05 Januari 2011

ISU BAHASA : APABILA BAHASA MELAYU DIAJAR GURU DWIBAHASA


Dasar mengenai kaedah mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah jenis kebangsaan yang digubal pada 2000, yang didakwa sesetengah pihak tidak pernah dilaksanakan, kini akan dilaksanakan mulai sesi persekolahan 2011. Dasar ini mengkehendaki mata pelajaran wajib ini diajar guru dwibahasa, iaitu mereka yang mahir dalam bahasa ibunda masing-masing dan kemudiannya baru diikuti kemahiran dalam bahasa Melayu. Penguatkuasaan dasar ini mulai 2011 antaranya adalah ekoran aduan masyarakat bukan Melayu mengenai pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular yang masih diajar guru yang tidak mengetahui berbahasa Mandarin dan Tamil. Untuk ini, Kementerian Pelajaran mengeluarkan arahan bahawa guru mengajar mata pelajaran ini khususnya kepada pelajar tahap satu dan dua hendaklah terdiri daripada mereka yang boleh berbahasa Mandarin atau Tamil, selain bahasa Melayu. Mereka juga perlu mempunyai kelulusan kredit dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pelajar tahap tiga sehingga enam pula hendaklah diajar guru yang bidang pengkhususannya adalah bahasa Melayu. Untuk sekolah vernakular yang mempunyai bilangan pelajar kecil, mata pelajaran ini hendaklah pula diajar guru dwibahasa berpengalaman dan mereka ini perlu memiliki kelulusan kredit dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada tahap SPM.  
Dengan penekanan menggunakan guru dwibahasa, pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran ini dikendalikan melalui kaedah penterjemahan. Kaedah ini adalah pendekatan tradisional dan popular pada abad ke-19. Walaupun begitu, kaedah ini adalah pendekatan dominan dalam perkaedahan pendidikan bahasa pada awal zaman moden ini.  
Namun hanya segelintir pendidik mendapatinya masih sesuai dengan keperluan pelajar dan kebahasaan semasa. Sebaliknya, ramai guru bahasa mendapati kaedah ini tidak banyak membantu pelajar menguasai bahasa yang sedang dipelajari itu dengan baik. 


Pendidikan bahasa yang tidak menggunakan bahasa ibunda pelajar dan mereka digalakkan berfikir dalam bahasa yang sedang dipelajari itu adalah pendekatan dikenali sebagai kaedah langsung. Melalui kaedah ini, tidak ada usaha menterjemah sebarang apa diajar dan dipelajari itu. Dengan ini, pelajar diajar segala kemahiran berbahasa berdasarkan situasi bahasa berkenaan dengan serealistik yang mungkin dalam bilik darjah.  
Kaedah ini sangat diminati dan pelbagai kelainan berkembang daripada yang asal. Oleh sebab diajar oleh guru yang dilatih khas, pelajar didapati bukan saja berjaya menguasai sistem nahu bahasa yang sedang dipelajari itu dengan baik. Tetapi yang lebih penting ialah mereka didapati berjaya menguasai sebutan dan intonasi bahasa yang sedang dipelajari itu dengan baik.  
Semua ini kurang berjaya digarap menerusi kaedah penterjemahan. Ini antaranya kerana pemilihan guru amat bergantung kepada mereka yang cekap berbahasa ibunda, walaupun tidak dilatih khas untuk mengajar sesuatu bahasa itu. Oleh itu, mutu pendidikan bahasa yang sedang dipelajari itu, sering didapati tidak sebaik yang dikendalikan melalui kaedah langsung.  
Persoalan lebih penting mengenai dasar ini ialah bukan mengenai kaedah pendidikan bahasa Melayu di sekolah vernakular, tetapi implikasi desakan menggunakan kaedah penterjemahan sebagai satu-satunya pendekatan berkesan mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu kepada pelajar Cina dan India yang baru memasuki alam persekolahan formal. 

Dengan penggunaan kaedah penterjemahan, bahasa Melayu tidak dapat dinafikan diajar dan dipelajari sebagai bahasa asing oleh rakyat Malaysia sendiri di bumi Malaysia ini, iaitu tanah tumpah darah mereka. Perkara ini bukan saja pelik tetapi menyedihkan, selain sangat memalukan sehingga boleh menjejaskan imej negara dari segi kebahasaan di mata masyarakat luar.  
Bahasa Melayu adalah bahasa negara di Malaysia. Sebagai bahasa negara, sama ada dalam kapasitinya sebagai bahasa kebangsaan mahupun bahasa rasmi, ekologi linguistiknya cukup agam dan banyak sekali.  
Ia dituturkan di seluruh pelosok negara dan kedengaran di media elektronik pada setiap masa sepanjang hari. Dengan kata lain, bahasa Melayu adalah bahasa fungsional di negara ini, iaitu digunakan meluas, selain amat penting untuk kebanyakan tujuan.  
Dengan kepentingannya yang begitu utama sifatnya, mengapakah anak kecil ini tidak disediakan ibu bapa mereka melalui persekitaran bahasa Melayu yang begitu lawas di bumi watannya, untuk menguasai bahasa Melayu secara tidak formal, sebelum menjejak kaki ke sekolah?  
Dalam hal ini, tidak dapat dinafikan bahawa bahasa Melayu gagal disanjungi banyak pihak sebagai memiliki status kudus apabila didaulatkan sebagai bahasa negara. 


Ia dianggap mereka ini sebagai bahasa etnik kaum Melayu semata-mata, yang dipaksakan penguasaan kepada kaum bukan Melayu. Tanggapan begini salah sama sekali dan perlu diperbetul segera agar penghormatan kepada bahasa Melayu selaku bahasa negara itu, mendapat sanjungan yang khalis sifatnya oleh semua pihak dan tidak yang sebaliknya.  
Sehubungan ini, pada satu pihak lain, masyarakat Cina dan India tidak pun kedengaran mendesak agar mata pelajaran Bahasa Inggeris di sekolah vernakular juga diajar guru dwibahasa, seperti yang berlaku pada bahasa Melayu. Ini adalah kerana ibu bapa membuat persediaan awal secara tidak formal, agar anak mereka didedahkan kepada bahasa antarabangsa ini, melalui ekologi linguistik bahasa Inggeris yang ada di negara ini.  
Pendedahan yang kurang dan dalam sesetengah kes tiada langsung terhadap bahasa Melayu, rata-ratanya diakui sebagai sebab utama keperluan kaedah penterjemahan ini digunakan untuk pendidikan bahasa Melayu pada peringkat permulaan di sekolah vernakular.  
Sehubungan ini, apakah yang sudah berlaku kepada kurikulum pendidikan bahasa dan pergaulan secara formal antara anak bukan Melayu dengan Melayu ketika bersama-sama di institusi pendidikan prasekolah yang boleh memberi pendedahan awal itu? 

Sesungguhnya pendidikan bahasa dan pergaulan ini tidak pernah wujud secara berleluasa. Sistem pendidikan pelbagai aliran diamalkan di negara ini. Melalui sistem begini, semenjak usia muda lagi, kanak-kanak sudah dididik melalui bahasa ibunda secara dominan dan untuk bergaul sesama sendiri daripada kelompok sebangsa saja.  
Sehubungan ini, pergaulan secara tidak formal antara kanak-kanak daripada pelbagai bangsa dalam kejiranan sama juga tidak wujud di kebanyakan tempat. Tidak dapat dinafikan pergaulan semasa pada peringkat prasekolah dan dalam kejiranan sama, selain dapat memupuk semangat muhibah yang penting untuk menjalin perpaduan, sudah tentu penting dalam memberi pendedahan awal itu, selain membantu anak bukan Melayu menguasai bahasa Melayu secara tidak formal. 


Teo Kok Seong

Felo Penyelidik Utama,
Institut Alam dan Tamadun Melayu, 
UKM

ISU SOSIAL : RAMAI TERLANJUR BERZINA KERANA TIADA BUDAYA TEGUR-MENEGUR

“Boleh pandang-pandang, jangan pegang-pegang, duduk renggang-renggang, bertambah sayang. Biar malu-malu, biar segan-segan, kerna malu itu, perisai orang beriman.” Lirik lagu Kalau Berpacaran nyanyian Sohaimi Mior Hassan, Ana Raffali dan Altimet itu turut menghangatkan sesi Muzakarah Pakar Menangani Zina serta Pembuangan Bayi di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), baru-baru ini. Walaupun media dikecam sebagai antara punca golongan remaja dan pelajar terdedah gejala sosial yang kian meruncing, mahu tidak mahu, kuasa media turut diperakukan dalam usaha mencari kaedah berkesan mendidik remaja supaya tidak terbabit zina.  
Rasionalnya, jika media mempromosikan gaya hidup berpandukan agama serta budaya masyarakat dalam penerbitan drama, penciptaan lagu serta penulisan baik berita atau karya kreatif, sedikit sebanyak akan memberi kesedaran kepada masyarakat.  
Begitu juga lagu Kalau Berpacaran yang mengingatkan mengenai tatasusila dalam perhubungan, apabila diperdengarkan atau dinyanyikan selalu pasti akan meresap dalam jiwa seterusnya menyedarkan remaja yang tersasar selama ini. 

Justeru, mungkin ada sebabnya media tersenarai dalam punca remaja terdedah gejala negatif, malah disebut berulang kali pada seminar sehari itu yang berusaha sedaya mungkin melerai kekalutan masyarakat untuk menghasilkan jalan penyelesaian berkesan.  
Antaranya, komen Pengarah Kem Modal Insan Kewaja, Yahya Mohamed Yusof, bahawa hasil kreatif serta fantasi digambarkan dalam drama atau filem memaparkan hubungan intim lelaki dan wanita bukan muhrim menjadikan seolah-olah ia budaya diterima masyarakat.  
Katanya, bahan porno atau internet hanya ibarat pil perangsang saja kerana punca berlakunya salah laku dan zina sudah disediakan oleh perkara yang dimesrakan seperti adegan bercinta yang perlu ada pelukan, ciuman dan bersunyi-sunyian.  
“Sekarang dalam rumah bukan suami isteri saja. Kenapa ini berlaku? Kerana ada pihak menghalalkan budaya itu dalam drama atau filem mereka. Pihak penapis pun tidak mampu berbuat apa-apa,” katanya.  
Beliau yang membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Mendekati Remaja Terlanjur - Kaedah dan Penyelesaian’ berkata, perkara itu bukan rekaan, tetapi realiti berlaku yang dikutip daripada pengalaman mengendalikan kes remaja hamil hasil perbuatan zina.  
Pernah katanya, remaja bawah umur yang datang ke Kewaja tanpa pengetahuan keluarga ingin dibawa pulang ibu bapa apabila dimaklumkan untuk diuruskan sendiri tanpa rasa ragu atas alasan perkara itu sudah ‘biasa’ di kampung mereka. 

Rumah perlindungan Kewaja ditubuhkan Yahya pada 1988 mulanya hanya menerima pelajar tidak mahu bersekolah, lari dari rumah atau terbabit penagihan dadah dan ganja. Namun, selepas 1996, apabila ramai remaja hamil datang mendapatkan bantuan, Yahya terpaksa menerima.  
Sejak itu hingga kini, seramai 2,500 gadis dan wanita hamil dibantu Kewaja yang mampu menampung 70 orang pada satu-satu masa. Mengikut rekod, penghuni termuda berumur 11 tahun dan paling tua ialah 43 tahun.  
Pendekatan kerohanian diamalkan selain kaunseling ialah membaca surah Yasin setiap kali selepas solat dan airnya digunakan untuk mandi serta minuman.  
Yahya mengakui untuk mengharamkan adegan dalam drama memang sukar dan menyarankan supaya diwajibkan setiap penerbit menyelitkan nasihat atau meletakkan maklumat tepat mengenai adegan ditayangkan.  
“Sebelum atau selepas tayangan, beritahu apa yang ditonton bukan budaya kita. Manusia ini perlu diingatkan selalu. Nak harap tonton Forum Perdana atau Al-Kuliyyah tidak ramai, jadi jika perlu selitkan ustaz dalam cerita Korea, kenapa tidak.  
“Jika dalam filem itu, bukan suami isteri, letak amaran jangan tiru adegan ini. Dalam panggung wayang sebelum filem ditayangkan, siarkan ayat yang melarang zina. Gunakan pendekatan sama seperti kempen nak lawan denggi atau AIDS,” katanya. 

Beliau berkata, daripada maklumat dikumpulkan sepanjang menguruskan remaja hamil, dapat dirumuskan perbuatan zina yang berlaku kebanyakannya bukan disebabkan terlanjur, tetapi sudah dirancang terutama oleh lelaki yang bijak menggunakan kesempatan.  
Katanya, pengakuan ingin mencuba pula adalah jawapan standard mereka dan itu membuktikan kejahilan remaja hari ini mengenai hakikat dosa.  
“Apabila saya tanya kenapa buang bayi, mereka kata tidak tahu nak pergi mana. Selalunya yang buang bayi ialah mereka yang keseorangan berhadapan masalah ini.  
“Tetapi ini gambaran mereka yang melakukan perkara ini tidak faham makna dosa. Kita perlu cari definisi dosa supaya anak faham akan kesannya dan saya berharap ulama serta mereka yang arif dapat membantu,” katanya.  
Beliau berkata, amalan tegur menegur yang sudah hilang dalam masyarakat perlu disuburkan semula dan jika perlu diadakan kempen menggalakkan tegur menegur sebagai cara membantu remaja yang tidak pandai mengawal urus cinta dan seks.  
Yahya berkata, walaupun amalan tegur menegur sukar dilaksanakan, tetapi sikap ambil berat itu mampu menangani salah laku dalam kalangan remaja dan tidak mustahil jika dibudayakan, masyarakat bebas perbuatan zina dan buang bayi. 

“Sifar zina dan buang bayi tidak mustahil kerana yang penting usaha perlu berterusan. Isteri saya setiap kali nampak pasangan menjolok mata, dia akan tegur. Mula-mula saya setuju, tetapi apabila ada yang marah dan meludah, saya nasihat isteri hentikan.  
“Namun, dia kata ini tugas kita. Jadi, jika jiran sebelah rumah orang bujang, apabila nampak ada perempuan masuk, inilah tugas kita untuk menegur. Memang mencabar, tetapi kena buat juga. Jika perlu kempen untuk galak tegur menegur, pihak berkuasa anjurkanlah kempen,” katanya.  




Oleh Hasliza Hassan 

Berita Harian Online 
5 Januari 2010

ISU SOSIAL : HUKUMAN TAK MAMPU CEGAH REMAJA TANGANI GEJALA SOSIAL


Akibat panik apabila mengetahui diri hamil disebabkan salah laku, maka langkah diambil ialah melakukan pengguguran. Jika selamat tidak mengapa, tetapi bagaimana jika sebaliknya seperti berlaku pendarahan, jangkitan atau kesan jangka panjang menyebabkan tidak boleh hamil.  
Pegawai Perubatan, Bahagian Reproduktif Manusia, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr Hamizah Mohd Hassan, berkata pemikiran tidak cukup matang menyebabkan remaja lemah membuat keputusan yang menjurus kepada risiko. 
Oleh itu, apabila berhadapan masalah, mereka cenderung mengambil jalan singkat tanpa memikirkan kesan jangka panjang menyebabkan berlaku jenayah tidak terancang seperti pengguguran dan pembuangan bayi yang berlaku kini. Pemikiran tidak cukup ini juga kita boleh lihat apabila remaja itu beritahu mereka mengadakan hubungan seks tanpa dirancang walaupun untuk kali yang kelima atau keenam. Mereka kata, tujuan pergi rumah teman lelaki hanya untuk berjumpa dan tak tahu bagaimana boleh adakah hubungan seks. 

“Saya sendiri kena ada muka selamba mendengar cerita mereka. Ada yang mengaku ‘beromen’ di tangga kecemasan kompleks beli-belah,” katanya pada Muzakarah Pakar Menangani Zina serta Pembuangan Bayi di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).  
Beliau yang membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Dasar dan Polisi: Apakah yang Telah Dilakukan bagi Menangani Zina dan Pembuangan Bayi di Kalangan Remaja dan Pelajar Sekolah’ berkata, sukar mencari penyelesaian mudah kerana membabitkan banyak pihak.  
Katanya, dasar dan polisi sudah dibangunkan kerajaan melalui kementerian dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) ke arah meningkatkan kefahaman serta membentuk remaja lebih bertanggungjawab, tetapi nampaknya masih belum mampu membebaskan mereka daripada terjebak gejala sosial.  
Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia (MPFS) 2004 mendapati 2.4 peratus remaja terbabit hubungan seks luar nikah sementara kajian Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 2005 mendedahkan 50 peratus pelajar dari empat universiti terbabit hubungan seks luar nikah.  
Kajian MPFS juga mendapati 21.2 peratus remaja mengenali rakan hamil luar nikah di mana 10 peratus darinya menggugurkan kandungan dan 13.6 peratus mengetahui lokasi pusat pengguguran.  
Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan 214,000 anak tak sah taraf didaftar sepanjang 2004 hingga 2009. 


Faktor dikenal pasti menyumbang kepada salah laku seksual termasuk persepsi remaja bahawa perbuatan itu tidak menyebabkan kehamilan, tidak mendatangkan penyakit, bukti cinta dan rakan lain juga melakukannya.  
Faktor keluarga menjurus kepada kurang kawalan, tidak mendapat perhatian, kurang sokongan, keluarga berpecah belah, sementara pengaruh persekitaran merujuk bahan pornografi, teknologi baru seperti internet, kamera video, tempat hiburan dan tempat sunyi.  
Justeru, Hamizah menyarankan lima penyelesaian menyeluruh perlu diambil keluarga, sekolah, komuniti dan agensi berkaitan dimulakan dengan pencegahan, intervensi, sokongan, rehabilitasi dan perundangan.  
Katanya, kerajaan perlu mengkaji semula polisi, penggubalan undang-undang dan penguatkuasaan serta menyokong agensi atau pertubuhan bukan kerajaan yang terbabit dalam program berkaitan pembangunan remaja.  
Sementara itu, Pensyarah Jabatan Undang-Undang Islam Universiti Islam Antarabangsa, Datin Dr Paizah Ismail, berkata undang-undang yang cukup berkesan diperlukan untuk menghadapi realiti kes perzinaan dan pembuangan anak sekarang ini.  
Beliau berkata, walaupun agak janggal untuk mengatakan undang-undang jenayah syariah di Malaysia tidak cukup mampu berperanan sebagai satu faktor pencegah gejala berkenaan daripada berleluasa, tetapi itulah hakikatnya.  

“Bidang kuasa yang sedikit dan tradisi mahkamah yang kurang mantap, tidak banyak boleh diharap daripada undang-undang syariah untuk menyelesaikan masalah zina serta buang bayi. Peruntukan yang ada tidak mampu memberi kejutan kepada remaja yang terbabit perlakuan itu,” katanya.  
Kertas kerja beliau yang mengupas perspektif undang-undang jenayah syariah dalam kes zina dan buang bayi dalam kalangan pelajar sekolah turut membangkitkan sikap prejudis masyarakat hingga meletakkan undang-undang syariah pada kedudukan serba salah.  
Contoh sikap prejudis itu ialah pandangan serong sesetengah pihak terhadap hukuman rotan dikenakan kepada peminum arak perempuan yang pastinya akan menimbulkan reaksi sama jika undang-undang sama dikenakan kepada perempuan melahirkan anak di luar ikatan pernikahan.  
Katanya, akan ada golongan yang mencemuh undang-undang Islam dengan mengatakan ia berat sebelah dan kurang bertamadun kerana menghukum perempuan saja sedangkan lelaki yang menyebabkan perempuan mengandung tidak dikenakan tindakan.  
“Realiti ini meletakkan undang-undang syariah hanya peranan kecil yang bersifat pinggiran atau sebagai faktor pembantu usaha mendidik dan mengawal masyarakat saja. Hakikatnya, undang-undang Islam mempunyai hukuman komprehensif bagi menghadapi gejala seperti itu,” katanya.  
Katanya, undang-undang syariah di negara ini mempunyai peruntukan mengenai kesalahan berzina dan walaupun kesalahan membuang bayi tidak diperuntukkan secara khusus, tetapi hukuman melahirkan anak luar nikah boleh diguna pakai.  


Kesimpulannya, banyak kajian dan program dianjurkan ke arah mengurangkan pembabitan remaja dan belia dalam aktiviti menjurus kepada jenayah sosial, namun harapan melihat perubahan positif masih tinggal harapan.  
Bagaimanapun, itu bukan alasan membiarkan kudis yang masih bernanah terus merebak sebaliknya penawar yang ada perlu digunakan dan pada masa sama, berusaha mencipta antidot baru yang kesannya lebih kuat supaya penyakit ini bukan saja dapat disembuhkan, tetapi dihalang daripada dijangkiti. 

Berita Harian Online
5 Januari 2010

ISU SOSIAL : SEKURANG-KURANGNYA 100 000 PENDUDUK BRITIAN MEMELUK AGAMA ISLAM


Sekurang-kurangnya 100,000 penduduk Britain memeluk Islam sejak satu dekad lalu dan secara purata, 5,000 setiap tahun, menurut kajian terbaru. Badan kajian agama, Faith Matters yang melakukan kajian itu menggunakan data bancian 2001 Scotland, satu-satunya tinjauan yang bertanya responden agama ketika mereka lahir dan ketika penyelidikan berkenaan. 
Hasilnya, mereka berjaya menetapkan jumlah penduduk tempatan yang memeluk Islam dan menjadikannya asas anggaran golongan mualaf keseluruhannya di Britain, lapor The Independent.  
Tinjauan itu mendapat, 60,699 ‘saudara baru’ menetap di Britain pada 2001. Tanpa data bancian baru sejak itu, penyelidik membuat tinjauan di masjid seluruh London untuk mengira berapa ramai memeluk Islam setiap tahun.  
Mereka mendapati, 1,400 penduduk memeluk Islam di London sejak 12 bulan lalu sekali gus bermakna 5,200 di seluruh Britain.  
Angka yang didapati itu juga hampir sama dengan kajian mengenai saudara baru di Jerman dan Perancis iaitu 4,000 orang memeluk Islam setiap tahun. 

Seorang guru tarian, Denise Horsley, 26, ketika mengulas keputusannya memeluk Islam berkata: “Saya diperkenalkan kepada agama Islam oleh teman lelaki saya.  
“Ramai bertanya adakah saya memeluk Islam kerananya tetapi ia tiada kaitan dengannya. Saya sendiri yang belajar mengenai Islam. Sekarang saya memakai tudung tetapi ia selepas beberapa lama.  
“Hijab satu konsep penting dalam Islam tetapi ia bukannya mengenai pakaian. Paling penting kesederhanaan dalam setiap perkara yang anda lakukan.  
“Pada asasnya, saya masih orang yang sama kecuali saya tidak lagi minum arak atau daging khinzir dan melakukan solat lima kali sehari.”  
Kajian sebelum ini menganggarkan bilangan saudara baru Islam di Britain antara 14,000 dan 25,000.

Berita Harian Online
5 Januari 2010

SURAT GURU : GURU SANDARAN MENGHARAP DISAMBUNG KHIDMAT


Bagi kebanyakan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT), tahun 2011 merupakan tahun yang mendukacitakan. Ini kerana perkhidmatan guru GSTT telah ditamatkan pada akhir tahun 2010 dan tiada sebarang pelantikan baru pada tahun 2011. Saya selaku guru GSTT yang telah berkhidmat dua tahun terkilan teramat sangat kerana perkhidmatan saya sebagai guru GSTT tidak lagi disambung pada 2011. Bukan kerana tidak layak tetapi alasan yang diberikan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Larut Matang & Selama ialah tiada waran pelantikan untuk guru GSTT di Daerah Larut Matang & Selama pada tahun 2011. Saya dan seluruh guru GSTT di Malaysia menyedari situasi kami yang akan ditamatkan perkhidmatan pada bila-bila masa sekiranya guru tetap mula berkhidmat. Kami juga menyedari bahawa jawatan kami adalah sementara.

Namun kami mohon kepada kerajaan melalui Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengambil inisiatif untuk membantu nasib guru GSTT seperti saya, khusunya di Daerah Larut Matang & Selama yang tiada sebarang pelantikan pada tahun 2011. Untuk makluman, pihak sekolah sering memperakui kami sebagai tenaga pengajar yang dinamik, berkebolehan dan setara dengan guru tetap. Buktinya melalui beberapa jawatan penting yang diamanahkan kepada kami seperti Jurulatih Uniform, Guru Kelas dan beberapa jawatan penting yang lain. Apa yang membezakan kami dengan guru tetap ialah sekeping sijil yang dipanggil Diploma Perguruan. Daripada segi kebolehan, pengalaman, kerjasama serta hasil kerja, ada di antara kami yang lebih terserlah berbanding guru tetap. Oleh yang demikian, saya merayu kepada pihak yang berkaitan untuk menyelesaikan kemelut guru GSTT di Daerah Larut Matang & Selama khususnya. Saya yakin dan percaya dengan motto kerajaan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.

ZULKIFLI
Taiping, Perak


KOMEN CIKGU ZUL

Cikgu Zul bersimpati dengan nasib yang menimpa guru-guru sandaran ini. Walau bagaimanapun, mereka  harus tahu bahawa perkhidmatan mereka hanyalah sementara. Dalam keadaan ekonomi negara yang sekejab baik, sekejap buru seperti sekarang ini, mungkin perkhidmatan guru sandaran akan dikurangkan. Kasihan memanglah kasihan, tetapi apakan daya? Hakikatnya, tidak ada seorang pun antara kita yang mahu berkhidmat secara sukarela tanpa gaji. Jika majikan tidak mampu membayar gaji, maka situasi inilah yang akan berlaku. Namun begitu, jauh di sudut hati ini mendoakan dan mengharapkan yang terbaik untuk golongan guru GSTT ini. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...