Polemik memandang rendah terhadap
kerjaya perguruan tidak pernah berakhir selagi masyarakat tidak bersikap matang
terhadap tugas mendidik anak bangsa. Semakin ramai bijak pandai yang tampil
untuk mengajar golongan guru tentang cara mendidik yang betul wahal mereka
menjadi sebegitu pun hasil didikan guru-guru mereka dahulu. Apa salahnya didikan
sekarang dan didikan zaman dahulu? Jika dahulu, rotan akan digunakan untuk
memberikan pengajaran kepada pelajar-pelajar yang nakal dan menimbulkan masalah
disiplin di sekolah. Kini, kenapa tidak boleh? Cadangan yang dikemukakan ialah
rotan tidak sesuai dengan perubahan zaman. Pelajar yang bersalah harus
diberikan kaunseling dan peluang kedua untuk berubah. Tindakan merotan hanya
akan menyakiti pelajar. Tindakan merotan tidak berkesan. Betulkah tidak
berkesan? Ataupun, andaian sebegini hanyalah andaian yang dibuat secara
memandai-mandai orang golongan bijak pandai. Mereka tidak ingat, mereka didik
oleh guru-guru mereka dengan cara sebegitu dahulu dan mereka berjaya!
GURU DIAJAR MENGAJAR
Apabila terlalu banyak campurtangan
daripada sekelompok masyarakat yang suka mengancam dan menyelar tindakan guru
dalam mendidik, semangat segelintir guru untuk memanusiakan anak-anak didik
mereka kian pudar. Buat itu salah. Buat ini salah. Buat itu guru pula kena
belasah. Buat ini guru diugut dengan tindaakan mahkamah. Sungguh malang nasib
golongan pendidik. Ancaman merupakan santapan harian. Tugas mulia mereka hanya
dipandang sebelah mata. Ada yang terlalu marah, sanggup susah payah datang ke
sekolah, semata-mata mahu memarahi guru kerana menghukum anak tidak membuat kerja
rumah. Mereka tidak mahu memaafkan langsung kesilapan guru. Kesalahan guru
walau sekecil hama pun akan diungkit dan disebarluaskan ke seluruh alam. Bagi
mereka, aib guru tidak perlu dijaga. Aib guru boleh ditendang ke kiri dan ke
kanan, ke atas dan ke bawah. Aib guru boleh dilambung-lambung atau disepak terajang
sesuka hati. Niat guru untuk mendidik selalu diperlekehkan. Jika anak mereka
melaporkan tindakan seseorang guru, tanpa usul periksa mereka akan menggunakan
media untuk menagih perhatian dunia, wahal cerita itu cuma suatu pembohongan
bukannya kebenaran.
Semakin moden masyarakat kita, semakin
kurang rasa hormat terhadap guru. Semakin kurang rasa hormat terhadap guru maka
semakin banyak masalah yang berlaku di sekolah. Puncanya bukan mereka tetapi
guru. Mereka akan menggali segala kepincangan yang dilakukan oleh pihak sekolah
jika pencapaian sesebuah sekolah dalam peperiksaan awam mendukacitakan. Salah
mereka langsung tidak nampak. Mereka umpama malaikat manakala guru umpama
penjahat. Saya pernah mengalami pengalaman yang melucukan apabila duduk semeja
dengan masyarakat bukan guru di kedai-kedai kopi. Cerita yang menjadi topik perbualan
jika berkaitan dengan gaji guru, yang diulas ialah gaji guru kecil. Jika soal
gaji saya masih terima. Akan tetapi, apabila menyentuh hal-hal sekolah, guru
dituduh pemalas, tidak pandai kerja, makan gaji buta, saya memang panas hati.
Tindakan menghukum tanpa bukti begini apabila keluar dari mulut kawan sendiri,
saya memang akan tentang habis-habisan. Apabila masuk pula isu sekolah ini
baik, sekolah ini tidak baik, hati memang panas mendengarnya. Orang bijak pandai
pun bercakap sebegitu. Dia sendiri tidak sedar asal usulnya, berasal dari
pedalaman atau tinggal di kampung yang serba kekurangan. Kini dia berjaya,
apabila dia belajar di sekolah yang pandai itu atau di sekolah yang tidak
pandai itu?
SUATU KEPUASAN
Saya melihat trend mencari salah guru
ini sudah menjadi hobi bagi segelintir pihak. Golongan ini akan berasa puas
selepas bersemuka dengan guru semata-mata untuk melontarkan kata-kata cacian
dan penghinaan. Mereka akan jadi lebih bersemangat apabila guru yang
diperlakukan sebegitu pula hanya diam membisu walaupun dia tahu dia tidak
bersalah. Yang peliknya, apabila terbukti guru tidak bersalah tidak pula dia
bersemangat untuk meminta maaf, riaknya tetap sama. Dia lupa bahawa Tuhan
sedang mengadilinya di atas sana. Bagi segelintir yang kononnya berani dan
bijaksana pula, nama guru akan diperdagangkan di media sosial. Silap-silap
muncul dalam surat khabar! Mereka riak memberikan komen yang memihak kepada
mereka, dan berbondong-bondong pula komen menyokong untuk sama-sama menuai
dosa. Itulah nasib golongan guru di mata masyarakat. Mereka akan dihukum
sebagai persalah walaupun tidak semestinya bersalah. Kadang-kadang hukuman dijatuhkan
hanya daripada cerita si anak yang kecewa sehingga pelbagai laporan dibuat,
tetapi akhirnya semua itu hanya rekaan.
Kesabaran insan yang bernama guru amat
tinggi. Hanya mereka sahaja yang memahami kerana mereka sama-sama merasai.
Walaupun ada sebilangan guru yang hilang pertimbangan namun mereka masih
berdiri di atas neraca keadilan dan kewarasan. Guru akan membiarkan hal-hal itu
berlalu. Tugas mendidik tetap dipikul sebaik-baiknya. Mereka tidak menyimpan
dendam. Jauh sekali bermusuhan. Mungkin dihati timbul rasa benci kerana mereka
juga manusia tetapi di dunia realiti mereka tetap tersenyum seolah-olah awan
hitam semalam sudah berlalu jauh meninggalkan. Memang tidak dapat dinafikan
ramai ibu bapa dan masyarakat yang masih menghormati guru terutama mereka yang
tinggal di kawasan pedalaman. Guru masih dianggap segala-galanya bagi mereka.
Tugas untuk mendidik anak bangsa diserahkan sepenuhnya kepada guru. Rasa hormat
tidak pernah hilang. Guru sentiasa dihormati dan disanjung tinggi. Masyarakat
pedalaman masih tebal dengan tradisi kesopanan dan kesusilaan. Jika ada
masalah, jalan rundingan akan digunakan. Nasib guru-guru di pedalaman lebih
baik daripada mereka yang mengajar di bandar.
ADAKAH JALAN PENYUDAH?
Sikap memandang rendah terhadap
kerjaya perguruan tidak akan berakhir terutama dalam kalangan masyarakat di bandar
yang dikatakan maju, intelektual, dan berstatus tinggi. Dengan kuasa, pangkat,
dan harta yang mereka ada, kerjaya sebagai guru ini kelihatan amat tidak
setaraf dengan mereka. Golongan ini sentiasa mendesak guru supaya melayan
anak-anak mereka setimpal dengan kedudukan mereka dalam masyarakat. Tindakan
sebegini akan menyekat proses pendidikan yang berkesan. Jika mahu merobohkan banteng
penghalang ini, semua pihak harus bersikap bulat air kerana pembentung, bulat
kata kerana muafakat. Masyarakat terutamanya ibu bapa harus faham bahawa tugas
mendidik bukannya mudah tanpa sokongan mereka. Tugas mendidik memang tanggungjawab
guru tetapi sokongan ibu bapa amatlah perlu. Jika niat kita sama iaitu ingin
lahirkan golongan pelajar yang berjaya, maka satu persefakatan murni dan
berkesan harus diwujudkan. Pendidikan di rumah amat penting kerana lahirnya
anak-anak yang berkeperibadian mulia akan membantu melonjakkan kejayaan
sesebuah sekolah baik dalam bidang kurikulum mahupun dalam bidang kokurikulum.
Jika tidak, semuanya hanya mimpi di siang hati atau bagai si luncai yang terjun
dengan labu-labunya.
Guru bukan
bekerja untuk seorang individu.
Walau maruahnya dipersenda.
Walau
namanya dijaja.
Sabarnya tetap setinggi Gunung Kinabalu.
Tabahnya tetap sehebat
Gunung Mahameru.
Sakitnya dipendam dihati. Lukanya diubati sendiri.
Liku-liku
hidupnya sentiasa diuji.
Catatan Pendidik Bangsa
Cikgu Zulkarnain Farihin
SMK Sibu Jaya
Sibu Sarawak