27 Januari 2012

ISU POLITIK : POLITIK BERADAB DEMI KEMASLAHATAN RAKYAT

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)


Iman al-Ghazali (450 - 505H/1058-1111M) yang terkenal dalam bidang tasawuf dan psikologi pendidikan Islam turut memberikan sumbangan besar kepada falsafah politik dengan melahirkan beberapa karya penting sama ada dalam bentuk surat-surat kumpulan nasihat kepada pemerintah atau tanggungjawab menguruskan negara. Dalam usaha menguruskan negara, al-Ghazali menjelaskan falsafah politik hendaklah berteraskan kepada membentuk perpaduan dan memacu kemajuan bagi membolehkan rakyat hidup selesa dan tenteram. Berkonsepkan kepada itulah al-Ghazali mendefinisikan politik atau siasah ialah menambah baik urusan manusia dengan memacu jalan yang lurus bagi meneruskan kehidupan selaras dengan prinsip menegakkan kebenaran dan menghapus kemungkaran. Dengan menggunakan rangka falsafah politik itu, sekurang-kurangnya dapatlah kita menilai apakah realiti politik yang berlaku di Malaysia setelah beberapa kaedah dilaksanakan oleh parti politik semakin menipis dengan peraturan adab dan nilai-nilai moral. Bentuk politik beradab ialah kekuatan dan kekuasaan yang dimiliki hendaklah digunakan untuk melakukan kebajikan kepada rakyat dan bukannya mengheret rakyat dalam kancah sengketa ataupun huru-hara.

Sebuah parti politik yang mendakwa perjuangannya adalah untuk membentuk masyarakat dan negara berdasarkan Baldatun Tayyibatun wa Rabbul Ghafur, atau negara yang sejahtera dan (mendapat keampunan) Tuhan Yang Maha Pengampun tidak dapat ditemui apakah sesungguhnya perjuangan mereka. Yang jelas ialah setiap tindak-tanduknya telah menghasilkan perilaku politik yang amat tidak beretika. Apabila memperlihatkan bingkai ubudiyah, yakni pengabdian manusia seruannya lebih menumpukan kepada rasa ketaatan yang lebih besar kepada pemimpin sehingga membentuk situasi bahawa pemimpin itu adalah penentu segala-galanya, rakyat tidak perlu mempersoalkan apakah yang dilakukan itu benar-benar bercirikan kehendak Islam atau di sebaliknya. Resah rakyat tidak dipedulikan. Keinginan rakyat tidak diberikan perhatian yang serius bahkan bagi 'menyuntik sedikit kelegaan' elit politik menggunakan pautan sejarah dan petikan ayat-ayat al-Quran bagi menggambarkan bahawa retorik politiknya menurut jalan yang lurus dan tepat. Realitinya tidak sedemikian, kerana rentetan sejarah dan petikan ayat-ayat al-Quran dan hadis tidak dikembangkan dalam kerangka tindakan yang komprehensif.

Sejak kemunculannya lagi belum terangkum dengan jelas apakah kaedah yang dilakukan demi meningkatkan kehidupan rakyat manakala setiap masa menyatakan bahawa pendekatan yang dibawa telah menghasilkan persekitaran kehidupan yang baik dan penuh keimanan. Apakah muslihatnya bila membuat dakwaan sedemikian, sedangkan secara drastiknya tidak ada kemajuan dan petunjuk positif boleh dibanggakan. Mungkin sebahagian daripada kita boleh meneliti apakah benar kesejahteraan hidup rakyat telah berjaya ditingkatkan sedangkan kadar pengangguran semakin meningkat, jumlah penghidap HIV/AIDS kian bertambah manakala lain-lain jenayah (curi, pecah rumah, menipu, merogol, mengugut dan pergaduhan) tidak juga berkurangan. Tetapi, pemimpin yang mendakwa dirinya telah mampu menyuburkan semangat keislaman dan keimanan semakin sehari semakin membusung dengan nilai-nilai kehidupan yang terkeluar daripada peraturan adab. Untuk membuktikan dirinya berintegriti, pemimpin tersebut masih berdolak-dalik. Untuk membuktikan dirinya bersih daripada sebarang prasangka mementingkan kekayaan, pemimpin itu masih berdiam diri daripada mengisytiharkan aset yang dimilikinya sama ada atas nama dirinya atau pun ahli keluarganya.

Sebagai ulama fiqh, Iman al-Ghazali memberikan ketegasan bahawa kekuasaan dan kekuatan yang ada dalam diri seseorang pemimpin hendaklah digunakan bagi mewujudkan keamanan dan kesejahteraan rakyat. Tetapi apa yang berlaku ialah pemimpin yang mendabik sebagai orang yang beriman dan sentiasa bertakwa kepada Allah SWT itu tidak pernah memikirkan dengan tepat dan jelas bagaimana rakyat yang memberikan harapan dan kuasa kepadanya, maka dia perlu memainkan peranan dan tanggungjawabnya secara lebih berkesan. Sebaliknya, rakyat diajak dan didorong untuk bertindak keterlaluan sehingga masalah peribadi dihubungkaitkan sebagai persoalan memastikan peluang dan memusnahkan masa depan dalam politik. Maka, dalam menimbuskan jurang kredibiliti dan melonjakkan imej, pemimpin tersebut sanggup melancarkan kempen mengajak rakyat mencetuskan kekecohan sehingga menampakkan bahawa yang bersalah ialah pihak yang berusaha menguatkuasakan peraturan dan mengawal situasi. Mereka yang gigih berusaha mengekang tindakan liar dilihat sebagai zalim dan keterlaluan, sedangkan secara lojik, penganjurnya harus dipersalahkan akibat membelakangkan peraturan dan tidak menerima ketetapan. Atas kegelisahan takut dijatuhkan hukuman bersalah, rakyat diberitahu secara sinisnya bahawa memang peraturan itu sengaja digunakan untuk menafikan kebebasan dan hak setiap orang.

Bukankah kebebasan seluas-luasnya telah diberikan? Bukankah peluang tersebut telah digunakan secara maksimum sehingga menggelorakan pemikiran rakyat seolah-olah setiap hari adalah hari penentuan? Setiap hari perlu diperkuatkan azam bahawa pihak yang memerintah perlu disingkirkan kerana pemerintah dianggap gagal dan melakukan kezaliman? Apakah kaitannya persoalan peribadi dengan tindakan kerajaan apabila mempertahankan kewajaran undang-undang bagi membuktikan terlaksananya proses mencari keadilan kepada pihak yang mendakwa dan didakwa? Hal itulah yang menjadi bahan pemikiran politik al-Ghazali apabila beliau menggariskan asas berpolitik mestilah dilaksanakan secara terbuka dengan menolak keinginan mempertahankan peribadi seseorang. Mengekalkan keamanan negara menjadi prinsip perjuangan dan meletakkan tindakan memenuhi kebajikan rakyat sebagai praktis yang besar, bukannya hanya sekadar menabur janji dan menyalahkan orang lain, apabila gagal. Sebarang usaha yang konkrit perlu didedahkan. Bukan sekadar mendakwa berjaya mengurangkan hutang hampir RM600 juta sedangkan usaha itu sebenarnya dilakukan oleh pihak lain. Yang menyumbangkan dana ialah orang lain, tetapi yang mendakwa kejayaan adalah elit politik yang gagal melaksanakan program membela nasib rakyat secara berkesan, hanya menempel atas kejayaan dan inisiatif pihak lain.

Pemimpin yang mengamalkan budaya "lembu punya susu tetapi sapi dapat nama" itulah dinilai sebagai politik tidak beradab oleh al-Ghazali. Seseorang pemimpin mestilah mencapai tahap kualiti yang tinggi baik dari segi ilmu mahupun perilakunya kerana ia terdedah kepada pelbagai cabaran. Seseorang pemimpin mestilah bijaksana dalam melaksanakan tanggungjawabnya menyelesaikan masalah rakyat dan bukan hanya sekadar bermain dengan retorik, menyebarkan maklumat palsu dan menimbulkan suasana bermusuhan. Perkembangan politik semasa, kerana tarikh pilihan raya umum semakin dekat, lebih banyak pendekatan propaganda digunakan sehingga menampakkan hanya pihak tertentu sahaja yang bersalah sedangkan orang yang melancarkan serangan itu tidak sedikit pun memperlihatkan kesungguhan melaksanakan prinsip membentuk kesejahteraan dan menganjurkan perpaduan. Setiap apa yang ditawarkan membawa kepada penyelesaian berdarah, kerana falsafah politik yang dipeganginya itulah sahaja yang benar dan berjiwa Islam sedangkan seluruh tindakannya tidak pernah membuktikan budaya beradab dan berintegriti.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
27 Januari 2011

ISU UMUM : GOLONGAN PROFESIONAL DEKATI RELA

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN
pengarang@utusan.com.my


Persepsi masyarakat terhadap sukarelawan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) kini semakin berubah apabila dalam tempoh tiga tahun bilangan keanggotaannya meningkat daripada 530,000 orang pada 2008 kepada 2.874 juta orang tahun lalu walaupun sasaran awal hanya dua juta orang menjelang akhir tahun ini. Bayaran saguhati perlindungan insurans kemalangan diri anggota Rela secara percuma menambah daya tarikan kepada pasukan sukarela ini. Insurans percuma itu meliputi RM40,000 jika meninggal ketika bertugas dan RM20,000 jika meninggal di luar tugas, perbelanjaan perubatan RM2,000 (maksimum tahunan) dan kematian ilat RM20,000. Ketua Pengarah Rela, Datuk Mustafa Ibrahim berkata, semua anggota Rela yang ditimpa bencana ketika menjalankan tugas dimasukkan ke wad kelas dua tanpa dikenakan sebarang caj rawatan. Mereka diberi uniform Rela secara percuma, kad keahlian Rela, elaun bertugas RM4 sejam, menghadiri latihan dan kursus di Pusat Latihan Rela dengan dibayar elaun serta berpeluang menyertai pelbagai program dan aktiviti yang dijalankan Rela.

Semua tawaran itu sudah cukup untuk menarik minat golongan profesional seperti doktor, jurutera, guru, pesara kerajaan, petani, nelayan, peniaga kecil-kecilan, anak-anak muda dan pelajar menjadi duta kecil kerajaan dalam membantu menghidu permasalahan rakyat, mendapatkan maklumat mengenai reaksi rakyat ke atas apa-apa dasar semasa serta mendapat maklumat berkaitan keselamatan setempat. Anggota Rela turut melakukan khidmat komuniti seperti melaksanakan Program Khidmat Bakti Rela, memberi bantuan awal kes kecemasan, membudayakan nilai-nilai murni serta terlibat dalam khidmat kesejahteraan dan keharmonian penduduk setempat, tugas tersebut mampu mendekatkan diri mereka dalam masyarakat. Di bawah kepimpinan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam peranan Rela yang dulu lebih terarah kepada mengawal kesesakan lalu lintas semasa kenduri kahwin kini bakal diantarabangsakan apabila khidmat mereka diperlukan semasa bencana alam melanda negara luar.

Mereka juga mahu dengan kelahiran semula Rela konsep barunya berlandaskan kepada teras 4K iaitu Keselamatan, Keamanan, Kesejahteraan dan Keharmonian yang pendekatannya membawa kepada empat kepelbagaian iaitu aktiviti ekonomi, golongan masyarakat, kaum dan etnik serta adat dan kebudayaan. Seramai 4,701 anggota Rela kini boleh dilihat melakukan rondaan bersama anggota polis untuk mengurangkan kadar jenayah jalanan di empat buah negeri iaitu Wilayah Persekutuan, Selangor, Johor Baharu dan Pulau Pinang manakala di Sabah dan Sarawak membabitkan 920 anggota. Tugas teras Rela dalam mengawal keselamatan dan keamanan kawasan ialah membantu mewujudkan konsep kawasan dan bandar selamat, menjaga kawasan larangan seperti punca elektrik dan punca air serta pintu masuk negara (yang tidak sah) bagi memastikan keselamatan dan kesejahteraan rakyat terus terjamin. Sejajar dengan kematangan usia Rela yang bakal menginjak ke usia 40 tahun, Program Perhimpunan Perdana Rela Bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan berlangsung pada 28 Januari (Sabtu ini) di Dewan A, MAEPS Serdang bermula pukul 9 pagi hingga 5 petang untuk meraikan dan menghargai jasa anggota-anggota Rela yang setia berbakti dan sentiasa bersedia memberikan bantuan tanpa mengira masa.

Hampir 20,000 anggota Rela dari seluruh negara akan menyertai perhimpunan yang julung-julung kali diadakan ini. Pelbagai aktiviti telah dirancang seperti pertunjukan, penerangan mengenai fungsi dan peluang menyertai Rela, kempen derma darah, demonstrasi serta gerai pameran membabitkan semua agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri. Orang ramai yang berminat boleh menyertai pasukan sukarela ini apabila mengunjungi MAEPS asalkan mereka bebas daripada sebarang rekod jenayah, berusia 16 tahun ke atas dan sihat tubuh badan. Pegawai-pegawai Rela akan memberikan penjelasan lanjut untuk mereka yang mahu menyertai pasukan ini. Bagi pelajar sekolah mereka akan berpeluang menyertai Kadet Rela di sekolah-sekolah manakala bagi penuntut universiti bakal menyertai Relasis (Ikatan Relawan Siswazah) apabila cadangan penubuhannya diperluaskan ke semua sekolah dan universiti (setakat ini ia hanya Relasis hanya ditubuhkan di Universiti Tun Hussein Onn, Batu Pahat). Sejajar dengan konsep 1Rela, semua kaum kini semakin berminat untuk menyertai pasukan Rela apabila bilangan masyarakat Cina, India, Orang Asli, Bidayuh, Iban dan Dayak yang mendaftarkan diri untuk menyertai pasukan ini bertambah dari setahun ke setahun. Ikatan perpaduan yang terjalin hasil daripada sesi latihan yang diadakan di pusat-pusat latihan Rela di seluruh negara mampu mewujudkan satu suasana muhibbah di kalangan masyarakat berbilang bangsa di negara ini dan itulah hasrat yang tersirat di sebalik aktiviti sukarelawan pasukan yang telah wujud secara tidak rasmi sejak 1948 dan ditubuhkan secara rasmi pada 1972.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
27 Januari 2011

ISU SOSIAL : KESAN EKONOMI PEMBANTU RUMAH

Rencana ini diubahsuai dari Ruangan Kunta Kinte


Kita pernah bincang mengenai majikan Malaysia yang aniaya pembantu rumah asing, terutama dari Indonesia, sampai ada yang cedera parah dan mati. Perbuatan kebinatangan mereka itu jadi macam beberapa ekor kerbau bawa selut, kita semua terpalit. Kini kita nak bincang sikit mengenai macam mana keadaan sudah terbalik. Sekarang ini majikan Malaysia pula yang kena dera dan aniaya oleh pembantu rumah asing, khasnya dari Indonesia. Ini bukan lagi cerita pembantu rumah cuai, ganas atau lari malam. Tapi cerita peras ugut sebab mereka dapat peluang baru daripada rancangan 6P (pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran). Gaji RM800 sebulan yang mereka minta atau RM500 hingga RM600 yang kita bayar sekarang sebetulnya bukanlah sikit kalau diambil kira yang mereka makan percuma, tinggal percuma dan pakai percuma bila bekerja dengan kita. Walaupun diri sendiri pernah jadi mangsa, saya masih boleh gelak apabila baca apa bendanya 6P itu. Dengan orang asing ni, buatlah 6P ka atau 10P sama saja. Mereka dan dalang-dalang mereka akan cari peluang dan lubang.

Ada orang cerita yang ramai buruh asing yang halal, tapi permit kerja mereka tinggal dua atau tiga tahun lagi, pergi daftar 6P dan isytihar haram. Apabila isytihar haram dan dapat pengampunan, mereka boleh kerja 10 tahun lagi di Malaysia. Jadi, yang halal jadi haram pasal nak sambung kerja 10 tahun lagi dan yang haram jadi makruh dan akhirnya halal kerana kita ampunkan mereka. Agaknya pasal itulah kita dapati bilangan pendatang 6P lebih ramai daripada yang kita jangka. Satu lagi, tak tahulah apa menteri yang jaga hal ehwal buruh dan pegawai-pegawai yang runding hal pembantu rumah Indonesia fikir dan pertimbangkan bila mereka setuju dengan syarat dan tuntutan Indonesia.  Kalau mereka fikir kebajikan dan kebaikan kita, mereka tentulah ambil kira kemampuan kita. Yang dimaksudkan adalah rakyat kebanyakan, bukan menteri, pegawai tinggi, orang kaya, orang kenamaan dan tauke besar. Yang di maksudkan adalah rakyat biasa. Pasangan suami isteri yang kedua-duanya kena kerja cari makan. Bagi mereka, RM500 sebulan bayar gaji pembantu rumah sudah cukup berat. Tapi kalau tak ada pembantu rumah, salah seorang kena duduk di rumah jaga anak-anak, masak, bersih rumah dan basuh pakaian.

Janganlah kita fikir eksekutif, peniaga dan tauke saja. Ramai lagi pasangan suami isteri di Kuala Lumpur yang pendapatan bersama tak sampai RM3,000 sebulan yang dikira bawah paras kemiskinan. Mereka inilah yang susah apabila kerajaan setuju gaji pembantu rumah naik. Belum apa-apa lagi sindiket haram dan halal dah mula cekik darah. Dah ada bakal pembantu rumah P6 yang minta sampai RM800 sebulan, cuti sehari seminggu dan bagi macam-macam syarat kerja. Inilah penyakit bila kita buat kerja tak fikir panjang dan bagi muka pula kepada orang yang tidak kenang budi dan tak tahu bersyukur. Di negara mereka sendiri mereka hidup susah. Yang kaya tindas yang miskin. Ramai masuk negara kita secara haram. Bila sudah diampuni dan diputihkan, mereka naik tocang. Gaji RM800 sebulan yang mereka minta atau RM500 hingga RM600 yang kita bayar sekarang sebetulnya bukanlah sikit kalau diambil kira yang mereka makan percuma, tinggal percuma dan pakai percuma bila bekerja dengan kita. Malahan ramai lagi rakyat kita sendiri yang dapat gaji atau pendapatan lebih kurang macam itu. Tapi tak macam pembantu rumah atau pekerja restoran asing, mereka kena belanja makan, pakai, sekolah anak-anak dan sewa rumah.

Mengikut Buku Fakta Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA), pendapatan perkapita Indonesia bagi 2010 adalah RM1,155 sebulan ikut pariti kuasa membeli (PPP). Nampak tinggi, tapi kita kena ingat ramai rakyat Indonesia yang menganggur dan melarat. Pendapatan perkapita yang dimaksudkan itu termasuklah pendapatan 40 orang terkaya di Indonesia yang pada tahun lalu, nilai harta mereka adalah AS$55.85 bilion (kira-kira RM184.3 bilion). Sebanyak 13.3 peratus rakyat Indonesia atau kira-kira 30.5 juta hidup bawah paras kemiskinan pada 2010. Kita tidak salahkan Kerajaan Indonesia yang kenakan syarat lebih ketat sebab banyak juga orang kita yang jahat, tak berhati perut yang tipu, seksa malah bunuh pembantu rumah Indonesia.  Tapi ada satu perkara yang lebih besar yang dirasa pengaruhi dasar Kerajaan Indonesia iaitu semakin kurangnya semangat bangsa serumpun yang dulu jadi ikatan kuat di antara Indonesia, Malaysia dan Brunei. Maaf cakaplah kalau kata, sekarang slogan itu tinggal klise saja. Rasa-rasanya pemimpin serta rakyat Indonesia tak hormat kita macam dulu-dulu lagi.

Kita tak hairan sebab jalinan mesra macam di antara Tun Abdul Razak Hussein, Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Presiden Suharto dah tak ada lagi. Lagipun, dulu kita ada orang macam Tun Adam Malik dan Jeneral Benny Moerdani di pihak Indonesia dan Tun Mohd Ghazali Shafie di pihak kita yang sangat akrab. Dalam jangka panjang, kita tak boleh bergantung lagi kepada Indonesia sebagai sumber pembantu rumah. Mereka pun dah kata, mereka akan cegah rakyat mereka daripada ke luar negara jadi pembantu rumah menjelang 2017. Masalahnya, kalau tak ada pembantu rumah, susahlah suami isteri hendak keluar kerja. Kalau suami isteri tak keluar kerja, pendapatan purata isi rumah akan merosot. Silap-silap ramai yang akan jatuh bawah paras kemiskinan dan kadar pertumbuhan penduduk pula akan merosot sebab tak ada orang nak tolong jaga anak. Tapi kita tak tahulah sama ada menteri dan pegawai-pegawai yang berunding dengan Indonesia ambil kira atau sedar hal ini semua. Wallahualam.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA  HARIAN
27 Januari 2011

ISU PENDIDIKAN : INSTITUT WASATIYYAH BUKTI KOMITMEN PEMIMPIN PERKASA PERADABAN ISLAM

Oleh Dr Adanan Mat Junoh
Pensyarah Kanan di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan
Universiti Sains Islam Malaysia


Ketika Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, beliau menubuhkan Institut Islam Hadhari selaras dengan konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan ketika itu. Institut yang ditempatkan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu antara lain berperanan sebagai pusat penyelidikan yang memperkasa peradaban Islam di samping mewujudkan jaringan ilmiah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa dalam kalangan cendekiawan peradaban. Kini institut itu berkembang pesat dan berperanan aktif memperkasakan peradaban Islam melalui pelbagai aktiviti ilmiah seperti seminar, forum, penyelidikan dan penerbitan. Kita yakin Institut Islam Hadhari akan terus berfungsi dengan berkesan dalam membangunkan masyarakat dan negara secara menyeluruh berdasarkan perspektif tamadun Islam seperti yang dihasratkan oleh mantan Perdana Menteri itu. Beliau tentu mengharapkan lebih banyak institut akan ditubuhkan untuk menangani isu semasa khususnya berkaitan umat Islam kerana Institut Islam Hadhari saja tidak memadai untuk berdepan pelbagai permasalahan yang semakin kompleks.

Penubuhan institut ini akan membuka mata masyarakat dunia khususnya Barat bahawa Malaysia adalah antara negara Islam yang terawal mempromosi kesederhanaan global. Lebih penting daripada itu, inisiatif ini memperlihatkan keupayaan Malaysia sebagai contoh kepada dunia. Justeru, ketika merasmikan Persidangan Pergerakan Kesederhanaan Global di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan penubuhan Institut Wasatiyyah. Saya sangat yakin bahawa, idea menubuhkan institut itu sudah lama bersarang dalam fikiran Perdana Menteri, cuma menunggu masa dan ketika sesuai untuk diumumkan. Sehubungan itu, pengumuman penting dibuat di hadapan hampir 300 delegasi dari dalam dan luar negara termasuk pemimpin utama dunia dilihat amat tepat pada masanya. Lebih-lebih lagi pengumuman itu dibuat ketika dunia berdepan pelbagai krisis seperti krisis kemanusiaan, budaya, ekonomi dan politik serta kegiatan ekstrem yang semakin berleluasa.

Komitmen kerajaan meletakkan Islam sebagai agama dihormati pada peringkat global semakin terpancar apabila Perdana Menteri turut mengumumkan penubuhan Kerusi Wasatiyyah di Universiti Malaya serta Yayasan Pergerakan Kesederhanaan Global pada majlis sama. Iltizam kuat kerajaan untuk melihat institut itu menjadi pemangkin kepada gerakan kesederhanaan di Malaysia dan antarabangsa terserlah apabila pemimpin nombor satu negara itu membuat keputusan yang sangat tepat dengan meletakkan Institut Wasatiyyah di bawah pengawasan Jabatan Perdana Menteri.Istilah wasatiyyah mungkin agak baru bagi sebahagian daripada rakyat Malaysia dan umat Islam walaupun konsep wasatiyyah adalah pendekatan sangat dituntut Islam. Menurut Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin dan Prof Datuk Dr Khairil Annas Jusoh, dua nama besar di Jabatan Perdana Menteri dalam penulisannya yang berjudul Pendekatan Wasatiyyah Dalam Mengahayati 1 Malaysia, wasatiyyah berasal dari perkataan ‘wasat’ bermaksud pertengahan dan seimbang.

Perkataan lain yang sama dengan perkataan ini adalah i’tidal yang membawa maksud tidak melampau dalam setiap perkara dan menunaikan hak kepada yang berhak. Penulis ini seterusnya menjelaskan dalam bahasa Inggeris perkataan wasatiyyah bermaksud ‘middle’ atau ‘balance’. Oleh demikian, secara umumnya pendekatan wasatiyyah bermaksud amalan kesederhanaan dan berimbang yang berpaksi kepada ajaran Islam secara menyeluruh demi kesejahteraan ummah dan dunia sejagat. Sama seperti Institut Islam Hadhari, penubuhan Institut Wasatiyyah adalah agenda besar kerajaan menyelesaikan permasalahan umat Islam. Di institusi pengajian tinggi, kita menyaksikan penubuhan pusat kecemerlangan khusus untuk menyelesaikan isu berdasarkan bidang tujuhan universiti melalui kegiatan penyelidikan, penerbitan dan konsultasi.  Demikian juga dengan Institut Wasatiyyah. Seluruh lapisan masyarakat sama ada di dalam atau luar negara sedang menunggu dengan penuh minat impak penubuhan institusi ini terhadap umat Islam. Penubuhan institusi ini adalah landasan terbaik memastikan segala intipati wasatiyyah diaplikasikan dalam kehidupan manusia khususnya dalam kalangan umat Islam.

Pada masa sama Institut Wasatiyyah dijangka berperanan secara aktif menjawab segala kekeliruan berkenaan Islam melalui pelbagai penerbitan ilmiah serta dialog dan forum bertaraf antarabangsa. Penubuhan institut ini akan membuka mata masyarakat dunia khususnya Barat bahawa Malaysia adalah antara negara Islam yang terawal mempromosi kesederhanaan global. Lebih penting daripada itu, inisiatif ini memperlihatkan keupayaan Malaysia sebagai contoh kepada dunia yang mengamalkan kesederhanaan dalam pelbagai aspek termasuk pentadbiran, ekonomi, politik dan pembangunan fizikal. Perdana Menteri tentu mempunyai perancangan tersendiri dalam menentukan hala tuju Institut Wasatiyyah demi kepentingan Islam dan rakyat khususnya penganut agama Islam. Segala perancangan dan gerak kerja institut ini tentu sekali selari perencanaan sedia ada kerajaan seperti Program Transformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Baru Ekonomi (MBE).

Masyarakat Islam Malaysia perlu yakin bahawa Institut Wasatiyyah bakal memacu umat Islam ke hadapan seperti dilakukan oleh Institut Islam Hadhari. Umat Islam juga perlu yakin bahawa penubuhan kedua-dua institut ini adalah bukti bahawa kerajaan komited terhadap pembangunan Islam di negara ini. Persoalannya, apakah kita bersedia untuk sama-sama memberi sumbangan bermakna dan berganding bahu bagi memajukan institut ini? Sesungguhnya komitmen dari setiap lapisan masyarakat amat diperlukan untuk memajukan sebuah institusi yang bakal menjadi kebanggaan bersama.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA  HARIAN
27 Januari 2011

ISU IPT : LIMA BUAH UNIVERSITI DIBERIKAN KUASA AUTONOMI


Selepas Universiti Teknologi Malaysia (UTM), empat lagi universiti, Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) diberi autonomi pada 26 Januari 2012, bagi membolehkan pusat pengajian terbabit membuat perancangan sendiri dalam usaha menjadi institusi bertaraf antarabangsa. Pemberian autonomi itu hanya diberikan dalam empat bidang iaitu tadbir urus institusi, kewangan dan penjanaan kekayaan; pengurusan sumber manusia dan pengurusan akademik serta kema-sukan pelajar. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata autonomi adalah prasyarat penting untuk mewujudkan persekitaran kampus yang dinamik melalui pengurusan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang lebih berdaya saing, kreatif dan anjal. 

Universiti selalu menyatakan mereka tidak mendapat kecemerlangan kerana wujud halangan dan kekangan akibat terikat dengan kaedah dan polisi kerajaan, jadi pemberian autonomi dengan penurunan kuasa bermakna tiada lagi alasan untuk mereka mencapai kecemerlangan. Pemberian autonomi kepada lima universiti itu dibuat selepas melaksanakan proses audit menggunakan instrumen ‘Tadbir Urus Baik Universiti’ dan ‘Petunjuk Tadbir Urus Baik Universiti’.  Beliau berkata, walaupun lima universiti diberikan autonomi dalam kemasukan pelajar, pelajar tetap perlu memohon kemasukan universiti menerusi Unit Pusat Universiti (UPU). Bagaimanapun, lima universiti akan dapat memilih dulu mana-mana pelajar yang memohon menerusi UPU dan mereka sendiri yang akan menentukan kesesuaian kursus kepada pelajar berkenaan serta pemberitahuan mengenai kemasukan ke lima universiti itu dibuat oleh pihak universiti sendiri.  

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
BERITA  HARIAN
27 Januari 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...