07 September 2011

ISU SOSIAL : HENTIKAN TABIAT LIAT BAYAR HUTANG

Oleh ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan,
Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia


Sepanjang  Hari Raya Aidilfitri ini terdapat beberapa iklan raya yang mengamit lagi kemeriahannya. Antara iklan di televisyen yang menarik perhatian penulis ialah iklan Hari Raya Aidilfitri Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Yang membuatkan penulis tertarik kerana mesejnya yang tersendiri agar peminjam PTPTN membayar hutang mereka selepas tamat belajar. Selalunya iklan promosi pemberian pinjaman kepada bakal peminjam seperti mana yang banyak kita lihat iklan-iklan yang ditampal oleh "ah long tidak berlesen" dan "berlesen" di merata-rata tempat. Jarang sekali ada iklan yang menyuruh si peminjam membayar kembali hutang mereka. Ia seolah-olah menggambarkan betapa ada di antara peminjam PTPTN cukup liat untuk membayar hutang mereka sehinggakan terpaksa menyediakan satu iklan khas di televisyen bagi memujuk mereka membayar kembali hutang PTPTN. Perkara ini terbukti benar apabila sehingga 31 Julai lalu, PTPTN telah bertindak menyaman 184,083 peminjam disebabkan mereka gagal menjelaskan hutang PTPTN. Angka ini cukup besar sama sekali kerana ia menggambarkan sejauh manakah peminjam PTPTN melaksanakan tanggungjawab, amanah dan kewajipan mereka sebagai peminjam.

Ini baru pinjaman pelajaran, bagaimana pula hutang-hutang lain seperti hutang peribadi, kad kredit dan sebagainya? Penulis penuh yakin terdapat kes yang mana si peminjam memang sejak dari awal lagi tidak mahu membayar pinjaman. Wang pinjaman diambil, tetapi tidak mahu membayar kembali. Rakyat Malaysia sememangnya diketahui suka berhutang. Maklumlah biar papa asalkan bergaya. Sebab itulah "ah long berlesen" tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Nak salahkan mereka seratus peratus pun tidak kena gayanya kerana diri sendiri juga bersalah, meminjam wang sesuka hati. Jika tidak, mustahil "ah long berlesen" dan "ah long tidak berlesen" mampu hidup mewah dek kerana bisnes pinjaman. Lagipun strategi kekerasan mereka membuatkan si peminjam terpaksa membayar hutang mereka. Mungkin ini satu-satunya cara untuk "mengajar" mereka yang degil membayar hutang. Sudah tentu PTPTN tidak akan menggunakan cara yang sama, tetapi natijahnya kepada generasi yang akan datang. Dana pinjaman akan berkurangan, si peminjam yang liat membayar hutang tidak memikirkan perkara ini. Yang mereka fikirkan diri sendiri, walhal mereka sebenarnya menyusahkan generasi akan datang termasuklah anak mereka sendiri.

Tetapi ini tidak bermakna PTPTN tidak boleh mengutip hutang si peminjam secara cekap. Antara yang boleh dilakukan ialah dengan memotong gaji si peminjam secara automatik menggunakan modus operandi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Dengan kata lain, sejak hari pertama mereka bekerja, majikan diwajibkan memotong gaji peminjam PTPTN secara automatik. Dalam kes KWSP, 11 peratus daripada pendapatan. PTPTN boleh mengambil tindakan yang sama sebagai penanda aras. Selepas perayaan Aidilfitri, ada yang tidak nyenyak tidur memikirkan hutang-hutang yang telah dibuat bagi meraikan Hari Raya secara bergaya dan bermewah-mewah. Ada yang sanggup berhutang beribu-ribu semata-mata untuk menunjuk-nunjuk kepada orang-orang kampung betapa hebatnya mereka. Kereta baru, telefon bimbit terkini dan tidak kurang juga pakaian serba mahal. Ini tidak termasuk kasut dan beg tangan yang harganya hanya yang bergaji enam angka sahaja mampu membeli. Tetapi masih memaksa diri untuk membelinya. Alasan mudah setahun sekali. Memanglah setahun sekali tetapi apa guna merana bertahun-tahun.  Hidup tidak tenteram dengan hutang keliling pinggang. Walhal, bagi penulis perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Peminjam sudah semestinya memahami tanggungjawab untuk membayar hutang mereka.

Menyusahkan diri sendiri sahaja disebabkan terpaksa berhutang untuk berlagak dan menunjuk-nunjuk. Ada yang umur sudah menjangkau 40 tahun pun masih tidak sedar. Simpanan kosong. Apabila dinasihati pandai pula menjawab, "Duit KWSP kan ada, boleh guna untuk persaraan nanti, lagipun masa muda-muda inilah nak bergaya". Memang susah untuk menyedarkan golongan sebegini. Bahkan, lagi susah untuk mengubah mentaliti si peminjam yang liat membayar hutang mereka. Pelbagai alasan diberi. Yang belajar tinggi-tinggi sehingga ke menara gading dalam bidang perakaunan dan kewangan pun ramai tidak mengamalkan ilmu yang dipelajari. Mereka juga terjebak dalam perangkap hutang. Tidak mengapalah jika berhutang dan akhirnya menunaikan janji untuk membayar kembali. Yang menjadi masalah, berhutang tetapi liat membayar. Tidakkah Islam menyuruh umatnya menyegerakan pembayaran hutang selain menyegerakan urusan pengebumian jenazah dan menyegerakan perkahwinan anak perempuan yang dipinang orang?  Azab bagi sesiapa yang liat membayar hutang bukan sahaja ketika hidup tetapi juga selepas meninggal dunia. Roh si peminjam akan tergantung-gantung sehinggalah dijelaskan hutangnya. Jika masih tidak dibayar, hutang tersebut akan diadili di akhirat nanti. Justeru, buang tabiat liat membayar hutang. Jika tidak mampu, lebih baik tidak berhutang. Hati senang dan fikiran pun tenang.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
7 SEPTEMBER 2011

ISU SOSIAL : HEBATNYA PEMANDU TEKSI KITA


Pada 6 September 2011 tersiar satu surat dalam akhbar NST bertajuk Taxi drivers not using meter atau pemandu teksi tidak guna meter. Di Malaysia, negara kita tercinta ini, terutamanya di kota raya Lembah Klang, ia bukan sesuatu yang luar biasa. Ia sudah biasa. Di negara lain, pemandu-pemandu teksinya takut kepada pihak penguat kuasa. Di negara kita, pemandu tidak takut dengan pihak penguat kuasa. Mungkin, penguat kuasa yang takut dengan mereka? Atau mungkin kerana pihak penguat kuasa tidak menguatkuasakan kekuatan mereka ke atas pemandu-pemandu berkenaan. Jika tidak sudah tentu masalah begitu tidak akan berlaku? Banyak ketika, penumpang yang mengadu kepada pemandu teksi, mengapa tak pakai meter, mereka pula kena herdik: ''Pergilah repot!'' Wow, begitu berani sekali mereka. Untuk berlaku adil bukan semua pemandu teksi berkelakuan begitu. Tapi banyak yang berkelakuan begitu. Penulis surat di NST itu memberi nama Steenk dari Hong Kong. Tulisannya berbunyi: "Saya amat tertarik membaca rencana dalam akhbar tuan mengenai pemandu-pemandu teksi yang mengenakan caj tanpa menggunakan meter. Saya berada di Kuala Lumpur lebih tiga minggu dan menghadapi situasi itu setiap hari. Ia menakutkan dan memenatkan. Ia bukan sahaja berlaku di perhentian kereta api atau bas, tapi berlaku di seluruh bandar raya, dan bagi saya yang paling teruk ialah di Subang Parade, terutama di luar pusat membeli-belah Carrefour.

Pemandu-pemandu yang kasar mengancam penumpang yang enggan membayar apa yang mereka tuntut. Sungguh mengecewakan kerana gelagat seperti ini masih berlaku." Itulah kisah pelawat dari negara luar itu. Saya pernah ke Hong Kong, pemandu teksinya sama seperti negara-negara maju lain. Mereka tidak menganiaya penumpang. Mereka ikut peraturan. Baru-baru ini saya ke Dubai selama seminggu. Selama itu juga banyak kali saya menggunakan teksi. Kebanyakan pemandu ialah dari India, Pakistan dan Yaman. Kesemua mereka cukup mesra dengan penumpang asing, seperti saya. Pemandu-pemandu itu semuanya makan gaji dengan pengusaha teksi yang dikendalikan oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Dubai. Mereka tidak 'kongkalikong' dengan penumpang kerana takut kena pecat. Kalau kena pecat kena hantar balik kampung. Mereka juga takut dengan pihak berkuasa sekiranya mereka didapati menyeleweng dengan penumpang, mereka boleh masuk penjara. Di dalam teksi tertera pelekat tertulis: ''Jika pemandu tidak menggunakan meter, penumpang tidak perlu membayar tambang." Namun, bagi pemandu kita di sini, para pelancong asing, terutamanya pelancong Arablah yang sering menjadi mangsa mereka. Kita pun tidak terkecuali.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
7 SEPTEMBER 2011

ISU SOSIAL : TREND KEMATIAN PENGGUNA MOTOSIKAL MENINGKAT SEJAK TIGA DEKAD

Oleh AHMAD ZAKI MOHD. HASSAN


Perkataan 'kemalangan' menjadi sinonim menjelangnya sesuatu musim perayaan. Di dada-dada akhbar akan terpampang berita tentang perkataan keramat ini. Di negara-negara perindustrian mahupun di negara yang sedang membangun, secara purata dapati, 1 dari 10 katil di hospital-hospital adalah merupakan mangsa kemalangan jalan raya. Ia juga merupakan penyumbang terbesar kecederaan di kebanyakan negara di dunia ini. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan dalam terbitannya bertajuk Injury: A Leading Cause of the Global Burden of Disease, kecederaan kemalangan jalan raya yang mengakibatkan kematian adalah di kalangan mangsa berumur 15-44 tahun. Daripada 28.1 juta kematian non-communicable diseases setahun pada 1990 dijangka meningkat kepada 49.7 juta menjelang tahun 2020, kemalangan jalan raya adalah punca utamanya. Kemalangan jalan raya juga dijangka akan mengambil tempat ketiga dalam senarai penyebab kematian di dunia menjelang 2020. Fenomena yang sama juga berlaku di negara kita. Kemalangan jalan raya antara masalah utama.

Hampir 6,000 kematian disebabkan kemalangan yang menyebabkan kerugian lebih RM6 bilion dilaporkan setiap tahun. Pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitri tahun ini dianggarkan sebanyak 1.4 juta kenderaan menggunakan lebuh raya, masing-masing dengan destinasinya tersendiri. Sehubungan dengan itu pergerakan kenderaan banyak berlaku di dalam tempoh dua minggu musim perayaan ini. Situasi ini sudah semestinya mengundang kepada kemalangan seperti musim perayaan yang lalu. Kajian menunjukkan trend kematian melibatkan penunggang motosikal dan pengguna jalan raya selain motosikal bertambah sepanjang tiga dekad. Di awal tahun 1980-an sehingga 1992, kematian pengguna jalan raya selain motosikal adalah melebihi daripada kematian penunggang motosikal. Pengguna jalan raya selain motosikal melebihi 2,000 kematian setahun manakala kematian penunggang motosikal pula mencecah 1,200 kematian setahun. Namun keadaan ini berubah, berlaku satu lompatan yang besar dari segi angka kematian melibatkan penunggang motosikal berbanding pengguna jalan raya lain.

Bermula dari tahun 1993-1994 ( dari 2,416 ke 2,946 kematian), dari tahun 1994-1995 (dari 2,946 ke 3,362 kematian) dan dari tahun1995-1996 (dari 3,362 ke 3,778 kematian). Ketiga-tiga tempoh tersebut menunjukkan peningkatan 22 peratus (%), 12% dan 14%. Untuk sepuluh tahun bermula dari tahun 2000 sehingga 2010 juga angka kematian terus meningkat dan ia mencapai purata kenaikan sebanyak 2% setiap tahun. Banyak kajian menunjukkan yang penunggang atau pembonceng motosikal merupakan risiko paling tinggi terbunuh atau tercedera dalam kemalangan jalan raya. Dengan bilangan motosikal yang berdaftar sebanyak 894,0230 pada tahun 2009, sebanyak 11,3962 terlibat dengan kemalangan manakala dari 9,441,907 bilangan motosikal berdaftar pada tahun 2010, sebanyak 120,156 terlibat dengan kemalangan. Kajian bermula dari 2000 sehingga 2010 menunjukkan bahawa lebih kurang 1% daripada motosikal setiap tahun mungkin terlibat dengan kemalangan. Pada tahun 2009, seramai 3,640 penunggang 430 pembonceng menemui ajal akibat kemalangan jalan raya manakala pada tahun 2010 seramai 3,614 penunggang dan 422 pembonceng menerima nasib yang sama.

Fenomena ini tidak menampakkan akan berlakunya penurunan memandangkan bilangan motosikal yang kian bertambah dari tahun ke tahun. Masalah ini menjadi lebih kronik kerana ia melibatkan mereka yang masih muda iaitu di awal usia. Pada usia ini negara memerlukan akan khidmat tenaga dan kepakaran mereka. Daripada 2,899 sampel yang diambil dari 3,640 kematian penunggang motosikal pada tahun 2009, purata umur mangsa adalah 36 tahun, 25% daripadanya di bawah umur 20 tahun, lebih dari 50% daripada mereka di bawah umur 29 tahun ke bawah. Manakala dari 400 sampel yang diambil dari 430 kematian pembonceng motosikal pada tahun 2009, purata umur mangsa adalah 28 tahun, 50% daripadanya di bawah 21 tahun. Terdapat banyak faktor yang dikenal pasti menyumbang pada keadaan ini, antaranya ialah keadaan motosikal, kelakuan dan kesalahan manusia, kualiti jalan raya dan reka bentuk, pelaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang, persekitaran dan keadaaan cuaca. Faktor-faktor di atas memerlukan kepada komitmen daripada banyak pihak demi melihat pengurangan dari segi bilangan kemalangan mahupun kematian. Namun mengikut kajian dan pemerhatian Jabatan Pengangkutan Jalan dan Polis Diraja Malaysia, 95 peratus kemalangan jalan raya di negara ini disebabkan kecuaian manusia. 


Rakyat Malaysia secara keseluruhannya perlu prihatin akan isu ini dan bersama dalam menyahut kempen keselamatan jalan raya yang dijalankan oleh semua pihak khususnya mereka yang terlibat secara langsung dengan usaha ini. Diharap Petua Keselamatan Jalan Raya yang dikeluarkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (JKJR) boleh dijadikan panduan agar jika anda sebagai penunggang atau pembonceng perlu lebih berhati-hati. Anda Mampu Mengubahnya.


SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
7 SEPTEMBER 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails