JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



28 Mac 2012

ISU SOSIAL : BELAJAR, BERTINDAK UNTUK HIDUP BERSAMA

Oleh
Mohamad Abdullah
Timbalan Pendaftar,
Pejabat Naib Canselor
Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
rencana@hmetro.cpm.my


Setiap hari kita belajar sesuatu dari kehidupan dengan pelbagai kejadian dan peristiwa, interaksi bersama pelbagai kumpulan masyarakat serta proses sosialisasi yang menambahkan kita dengan pengalaman dan ilmu pengetahuan. Sebanyak mana pun ilmu pengetahuan yang diperoleh di sekolah dan dewan kuliah, ia tetap tidak sama dengan proses sosialisasi yang berlaku melalui interaksi dan pergaulan seharian.  Ia bukan saja berlaku secara bersemuka, tapi juga melalui teknologi termasuk media sosial dan proses lain yang berlaku di persekitaran.  Dalam keadaan ini, kesilapan kecil yang berlaku cepat saja menimbulkan ketegangan dan krisis jika tidak berhati-hati. Pengetahuan mengenai kepelbagaian budaya, saling menghormati dan bertolak ansur akan menjadi penentu dalam kelangsungan sesuatu kelompok masyarakat, penganut agama, bangsa mahu pun negara.

Pertengkaran peribadi yang kecil atau bersikap naif terhadap amalan agama dan budaya sudah cukup untuk menjadi ketegangan yang tidak terkawal. Pengalaman di banyak negara lain walau pun hidup dalam satu negara yang majoriti amalan agama atau bangsanya menunjukkan bagaimana hal ini boleh terjadi. Malah, di kebanyakan negara yang dilanda masalah dan krisis, punca sebenarnya bermula daripada pertelingkahan kecil serta pertelagahan isu yang mempunyai kepentingan berbeza dan tidak dapat lagi bertolak ansur.  Apatah lagi jika api kebencian disemarakkan oleh hasutan dan mengadu domba oleh mereka yang berkepentingan akhirnya membawa kepada kehancuran. Sesetengahnya pula berakhir dengan kejatuhan sistem politik, ekonomi dan sosial yang membawa kemusnahan berpanjangan.

Kita perlu belajar dan mengajar mengenai nilai tolak ansur dan saling menghormati kepelbagaian agama, budaya dan amalan hidup dalam kalangan anak seawal usia. Bukan saja melalui kurikulum di dalam bilik darjah, tapi juga proses sosialisasi yang berlaku. Anak-anak harus diajar untuk menerima hakikat bahawa kita perlu hidup bersama di mana jua berada. Dalam mengajar remaja, mereka yang dewasa dan lebih lama menjalani kehidupan perlu menunjukkan contoh boleh diikuti. Tentunya tidak betul jika tatkala kita bercakap mengenai perpaduan dan perasaan hormati, golongan dewasa yang dipengaruhi pegangan politik dan kepentingan tertentu termasuk ketaksuban terhadap kepercayaan menanamkan kebencian dan sikap menolak yang ketara.

Dalam pelbagai keadaan, terdapat pihak yang menuding jari kepada banyak perkara seperti dasar yang dianggap tidak memihak kepada apa dipercayai, mempertikaikan kewibawaan individu dan apabila pandangannya tidak diterima, mula menzahirkan kebencian, ketaksuban dan mengajak mengambil tindakan di luar adab dan kesusilaan yang akhirnya akan mewujudkan api kebencian berterusan. Jika kita percaya kepada demokrasi, menerima Rukun Negara sebagai rukun hidup yang menghormati kepelbagaian maka perbezaan pendapat boleh diterima, bukan ke tahap kebencian dan kemarahan hanya kerana perbezaan pandangan.  Kita perlu belajar hidup bersama dan menerima apa jua yang dipersetujui secara majoriti bersama. Kita belajar mengenali antara satu sama lain dan bersetuju serta tidak bersetuju terhadap perkara-perkara tertentu dengan hakikat setiap kita mempunyai cita rasa dan prinsip hidup berbeza.

Kita tersentuh tiap kali melihat peserta pelbagai kaum berpelukan, menangis hiba tatkala rakan-rakan diundi keluar atau saling menolong untuk mencapai matlamat yang ingin dicapai dalam i program realiti televisyen. Kita tahu mereka bukan berlakon. Kita menonton sinema Cina dari Hong Kong, India baik Hindi, Telegu mahu pun Tamil dan tidak berganjak dari kaca televisyen sama ada dari Thailand, Indonesia, Filipina mahu pun negara-negara lain tanpa prasangka. Kita bergelak ketawa melihat aksi pelawak di kaca televisyen yang pelbagai kaum. Malah, di sekolah, universiti dan di tempat kerja, kita menerima kehadiran rakan daripada kaum lain sebagai sebahagian dari komuniti yang ada, bersama-sama meraikan kejayaan dan sedih apabila ditimpa masalah dan musibah.

Satu ketika dulu, kita sangat seronok menghantar pelbagai kad perayaan, Hari ini, kita berkongsi kegembiraan itu dengan pelbagai cara yang mungkin jauh berbeza dari dulu namun dalam hati, kita sama-sama merasakan kemeriahan yang ada. Tidak ada penghalang perarakan di jalan raya apabila sesuatu kumpulan masyarakat ingin meraikan sesuatu sambutan, termasuklah perarakan panjang membawa jenazah, tokong atau persembahan tertentu, walau pun mengganggu jalan raya, lalu lintas atau ketenteraman bersama. Mercun dan bunga api walaupun diharamkan, kebanyakan kita tidak ambil kisah, malah sesetengahnya ternanti-nanti dentuman tengah malam sepanjang perayaan. Sebenarnya di Malaysia, sikap dan semangat toleransi amat tinggi. Perasaan saling menghormati sentiasa ada malah dalam kalangan golongan marhaen, termasuk peniaga kecil, perasaan membantu tampak jelas.

Oleh yang demikian, kelangsungan hidup kita bersama pada masa depan bergantung sepenuhnya kepada kesediaan untuk terus belajar dan memahami antara satu sama lain termasuk menerima dan menghormati nilai-nilai bersama dalam pelbagai aspek kehidupan. Kejahilan dalam pengetahuan mengenai budaya, amalan agama dan kepercayaan sudah kita lalui apabila ada yang mempertikaikan azan amalan agama tertentu yang dianggap sensitif, memaksa kepercayaan peribadi terhadap orang lain dan taksub kepada pemimpin tertentu yang akhirnya mengancam kelangsungan dan kelestarian masyarakat dan negara. Anak-anak muda yang sebahagian besarnya kini mempunyai tahap ilmu pengetahuan tinggi adalah generasi pelapis yang harus menanam dan mengamalkan nilai-nilai baru yang terbuka untuk melakukan perubahan demi pembangunan masyarakat dan negara.

Kita secara bersama memainkan peranan tanpa prasangka. Selagi ia adalah sesuatu yang baik, berteraskan nilai sejagat dan universal, ia mampu memberi impak positif dalam menangani pelbagai isu sedia ada termasuk alam sekitar, keselamatan di jalan raya dan sebagainya yang sebahagian besarnya berpunca dari keegoan dan kelalaian masyarakat sendiri.  Belajar hidup bersama juga bermakna bertindak kita saling bertoleransi dan menyokong mengatasi masalah dan isu bersama demi kesejahteraan bersama.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Harian Metro
26 Mac 2012

ISU IPT : MASUK UNIVERSITI BUKAN TIKET UNTUK DAPAT PEKERJAAN

Oleh Siti Salmiah A Hamid


Ada suara sumbang kedengaran tatkala segelintir masyarakat memperkatakan isu mengenai kadar pengangguran graduan yang masih tiada kesudahan. Antara puncanya ialah graduan tidak berhati-hati  memilih program pengajian yang mampu menawarkan peluang kerjaya cerah usai pengajian. Kebanyakan mereka hanya mahu status sebagai mahasiswa menara gading dan tidak kisah program ditawarkan. Dan, ada beranggapan, program tidak popular itu seharusnya dihentikan kerana tidak mampu membantu graduan merangka kerjaya cemerlang berbanding program kritikal. Persoalannya, benarkah program kurang popular tidak boleh menyumbang terhadap pembangunan negara? Apa pula nasib dan masa depan program terbabit?

Dekan Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Zaid Ahmad, berkata penilaian positif serta adil harus diberikan kepada program tidak popular ini dan mengetepikan tanggapan skeptikal serta prejudis. Beliau berkata, biarpun dikatakan banyak menyumbang kepada peningkatan jumlah pengangguran graduan, ia lebih bersifat berat sebelah. “Program tidak popular tiada kaitan dengan isu pengangguran di kalangan graduan. Itu tohmahan semata mata yang bukan saja boleh menggugat masa depan malah menyekat kelangsungan perjalanan ilmu. Mengaitkan program ini juga sebagai tiada pasaran kerja berbanding program kritikal turut tidak benar. Setiap program ditawarkan ada peranan tersendiri. Semuanya disatukan bagi menjana pembangunan masa depan yang saling memerlukan antara satu sama lain, jadi jangan anak tirikan program ini dengan pelbagai persepsi buruk,” katanya.

Menurutnya, setiap program yang diwujudkan mempunyai asasnya sendiri dan berpaksi kepada permintaan serta kejayaan yang hanya boleh dinilai dalam jangka panjang. Apatah lagi katanya, program ini menjadi antara asas utama mewujudkan pemantapan ekonomi dan pembangunan sosio budaya. “Setiap program ada sumbangannya tersendiri. Biarpun keadaan masa kini lebih berpihak kepada program kritikal dan berdaya saing, program sedia ada masih relevan. Ia masih menyokong dan memperkukuhkan kepentingan pelbagai sektor dalam industri. Justeru, jangan sesekali menafikan kepentingan program ini,” katanya. Dikaitkan juga sebagai program tidak laku, ia seolah-olah dipandang sinis segelintir masyarakat yang beranggapan program ini tidak mempunyai masa depan  di peringkat global. Apatah lagi bilangan graduan yang memasuki pekerjaan tidak selari program diikuti di menara gading ibarat memperkukuhkan tanggapan ia patut ditamatkan.

Beliau berkata, fenomena industri global yang lebih memberi fokus terhadap graduan aliran berprestij tidak boleh dijadikan alasan untuk mengetepikan graduan program sedia ada. Malah katanya, pemilihan kerjaya yang berlainan program aliran tidak boleh dijadikan kayu ukuran sebaliknya membawa banyak kelebihan. “Apa salahnya jika graduan berkenaan ‘lari’ dari pengkhususan diambil di universiti?  Ia bukan satu pembaziran tapi cabaran. Perlu difahami, universiti bukanlah tempat yang memberi jaminan seseorang itu mampu memperoleh pekerjaan sebaliknya ia pusat penimbaan dan perkembangan ilmu. Masuk universiti, perlu kena belajar dan sebaik saja tamat, gunakan ilmu itu menjadi manusia berguna. Tiada jaminan graduan akan memperoleh pekerjaan seperti mana diingini,” katanya menambah walaupun tidak popular masih ramai yang memohon program itu.

“Ini membuktikan program ini masih mendapat kepercayaan ramai dan mampu menawarkan peluang pekerjaan. Kita perlu akur,bukan semua pelajar pandai dan mampu mengikuti pengajian program prestij. Malah lebih baik memilih program yang boleh memberi kelebihan seperti kemampuan memperoleh keputusan cemerlang daripada cukup makan atau gagal,” katanya. Pada masa sama, program berkenaan juga diselarikan dengan pelbagai aktiviti dan kemahiran bagi memenuhi kehendak majikan. Menurutnya, setiap institusi sudah menyediakan modul tertentu bagi membantu melonjakkan lagi kemampuan graduan tanpa mengira sama ada ia program berkepentingan atau tidak. “Universiti juga proaktif dan peka, sebab itu banyak aktiviti dan pemantapan kemahiran disediakan. Ia terbuka pada semua tanpa mengira jurusan program. Semua berpeluang mengikutinya demi meningkatkan lagi piawaian diri ke tahap yang boleh diterima industri.

“Saya percaya, industri juga masih lagi menyediakan peluang besar kepada setiap graduan pelbagai program. Justeru tidak perlu ‘bertikam lidah’ dengan isu program yang dikatakan tidak popular ini,” katanya. Beliau percaya graduan yang gagal memperoleh pekerjaan kerana mereka tidak optimis, sentiasa memilih kerja juga tidak berkemahairan. “Program hanya asas yang berperanan menentukan pilihan kerjaya namun majikan masa kini juga mahukan calon berkemahiran tinggi. Andai kata calon itu menepati kriteria dan keinginan majikan, dia pasti diterima.  Untuk itu, lengkapkan diri dengan kemahiran sejajar kehendak industri dan jangan jadikan alasan program tidak popular sebagai penyebab musnahnya masa depan,” katanya.

Bagi penolong pengurus sumber manusia dan pentadbiran di sebuah agensi swasta, Mohd Redza A Hamid, percaya kecekapan seseorang itu tidak boleh dinilai melalui program diikutinya. “Berdasarkan pengalaman, saya percaya faktor utama dicari majikan ialah keyakinan diri, bakat dan sikap. Justeru bersikap terbuka dan jangan bergantung pada segulung ijazah semata - tama. Kita juga perlu bergerak seiring dunia semasa. Dan program bukan penentu kejayaan. Yang penting manfaat diperoleh darinya mampu membawa kebaikan dan keberkatan dalam hidup,” katanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Harian Metro
26 Mac 2012