10 Disember 2012

ISU IPT : MAHASISWA MALU BERTANYA


Rencana ini ditulis oleh :
Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my


Sunggutan mengenai tahap pencapaian mahasiswa kita yang sentiasa sederhana sudah lama kedengaran malah graduan yang naik ke pentas dengan keputusan cemerlang juga boleh dibilang jari. Biarpun berjaya menjejakkan kaki ke pusat pengajian tinggi dengan peluang sama rata, tidak semua menggunakan kesempatan itu untuk mengubah pencapaian diri. Tambah menyedihkan lagi, biarpun memasuki alam pengajian tinggi, mereka masih dikongkong dengan sikap pasif seperti di alam persekolahan. Adakah sikap itu menjadi punca mereka gagal mencapai kecemerlangan? Dan, benarkah tanggapan yang dilemparkan masyarakat bahawa mahasiswa kita sukar diubah?

Pensyarah Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Manusia Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Salina Nen berkata, memang ada kebenarannya apabila masyarakat melabelkan sikap mahasiswa kita masih di takuk lama dan sukar diubah. Beliau berkata, tanggapan itu bukan dibuat secara suka-suka namun didorong perasaan tidak yakin apabila melihat sikap mahasiswa hari ini. “Saya percaya masyarakat tidak mudah membuat persepsi itu, tapi mereka membuat penilaian berdasarkan senario semasa. Cuba lihat bagaimana reaksi dan sikap sebahagian besar mahasiswa kita sewaktu di menara gading? Mereka malu bertanya, jarang berkomunikasi secara ilmiah serta mengamalkan sikap serba tahu biarpun sebenarnya tidak tahu. Apa yang berlaku itu sudah pasti mempengaruhi pemerhatian masyarakat kerana mereka sendiri yang membenarkan diri dinilai sebegitu. Cuba mahasiswa menunjukkan sikap sebaliknya, sudah tentu penilaian masyarakat juga berbeza,” katanya.

Biarpun dalam setiap majlis konvokesyen, masih ada graduan memperoleh keputusan cemerlang peratusannya masih kecil berbanding keputusan sederhana. Pencapaian itu mencerminkan bagaimana lewa dan cuai mahasiswa memanfaatkan peluang di depan mata dengan tidak belajar bersungguh-sungguh. Lebih memeritkan, sikap pasif yang hanya mengharapkan belas ihsan pensyarah atau rakan lain menjadikan mereka mudah berpuas hati. Beliau berkata, mahasiswa di menara gading seharusnya akur mereka sudah memasuki satu frasa baru yang mengkehendaki mereka berubah sikap. “Di sini (menara gading) semuanya perlu dilakukan sendiri, usah bermimpi adanya bantuan dari orang lain untuk mencapai sesuatu. Universiti adalah frasa peralihan alam persekolahan, justeru warganya perlu bijak berdikari, lebih matang, rasional serta memandang jauh ke depan, bukan mengambil jalan mudah.”

“Mahasiswa perlu mengemudi arah masa depan mengikut perancangan sendiri,” katanya mengakui kebanyakan tenaga pengajar juga berasa tertekan dan kecewa dengan sikap ditonjolkan itu. Kami (tenaga pengajar) sentiasa mengharapkan sesi pembelajaran berlangsung dalam komunikasi dua hala, wujudnya interaksi bagi mencambah pengetahuan baru dan kritis. Malangnya, ia tidak berlaku kerana kebanyakan mahasiswa seperti ‘tidur’ dan tidak mahu memberi reaksi memberangsangkan. Berbanding mahasiswa asing, reaksi mereka berbeza. Berani bertanya, suka berdebat, mampu memberi buah fikiran biarpun salah dan sebagainya. Kami tertanya-tanya mengapa mahasiswa kita tidak begini. Dalam ribuan mahasiswa, hanya sekelumit yang aktif manakala lain hanya membatu,” katanya.

Bukan mahu menidakkan kemampuan mahasiswa kerana yakin mereka yang terpilih adalah dari golongan bijak. Bagaimanapun, beliau berpendapat sikap pasif itu berpunca dari keengganan diri menerima keadaan baru dan selesa dengan persekitaran lama. “Mahasiswa kita boleh berubah dan melakukan kejutan namun mereka kebanyakannya malas selain selesa dengan persekitaran sedia ada. Mereka berpendapat, aktif dalam kuliah tidak boleh membantu untuk memperoleh keputusan baik berbanding sesi mengulang kaji. Memang merugikan kerana berdasarkan kajian, aktif bertanya dalam kuliah juga mampu menyumbang kepada peningkatan pemahaman dan pencapaian mahasiswa dalam peperiksaan,” katanya.

Mahasiswa yang aktif dalam kuliah mahupun aktiviti, juga katanya mempunyai banyak kelebihan tersembunyi. “Antaranya lebih kenali pensyarah yang boleh membantu mereka memperoleh sedikit kelebihan berbanding tidak dikenali. Hubungan mesra boleh terjalin selain pemahaman mengenai sesuatu subjek juga lebih mendalam. Malangnya kelebihan ini jarang mahu direbut kerana beranggapan jika banyak bertanya, bermakna mereka kurang bijak atau khuatir mengganggu perjalanan kelas. Dan, berdasarkan pemerhatian, mereka yang pasif ini memang akan bermasalah dari segi membina pemahaman, pembinaan jati diri selain sukar memperoleh keputusan baik,” katanya.

Mengulas tanggapan sikap itu ada kaitan dengan sistem pendidikan sekolah, beliau tidak meletakkan kesalahan seratus peratus padanya. “Sebagai mahasiswa, mereka harus tahu alam pengajian di universiti cukup berbeza. Perlu ada keinginan sendiri, bijak menyesuai diri dengan persekitaran dan sebagainya. Tiada lagi istilah ‘manja’ atau perlu ditatang sentiasa. Universiti tempat persediaan untuk melangkah alam dewasa. Jika dalam tempoh itu mereka masih sama dan terus mengekalkan sikap keanak-anakan, apakah mereka mampu berdepan cabaran lebih hebat selepas itu,” soalnya.

Pensyarah juga diharap dapat menggunakan pendekatan berbeza bagi menarik perhatian mahasiswa supaya lebih proaktif dalam dewan kuliah. “Ada kalanya cara pembelajaran pensyarah yang pasif juga gagal memikat perhatian mahasiswa menjadikan mereka kurang berminat. Untuk itu, kedua-dua pihak perlu peka dan saling berusaha menghidupkan suasana supaya proses pembelajaran menjadi lebih seronok dan memberi manfaat bersama,” katanya. Begitupun masih belum terlambat untuk memperbetulkan keadaan dan berharap mahasiswa alaf baru mesti berani bangkit melakukan anjakan minda dan keluar dari kepompong keselesaan. “Biarpun senario mahasiswa pasif sudah lama, mereka boleh mengubah keadaan dengan berani memulakan langkah pertama. Setiap orang boleh berubah kecuali mereka yang mahu gagal saja tidak mahu melakukannya,” katanya.

Sumber
Harian Metro
10 Disember 2012

ISU IPT : DILEMA GRADUAN, LIHAT DULU KEUTAMAAN


Rencana ini ditulis oleh :
Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my


Kita selalu mendengar keluhan dan rintihan graduan baru betapa sukarnya mencari pekerjaan walaupun mempunyai segulung ijazah. Ternyata segulung ijazah yang diperoleh selepas berhempas pulas itu belum mampu menambat perhatian majikan menawarkan pekerjaan. Pandangan skeptikal majikan masih tidak berubah tebal dengan andaian mereka tidak kompetitif, kurang matang, tidak sabar dan ego.  Akibatnya, graduan baru seperti keterlaluan menagih belas ihsan majikan demi mengharapkan satu pekerjaan. Persoalannya, adilkah graduan dilabel begitu sedangkan mereka belum diberi peluang bekerja? Bagaimana pula perasaan graduan baru apabila permohonan kerjaya ditolak tanpa pertimbangan?

Graduan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nur Izwa Nadhirah Kalal, 23, berkata dia amat kecewa majikan membuat andaian salah kemampuan graduan baru. Menurutnya, biar pun majikan memegang kuasa autonomi, mereka usah mendiskriminasikan pemilihan pekerja. “Semua graduan selepas tamat pengajian mahukan pekerjaan, namun menghadapi kerenah segelintir majikan yang tidak memahami memang mengecewakan. Mereka (majikan) perlu memberi peluang sama rata kepada kami, bukan menggunakan isu graduan baru tidak pandai bekerja sebagai alasan. Persoalannya, benarkah graduan baru tidak boleh bekerja atau majikan hanya melihat sekilas lalu atau mendengar cakap orang lain,” katanya. Sebagai graduan baru, mereka bersemangat untuk bekerja, malangnya bukan semua mahu melihat kesungguhan mereka sebaliknya lebih suka mengkritik.

Ditanya tidak bolehkah mereka menerima kritikan, dia berkata, tiada masalah asalkan ia untuk kebaikan. “Malangnya kebanyakan kritikan berbaur negatif dan seperti mahu meletak kesalahan pada kami seperti tidak boleh buat kerja, mahu gaji tinggi dan besar kepala. Mereka seharusnya melihat dulu keupayaan dan kebolehan kami sebelum membuat andaian itu. Sesiapa pun mahukan yang terbaik, malangnya penerimaan majikan sebaliknya,” katanya beranggapan apabila graduan baru tanpa pengalaman mengajukan permintaan, seolah-olah mereka megah dengan ijazah dimiliki. Saya tidak fikir graduan baru sentiasa bermegah dengan ijazah yang ada sebaliknya hanya mahu penjelasan. Malangnya persepsi majikan pula sebaliknya dan menganggap kami besar kepala. Akhirnya, permohonan ditolak menyebabkan kami terpaksa berhempas pulas mencari majikan lain,” katanya.

Isu majikan enggan ‘mempercayai’ kemampuan graduan bukan baru biar pun sokongan penambahbaikan diri dan kemahiran semakin dipelbagaikan.  Pengenalan modul bagi membina pengukuhan kemahiran insaniah seperti komunikasi dan jati diri antara pendekatan diperkenalkan bagi membantu graduan. Bagaimanapun, isu tiada pengalaman, kursus tidak relevan selain kelemahan kemahiran diri masih tetap dijadikan alasan mengukur kemampuan graduan terbabit. Akibatnya, mereka terpaksa menerima pekerjaan tidak setimpal kelulusan atau terpaksa menjadi penganggur terhormat. Katanya, biar pun majikan mempunyai kuasa memilih pekerja, ia harus dilakukan dengan adil. “Majikan belum lagi melihat kebolehan kami tapi sudah dinilai sebegitu. Adilkah? Betul, majikan ada kuasa memilih tapi berilah peluang atau menilai kami sewaktu tempoh percubaan. Jika tidak boleh, barulah ambil tindakan. Kalau semua majikan begitu, sampai bila pun kami tetap tidak memperoleh pekerjaan. Sia-sialah segala ilmu dan penat kami belajar,” katanya.

Rakannya, Nor Hashimah Hashim, 23, mengakui isu gender juga masalah besar bagi graduan baru. Menurutnya, kalangan majikan berpendapat, graduan wanita tidak boleh melaksanakan tugasan dengan baik terutama jika membabitkan tugasan berbentuk fizikal berat. “Ini juga satu masalah bagi graduan baru kerana ada majikan meletak persepsi bahawa tenaga dan kebolehan graduan wanita hanya terhad dalam lingkungan tertentu. Situasi ini menyebabkan permohonan kami ditolak biar pun dari segi kelayakan tiada masalah. Jika graduan baru lelaki berdepan cabaran penolakan, kami (graduan wanita) juga berdepan dilema sama malah mungkin lebih hebat,” katanya.

Dia tidak menafikan ada majikan prihatin dan tidak kisah isu remeh temeh, namun jumlahnya masih sedikit. “Setiap tahun, lambakan graduan baru bertambah. Jika hanya sebahagian kecil saja diterima, itu tidak mencukupi,” katanya yang bagaimana pun mengakui ada graduan baru ‘bermasalah’. Mungkin kerana yang bermasalah inilah kami dicop serupa dan menerima tempias negatif. Tapi, saya beri jaminan, bukan semua begitu. Majikan usah termakan momokan dilemparkan hanya kerana seorang dua yang bermasalah,” katanya.  Dia juga berpendapat graduan baru hari ini berdepan konflik hebat meneruskan kehidupan. “Dulu terpilih masuk universiti, masa depan sudah terjamin, kini sebaliknya berlaku. Universiti bukan lagi jaminan anda akan memperoleh kehidupan yang baik sebaliknya mengundang cabaran lebih hebat. Dengan sekeping ijazah, anda perlu bersaing dengan ribuan ijazah milik graduan lain semata-mata mahu memperoleh satu pekerjaan,” katanya.

Sumber
Harian Metro Online
10 Disember 2012

ISU UMUM : ANTARA TRANSFORMASI EKONOMI DAN RASUAH


Rencana ini ditulis oleh :
ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan Dan Felo Penyelidik Institut Keusahawanan dan Koperasi, Universiti Utara Malaysia

\

Perdana Menteri Greece, Antonia Samaras ketika ditemu bual oleh akhbar Jerman baru-baru ini, telah mengungkapkan perkataan transformasi yang "menakjubkan" bagi menggambarkan pembaharuan yang bakal beliau laksanakan untuk berusaha mencipta kejayaan Greece. Ini tidak menghairankan kerana sejak tiga tahun kebelakangan ini Greece telah terjerumus ke lembah krisis ekonomi paling teruk dalam sejarahnya. Tidak ada cara lain yang boleh dilaksanakan bagi memulih semula ekonominya selain melaksanakan transformasi yang menakjubkan. Akibat krisis ekonomi, Greece dibelenggu jumlah hutang yang terlalu tinggi. Jumlah hutang inilah yang perlu diurus secara mampan agar Greece tidak selama-lamanya menjadi sebuah negara yang miskin di dunia.

Diakui, krisis ekonomi yang teruk melanda Greece telah menyebabkan Greece jatuh ke kedudukan yang lebih rendah dalam Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa (CPI) 2012. Greece berada di kedudukan ke-94, lebih bawah daripada negara seperti Bulgaria dan sudah semestinya terlalu jauh berbanding negara kita yang berada di kedudukan ke-54 indeks rasuah tersebut. Bagi negara-negara yang berada di kedudukan tertinggi seperti Denmark, Finland, New Zealand, Sweden, Singapura, Switzerland, Australia dan Norway rata-rata negara-negara ini adalah negara maju ekonominya. Dengan perkataan mudah, salah satu strategi yang paling ampuh untuk membanteras gejala rasuah pada tahap terbaik adalah dengan menjayakan transformasi ekonomi secara besar-besar sehingga mencapai taraf negara maju.

Di Malaysia, kerajaan telah meletakkan batu asas yang kukuh dengan memperkenalkan transformasi ekonomi melalui Model Baru ekonomi (MBE) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tambahan lagi, transformasi ekonomi disokong dengan Program Transormasi Kerajaan (GTP). Kerajaan juga telah, sedang dan akan melaksanakan tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang antaranya menangani kos sara hidup rakyat dan meningkatkan pendapatan penduduk luar bandar. Kesemua ini telah banyak membantu menangani rasuah seperti mana yang disasarkan dalam NKRA menangani rasuah. Secara logiknya, negara yang kaya dan kekayaan ini diagihkan secara saksama kepada seluruh rakyat akan menjadikan kehidupan rakyatnya lebih selesa berbanding negara-negara lain. Ada juga negara yang kaya raya melalui hasil bumi seperti minyak dan gas, namun, rakyatnya serba miskin angkara agihan kekayaan negara yang tidak dibuat dengan adil dan saksama.

Negara-negara inilah yang kita boleh lihat sejak kebelakangan ini berada dalam keadaan yang kacau bilau dengan rakyatnya memberontak saban hari. Pada asasnya, bekas pemimpin negara tersebut terlalu tamakkan kekayaan negara dan hasil kekayaan tersebut dibolot oleh dirinya, keluarga dan kroni-kroni. Apabila majoriti rakyat adalah miskin, maka mahu tidak mahu mereka terdesak untuk melakukan kesalahan seperti rasuah dan penyelewengan kuasa. Dengan perkataan lain, seseorang pemimpin negara berperanan besar selaras amanah yang diberikan kepadanya untuk memajukan ekonomi negara dan pada masa yang sama mengagihkan kekayaan tersebut secara saksama meliputi seluruh rakyatnya tidak kiralah sama ada penyokong mahupun pihak-pihak yang menentangnya.

Pemimpin tersebut pula sudah semestinya disokong oleh satu sistem tadbir urus negara yang baik seperti sistem kehakiman yang cekap dan terdapat jurang hubungan di antara kerajaan dan komuniti bisnes. Umpamanya di Malaysia penubuhan 14 Mahkamah Seksyen Khas Rasuah telah mempercepatkan penyelesaian kes rasuah di samping mengurangkan kes yang dibuang ekoran tidak cukup bukti. Selain itu, kerajaan sebagai pemudah cara komuniti bisnes seperti usaha yang dilaksanakan oleh Unit Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) telah banyak mengurangkan hubungan kerajaan terlibat secara langsung dalam perniagaan. Tambahan lagi, konsep pemudah cara telah merancakkan lagi sektor swasta sebagai tulang belakang ekonomi Malaysia. Suatu ketika dahulu, kerajaan berperanan utama dalam merancakkan ekonomi Malaysia tetapi peranan ini telah diambil alih oleh sektor swasta.

Apabila peranan peneraju ekonomi negara diketuai oleh sektor swasta, ia telah mengurangkan peluang pihak-pihak tertentu untuk terlibat dalam gejala rasuah. Satu perkara yang cukup menarik yang berlaku di Malaysia sejak akhir-akhir ini adalah rakyat Malaysia semakin mengambil berat peranan Jabatan Audit Negara. Laporan Ketua Audit Negara pula ditunggu-tunggu oleh rakyat sebagai pembayar cukai negara. Perkara ini tidak pernah berlaku sepuluh tahun yang lalu. Ketika itu, rakyat tidak begitu mengambil berat tentang Laporan Ketua Audit Negara. Sikap rakyat yang semakin prihatin telah menyebabkan tansformasi sektor awam ke arah lebih berakauntabiliti kepada rakyat berbanding dahulu. Kerja-kerja yang dahulunya disiapkan berbulan-bulan lamanya kini telah berjaya disiapkan dalam tempoh beberapa jam sahaja telah berjaya meningkatkan produktiviti negara seterusnya mengurangkan kes-kes rasuah di kalangan kakitangan awam.

Kecekapan dan keberkesanan (E&E) sektor awam telah banyak membantu melonjakkan keyakinan para pelabur sedia ada dan bakal pelabur yang ingin melabur di Malaysia. Cuba bayangkan dengan kombinasi transformasi ekonomi yang menakjubkan dan E&E sektor awam beserta tadbir urus kerajaan yang baik akan menghasilkan sebuah negara yang maju, aman dan adil pengagihan ekonominya, seterusnya gejala rasuah dapat ditangani sebaik mungkin.

Sumber
Utusan Malaysia
10 Disember 2012

ISU PENDIDIKAN : KREATIVITI, INOVASI DALAM PENDIDIKAN


Rencana ini ditulis oleh :
Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom


Ada yang bertanya kepada saya jika kreativiti dan inovasi penting dalam pendidikan, mengapa ia tidak dijadikan sebagai mata pelajaran dan kurikulumnya diajar dalam bilik darjah. Jawapannya, kreativiti dan inovasi tidak boleh diajar tetapi ia boleh diterap secara tidak langsung melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara terancang. Dengan kata lain apa sahaja mata pelajaran kedua-dua elemen itu boleh diajar oleh guru melalui pendekatan pengajaran yang berpusat kepada murid atau student centre. Pengajaran berpusat kepada murid maksudnya pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan secara dua hala iaitu guru mengajar dan murid belajar. Guru dikehendaki sentiasa mencabar keupayaan berfikir muridnya dengan menggunakan pelbagai teknik mengajar dan alat bantu pengajaran yang menarik minat murid.

Mempelbagaikan aktiviti pembelajaran seperti kuiz, forum, syarahan, bahas, membuat projek, kerja berkumpulan dan tugasan luar bilik darjah sangat digalakkan. Aktiviti tersebut akan menggalakkan murid berfikir, berbincang, membuat rujukan, menyediakan nota dan menghasilkan tugasan tersebut. Ini akan menggalakkan percambahan idea dan dapatan baru yang melibatkan unsur-unsur kreativiti dan inovasi di kalangan murid. Sesungguhnya murid yang kreatif dan inovatif akan menjadi seorang yang sentiasa berfikir, ingin mencipta, bercita-cita besar, berani dan yakin kepada diri sendiri. Inilah ciri-ciri murid yang perlu kita lahirkan untuk menjadi warganegara bagi menghadapi cabaran masa depan terutama dalam memasuki era 2020. Bagi menanganinya tidak menghairankan mengapa kerajaan berbelanja besar dalam Bajet 2013 untuk pendidikan.

Di samping itu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM500 juta kepada Kementerian Pelajaran bagi melaksanakan aktiviti latihan guru yang berfokus kepada kemahiran berfikir aras tinggi atau high order thinking skills. Apakah sebenarnya definisi kreativiti dan inovasi itu. Kreativiti ialah suatu bentuk proses pemikiran yang mendorong mengeneralisasi idea baru. Ia melibatkan kombinasi antara idea baru dan idea lama yang diproses semula, membuat pemilihan dan menukar ganti menjadi suatu yang baru. Sementara itu, inovasi pula merupakan suatu idea, amalan atau objek yang dianggap baru dan yang lebih baik. Inovasi dihasilkan oleh manusia kreatif yang dapat membina trend baru dan menggunakan peluang maksimum walaupun dalam ekosistem yang banyak persaingan.

Sebagai contoh jika dulu penggunaan telefon bimbit hanya sebagai alat perhubungan tetapi kini melalui inovasi ia digunakan sebagai alat hiburan, internet, kamera, penyampai maklumat, memberi pandu arah perjalanan dan membuat pelbagai pengiraan. Guru memainkan peranan penting bagi menerapkan kedua-dua elemen dalam pengajaran mereka. Sebagai penyampai ilmu guru perlulah memiliki kemahiran tinggi bagi melakukan transformasi dalam menjana minda murid agar menjadi lebih dinamik. Mempunyai kemahiran sedemikian akan menjadikan guru berada di tahap teratas dan akan disanjung oleh muridnya. Kualiti guru sedemikian akan membolehkan muridnya menguasai berbagai kemahiran lain seperti berfikir aras tinggi, penyelesaian masalah, berkomunikasi dan berkolaborasi dengan baik.

Peranan pengurusan sekolah tidak kurang pentingnya dalam merealisasikan elemen kreativiti dan inovasi dalam kalangan warganya. Dengan perkataan lain pengurusan sekolah juga mesti kreatif dan inovatif agar menjadi organisasi pembelajaran yang bermaklumat, menggalakkan pengembangan pengetahuan baru, berbudaya saintifik, penggunaan teknologi serta ICT secara meluas dan penggunaan tenaga sumber secara maksimum. Pengetua dan Guru Besar bersama pengurusan tertinggi di sekolah bertanggungjawab bagi mencetuskan budaya kreativiti dan inovasi sama ada di kalangan guru atau murid. Sekolah mestilah menjadi institusi yang menggalakkan tercetusnya pendapat dan idea baru. Bagi mewujudkan suasana tersebut sekolah perlu mengurangkan kerenah birokrasi dalam pengurusan dan memberi ruang kebebasan berkarya kepada warganya.

Pihak pengurusan juga perlu menjadikan iklim sekolah yang sentiasa ceria, bersih, kemas dan bermaklumat. Sikap terbuka, mesra dan berperanan sebagai penyelesai masalah akan menjadikan guru dan murid merasa gembira dan selamat semasa mengikuti aktiviti pembelajaran. Bagi mewujudkan suasana sedemikian pengurusan sekolah perlulah memastikan berlaku sistem komunikasi dua hala, pengaliran maklumat lebih demokratik, stail kepimpinan yang berhemah dan pembangunan insan yang harmoni. Kepimpinan sekolah hendaklah terdiri daripada mereka yang berkebolehan dalam menguruskan organisasi pembelajaran. Selain mendapat latihan, berpengalaman dan pengetahuan yang luas dalam bidang pendidikan mereka perlu mempunyai dorongan dan komitmen yang kuat bagi membawa perubahan kepada sekolah.

Perlu ada visi dan misi, strategi dan perancangan yang baik. Bagi memastikan kejayaan perancangan tersebut mereka perlu mendapat sokongan dan kerjasama yang padu daripada seluruh warga sekolah termasuk ibu bapa. Mempunyai ciri budaya sekolah yang menggalakkan kreativiti dan inovasi akan mendorong semangat belajar yang tinggi di kalangan murid, mempunyai daya usaha sendiri dan sentiasa berusaha mengembangkan potensi ke arah yang lebih baik. Dengan bimbingan dan sokongan guru-guru yang dedikasi, terlatih dan profesional usaha yang dilakukan oleh murid akan membuahkan kejayaan nanti. Keberkesanan sekolah akan terserlah jika mereka dapat menggunakan teknologi dan ICT dalam pengurusan dan dalam bilik darjah. Sebenarnya teknologi tidak dilihat sebagai alat semata-mata tetapi boleh menjadikan sistem pengurusan lebih efisien dan berkesan.

Penggunaan ICT secara meluas dapat membina imej baru dalam pengurusan organisasi yang berprestasi tinggi. Ia akan menjadikan sekolah lebih berdaya saing dan menjadi lebih produktif. Seperti yang ditegaskan oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dalam majlis Perhimpunan Khas Guru Malaysia pada 3 November lepas bahawa; "Guru perlu meneliti semula amalan bilik darjah yang sesuai dengan ciri serta situasi murid sekarang. ''Kreativiti dan inovasi amat dituntut untuk melahirkan generasi murid berfikiran kelas pertama dalam abad ke-21 ini untuk bersaing dalam abad penuh cabaran ini kita tiada pilihan kecuali meningkatkan keupayaan kreativiti dan inovasi. Dalam senario ini tugas guru semakin mencabar."

Sumber
Utusan Malaysia
10 Disember 2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails