Profesor
Madya Dr. Sivamurugan Pandian
Penganalisis
politik, Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan,
Universiti
Sains Malaysia.
Utusan
Malaysia Online, 2 April 2015
Media
sosial kini menjadi tarikan utama untuk menyalurkan, menyampai dan mempengaruhi
kepercayaan dan keyakinan serta persepsi terhadap pelayar alam maya ini. Namun,
ada juga yang menyoal sejauh manakah ‘agenda setting’ media ini
bertanggungjawab ke atas lontaran idea, isu mahupun berita yang mahu
diketengahkan atau disensasikan serta menerokai penanda aras untuk menilai
potensi kepercayaan dan keyakinan ke atas apa sahaja yang dimuat naik di alam
maya ini.
Pengaruh
media sosial amat besar dan tiada sesiapa yang mampu menyatakan bahawa dalam
dunia tanpa sempadan ini, media ini tidak relevan ataupun perlu sekatan. Adakah
pengendali media bertanggungjawab atau pengamal media terutama mereka yang
aktif menggunakan platform media sosial menggunakannya dengan tujuan dan
matlamat yang mempunyai kecenderungan untuk meningkatkan fahaman ke atas
sesuatu isu atau landasan untuk menyebar, mendekati dan menanam nilai-nilai
songsang yang boleh mengganggu keselamatan, kesejahteraan dan kehidupan berukun
terbina sekian lama dalam kalangan sesetengah daripada kita, sebagaimana
kritikan ke atas media ini.
Sejarah
media sosial menunjukkan tidak bermula dengan Facebook walaupun ramai
mengandaikan sedemikian. Media ini sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan
masyarakat moden sejak lewat 1970-an dengan penggunaan ‘usernets’ terutama
untuk menghantar artikel atau berita ke ‘newsgroups’. Selepas itu, kita melihat
berbagai inovasi dan reformasi industri teknologi media sosial sehingga lahirnya
perbualan di alam maya melalui IRC (Internet Relay Chat) serta instant
messaging, melayari halaman untuk mencari pasangan dan forum online yang
dianggap antara evolusi jaringan sosial.
Pada
awal tahun 2000, pembangunan besar di dalam jaringan sosial dan media sosial
menjadi semakin ketara. Lahir Friendster, Hi5, Linkedln, MySpace dan pada 2008,
Facebook menjadi yang paling popular sebagai halaman jaringan sosial untuk
pelajar, ahli perniagaan dan akhirnya untuk semua. Media sosial tidak terhenti
sekadar untuk perkongsian jaringan hubungan sosial kerana kemudiannya sudah
menjadi tempat perkongsian gambar, video dan kandungan multimedia lain yang
dianggap sebagai antara aktiviti yang sangat digemari dalam amalan pengamalnya.
Ini termasuk Photobucket, Flickr, Instagram dan pada 2005,
YouTube
menjadi halaman yang popular untuk berkongsi video. Revolusi media sosial tidak
terhenti di sini kerana pada 2006, muncul Twitter yang diguna untuk
mengemaskini berita terkini yang menjadi norma baru media sosial. Ada pelbagai
aplikasi muncul dan sama ada menjadi popular atau sebaliknya, namun media
sosial kini dianggap mempunyai pengaruh yang cukup besar dalam kebanyakan
aktiviti sehingga memadam ruang peribadi dan memperluaskan ruang awam.
Persekitaran,
pendidikan dan rasa tanggungjawab memberi makna ke atas pengaruh media sosial
ini. Dalam berhadapan persekitaran yang berubah, media sosial berhadapan dengan
dilema keadaan di luar kawalan ruang yang bersifat peribadi kerana andaiannya
adalah bebas digunapakai untuk sebarang berita. Kebebasan mutlak sukar untuk
media sosial walaupun itu adalah realiti sebagaimana dalam lingkungan Malaysia
melainkan wujud etika saringan sendiri tanpa menggunakan elemen keselesaan
sendiri sebagai penanda aras.
Mereka
yang melakukan kajian bersifat etnografi barangkali faham bagaimana untuk
meneliti sesuatu nilai atau norma dari sudut pandangan kumpulan sasar yang
dikaji dan bukan dari sudut pengamatan pengkaji semata-mata; sepatutnya itu
juga menjadi asas amalan pengamal media sosial. Ilmu dan pembinaan
tanggungjawab akan mendasari perkembangan media sosial ini. Ini kerana pengaruh
media sosial semakin hari semakin kuat dan dikhuatiri satu hari nanti kita
tidak dapat mengawalnya terutama dari sudut apa yang dilontarkan dan reaksi
dalam ruangan-ruangan yang tidak membina tetapi melahirkan kebimbangan ke
manakah arah tuju pengaruh media sosial ini? Ada kumpulan ditugaskan untuk
bertanggungjawab dalam membina dan mempengaruhi persepsi sebagaimana pendekatan
‘cybertroopers’ ataupun ‘keyboard warriors’; nama jolokan yang diberi oleh
mereka yang melihat tindakan dan gerak balas kumpulan ini.
Tidak
dinafikan media sosial merupakan antara mekanisme atau alat yang terbaik untuk
mendalami ilmu, melayari pelbagai tuntutan persekitaran serta rutin harian kita,
namun ia tidak boleh menggadai maruah, jati diri dan identiti seseorang. Pembunuhan
karakter, kritikan ke atas agama dan etnik, sifat perjuangan songsang dan lebih
daripada itu kesediaan untuk meninggalkan fitrah manusia dilahirkan untuk
saling kenal, hormat dan faham seolah-olah semakin luntur akibat desakan
persekitaran yang bertujuan membentuk apa yang dinamakan oleh Benedict Anderson
sebagai ‘imagined community’ tetapi kini di alam maya. Ada yang mahu menukar
identiti diri yang tidak dapat dinikmati di alam realiti sebagaimana ada yang
menunjukkan keberanian luar biasa di alam maya dari alam sebenar.
Sebagai
pelayar atau pengamal media sosial, kita harus boleh melakukan yang terbaik
demi mempertahankan kesejahteraan dan kehidupan berukun terutama dalam konteks
masyarakat rencam Malaysia. Kita harus boleh bersama dalam pelbagai isu
termasuk isu bagaimana media sosial diguna untuk berkomunikasi dan akhirnya
wujud pelbagai salahlaku seperti penipuan mencari pasangan, pemerdagangan,
amalan songsang, pengambilan anggota ajaran radikal dan ekstremis, urus-niaga
dadah dan barangan haram, pengkaderan anggota geng, kegiatan jenayah walaupun
waktu yang sama, media sosial membolehkan pelbagai aktiviti sihat dalam
pembentukan jaringan perniagaan dan perhubungan serta perkongsian maklumat.
Lihat
apa yang berlaku kepada beberapa berita yang tidak mendapat kesahihannya
terlebih dahulu seperti pembunuhan karakter ke atas Perdana Menteri dan
keluarga; pemimpin parti pemerintah mahupun pembangkang dan terbaru berita
kematian bekas Perdana Menteri Singapura yang didahulukan dari tarikh sebenar
kematian beliau. Terlalu banyak untuk disenaraikan terutama tatkala pilihan
raya dan kini seolah-olah sudah menjadi rutin biasa di mana yang benar boleh
menjadi palsu dan yang palsu boleh menjadi benar dari kreativiti pemikiran dan
cara pengolahan.
Begitu
juga dengan apa yang sedang dilalui oleh watak dalam video pendek keluaran BFM
berhubung dengan hukum hudud serta penggunaan semula beberapa video dari
ceramah lama politik untuk sama ada mengaibkan pemimpin ataupun parti politik.
Jika semuanya dibuat dari garis mata politik, maka di manakah hala tuju sebenar
negara bangsa ini? Apakah kita masih menguji kematangan walaupun tahu
sebenarnya isu berkaitan agama dan etnik tidak akan dikompromi.
Alam
maya boleh mempengaruhi kehidupan dan keputusan yang seringkali kita buat;
tetapi biar alam realiti mendahului alam maya kerana pembentukan komuniti alam
maya juga perlu memahami nilai sebenar alam di luar media sosial supaya kita
boleh bertanggungjawab bersama ke arah pembinaan negara bangsa yang dihuni oleh
masyarakat kelas satu di negara kelas pertama yakni dengan kemudahan dan
infrastruktur sebagaimana negara maju termasuk peralatan canggih komunikasi dan
teknologi; masyarakat kelas satu dirujuk kepada masyarakat yang ada ilmu,
kemahiran dan kebolehan tetapi kesemuanya diselaputi dengan nilai karakter
mulia.