29 Oktober 2010

RANGKA KARANGAN

SOALAN KARANGAN

Malaysia memiliki infrastruktur kelas pertama tetapi pemikiran kebanyakan rakyatnya masih berada pada kelas ketiga. Berikan bukti-bukti tentang hal ini dan cadangkan beberapa langkah yang sesuai bagi mengatasinya.

KEHENDAK SOALAN

Calon-calon diminta mengemukakan bukti-bukti yang memperlihatkan pemikiran kebanyakan rakyat Malaysia masih berada pada kelas ketiga serta cadangan-cadangan bagi mengatasi masalah ini.

PENGENALAN

1. Negara kita memiliki insfrastruktur kelas pertama
2. Mentaliti rakyat masih berada pada kelas ketiga
3. Mentaliti sebegini akan menghalang kita untuk maju ke hadapan
4. Masyarakat maju perlu memiliki minda kelas pertama
5. Bukti-bukti dan langkah-langkah untuk mengatasi akan dibincangkan.

BUKTI PERTAMA

1. Masih ada masyarakat yang mengabaikan kebersihan alam sekitar
2. Membuang sampah sarap sesuka hati
3. Longkang tersumbat dan sungai dipenuhi oleh timbunan sampah sarap
4. Pembuangan sisa toksik masih lagi menjadi masalah
5. Sedar tentang bahayanya tetapi tetap jua melakukan
6. Sikap mementingkan diri dan mengejar keuntungan berganda

BUKTI KEDUA

1. Sikap tidak menghargai kemudahan awam
2. Melibatkan masyarakat pelbagai peringkat umur
3. Tandas, pondok telefon, pondok bas, pusat rekreasi dirosakkan
4. Dinding tandas dan pondok bas selalu diconteng
5. Tidak ada kesedaran untuk menjaga dan menggunakannya dengan baik
6. Mengakibatkan kerugian yang banyak kepada negara

BUKTI KETIGA

1. Mentaliti subsidi masih menebal
2. Sentiasa meminta bantuan dan sokongan kerajaan
3. Azam dan ikhtiar untuk memajukan diri sangat rendah
4. Tidak berusaha hendak memajukan diri sendiri
5. Kerajaan bagaikan ibu bapa kepada mereka
6. Hilang bantuan subsidi – tamatlah perjuangan untuk mara ke depan

LANGKAH MENGATASI PERTAMA

1. Mewujudkan kelompok intelektual yang aktif
2. Berperanan untuk menyuarakan permasalahan masyarakat
3. Memupuk pemikiran dan kesedaran kolektif dalam masyarakat
4. Bijak dalam menyelesaikan masalah
5. Pandai mencari peluang untuk memajukan diri
6. Tidak menjadi masyarakat subsidi

LANGKAH MENGATASI KEDUA

1. Menyemai budaya membaca
2. Membaca jambatan ilmu
3. Mengasah minda menjadi kreatif dan inovatif
4. Bahan bacaan ilmiah hendaklah diperbanyakkan
5. Terjemahan dan penghasilan karya ilmiah harus dipergiatkan
6. Konsep “pembelajaran sepanjang hayat” harus dijadikan budaya

LANGKAH MENGATASI KETIGA

1. Forum untuk mengubah pemikiran rakyat perlu digiatkan
2. Medan untuk rakyat bersuara dan menjana minda
3. Suara dan cadangan dapat diluahkan secara formal
4. Membawa manfaat untuk memajukan bangsa dan negara
5. Pemimpin negara perlu aktif melibatkan diri dalam berforum
6. Mampu membawa anjakan paradigma dalam kalangan rakyat

PENUTUP

1. Masyarakat maju mesti memiliki minda kelas pertama
2. Penting untuk merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020
3. Sanggup menerima perubahan dan bersikap terbuka dengan kritikan
4. Sikap yang boleh menghalang kita untuk maju hendaklah dinyahkan
5. Mudah-mudahan kita akan menjadi bangsa Malaysia glokal yang cemerlang, gemilang, dan terbilang di arena global.

ISU KEBUDAYAAN : PELIHARA BUDAYA MALAYSIA

Warga New Zealand, Victor Ronald Johnson, 67, pernah bertugas di Malaysia pada tahun 1963 hingga 1965 ketika Konfrontasi Malaysia-Indonesia. Pada waktu itu beliau menganggotai angkatan Tentera British Negara-Negara Komanwel dan ditugaskan di Pontian, Johor serta Sarikei, Sarawak. Bagi beliau kenangan yang tidak dapat dilupakan ketika berkhidmat di Malaysia ialah sewaktu berada di Sarawak. ''Di Sarawak saya berpeluang bergaul dengan kaum Dayak dan menyaksikan pelbagai keunikan budaya dan cara hidup mereka. Semua itu sangat menarik bagi saya," katanya ketika ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Kementerian Pelancongan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ditanya pengalaman bertugas pula, Johnson menyifatkan bertugas di Pontian dengan sebahagian dari kawasannya dipenuhi hutan bakau agak mencabar. Namun selepas berjaya membiasakan diri dengan kawasan hutan beliau tidak menghadapi banyak masalah. ''New Zealand juga mempunyai kawasan hutan dan pengalaman di negara sendiri membantu saya untuk menyesuaikan diri dengan hutan di Malaysia. ''Ketika terlibat dalam konfrontasi tersebut keadaan hutan banyak membantu saya. Dengan hanya mendengar dan mengamati keadaan hutan saya boleh mengagak pergerakan musuh," jelas beliau. Tambah Johnson dalam konfrontasi tersebut, pihak Indonesia tidak begitu profesional berbanding pasukan Tentera British terutamanya dari segi logistik dan koordinasi.

''Kelemahan pihak Indonesia yang kurang berkemahiran memberikan kelebihan kepada kami. Tentera British sentiasa mengutamakan intergrasi dan koordinasi ketika berhadapan dengan mereka dalam konfrontasi tersebut," katanya. Johnson merupakan salah seorang dari lapan veteran perang dari New Zealand, Australia dan United Kingdom yang dijemput Kementerian Pertahanan untuk menerima Pingat Jasa Malaysia pada 30 Ogos, baru-baru ini. Pingat berkenaan sebagai menghargai pengorbanan dan sumbangan yang mereka berikan sehingga membantu Malaysia mencapai kemerdekaan. Kesemua mereka berkhidmat di Malaysia antara 1957 hingga 1963 iaitu ketika darurat dan Konfrontasi Malaysia-Indonesia.

Selain menerima pingat, veteran perang berkenaan turut diberi peluang menyaksikan sambutan Hari Kemerdekaan Ke-53 di Stadium Putra, Bukit Jalil, melawat Tugu Negara dan Kem Terendak, Melaka. Konfrontasi Malaysia-Indonesia berlangsung dari 1963 sehingga 1966. Ia timbul apabila Indonesia tidak bersetuju dengan pembentukan Malaysia pada tahun 1963 yang melibatkan kemasukkan Borneo Utara iaitu Sabah, Sarawak dan Singapura. Presiden Soekarno menganggap bahawa penubuhan Malaysia sebagai satu percubaan kolonial Inggeris untuk meneruskan kekuasaaan di Asia Tenggara dan melancarkan gerakan Ganyang Malaysia pada 27 Julai 1963. Sepanjang konfrontasi berkenaan banyak peristiwa serang menyerang berlaku di antara tentera kedua-dua negara sehinggalah konfrontasi ditamatkan secara rasminya pada 28 Mei 1966 dalam sebuah persidangan di Bangkok, Thailand.

Johnson yang pernah bercuti di Pulau Pinang beberapa kali selepas meninggalkan negara ini pada tahun 1965 melahirkan rasa gembira dan kagum dengan pembangunan yang dikecapi Malaysia pada hari ini selepas 53 tahun kemerdekaannya. ''Pembangunan Malaysia pada hari ini begitu menyeluruh terutamanya di bandar raya Kuala Lumpur. Bidang industri, bangunan tinggi dan infrastruktur lain membangun dengan begitu pesat dan moden.  ''Saya sentiasa mengharapkan Malaysia akan kekal harmoni, masyarakatnya mengekalkan cara hidup yang lama dan menjadi sebuah negara yang kaya-raya pada masa akan datang," katanya.

Seorang lagi veteran perang warga New Zealand yang turut menerima Pingat Jasa Malaysia ialah James Broughton, 70 yang bertugas di Kem Terendak dan Borneo dari 1963 hingga 1965.  ''Saya tertarik dengan masyarakat Malaysia yang begitu bersopan-santun dan kaya dengan pelbagai budaya. Saya berharap masyarakat Malaysia memelihara budaya mereka supaya tidak menjadi seperti masyarakat New Zealand yang sudah kehilangan sebahagian besar daripada budaya dan tradisi kami. ''Saya gembira melihat Malaysia membangun dengan begitu pantas sejak konfrontasi dulu dan semoga Malaysia terus berjaya pada masa depan," jelasnya.


Oleh
ROHANI IBRAHIM
Utusan Malaysia
3 September 2010

ISU ALAM SEKITAR : MALAPETAKA SUNGAI RAJANG MULAI DIRASAI

Tiga kejadian membabitkan sungai di Sarawak menjadi tajuk berita sejak kebelakangan ini. Pertama, kemalangan membabitkan bot ekspres yang mengorbankan nyawa di Sungai Anap, Tatau. Kedua, air di Sungai Rajang yang semakin surut. Ketiga, usaha kerajaan negeri di bawah pelan induk untuk membersihkan semua sungai dan cabangnya bermula dengan Sungai Sarawak.

Sungai menjadi nadi kegiatan ekonomi, sistem pengangkutan dan kehidupan sebahagian besar daripada 2.5 juta penduduk Sarawak, terutama mereka di sepanjang Sungai Rajang, Sungai Baram, Batang Sadong, Batang Tatau, Batang Lupar dan Sungai Limbang. Sarawak mempunyai 55 batang sungai. Jika sungai mati, maka segala kehidupan dan kegiatan mereka akan turut mati. Sungai mempunyai peranan signifikan dan kesan besar dalam kehidupan seharian mereka. Sungai bukan saja perlu dipelihara tetapi dilindungi daripada segala kegiatan yang mengancam hayatnya.
 
Jika sungai sudah tercemar dan mati, ia tentu merugikan manusia dan mendatangkan malapetaka yang tidak sukar dibayangkan. Tidak ada gunanya menyesal apabila nasi sudah menjadi bubur. Jadi, sebelum sesuatu yang tidak diingini terjadi, pelbagai langkah perlu diambil untuk mengelakkan kejadian buruk menimpa kita. Usaha menyelamatkan sungai daripada pencemaran bukan saja memakan masa dan tenaga, tetapi memerlukan peruntukan besar. Sebenarnya, semua itu tidak perlu jika kita sensitif dan prihatin terhadap sungai dan tidak mengambil ringan dengan membuang segala sampah ke dalamnya sehingga mencekik dan mematikan sungai. Tidakkah kita berasa berdosa dan kesal melihat sungai yang mengalir lancar dan begitu bersih suatu ketika dulu, kini tidak lagi bergerak, berbau busuk dan dipenuhi sampah dan keladak?

Jadi, apabila Sungai Rajang dicemar oleh sampah sarap dan balak dua minggu lalu, tidak hairan ramai yang memperlihatkan keprihatinan mereka. Sungai Rajang perlu segera diselamatkan dan dibersihkan daripada sebarang ancaman angkara perbuatan manusia yang rakus dan tidak mempedulikan alam sekitar. Kini, kita wajar berasa risau dengan kejadian yang menimpa Sungai Rajang. Sungai Rajang yang menarik perhatian ramai baru-baru ini kerana fenomena balak dan sampah sepanjang 50 kilometer sehingga menggemparkan penduduk di sepanjang sungai terbabit, kini berdepan dengan ancaman lain yang tidak kurang risikonya.

Kerajaan memang sedar peranan sungai berkenaan sebagai laluan kapal dan bot. Pada 2002 misalnya, kerajaan Pusat menyumbang peruntukan RM4 juta bagi tujuan khas untuk melaksanakan Program Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Batang Rajang. Program itu bertujuan untuk membantu memastikan setiap aktiviti pembangunan dilaksanakan di kawasan Lembangan Batang Rajang, termasuk Projek Bakun, tidak menjejaskan kualiti air, serta kegunaan berfaedah Batang Rajang.

Sungai Rajang semakin kering. Air semakin susut dan akibatnya, penduduk di Sibu, Kanowit, Song, Kapit dan Belaga dicengkam kebimbangan yang bukan kepalang. Ini berita buruk kepada mereka yang sekian lama bergantung kepada sungai sebagai nadi kehidupan dan pengangkutan. Malah, sungai berkenaan menjadi mangkin kehidupan sejak zaman-berzaman lagi. Bayangkan tanpa jalan raya, bagaimanakah penduduk dari kawasan terbabit dapat bergerak dari satu tempat ke tempat lain dan juga pergi ke Sibu? Apakah yang menjadi sebab air semakin kering? Adakah kerana langkah menakung air di Empangan Bakun setinggi 205 meter? Hakikatnya, satu pertiga daripada sumber air yang mengalir ke dalam Sungai Rajang dinafikan dengan langkah penakungan air berkenaan. Puncanya bukan kerana ketiadaan hujan kerana sebelum itu pun hujan tidak pernah turun untuk beberapa hari tetapi tidaklah seperti sekarang. Kali ini air cepat susut di dalam sungai sehingga mendedahkan tebing dan segala kemudahan prasarana berkaitan dengan sistem pengangkutan.

Kerisauan penduduk di sepanjang sungai berkenaan memang beralasan kukuh. Penduduk dari Kanowit mungkin tidak begitu risau kerana mereka dihubungkan dengan jalan raya ke Sibu, tetapi bagaimana dengan mereka di Song, Kapit, Belaga dan kawasan sekitarnya? Sungai Rajang satu-satunya sistem pengangkutan yang memungkinkan mereka bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Jika sungai itu sudah kering kontang, ini satu malapetaka yang pasti mendatangkan kesulitan yang luar biasa kepada petani, penangkap ikan, pembalak, pengendali bot dan sebagainya.

Oleh Dr Jeniri Amir
Berita Harian
29 Oktober 2010

PENANDA WACANA

PENANDA TAMBAHAN

1. Selanjutnya
2. Seterusnya
3. Selain itu
4. Di samping itu
5. Demikian juga
6. Begitu juga
7. Tambahan lagi

PENANDA PENEGASAN

1. Lebih-lebih lagi
2. Tambahan pula
3. Malah
4. Malahan
5. Bahkan
6. Lagipun

PENANDA PERTENTANGAN

1. namun begitu
2. namun demikian
3. bagaimanapun
4. walau bagaimanapun
5. walaupun demikian
6. akan tetapi
7. sungguhpun begitu

PENANDA SEBAB DAN KESAN ATAU LANJUTAN

1. Oleh sebab itu
2. Oleh itu
3. Dengan demikian
4. Oleh yang demikian
5. Sebagai akibatnya
6. Sebagai hasilnya
7. Dengan ini

PENANDA PERKAITAN

1. Sehubungan dengan itu
2. Dalam hal ini
3. Berhubungan dengan
4. Seiring dengan
5. Merujuk kepada
6. Sejajar dengan
7. Dari segi

PENANDA WAKTU

1. Sebelum itu
2. Kini
3. Pada masa ini
4. Selepas itu
5. Lama-kelamaan
6. Lambat-laun
7. Pada mulanya

PENANDA PERBANDINGAN

1. Lain halnya
2. Dalam hal yang demikian
3. Sebagaimana
4. Serupa dengan
5. Sesuai dengan
6. Sama juga dengan
7. seperti

WACANA

WACANA

1. Satu satuan bahasa yang lengkap
2. Melebihi batas ayat
3. Terdiri daripada ayat, sejumlah ayat, ceraian bab dan sebagainya

CIRI-CIRI WACANA

1. Mengambil kira hubungan antara penulis dan pembaca
2. Memperlihatkan kesinambungan idea
3. Tiap-tiap ayat dalam sesebuah wacana mempunyai maklumat
4. Mempunyai pelbagai idea
5. Menyampaikan maklumat baharu
6. Idea disampaikan secara berurutan

UNSUR PALING PENTING PENANDA WACANA D ALAM PENULISAN ILMIAH

1. Pertautan
2. Kesatuan

UNSUR YANG MENGGAMBARKAN SESEBUAH WACANA

1. Frasa
2. Dialog
3. Dua ayat yang berkesinambungan

KEUTUHAN WACANA BERGANTUNG KEPADA

1. Nahu
2. Leksikal
3. Semantik
4. Kosa kata
5. Tatabahasa

KAEDAH DEDUKTIF

1. Memulakan penyataan am
2. Membuat penyataan khusus
3. Membuat kesimpulan

KELOMPOK DASAR KATA TUGAS

KETERANGAN RINGKAS

1. Terdapat 17 jenis kata tugas
2. 17 jenis kata tugas tersebut dibahagikan kepada 4 kelompok

EMPAT KELOMPOK KATA TUGAS

1. Kata Penyambung Ayat
2. Kata Praklausa
3. Kata Prafrasa atau Pascafrasa
4. Kata Pascakata

KATA PENYAMBUNG AYAT

01. Kata Hubung Gabungan
02. Kata Hubung Pancangan

KATA PRAKLAUSA

03. Kata Seru
04. Kata Tanya
05. Kata Perintah
06. Kata Pembenar
07. Kata Pangkal Ayat

KATA PRAFRASA ATAU PASCAFRASA

08. Kata Bantu
09. Kata Penguat
10. Kata Penegas
11. Kata Nafi
12. Kata Pemeri
13. Kata Sendi Nama
14. Kata Arah
15. Kata Bilangan

KATA PASCAKATA

16. Kata Penekan
17. Kata Pembenda

ISU KENEGARAAN : ORANG MUDA BUTA SEJARAH


Pasti ramai terkejut dengan hakikat bahawa remaja hari ini tidak tahu siapa Perdana Menteri Malaysia yang pertama. Tidak cukup dengan itu, bayangkan bagaimanalah tahap patriotisme remaja masa kini kalau tarikh Hari Kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957 yang disambut pada setiap tahun, pun boleh dilupakan.

Dalam satu soal selidik oleh Unit Khas Utusan Malaysia baru-baru ini, ada remaja menjawab Tun Razak Hussein sebagai Perdana Menteri pertama. Hari Kemerdekaan pula dijawab dengan pelbagai tarikh oleh sekelompok responden. Antaranya 10 Ogos 1956, 31 Ogos 1943 dan 16 September 1957. Walaupun keseluruhan responden berumur dari 16 hingga 51 tahun, namun mereka yang buta sejarah ini menjurus kepada kelompok usia di bawah 30 tahun, khususnya antara 16 dan 20 tahun. Daripada situ, ia menjadi bukti bahawa ramai remaja generasi kini dan segelintir orang dewasa bukan saja buta sejarah malah bersikap tidak ambil tahu dan memandang remeh fakta-fakta penting bangsa dan negara.

Sudah pasti mereka selalu mendengar nama dan melihat wajah Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak yang kerap diulang tayang di televisyen atau disiar di akhbar-akhbar. Namun, apabila ada sikap tidak ambil peduli dan tidak berminat, jika hari-hari pun mereka diajar bahawa Tunku Abdul Rahman itu adalah Perdana Menteri pertama, mereka tetap tidak akan ingat. Begitu juga dengan Hari Kemerdekaan, sungguhpun tarikh itu terdapat dalam lagu dan diuar-uarkan secara meluas malah dicetak dalam setiap kalendar tahunan, mereka 'tidak ambil pusing' semua itu.

Kalau jumlah yang tidak mengetahui nama Perdana Menteri pertama itu adalah sembilan peratus, tidak hairanlah kalau 49 peratus daripada 200 responden itu tidak mengetahui bila tarikh penubuhan Malaysia. Mereka yang tidak mengetahui tarikh Hari Kemerdekaan pula seramai 17 responden atau 8.5 peratus. Begitulah realitinya generasi masa kini. Siapa yang salah? Ibu bapa, generasi terdahulu atau sistem pendidikan? Ataupun, sikap orang muda yang memang tidak berminat dengan sejarah negara?

Soal selidik ini bukan untuk mencari salah sesiapa tetapi sekadar mendedahkan tentang suatu fenomena yang berlaku dalam masyarakat pada masa ini iaitu tentang ramainya anak muda yang buta sejarah. Hasilnya, daripada 10 soalan yang diajukan, tiada seorang pun di kalangan responden kelompok di bawah 30 tahun yang berjaya menjawab kesemua soalan itu. Kajian soal selidik tersebut berkisar tentang pengetahuan umum dan sejarah negara. Bagi kelompok umur 31 hingga melebihi 51 tahun termasuk seorang responden berusia 55 tahun, semua berjaya dijawab kecuali bagi tiga soalan iaitu tarikh Hari Malaysia, cogan kata negara dan prinsip ketiga Rukun Negara.

Seramai 141 responden atau 70.5 peratus daripadanya tidak mengetahui tema sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini. Tiada alasan untuk melupakan tema '1Malaysia Menjana Transformasi' kerana Bulan Kemerdekaan negara baru saja diraikan. Ketika ditanya tentang tarikh penubuhan Malaysia diajukan, hanya 102 responden yang menjawab dengan tepat sedangkan hari tersebut telah diumumkan sebagai cuti umum di negara ini. Amat mengejutkan juga apabila sebahagian responden mempersoalkan tentang benarkah wujud cogan kata negara. Hakikatnya ia dilihat di mana-mana termasuk pada kulit belakang buku latihan sekolah. Lantas, disebabkan tidak tahu, mereka menjawab cincai. Seramai 126 responden menyenaraikan jawapan yang tidak masuk akal seperti 'Hip Hip Hooray'. Selain itu adalah Malaysia Boleh, Berkhidmat untuk Negara, Majulah Sukan untuk Negara.

Menurut mereka, ketika diajukan soalan itu adalah kali pertama mendengar tentang cogan kata sebenar iaitu 'Bersekutu, Bertambah Mutu'. Reaksi sama diterima berhubung nama bendera kebangsaan Malaysia. Biarpun Jalur Gemilang berkibar megah di mana-mana namun sukar dipercayai, 15 responden atau 7.5 peratus tidak mengetahui nama bendera kebangsaan itu. Tambah memalukan, ada yang tergamak menamakan Jalur Gemilang sebagai 'Belang'. Ini sekali gus menggambarkan rendahnya moral golongan muda di negara ini yang boleh mempersenda bendera negara sendiri. Nasib baiklah nama lagu kebangsaan, Negaraku diingati hampir semua responden kecuali empat orang. Kajian tersebut turut mendapati, 40 responden tidak mengetahui bilangan negeri di Malaysia sehingga ada yang meneka Malaysia terdiri daripada 23, 17 dan 12 negeri.

Bagi soalan prinsip ketiga Rukun Negara dan juga nama Perdana Menteri keenam, iaitu perdana menteri sekarang, masing-masing 29 dan 19 responden gagal menjawab dengan tepat. Sekali lagi diulangi dan ditegaskan, kebanyakan yang gagal menjawab soalan-soalan berkaitan sejarah dan pengetahuan am ini adalah mereka berusia di bawah 30 tahun serta kebanyakannya antara 16 dan 20 tahun. Walaupun pelbagai kempen diadakan serta sukatan baru diperkenalkan dalam mata pelajaran Sejarah di sekolah namun masalah ini nampaknya terus berlaku.

Kesimpulan daripada kajian dan soal selidik ini adalah:

- Remaja masa kini buta sejarah.
- Remaja masa kini tidak minat mengingati peristiwa lalu.
- Remaja masa kini tidak peduli soal-soal kenegaraan.
- Remaja masa kini tidak suka ilmu pengetahuan am.
- Remaja masa kini ambil mudah patriotisme.
- Remaja masa kini terlalu memandang ke depan.
- Remaja masa kini tidak dipupuk penghayatan, sebaliknya menghafal sejarah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...