17 Mei 2010

PANDANGAN CIKGU ZUL : PERLU KE UCAPAN "SELAMAT PAGI CIKGU"

Ungkapan keramat lagi beradat "selamat pagi cikgu" atau "salam sejahtera cikgu" atau "Assalamualaikum Cikgu" kadang-kadang tidak diamalkan sekarang ini terutama di sekolah-sekolah menengah. Cikgu masuk ke dalam kelas dan cikgu keluar dari kelas setelah habis P & P, tidak dialukan dengan ucapan "Selamat Pagi Cikgu" dan "Terima kasih Cikgu". Bagi sesetengah guru perkara ini leceh atau tidak penting, tetapi disitulah asas untuk kita menanam nilai kesyukuran dan hormat-menghormati dalam kalangan pelajar yang kita didik.

Bagi saya, bukan sahaja pelajar yang perlu mengucapkan "Selamat pagi", guru sendiri juga harus mengucapkan salam sebelum disambut dengan ucapan "selamat pagi" daripada para pelajar-pelajar beliau. Amalan itu akan menjadikan proses kita mendidik pelajar berhemah dan berbudi bahasa akan lebih mudah.

PENDAPAT CIKGU ZUL : PANDANGAN MASYARAKAT TENTANG PROFESION PERGURUAN

Sebenarnya masyarakat masih menghormati dan menghargai kerjaya perguruan ini. Cuma situasinya berbeza pada masa ini. Kritikan yang datang daripada golongan masyarakat bukan bermakna mereka memandang rendah profesion perguruan tetapi kerana mereka melihat profesion ini merupakan satu-satunya harapan mereka untuk memastikan kejayaan anak-anak mereka di hari muka. Warga guru merupakan warga yang terbanyak dalam perkhidmatan awam, kalaupun bukan berada ditempat yang pertama, mungkin ditempat yang kedua dan ketiga. Memang tidak dapat dinafikan ada dalam kalangan kita yang mencemari nama profesion kita sendiri dan masyarakat menjadi saksi kepada setiap kejadian yang kita lakukan. Seorang guru melakukan kesalahan, semua orang yang dipanggil guru akan menerima bahananya bak kata pepatah "seekor kerbau membawa lumpur, semuanya terpalit". Namun, saya percaya kita masih dihormati dalam masyarakat asalkan kita pandai menjaga diri dan menghiasi peribadi kita dengan segala perlakuan yang indah-indah di mata mereka.

Memang ada yang berpandangan negatif terhadap kerjaya kita, biarkanlah kerana lambat laun akan terimbas juga diingatannya bahawa guru ini jua yang mendidik dia mengenal huruf sehingga berjaya. Kita tak perlu sedarkan masyarakat supaya menghormati kita kerana penghormatan terhadap kita akan datang jua apabila tiba masanya. Dia akan menoleh kenangan di waktu persekolahannya yang lampau dimana wajah guru-gurunya akan tertayang satu persatu, maka pada ketika itu dia akan sedar bahawa keringat, doa dan air mata guru itulah yang banyak berjasa kepadanya.

PENDAPAT CIKGU ZUL : GURU LAMA VS GURU BARU

Pertama kali saya datang ke sekolah tempat saya mengajar sekarang, saya bagaikan terpinga-pinga kerana orang hanya tersenyum dan tidak menyapa. Masuk ke dalam kelas pula pelajar-pelajar seolah-olah tidak menerima kehadiran dan tidak menghiraukan pun kehadiran saya. Seksanya hanya saya dan Allah sahaja yang tahu. Saya memasang niat untuk meninggalkan dunia perguruan dan saban hari jiwa saya diamuk penyesalan kerana memilih kerjaya ini. Untuk menyesuaikan diri saya mengambil masa yang lama, malahan untuk mendapat kawan dan kenalan rapat sesama guru amat sukar kerana setiap orang guru di sekolah saya terlalu sibuk dengan bermacam-macam program. Sebagai guru baru saya perlukan sokongan dan tunjuk ajar namun semua itu payah sangat untuk saya peroleh.

Zaman berubah dan musim pun berbunga, tahun demi tahun saya semakin matang dan kini setelah 13 tahun berkhidmat di sini saya sudah pandai menyesuaikan diri dengan guru-guru dan para pelajar. Hidup saya terasa indah dan bahagia. Sesekali saya memerhatikan guru-guru baru dari jauh dan ada ketika saya sengaja bertanya mengenai pengalaman mereka bersosialisasi sesama guru. Kebanyakannya memberikan reaksi yang hampir sama dengan alasan saya dahulu. Konklusinya, saya memohon guru-guru lama silalah beri pertolongan kepada guru-guru baru dan begitulah sebaliknya. Jangan sisihkan dan biarkan mereka dengan dunia mereka sendiri. Sebagai guru lama kita hendaklah merendah diri tanpa kerugian apa dengan bertanya khabar atau beramah mesra dengan guru yang lain

JAWAPAN KEPADA PERTANYAAN SEORANG KAWAN YANG SOMBONG "UNTUNGKAH JADI CIKGU?"

Saya berasa saya untung menjadi guru kerana sabagai anak pedalaman yang belajar dalam keadaan serba kekurangan dan ketiadaan di daerah, song, kapit, sarawak saya tidak mempunyai ramai idola seperti anak-anak di bandar. Sebaik sahaja kaki melangkah ke alam persekolahan, saya sudah tanamkan tekad dan azam untuk menjadi guru. Guru saya merupakan idola saya. Kerana gurulah saya menjadi manusia dan kerana gurulah saya mampu bernafas dan keluar dari kepompong dunia saya yang serba kedaifan pada ketika itu. Alhamudillah, kini saya berjaya menjadi guru. Saya tidak pernah menyesal kerana itulah pekerjaan yang mampu dan setaraf dengan diri saya. Apa kurangnya guru jika dibandingkan dengan jawatan lain? Tiada. Kalau dibuat perbandingan dari segi gaji, semuanya sama. Kalau dibandingkan kehidupan guru dengan orang lain, saya lihat tak jauh beza. Kita sebagai guru jangan sewenang-wenangnya mencanangkan benda-benda yang boleh mengaibkan kerjaya kita kepada orang awam. Biarlah mereka berkata namun kita tetap mempertahankan pendirian kita untuk memuja kerjaya kita ini.

PANDANGAN CIKGU ZUL : MURID MALAS, GURU RAJIN

Masalah ini berlaku di bandar dan luar bandar, di sekolah rendah dan di sekolah menengah, di sekolah berasrama penuh mahu pun sekolah harian sehingga ke sekolah teknik sekalipun. Semua guru terpaksa berhadapan dengan semua ini.

Punca utama memang ibu bapa. Mereka sebagai orang yang paling dekat dengan anak-anak mereka sewajarnya menerapkan nilai dan budaya belajar dalam diri anak-anak sedari kecil lagi. Masalahnya, ibu bapa pada hari ini (termasuk golongan guru sendiri) terlalu sibuk dengan urusan seharian, didikan hanya disampaikan melalui kata-kata dan pesanan sahaja tetapi tidak pernah mengambil tahu hal-hal anak-anak mereka. Kerenggangan hubungan ini menyebabkan anak-anak leka dibuai pelbagai permainan teknologi moden yang semakin banyak di pasaran dan mengabaikan pelajaran. Sebilangan mereka hidup dibuai kemewahan menyebabkan mereka tidak tahu azab derita serta duka sengsara tanpa pelajaran di masa hadapan. Bagi anak-anak pedalaman pula situasi lebih kurang sama berlaku, kesedaran tentang pentingnya pelajaran untuk masa depan yang cemerlang terlalu kurang. Bagi saya segala-galanya kena bermula dari rumah termasuklah dalam usaha kita mengatasi masalah disiplin di sekolah. Ibu bapa harus sedar, apabila mereka mengabaikan setiap aspek dalam mendidik anak-anak mereka maka sukar bagi pihak sekolah memperbetul tingkahlaku mereka apabila masuk ke bangku sekolah. Buktinya, anak-anak yang dijaga dengan baik oleh ibu bapa mereka maju dan cemerlang dalam bidang akademik. Tidak disuruh belajar oleh guru pun mereka belajar sendiri. Ini merupakan suatu budaya yang perlu disemai sedari kecil dalam kalangan anak-anak.

Punca kedua, sindrom malas yang keterlaluan. Ini merupakan suatu penyakit yang tiada penawarnya dan guru kena sedar akan hakikat ini tanpa menyalahkan pelajar itu kaum apa atau bangsa apa. Anak-anak pedalaman khususnya bukan sahaja tiada kesedaran tentang pentingnya pelajaran tetapi mereka juga kurang dorongan, galakkan dan sokongan dari ibu bapa. Semuanya serba kurang dan ketiadaan. Misalannya, jika kita mengajar di sekolah-sekolah ulu seperti SMK Katibas (tempat asal saya) masalah utama pelajar ialah terlalu suka bercinta. Fenomena ini memang betul dan memang berlaku. Dalam hal ini, kreativiti dan inovasi guru amatlah dituntut kerana pelajar-pelajar ini merupakan insan-insan yang daif dan cetek pengetahuan serta tidak berpandangan jauh. Mereka hidup dikelilingi masyarakat yang tidak berdaya saing dan berdaya maju. Mereka hidup dalam ruang lingkup masyarakat yang masih tebal dengan budaya konvensional. Jika guru berputus asa dalam mengambil berat masalah pelajar-pelajar sebegini maka mereka akan terus hanyut dan hanyut dan akhirnya hilang dari arus perdana mendapatkan ilmu pengetahuan yang amat penting bagi mengubah masyarakat mereka. Namun, kita jangan lupa pula situasi ini turut berlak dalam kalangan pelajar-pelajar bandar cuma gaya dan caranya berbeza.

Pada dasarnya, pelajar-pelajar kita pada masa ini memang mencabar untuk dididik sejajar dengan perkembangan arus perdana dunia globalisasi pada masa ini. Apa yang boleh kita lakukan ialah melakukan tugas kita sebagai guru sebaik mungkin dengan penuh amanh dan ikhlas. Mudah-mudahan, mereka akan melihat dan timbul kesedaran dalam diri mereka untuk berubah. Kita tidak boleh berputus asa walaupun jiwa kita parah terluka kerana kita adalah guru dan tanggungjawab kita ialah mendidik serta menyampaikan ilmu. Jika segala usaha yang kita lakukan sudah kita sempurnakan dengan sebaik-baiknya, kita tidak akan berasa bersalah. Percayalah, jika dia tidak sedar hari ini suatu masa nanti dia akan menyesali nasib diri dan akan mengingati kita semula.

PANDANGAN CIKGU ZUL : MURID MEWAH, GURU PAPA KEDANA

Bagi guru-guru yang mengajar di sekolah bandar yang boleh dikira elit seperti sekolah saya. Ini merupakan fenomena yang biasalah. Guru pakai kereta kancil tetapi murid pula pakai kereja pajero. Tapi rasa hormat itu masih ada. Yang penting kita sebagai guru kena mainkan peranan yang baik. Guru tinggal di rumah sewa buruk di sebelah banglo milik pelajar pun ada. Walau bagaimanapun, murid-murid di sekolah saya tidak pernah mengukgkit hal ini atau membanding-bandingkan dia dengan guru-guru dia setakat 13 tahun saya mengajar di situ. Mereka tengok kebolehan kita mengajar dan menyampaikan ilmu. Kaya dan miskin itu bukan jadi ukuran dalam hal ini kerana situasi itu memang tak boleh diubah terutama bagi guru-guru daif yang berasal dari pedalaman seperti saya yang baru hendak memulakan hidup di bandar. Malah, pelajar saya menggunakan handphone Nokia N95 sedangkan saya hanya menggunakan motorola yang harganya RM150 sahaja. Nak buat macam mana, mereka memang mewah tetapi satu yang baik mereka masih hormat kepada guru (daripada 10 orang mungkin 1 orang yang berlagak ----- tak apalah tu)

PANDANGAN CIKGU ZUL TENTANG KEPENTINGAN PTK DAN LNPT

Pada pendapat saya kedua-duanya penting dalam memajukan kerjaya seseorang guru. Kita tidak harus melihat LNPT dan PTK dari segi ganjaran wang dan gaji yang kita dapat biarpun pada dasarnya kita bekerja untuk mendapatkan wang. LNPT dan PTK adalah masa depan kerjaya kita sebagai seorang guru. Jika kita hendak maju ke hadapan kita kena mempunyai markah LNPT melebihi 85% ke atas dan mempunyai kelulusan sekurang-kurangnya III dalam PTK.

Ada segelintir guru yang mengambil mudah dan buat tak kisah dengan perkara ini nampu percayalah jika anda bertanya kepada guru-guru yang sudah lama menceburi kerjaya perguruan barangkali pendapat yang sama juga akan diutarakan. Konklusinya, kedua-dua aspek ini tidak boleh dipandang remeh salah satu daripadanya. Cuma, dalam pemberian markah LNPT kadang-kadang mencetuskan kontroversi apabila ada guru yang diberi markah dalamn lingkungan 70% keatas dan kurang daripada 85%.

Penilai pertama dan penilai kedua harus jujur dan amanah serta telus dalam hal ini kerana kesilapan kita menilai seseorang pegawai boleh menjejaskan kenaikan pangkat pegawai tersebut. Contohnya, pegawai DG41 yang memohon "time base" atau "Guru Cemerlang" diminta mengemukakan markah LNPT 3 tahun kebelakangan. Maknanya dalam tempoh 3 tahun kebelakangan markah LNPT beliau mestilah melebihi 85% (90% ke atas lebih baik - berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh mereka yang berkaitan).

Walau bagaimanapun, pendapat saya ini berdasarkan persepsi saya yang diperoleh daripada pembacaan, perbualan dan pengalaman sebagai seorang pegawai perkhidmatan pendidikan seperti cikgu-cikgu sekalian.

HASIL KARYAKU



Sempena Hari Guru yang kesekian kalinya ini
sudikah kiranya kau berkongsi rasa
merasai kepahitan yang kutelan
memikul beban tugas yang kupikul
mengusung tomahan dan cacian yang kau lempar
agar tiada lagi tawar menawar
moga tiada lagi acu mencacu
kerana aku sudah tidak tahan
melayan kerenah dan kehendakmu
yang mendesak dan mengasak
sampai patah tulang-tulang rajinku

sempena hari guru yang kesekian kalinya ini
relakan kiranya andai kau dan aku berkongsi cerita
supaya kita dapat membuat pengklasifikasian
cerita kaukah yang lebih sedih
atau cerita aku yang penuh dengan duka berganda
siapa pula di antara kita berdua
yang bisa menitiskan mutiara berharga
di penghujung cerita yang dicerita
kerana selama ini
kau sebenarnya tidak pernah menyelam
merasai asam garam
duniaku dan kehidupanku

sempena hari guru yang kesekian kalinya ini
mahukah andainya kau berubah
mengubah persepsi dan pandangan salah
pada kerja muliaku ini
agar kau tidak lagi bersusah payah
menulis di akhbar arus perdana
turun naik mahkamah
atau menjerit-jerit di kedai kopi
tentang diriku dan duniaku ini
kerana bagiku
kau tidak kenal asal usulmu
setelah terlalu tinggi mendaki
kau lupa
bahawa akulah yang membentukmu!


Nukilan
Cikgu Zulkarnain Farihin
15 Mei 2010

SEMPENA HARI GURU YANG DIBERKATI INI


Setelah 15 tahun berkecimpung dalam dunia perguruan, pengalamanku hampir sebaya dengan pelajar Tingkatan 3. Hendak mendabik dada untuk mengatakan diri ini banyak pengalaman mungkin keterlaluan kerana banyak lagi guru lain yang telah melebihi 20 tahun malahan ada yang sudah 30 tahun mengabdikan diri sebagai seorang pendidik. Biar apa pun tafsiran, pandangan, dan pendapat orang tentang guru, bagi aku kerjaya ini merupakan kerjaya yang paling mulia dan suci. Andai kita jujur dan ikhlas menjadi guru kita akan mengecapi nikmat yang tidak terkata pada setiap hari takala kaki melangkah dari rumah pergi ke sekolah tempat kita menabur bakti. Hati sentiasa terhibur dengan ragam pelajar-pelajar yang berwarna-warni. Apabila tiba waktu peperiksaan, sebagai guru Bahasa Malaysia, saya seringkali tersenyum dan ketawa sendirian apabila membaca jawapan pelajar-pelajar saya yang bermacam-macam.

Saat yang paling membahagiakan apabila anak-anak didik yang berjaya mulai menyapa, mengirim khabar dan mengutus berita dari seluruh pelusuk dunia. Terasa diri ini amat disayangi dan dihormati. Yang dekat pula selalu memberi nasihat dan teguran supaya diri ini sentiasa menjaga kesihatan agar dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Itulah gelagat pelajar-pelajar yang tidak terhitung jumlahnya. Apabila usia semakin senja, pelajar-pelajar ku pula semakin dewasa dan banyak yang berjaya. Kadang-kadang apabila mahu berurusan di pelbagai jabatan, ada sahaja tangan yang menghuluran bantuan dengan sapaan yang penuh sopan. Terpaku aku sejenak, andai aku ini bukan guru, apakah layanan itu akan aku rasai dan nikmati? Mungkin ya dan mungkin juga tidak kerana masyarakat sekrang terlalu invidualistik.

Kadang-kadang layarku dihempas tiupan angin sampai patah dan berterbangan. Kadang-kadang dayungku dihempas ombak ganas sehingga tenggelam ke dasar lautan. Ada ketikanya pula, perahu kesabaranku terhuyung-hayang dipukul gelombang sehingga terdampar kesepian di pantai keikhlasan. Ku anggap semua ini ujian untuk dijadikan perhiasan perjalanan hidup seorang pendidik. Pada suatu ketika pula, rasa gembira dan ceria sampai menjangkau angkasa. Kebahagiaan dan kesejahteraan mewangi dan berseri pada setiap masa. Itulah dunia yang kurasa sepanjang menjadi guru.

Apabila orang bukan guru melemparkan kutukan, cacian, dan tomahan kepada golongan guru, alangkah terhirisnya rasa hati ini. Pada masa yang sama juga, apabila ada segelintir guru yang menjadi nila sampai semua yang putih dipalit biru warnanya, alangkah dukanya jiwa lara ini. Ada ketikanya, guru selalu disisihkan dan dilayan sebagai pekerja bawahan, alangkah pedisnya naluri ini. Namun begitu, apalah yang mampu dilakukan oleh seorang guru untuk menepis, menangkis, dan menyingkirkan semua itu melainkan hanya bertawakal dan berdoa kepada Tuhan agar dibukakan pintu kesedaran pada hati dan jiwa mereka untuk memuliakan dan memartabatkan kerjaya perguruan yang mulia ini.


Selamat hari guru.
Guru Pembina Negara Bangsa
BIAR TIDAK MENDAPAT PENGIKTIRAFAN JANJI DIBERKATI TUHAN DAN DILIMPAHKAN KEBAHAGIAAN SERTA KESEJAHTERAAN HIDUP YANG BERPANJANGAN.
Kalau kita meratapi dan melaung sana sini untuk diagung-agungkan suara kita makin lama makin memuakkan dan kerenah kita semakin membosankan. Realitinya, guru zaman kini semakin terbela dan tidak dipinggirkan walaupun kadang-kadang hati kita terguris dan jiwa sesekali berasa pedis. Apabila tiba masanya kita pasti akan merasai indahnya dunia perguruan tetapi kita kena ada kebolehan, potensi dan berdaya saing kerana dalam dunia perguruan ini selain daripada polis dan askar, kitalah merupakan golongan yang terbanyak. Tempat kita bertugas pula bertaburan di seluruh pelusuk empat penjuru Malaysia yang tercinta ini. Dengan bilangan sekolah melebihi 10, 000 buah dan bilangan guru pula mencecah melebihi 300, 000 orang mustahil untuk kerajaan menyediakan pembantu atau setiausaha untuk mereka yang berada pada gred DG48 dan DG52 ke atas. Jika dibuat analisis, gurulah golongan pejawat awam yang terbanyak diberikan kenaikan pangkat ke DG44 dan ke atas.
Kini, dengan adanya suara yang membela nasib guru, diharapkan nasib setiap orang guru akan terus terbela dan terjaga dengan sebaik-baiknya baik dari segi gaji, beban tugas, mahupun peluang kenaikan pangkat yang selalu menjadi pertikaian pada masa ini. Inilah yang menimbulkan pelbagai polimek dalam kalangan guru. Tidak kira guru itu mengajar di sekolah rendah atau menengah, peluang biarlah sama rata dan syarat pula jangan dibeza-beza. Guru merupakan insan yang paling banyak bermain dengan pelbagai karenah manusia sehingga mereka begitu cekal dan sabar tetapi adakalanya jiwa mereka mudah terguris dan terhiris dengan pelbagai dasar yang dibuat tanpa ditimbang tara dengan sebaik-baiknya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails