggap sebagai kekangan kepada cita-cita Iran kerana kedua-dua negara tersebut sememangnya seteru dan pernah berperang selama hampir satu dekad lamanya. Tetapi setelah tumbangnya Parti Baath Saddam Hussein, Iraq pada hari ini lebih condong kepada pengaruh Syiah Iran terutama sekali setelah ketiadaan tentera AS. Perdana Menteri Nuri al-Maliki umpamanya telah mempergunakan tentera Iraq yang kebanyakannya dari fahaman Syiah untuk menekan rakyat Sunnah Iraq. Perlu ditekankan agak sukar bagi Iran untuk menyekat laluan Selat Hormuz kerana kehadiran Armada Kelima Tentera Laut AS yang berpangkalan di Bahrain sudah cukup untuk membuatkan Teheran berfikir banyak kali.

Sebab itu ramai yang beranggapan bahawa penjualan F-15SA bukan disebabkan oleh pengamalan dasar luar atau isu keselamatan rantau Asia Barat, tetapi lebih merupakan untuk menjaga kepentingan politik tempatan AS. Lebih spesifik lagi ialah F-15SA bakal menyelamatkan Presiden Obama menjelang pemilihan presiden pada bulan November akan datang. Sebab itu diandaikan pengumuman yang dibuat oleh Presiden Obama ketika beliau sedang bercuti bukan kerana ketegangan di Selat Hormuz tetapi disebabkan pemilihan calon presiden Parti Republikan baru sahaja bermula di Iowa dan akan diikuti di New Hampshire minggu hadapan. Isu yang gemar digunakan oleh calon Republikan adalah keadaan ekonomi yang lembab di bawah pentadbiran Obama terutama sekali angka pengangguran yang telah mencecah sehingga 10 peratus. Penjualan F-15SA kepada Arab Saudi telah membuntukan isu perbahasan calon Republikan kerana dianggarkan 50,000 pekerjaan baru akan diwujudkan. Ini adalah kerana pembangunan F-15SA akan melibatkan hampir 600 pembekal dari 44 negeri dalam AS. Pekerjaan baru yang bakal diwujudkan bukan sahaja terhad kepada sektor aeroangkasa tetapi merangkumi segenap rantaian sektor pembuatan.

Dari segi kesan pulangan kewangan pula, dianggarkan sebanyak AS$3.5 bilion akan disumbangkan kepada kitaran ekonomi AS setiap tahun. Kesan paling ketara terhadap perolehan aset ketenteraan terbaru Arab Saudi bukannya memberi kelebihan kepada isu pengamalan dasar luar kerana hubungan rapat kedua-dua negara sentiasa akrab walaupun terdapat satu ketika berlakunya perselisihan pendapat. Hakikatnya kedua-dua negara saling memerlukan antara satu sama lain. Begitu juga dengan ugutan Teheran untuk menutup laluan Selat Hormuz mudah ditangani oleh Armada Kelima AS dan bukannya dengan jet pejuang milik jiran Iran. Seperti lazimnya penjualan senjata AS tidak kira kepada negara yang sememangnya mempunyai limpahan wang yang lumayan seperti Arab Saudi atau pun negara yang baru pulih dari kesangsaraan seperti Iraq, tujuannya hanya untuk memakmurkan ekonomi AS terutama sekali yang berkaitan dengan industri pertahanan. Makmurnya industri tersebut maka secara langsung akan menceriakan ekonomi AS kerana kaitannya merangkumi kesemua sektor ekonomi yang lain.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JANUARI 2011

ISU SOSIAL : REALISASIKAN 1 MALAYSIA 1 KOMUNITI SELAMAT

TAN SRI LEE LAM THYE
Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH)


Utusan Malaysia melaporkan pada 1 Januari ketika seluruh negara menantikan detik menyambut Tahun Baru 2012, satu nahas ngeri meragut nyawa tujuh remaja berlaku di kilometer 9.6 Jalan Sitiawan-Teluk Intan dekat Seri Manjung, Perak. Kemalangan ngeri tersebut betul-betul menyayat hati kita. Sebelum tragedi tersebut juga telah berlaku beberapa kamalangan tragik baik pun di jalan raya atau di tempat kerja. Biarlah Tahun Baru 2012 bermula dengan setiap rakyat berazam untuk menjadikan Malaysia tempat yang lebih selamat untuk semua - selamat bukan sahaja daripada pengganas, jenayah dan keganasan tetapi juga daripada tragedi yang terhasil daripada tingkah laku kita sendiri sama ada di jalan raya, di kawasan kediaman ataupun di tempat kerja. Hakikatnya bahawa tanah runtuh, banjir kilat dan jalan-jerlus termasuk jalan berlopak adalah kejadian yang kerap berlaku kerana kegagalan kita untuk membudayakan penyelenggaraan dan keselamatan sebagai satu cara hidup.

Kita juga perlu sedar bahawa apa-apa tindakan yang mengakibatkan kepincangan dan kemusnahan alam sekitar akan memberi kesan yang amat buruk. Apa yang perlu diberi perhatian segera ialah kebimbangan terhadap rekod kemalangan jalan raya di Malaysia yang menggambarkan tahap keselamatan jalan raya yang dahsyat berdasarkan 6,000-7,000 kes kematian di jalan raya setiap tahun. Jelas sekali ia adalah pembuka mata kepada semua, pengusaha pengangkutan awam, pemandu bas, pengguna jalan raya dan pihak berkuasa untuk mengambil tindakan dan tanggungjawab sepenuhnya demi menjadikan jalan raya dan lebuh raya kita lebih selamat. Marilah kita semua berusaha ke arah merealisasikan 1 Malaysia 1 Komuniti Selamat di mana budaya keselamatan tersemai dalam setiap kehidupan rakyat Malaysia. Takrif "Komuniti Selamat" ialah orang ramai hidup, bekerja dan bermain dalam persekitaran yang selamat.

Membangunkan budaya selamat boleh dicapai melalui pewujudan Komuniti Selamat. Pendekatan Komuniti Selamat menjadi titik penentu bagi pihak berkuasa, majikan dan pekerja sama ada perusahaan kecil atau besar, para pengamal keselamatan dan orang ramai yang berminat dalam hal ehwal kemasyarakatan, untuk membina sebuah komuniti yang selamat di mana mereka bekerja atau tinggal. Persekitaran yang selesa dan selamat untuk sekolah-sekolah akan meningkatkan keselamatan terhadap kanak-kanak sekolah. Mengamalkan budaya keselamatan jalan raya akan membantu menyelamatkan lebih banyak nyawa di jalan raya kita. Masyarakat yang membudayakan keselamatan akan memberi faedah kepada negara dalam pelbagai cara. Program "Komuniti Selamat" adalah merujuk kepada pendekatan pembangunan dan capaian kemasyarakatan. Ia merupakan pembangunan bersepadu membudayakan keselamatan dalam komuniti yang meliputi keselamatan jalan raya, keselamatan di tempat kerja, keselamatan sekolah, keselamatan rekreasi, pencegahan jenayah dan sebagainya. Program yang berkesan boleh dicapai melalui sinergi inisiatif keselamatan dan kesihatan kumpulan-kumpulan masyarakat yang berbeza, syarikat-syarikat tempatan, perniagaan, organisasi, persatuan, sekolah-sekolah, penyedia penjagaan kesihatan, agensi-agensi kerajaan dan kumpulan perkhidmatan yang lain.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
6 JANUARI 2011