15 Mac 2012

ISU UMUM : CADANGAN PEMANSUHAN HUKUMAN MATI PERLU DIPERHALUSI DARI SEMUA SUDUT

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES


Hutang nyawa dibalas nyawa. Tiada hukuman lain yang mampu menebusnya. Itu yang dapat disimpulkan daripada kata-kata ibu kepada Nurul Nadhirah Abdullah, kanak-kanak malang yang disahkan dibunuh dan dibakar setelah hilang dari rumahnya hampir dua minggu lalu. Wanita itu juga tidak akan memaafkan orang yang bertanggungjawab ke atas kematian anaknya yang lebih dikenali sebagai Dirang dan mahu si pelaku, dikenakan hukuman yang setimpal dengan kesalahan dilakukan. Hukuman yang paling memuaskan hati keluarga Allahyarham Dirang, hanyalah hukuman gantung sampai mati. Di Malaysia, dengan peningkatan kadar jenayah, saya merasakan cadangan sesetengah pihak agar hukuman mati dimansuhkan belum sesuai pada peringkat ini. Ia juga dilihat seolah-olah meminggirkan sensitiviti keluarga yang dirundung malang itu.

Jika pendekatan itu diterima pakai dalam kes-kes melibatkan kematian tragis seperti pembunuhan, hukuman berbentuk pampasan mahupun pemenjaraan dilihat masih sukar untuk diterima apatah lagi dilaksanakan. Pernah dalam kes-kes bunuh berprofil tinggi, ada suara-suara berunsur dendam diluahkan oleh keluarga mangsa, jika si pelaku tidak mati di tali gantung (terlepas hukuman mati), mereka akan pastikan si pelaku akan 'mati' dengan apa jua cara sekalipun. Dalam situasi ini, jika tiada hukuman mati, si pelaku mempunyai potensi untuk mengulangi kesalahan tersebut terhadap orang lain pula apabila dibebaskan kelak. Meskipun seandainya kenyataan itu meleset, namun masyarakat umumnya akan berasa terancam dan dibelenggu ketakutan sekiranya pembunuh masih berkeliaran kerana tidak 'disimpan selamat' di tempat yang sepatutnya.

Hukuman mati telah wujud dalam sejarah kemanusiaan. Pada zaman silam, bukan sahaja hukuman mati wujud malahan ia dijalankan dengan pelbagai cara yang 'kreatif'. Salah satu bantahan terhadap hukuman mati adalah, ia (hukuman) tidak akan dapat diperbetulkan jika pada akhirnya dikesan berlaku kesilapan. Selain itu, bantahan juga kedengaran apabila ada yang mengatakan hanya Tuhan yang berhak menentukan hidup atau mati seseorang. Namun begitu, salah satu cara bagi mengelakkan daripada berlakunya kesilapan, negara ini mempunyai proses rayuan sebanyak dua kali. Selain proses rayuan di mahkamah, terdapat juga proses yang dikendalikan oleh Lembaga Pengampunan bagi menjamin hak tertuduh.

Sudah menjadi lumrah, pihak yang menjadi mangsa sesuatu perlakuan jenayah itu menuntut hukuman semaksimum mungkin seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang. Misalnya, individu yang hilang sebelah matanya seboleh-bolehnya mahukan pesalah itu dibutakan kedua-dua belah matanya. Jika persoalan ini diajukan kepada pengamal undang-undang, mereka berpendapat isu pemansuhan hukuman mati ini perlu dilihat dalam dua konteks yang berbeza. Iaitu adakah hukuman gantung boleh mengelakkan (deterrent) bakal pesalah masa hadapan atau mampu mencegah kesalahan membabitkan jenayah berat seperti bunuh. Konteks kedua pula, seandainya ia dimansuhkan, adakah kesalahan sebegini akan berleluasa.

Peguam Salim Bashir berkata, sehingga kini ramai yang berdebat tentang isu ini misalnya ada yang berpendapat, kita sebagai manusia tidak berhak mengambil nyawa, ada pula yang menyatakan nyawa perlu diganti dengan nyawa. Beliau pula berpendapat, ada beberapa kesalahan berat yang memerlukan kajian sama ada hukuman gantung itu perlu. Misalnya pengedaran dadah yang boleh diganti dengan hukuman penjara. Manakala bagi kesalahan melibatkan jenayah kejam seperti bunuh, katanya, maka kajian yang lebih terperinci dari semua sudut diperlukan sebelum pemansuhan dibuat.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
15 Mac 2012

ISU SOSIAL : BELIA MALAYSIA DILAMBUNG TSUNAMI JEPUN

Oleh AKHRAMSYAH MUAMMAR UBAIDAH SANUSI
PENULIS ialah Pengerusi, MAYC Global Relief


Antara tanggungjawab utama mana-mana pemimpin organisasi belia adalah melaksanakan program membina jati diri, mengasuh nilai-nilai murni seperti budi pekerti dan mendedahkan golongan muda kepada ilmu serta pengalaman yang tak dapat dikecapi dengan usaha peribadi. Pada 16 Oktober tahun lepas, 20 belia sukarelawan dari kelab-kelab gabungan MAYC seluruh negara telah ke Jepun untuk menyertai kerja-kerja pemulihan pasca tsunami yang melanda pesisir timur laut Pulau Honshu pada 11 Mac 2011. Pemergian mereka ke Jepun selama 10 hari adalah hasil kerjasama MAYC Global Relief bersama rakan NGO kami di Jepun, Peace Boat. Sepanjang masa di Jepun, para sukarelawan Malaysia bertindak bukan sekadar tenaga kerja tugas pemulihan, tetapi juga secara langsung mengharumkan nama baik negara sambil menaikkan semangat para penduduk setempat yang melihat golongan belia dari negara asing pun sedia berganding bahu membantu mereka dalam usaha baik pulih, walau tujuh bulan sudah berlalu sejak bencana melanda.

Bencana kekadang melanda di setiap penjuru dunia dan lazimnya, sukarelawan dari Malaysia menumpukan usaha dan sumbangan pemulihan ke negara-negara membangun atau serantau.

Namun MAYC Global Relief memilih untuk menghantar sukarelawan ke Jepun. Kami laksanakan tugas ini atas dasar memupuk nilai membalas budi dengan mengirim tenaga kerja seberapa mampu kepada sebuah negara dan masyarakat yang amnya telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara kita sejak merdeka lagi. Jepun sebagai negara yang kaya serta maju teknologinya, tidak memerlukan apa-apa sumbangan peralatan mahupun kewangan untuk membaik pulih kawasan yang dilanda tsunami. Tetapi apa mereka benar-benar kekurangan adalah tenaga kerja belia untuk melaksanakan kerja-kerja yang sudah pun dikenal pasti. Sesungguhnya, sumbangan negara bangsa Jepun menjangkau lebih dari apa yang dikecapi oleh rakyat Malaysia amnya hasil dari pelaburan ekonomi mahupun perpindahan teknologi dari syarikat-syarikat terkemuka negara tersebut. Sejak mantan Naib Presiden MAYC, Tun Dr Mahathir Mohamad, mengemukakan Dasar Pandang Ke Timur sebagai salah satu dasar pembangunan negara, MAYC telah menerapkan nilai Bushido kepada ahli-ahlinya melalui pendekatan MENJAROH.

MENJAROH, atau pendekatan MENtal, JAsad dan ROH, menerapkan ciri-ciri Amanah, Berani, Disiplin, Rajin serta Setia dalam program-program belia yang merangkumi aspek-aspek politik, ekonomi dan masyarakat. Kelima-lima ciri ini seiras dengan pembawaan Bushido yang diterapkan ke seluruh masyarakat Jepun dari zaman pra-Sengoku Jidai, yakni hampir 10 abad yang lepas, hinggalah ke sekarang, menerusi prinsip-prinsip koprat syarikat-syarikat gergasi seperti Mitsubishi, Mitsui, Sumitomo dan sebagainya. Maka budi yang dibalas oleh para sukarelawan MAYC Global Relief di kawasan tsunami adalah dari jasa penerapan nilai jati diri organisasi belia kami sendiri sepanjang lebih tiga dekad lamanya. Pada masa yang sama, ia juga memberikan peluang atau cara baru untuk golongan belia Malaysia merapatkan silaturahim dengan para belia Jepun. Sesungguhnya hubungan yang terjalin hasil bantuan pada masa mereka kesusahan kami harap akan menghasilkan talian yang utuh buat usaha jangka masa panjang.

Mengejar Ilmu, Menyelami Budaya

Manfaat tambahan yang juga dikecapi oleh sukarelawan ke Ishinomaki, Jepun tersebut adalah ilmu dalam bidang penyelenggaraan sukarela serta baik pulih bencana. Walau tempoh mereka ke sana hanyalah beberapa hari, ilmu yang ditimba dengan penyertaan dalam misi pertama ini sudah pun kami mula terapkan dalam rencana pembangunan organisasi MAYC Global Relief, termasuklah perancangan misi kedua kami ke sana yang dirancang untuk penghujung bulan April atau awal Mei tahun ini. Selain itu, kebetulan kerja-kerja pemulihan ekonomi yang melibatkan sukarelawan mendedahkan mereka kepada pengalaman yang tak mungkin dialami di negara sendiri. Contohnya, sukarelawan di Ishinomaki telah ditugaskan untuk membantu masyarakat nelayan mempercepatkan proses penyemaian tiram-tiram di pesisir pantai. Tugasan tersebut bukanlah ringan kerana cabaran fizikal, termasuklah menahan kesejukan yang tak lazim dirasai di Malaysia. Namun sukarelawan bersemangat hasil pengalaman baru yang dikecapi.

Sukarelawan juga dipupuk dengan budaya kerja Jepun yang berdisiplin tanpa mengira tugasan mahupun jawatan. Ini sebahagian daripada rencana jangka masa panjang MAYC Global Relief untuk membina organisasi yang menawarkan pengalaman bersukarela yang berlainan bagi golongan belia. Menurut Ketua Misi Pertama, Saiful Anuar Baig, "Sebagai sukarelawan MAYC Global Relief menggunakan pendekatan berlainan yakni pergi membantu selepas keadaan bencana sudah reda, tetapi masih ada lagi keperluan bantuan tenaga kerja belia untuk memulihkan kembali kawasan yang terjejas. Ini juga memberi peluang sukarelawan kami menimba ilmu dan pengalaman yang boleh dibawa pulang seperti proses mengitar semula sisa bencana tsunami yang diamalkan di Jepun." Walau tsunami amnya membinasakan, di Jepun kami harap pengalaman menyertai kerja baik pulih pasca tsunami ini melambung nilai kualiti dan taraf anak-anak muda kita ke tahap yang setanding dengan mana-mana kumpulan belia di peringkat global.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
15 Mac 2012

ISU PENDIDIKAN : TEKNIK MENGAJAR NEGARA MAJU WAJAR DICONTOHI UNTUK UBAH SISTEM PENDIDIKAN

Ruangan Minda Pengarang


Saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya sistem pendidikan negara dirombak sememangnya tepat pada masanya, seiring dengan arus perubahan dan pemodenan yang dialami negara. Sudah tentu ia sejajar dengan proses transformasi negara bagi melahirkan generasi muda yang mampu berfikir dan mempunyai kelebihan mengadaptasi ilmu bagi menghadapi cabaran akan datang. Sistem yang ada sekarang yang mengkehendaki pelajar menghafal mata pelajaran dan mengalihkannya ke kertas peperiksaan sudah lapuk ditelan zaman.

Ia tidak menggalakkan pelajar berfikir dengan secara kritis dan kreatif seperti yang diamalkan di pusat pengajian tinggi di negara maju. Seperti pernah dikatakan bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Prof Diraja Ungku Aziz sistem pendidikan yang baik haruslah menerapkan tiga nilai, iaitu kebolehan menulis dan membaca (literacy), kebolehan mengira (numeracy) dan ilmu berfikir (operacy). Kita bersetuju dengan pandangan Ungku Aziz bahawa dalam usaha mengkaji semula sistem pendidikan itu, adalah wajar kita melihat pengalaman negara lain. Walaupun tidak perlu meniru sepenuhnya, namun mungkin teknik mengajar yang digunakan negara maju yang terbukti berkesan boleh ditimba sebagai contoh dalam mewujudkan daya pemikiran kreatif dalam kalangan pelajar kita.

Kita mengakui walaupun sistem pendidikan negara sudah banyak memberi sumbangan besar kepada pembangunan dan kejayaan Malaysia, namun dunia pada masa depan adalah berbeza dan sebagai negara membangun, kita perlu membuat persediaan ke arah itu. Oleh itu penyediaan sumber manusia ke arah pencapaian Wawasan 2020 sudah pasti memerlukan pembaharuan dalam sistem pendidikan terutama cara kita belajar dan mengajar. Seperti ditegaskan Perdana Menteri, kira-kira 70 hingga 80 peratus jenis pekerjaan pada masa depan masih belum wujud sekarang. Dalam hubungan ini kita memerlukan kaedah bagaimana untuk menggunakan ilmu pengetahuan yang ada untuk menyelesaikan masalah dan mengamalkan pemikiran di luar kotak, yang bukan amalan rutin biasa.

Justeru Projek I-Think yang dilaksanakan kerajaan untuk memupuk kemahiran pemikiran tinggi dan inovasi pada peringkat sekolah rendah dan menengah seharusnya diperluaskan lagi bagi meliputi semua sekolah dalam masa terdekat. Menerusi program seumpama, adalah diharapkan keupayaan murid untuk memahami sesuatu konsep dan mengaplikasinya dapat membantu mereka menghadapi apa jua cabaran pada masa depan dengan lebih yakin tanpa sebarang keraguan. Ia adalah permulaan penting dalam menaikkan mutu sistem pendidikan negara sejajar dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Harian
15 Mac 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails