04 Disember 2010

ISU PERUMAHAN : TANGGUNGJAWAB KERAJAAN NEGERI KAWAL HARGA RUMAH


Menatap muka depan akhbar ini semalam, penulis terpaku dan termenung sejenak memikirkan siapakah yang mampu membeli sebuah kediaman di Pulau Pinang yang kini mencecah sehingga RM540,000 seunit. Harga semahal itu meletakkan negeri tersebut sebagai negeri yang menawarkan kediaman paling mahal di negara ini. Bukan sahaja golongan berpendapatan bawahan, malah golongan pertengahan juga tidak mampu memiliki kediaman sendiri di negeri tersebut, khususnya di bahagian pulau. Akhirnya, yang mampu menikmati kediaman di bahagian tersebut adalah orang luar yang bukan warganegara Malaysia. Mereka tentulah golongan ekspatriat yang menikmati gaji yang dibayar dalam mata wang dolar Amerika Syarikat atau negara asal yang nilainya lebih tinggi daripada ringgit Malaysia.

Bagi mereka, harga yang ditawarkan itu adalah murah. Tetapi bagaimana pula dengan anak tempatan. Apakah mereka tidak layak mendiami rumah yang selesa untuk membesarkan anak-anak? Bagaimana pula nasib penduduk Melayu di negeri tersebut yang mana purata pendapatan isi rumah bagi kaum itu adalah kurang daripada RM3,000. Adakah ini salah satu strategi terancang kerajaan negeri untuk mengusir keluar penduduk Melayu dari bahagian pulau? Lihat saja kes penduduk Melayu di Kampung Jalan Pokok Asam yang terpaksa keluar dari kampung tersebut baru-baru ini. Kampung itu akan dimajukan dengan projek kediaman bertingkat berharga RM800,000 seunit oleh pemaju dari Kuala Lumpur. Adakah penduduk kampung tersebut mampu membelinya. Tentu jawapannya tidak dan terpaksalah mereka berhijrah ke kawasan lain. Walaupun tanah itu berstatus tanah ceti yang dijual kepada pemaju, tetapi jika kerajaan negeri prihatin, masalah perumahan rakyat tidaklah menjadi seperti sekarang.

Memetik kenyataan Pensyarah Kanan Pusat Kajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Azeem Fazwan Ahmad Farouk dalam satu laporan khas mengenai masalah penghakisan tanah milik orang Melayu di Pulau Pinang, katanya, purata pendapatan per kapita mengikut kumpulan etnik bagi tahun 2004 menunjukkan kaum bumiputera memperoleh RM2,856 berbanding kaum Cina RM4,268 dan kaum India RM2,687. Meneliti itu, bukan sahaja orang Melayu yang majoritinya berpendapatan rendah, malah orang Cina dari kelompok pertengahan juga tidak ramai yang mampu memilikinya. Yang mampu adalah orang luar seperti dari Korea dan Singapura yang semakin banyak membeli pangsapuri di pulau tersebut. Akhirnya, satu hari kelak bahagian pulau di negeri itu dipenuhi dengan golongan ekspatriat. 

Masalah yang sama juga nampaknya semakin menular di Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar lain di seluruh negara. Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI) melalui hasil kajiannya mendapati purata harga rumah di ibu kota kini mencecah RM390,000 seunit. Ia juga menyebabkan golongan bawahan dan pertengahan tidak mampu memiliki rumah. Dasar terbuka pasaran bebas yang membenarkan pelabur asing dan spekulator membeli rumah dan hartanah lain jika tidak diubah pasti akan memburukkan keadaan. Ini kerana rakyat dari setiap peringkat pendapatan memerlukan rumah untuk berteduh. Tidak kira sama ada mereka merupakan nelayan, buruh kasar, pekerja industri, pemandu bas atau teksi, penjawat awam, guru, pekerja sektor swasta dan lain-lain, kesemua mereka memerlukan rumah yang sesuai untuk didiami bagi membesarkan anak-anak yang diharap akan menjadi manusia berguna satu hari kelak.

Namun, jika harga rumah tidak dikawal oleh kerajaan dan dibiarkan ditentukan oleh pelabur serta spekulator, maka lambat laun kita akan dapat melihat rakyat bawahan terpaksa tinggal di bawah kolong, di bawah jambatan, di kaki lima dan sekadar menumpang di rumah saudara. Ia sudah mula kelihatan sekarang dan mungkin satu hari nanti, jumlah penduduk gelandangan ini akan bertambah dan menjadi sesuatu yang biasa di negara ini. Jika kerajaan negeri tidak memberi penyelesaian terhadap permasalahan ini, dibimbangi pula masalah lain akan muncul seperti demonstrasi penduduk, anak-anak tercicir dalam pendidikan sekali gus meningkatkan kejadian kadar jenayah. Jika semua itu berleluasa, maka tidak perlulah kita berbangga memiliki bangunan pencakar langit yang mewah menongkat langit yang di dalamnya hanya dipenuhi oleh mereka yang bergelar ekspatriat. Ini kerana ketika itu, golongan tersebut untuk keluar rumah pun akan berasa takut. 

Takut menjadi mangsa ragut, takut meninggalkan rumah yang mungkin akan dimasuki pencuri dan lain-lain ketakutan yang akhirnya menyebabkan negara ini tidak selamat lagi untuk didiami. Ketika itu juga, pelancong asing kurang berminat untuk singgah sehari dua ke negara kita. Jika imej itu sudah melekat pada negara ini, maka tentulah sukar untuk mengikisnya. Justeru, apa yang patut dilakukan sekarang adalah kerajaan negeri yang prihatin dan bertanggungjawab terhadap kebajikan rakyat perlu memainkan peranan aktif dan serius menangani masalah perumahan rakyat. Langkah yang perlu dilakukan segera adalah memperbanyakkan rumah mampu milik dan projek pembinaan rumah mewah juga perlu dikawal. Ini kerana kelulusan sesuatu projek terletak di tangan pihak berkuasa tempatan. Jangan tunggu sehingga rakyat bangkit memberontak kerana tidak berumah sehingga kerajaan negeri mahu mengambil langkah itu dan ini bagi meredakan kemarahan rakyat. Sayang sekali ketika itu semuanya sudah terlewat dan tiada gunanya jika nasi sudah menjadi bubur. 

Rohana Man
Utusan Malaysia
4 Disember 2010

ISU PENGANGKUTAN : PINDAAN AKTA PENGANGKUTAN JALAN


Dalam usaha memperhalusi undang-undang lalu lintas ke arah menjamin keselamatan pengguna jalan raya di negara ini, mahu tak mahu Kementerian Pengangkutan perlu meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987. Langkah ini perlu diambil agar ia selari dengan hasrat kerajaan untuk memperketatkan peraturan jalan raya, sekali gus mengurangkan kadar kemalangan maut yang kian meningkat di negara ini. Sikap melanggar undang-undang dalam kalangan pengguna jalan raya dikatakan sebagai antara faktor penyumbang kadar kemalangan yang semakin meningkat.

Perangkaan pada tahun 2009 menunjukkan jumlah kemalangan jalan raya adalah 397,330 kes. Indeks kadar kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar adalah 3.55 pada tahun 2009. Di peringkat antarabangsa, Malaysia menduduki tempat ke-46 daripada 172 negara dari segi indeks kematian bagi setiap 10,000 kenderaan berdaftar.
Adalah didapati 62.6 peratus punca utama kemalangan berkaitan dengan kelajuan dan 8.5 peratus dikaitkan dengan perlanggaran peraturan lampu isyarat. Daripada jumlah 397,330 kes tersebut, 6,745 kes melibatkan kematian dengan purata 18 kematian sehari. Kemalangan dan kematian jalan raya memberi impak kepada ekonomi negara di mana kerugian kerajaan dianggarkan sebanyak RM9 bilion setiap tahun atau dua peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar. 

Jumlah kemalangan jalan raya yang semakin meningkat akibat daripada peningkatan jumlah penduduk dan kenderaan amat membimbangkan. Mengikut perangkaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), jumlah pendaftaran kenderaan baru adalah dianggarkan sebanyak 1 juta setahun. Manakala jumlah pemandu baru kira-kira 450,000 orang setahun. Jumlah kenderaan terkumpul sehingga Ogos 2010 adalah sebanyak 19.8 juta. Jumlah pemandu terkumpul dalam tempoh yang sama ialah seramai 12.1 juta orang. Mengapa budaya tidak mematuhi undang-undang jalan raya terus wujud dalam kalangan rakyat Malaysia? Ia adalah kerana terdapatnya beberapa kelemahan tertentu di dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) yang sedia ada. Oleh itu, ada justifikasi pindaan-pindaan perlu dibuat bagi memastikan undang-undang lebih mantap dan pematuhan kepada undang-undang dan peraturan jalan raya. Malah ada keperluan dan kesegeraan untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Hasil perbincangan dengan semua agensi yang berkaitan, kerajaan telah merumuskan lima teras pindaan seperti berikut: * Kesan daripada penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD); * Menyokong inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) - Pengangkutan Awam Bandar; membanteras amalan rasuah dan menangani perbuatan jenayah; * Memantapkan penguatkuasaan JPJ dan juga agensi-agensi penguat kuasa lain iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan SPAD serta Pihak Berkuasa Tempatan; * Melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Secara Automatik (Automated Enforcement System - AES); dan * Mengemas kini peruntukan-peruntukan tertentu Akta 333.

Seperti mana kita sedia maklum, Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat telah diluluskan pada 2 April 2010. Dengan wujudnya kedua-dua akta baru ini, pindaan perlu dibuat ke atas Akta Pengangkutan Jalan 1987. Bacaan kali kedua pindaan Akta Pengangkutan Jalan akan dibentangkan di Dewan Rakyat dalam masa terdekat bagi membolehkan SPAD mempunyai kuasa dalam penguatkuasaan dan pelesenan. Sepatutnya, SPAD sudah diluluskan pada September lalu tetapi penangguhan pindaan Akta Pengangkutan Jalan telah menyebabkan kelewatan SPAD dan pelaksanaan fungsinya. Pindaan itu penting bagi membolehkan suruhanjaya itu memainkan peranan sebagai badan yang menyelia pengangkutan awam darat serta menyerap unit-unit sektor kerajaan yang berkaitan ke dalam SPAD.

SPAD yang ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010 itu bertujuan memperbaiki landskap pengangkutan awam dan menambah baik keadaan sedia ada. Sasaran untuk melaksanakan 25 peratus Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) menjadi fokus utama Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) menjelang tahun 2012. Menjelang tahun 2020, SPAD menyasarkan untuk mencapai 30 peratus NKRA. Antara NKRA tersebut ialah peningkatan masa perjalanan bas dengan pengenalan perkhidmatan Bas Ekspres Transit (BET) dan pengenalan semula laluan-laluan bas serta penyusunan semula sistem pengangkutan bas di Lembah Klang. Selain itu, penekanan juga diberikan kepada aspek bangunan dan proses penambahbaikan lebih 1,000 perhentian bas di Lembah Klang dan menyatupadukan tiket pintar.

Cabaran yang harus dihadapi suruhanjaya itu ialah harapan tinggi yang diletakkan oleh rakyat untuk melihat satu proses transformasi berkenaan sistem pengangkutan awam. Bagi memantapkan penguatkuasaan antara agensi iaitu JPJ, PDRM, PBT, SPAD, cadangan pindaan-pindaan telah dibuat terhadap 29 seksyen. Antara seksyen-seksyen utama tersebut adalah berkaitan dengan perkara-perkara mengenai hukuman penalti dinaikkan supaya selaras dengan perkembangan semasa; kuasa JPJ untuk menahan lesen memandu mana-mana orang yang disyaki positif dadah; kuasa JPJ menangkap tanpa waran bagi mana-mana orang yang melakukan kesalahan berhubung dengan pemanduan berbahaya dan memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah.

Tanpa pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 juga, kerajaan tidak boleh melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Secara Automatik (Automated Enforcement System - AES) yang merakamkan kesalahan-kesalahan trafik seperti pemanduan yang melebihi had laju, kesalahan melanggar lampu isyarat dan penyalahgunaan laluan bas.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan tujuan pemasangan kamera sistem penguatkuasaan automatik (AES) di 831 lokasi di seluruh negara hujung tahun ini bukan bertujuan meningkat hasil saman, sebaliknya untuk mengurangkan kemalangan. Lagi pun papan tanda peringatan akan dipasang sebelum tiba di kawasan AES supaya pengguna jalan raya bersedia. Selaras dengan perubahan teknologi dan teknologi kenderaan, pindaan perlu dibuat terhadap beberapa peruntukan seperti yang berkaitan dengan transaksi pendaftaran kenderaan secara elektronik dan pelesenan kenderaan elektrik.

Sekiranya Kementerian Pengangkutan lewat mengemukakan cadangan kepada kerajaan supaya meminda Akta Pengangkutan Jalan bagi membolehkan kenderaan elektrik didaftarkan dalam negara ini, maka hasrat Proton untuk mengeluarkan kenderaan berkuasa elektrik sendiri menjelang 2012 mungkin terjejas. Pada masa ini, kenderaan elektrik tidak boleh didaftarkan disebabkan oleh akta itu yang mengkehendaki pendaftaran nombor casis dan enjin, sedangkan kenderaan elektrik tidak mempunyai nombor enjin. Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha meminta pengguna jalan memberi kerjasama kepada pihak berwajib supaya sasaran sifar kemalangan maut dapat dicapai. Usaha bersepadu harus dijalankan untuk mencapai pelan jangka panjang untuk mencapai visi sifar kematian jalan raya.

Bagi mencapai matlamat jangka panjang, kita perlukan polisi keselamatan yang merangkumi semua aspek membabitkan pemandu, kenderaan, kemudahan infrastruktur jalan raya dan persekitaran. Matlamat jangka panjang itu diyakini membawa negara mencapai matlamat bahawa tiada seorang pun patut menjadi korban atau mengalami kecederaan serius akibat kemalangan jalan raya.

Azman Anuar
Utusan Malaysia
4 Disember 2010
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...