JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



11 September 2011

ISU SOSIAL : KUALA LUMPUR "KAMPUNGKU"

Oleh Mior Kamarul Shahid
mkamarul@nstp.com.my


Sebagaimana  biasa, ramai di kalangan mereka yang menetap di bandar balik kampung bagi menyambut Aidilfitri dijangka Selasa ini. Mereka balik kampung kerana keluarga mereka – ibu, ayah, datuk, nenek, abang, kakak, adik dan sanak saudara dana sahabat handai berada di kampung. Semua keluarga mereka yang juga berhijrah, bersama-sama memilih untuk berada di kampung. Inilah kesempatan terbaik untuk mengadakan pertemuan serentak. Pertemuan serentak ini hanya berlaku setahun sekali pada hari raya atau bila ada kenduri kendara atau kematian. Itu pun kadangkala pulang dalam keadaan tergopoh-gapah. Senario hari raya tahun ini juga adalah sama. Dalam kepesatan dan pembangunan negara hari ini, definisi balik kampung sudah banyak berubah. Balik kampung tidak semestinya lagi memberi gambaran mengenai pergerakan atau perjalanan seseorang dari bandar, di mana tempat mencari rezeki, pulang ke kampung asal mereka. Istilah balik kampung dalam konteks hari raya atau hari kebesaran ialah pulang ke tempat ramai saudara mara berhimpun, tidak kira lah sama ia pihak suami atau isteri. Contohnya, jika sepasang suami isteri terus kekal di tempat mereka menetap sehingga berpencen dan terus tinggal Kuala Lumpur, kampung bagi anak-anak mereka adalah Kuala Lumpur Ada orang yang pulang dari sebuah kampung lain di mana mereka meneruskan hidup bersama suami atau isteri, ke kampung tempat mereka dilahir dan dibesarkan.  Begitu juga, umpamanya, seorang guru yang mengajar di sebuah kampung di pedalaman Sabah atau Sarawak pulang ke rumah keluarganya di sebuah taman perumahan di Johor Bahru. Atau, ada juga yang pulang dari sebuah cawangan universiti di Perlis kerana meneruskan pelajarannya, pulang ke sebuah kampung di Tawau, Sabah. 


Dalam konteks balik kampung dalam masyarakat yang hidup berselerakan hari ini, kampung terletak di mana-mana saja. Status bandar besar atau ibu kota juga sudah menjadi kampung. Mereka yang pulang berhari raya di Kuala Lumpur atau Putrajaya juga adalah balik kampung. Dari segi makna asalnya, kampung bermaksud sebuah kawasan penempatan sekumpulan penduduk yang mengamal kehidupan tradisi. Setelah penempatan itu dibuka, penghuninya bermastautin di kampung itu dari satu keturunan kepada satu keturunan yang lain dengan mengamalkan cara hidup mengikut budaya dan kepercayaan masing-masing. Umumnya, penduduk kampung tinggal di rumah yang dibina secara ringkas dan sederhana. Cuma, kebelakangan ini, sudah banyak banglo dibina di kampung-kampung. Rumah di kampung pun sama cantik dengan rumah di kota. Keadaan kebanyakan kampung hari ini berbeza daripada keadaan 40 atau 50 tahun lalu. Rumah mewah sudah menjadi perkara biasa di kampung-kampung. Biasanya, kebanyakan kampung mempunyai kemudahan asas seperti jalan raya, air, elektrik dan talian telefon. Mereka juga mempunyai tempat beribadat masing-masing mengikut penganut agama yang menetap di kampung berkenaan. Bagi umat Islam, setiap kampung mempunyai masjid atau setidak-tidaknya surau. Kawasan tanah rancangan seperti FELDA, FELCRA dan RISDA juga adalah kampung bagi anak-anak peneroka yang menetap di tempat lain. Pada hari-hari biasa, kawasan perumahan tidak dianggap sebagai kampung. Ia mendapat gelaran kampung bila hari kebesaran.  Di bandar besar, pinggir bandar dan daerah sudah banyak taman-taman perumahan dengan pelbagai nama. Penghuninya menetap di rumah-rumah teres yang sama bentuknya antara satu dengan lain tetapi tidak mempunyai banyak ruang tanah untuk bercucuk tanam atau menternak ternakan seperti yang biasa di kampung-kampung. 


Namun, ciri-ciri hidup tradisional di kampung masih wujud. Bagi anak-anak yang bermastautin di tempat lain pulang ke taman perumahan turut dipanggil 'balik kampung' walaupun kampung mereka itu adalah sebuah taman perumahan.  Penempatan rumah pangsa juga ada kampung bagi mereka yang pulang berhari raya di rumah ibu bapa mereka di rumah-rumah flet. Istilah kampung bukan terbatas kepada pulang ke kampung saja tetapi ia mungkin taman perumahan, kawasan mewah atau rumah pangsa. Istilah balik kampung dalam konteks hari raya atau hari kebesaran ialah pulang ke tempat ramai saudara mara berhimpun, tidak kira lah sama ia pihak suami atau isteri. Contohnya, jika sepasang suami isteri terus kekal di tempat mereka menetap sehingga berpencen dan terus tinggal Kuala Lumpur, kampung bagi anak-anak mereka ada lah Kuala Lumpur. Jika kampung ayah mereka di Kelantan, manakala kampung ibu mereka di Kedah, tetapi mereka menetap di Kuala Lumpur, pada setiap hari raya, Kuala Lumpur tidak lagi sesunyi dulu. Kuala Lumpur juga sudah menjadi kampung bagi anak-anak yang dilahir dan dibesarkan di banda raya ini. Keadaan ini berlaku terutama ayah dan ibu mereka tidak lagi pulang berhari raya di kampung halaman mereka setelah kedua-dua ibu mereka sudah tidak ada lagi.  Jika pulang ke kampung asal mereka pun, hanyalah untuk menziarah kubur keluarga dan berkunjung ke rumah adik beradik, saudara mara dan kenalan lama yang masih ada di kampung. Balik kampung itu sendiri boleh dianggap sebagai satu pesta yang berlaku pada sebelum dan selepas perayaan hari raya sebenar.  Jika menggunakan lebuh raya, kenderaan bersesak-sesak hinggakan perjalanan yang biasanya mengambil masa tiga jam menjadi berbelas-belas jam. Jika menaiki kereta api, bas atau teksi, mereka juga akan berasakan kesesakannya. Apa pun, balik kampung adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu oleh ramai penduduk negara ini.

SUMBER
BERITA MINGGU
11 SEPTEMBER 2011

ISU KENEGARAAN : PEJUAN KEMERDEKAAN YANG MELAWAN PENJAJAH TETAP DIKENANG

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim dan Lum Chee Hong
bminggu@bharian.com.my


Antara  pejuang kemerdekaan menentang penjajah.

Mat Salleh

DATU Mohammad Salleh Datu Balu atau Mat Salleh dilahirkan di Inanam, Sabah. Pejuang berketurunan Bajau dan Suluk ini menentang Syarikat Borneo Utara British (SBUB) pada 1895 yang memperkenalkan pelbagai peraturan menyusahkan penduduk tempatan seperti buruh paksa, lesen dan cukai beras. Perjuangan beliau juga didorong semangat jihad orang Sulu melawan Sepanyol di Filipina. Beliau terkorban selepas SBUB melancarkan serangan besar-besaran pada Januari 1900 di Kampung Teboh, Tambunan. Perjuangannya diteruskan dua pengikut, Mat Sator dan Kamunta, tetapi SBUB menghentikan kebangkitan pengaruh Mat Salleh pada Julai 1902.

Dol Said

DATUK Naning Abdul Said atau lebih dikenali sebagai Dol Said, pahlawan Naning menentang Undang-Undang British terutama cukai diperkenalkan pada 1800-an. British mengarahkan Naning mematuhi peraturan ditetapkan di Melaka, tetapi tidak dituruti Dol Said kerana menganggap Naning daerah berdaulat. Berikutan itu, Inggeris mengisytiharkan Dol Said penderhaka dan menghantar 150 orang menyerang Naning tetapi ditewaskan taktik perang gerila bersama bantuan tentera Yamtuan Muda Raja Ali dari Rembau serta dari Seri Menanti pada 15 Julai 1831. Pada Mac 1832, tentera Inggeris menawan Taboh serta membakar rumah penduduk di situ. Dol Said berundur ke Seri Menanti dan menyerah diri.

Tok Janggut

MAT Hassan Munas atau Tok Janggut, pahlawan Melayu tersohor menentang British di Kelantan. Dilahirkan di Kampung Jeram, Pasir Puteh pada 1853 dan menetap di Kampung Nering, mendapat pendidikan pondok di Kelantan dan Makkah, kemudian menjadi petani serta peniaga selain mahir ilmu persilatan, menentang Inggeris pada awal 1900-an antaranya kerana cukai membebankan. Tok Janggut terkorban dalam serangan British ke kubu beliau di Kampung Dalam Pupuh, Saring pada 24 Mei, mayatnya diarak ke Pasir Puteh dan Kota Bharu sebelum digantung songsang di Padang Balai Besar, Kota Bharu selama empat hari serta dikebumikan di Pasir Puteh.

Sharif Masahor

PEMBESAR Sarikei di Sarawak menentang Inggeris selepas kewibawaan beliau tergugat apabila wilayah itu diletakkan di bawah pentadbiran Brooke. Pada 1855, Sharif menyerang Mukah, mengusir Pangeran Matusin yang menyokong James Brooke. Beliau berpakat dengan Datu Patinggi Abdul Ghapur dari Kuching untuk menghalau Brooke dari Sarawak dengan menyerang Kanowit pada 1856 sebelum berpakat dengan Abdul Ghapur dan Temenggung Hashim dari Sadong pada 1860 bagi menyerang Kuching, namun gagal. Abdul Ghapur ditahan dan dipenjarakan di Betawi, kapal dan perahu dinaiki Sharif yang bertempur dengan tentera Inggeris di Sungai Sadong ditenggelamkan, menyebabkan beliau berundur ke Mukah.

Yamtuan Antah

DILANTIK Yamtuan Seri Menanti pada 1875, wilayah jajahan meliputi Terachi, Ulu Muar, Gunung Pasir dan Jempol. Penentangan bermula apabila baginda tidak bersetuju dengan Datuk ’ Kelana Sungai Ujong yang menandatangani perjanjian dengan Inggeris. Pertikaian mengenai kawasan Terachi mencetuskan pertempuran Yamtuan Antah disokong Datuk Siamang Gagap, Tunku Besar Tampin, penduduk Rembau, Jelebu dan Johol, menawan Paroi dan membina kubu pada Disember 1875, namun berjaya ditawan semula Inggeris. Baginda berundur ke Bukit Putus dan Johor dan pada Mei 1876, Yamtuan Antah berunding dengan Gabenor William Jervois sebelum diiktiraf British sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti.

Rentap

MENENTANG James Brooke pada abad ke-19. Atas alasan mahu menghapuskan lanun sekitar Saribas dan Skrang, Brooke memusnahkan penempatan Iban di Sungai Skrang dan mendirikan kubu di Nanga Skrang. Pada 1853, Rentap menyerang kubu itu sebelum Brooke menawan kubu Rentap di Sungai Lang pada 1854, membakar perkampungan pahlawan itu sehingga memaksa pengikut Rentap berundur ke Bukit Sadok. Inggeris gagal menawan Bukit Sadok dalam serangan pada 1857 dan 1858, menyebabkan Brooke sendiri mengetuai serangan pada 1863 dan menewaskan Rentap dalam pertempuran sengit selama sebulan. Rentap berundur ke Entabai untuk menyusun strategi baru, tapi meninggal dunia.

Maharaja Lela

DATUK Maharaja Lela adalah Orang Besar Berlapan dan penghulu di Pasir Salak menentang British pada 1875, merancang membunuh Residen British Perak, James Wheller Woodfird Birch atau JWW Birch selepas ketuanan Melayu dicabar. Pada 2 November 1875, Birch tiba di Pasir Salak untuk menyiarkan surat pengisytiharan hak memungut cukai, tetapi mati dibunuh. British menyerang Pasir Salak, namun ditewaskan pejuang Melayu, tapi akhirnya menang dalam pertempuran setengah tahun dengan bantuan tentera dari India dan Hong Kong. Maharaja Lela, Datuk Sagor, Pandak Indut dan Sepuntum dihukum gantung sampai mati pada 1877 manakala Sultan Abdullah dibuang negeri ke Seychelles.

Datuk Bahaman

NAMA sebenarnya Abdul Rahman Iman Noh, pembesar Temerloh menentang British di Pahang. Dilahirkan di Rantau Panjang, Bentong namun banyak menghabiskan masa di Pekan kerana berkhidmat dengan Bendahara Ali, ayahanda Sultan Ahmad. Karisma dimilikinya menyebabkan Datuk Bahaman disegani dan dihormati penduduk dan pemerintah Pahang sehingga dilantik mentadbir Semantan dan menjadi salah seorang daripada Orang Besar Delapan Pahang. Selepas empat tahun menentang penjajah dari 1891 hingga 1894, Datuk Bahaman ditahan dan dibawa ke Bangkok pada November 1895.

Abdul Rahman Limbong

PEJUANG di Terengganu, dipercayai antara peguam Melayu pertama negara pada 1921. Nama sebenarnya Haji Abdul Rahman Abdul Hamid, menjadi peguam untuk membela penduduk teraniaya serta menentang penjajah di mahkamah. Perjuangannya bermula awal 1920-an, antara puncanya apabila Inggeris melarang pemburuan haiwan liar pada 1923 dan memperkenalkan peraturan baru tanah pada 1924. Inggeris menuduh Abdul Rahman menghasut rakyat sehingga tercetus pertempuran di Padang Kacong dan atas nasihat Datuk Seri Amar Diraja Ngah Muhammad, Abdul Rahman dihukum buang negeri ke Singapura seterusnya ke Makkah pada 1928 sebelum meninggal dunia akibat sakit pada 6 November 1929.

Ontoros Antanom

PAHLWAN Murut ini hanya berusia kira-kira 30 tahun ketika memimpin kaumnya menentang British di Sabah pada 1915. Dilahirkan di Masinpunon di Sungai Salarom pada 1885 dan berketurunan Murut Tagol, Antanom dibesarkan sebagai `kalawon' atau pahlawan gagah dan berani. Antara punca kebangkitannya apabila Syarikat Borneo Utara British (SBUB) mengenakan cukai membebankan penduduk, mewujudkan larangan peraturan membuka tanah baru, memaksa orang Murut menjadi buruh paksa dan menceroboh hutan untuk pembinaan jalan. Pada Februari 1915, beliau menyerang bangunan kerajaan di Pensiangan dan membakarnya serta menyerang Rundum pada Mac tetapi terkorban.

SUMBER
BERITA MINGGU
11 SEPTEMBER 2011

ISU KENEGARAAN : KURANG PENYELIDIKAN PUNCA MASYARAKAT KITA BUTA SEJARAH


Kenyataan kontroversi Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu atau Mat Sabu mengenai kes serangan komunis di Bukit Kepong pantas mengundang kritikan dan kecaman majoriti. Gerombolan komunis diangkat sebagai pejuang sebenar, bukan anggota polis dan ahli keluarga mereka yang terbunuh dalam insiden 23 Februari 1950 itu. Wartawan Berita Minggu, SYUHADA CHOO ABDULLAH mendapatkan pemerhati politik dan tokoh sejarawan negara, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim untuk mengupas polemik berkenaan

Apa  pendapat Tan Sri mengenai kenyataan kontroversi Mat Sabu dan boleh Tan Sri huraikan berdasarkan hakikat sejarah, apa matlamat sebenar komunis, muslihat serta tindakan untuk mencapai matlamat mereka.

Berdasarkan dakwaan itu, saya pasti Mat Sabu tidak faham apakah perjuangan komunis. Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan atas arahan Komunis Antarabangsa (Soviet Union). Apa yang diharapkan oleh Komunis Antarabangsa? Berdasarkan sejarah, pihak komunis waktu itu berpecah dua. Satu terikat kepada Parti Komunis China dan satu kepada Komunis Antarabangsa. Komunis Antarabangsa mahu mewujudkan Orde Komunis Dunia, maka seluruh dunia harus menerima ideologi komunis. Komunis Antarabangsa juga berpegang kepada slogan ‘Workers of the World Unite’ mahu dunia diperintah oleh pekerja. Bagi Komunis Antarabangsa, yang dimaksudkan pekerja ialah golongan marhain, iaitu pada dasarnya pekerja dalam industri, tidak termasuk petani. Waktu itu di negara ini, istilah marhain belum digunakan.  Mat Sabu juga mendakwa Allahyarham Datuk Onn Jaafar dan Almarhum Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap pejuang kemerdekaan kerana mereka pegawai British.  Mereka tidak pernah bekerja dengan British. Kerajaan Melayu tidak pernah menjadi jajahan British.  Kerajaan Melayu dulu secara rasmi dikenali sebagai Negeri Melayu Naungan, iaitu di bawah perlindungan British, tetapi tetap diperintah oleh Raja. Kehadiran British adalah berasaskan perjanjian dengan Raja setiap kerajaan.

Pegawai British ditugaskan menjalankan pentadbiran, kedaulatan tetap pada Raja. Maksudnya dari segi undang-undang, British tidak pernah menjajah kerajaan Melayu, hanya Negeri-Negeri Selat yang dikenali sebagai ‘Tanah Jajahan Mahkota British.’ Pegawai British utama di Negeri-Negeri Selat dikenali sebagai gabenor, padahal kedudukan pegawai yang sama di kerajaan Melayu dikenali sebagai ‘High Commissioner’ (Pesuruhjaya Tinggi). Gabenor Hugh Clifford dalam ucapannya kepada Majlis Persekutuan pada Januari 1949 mengatakan apabila beliau merujuk kepada kerajaan Melayu: ‘They were, they are and they must remain Malay states. These states were when our cooperation in government was first invited Mohamedan monarchies. And such they are today. We have neither the right nor the desire to vary the system of government”. Dalam undang-undang memang ada dua keadaan, satu ‘de jure’ (selaras dengan undang-undang) dan satu lagi ‘de facto’ (apa sebenarnya berlaku atau boleh juga dikatakan melanggar undang-undang). Datuk Onn mula-mula bekerja dengan kerajaan Johor dan Tunku dengan kerajaan Kedah. Mereka bekerja di negeri yang dianggap Negeri Melayu Tidak Bersekutu, iaitu Raja masih ada banyak autonomi.

Selepas perang, mula-mula Datuk Onn kemudian Tunku diterima oleh British sebagai presiden UMNO yang diakui British sebagai parti politik orang Melayu (iaitu mereka yang dianggap ‘rakyat Raja’). Oleh sebab orang Melayu menentang Malayan Union, British tidak melaksanakan Malayan Union. British selanjutnya berunding dengan Raja-Raja juga UMNO untuk menentukan sistem lebih sesuai. Akibatnya pada Februari 1948, Persekutuan Tanah Melayu diwujudkan. Pihak British sejak 1943 sudah membuat keputusan menubuhkan Tanah Melayu sebagai negara bangsa, tetapi butirannya belum jelas. Selanjutnya British cuba mencari sistem paling sesuai kerana ada ramai bukan Melayu yang sudah lama tinggal di Tanah Melayu, mula menganggap Tanah Melayu negara mereka. Sejak 1949 apabila Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum ditubuhkan, British cuba mencari jalan menyatupadukan penduduk Tanah Melayu, tapi penduduk negara ini lebih suka duduk secara berasingan. British tidak mengamalkan dasar ‘pecah perintah’. Apabila Datuk Onn berundur daripada UMNO, British tidak lagi menganggap beliau wakil orang Melayu. Tunku mengambil tempat Datuk Onn, kemudian Tunku dan Parti Perikatan dianggap wakil rakyat Tanah Melayu kerana menang (51-1 undi) pada pilihan raya persekutuan 1955.

Bagaimana pula dengan kenyataan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man seperti dilaporkan sebuah portal berita online (www.malaysiakini.com.my) bahawa sekiranya tafsiran sejarah dibuat secara jujur tanpa prejudis, tujuan, motif dan situasi suatu peristiwa adalah berlainan dari satu era ke satu era.

Dalam sejarah, yang terpenting ialah menentukan apakah hakikatnya. Siapa wira siapa pengkhianat kadang-kadang susah ditentukan kerana banyak bergantung kepada siapa yang menulis sejarah. Bagi ahli sejarah profesional, yang penting ialah menjawab soalan ‘apa sudah terjadi?’ Ini hanya dapat dijawab kalau dia dapat maklumat yang boleh dipertanggungjawabkan. Dalam kes Mat Indera, yang penting ialah apakah niat komunis? Kalau British dianggap penjajah, selepas British diusir apa akan terjadi kepada Tanah Melayu? Apakah perjuangan Komunis Antarabangsa? Mat Sabu perlu menjawab soalan-soalan seperti yang saya sebutkan. Bukan semua tulisan sejarah diputarbelitkan. Mereka yang menulis berasaskan penyelidikan dan sesudah mendapat latihan akademik biasanya tidak berbuat demikian. Mereka yang terpengaruh oleh ideologi, sudah tentu tidak dapat menulis dengan tidak berat sebelah kerana bagi mereka, hanya ideologi mereka yang dapat dianggap betul. Maka apabila ada tulisan sejarah, pembaca harus juga mengetahui latar belakang ahli sejarah untuk menentukan dia memang seorang yang tidak berat sebelah.

Semakin ramai pemimpin dan penyokong pembangkang mendesak tafsiran baru dibuat terhadap sejarah negara. Adakah Tan Sri melihat timbul sebarang keperluan untuk menilai, menyusun dan menulis semula sejarah.

Ramai yang minta supaya sejarah Malaysia ditulis kembali pun sebenarnya kurang faham mengenai sejarah Malaysia kerana mereka kurang membuat penyelidikan. Kritikan saya sendiri mengenai buku Sejarah sekolah yang ada sekarang ialah konsep sejarah hanya tertumpu kepada politik, padahal sejarah meliputi segala yang pernah wujud atau berlaku sebelum sekarang. Misalnya dalam sejarah Malaysia di sekolah, perkara seperti ketibaan percetakan, ketibaan teknologi, pembinaan infrastruktur, proses pembandaran, hubungan dengan negara luar, kegawatan ekonomi dan langkah diambil untuk mengatasinya dan sebagainya tidak dibincangkan.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad juga memaklumkan beliau difahamkan kini ada anasir mengajar kanak-kanak di sekolah bahawa Allahyarham Tunku Abdul Rahman ialah pengkhianat bangsa. Bagaimana Tan Sri melihat perkara ini, terutama dari segi kesan atau risiko jangka panjang sekiranya perkara itu tidak dibendung.

Saya tidak pernah membaca buku sekolah yang mengatakan Tunku adalah pengkhianat bangsa. Kalau ada, bagaimanakah kenyataan itu dapat dipertanggungjawabkan? Sejarah yang berasaskan fakta memang dapat disampaikan kalau dikehendaki oleh rakyat yang sepatutnya memahami bahawa mulai 31 Ogos 1957, Raja sudah pindahkan kedaulatan (sovereignity) kepada rakyat. Kini Malaysia (dulu Tanah Melayu) memang mengamalkan demokrasi berparlimen. Demokrasi ialah ‘government of the people, by the people, for the people’. Pihak pemerintah mesti sentiasa patuh kepada rakyat.

Apa penilaian dan perasaan Tan Sri sebagai ilmuwan dan sejarawan terhadap tindakan pemimpin pembangkang mengheret fakta sejarah dalam permainan atau provokasi politik sehingga boleh mengelirukan generasi muda. Apa tindakan perlu diambil terhadap pihak yang cuba memesongkan pemahaman dan penghayatan rakyat terhadap sejarah.

Dalam politik, bukan saja di negara ini, memang selalu ada ahli politik yang cuba mendapat sokongan pengundi dengan jalan yang berbagai-bagai. Kalau pengundi kurang berpengetahuan, mereka akan berjaya. Hanya ada satu cara untuk menjamin agar ini tidak berlaku. Golongan muda mesti diberi pendidikan yang boleh menjamin mereka dapat menerima sesuatu dengan sikap kritis. Nasihat saya kepada rakyat, setiap kali ada orang membuat kenyataan mengenai sejarah, tanya dia dari mana dia dapat maklumat.

SUMBER
BERITA MINGGU
11 SEPTEMBER 2011

ISU EKONOMI : ISU CUKAI 6% KAD PRABAYAR , MESEJ KITA AMAT JELAS


Utusan Malaysia terbitan kelmarin menyiarkan bantahan banyak pihak terhadap pengumuman langkah syarikat-syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan enam peratus ke atas pembelian tambah nilai prabayar, pek atau kad sim prabayar berkuatkuasa 15 September ini. Ini bermakna pelanggan yang membeli kad prabayar bernilai RM10 perlu membayar RM10.60. Lebih 26.2 juta pengguna pelan prabayar bakal dikenakan cukai perkhidmatan itu. Keputusan tersebut dilihat oleh banyak pihak sebagai tidak relevan dengan situasi ekonomi semasa. Ada beberapa persatuan pengguna mengancam untuk mengadakan kempen boikot. Pelaksanaan cukai itu dibuat ketika rakyat berdepan dengan kos kehidupan yang meningkat. Untuk apa menambahkan lagi beban orang ramai? Apatah lagi kad prabayar banyak digunakan oleh golongan berpendapatan rendah dan orang muda termasuk pelajar. Syarikat-syarikat telekomunikasi yang banyak mengaut keuntungan, sepatutnya prihatin dengan keresahan rakyat. Setahu kita, kesemua syarikat berkenaan di negara ini mencatatkan keuntungan sehingga berbilion ringgit dan meningkat saban tahun. Kita turut tertanya-tanya tidakkah syarikat-syarikat telekomunikasi sensitif bahawa langkah seperti itu boleh menjejaskan imej kerajaan yang gigih berusaha menangani soal kos kehidupan.

Lebih-lebih lagi, sekarang bukan masa yang sesuai. Menurut penjelasan yang diberikan, berdasarkan undang-undang, cukai berkaitan levi perkhidmatan dikenakan untuk semua sektor dan caj yang dikenakan selama ini ditanggung oleh syarikat telekomunikasi. Jika itu menjadi asas perkiraan, tentu ada formula penyelesaian yang lain. Salah satu jalan keluar sekiranya cukai perkhidmatan enam peratus tetap mahu dikenakan, dicadangkan agar harga jualan kad prabayar diturunkan sekurang-kurangnya pada paras yang sama supaya tiada kenaikan kos kepada pengguna. Kerajaan juga sewajarnya membenarkan kewujudan lebih banyak syarikat telekomunikasi bagi mewujudkan persaingan lebih sihat dengan kos lebih rendah kepada pengguna. Apa pun, kita lega dengan kenyataan Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak yang meminta syarikat telekomunikasi mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna. Menurut Najib, kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan cukai perkhidmatan itu sebaliknya ia dibuat sendiri oleh syarikat telekomunikasi. Malah beliau menekankan bahawa fokus utama sepatutnya mengurangkan beban rakyat dan bukannya menambahkan beban itu. Sudah berkali-kali, sebenarnya, Perdana Menteri menyatakan perkara tersebut. Harap kali ini, tiada pihak yang cuba bertindak sebaliknya.

Mesej sangat jelas - 
janganlah menyusahkan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
11 SEPTEMBER 2011


ISU SEJARAH : MITOS MELAYU IALAH MITOS MELAKA

Fenomena Melayu. Demikian tajuk rencana khas Dr. Tabrani Rab, sejarawan Indonesia yang dianggap sebagai pakar budaya Melayu, dalam akhbar harian Merdeka dan lain-lain terbitan Indonesia satu masa lalu. Antara lainnya beliau menulis: "Mitos Melayu adalah mitos Melaka. Sebuah kerajaan kecil yang hampir tidak mempunyai angkatan bersenjata, tapi mampu mempertahankan dari serangan Siam hanya dengan berdiplomasi dengan China. Dasar penyebaran bahasa Melayu di Nusantara dilaksanakan pada era kejayaan Melaka. Ketika Melaka jatuh, baik Portugis, Sepanyol, Belanda mahupun Inggeris mengira bahawa dengan merebut pusat perdagangan ini mereka juga telah merebut Mutiara Timur. Walaupun lebih 200 tahun dan selama lima atau enam generasi, dendam Melayu terhadap penjajah tak pernah padam. Kata orang Melayu "jangan lain di bibir, lain di hati". Pengaruh agama Islam sangat kuat dalam kultur Melayu dan dengan tradisi memperkata" "Raja adil raja disembah, Raja zalim raja disanggah" merupakan fenomena yang lahir dari kultur tetapi juga dari agama Islam. Rasulullah mengatakan tanda-tanda munafik itu adalah "apabila berkata dusta, apabila berjanji memungkiri dan apabila dipercayai, khianat".

Pemimpin Melayu bukan pula di belakang sehingga ia ditinggalkan, tetapi di tengah-tengah orang Melayu. Kebesaran Melaka sebenarnya bukan terletak pada keluasan jajahan takluknya, mahupun pada kehebatan armada tenteranya, tetapi terletak pada fungsi yang dimainkan oleh kerajaan Melayu itu. Dalam tempoh kurang dari setengah abad, Melaka sebagai pusat perdagangan telah dapat menyebarluaskan Islam ke seluruh pelosok Nusantara. Melaka yang sebenarnya meletakkan asas transformasi bahasa Melayu daripada suatu bahasa kecil menjadi bahasa komunikasi perdagangan, ilmu dan diplomatik yang besar dan dengan itu memberikan tiang-tiang besar untuk perkembangannya menjadi bahasa yang kita kenal hari ini. Daripada kebesaran khazanah sastera yang dihasilkan oleh Melaka, terbuktilah bahawa etos Melaka bukan berpunca daripada kebesaran kekuasaan politik atau armadanya, tetapi terletak pada daya upaya kreatifnya dan pada motivasi sosial masyarakat Melayu Melaka waktu itu". Turut mendapat perhatian bersabit perkembangan meluas bahasa Melayu ialah karya S. Takdir Alisjahbana berjudul Politik Bahasa Nasional dan Pembinaan Bahasa Indonesia.

Petikan darinya: "Seperti kita ketahui, bahasa yang menjadi bahasa perhubungan atas lingua franca selama berabad-abad di daerah Asia Tenggara adalah sejarah bahasa Melayu. Kita sudah tahu bahawa kedudukan yang istimewa bahasa Melayu itu pertama sekali disebabkan oleh kedudukan geografi yang istimewa, tempat kediaman bangsa Melayu pada kedua-dua belah pihak Selat Melaka, yang menjadi saluran perhubungan dan perdagangan yang terpenting antara Barat dan Timur di Asia Tenggara, di sisi sifat bangsa Melayu yang suka merantau. Kemudian penyebarannya dikuatkan oleh keadaan politik kekuasaan Sriwijaya, Aceh dan Melaka yang menguasai Selat Melaka. Agama Islam yang didukung oleh saudagar, agama Kristian dan Katholik yang menembus ke daerah-daerah yang terpencil dan penjajahan Belanda dan Jepun membantu perkembangan bahasa Melayu. Bahasa Melayu menjadi bahasa persatuan, bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi di Indonesia dan kemudian juga di Malaysia adalah kelanjutan yang sewajarnya dari kedudukan bahasa Melayu sebagai lingua franca, iaitu bahasa perdagangan, bahasa pengurusan politik dan bahasa agama". Demikian petikan dari esei S. Takdir Alisjahbana.

Wajar disebut ialah catatan dari The Politics of Indonesia, buku sejarah terbitan Oxford University Press, edisi ketiga 2005 oleh Damien Kingsbury dari Deakin University, Australia. Antara lain beliau menulis: "Dari pelbagai unsur perpaduan maka satu-satunya faktor paling penting di Indonesia ialah bahasa, iaitu walaupun ada lebih dari 300 bahasa dan loghat ditutur oleh warga Indonesia, namun bahasa Melayu pasar menjadi bahasa kebangsaan dan diterima oleh golongan nasionalis lewat tahun 1920-an. Bahasa itu digunakan oleh ahli-ahli perniagaan di seluruh gugusan kepulauan sejak abad ke-14 sekurang-kurangnya. Bahasa pasar Melayu itu diterima secara rasmi sebagai bahasa Indonesia. Demikian dari buku sejarah Oxford University Press antara lainnya. Seperti diketahui hal tersebut diluluskan dalam kongres Pemuda pada tahun 1928. Kisah bersambung.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
11 SEPTEMBER 2011

ISU EKONOMI : MALAYSIA SENTIASA JADI PILIHAN

Kita tertarik dengan laporan akhbar di Indonesia berhubung keputusan syarikat pengeluar telefon bimbit pintar Blackberry untuk membina pusat pengeluaran di Malaysia berbanding Indonesia. Keputusan itu mencetuskan isu di Indonesia dan pihak berkuasa negara berkenaan memberikan reaksi terkejut dan ada yang mencadangkan supaya diambil tindakan balas ke atas Research In Motion (RIM) iaitu pengeluar Blackberry yang berpangkalan di Canada. Akhbar Jakarta Globe terbitan Khamis lalu menyiarkan di muka depan dengan tajuk Govt Upset as RIM Choose Malaysia for Base diikuti laporan utama di seksyen bisnes keesokkannya. Ketua Badan Penyelarasan Penanaman Modal (BKPM) Indonesia, Gita Wirjawan berkata, pihaknya kesal dengan keputusan RIM antaranya kerana penjualan Blackberry di negara terbesar di Asia Tenggara itu adalah jauh lebih besar iaitu empat juta unit setahun berbanding 400,000 unit setahun di Malaysia. Jumlah pasaran di Indonesia juga lebih besar dengan penduduk berjumlah 240 juta manakala Malaysia tidak sampai 30 juta orang.

Turut disentuh dalam laporan tersebut ialah langkah sebuah lagi syarikat dari terkemuka dari Jerman, Bosch untuk membina kilang solar panel di Malaysia walaupun sasaran utama pasaran adalah di Indonesia. Keputusan kedua-dua syarikat antarabangsa itu mencetuskan rasa tidak puas hati beberapa pihak di Indonesia. Dalam pada itu, ada penganalisis di sana mengkritik kerajaan Indonesia kerana kelemahan tertentu dalam menarik keyakinan RIM dan Bosch. Ini meliputi soal perundangan dan persekitaran lebih kondusif untuk pelabur besar. Indonesia sedang berusaha untuk meminta RIM mengkaji semula keputusan tersebut. Kita boleh faham reaksi pihak Indonesia dalam isu tersebut. Itu lumrah dalam dunia persaingan. Tujuan Awang paparkan hal ini bukan untuk melahirkan rasa tidak puas hati terhadap reaksi Indonesia. Tetapi yang lebih penting perkembangan tersebut mempunyai makna besar buat rakyat Malaysia. Keputusan RIM dan Bosch menjadikan Malaysia destinasi pelaburan mencerminkan keyakinan terhadap negara kita. Pada Awang, ini semua bukan berlaku secara kebetulan. Ia disumbangkan hasil dasar kerajaan yang jelas dan konsisten, strategi ekonomi yang lebih menarik selain kestabilan negara.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
11 SEPTEMBER 2011

ISU SOSIAL : GHAIRAH LELAKI TIDAK PERNAH PADAM


Lelaki berumur apabila tingkah lakunya suka mengatal akan dikata tua-tua keladi, simpulan bahasa yang maksudnya orang tua berperangai buruk macam orang muda. Ayat contoh yang selalu digunakan untuk menjelaskan maksud pepatah lama ini ialah 'Dia tua-tua keladi walaupun sudah tua tetapi masih suka mengganggu perempuan'. Sebab itu, apabila seseorang itu dikaitkan dengan keladi, yang getahnya akan menyebabkan gatal di kulit merujuk kepada tingkah laku lelaki berumur yang masih suka mengurat perempuan. Sama juga dengan simpulan bahasa tua-tua terung masam yang maksudnya orang berumur tetapi berperangai muda. Contohnya, walaupun sudah beruban tetapi masih suka ke kelab dangdut, tua-tua terung masamlah tu. Begitulah kreatifnya orang dahulu menyamakan tingkah laku lelaki dengan sifat-sifat tanaman yang ada di sekeliling mereka. Hanya ada satu tua yang dianggap positif iaitu tua-tua kelapa yang maksudnya semakin tua semakin baik perangainya. Tetapi sebenarnya dari aspek ghairah seorang lelaki, ia memang tak pernah padam - dari remaja sehingga usia tua. Samalah macam adat keladi yang terus gatal, ghairah seorang lelaki juga tak pernah padam berapa pun umurnya.

Inilah yang perlu difahami oleh wanita terutama kepada mereka yang suka menyalahguna pepatah lama tua-tua keladi mahupun tua-tua terung masam ini. Kenapa ghairah lelaki tak pernah padam? Dalam satu kajian terbaru mendapati, perempuan akan mengalami penurunan tahap hormon estrogen selari dengan pertambahan usia. Sebaliknya, kadar hormon testosteron lelaki tidak mengalami penurunan walaupun usia semakin menua. (Testosteron ialah hormon seks utama lelaki. Ia membantu dalam menghasilkan sperma dan juga merangsangkan perkembangan ciri seks sekunder pada seorang lelaki seperti pembentukan otot yang kasar, misai serta perubahan suara. Estrogen pula adalah sekelompok senyawa steroid yang berfungsi terutama sebagai hormon seks wanita. Walaupun terdapat dalam tubuh lelaki tetapi kandungannya jauh lebih tinggi dalam tubuh wanita usia subur). Walaupun tahap testosteron tidak mengalami penurunan ketika lelaki bertambah umurnya tetapi ada syaratnya. Lelaki itu mesti berada dalam keadaan sihat walafiat tanpa memgambil sebarang ubat-ubatan. Maksudnya, kesihatan adalah syarat utama untuk lelaki mengekalkan keghairahannya.

Jika kesihatan terganggu, misalnya gejala sakit jantung, hormon seks lelaki ini juga akan menurun. Begitu juga dengan obesiti boleh menyebabkan penurunan kadar testosteron lelaki. Dalam kata lain, ghairah seks lelaki tak akan menurun kerana usia tetapi ia berlaku akibat gejala penyakit. Jadi kepada lelaki, yang mahu kekal ghairah perlulah bijak menjaga kesihatannya. Dan, kepada wanita pula seharusnya memahami keperluan dan kehendak lelaki berumur yang sihat ini. Umur sepatutnya tidak menjadi penghalang untuk menikmati aktiviti seks yang nyaman dan memuaskan. Semakin bertambah usia, kehidupan seks seseorang sepatutnya bertambah baik dan menyenangkan. Cubalah ambil sudut positif pepatah tua-tua keladi dan tua-tua terung masam ini. Yakinilah, lelaki yang sentiasa berfikiran muda akan sentiasa berusaha menjaga kesihatannya. Siapakah yang untung jika lelaki sentiasa dalam keadaan sihat walaupun umurnya semakin lanjut? Malangnya ini yang sering diabaikan oleh kebanyakan wanita. Mereka masih terperangkap dengan mitos semakin berusia semakin mengurangi aktiviti seks. Akhirnya lelaki juga yang disalahkan dan dipandang negatif sebagai tua-tua keladi dan tua-tua terung masam kerana realitinya ghairah lelaki tak pernah menurun. Jangan rugikan masa tua anda. Mengabaikan seks sama maksudnya mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti malas bersenam, kurang tidur, pemakanan tidak seimbang dan menjalin hubungan terlarang.

Jadi, fahamilah wahai kaum wanita.

SUMBER
MINGGUAN MALAYSIA
11 SEPTEMBER 2011