Johardy Ibrahim
Malam Rabu, 9 Mei
2012 yang lalu, untuk kali kedua setakat ini bagi tahun 2012, stesen televisyen
TV2 menyiarkan filem ikonik lakonan Datuk Shahrukh Khan dan dua jelitawan Kajol
dan Rani Mukherji. TV3 yang pertama menyiarkannya pada 12 Februari lalu
mendakwa 3 juta orang menonton filem itu. RTM belum membuat pengumuman tetapi
rasa-rasanya angka serupa dengan mudah diraih kerana filem yang diterbitkan
pada 1998 ini, adalah filem Bollywood paling meninggalkan kesan emosi bukan
sahaja di India atau Malaysia tetapi juga seluruh dunia (Bollywood memiliki
pengikut yang menakjubkan di Eropah dan Amerika Selatan). Dalam erti kata lain,
jika selepas ini Astro atau mana-mana stesen pula mahu menyiarkannya, ia
dijamin ditonton jutaan orang. Sebenarnya, penyiaran Kuch Kuch Hota Hai yang
bermaksud 'sesuatu terjadi dalam hatiku' pada Rabu lalu tidak saya ketahui.
Kebetulan baru hendak berehat di rumah selepas balik dari bertugas, saya
membelek Twitter dan terbaca 'Kuch Kuch Hota Hai di TV2 SEKARANG'.
Seorang demi seorang
rakan dalam akaun Twitter yang dirangkaikan dengan akaun Facebook membalas pernyataan
mengenai filem tersebut. Ada sebilangan yang mengaku tidak tahu atau terlintas
langsung mahu menontonnya, telah 'terpengaruh' untuk berbuat demikian setelah
membaca Twitter dan pernyataan Facebook yang memenuhi ruang maya antara pukul
10 malam hingga 1.30 pagi. Saya sendiri pun berbalas lebih 25 Twitter mengenai
filem ini dalam tempoh tiga jam - rekod yang mengatasi 18 Twitter semasa
Liverpool menewaskan Manchester United pada Februari lalu. Membelek topik
trending di Tweeter Malaysia pada malam itu, tiga nama berkaitan filem ini
menduduki 10 tangga teratas iaitu Kuch Kuch Hota Hai di tangga kelima, Salman
Khan (ketujuh) dan Anjali (kesembilan). Tetapi entah macam mana Shahrukh Khan
tidak tersenarai, walaupun pada satu ketika Miss Briganza turut ada sebelum
tewas kepada Anjali. Banyak yang telah diulas mengenai filem ini sejak 1998. Ia
bukan filem serius, apalagi dengan teknik fotografi ala David Cameron. Filem
ini adalah gandingan keempat bagi Shahrukh Khan bersama Kajol, yang merupakan
pasangan paling diminati di Bollywood ketika itu.
Malah boleh
dikatakan, filem ini jugalah yang benar-benar memperkenalkan Shahrukh Khan ke
persada antarabangsa termasuk ke Malaysia. Jika tahun 2012 ini gegarannya
dirasai 3 juta penonton di televisyen, bayangkan gegarannya ketika filem ini
ditayangkan di pawagam-pawagam seluruh negara pada 1998. Bayangkan begini:
ramai yang tampil dengan jaket berwarna terang ala Rahul Khanna dan potongan
rambut ala Anjali semasa di kolej. Filem Kuch Kuch Hota Hai adalah manifestasi
filem Bollywood sebenar. Formulanya mudah dan sudah diduga. Mesti ada sedikit
drama, mesti ada hero-heroin-antaganis, rumah harus sebesar gudang dengan
tangga yang luas dan ruang dewan untuk menempatkan ratusan pelakon tambahan
atau pak pacak, mesti ada lagu yang hebat dan video klip berlatar tempat yang
luar biasa keindahannya.
Filem
Bagi anda yang belum
menonton filem ini, secara ringkas Kuch Kuch Hota Hai mengisahkan Rahul Khanna
(Shahrukh Khan) yang bersahabat baik dengan Anjali Sharma (Kajol) yang tomboy.
Dalam diam Anjali menyimpan hati pada Rahul tetapi tewas kepada Tina (Rani
Mukherji) yang berkahwin dengan Rahul. Anjali kemudiannya membawa diri. Selepas
beranak, Tina menghadapi kesulitan dan tahu hayatnya tidak lama. Dia meminta
Rahul menamakan anaknya itu Anjali, sempena kawan baik Rahul. Dalam pada itu,
Tina menulis lapan pucuk surat yang akan dibaca oleh Anjali setiap satu semasa
hari lahirnya. Surat terakhir iaitu pada hari jadi kelapan, Tina meminta Anjali
agar mencari Anjali untuk dijodohkan dengan bapanya. Kemelut berlaku bila
Anjali yang tidak lagi jadi tomboy tetapi jelitawan, sudah bertunang dengan
Aman Mehra (Salman Khan). Akhiran filem ini adalah paling menyayat hati sebab
Salman menangis, Shahrukh Khan menangis, Kajol menangis, semua menangis.
Pengkarya filem tahu formula mudah untuk bikin penonton menangis iaitu paparkan
watak filem yang menangis beria-ia, diiringi lagu koir yang mendayu-dayu.
Mungkin jika watak Miss Briganza menangis, ramai tidak ikut sedih.
Satu lagi kekuatan
filem ini ialah pada lagunya. Menggunakan judul sama, Kuch Kuch Hota Hai yang
dinyanyikan oleh Udit Narayan dan Alka Yagnik layak dianggap lagu Evergreen
sepanjang masa. Semasa majlis konvokesyen UPM tidak lama dulu, kumpulan muzik
tradisional memainkan lagu tersebut ketika kumpulan siswa ijazah Komunikasi
diumumkan. Ia bukan saja menyemarakkan jiwa penerima ijazah tetapi juga
'menyegarkan' tetamu-tetamu dalam dewan. Lagu ini adalah istimewa kerana
iramanya yang memang pantas menangkap minat dan ungkapan Kuch Kuch yang bagi
kita di Malaysia mirip bunyi loghat setempat. Tiada siapa persoalkan bagaimana
latar drama di India, boleh melompat ke Scotland. Malah bagi babak awal di
kolej (ingat Miss Briganza), ia adalah sebuah kolej di Mauritius. Ini kerana
filem Kuch Kuch Hota Hai adalah filem yang pasti membuat anda tersenyum semasa
dan selepas menontonnya.
Sila berikan komen
anda. Terima kasih.
Sumber :
Mingguan Malaysia
13 Mei 2012