11 Mac 2012

ISU SERANTAU : SAMPAI BILA HUBUNGAN MALAYSIA - INDONESIA


Hubungan Malaysia-Indonesia ada pasang surutnya. Ada kalanya jalinan mesra kedua-dua negara ini dilihat begitu intim terutama apabila kedua-dua pemimpin utamanya mengadakan rundingan berterusan sejak Tunku Abdul Rahman-Sukarno yang penuh dengan adegan perjuangan hinggalah kepada Datuk Seri Najib Razak-Susilo Bambang Yudhoyono pada zaman serba serbi canggih ini. Ada ketikanya pula, hubungan kedua-dua negara itu menjadi keruh, yang mencengkam dan menghiris perasaan sesiapa saja yang menghormati jalinan serumpun itu. Walaupun rundingan demi rundingan diadakan, ada isu yang sudah pun menjadi sejarah dan masih ada masalah yang belum diselesaikan. Adakalanya ia berombak dan memerlukan penyelesaian segera khasnya pada zaman kebebasan bersuara dan media diberi ruang seluas-luasnya untuk mencetak atau menyiarkan apa juga hujah dan berita. Berita yang kabur menimbulkan persepsi dan prasangka hingga menimbulkan perasaan marah, benci, kecewa dan segala-galanya.

Walaupun ada yang mengatakan ia adalah lumrah bagi dua sahabat bertelagah, mereka yakin ia ibarat air yang dicincang tidak akan putus. Ada pandangan hubungan yang monotonus akan menjadikan jalinan persahabatan yang membosankan dan kaku. Meskipun salah tanggapan sebagai perkara biasa, ia memerlukan kawalan. Harga yang perlu dibayar akibat keretakan hubungan serumpun adalah terlalu besar. Sejarah nasionalisme Melayu di Semenanjung begitu rapat dengan perkembangan perjuangan pramerdeka dan pasca merdeka Republik Indonesia. Pada 1950 foto Sukarno dengan keluarga menghiasi dinding rumah di Semenanjung. Sukarno dan Hatta dianggap pemimpin proksi masyarakat ketika itu. Malaysia-Indonesia dianggap sedarah sedaging dan terlalu banyak persamaan yang nyata. Jika diperhatikan Sang Saka Merah Putih Indonesia, tidak nampak bezanya dengan bendera UMNO. Tanpa keris dalam bulatan yang ada pada bendera UMNO, ia sama dengan Sang Saka Merah Putih Indonesia.

Selepas konfrontasi sekitar 1964, dicetus kecenderungan politik – bukan atas kemahuan rakyat di Indonesia, pemimpin warisan bertungkus lumus berjuang memperbaiki hubungan. Sumbangan Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, Tun Adam Malik, Jeneral Moerdani, Jeneral Suharto, Tun Ghazali Shafie dan sebagainya meninggalkan kesan yang sangat meluas dalam konteks hubungan Malaysia-Indonesia hingga ke hari ini. Walaupun apa andaiannya, hubungan Malaysia-Indonesia memerlukan kesinambungan.  Apa yang gusar, generasi muda kini dibelai dalam dunia baru mereka, hak asasi sejagat, internet, media sosial dan sebagainya. Apa akan jadi jika mereka tidak menghiraukan soal kenusantaraan seperti Cina mengurus pan-Sino, pengaruh budaya-politik mereka.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Minggu
11 Mac 2012

ISU ANTARABANGSA : AS BAKAR MAYAT OSAMA, SENGAJA HINA ISLAM

Oleh Anwar Patho Rohman
wananwar@bharian.com.my


Jika ditakdirkan Osama bin Laden masih hidup sehingga semalam, beliau sepatutnya menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-55 kerana 10 Mac 1957 ialah tarikh beliau dilahirkan di Arab Saudi. Secara kebetulan pula, tahun kelahirannya bersamaan dengan tahun Tanah Melayu mendapat kemerdekaan daripada Britain. Osama dilaporkan mati ditembak pada 2 Mei 2011 dalam satu operasi komando Amerika Syarikat (AS) dekat bandar Abbottabad, sebuah bandar yang terletak kira-kira dua jam perjalanan dari Islamabad, ibu negara Pakistan. Seperti biasa, laporan kematian Osama itu dianggap sekadar satu lagi teori konspirasi AS. Berita mengenai kejayaan operasi itu dan kematian Osama disambut gembira sebahagian masyarakat dunia khasnya rakyat AS, namun bilangan yang tidak memper-cayai berita kematian Osama itu juga bukan sedikit.  Malah ramai orang menganggap pembunuhan Osama yang disaksikan sendiri Presiden AS, Barack Obama secara langsung menerusi kaca televisyen dari Rumah Putih di Washington sebagai pembohongan semata-mata.

Bagi meyakinkan lagi kematian Osama dalam operasi itu, pentadbiran Obama mengeluarkan kenyataan yang jenazah pemimpin al-Qaeda itu dibuang ke laut dari kapal USS Carl Vinson mengikut kaedah Islam. Sejauh mana kebenaran tindakan kejam Kerajaan AS terhadap seorang Muslim itu, ia menimbulkan perdebatan dan turut dikaitkan sebagai satu konspirasi.  Bagaimanapun, 10 bulan kemudian atau lebih tepat lagi pada Khamis lalu, dunia dikejutkan pula dengan pendedahan kumpulan penggodam dikenali sebagai Anony-mous yang berjaya menggodam e-mel dari syarikat perisikan Strat-for, sebuah organisasi terbabit analisis perisikan dan geopolitik. Kandungan e-mel itu menyatakan bahawa jenazah Osama sebenarnya tidak dibuang ke laut seperti didakwa pentadbiran Obama sebelum ini, sebaliknya dihantar ke AS untuk dibakar. Berbalik kepada laporan menyatakan jenazah Osama tidak dibuang ke laut, sebaliknya dibakar di AS, perbuatan itu secara terang-terangan menghina jenazah, agama Islam dan seluruh umatnya.

Jika benar Osama mati dalam serangan itu, Rumah Putih sepatutnya menghormati jenazah Osama mengikut ajaran Islam dan tidak menghina jenazahnya sebegitu rupa.  Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda UMNO (ILMU), Fathul Bari Mat Jahaya menjelaskan haram membakar mayat orang Islam dan jika ada pihak yang melakukannya, ia satu tindakan yang tidak menghormati sensitiviti umat Islam.  “Walau apa pun status orang itu ketika hayatnya sama ada dia penjahat, penjenayah atau pengganas, apabila dia meninggal dunia, mayatnya tetap perlu dihormati dan disempurnakan mengikut ajaran Islam,” katanya. Dalam hal ini, Islam mengajar umatnya beberapa panduan menguruskan jenazah bermula selepas kematiannya sehingga ke proses dikebumikan. Antara perkara wajib yang perlu dilaksanakan kepada mayat ialah dimandikan, dikafankan, disembahyangkan dan dikebumikan.

Tatacara ini dijelaskan al-Quran dan Sunnah dengan menepati kehendak kehidupan manusia. Islam memuliakan kedudukan manusia selaku khalifah di muka bumi termasuk dalam keadaan mereka walaupun sudah meninggal dunia. Ulama bersepakat bahawa perbuatan membakar mayat adalah haram kerana perbuatan itu satu bentuk seksaan terhadap mereka yang mati. Rasulullah SAW melarang keras perbuatan mencederakan mayat sama ada duduk atas kuburnya atau menyeksa mayat.  Aishah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Mematahkan tulang seseorang yang meninggal dunia sama seperti mematahkannya ketika dia hidup.” (Riwayat Ahmad dan Abu Daud). Jika perbuatan mematahkan tulang mayat pun tidak dibenarkan dalam Islam, apatah lagi tindakan membakar mayat yang terang-terangan menyeksa mayat walaupun ada yang berkata, mayat tidak boleh berasa panas.

Jika dilihat sejarah hidup Osama, terlalu banyak konspirasi mengenai dirinya yang wujud. Ada laporan mendakwa Osama selaku pemimpin al-Qaeda tidak wujud, sebaliknya yang wujud hanya individu bernama Osama tetapi tidak ada kaitan langsung dengan al-Qaeda atau gerakan jihad.  Versi lain pula menyatakan, Osama hanya satu watak dicipta Agensi Risikan Pusat (CIA) AS bagi menghalalkan usaha menentang keganasan global (Islam?) selepas tragedi serangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) pada 11 September 2001.  Bagaimanapun, ada bukti jelas menyatakan memang wujud insan bergelar Osama, terbabit dalam beberapa siri peperangan Afghanistan-Russia sekitar 1980-an menerusi buku yang diterbitkan pada 1999, iaitu dua tahun sebelum serangan 11 September.  Biodata Osama, merangkumi maklumat diri, keluarga, tarikh kelahiran, kelulusan, bila beliau bergiat aktif dalam gerakan jihad dan mempertahankan Islam ada termuat di dalam buku bertajuk bin Laden – The Man Who Declared War on America yang diterbitkan Prima Publishing pada 1999.

Serangan WTC dikatakan satu konspirasi AS dan Osama diangkat sebagai dalang utama perancang serangan itu kerana pemimpin al-Qaeda itu dikatakan mengetahui perancangan CIA dan Israel untuk membendung pengaruh Islam berkembang ke seluruh dunia khasnya Eropah dan AS.  Bagi membendung pengaruh perkembangan Islam, CIA merancang serangan WTC, mengaitkan serangan itu dilakukan al-Qaeda pimpinan Osama dan mengaitkan Islam dengan keganasan sekali gus menimbulkan satu persepsi bahawa Islam itu agama mempromosi keganasan. Konspirasi ini dilihat berjaya sehingga menimbulkan ketakutan terhadap Islam atau Islamofobia di Eropah dan AS selepas serangan itu.  Namun begitu, di sebalik sindrom ketakutan terhadap Islam, jumlah masyarakat Eropah dan AS yang memeluk Islam dikatakan bertambah selepas serangan WTC kerana penduduk benua itu tergerak hati untuk mengkaji ajaran Islam adakah ajarannya menyuruh penganutnya melakukan keganasan terhadap orang lain.

Sebaliknya, penduduk Eropah yang mengkaji Islam ini akhirnya menemui kebenaran cahaya Islam lalu tidak ragu-ragu memeluk Islam.  Tidak hairanlah, seorang sarjana falsafah dan pengajian Islam di Switzerland, Tariq Ramadan dalam tulisan beliau berpendapat Islam kini menjadi sebahagian daripada budaya dunia Eropah dan masyarakat Islam di Eropah bukan lagi pendatang yang kemudian kembali ke negara asal tetapi menjadi warga Eropah beragama Islam.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Minggu
11 Mac 2012

ISU BAHASA : TEGAS MELAKSANA DASAR


Isu bahasa Melayu tidak diletakkan pada kedudukan yang selayaknya sebagai bahasa kebangsaan bukan perkara baru. Ini kerana sudah ada dasar tertentu yang bertujuan mendaulatkan bahasa Melayu. Tetapi masalahnya sesetengah pihak dengan tanpa rasa bersalah melanggar kedudukan bahasa Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan. Ketua Pengarah DBP, DR. AWANG SARIYAN menganggap masalah bahasa Melayu ialah kurang ketegasan melaksanakan dasar yang sedia ada. Dalam wawancara dengan wartawan Mingguan Malaysia KU SEMAN KU HUSSAIN dan RAJA INTAN DIANNA RAJA AZAHAM, beliau menyarankan supaya dasar bahasa Melayu dilaksanakan dengan tegas.

MINGGUAN: Apakah masalah utama yang mengekang usaha memartabatkan bahasa kebangsaan walaupun lebih 50 tahun merdeka?

DR. AWANG: Bagi saya salah satu faktor ialah kepimpinan. Masyarakat selalu terdorong kepada ketegasan dasar. Dasar sudah ada iaitu Dasar Bahasa Kebangsaan. Tetapi kadangkala perlaksanaannya tergelincir sikit. PPSMI misalnya yang bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan, bertentangan dengan Dasar Bahasa Kebangsaan dan lebih jauh lagi bertentangan dengan undang-undang negara kerana Akta Bahasa Kebangsaan, Akta Pendidikan dalam undang-undang negara. Tetapi Alhamdulillah, kepimpinan kita sekarang telah melakukan anjakan. Mudah-mudahan dengan perubahan kepimpinan isyarat di atas akan lebih jelas.  Peringkat swasta kita berpadu tenaga seperti dengan Kesatuan Hotel di Malaysia ketika membuat papan tanda arah dalam dwibahasa. Ia merupakan satu kesanggupan yang luar biasa. Namun, bila muncul PPSMI, sebahagian syarikat swasta menyatakan mengapa hendak sibuk-sibuk menggunakan bahasa kebangsaan sedangkan sistem pendidikan pun sudah mahu kembali kepada bahasa Inggeris. Oleh itu, perlaksanaan dasar atau program perlu sejajar dengan dasar negara. Dasar negara adalah bagus, tetapi pengendali atau pelaksana kadang-kala salah membuat keputusan. Dulu sering diperkatakan masalah guru bahasa Inggeris bukan dari mereka yang menuntut untuk mengajar bahasa Inggeris. Sekarang, guru bahasa Melayu juga mengikut kajian muktahir berdepan dengan masalah yang sama kerana didapati agak besar jumlah guru bahasa Melayu yang bukan dilatih untuk mengajar subjek itu.

Adakah ini masalah negara pelbagai kaum? Jika kita lihat di China, negara itu hanya ada satu kaum.

DR. AWANG: Saya percaya jika perlaksanaan dasar yang tegas, faktor kaum tidak begitu dominan. Selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pulang dari Beijing, saya dapati sekurang-kurangnya empat kenyataan media yang menyatakan beliau sangat mengagumi apa yang berlaku di China. Beliau menyatakan perkara sebegitu perlu diterapkan seperti di acara-acara negara iaitu menggunakan bahasa kebangsaan. Dari segi pendidikan, kalau di sekolah kebangsaan, sudah tentu bahasa pengantaraannya bahasa Melayu. Lebih 20 tahun saya mendidik bakal guru dan saya dapati interaksi di kalangan pelajar dengan bahasa kebangsaan tiada masalah. Dari situ kita nampak penyemaian nilai-nilai perpaduan, persefahaman dan persamaan. Bagi saya, dasar pendidikan kebangsaan ini cukup berjaya. Saya berpendapat Kementerian Pelajaran Malaysia sepatutnya membuat kajian bagaimana kejayaan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa utama sebenarnya telah berjaya memupuk perpaduan dan persefahaman di peringkat generasi muda.

Sejauh manakah kesungguhan agensi kerajaan mempraktikkan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi?

DR. AWANG: Saya boleh katakan masih ada jurang berdasarkan perlaksanaan kementerian atau jabatan tertentu ketika itu. Kajian saya pada tahun 2007 mendapati ada sesetengah dokumen kerajaan, kementerian atau jabatan tertentu yang peratusan penggunaan bahasa Melayu masih agak rendah iaitu 70 hingga 75 peratus. Sepatutnya sudah tidak timbul perkara sebegitu. Paling tidak 90 peratus. Malah ada pekeliling ketika itu boleh dikatakan hanya tajuk utamanya sahaja di dalam bahasa Melayu. Lain-lain tajuk kecil, kandungan semuanya dalam bahasa Inggeris padahal pekeliling itu ditujukan kepada ketua jabatan di peringkat dalam negara. Takkanlah ketua peringkat dalam negara ini tidak faham bahasa Melayu. Ini bukan sahaja soal sikap, tetapi tidak menghormati keluhuran Perlembagaan, perkara ketiga dalam Rukun Negara. Di peringkat kerajaan Persekutuan, tiada sebuah kementerian yang boleh mendakwa mereka boleh menggunakan bahasa Inggeris dalam konteks penggunaan dalam negara.

Bagaimana dengan cadangan Dr. mengadakan audit bahasa?

DR. AWANG: Hujah saya kalau kita hendak menguji dan menilai kecekapan kewangan, kita ada audit kewangan. Sama seperti bahasa. Saranan saya, kalau nak menilai keberkesanan perlaksanaan dasar itu perlu ada penilaian audit. Audit ada dua aspek, iaitu yang pertama nilai tahap penggunaan bahasa Melayu. Contoh jabatan A, adakah surat, minit mesyuarat, semuanya dalam bahasa kebangsaan. Paling tidak 90 peratus. Kemudian semua itu akan dilaporkan kepada Ketua Setiausaha Negara. Dari aspek mutu pula iaitu ejaan, tanda baca, tatabahasa, pilihan perkataan serta istilah. Itu semua kita nilai dan laporkan. Melalui cara pengauditan begitu, saya yakin dalam tempoh dua tahun, kita dapat lihat lonjakan.

Bagaimana pula penekanan menggunakan bahasa Melayu kalangan warga DBP sendiri?

DR. AWANG: Kami audit diri kami dahulu. Saya memberi arahan dalam tempoh enam bulan ini, setiap orang dalam DBP dari peringkat tertinggi hingga ke peringkat Pembantu Am Pentadbiran, perlu selesai kursus yang disediakan. Warga DBP perlu menjadi duta bahasa dan sastera mengikut aras mereka. Jadi, dalam tempoh enam bulan, kita mahu memantapkan warga DBP dari segi penguasaan bahasa dan pengukuhan dari segi kemahiran serta sistem kerja juga penyuntingan.

Bagaimana dengan kedudukan persuratan ilmu dalam bahasa Melayu yang dikatakan masih rendah?

DR. AWANG: Kita agak kaya dengan persuratan kreatif tapi persuratan ilmu masih agak jauh. Ini disebabkan dasar kita dulu apabila universiti menyatakan arahan 70 peratus kuliah perlu dikendalikan dalam bahasa Inggeris. Jadi, buku-buku rujukan tidak banyak dalam bahasa Melayu. Sarjana dan professor juga tidak mahu menulis dalam bahasa Melayu. Pelajar hanya membaca buku rujukan dalam bahasa Inggeris. Itu kesilapan perlaksanaan dasar. Tetapi selepas Menteri Pengajian Tinggi membuat pengisytiharan kuliah utama mesti dalam bahasa Melayu dan profesor serta pensyarah mesti menghasilkan karya ilmiah dalam bahasa Melayu, susulan daripada kepimpinan universiti pula agak lambat. Bahkan pihak universiti masih terus dengan dasar lama menekankan bahasa Inggeris.

Sejauh manakah kemampuan penterjemahan seperti Institut Terjemahan dan Buku Negara (ITBN) memenuhi keperluan persuratan ilmu dalam bahasa Melayu?

DR. AWANG: Ini memerlukan iltizam dan penglibatan pemerintah sendiri. Tetapi alhamdulillah, ITBM sendiri tidak tertakluk kepada birokrasi. Saya nampak ada perubahan yang lebih jelas. Tetapi jika kita dapat masukkan terjemahan dalam Belanjawan seperti yang dilakukan negara Taiwan, tentu lebih bagus. Sebabnya semua ini memerlukan belanja juga. Zaman Abasiyah, orang Barat membuat terjemahan dari bahasa Arab kepada bahasa masing-masing. Kita pun patut menceduk ilmu dari bahasa lain kepada bahasa Melayu dengan cukup intensif.

Apa komen Dr. tentang kecenderungan menggunakan istilah-istilah Inggeris dalam projek-projek kerajaan sekarang ini?

DR. AWANG: Kita ada Undang-Undang Kecil Pengiklanan serta penamaan di tempat awam yang keutamaan diberikan kepada bahasa Melayu. Sepatutnya itu dimanfaatkan. Daripada kita mengambil nama Barat seperti boulevard, parcel dan precint atau Le Tour de Langkawi, fikirkanlah istilah dalam bahasa Melayu yang cantik menggantikannya. Kita telah menukar roadshow kepada jerayawara ataupun talkshow kepada bicarawara. Kita boleh mencipta berdasarkan kekuatan bahasa dan sastera Melayu. Tetapi yang penting kita mesti ada hati untuk melakukannya.

Saya menganggap BBK gagal mencapai matlamat. Apa pandangan Dr.?

DR. AWANG: Sebenarnya saya ada mencadangkan kepada urus setia supaya jangan tumpukan kepada Oktober iaitu Bulan Bahasa Kebangsaan. Oktober itu bulannya. Kita kena ada kegiatan pra BBK. Misalnya bulan Jun telah dirancakkan BBK. Kita usahakan kembali ialah kembara bahasa. Ia mempunyai matlamat yang jelas melihatkan pelbagai profesion menuju ke satu hala sebagai inspirasi menuju kepada satu matlamat. Bagi saya itu cukup berjaya. Tetapi yang dilihat oleh orang yang tidak faham sebagai membuang duit di jalan raya. Tetapi sebenarnya kembara itu menyuntikkan kesedaran kepada pelbagai lapisan masyarakat terhadap bahasa Melayu.

Boleh Dr. memberitahu pelan jangka pendek dan jangka panjang untuk memperkasakan bahasa Melayu?

DR. AWANG: Jangka pendek di peringkat dalaman untuk memperkukuh tenaga kerja dari segi ilmu dan bahasa serta penghayatan seni sasteranya. Saya percaya kalau DBP berwibawa dengan sendirinya masyarakat nampak contohnya. Saya selalu membuat perbandingan begini, tentera, bomba atau polis orang kenal kerana ada pakaian seragam. Tetapi untuk kenal orang DBP ialah melalui penggunaan bahasa dan cara berfikir. Dalam pengurusan saya berpegang kepada pesanan Datuk Hassan Ahmad (bekas Ketua Pengarah DBP) sewaktu saya berkerja bawah beliau dulu. Katanya menjadi pengurus DBP bukan pengurus biasa tetapi mengurus budaya. Pelan jangka panjang ialah memastikan bahasa Melayu sebagai bahasa tamadun. Semua bidang telah direntasi oleh bahasa Melayu. Hubungan antarabangsa, diplomatik, ketatanegaraan dan undang-undang. Kita akan memperkasakan ini.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
11 Mac 2012

ISU SOSIAL : PENYAKIT ROSAKKAN BANGSA


Alaf ini Malaysia dikejutkan dengan gerakan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang lantang menuntut pengiktirafan atas nama hak asasi selepas mendapat inspirasi daripada pemimpin tertentu. Malah tanpa segan silu, gerakan ini yang disokong pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang keahliannya rata-rata orang Melayu, cuba menganjurkan Seksualiti Merdeka dan kini menuntut hak tersebut di mahkamah. Melihat kebangkitan LGBT bukan sahaja mengancam asas kekeluargaan malah mengundang kemurkaan Allah, wartawan Mingguan Malaysia, MOHD. ASRON MUSTAPHA dan NIZAM YATIM menemubual Kaunselor Berdaftar, HUSHIM SALLEH, dari firma Hushim Motivational & Counselling Consultancy (HMCC) yang telah mengendali lebih 1, 000 golongan songsang. Menurut HUSHIM, kerajaan perlu menangani isu LGBT dengan cepat dan tegas kerana penyakit sosial tersebut telah merebak menjadi barah dalam masyarakat memandangkan pengamalnya terdiri daripada pelbagai latar belakang termasuk ahli politik. Katanya, individu yang terlibat dan mengamalkan budaya songsang ini adalah manusia yang sakit jiwa selain mempunyai perwatakan pelbagai personaliti (split identity) yang sentiasa berubah-ubah serta berpegang kepada prinsip liberalisme.

MINGGUAN: Kenapa memilih golongan yang mengamal gaya hidup songsang sebagai subjek kajian dan kepakaran kaunseling saudara?

HUSHIM: Sebagai kaunselor saya terfikir apa nak jadi dengan bangsa dan kaum Melayu ini. Saya tengok makin hari makin bertambah. Malah sebelum gerakan LGBT nak dilancarkan saya sudah diberitahu oleh lelaki-lelaki gay dan biseksual, bahawa mereka akan menubuhkan persatuan bagi mendesak kerajaan. Mereka nak kerajaan iktiraf kehidupan songsang, maknanya perkahwinan sejenis dibolehkan. Sebab itu apabila LGBT dilancarkan pada tahun lepas saya tidak hairan kerana sebagai kaunselor saya dah tahu lebih awal. Tapi mungkin kerana saya ini cuma orang biasa, maklumat itu hanya berada dalam ruang lingkup saya. Sebagai seorang kaunselor, bapa dan individu muslim saya bertanggungjawab untuk bercakap kerana penyakit ini telah mula merosakkan bangsa kita. Amalan songsang ini dilaknat Allah dan penyebab paling cepat untuk kita diturunkan bala. Mungkin sesetengah pihak menganggap perkara ini sengaja digembar-gemburkan tetapi saya bercakap demi bangsa dan agama tanpa sebarang kepentingan peribadi.

Gaya hidup LGBT selalu dikaitkan dengan sekolah berasrama sebagai titik permulaan kepada kehidupan songsang mereka, adakah dakwaan itu benar?

HUSHIM: Berdasarkan kes yang saya kendalikan memang benar sekolah berasrama merupakan permulaan kepada penularan budaya songsang tetapi sekolah pondok dan agama juga tidak terkecuali. Mungkin ramai yang marah dengan kenyataan saya tetapi melihat kepada masalah LGBT pada hari ini, kita perlu jujur. Kalau ibu bapa hari ini merasakan mempunyai anak lelaki lebih selamat berbanding anak perempuan, ia meleset sama sekali. Kebarangkalian anak-anak lelaki hari ini terjebak ke dalam kancah gaya hidup songsang sangat tinggi jika kita tidak peka dengan perubahan sikap anak-anak.

Perlukah dihapuskan sekolah berasrama satu jantina?

HUSHIM: Tidak perlu hapuskan, cuma kita perlu perbanyakkan program berbentuk kesedaran kepada pelajar tentang bahaya LGBT. Sebab di Malaysia, hendak bercakap benda macam ini, kita biasanya malu. Ibu bapa malu nak cakap perkara ini dengan anak, cikgu dalam kelas pun malu nak bercakap. Satu lagi minta maaflah, kita ini terlalu banyak sangat letak bawah karpet. Kalau sekolah itu berlaku kes melibatkan isu LGBT, pengetua cuba tutup. Cakap tiada apa yang berlaku, sekolah ini okey, tetapi di luar sana orang sudah bercakap, meleleh bernanah sudah orang bercakap.

Apa punca yang menyebabkan LGBT ini menular dan apakah golongan ini boleh dilabel sebagai orang berpenyakit?

HUSHIM: Minta maaf cakap kerana dari pengalaman saya mengendalikan kes, orang agama sendiri terlibat sebagai gay. Mereka ini golongan split identity, maknanya sebelah pagi dia boleh jadi imam kemudian tengah hari meliwat orang. Pengetahuan agama tidak cukup jika tiada iman, sebaliknya kelebihan ilmu agama itu diguna untuk mengaburi mata orang ramai. Amalan dilaknat ini berlaku kerana tabiat. Mereka yang terjebak seronok dengan kenikmatan luar tabie berbanding hubungan seks dengan isteri. Sebab itu Allah melarang dalam al-Quran kerana apabila seseorang sudah terjebak, gay dan biseksual ini umpama ketagih dadah. Mereka menjadi ketagih walaupun sudah beristeri. Dari segi ilmu kaunseling memang benar orang yang terlibat dengan budaya LGBT adalah orang sakit. Mereka sebenarnya sakit jiwa walaupun dikurnia mental yang bijak. Kalau jati diri kita tetap, tarikan pada jantina berbeza tetapi orang macam ini tidak. Gay ini pula terbahagi kepada tiga golongan iaitu homoseksual, heteroseksual dan biseksual.

Homoseksual dia memberi dan menerima. kebanyakan terdiri daripada lelaki-lelaki macho. Heteroseksual pula hanya memberi sahaja manakala biseksual paling bahaya kerana mereka tidak pernah puas dan boleh berada dimana-mana sahaja dalam masyarakat. Gay adalah manusia yang paling susah dikesan kerana mereka berperwatakan seperti sesumpah. Mereka boleh jadi sesiapa sahaja sama ada ahli politik, golongan profesional atau pelajar dan fahaman kumpulan ini adalah hak asasi serta liberalisme. Sebab itu, jika kerajaan akur kepada tuntutan kumpulan LGBT, negara kita akan hancur dan tidak mustahil suatu hari nanti Perdana Menteri kita mungkin seorang gay.

Apakah penyakit jiwa ini boleh diubati?

HUSHIM: Penyakit ini boleh dipulihkan, tetapi gay ini dia soal jiwa dan ketagih. Kita kena pulihkan melalui pendekatan agama dan terapi kaunseling tetapi dalam tempoh yang agak lama.

Sejauh mana seriusnya ancaman LGBT terutama dalam konteks sosial dan akidah di Malaysia pada hari ini?

HUSHIM: Saya berpengalaman mengendalikan kaunseling kepada golongan ini sejak 20 tahun lalu. Lima tahun kebelakangan ini saya dapati gay dan biseksual meningkat begitu mendadak dan berdasarkan pengakuan golongan ini, mereka mendakwa daripada 10 lelaki di bandar, tiga adalah gay manakala di luar bandar dua adalah gay. Ini tidak termasuk pondan dan lesbian. Sebab itu, saya harap semua pihak jangan pandang remeh benda ini. Saya sanggup berdebat demi mempertahankan fakta ini. Kelompok LGBT kini menular di institusi pengajian tinggi dan malangnya, rata-rata yang terlibat adalah Melayu. Mereka bergerak menggunakan laman sosial untuk mengumpul kekuatan sehinggalah lahir apa yang kita panggil hari ini sebagai LGBT. Mereka inilah yang akan jadi pemimpin masa depan.

Soalnya apa akan jadi jika golongan muda yang dianggap sebagai pemimpin masa depan ini kelak adalah gay? Bukankah pada masa itu segala tuntutan LGBT ini akan diiktiraf kerana pemimpin negara kita pada masa itu juga pengamal dan penyokong kepada budaya laknat ini. Inilah yang saya panggil sebagai barah dalam masyarakat sebagaimana disebut dalam al-Quran surah as-Syuraa ayat 165-166, malah Nabi Muhammad SAW sendiri pernah bersabda: “Sesungguhnya perkara yang paling Aku takutkan atas umatku adalah perbuatan kaum Luth (homoseksual),”. Berdasarkan trend semasa, saya tidak menolak kemungkinan dalam masa beberapa tahun lagi jika kerajaan tidak tegas dalam menangani isu LGBT akan lahir ahli politik atau ahli Parlimen dari kalangan gay. Hari ini pun kita sudah dihidangkan dengan bukti-bukti yang mewajarkan kebimbangan itu kerana terdapat ahli politik menyokong LGBT.

Apakah faktor sokongan politik dan kemunculan ahli politik yang dianggap sebagai ikon oleh golongan LGBT telah menyemarakkan barah ini?

HUSHIM: Dahulu isu LGBT ini tidak terlalu menonjol kerana beberapa sebab antaranya, kemudahan teknologi maklumat terbatas tetapi kini semua akses itu di hujung jari. Berbanding dahulu, masyarakat Malaysia kini berfikiran liberal. Berapa ramai orang Melayu yang sokong LGBT? Siapa yang fail petisyen di mahkamah? Kalau melihat kepada perkembangan semasa, terdapat individu berpengaruh yang menjadi ikon kepada kumpulan LGBT sehingga menyemarak gerakan songsang ini. Sebab itu pemimpin politik kena bersih daripada isu-isu moral dan setiap pemimpin tidak boleh mengamal budaya sebegini.

LGBT juga dilihat sebagai ancaman kepada asas kekeluargaan, apakah peningkatan kes perceraian di Malaysia turut disumbang oleh budaya songsang ini?

HUSHIM: Saya sangat optimis yang peningkatan kes perceraian turut disumbang masalah ini. Umpama dalam kes terbaru yang saya kendalikan, seorang isteri yang masih muda mendakwa dirinya sentiasa diliwat dan hasil siasatan mendapati suaminya seorang biseksual. Mereka kini dalam proses perceraian. Sebelum ini pun banyak kes serupa saya kendalikan.

Apa yang perlu dilakukan kerajaan bagi mengekang LGBT?

HUSHIM: Kerajaan kena letakkan masalah ini sebagai satu keutamaan kerana selain memporak-peranda sistem kekeluargaan, agama Islam juga terancam. Saya tengok hari ini, yang memperjuangkan LGBT ramai orang Melayu. Bagi saya kerajaan kena buat satu modul bagi menghalang LGBT habis-habisan di peringkat awal sejak sekolah rendah lagi. Selain itu, yang paling bahaya peringkat sekolah menengah sebab mereka ini akan pergi ke universiti. Di universiti sudah ramai. Saya cakap terus-terang, di universiti sudah ramai puak-puak ini. Tapi di Malaysia, kita bertindak kadang-kadang mengikut musim. Kita tak serius dan tidak tegas. Kita terlalu banyak retorik dan berpolitik dalam soal ini, tidak kira apa fahaman politik kita. Sedangkan Ini soal masa depan anak-anak kita.

Adakah perlu pendekatan seperti pusat pemulihan penagih dadah?

HUSHIM: Boleh diguna pakai kaedah macam ini dan saya fikir bagus kalau ada institusi khusus macam kita buat pemulihan dadah tetapi sekarang tak ada. Kita hanya ada pusat ibu mengandung anak luar nikah yang dibuat oleh NGO. Saya menyokong penubuhan pusat seperti ini dan kerajaan mesti buat. Kalau kita tidak tangani, Allah akan turun bala yang amat dahsyat. Tunggulah kerana ini ada dalam al-Quran.

Komen terhadap pihak yang mempertikai undang-undang menyekat LGBT?

HUSHIM: Kalau kita mengucap dua kalimah syahadat, kita orang Islam dan kita membaca al-Quran kita tidak akan bercakap macam itu. Sebab bila kita bercakap macam itu, seolah-olah kita menyokong. Sedangkan kita tahu LGBT ini menyalahi hukum Islam yang dijelas dengan terang dalam al-Quran. Saya tetap tidak bersetuju dengan pandangan menyatakan kita kena beri peluang kepada puak-puak ini. Al-Quran sudah nyatakan terang-terang, ini bukan buku yang ditulis oleh Stephen R. Covey atau Edward de Bono. Tak takutkah kita kepada hukum Allah? Kalau pun nak bercakap, rujuk dulu al-Quran. Ingatlah ini dosa besar. Kita perlu hayati hadis daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Empat golongan yang berada dalam kemurkaan Allah pada pagi dan petang iaitu golongan lelaki yang menyerupai perempuan; perempuan yang menyerupai lelaki; penzina dengan binatang dan golongan yang melakukan liwat.”

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
11 Mac 2012

ISU UMUM : ANGKAT IMEJ PERKHIDMATAN AWAM

NORAINI ABD. RAZAK


Tengah hari selepas pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diumumkan Khamis lalu, saya berkesempatan bersembang dengan tiga orang penjawat awam. Riak wajah mereka ceria. Rancak bertukar cerita sesekali disulami gurauan. Kata mereka, peniaga tentunya kumpulan paling gembira. Naik gaji maknanya ada peluang naikkan harga barang. Naik gaji ertinya kuasa membeli kalangan 1.4 juta penjawat awam bertambah. Luahan kata hati mereka seolah-olah memberi gambaran bahawa kenaikan 13 peratus itu adalah milik peniaga di luar sana. Di akhir perbualan, kami menyimpulkan tajuk perbualan - SBPA, baru bermula sudah berakhir. SBPA memang sempat bermula. Perjalanan pelaksanaannya amat pantas. Akhir Januari lalu, kumpulan yang memilih SBPA telah pun dibayar gaji baru. Ketika Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) membuat bantahan, sebahagian peruntukan kewangan telah pun berlegar kepada para penerimanya. Apabila SBPA dibatalkan, tentunya timbul persoalan perlukah ia dikembalikan. Penerima premier berjanji untuk memulangkan hak sementara itu. Khabarnya mereka sendiri terkejut melihat perubahan gaji yang amat ketara jumlahnya itu dan tidak keberatan mengembalikan kepada kerajaan lantaran memahami kedudukan kewangan negara.

Keterujaan lebih 1.4 juta kakitangan awam berkisar kepada soal imbuhan. SBPA disanggah kerana kenaikan gaji yang amat tidak setara sehingga mewujudkan senario dua darjat antara kumpulan sokongan dengan pengurusan terutamanya Jawatan Utama Sektor Awam dan Turus. Saya pernah mengajukan perihal perkembangan perkhidmatan awam kepada bekas Ketua Setiausaha Negara, Tun Ahmad Sarji. Biar pun tajuk temuramah ketika itu tertumpu kepada siri syarahan perdana Allahyarham Tan Sri Ahmad Ibrahim, soal peningkatan kualiti perkhidmatan awam tidak dilepaskan begitu sahaja. Berulang kali Ahmad Sarji menekankan tentang kualiti penjawat awam yang menjadi penentu mutu perkhidmatan kepada rakyat dan negara. Beliau bercakap soal ketegasan dan rasa hormat terhadap perkhidmatan awam yang perlu dipelihara. Sebolehnya jangan ada ruang untuk kegagalan, pada masa yang sama laluan terhadap penambahbaikan mesti sentiasa terbuka.

Perkhidmatan awam bukan semata-mata gaji dan imbuhan. Komitmen, cekap, ikhlas, jujur umpama warna pelangi yang saling melengkapi. Hilang satu warna bukan pelangi namanya. Jaluran pelangi tidak akan sempurna jika satu warna hilang atau tercicir. Begitu juga dalam perkhidmatan awam, apabila ciri-ciri yang menjadi darah daging penjawat awam tercicir maka tanggungjawab tidak akan dapat disempurnakan. Sebab itu apabila bercakap tentang perkhidmatan awam, bukan hanya soal gaji. Bukan berapa peratusan pelarasan, bukan juga siapa dan apa yang mereka peroleh semata-mata. Hakikatnya perkhidmatan awam yang ramai anggotanya amat eksklusif sehinggakan martabatnya perlu dipelihara. Jika ada rungutan atau aduan tentang kecacatan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam maka martabatnya jatuh. Dalam erti kata lain perkhidmatan awam mesti bernafas seiring dengan arus kemajuan dan pembangunan. Kepesatan negara menuntut pemain-pemain di dalam perkhidmatan awam bergerak pantas, bersifat responsif, peka kepada tuntutan semasa, kreatif, inovatif dan pelbagai lagi. Pembaharuan demi pembaharuan menjadikan sektor awam hidup tanpa ada tarikh luputnya.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah menekankan tentang peri penting penjawat awam beralih dari tradisi birokrasi. Memperkatakan tentang sektor awam maka istilah paling popular atau sinonim adalah birokrasi dan hierarki yang merimaskan. Perkara itu pernah diakui bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi dalam kesempatan menemui beliau akhir tahun lepas. Beliau melahirkan rasa pelik tentang birokrasi keterlaluan - sekeping surat pekeliling akan turun naik dari ketua jabatan ke pengarah, ketua pengarah, ketua setiausaha yang kemudiannya turun semula mengikut carta aliran sebelum boleh dipanjangkan kepada pihak yang berkenaan. Prosedur ketat dan lapisan hierarki yang keterlaluan melambatkan proses penyampaian maklumat sehingga tindakan segera tidak dapat dilaksanakan tentunya mematikan keberkesanan penyampaian awam.

Fleksibel

Untuk membolehkan malar segarnya sektor awam sebagaimana pihak korporat dan swasta maka tentunya segala amalan ketat mesti diubah menjadi lebih fleksibel supaya dapat memenuhi tuntutan yang sentiasa berubah terutamanya dalam keadaan di luar jangka. Contoh paling mudah kesesakan jalan raya luar biasa di bandar raya Kuala Lumpur kelmarin. Kejadian itu cukup untuk semua pihak mengukur sejauh mana cekap, responsif dan fleksibelnya perkhidmatan awam di negara ini yang mana kakitangannya baru saja menerima berita gembira 13 peratus pelarasan gaji. Sejauh mana kreatif serta inovatifnya jabatan terlibat dalam menangani kesesakan yang menimbulkan kemarahan orang ramai sehingga ada yang terpaksa mengambil cuti kecemasan. Perkhidmatan awam bukan sekadar melaksanakan kerja-kerja di pejabat. Biar pun perkhidmatan di kaunter awam diakui semakin meningkat namun dalam menangani keadaan di luar jangka yang melibatkan sektor awam, kelemahan masih ketara.

Perubahan sektor awam supaya lebih kreatif, responsif dan pelbagai lagi itu bertujuan mewujudkan sebuah jentera pentadbiran yang lebih kemas dengan saiz anggota yang sesuai. Jangan pula umpama tikus membaiki labu, apabila perubahan yang dibuat hanya mengisi ruang-ruang yang sebenarnya tidak diperlukan dan akhirnya menambah birokrasi dan hierarki. Dalam sektor awam menuju fleksibiliti, mereka kembali kepada tradisi yang akan membunuh kecekapan sektor awam itu sendiri. Seperkara lagi yang sering menimbulkan rajuk kakitangan awam apabila jawatan baru diwujudkan, yang mengisinya adalah orang luar. Kewujudan kategori premier dalam SBPA amat jelas menjurus ke situ apabila jawatan itu turut dibuka kepada orang luar seolah-olah menafikan kebolehan penjawat awam itu sendiri.

Ingatlah kepada piagam pelanggan yang menghiasi dinding-dinding di jabatan awam. Setiap sen yang diperoleh baik menerusi Sistem Saraan Baru, Sistem Saraan Malaysia mahu pun SBPA yang hanya sebulan usianya perlu berlandaskan mutu perkhidmatan kakitangan awam dalam menyampaikan perkhidmatan masing-masing. Pembatalan SBPA perlu disusuli dengan penambahbaikan mindset penjawat awam sejajar dengan peranan sebenar sektor awam yang hakikatnya sangat penting jika mahu dibandingkan dengan sektor-sektor lain yang agak terhad fungsinya. Paling penting setiap perubahan yang hendak diperkenalkan mesti benar-benar difahami dan menjalani proses perbincangan berterusan. Sebelum sesuatu dasar dapat dilaksanakan terutama jika melibatkan keseluruhan penjawat awam maka beri penerangan dan buka ruang untuk maklum balas. Jangan nanti terjadi seperti mana pelaksanaan SBPA yang prosesnya berlangsung secara senyap dan sulit tetapi pantas sehingga akhirnya apabila tembelang pecah baunya tidak dapat ditahan. Tentunya ada yang tidak betul dalam perjalanan SBPA sehinggakan bantahan terhadap pelaksanaannya tidak dapat ditahan membawa kepada pembatalan Khamis lalu.

Sememangnya diakui perkhidmatan awam di negara ini sentiasa menjalani proses penambahbaikan. Perjalanan itu tidak sepatutnya berhenti, lantaran masih banyak kelemahan yang perlu diperhalusi dan diperbaiki. Namun perlu diberi perhatian bahawa memperkenalkan pembaharuan bukannya trial and error. Kesannya amat besar sehingga mampu membunuh integriti perkhidmatan awam dan tidak mudah dipulihkan dalam masa yang singkat.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
11 Mac 2012

RENUNGKAN DAN FIKIRKANLAH ...


Kenapa Gaji Cikgu Naik?
GAJI GURU NAIK 2012 : BUDGET 2012

Respon orang bukan yang TIDAK PUAS HATI :

1. Kerja cikgu Ini sangat senang.
2. Kerja cikgu sedikit.
3. Kerja cikgu memang banyak cuti banyak.

BENARKAH BEGITU?

HANYA ORANG YANG TIDAK TAHU MENILAI PROFESSION PERGURUAN SAHAJA YANG BERKATA DEMIKIAN. KERJAYA PERGURUAN INI BUKANNYA SEMUDAH SEPERTI YANG DIGEMBAR GEMBURKAN.

Semasa pertandingan bola.. cikgu jadi pengadil
Semasa pelajar hendak bertanding Time ... cikgu jadi jurulatih
Semasa aktiviti Kemahiran Hidup ... cikgu jadi petani
Semasa kutipan yuran ... cikgu jadi akauntan
Semasa Rancangan Makanan Tambahan ... cikgu jadi pelayan
Semasa pelajar sakit ... cikgu jadi doktor
Semasa dengar ceramah ... cikgu jadi motivator
Semasa menghias kelas ... cikgu jadi juruhias dalaman
Semasa persembahan Hari Guru ...cikgu jadi komposer
Semasa baiki kerusi meja rosak ... cikgu jadi tukang kayu
Semasa pelajar muntah dalam kelas ... cikgu jadi tukang cuci
Semasa berlaku kes mencuri dalam kelas ... cikgu jadi detektif
Semasa pelajar buat persembahan ... cikgu jadi jurugambar
Semasa perkhemahan berlangsung ... cikgu jadi askar
Semasa Hari Kantin sekolah ... cikgu jadi peniaga
Semasa Hari Guru ... cikgu jadi penyanyi
Semasa gotong-royong sekolah ... cikgu jadi tukang kebun
Semasa masuk waktu solat ... cikgu jadi tok iman
Semasa ibu bapa lewat ambil anak ... cikgu jadi orang gaji
Semasa budak bergaduh ... cikgu jadi hakim
Semasa pelajar sakit kecemasan ... cikgu jadi pemandu ambulans
Semasa berlangsung acara merentas desa ... cikgu jadi polis trafik
Semasa pelajar bersedih ... cikgu jadi pelawak
Semasa pelajar nak mohon UPU ... cikgu jadi pengisi borang
Semasa pelajar berehat ... cikgu jadi rukun tetangga
Semasa pelajar bercuti ... cikgu sibuk semak kertas peperiksaan
Semasa ibu bapa mengadu ... cikgu kena jadi kaunselor

Kita sama-sama mencari rezeki, mencurah khidmat, menabur bakti untuk negara dan pertiwi. Janganlah ada benci dan dengki serta niat untuk memusuhi. Bagi kita, kerja orang lain nampak mudah dan begitulah sebaliknya. Apakah kita terlupa pada peribahasa, “betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul”. Sebagai guru, saya akui kami bukanlah yang terbaik tetapi saya berani berkata lahirnya doktor, peguam, jurutera, jutawan, dan seumpamanya adalah berkat asuhan dan didikan seorang guru. Jadi, kenapa harus kita mengutuk insan yang banyak berjasa dalam memanusiakan manusia setelah kita berjaya dimanusiakan oleh mereka?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails