JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



06 April 2023

CIKGU ZUL, BOLEH BELANJA KAMI KFC? BOLEH LE CIKGU, KAMI NAK MAKAN KFC

 


"Cikgu belanja"

"Cikgu bagi berapa kalau saya menang"

"Cikgu belanja kami makan KFC sebab dah Juara"

"Cikgu, saya dapat tawaran di UPSI tetapi ibu bapa saya suntuk belanja buat masa ini, ayah saya sakit tidak boleh berjalan. Emak tidak kerja. Saya nak tolak tawaran, sayang cikgu"

Sepanjang tempoh 26 tahun menjadi guru, walaupun saya tidak pernah menghitung tetapi saya juga seperti guru-guru lain yang tidak lokek berkongsi rezeki dengan pelajar. Semasa mengajar di sebuah sekolah dahulu, saya menjadi Ketua Bidang Bahasa. Ketua Bidang Bahasa secara automatik menjadi Ketua Rumah Sukan. Saya menjadi Ketua Rumah Sukan Fridolin. Sepanjang tempoh latihan hingga menjelang hari sukan tahunan sebenar wang habis untuk belanja pelajar memang melebihi RM500.00. Pelajar selalu minta belikan makanan dan air. Yang wakil rumah pula minta ganjaran wang kalau dapat emas. Saya tidak pernah berkira kalau dengan pelajar sejak dahulu. Kalau wakil rumah sukan tidak sempat sarapan, saya guna duit sendiri beli makanan, supaya mereka berjuang habis-habisan. Segelintir pelajar ini bukannya tiada duit tetapi suka minta cikgu belanja sekadar untuk bermanja.

Tahun 2016, apabila saya menjadi Penolong Kanan Kokurikulum lagi banyaklah fulus saya mengalir untuk disumbangkan kepada guru dan pelajar yang mewakili sekolah. Saya tidak sampai hati kalau melihat pelajar bertanding tanpa t'shirt baharu terutama dalam kejohanan olahraga antara sekolah. Saya belikan pelajar dan guru tshirt menggunakan duit sendiri bagi menjimatkan perbelanjaan sekolah yang tidak mencukupi. Sekolah ini pula sekolah ramai murid dan amat aktif dalam kokurikulum. Peruntukan kerajaan ada kalanya tidak mencukupi bagi menampung keperluan. Kalau pelajar memenangi sesuatu pertandingan mereka minta dibelanja makan KFC, sebagai Ketua saya tunaikan kerana saya tahu bukan mudah mereka berjuang menaikkan nama sekolah. Alhamdulillah, semakin banyak saya berkongsi rezeki semakin murah dan mudah pula rezeki masuk. Saya tidak pernah mengungkit duit yang saya bagi dengan guru dan pelajar secara rela. Saya amat menghargai pengorbanan dan jasa mereka membantu saya hingga ke hari ini.

Saya memang mudah tersentuh hati apabila melihat pelajar tidak makan sewaktu pelajar lain sedang enak menikmati makanan. Saya selalu hulurkan duit untuk mereka. Saya rasa amat bahagia apabila mereka mengucapkan terima kasih dan berlari ke kantin untuk membeli makanan. Kalau saya di kantin dan nampak sekumpulan pelajar datang untuk membeli makanan saya selalu bayarkan untuk mereka. Saya bukan kaya tetapi saya bayangkan kesusahan saya pada masa lalu. Saya selalu nampak diri saya di masa lampau pada setiap wajah ceria mereka yang selalu senyum dan memberikan salam. Sekiranya saya jutawan, bukan setakat makanan, pakaian dan alat tulis mereka pun saya akan beri.

Sebilangan pelajar B40 yang mendapat tawaran belajar ke kolej atau universiti selalu menghubungi saya tentang ketidakcukupan wang belanja untuk membeli tiket penerbangan dan membeli alat keperluan belajar. Saya selalu usahakan ikhtiar untuk membantu kerana itulah tugas saya sebagai guru. Saya tidak mahu mereka berhenti belajar. Saya akan rasa amat bersalah kalau mereka berhenti. Saya tidak mahu kemiskinan menghalang niat mereka untuk mencapai cita-cita. Jika begitu, kemiskinan yang merantai keluarga mereka tidak akan putus. Jawatan guru ini amat istimewa walaupun tidak dijanjikan dengan gelaran Datuk apatah lagi Tan Sri tetapi ramai guru berkorban tenaga dan kewangan membantu pelajar sendiri agar mereka berjaya dalam hidup. Saya bangga melihat pelajar-pelajar yang dibantu ini berjaya dalam hidup. Impian saya setelah mereka berjaya mereka akan membantu yang lain pula suatu masa nanti.

Tiada ulasan: