26 September 2012

ISU UMUM : TADBIR URUS JADI HARAPAN SEMUA MASYARAKAT


ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan, Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan dan Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan, Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia


Mentadbir urus negara bukan semudah mentadbir urus sebuah syarikat. Ini dibuktikan apabila bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra yang berlatarbelakangkan ahli perniagaan yang berjaya dengan jumlah kekayaan yang tidak terhitung banyaknya 'gagal' mentadbir urus negaranya. Walaupun konsep asal mentadbir urus syarikat hampir sama sebagaimana mentadbir urus negara, namun perbezaan ketara, syarikat hanya mementingkan keuntungan pemegang saham, manakala negara melibatkan kepentingan rakyat jelata. Sebab itulah rakyat sentiasa memberi harapan yang menggunung kepada para pemimpin. Harapan ini bukannya datang bulat-bulat tetapi berdasarkan apa yang dijanjikan oleh para pemimpin.

Para pemimpin tidak boleh sewenang-wenangnya memberi harapan tinggi kepada rakyat tetapi akhirnya tidak mengotakan kata-katanya. Lebih teruk lagi, para pemimpin tersebut mengetahui sejak awal lagi bahawa mereka tidak mampu menunaikan segala janji mereka. Salah satu harapan rakyat kepada para pemimpin diterjemahkan melalui pembentangan bajet tahunan. Bajet tahunan negara wajib memenuhi harapan rakyat. Apakah yang diharapkan oleh rakyat? Secara umumnya, rakyat mengharapkan kesejahteraan dalam kehidupan. Sebarang gangguan dalam kehidupan menjejaskan kesejahteraan mereka. Dalam konteks Bajet 2013, tidak lain tidak - rakyat amat menaruh harapan ke atas beberapa isu yang amat dekat dengan mereka. Antaranya isu perumahan yang amat mahal dan sewenang-wenangnya dimiliki oleh warga asing.

Penulis difahamkan ramai warga Singapura telah membeli rumah di kawasan Nusajaya, Johor sehinggakan rakan penulis yang menetap di Johor Bahru mengatakan rakyat Singapura seolah-olah berkampung di negara kita. Bagi mereka apalah sangat harga rumah berharga RM800,000 ke atas dengan mata wang negara kita 2.5 kali ganda kecil berbanding mata wang Singapura. Perlu diingat, rakyat Singapura tidak langsung membayar cukai kepada kerajaan tetapi mereka pula diberikan keistimewaan memiliki rumah. Keuntungan yang diperoleh oleh pemaju perumahan adalah untuk jangka masa pendek sahaja tetapi kerugian besar kepada rakyat Malaysia dalam tempoh jangka masa panjang apabila tanah-tanah dimiliki oleh warga asing. Bahkan, penulis juga difahamkan kawasan perumahan teres setingkat di Kulai yang sedang dimajukan pun harganya mencecah RM300,000 sebuah.

Kerajaan perlu mentadbir urus isu ini sebaik mungkin. Jika tidak, negara kita akan dihuni oleh warga asing. Sudahlah sekian lama, isu kebanjiran warga asing masih belum diselesaikan secara holistik sehingga meningkatkan kadar jenayah di Malaysia, timbul pula isu warga asing yang sewenang-wenangnya membeli rumah di negara kita sendiri. Utamakan rumah untuk rakyat Malaysia. Bukannya rumah untuk warga asing. Selain perumahan, isu yang paling dekat dengan rakyat adalah berkaitan dengan kos sara hidup. Meskipun kadar inflasi adalah rendah di Malaysia tetapi secara umumnya kenaikan kos sara hidup amat dirasai bukan sahaja oleh rakyat berpendapatan rendah tetapi juga rakyat berpendapatan sederhana. Satu pelan jangka masa panjang terutamanya dalam memajukan sektor pertanian secara besar-besaran perlu dilaksanakan secara bersungguh-sungguh.

Kita tidak boleh terlalu bergantung dengan import makanan dan barangan pertanian. Jaminan makanan untuk rakyat Malaysia adalah teras utama dalam memajukan sektor pertanian. Di samping itu, rakyat mengharapkan keselamatan awam lebih terjamin. Sejak akhir-akhir ini banyak kes melibatkan pelbagai kategori jenayah tidak kira jenayah ragut, berat mahupun komersial berlaku di serata negeri. Bajet 2013 perlu memperuntukkan dana tambahan untuk menangani isu ini. Isu-isu lain yang dekat dengan rakyat adalah seperti kos perubatan hospital swasta yang terlalu tinggi dan kos menjaga anak-anak yang semakin meningkat. Kerajaan disarankan memberi pelbagai insentif untuk rakyat seperti meningkatkan lagi potongan cukai individu dan anak-anak di samping meneruskan pelbagai produk 1Malaysia seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia, Kedai Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, Perumahan Rakyat 1Malaysia dan yang terbaru Kedai Buku 1Malaysia.

Selain rakyat sebagai golongan individu, ahli-ahli perniagaan juga perlu dibantu kerana mereka juga merupakan rakyat Malaysia yang membayar cukai pendapatan. Jadi, mereka juga mengharapkan insentif dalam Bajet 2013. Justeru, kerajaan perlu meneruskan agenda probisnes dalam memacu pertumbuhan ekonomi terutamanya memacu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bagi menggalakkan pelaburan domestik. Pada masa sama kerajaan tidak boleh meminggirkan sama sekali pelaburan langsung asing (FDI). Bezanya pada era ini pemilihan FDI mestilah yang mempunyai impak tinggi ke atas negara. Industri minyak dan gas, kewangan Islam, pelancongan dan automatif menjadi tumpuan dalam perancangan ekonomi kerajaan. Begitu juga, kerajaan jangan sesekali meminggirkan para peniaga kecil-kecilan yang kebanyakannya melibatkan kaum bumiputera.

Mereka juga sewajarnya dibantu dalam memajukan ekonomi masing-masing. Permudahkan mereka untuk mendapatkan lesen dan tapak perniagaan serta kemudahan pinjaman. Nasib mereka juga perlu dibela selain ahli-ahli perniagaan yang terlibat dengan konglomerat yang sekarang ini banyak tertumpu kepada peralihan industri inovasi dan kreatif. Senarai di atas hanya sebahagian daripada pengharapan rakyat, banyak lagi senarai harapan rakyat yang perlu dipenuhi oleh kerajaan dalam Bajet 2013. Dengan sasaran pendapatan dianggarkan melebihi RM200 bilion pada tahun ini, Bajet 2013 perlu ditadbir urus dengan baik bagi memenuhi harapan semua peringkat masyarakat. Hanya kerajaan yang beramanah, berintegriti dan tidak lupa dengan janji mampu membantu rakyat menikmati kesejahteraan dalam menjalani kehidupan seharian.

Sumber
Utusan Malaysia
26 September 2012

ISU UMUM : E-BILLING KURANGKAN KOS KERAJAAN


ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my


Penyelidikan pasaran bebas oleh RedMarch (2011) baru-baru ini menunjukkan industri eBilling Malaysia masih di peringkat permulaan. Ia direkodkan sebagai mempunyai potensi yang besar untuk berjaya. Pada masa sama, penyelidikan pada Januari 2012 oleh MIT G-lab Programme Sloan School of Management menunjukkan potensi penjimatan kira-kira RM100 juta untuk kerajaan setiap tahun, dengan andaian penukaran 100 peratus kepada sistem eBilling.

Apa itu eBilling?

Secara amnya, mengemukakan bil dan pembayaran secara elektronik (EBPP) adalah satu proses di mana bil dapat diwujudkan, dihantar dan dibayar melalui atas talian. Perkhidmatan ebilling ini mempunyai potensi diguna pakai oleh kebanyakan industri khususnya sektor kewangan, telekomunikasi dan utiliti. Sebagai contoh, bil telefon boleh diterima dalam format PDF dan dihantar terus ke peti e-mel anda dan pembayaran boleh dilakukan secara perbankan Internet. eBilling telah menjadi suatu ikutan di sektor kerajaan. Chile contohnya telah memacu pertumbuhan cukai secara atas talian dan e-bil. Di Arab Saudi, SADAD payment system (SADAD) adalah satu inisiatif untuk proses penghantaran dan pembayaran bil di atas talian. Di Singapura pula, projek OneInbox adalah untuk memupuk komunikasi antara kerajaan dan rakyat Singapura melalui e-mel.

Pada 2010 dan 2011, 79 peratus daripada syarikat-syarikat di Chile telah mendaftar ke dalam inisiatif kerajaan dan sejumlah 108 juta bil elektronik telah diproses. Di Arab Saudi sahaja, 62 juta transaksi pada 2008 diproses melalui SADAD pada nilai yang melebihi AS$7.4 bilion. Dalam hubungan ini, Myemail adalah satu projek rintis kerajaan di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), di mana matlamat utama adalah untuk menyediakan setiap warganegara Malaysia dengan akaun e-mel yang selamat dan disahkan identitinya. Selain daripada komunikasi e-mel, myemail juga memberi ruang kepada agensi-agensi kerajaan serta organisasi perniagaan untuk menghantar bil, penyata, notis secara elektronik. Secara ringkasnya, myemail merupakan satu inisiatif positif yang memerlukan masa dan sokongan kedua-dua pihak - billers dan pengguna - untuk penjimatan kos kepada kerajaan.

Myemail menawarkan khidmat eBilling kepada organisasi dan juga pengguna. Sistem eBilling myemail ataupun ePost adalah sistem penghantaran dokumen elektronik yang selamat dan berkapasiti tinggi. Ia merevolusikan cara penghantaran bil, penyata serta notis kutipan. Di antara ciri-ciri ePost adalah seperti elemen-elemen interaktif, dokumen yang sulit dihantar terus ke dalam peti mel dan membolehkan pembayaran atas talian inovatif "1- click" dari dalam dokumen yang di enkripsi.

Antara faedah pengunaan myemail eBilling adalah:

1. Pihak billers/organisasi

* Penjimatan kos sebanyak 48-80 peratus
* Meningkatkan aliran tunai
* Mengurangkan tempoh kutipan
* Mengurangkan kesan jejak karbon
* Pemasaran peribadi yang lebih efektif
* Penghantaran segera dan efektif

2. Pihak pengguna

* Penerimaan bil di mana-mana dan setiap masa
* Mudah dan senang digunakan
* Penukaran gaya hidup yang minimum
* Mudah dicari dan disimpan dalam format PDF
* Meningkatkan pengurusan wang

Dalam konteks ini, ePost boleh membantu kerajaan untuk mengurangkan kos melalui EBPP. Menerusi E-Government, akan berlaku peningkatan kemudahan perkhidmatan kerajaan seperti berikut:

1. "Paperless" Government

* Penggantian kertas dengan arkib digital
* Penghapusan kertas secara beransur-ansur - minit mesyuarat, bahan persembahan dalaman, pekeliling dan sebagainya.

2. Perkhidmatan E-Counter

* Ke arah sifar interaksi muka ke muka - 90 peratus transaksi atas talian 10 peratus e-borang
* Didapati di pelbagai peranti (kiosk, PC, telefon bimbit) di semua lokasi dan di semua saluran.

3. Akaun 1Malaysia

* e-mel rasmi yang unik
* "single sign-on" kepada saluran e-perkhidmatan kerajaan
* Capaian dan penghantaran e-perkhidmatan yang lebih cekap
* Nilai tambah contohnya perkhidmatan pembayaran bil dalam talian dan lain-lain.

Ketika ini, dipercayai myemail.my team telah berjaya melancarkan perkhidmatan eNotice pertama pada ujian rintis (Bukti Konsep) bagi sebuah agensi kerajaan sejak Januari 2012. Syarikat berkenaan dikatakan didatangi oleh 32 organisasi awam dan swasta untuk membolehkan penghantaran "Push Email" melalui "EBPP". Yang nyata, proses perolehan yang lebih ringkas ini dapat mengurangkan kos pentadbiran dan operasi anda.

Sumber
Utusan Malaysia
26 September 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails