JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



02 Julai 2013

Kerajaan wajib campur tangan dalam pasaran hartanah

Penulis : ROHAMI SHAFIE
Jawatan : Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan, Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia
Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 1 Julai 2013

Menurut Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS), Datuk Omar Osman, kira-kira 45 peratus atau 650,000 daripada 1.5 juta penjawat awam masih tidak mampu memiliki rumah. Faktor utama penjawat awam tidak memiliki rumah adalah kerana faktor harga rumah yang terlalu tinggi. Meneliti kepada angka ini, sesuatu tindakan yang benar-benar konkrit dan realistik perlu dirancang dan dilaksanakan dengan baik agar ia tidak menjadi masalah yang meruncing dalam sektor awam negara. Kakitangan awam negara yang diiktiraf antara yang terbaik di dunia tidak boleh berhadapan dengan masalah kewangan sampaikan tidak mampu memiliki keperluan asas dalam hidup iaitu memiliki rumah.

Sebagai golongan pelaksana dasar-dasar kerajaan, nasib mereka ini perlu dibela dengan sewajarnya. Sememangnya kerajaan telah melakukan pelbagai manfaat kepada kakitangan awam, namun melihat situasi terkini, rata-rata harga rumah yang terlalu tinggi merunsingkan kakitangan awam untuk memiliki rumah. Ini tidak termasuk kos sara hidup yang semakin menekan hidup mereka terutamanya di bandar-bandar besar. Segala-galanya memerlukan wang dalam menjalani kehidupan seharian. Natijahnya, memungkinkan kakitangan awam terlibat dalam kerja-kerja sampingan untuk memastikan kelangsungan kehidupan mereka dan keluarga agar dalam keadaan yang lebih baik. Rata-rata juga, kebanyakan penjawat awam bergred rendah dan gaji mereka tidak mencukupi untuk membeli rumah.

Cuba bayangkan harga rumah yang melebihi RM250,000 pun mereka tidak mampu membelinya, bagaimana pula untuk membeli rumah yang melonjak tinggi sehingga berjuta-juta ringgit di bandar-bandar besar. Senario ini jugalah yang menyebabkan ada antara mereka terpaksa meminjam dengan ah long dan sudah tentu implikasi negatif yang lebih teruk lagi akan berlaku kepada mereka dan juga perkhidmatan sektor awam. Mahu tidak mahu, penyelesaian jangka masa panjang wajar dilaksanakan segera. Penulis berasakan bagi Bajet 2014, kerajaan wajib menumpukan kepada perumahan bukan sahaja untuk penjawat awam tetapi juga seluruh rakyat Malaysia yang masih tidak mampu memiliki rumah. Penyelesaian ini termasuklah kerajaan wajib campur tangan dalam pasaran hartanah Malaysia dan bukan sekadar mengenakan kadar cukai hartanah yang lebih tinggi tetapi juga perlu berani untuk mengawal harga rumah.

Alasan-alasan yang diberikan oleh pemaju perumahan tidak boleh lagi diterima kerana mereka ini sudah lama mengaut keuntungan ke atas rakyat. Tindakan mengawal harga rumah seperti mengenakan harga siling adalah antara tindakan terbaik. Kerajaan tidak perlu gentar untuk mengawal harga rumah kerana sebelum ini terdapat banyak barangan terutamanya makanan dikawal harganya oleh kerajaan. Apa bezanya rumah dengan makanan sedangkan kedua-duanya adalah barangan keperluan asas manusia? Penulis juga melihat sektor pembinaan negara sudah menjadi lubuk untuk sektor korporat mengaut keuntungan berlipat kali ganda. Bayangkan ada syarikat yang sememangnya terkenal dalam pertanian juga terlibat dengan sektor hartanah dan pembinaan, sudah tentu ia menunjukkan sektor ini memberi keuntungan yang amat tinggi. Umum mengetahui hakikat ini.

Keberanian kerajaan untuk mengawal harga rumah dengan menggenakan harga siling pastinya akan disokong oleh majoriti rakyat. Percayalah rakyat akan sentiasa berada di samping kerajaan jika kerajaan benar-benar membela nasib rakyat. Sudah tentunya, penjawat awam yang merupakan agen pelaksana dasar dan polisi kerajaan akan berasakan nasib mereka terbela jika mereka dapat memiliki rumah seawal perkhidmatan mereka dalam sektor kerajaan. Kerajaan perlu mengutamakan rakyat terlebih dahulu dan bukannya pemaju-pemaju perumahan yang tidak mempedulikan nasib rakyat. Siapa lagi yang akan menjaga nasib rakyat kalau bukan kerajaan yang dipilih oleh rakyat itu sendiri? Kerajaan juga perlu memikirkan dasar menjual harga rumah kepada warga asing sebagaimana kerajaan negeri Johor yang mula ingin bertindak agar harga rumah berada dalam paras yang benar-benar mampu milik. Usah terlalu memberi pelbagai insentif kepada warga asing yang berwang semata-mata inginkan pelaburan mereka, sedangkan rakyat sendiri pun tidak mampu memiliki rumah.

Perlu diingat, harga rumah bagi warga asing adalah cukup murah tetapi bagi rakyat Malaysia harganya amat mahal. Faktor utamanya, gaji rakyat Malaysia tidak langsung seiring dengan peningkatan harga rumah. Sebaliknya, warga asing ini pula dibayar dengan gaji yang tinggi melebihi rakyat Malaysia. Bukan semua warga asing ini bagus-bagus belaka sehinggakan mewajarkan mereka dibayar gaji yang melebihi rakyat Malaysia. Ada antara mereka tidak menunjukkan kepakaran dan kemahiran dalam bidang masing-masing namun oleh kerana mereka ini datangnya dari Barat, maka mereka ini dianggap lebih hebat daripada warga tempatan itu sendiri. Pemikiran sebeginilah yang perlu dibuang jauh-jauh. Ini kerana jika mereka ini terlalu hebat sudah tentu mereka dapat menyelesaikan krisis hutang negara mereka dalam tempoh yang lebih pantas dan bukannya berpanjangan sehingga kini.


Justeru, gaji yang lebih baik wajar dibayar kepada rakyat Malaysia berbanding warga asing dan pada masa yang sama perketatkan undang-undang agar warga asing tidak begitu mudah untuk membeli rumah. Barulah isu perumahan ini dapat diselesaikan dalam jangka masa panjang dan bukannya sekadar penyelesaian jangka masa pendek yang akhirnya memburukkan lagi keadaan ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat. Inilah yang sebenarnya yang rakyat mahukan.

Kuasa politik, ekonomi mendokong kepentingan sesuatu bahasa

Penulis rencana : Zin Mahmud
Sumber : Utusan Malaysia
Tarikh : 30 Jun 2013

Pada tahun-tahun 1970-an, ada seorang pemimpin Asia yang mendidik anaknya supaya belajar bahasa Rusia. Ini kerana beliau yang terkenal bijak menjangkakan bahawa Soviet Union bukan saja terus menjadi kuasa besar tetapi bertambah kepentingannya pada masa akan datang termasuk bagi benua Asia. Jika Soviet Union bertambah kuat, malahan dapat menyaingi Amerika Syarikat, maka tentulah bahasanya juga menjadi penting dan terpaksa dipelajari oleh banyak orang asing, termasuk di kalangan tokoh-tokoh Asia. Maka tidak hairanlah Pusat Kebudayaan Soviet pernah dibuka di Jalan Tun Razak pada tahun-tahun 70-an. Kedudukannya hanya beberapa langkah daripada Pusat Kebudayaan Lincoln di Jalan Ampang, iaitu pusat bagi mengembangkan maklumat dan pengetahuan mengenai Amerika Syarikat.

Penulis sendiri pernah cuba belajar Rusia di pusat itu tetapi hanya mampu membaca ejaan bahasa itu yang menggunakan tulisan Cyrillic. Pada satu ketika sememangnya Soviet Union dilihat sebagai kuasa yang sedang menguasai banyak bahagian dunia. Maka bahasa Rusia yang merupakan bahasa rasmi negara itu bukan saja menjadi penting di seluruh republik-republik di dalamnya seperti Kazakhstan, Ukraine dan seumpamanya tetapi juga negara-negara komunis yang berada di bawah pengaruh Moscow seperti yang berada di Eropah Timur dan juga Mongolia, China, Korea Utara dan Vietnam Utara, Malah republik-republik bukan Rusia berasal Islam yang mempunyai bahasa sendiri turut mengambil Cyrillic sebagai tulisannya bagi menggantikan tulisan Arab. Mereka tidaklah mengambil tulisan rumi seperti mana Turki, Indonesia dan bahasa Melayu.

Siapa sangka ketika itu bahawa Soviet Union akan tumbang dan republik-republik di dalam gabungannya mengisytiharkan kemerdekaan. Tanpa Soviet Union, Rusia tidak lagi dianggap penting di luar daripada Persekutuan Rusia. Sebaliknya negara-negara Eropah Timur dan Asia Tengah yang terlepas daripada cengkaman Moscow kini lebih berminat menguasai bahasa Inggeris daripada Rusia. Malah negara-negara yang menggunakan tulisan Cyrillic seperti Kazakhstan bagi bahasa mereka sedang merancang untuk menukar tulisannya kepada rumi. Itulah yang akan dilakukan oleh Kazakhstan dalam masa lima tahun akan datang. Itulah nasib bahasa Rusia dan tulisannya, Cyrillic apabila Soviet Union kalah kepada Amerika Syarikat dalam Perang Dingin. Atas keunggulan Amerika, bahasa Inggeris menjadi bahasa global dan kini semua bangsa mahu menguasainya.

Maka anak pemimpin Asia yang menguasai bahasa Rusia itu mendapati bahasa itu sudah hilang kepentingannya. Bahasa Inggeris sememangnya sudah dikuasai oleh negara itu. Tetapi kuasa yang menggantikan Soviet Union untuk mencabar Amerika Syarikat adalah China. Maka Mandarin juga meningkat kepentingannya. Justeru tidak hairanlah bahawa republik kecil Asia itu sudah sekian lama menekankan kepentingan Mandarin. Kesedaran kepentingan Mandarin turut sampai ke Australia, sebuah negara yang dikuasai keturunan Inggeris tetapi mahu dianggap sebagai sebuah negara Asia. Malah ada pemimpin utama Australia keturunan Inggeris yang menguasai Mandarin bagi memudahkan hubungan mereka dengan China. Keunggulan ekonomi membawa kekuatan bahasa. Bagi orang Malaysia, tidak ada siapa yang berminat untuk mempelajari bahasa Rusia ketika Soviet Union berada di kemuncaknya pada tahun-tahun 1970-an.

Kalau ada tawaran daripada kerajaan Soviet kepada pelajar Malaysia untuk menuntut di universiti di sana, tentulah dipandang curiga khususnya di Universiti Lumumba di Moscow, kerana ia mendidik para pelajar antarabangsa untuk menjadi profesional komunis. Tetapi kini, suatu yang dahulu tidak dijangka, sudah banyak orang Malaysia yang pandai berbahasa Rusia. Ini kerana sejak Soviet Union tumbang, banyak anak-anak Malaysia yang dihantar ke sana untuk mempelajari perubatan. Maka untuk itu, penguasaan bahasa Rusia tentulah menjadi penting. Tetapi di Eropah, bahasa Rusia mempunyai kepentingannya tersendiri. Ini kerana di atas runtuhan komunis Soviet, maka muncul jutawan-jutawan kapitalis Rusia yang banyak berbelanja dan melabur di Eropah. Dari Jerman, Austria, Switzerland hinggalah ke Greece, jutawan-jutawan ini membuat pelaburan dan berbelanja hinggakan bahasa mereka juga dipandang penting.

Justeru pada keseluruhannya, politik dan ekonomi yang menyebabkan sesuatu bahasa itu meningkatkan kepentingannya. Tetapi bagaimana pula dengan kepentingan bahasa Melayu? Apabila berakhirnya Perang Dunia Kedua, maka ternyata kuasa-kuasa Barat tidak boleh kembali menjajah seperti sebelum Jepun menawan Asia. Setiap negara yang merdeka dari penjajahan Barat mahukan bahasa sendiri sebagai bahasa rasmi. Indonesia yang bebas daripada penjajahan Belanda mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai bahasanya dengan nama Bahasa Indonesia. Dengan kuasa politik menguasai sebuah negara besar dan penduduk banyak, tentulah bahasa Melayu dalam bentuk Bahasa Indonesia menjadi penting dan dipandang mempunyai masa depan cerah. Maka begitu juga dengan Malaya yang merdeka pada tahun 1957. Dengan memiliki bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, ia juga dipercayai pada masa itu akan turut menjadi penting pada masa depan.


Ia menjadi lebih penting apabila Malaysia ditubuhkan dengan bahasa Melayu dikenali sebagai Bahasa Malaysia dengan turut dianggap sebagai bahasa rasmi di Sarawak, Sabah dan Singapura. Bahasa Melayu wajar menjadi kuat apabila Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia bersatu. Maka penyelarasan ejaan yang dilakukan oleh Tun Razak dan Suharto adalah langkah awal untuk itu. Tetapi sayangnya Indonesia tidak muncul sebagai kuasa ekonomi yang besar baik pada zaman Sukarno mahupun Suharto. Andai kata ekonomi Indonesia maju, maka kepentingan Bahasa Indonesia meningkat. Jika kedua-dua Malaysia dan Indonesia maju, maka akan majulah juga bahasa Melayu.