JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



24 Oktober 2011

ISU PENDIDIKAN : LAPORAN KONSISTEN PPSMI TIDAK SESUAI

Oleh NURUL ANUAR KARI


PULAU KOMODO, INDONESIA

Isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pernah membawa kepada perpecahan di kalangan rakyat Malaysia. Setelah mengkaji dasar itu dari berbagai segi, terutama kesannya yang negatif terhadap pembelajaran Sains dan Matematik, kerajaan akhirnya membuat pilihan mengubah PPSMI kepada pengajaran dua subjek itu balik ke dalam Bahasa Melayu beransur-ansur bermula tahun ini. Namun, di kala pihak yang menentang PPSMI mula merasa lega, isu sama kembali timbul menyebabkan 'luka lama berdarah kembali'. Melalui kajian terbaru Profesor Emeritus Datuk Dr. Isahak Haron dan kumpulan penyelidik dari Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), PPSMI sekali lagi terbukti tidak membawa manfaat ketara terhadap pembelajaran Sains, Matematik mahupun subjek Bahasa Inggeris sendiri. Kajian pertama dalam kohort 2007 dan 2008 diterbitkan dalam April 2008, kajian terbaru pula ialah meneruskan kajian yang sama bagi tiga kohort lagi iaitu Februari , Ogos 2009 dan Julai 2010, bagi kumpulan pelajar Tahun 5 dan Tingkatan 2. Dapatan dari kajian tiga kohort terbaru ini adalah konsisten atau hampir sama dengan dapatan dalam laporan 2008 itu.

Ia menunjukkan PPSMI memberi kesan negatif kepada pembelajaran Matematik dan Sains pelajar sekolah rendah dan menengah. Berdasarkan data yang dikumpul dalam kajian terbaru itu, Isahak menunjukkan sehingga 80 peratus murid Tahun 5 'tidak faham atau kadang-kadang faham' Sains dalam bahasa Inggeris. Dapatan untuk Matematik pula menunjukkan lebih 70 peratus sukar memahami guru mengajar Matematik dan kandungan buku teks Matematik dalam Bahasa Inggeris kerana mereka tidak memahami pernyataan masalah matematik yang menggunakan ayat dalam bahasa Inggeris. Hampir 80 peratus pelajar terpaksa menggunakan buku rujukan tambahan dalam Bahasa Melayu bagi subjek Sains dan 70 peratus merujuk buku matematik dalam Bahasa Melayu untuk membantu mereka memahami kandungan Matematik dan Sains. Tegasnya, hasil kajian tiga kohort pelajar Tahun 5 dan Tingkatan 2 menunjukkan data konsisten, iaitu 80 peratus pelajar sukar belajar Sains dan 70 peratus sukar mempelajari Matematik dalam Bahasa Inggeris. "Kami menggunakan soalan peperiksaan bahasa Inggeris, Sains dan Matematik sebenar untuk murid Tahun 4 dan Tingkatan 1 untuk menguji kesan PPSMI terhadap murid darjah 5 dan pelajar tingkatan 2.

"Bukan sahaja data kajian kami konsisten untuk Sains dan Matematik, malahan konsisten juga bagi Bahasa Inggeris. Rata-rata peratus tinggi pelajar yang skor rendah dan gagal menguasai bahasa Inggeris di bawah PPSMI," tegasnya. Tambahnya, keputusan ujian subjek Bahasa Inggeris untuk murid bandar dan luar bandar tidak jauh bezanya, dengan murid bandar melebihi sedikit sahaja. Menurut Isahak, pelajar Tingkatan 2 juga didapati menunjukkan keadaan serupa apabila sekitar 80 peratus sukar atau tidak faham sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. "Matematik yang menggunakan nombor lebih mudah, tetapi sains yang lebih banyak menggunakan bahasa Inggeris lebih menyukarkan pelajar memahami konsep dan proses sains. Hasil kajian yang dikumpul dari tiga kohort menunjukkan trend yang konsisten dan menggambarkan PPSMI gagal untuk meningkatkan pembelajaran Matematik dan Sains, dan tidak juga membawa peningkatan ketara dalam Bahasa Inggeris," jelasnya. Beliau menunjukkan juga peratus pelajar Melayu dan bumiputera yang dalam kategori cemerlang (A) cuma sekitar 20 peratus tetapi skor mereka tidaklah begitu tinggi.

"Berbeza dengan pelajar di Sekolah Kebangsaan, murid di sekolah Cina belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Mandarin, dengan sedikit tambahan masa untuk mereka belajar istilah dalam bahasa Inggeris. Jadi pembelajaran Matematik dan Sains murid di sekolah rendah Cina tidak terjejas dan prestasi pelajarnya terus baik. "Kita kena fahami fakta bahawa purata 80 peratus murid sendiri mengatakan sukar atau kurang senang belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dan mereka juga lemah dalam subjek Bahasa Inggeris," tegas Isahak. Beliau turut menegaskan kaedah kajian dijalankan adalah secara saintifik sains sosial dengan data sebenar dalam jangka panjang, bukannya sebuah tinjauan pendapat golongan tertentu semata-mata. "Kajian ini dijalankan di sekolah-sekolah kerajaan biasa, yang rata-rata menggambarkan juga kedudukan sebahagian besar 'sekolah harian biasa' di negara kita. "Dakwaan kajian kami ini tidak berasas dan tidak saintifik tidak timbul kerana data kajian kami adalah konsisten bagi empat kohort meliputi tahun 2008 - Julai 2010. Data kami ini juga sebahagian besarnya selari dengan data pengkaji lain, misalnya oleh Profesor Juriah Long di Universiti Kebangsaan Malaysia (2006) dan oleh Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) pada 2009," ujarnya.

Menurut beliau, hasil laporan Pembina juga mengesahkan data kajiannya pada 2008, malahan menggambarkan keadaan yang lebih teruk akibat dasar PPSMI. "Data untuk kajian kami memang tidak termasuk sekolah-sekolah berasrama penuh dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) kerana sekolah-sekolah ini istimewa dari segi pemilihan pelajar untuk memasukinya, dan kemudahan pengajaran-pembelajaran yang kondusif. "Keputusan peperiksaan di sekolah-sekolah ini biasanya baik, seperti sepatutnya. Kami juga tidak memasukkan sekolah elit di Kuala Lumpur untuk menyatakan bahawa PPSMI itu berjaya kerana ibu bapa murid di sekolah elit ini berkemampuan menghantar anak mereka ke pusat tuisyen yang baik dan memberi sokongan dan kemudahan pembelajaran yang selesa di rumah," jelasnya. Tambahnya, sekolah-sekolah itu tidak mewakili sebahagian besar 'sekolah-sekolah biasa' di negara ini. "Jika pelajar di sekolah-sekolah elit ini mendapat skor terbaik, ini sudah diduga kerana kemudahan di sekolahnya memang baik, cikgu terbaik, murid mendapat bantuan terbaik daripada keluarga dan sekolah mendapat pula peruntukan tambahan.

Tidak munasabah kita mengguna sekolah elit ini untuk mewakili majoriti sekolah biasa di negara ini," tegasnya. Menurutnya lagi, semua pihak harus pandai membezakan antara menguasai bidang ilmu (sains dan matematik) dengan menguasai bahasa. "Sebahagian besar orang yang berjaya dalam negara kita (terutama orang Melayu) adalah hasil sistem kebangsaan yang ada sebelum PPSMI. Semua antara kita yang berjaya kini mencapai puncak dengan belajar dalam bahasa Melayu, dan ramai yang boleh belajar ke seluruh dunia dalam pelbagai bidang hasil pembelajaran yang kukuh dalam matematik dan sains yang diajar dalam bahasa Melayu," katanya. Beliau menyokong kuat supaya ditingkatkan pengajaran-pembelajaran bahasa Inggeris, agar semua pelajar menguasainya dengan baik. "Dasar Kementerian Pelajaran sekarang terhadap Bahasa Inggeris adalah sesuai sekali tetapi pendekatannya boleh diperbaiki supaya lebih berkesan," katanya.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
24 OKTOBER 2011


ISU PENDIDIKAN : TRANSFORMASI KURIKULUM KEBANGSAAN

Oleh HASHNAN ABDULLAH


BANDAR RAYA PUTRAJAYA, MALAYSIA

Sebenarnya kesedaran mengenai kepentingan aktiviti kokurikulum (Ko-k) di sekolah telah bermula sejak 50 tahun lalu melalui dokumen Education Ordinance 1956. Ia terus diperkukuh dan dimantapkan lagi melalui pengenalan Dasar Pelajaran Kebangsaan (1961), Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pendidikan (1979), Falsafah Pendidikan Negara (1980an) dan Akta Pendidikan (1996). Pada 2005, Kabinet meluluskan dasar pemantapan Ko-k yang meliputi pelbagai aspek dan bermula 2006, kerajaan mewajibkan murid sekolah memperoleh 10 peratus markah dari aktiviti itu sebagai melayakkan mereka memasuki institut pengajian tinggi awam. Bagaimanapun di sebalik pengenalan dasar itu, masih ada beberapa pihak menganggap aktiviti tersebut kurang bermaya atau setakat melepas batuk di tangga sama ada di peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan. Pengarah Bahagian Kokurikulum dan Kesenian (BBK), Muhamet Roli Hassan dalam kertas kerjanya di Seminar Transformasi Kokurikulum Kebangsaan 2011 di Putrajaya, baru-baru ini, mendedahkan antara faktor tersebut adalah sekolah, pentadbir, kemudahan dan kewangan. ''Dalam tinjauan yang dilaksanakan oleh BBK pada tahun ini membabitkan lebih 6,000 responden di seluruh negara dirumuskan bahawa aspek murid bukanlah sebagai isu yang menghalang aktiviti Ko-k untuk menjadi lebih baik," katanya.

Namun begitu, faktor peruntukan kewangan dilihat menjadi 'kepala utama' sama ada untuk menyegarkan aktiviti Ko-k itu mahupun bagi menjenamakan semula Ko-k agar ia relevan dengan kehendak semasa. Ini kerana, apa jua perancangan menambah baik aktiviti Ko-k itu sama ada di peringkat sekolah, jabatan atau kementerian, pastinya melibatkan peruntukan tertentu. Dari penyediaan kemudahan Ko-k di sekolah, menambah bilangan penjawatan secukupnya di peringkat pejabat pelajaran negeri dan daerah, latihan guru Ko-k, jurulatih hinggalah membina Pusat Ko-k Negeri, melibatkan peruntukan kewangan. Tidak dinafikan setiap kali bajet dibentangkan, Kementerian Pelajaran menjadi penerima peruntukan terbesar tetapi jangan lupa ia adalah agensi kerajaan yang mempunyai warga kerja yang paling ramai. Ia bukan hanya meliputi kakitangan dan guru tetapi turut melibatkan murid sekolah. Bak kata Muhamet Roli: ''Peruntukannya memang besar tapi bagi yang besar, maka ia menjadi kecil.'' Selain itu, beliau berkata, peruntukan sedia ada yang berjumlah RM50,000 setahun di setiap daerah tidak dikaji sejak lima tahun lalu. ''Pada tahun lalu ketiadaan peruntukan itu menyebabkan peluang murid untuk terlibat dalam aktiviti Ko-k di peringkat itu terhalang dan berakhir dengan penilaian Ko-k murid menurun.

Peruntukan Ko-k untuk setiap murid di sekolah yang berjumlah RM12 (sekolah menengah) dan RM10 (sekolah rendah) tidak pernah dikaji semula sejak lima tahun lalu,'' katanya. Tambahnya, pada tahun ini, jumlah itu dikurangkan kepada RM10 (sekolah menengah) dan RM8 (sekolah rendah) apabila bidang sukan diluluskan peruntukan sendiri. ''Beban mencari peruntukan di pelbagai peringkat pelaksana semakin bertambah apabila kerap kali wujud program 'ad hoc' yang memerlukan pembiayaan," katanya. Kesimpulannya, kekuatan faktor kewangan menjadi penentu kepada keberkesanan aktiviti Ko-k sama ada untuk sekolah, negara, ibu bapa dan pada murid yang terlibat. Jika kerap sangat pihak yang terlibat terpaksa mengeluarkan duit dari poket sendiri atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) terpaksa mencari penaja sendiri, ia mungkin berjalan untuk tempoh pendek. Mungkin salah satu cadangan pada seminar itu iaitu mewujudkan Tabung Nasional Kokurikulum Sekolah adalah sesuai bagi mengumpul dana secukupnya. Ini kerana, untuk mengharapkan ibu bapa yang anaknya masih bersekolah rasanya tidak sesuai kerana mereka mempunyai komitmen lain. Tetapi dengan adanya tabung itu, ibu bapa yang anaknya sudah bekerja boleh menderma sebagai membalas jasa pihak sekolah mendidik anak mereka.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
24 OKTOBER 2011