17 Mac 2012

ISU UMUM : TEKNOLOGI BANTU URUS SISTEM PERJAWATAN

Oleh Kamaruddin Mohd Said
Pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia dan ahli Majlis Profesor Negara


Apabila skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diumumkan pada 1 Januari lalu, banyak pihak menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka. Ini ialah kerana SBPA jelas memberikan lebih banyak ganjaran gaji kepada penjawat awam yang berada pada gred gaji tertinggi (kumpulan utama), berbanding mereka yang berada pada gred gaji sederhana dan rendah kumpulan pelaksana dan pengurusan. Hal ini terjadi kerana SBPA digubal tanpa membabitkan kesatuan pekerja perkhidmatan awam. Prinsip kedua yang terpancar ialah bahawa walaupun ada perbezaan pandangan antara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan CUEPACS berkaitan formula SBPA ini, perbezaan pendapat ini disuarakan dengan penuh kesopanan. CUEPACS mencadangkan supaya SBPA dikaji semula dan selepas menerima memorandum daripada CUEPACS dan ribuan komen serta aduan daripada penjawat awam, kerajaan menubuhkan kumpulan petugas yang diberi tanggungjawab meneliti semula cadangan SBPA itu.

Pendapatan penjawat awam dikira berdasarkan tiga perkara: jadual gaji matriks, jadual gaji minimum-maksimum dan kadar kenaikan gaji tahunan berdasarkan gred jawatan. Selain itu, Skim Saraan Malaysia (SSM) mengguna pakai konsep ‘anugerah perkhidmatan cemerlang’ dan ‘anjakan gaji’ sebagai ganjaran yang diberikan kepada penjawat awam berprestasi tinggi.  Sesungguhnya penjawat awam di Malaysia berada di bawah satu sistem pengurusan perjawatan yang kompleks. Ini ialah kerana skim perkhidmatan awam Malaysia mempunyai banyak ‘kumpulan perkhidmatan’, ‘klasifikasi perkhidmatan’ dan jadual ‘gred gaji’.  Oleh itu, sebarang skim saraan baru yang ingin dilaksanakan akan mengganggu, malah menggugat dinamik kedudukan penjawat awam dalam kumpulan perkhidmatan, klasifikasi perkhidmatan dan gred gaji ini. Selain itu, dengan cara memberikan peratusan pelarasan gaji lebih tinggi kepada penjawat awam dalam kumpulan gred gaji 1 hingga 54, iaitu sebanyak 13 peratus daripada gaji sedia ada dan antara tujuh hingga sembilan peratus kepada kumpulan JUSA ke atas, kadar pelarasan gaji ini membayangkan penggunaan prinsip peratus kenaikan yang lebih bagi golongan berpendapatan rendah dan peratus kenaikan yang kurang bagi golongan berpendapatan tinggi.

Kadar kenaikan gaji tahunan bagi penjawat awam gred 1 hingga 54 ialah antara RM80 hingga RM320 setahun. Keputusan ini boleh dianggap mempunyai landasan prinsip keadilan dan kesaksamaan bagi semua penjawat awam.  Tidak dapat dinafikan bahawa jurang gaji di kalangan penjawat awam ini akan wujud berterusan. Ini juga ialah kerana penentuan gred gaji dan kenaikan gaji tahunan dikira berdasarkan prinsip meritokrasi, terutama meritokrasi kelayakan akademik.  Maksudnya, semakin tinggi kelayakan akademik seseorang, semakin tinggilah gaji yang diberikan kepada kakitangan awam.  Prinsip ini diiktiraf oleh komuniti penjawat awam di Malaysia. Penjawat awam berkelayakan tinggi biasanya memperlihatkan keupayaan setimpal dengan kelayakan akademiknya.  Selain itu, penjawat awam berkelulusan tinggi ini juga perlu membayar kembali kos pengajian tinggi yang mereka tanggung. Oleh itu, kewajaran memberikan mereka kadar gaji lebih tinggi jarang sekali dipersoalkan.  Ada beberapa isu penting di kalangan penjawat awam yang memerlukan langkah penyelesaian jangka panjang, iaitu menerusi penubuhan suruhanjaya semakan skim perkhidmatan.

Satu daripada isu besar ini adalah berkaitan dengan kedudukan penjawat awam yang layak dinaikkan pangkat, tetapi jabatannya tidak mempunyai peruntukan jawatan bagi pangkat berkenaan.  Keadaan ini terjadi kerana jawatan dalam perkhidmatan awam mempunyai terlalu banyak ‘klasifikasi perjawatan’ yang bilangannya terhad. Oleh itu, bagi penjawat awam yang berhadapan dengan klasifikasi kekosongan jawatan untuk kenaikan pangkat akan terus terperangkap dalam sangkar jawatannya yang tidak mempunyai laluan kerjaya terbuka.  Hal ini menyukarkan urusan pengurusan sumber manusia di pelbagai peringkat dalam perkhidmatan awam.  Satu perkembangan positif yang akan membantu memperkemaskan pengurusan perjawatan awam di Malaysia ialah kewujudan sistem Selenggara Skim Perkhidmatan dan Fungsi yang dibangunkan oleh JPA baru-baru ini.  Di bawah sistem ini, pakar saraan mempunyai cara yang lebih cekap untuk menyelenggara gred gaji, termasuk menambah gred gaji baru atau mengemas kini serta menghapus gred gaji yang sedia ada, berdasarkan maklumat terkini dan tersepadu.  Dengan cara ini, setiap usaha untuk melaksanakan pelarasan gaji atau menggubal satu skim perkhidmatan, akan dibantu oleh kewujudan data saraan komprehensif. Nampaknya, pengurusan sistem perjawatan dalam perkhidmatan awam yang kompleks ini memerlukan bantuan teknologi pengurusan maklumat yang canggih. Perkara berkaitan keadilan dan kesaksamaan bagi setiap orang penjawat awam juga akan dapat ditangani dengan menggunakan teknologi pengurusan maklumat yang canggih.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Berita Harian
17 Mac 2012

ISU SOSIAL : RUNDING SEMULA SYARAT PEMBANTU RUMAH

Oleh NORAINI ABD. RAZAK


Jika mahu mengambil pembantu rumah dari Indonesia, fikir apa sebenarnya keperluan anda. Adakah anda memerlukan tukang masak? Atau sekadar khidmat pengasuh bayi? Mungkin juga menjaga orang tua atau semak mata melihat rumah tidak berkemas, perlukan orang untuk mengemas rumah? Jika jawapannya ada perlukan semua perkhidmatan atau sekurang-kurangnya dua (jika tiada orang tua atau bayi), maka bersedialah untuk membayar RM1,400 untuk dua pembantu rumah yang akan menyelesaikan kerja-kerja tersebut. Tetapi jika anda mempunyai ibu dan bayi yang perlu dijaga, maka fikirkan tambahan RM1,400 lagi. Jika tidak mencapai tahap upaya untuk membayar hampir RM3,000 untuk semua kerja tersebut, maka lupakan hasrat mahu menggunakan khidmat pembantu rumah Indonesia. Kita sendiri tidak faham bagaimana Pasukan Petugas Bersama Malaysia-Indonesia mengenai pembantu rumah boleh mencapai persefahaman seumpama itu. Tidak diketahui juga bagaimana mereka boleh bersetuju untuk membuat keputusan tersebut.

Bukankah perkara utama yang perlu disepakati adalah perihal jumlah bayaran untuk mengambil seorang pembantu rumah yang sebelum ini terlalu tinggi menjangkau RM10,000. Keduanya, soal gaji pembantu rumah yang dikatakan agak rendah di Malaysia dan seterusnya spesifikasi kerja yang perlu mereka lakukan. Justeru apabila pasukan petugas dibentuk bagi membincangkan hal-hal tersebut maka adalah menjadi harapan majikan di negara ini supaya semua urusan pengambilan pembantu rumah bertambah lancar. Paling penting diharapkan agar ada tolak-ansur antara di pihak negara pembekal pembantu rumah serta agensi-agensi yang berkaitan termasuk di Malaysia. Misalnya, jika sebelum ini majikan terpaksa berbelanja besar untuk menggaji seorang pembantu rumah maka turunkan sedikit kadar tersebut. Jika masalah upah yang dikatakan rendah maka majikan bersedia menaikkan kadar upah dengan syarat sediakan tenaga kerja yang mampu memahami arahan dan membuat kerja-kerja asas.

Sebab itu apabila ada istilah berunding, maka ribuan bakal majikan yang menunggu umpama buah tidak gugur mengharapkan sesuatu yang positif. Berunding bukan bermakna untuk menyusahkan, sebaliknya rundingan selalunya berakhir dengan keputusan menang-menang. Namun jika rundingan menelurkan syarat baru iaitu pembantu rumah dibayar RM700 hanya untuk satu tugas khusus, maka apa sebenarnya makna rundingan tersebut. Yang peliknya bagaimana pihak yang mewakili Malaysia boleh bersetuju dengan syarat baru itu sedangkan amat terang lagi jelas bahawa ia sememangnya tidak masuk akal. Bayangkan jika pembantu rumah itu khusus untuk memasak sahaja, adakah masuk akal sepanjang hari tugasnya hanya memasak. Apatah lagi jika kedua-dua majikannya bekerja, anak hanya seorang di rumah dan bersekolah dari pagi hingga ke petang, maka di mana logiknya pengkhususan itu? Begitu juga jika tugas pembantu rumah hanya mengemas rumah - dari pagi hingga ke malam untuk sebuah rumah teres dua tingkat tiap-tiap hari apa agaknya yang perlu dikemas lagi.

Lebih-lebih lagi dengan upah RM700 untuk satu jenis kerja, adakah berbaloi? Siapa yang menang dan siapa pula yang kalah dalam rundingan tersebut. Sepatutnya apabila kadar upah dinaikkan ia hendaklah sejajar dengan beban kerja yang perlu disempurnakan oleh pembantu rumah. Kalau sebelum ini mereka dibayar RM500 untuk membuat kerja-kerja rumah seperti menyediakan masakan yang ringkas, mengemas (selalunya ala kadar) dan menjaga anak majikan, takkan pula RM700 untuk satu jenis kerja sahaja? Apa sebenarnya yang dibincangkan dalam rundingan tersebut sehingga membawa kepada persetujuan yang kini mendapat sanggahan di kalangan bakal-bakal majikan di Malaysia. Mungkinkah keadaan ini didorong oleh sikap tolak ansur Malaysia dengan negara jiran sehingga 'hati' kita tidak pernah dijaga malah adakalanya kita umpama dipermain-mainkan.

Ambil contoh janji negara jiran mahu menghantar pembantu rumah. Dari sehari ke sehari, minggu ke minggu sehinggalah bulan ke bulan, namun pelbagai alasan diberi untuk melewat-lewatkan kemasukan pembantu rumah ke negara ini. Timbul persoalan adakah Indonesia mengenakan syarat yang serupa kepada negara-negara lain termasuk Singapura? Adakah mereka menangguhkan penghantaran pembantu rumah seperti mana yang dilakukan kepada Malaysia? Jika jawapannya tidak, mengapa agaknya layanan berbeza diberi kepada negara-negara yang memerlukan khidmat pembantu rumah itu. Majikan di Malaysia sedia maklum bahawa pembantu rumah dari Indonesia yang dihantar ke sini bukan gred A, tidak juga gred B. Keadaan itu sendiri sudah merupakan double standard, tetapi oleh kerana pembantu rumah kini menjadi satu keperluan, maka tolak-ansur 'menghalalkan' amalan tersebut. Adakah kerana mengetahui bahawa ramai bakal majikan di Malaysia terdesak mahukan khidmat pembantu rumah, maka syarat-syarat yang menekan itu cuba dilaksanakan? Siapa sebenarnya yang cuba mengaut keuntungan daripada kemelut pembantu rumah yang tidak diketahui bilakah kesudahannya?

Sebagai seorang wanita bekerja yang telah menggunakan khidmat pembantu rumah dari Indonesia sejak 15 tahun lalu, saya tidak nampak kewajaran peraturan baru itu dikuatkuasakan. Saya juga tidak faham mengapa wakil Malaysia dalam jawatankuasa tersebut boleh menerima peraturan baru itu sehingga membawa kepada satu persetujuan. Timbul persoalan adakah peraturan baru (yang diharapkan tidak menjadi kenyataan) turut terpakai kepada pembantu rumah telah pun berada di negara ini. Jika tidak terpakai tentunya menimbulkan suasana kurang tenteram di kalangan mereka lantaran cemburu rakan-rakan yang baru masuk mendapat upah lebih tinggi tetapi beban kerja amat sedikit. Sehubungan itu, adalah menjadi harapan bakal majikan di Malaysia supaya rundingan pasukan petugas itu tidak terhenti setakat keputusan satu amah satu kerja. Timbangkan segala kesan daripada persetujuan tersebut dan adakan rundingan semula, supaya keputusan menang-menang dapat dicapai apatah lagi bagi dua negara serumpun.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
17 Mac 2012

ISU SOSIAL : PEMBANTU RUMAH INDONESIA, BUAT SATU KERJA, GAJI RM700 SEBULAN


PAPA KATA BOLEH RUNDING

Pemangku Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (Papa), Jeffrey Foo berkata penetapan gaji amah Indonesia sebanyak RM700 sebulan dengan pengkhususan kepada satu tugas hanyalah prinsip berdasarkan kurikulum latihan di Indonesia untuk membekalkan amah berkualiti dan profesional. Katanya, masih terdapat kelonggaran dan ruang untuk majikan berunding dengan agensi berhubung bidang tugas pembantu rumah yang bakal berkhidmat dengan mereka. "Yang dimaksudkan (Indonesia) amah hanya dilatih khusus untuk satu bidang, sebagai menjelaskan tugas utama mereka kerana prinsip dan peraturannya begitu. Saya percaya majikan masih boleh berunding dan menerangkan tentang tugas-tugas sampingan yang mungkin diperlukan daripada amah yang bakal digaji," katanya. Menurut Foo, persetujuan daripada pembantu rumah diperlukan terhadap tugas utama, selain kerja sampingan lain yang ditetapkan majikan sebelum mereka dihantar bekerja di negara ini.

Mana-mana pembantu rumah yang tidak bersetuju dengan tugas utama yang ditawarkan majikan atau enggan melakukan sebarang tugas di luar bidang utama tidak akan dihantar berkhidmat dengan majikan berkenaan. "Kalau mereka sudi dan sukarela apa salahnya. Kalau tak ada bantahan dan mahu terima tugas, mereka akan dibawa datang bekerja di sini. Semuanya ikut persetujuan amah," katanya. Bagaimanapun Foo berkata, majikan harus terlebih dahulu memaklumkan kepada agensi pembantu rumah mereka berkaitan tugas utama dan kerja sampingan yang perlu dilakukan pembantu rumah mereka bagi mengelakkan timbulnya masalah. "Selepas agensi terima maklumat daripada majikan, kita akan sampaikan kepada Indonesia dan pihak di sana pula akan tanya mereka yang bakal jadi amah sama ada bersetuju dengan syarat majikan. Syarat dan permintaan adalah secara bertulis oleh majikan. Inilah yang akan dipersetujui amah," ujarnya.

Foo berkata beliau tidak melihat perkara ini menjadi masalah besar kepada kerajaan Indonesia atau pembantu rumah yang dilatih memandangkan gaji yang ditawarkan Malaysia agak tinggi. "Malaysia tawar gaji RM700. Bayar lebih...tak ada masalah mendapat lebih sedikit (khidmat) daripada pembantu mereka," beliau memberi pandangan. Justeru, Foo meminta majikan yang bercadang mendapatkan khidmat pembantu rumah Indonesia supaya tidak melihat penetapan ini sebagai isu besar. Pada Khamis, Pasukan Petugas Khas Bersama (JTF) antara kerajaan Indonesia dan Malaysia mencapai kesepakatan yang menetapkan Tenaga Kerja Indonesia (TKI) akan dihantar mengikut bidang tertentu iaitu memasak, mengasuh bayi, menjaga orang tua dan mengemas rumah. Ini bermakna seorang amah yang diupah hanya akan melakukan tugas khusus di rumah majikan dengan gaji minimum RM700.

Mengulas lanjut tentang gaji, Foo percaya penetapan itu dibuat sebagai menghadapi persaingan dari negara-negara lain seperti Hong Kong, China dan Singapura yang membayar lebih untuk khidmat pembantu rumah asing termasuklah dari Indonesia. Katanya, sebagai negara membangun majikan harus akur dengan keputusan sebulat suara yang dicapai oleh kerajaan Malaysia dan Indonesia. Dalam masa yang sama beliau turut mengakui angka tersebut dilihat tinggi bagi majikan berpendapatan sederhana. "Bagi majikan yang kurang mampu, mereka anggap gaji sebanyak itu tak berpatutan. Tapi jika dibandingkan dengan latihan kemahiran yang mereka perlu lalui, sudah pasti kerja mereka lebih berkualiti berbanding amah sebelum ini," katanya. Hasil persetujuan Malaysia - Indonesia, kesemua amah harus mengikuti latihan selama 200 jam di pusat bimbingan yang diiktiraf di Indonesia yang dijangka dapat diselesaikan dalam tempoh 21 hari.

Di Indonesia 12 daripada 176 agensi pekerjaan bersedia melatih pembantu rumah berkenaan manakala lima daripada 221 agensi pekerjaan di Malaysia bersetuju menguruskan penempatan mereka. Kumpulan amah pertama seramai 106 orang akan tiba di Malaysia bulan depan selepas selesai menjalani latihan yang bermula, Khamis. Sambil berharap masalah dan rungutan majikan berkaitan kualiti pembantu rumah Indonesia selesai atau sekurang-kurangnya berkurangan, Foo berkata majikan masih boleh menukar pembantu rumah mereka sekiranya mendapati mereka bermasalah.

MAMA KATA TAK RELEVAN

Pengkhususan satu tugas oleh pembantu rumah Indonesia hanya relevan dilaksanakan pada bidang-bidang tertentu yang bersesuaian, kata Ahli Majlis Penasihat Persatuan Majikan Pembantu Rumah Malaysia (Mama), Sabariah Abdullah. Beliau berkata, dengan gaji minimum RM700 bagi pembantu rumah melakukan satu tugas khusus sahaja dianggap sebagai tidak berpatutan. Bukan semua majikan di Malaysia berkemampuan untuk menggambil ramai pembantu rumah pada satu-satu masa. Kebiasaannya, seorang majikan hanya ambil seorang pembantu rumah sahaja. Sebagai contoh, jika majikan mengambil seorang pembantu rumah untuk mengemas rumah, kalau 10 jam waktu dia bekerja dalam sehari, mungkin hanya dua jam masa yang diperuntukkan untuk mengemas. Selebihnya, dia buat apa? Tak kan dia goyang kaki sahaja menonton televisyen? Banyak waktu dia berehat mengalahkan orang lain yang bekerja di pejabat, itu belum lagi dikira dengan satu hari cuti seminggu yang diberikan kepada mereka,” katanya.

Beliau mengulas laporan media pada Jumaat mengenai Indonesia yang mula melatih pembantu rumah untuk dikirim ke Malaysia di mana mereka hanya akan melakukan satu tugas yang khusus dengan gaji minimum RM700. Laporan itu berdasarkan hasil yang dicapai pada pertemuan Pasukan Petugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indnonesia serta majikan Malaysia. Kesepakatan yang dicapai itu menjelaskan mengenai empat jawatan khusus untuk pembantu rumah Indonesia iaitu tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua dan pengemas rumah. Setakat ini, seramai 106 pembantu rumah Indonesia mula dilatih selama 200 jam atau 21 hari dengan kemahiran khusus masing-masing. Sabariah berkata, pihak Indonesia perlu mengamalkan pendekatan yang lebih fleksibel dalam soal tugas pembantu rumah untuk majikan di Malaysia.

“Dalam mana-mana kerja pun perlu ada ruang untuk rundingan dan budi bicara antara majikan dan pekerja dalam melaksanakan tugas dan peranan mereka. Jika pembantu rumah itu sanggup dan secara sukarela serta berkeupayaan untuk melakukan lebih daripada satu tugas tanpa menjejaskan tugas yang lagi satu, saya rasa ia tidak menjadi masalah. Menjaga orang tua dan mengasuh bayi mungkin boleh dikhususkan untuk satu tugas sahaja. Namun saya berpendapat bahawa tugas memasak dan mengemas boleh diletakkan di bawah satu kategori,” katanya yang turut memaklumkan Mama kini mempunyai keahlian hampir 1,000 majikan di seluruh negara. Beliau menambah, Mama mungkin akan bertemu dengan kerajaan dan pihak Kedutaan Besar Republik Indonesia di Malaysia bagi membincangkan mengenai perkara tersebut terutama cadangan untuk menjadi tugasan pembantu rumah fleksibel. "Majikan dan bakal majikan di negara ini juga boleh bertemu dan menyertai Mama bagi menyuarakan masalah, pandangan dan cadangan yang melibatkan isu pembantu rumah," katanya.

Sabariah bagaimanapun menjelaskan, tujuan pengkhususan tugas yang dibuat oleh pihak Indonesia itu sebenarnya merupakan usaha negara jiran untuk meningkatkan kualiti pekerja domestik mereka yang akan berkhidmat dengan majikan di Malaysia. Beliau berkata, ini terutama soal keselamatan dan kesihatan bayi majikan, apabila pengasuh bayi merupakan salah satu jawatan yang dikhususkan. “Menjaga bayi tidak sama dengan menjaga kanak-kanak berusia 10 tahun. Mereka memerlukan pengawasan dan pemerhatian sepanjang masa. Pembantu rumah tidak boleh buat dua kerja dalam satu masa sekiranya mereka mengasuh bayi. Aspek keselamatan ini yang perlu dititikberatkan oleh pembantu rumah, juga majikan bagi mengelakkan sebarang perkara tidak diingini berlaku. Justeru, pengkhususan satu tugas bagi pembantu rumah hanya bersesuaian untuk bidang tertentu,” katanya yang juga merupakan Pengerusi Saba Islamic Domestic Help Advisory (SAIDHA) yang mewujudkan sebuah program kesejahteraan menyeluruh membabitkan pembantu rumah Indonesia di negara ini. Program tersebut dinamakan Sistem Perlindungan, Pemantauan dan Kebajikan Hal Ehwal Pembantu Rumah Indonesia (Helper).

TIADA PINDAAN MoU

Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Maznah Mazlan berkata tiada sebarang pindaan dilakukan terhadap memorandum persefahaman (MoU) mengenai Pengambilan dan Penempatan Pembantu Rumah Indonesia antara kerajaan Malaysia dan Indonesia setakat ini. Beliau berkata Mou antara Jabatan Tenaga Kerja dan Jabatan Tenaga Buruh Indonesia yang termaktub pada November lepas masih kekal. "Namun sekiranya ada pindaan dilakukan, perkara berkenaan akan diumumkan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S. Subramaniam," katanya. Maznah mengulas laporan yang memetik Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr Reyna Usman berkenaan gaji minimun RM700 kepada pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia.

Reyna juga dilapor berkata amah terbabit hanya akan melakukan satu tugas khusus sama ada sebagai tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua atau pengemas rumah. Menurut Reyna lagi keputusan itu adalah antara persefahaman yang dicapai dalam pertemuan Pasukan Petugas Bersama Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia serta majikan Malaysia. Mengulas lanjut, Maznah berkata kementeriannya tidak menerima sebarang usul rasmi dari kerajaan Indonesia berhubung permohonan gaji minimum RM700 kepada pembantu rumah mereka yang bekerja di negara ini. "Apa yang kita telah MoU itu (sebelum ini) bahawa bayaran dan upahan adalah mengikut pasaran, telah termaktub dalam MoU bulan Disember yang kita tandatangani semula.Jadi selepas itu kalau ada banyak macam-macam (kenyataan) itu, biasalah, komen kiri dan kanan. Yang penting apa mesti dibuat melalui jawatankuasa task force dibawa ke jawatankuasa induk, selagi tak sampai pada kami (kementerian), tiada apa-apa perubahan," katanya.

Indonesia sebelum ini melaksanakan pembekuan sementara penghantaran amahnya ke Malaysia berikutan beberapa kejadian penderaan terhadap pembantu negara itu oleh majikan Malaysia. Pembekuan sementara itu ditarik balik pada 1 Dis lepas, susulan kesepakatan yang dicapai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono dalam pertemuan di Lombok, Nusa Tenggara Barat pada Oktober dan di Bali pada November tahun lepas. Indonesia dijangka memulakan penghantaran amah ke negara ini mulai April  2012.

IKUT PERSEFAHAMAN DAHULU

Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S. Subramaniam menyifatkan kenyataan bahawa pembantu rumah dari Indonesia hanya akan melakukan satu tugas yang khusus dengan gaji bulanan minimum RM700 sebagai tidak mengikut persefahaman yang dicapai antara Malaysia dengan negara jirannya. Mengulas mengenai laporan dari Jakarta yang memetik seorang pegawai tinggi kerajaan Indonesia yang menyatakan seorang amah hanya menjalankan satu tugas, beliau berkata wakil kedua-dua negara berhubung pembantu rumah berkenaan akan mengadakan mesyuarat di Jakarta untuk menyelesaikan perkara itu. Katanya kementerian berkenaan telah meminta pihak di Indonesia memberi latihan secara lebih luas dalam semua bidang supaya pembantu rumah yang dihantar ke negara ini boleh bekerja dengan baik.

"Kita setuju latihan dijalankan dan dalam pada itu ada bidang pengkhususan untuk mereka yang mahukan kerja khusus. Yang (mahu) am, mereka boleh dapatkan pembantu am. Kita akan jelaskan apa yang diputuskan dalam jawatankuasa bersama," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan dokumen kewarganegaraan Malaysia kepada 212 penerima di bawah program MyDaftar kebangsaan di sini, Jumaat. Indonesia melaksanakan pembekuan sementara itu pada 26 Jun, 2009 berikutan beberapa kejadian penderaan terhadap pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia. Pembekuan sementara penghantaran pembantu rumah ditarik balik berikutan kesepakatan yang dicapai oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono pada pertemuan di Lombok, Nusa Tenggara Barat pada Oktober dan di Bali pada November tahun lalu. Pada 30 Mei tahun lalu, kedua-dua negara menandatangani protokol bagi meminda MoU Mengenai Pengambilan dan Penempatan Pembantu Rumah Indonesia 2006, dengan memperkemaskan peruntukan-peruntukan, terutamanya berkaitan perlindungan dan kesejahteraan untuk pekerja dan majikan.

MAJIKAN PRIHATIN KEBAJIKAN AMAH

Majikan di negara ini amat bertimbang rasa terhadap pembantu rumah dengan menanggung keperluan asas mereka, selain gaji bulanan yang ditetapkan mengikut perjanjian. Malah, ada majikan tidak memotong bayaran pengambilan atau levi yang mencecah ribuan ringgit daripada gaji pembantu rumah bagi memastikan mereka tidak mengalami kesempitan wang setiap bulan.CPekerja swasta, Herlina Ahmad, 32, berkata beliau tidak pernah lewat memberi gaji kepada pembantu rumah, selain menyediakan makanan dan keperluan diri seperti kelengkapan mandian dan keperluan diri yang diminta. C“Saya mengambil pembantu rumah terus dari Indonesia dengan kos menyediakan permit, pasport, pemeriksaan kesihatan, dan keperluan lain mencecah RM4,000.

Kos tambahan yang diperuntukkan bagi ‘menanggung’ pembantu rumah dianggarkan RM100 hingga RM200 sebulan tetapi tidak pernah terfikir untuk memotong gaji mereka,” katanya. CBeliau juga tidak bersetuju jika gaji pembantu rumah dibayar minimum RM700 kerana ia tidak adil kepada majikan yang selama ini tidak pernah berkira dalam pelbagai keperluan pekerja mereka. CPekerja swasta, Jessina Jaafar Sidek, 35, yang mempunyai pembantu rumah sejak setahun lalu, berkata beliau tidak pernah membezakan layanan kepada pekerja dengan ahli keluarganya. “Pembantu rumah dianggap sebahagian daripada keluarga. Malah, saya tidak memotong kos pengambilan awal mereka daripada gaji bulanan bagi memastikan keperluan mereka sentiasa cukup,” katanya.

PAPA CADANG HENTI AMBIL

Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA) mungkin menghentikan pengambilan pembantu rumah dari Indonesia kerana tidak bersetuju dengan penetapan gaji minimum RM700 sebulan dengan hanya melakukan satu tugas khusus saja.  Presidennya, Jeffrey Foo, berkata peraturan baru itu amat keterlaluan dan tidak masuk akal, sebaliknya akan membebankan majikan yang terpaksa membayar upah tinggi. Beliau berkata, ketika memorandum persefahaman (MoU) mengenai pengambilan dan penempatan pembantu rumah Indonesia 2006 yang ditandatangani dua negara itu pada Mei tahun lalu, syarat baru itu langsung tidak ada. Jika kini ada pula syarat baru ditetapkan, maka ia jelas melanggar perjanjian yang ditetapkan sebelum ini, kami berharap perkara ini akan diteliti semula dan jika tiada perubahan PAPA tiada cara, selain mencari alternatif baru untuk memenuhi keperluan rakyat kita,” katanya.  

Jeffrey berkata, berikutan peraturan baru itu, PAPA juga dalam pertimbangan untuk mengambil pembantu rumah dari negara lain, antaranya Filipina dan Kemboja yang tidak meletakkan sebarang pengkhususan kerja.  Beliau berkata, sejak pembekuan sementara pembantu rumah dari Indonesia pada 2009, PAPA kini menerima lebih 3,000 permohonan baru untuk mendapatkan khidmat mereka.  Sementara itu, Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan berkata, tidak adil kepada majikan yang perlu membayar gaji bulanan RM700 tetapi pembantu rumah hanya melakukan satu tugas khusus saja.  “Ini membebankan majikan yang kemudian terpaksa melakukan tugas lain sebaik mereka pulang ke rumah selepas bekerja. MEF melihat keputusan kerajaan Indonesia itu amat tidak logik,” katanya.  Pengarah Komunikasi FOMCA, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata jika keputusan itu tidak dikaji semula, pihaknya bimbang lebih ramai wanita terpaksa berhenti kerja dan menjadi suri rumah.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber
Utusan Malaysia
16 dan 17 Mac 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...