JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



02 Julai 2012

ISU SERANTAU : TOR-TOR, BERTINDAKLAH SEBAGAI NEGARA SAHABAT


Rencana ini ditulis oleh :
Ramli Abdul Karim


Ramai yang bertanya kepada penulis mengenai kesudahan kontroversi budaya Mandailing, Tor-tor dan Gordang Sambilan yang menyebabkan hubungan Indonesia-Malaysia sedikit goyah bermula 18 Jun 2012 yang lalu. Sebelum memperhalusi isu ini, wajar dijelaskan terlebih dahulu latar belakang kontroversi itu. Tor-tor dalam bahasa Mandailing bermaksud tarian, manakala Gordang Sambilan bermaksud gendang sembilan. Di pihak Malaysia tiada yang tersembunyi atau pelik apabila Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim pada 14 Jun lalu menyatakan, kerajaan akan mengiktiraf kebudayaan Mandailing di Malaysia terutama tarian dan gendangnya.

Dalam ucapan selepas merasmikan Perhimpunan Anak-Anak Mandailing Malaysia dan pelancaran Persatuan Halak Mandailing Malaysia (Mandailing Malaysia) Daerah Gombak di Dewan Sri Siantan, Jalan Sungai Tua, Batu Caves pada petang hari berkenaan, Rais berkata: "Buat permulaan kita akan daftar Tor-tor Mandailing dan Gordang Sambilan ini sebagai budaya suku kaum Mandailing di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005." Rentetan kontroversi bermula dua hari kemudian. Dengan tajuk 'Malaysia Klaim Tari Tor-Tor?' menerusi akhbar online Kompas pada 5.15 petang (6.15 petang Malaysia) 16 Jun lalu misalnya, menjadi antara peniup api kemarahan tidak rasional rakyat Indonesia. Artikel itu memetik laporan agensi berita Bernama mengenai kenyataan Rais tetapi mengubah suai tajuk asalnya. Ia dibaca 51,552 orang pelawat KOMPAS.com sehingga 3 petang, Jumaat lalu. Ia dikongsi (share) 3,764 orang ke akaun laman sosial peribadi atau kumpulan masing-masing di Facebook atau Twitter dan 3,764 orang yang menekan butang 'Suka' atau 'Like'.

Selain tajuk provokatif, KOMPAS.com menyelitkan foto tidak relevan sekumpulan penari Batak Karo dalam berita itu walaupun tarian yang dimaksudkan Rais adalah tarian Mandailing. Sepantas kilat, ia diulang kongsi dan diulang salin, sehinggalah menjelang petang esok (Ahad) dan malamnya, ia merebak ke jutaan akaun Facebook dan Twitter milik rakyat Indonesia. Keributan rakyat Indonesia lebih pantas memuncak apabila kebanyakan portal berita Indonesia turut memetik laporan Bernama itu. Mereka mengubah suai atau menulisnya ke bahasa Indonesia mengikut fahaman dan gaya tersendiri. Di Indonesia, perkataan "klaim" (dakwaan pemilikan) sangat sensitif. Sentimen dan api kemarahan rakyat Indonesia meledak sepenuhnya pada Isnin, 18 Jun. Televisyen, radio, akhbar dan portal serta edisi online akhbar di Indonesia mula memperbesar-besarkan isu ini. Tanpa segan silu dan rasa bersalah rakyat Indonesia mengeluarkan pelbagai kata-kata kesat, cacian, penghinaan dan ugutan kepada Malaysia. Daripada orang biasa sehinggalah kepada tokoh masyarakat serta para pemimpin termasuk menteri dan anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) di Indonesia melakukan penghinaan tahap paling rendah kepada Malaysia.

Ini termasuk kenyataan memperlekeh Raja-Raja Melayu, melabel Malaysia sebagai negara miskin budaya dan mengesyorkan negara ini dibom. Api kemarahan rakyat yang terus-terusan ditiup, mencapai tahap kemuncak ketidakwarasan apabila sekumpulan Pemuda Pancasila menyerang dan merosakkan bangunan Kedutaan Malaysia dan Malaysia Hall di Jakarta pada 22 Jun lalu. Dalam tempoh 18 Jun sehingga semalam, pelbagai andaian salah dibuat di Indonesia, antaranya:

1. KLAIM: Menuduh Malaysia mencuri Tor-tor Mandailing dan Gordang Sambilan.

2. UNESCO: Andaian bahawa Malaysia telah ke Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) untuk mendaftarkan kedua-duanya.

3. PATEN: Mentafsir secara salah bahawa mendaftarkannya di bawah Akta Warisan Kebangsaan bermaksud mahu mempatenkannya.

4. ASET NASIONAL: Mendakwa pendaftaran oleh Malaysia itu kerana mahu mengaut untung dengan mengkomersialkan kedua-duanya.

5. WARISAN: Mentafsir perkataan 'warisan' sebagai turut bererti pemilikan.

6. MANIPULASI UNDANG-UNDANG: Maksud klausa dalam akta itu termasuk pemilikan budaya berpindah kepada kerajaan jika warisan dijual, dimanipulasi. Ia sebenarnya khusus buat warisan ketara seperti bangunan dan istana. Kebudayaan adalah warisan tidak ketara yang mustahil dijual.

7. SENTIMEN RASIS TIDAK RELEVAN: Memfokus kontroversi kepada Tor-tor Batak Toba/Karo sedangkan yang berbangkit adalah tarian Mandailing yang dipersembahkan dengan iringan Gordang Sambilan termasuk Tor-tor Na Uli Bulung (ditarikan anak-anak gadis) dan dan Tor-tor Na Poso Bulung (tarian pemuda). Ia jauh berbeza dengan Tor-tor Toba dan Karo, kecuali berkongsi maksud perkataan tor-tor iaitu tarian.

Semua andaian salah itu dikutip daripada reaksi tidak rasional di Internet dan ketika diwawancara televisyen Indonesia atau ditemu bual wartawan akhbar mereka. Malangnya, daripada puluhan akhbar yang meminta penjelasan penulis, tiada seorang pun wartawan Kompas. Berbalik kepada persoalan mengenai penyelesaian isu ini dan apa yang dipelajari jika salah faham seumpamanya berulang, penulis berpendapat ia banyak bergantung kepada pihak Indonesia. Selagi perkara pokok, iaitu andaian-andaian mengenai "klaim", mencuri budaya, paten, aset nasional dan lain-lain menjadi asas pertimbangan Indonesia, ia tidak akan menemui titik pertemuan. Pemimpin dan rakyatnya perlu sedia mendengar penjelasan, berlapang dada, mengikhlaskan hati dan jangan secara tidak semena-mena mencurigai serta membuat penghakiman mendahului penjelasan.

Mempertahan

Penulis yakin, pemerintah Indonesia sejak dari dulu sentiasa meletak harapan tinggi untuk mempertahan dan mengekalkan hubungan sebagai negara berjiran dan negara bersahabat dengan Malaysia. Tetapi, mengimbas pendekatan Indonesia menangani kontroversi terdahulu seperti tarian Pendet dan Barongan (Reog Ponorogo) selain 'lagu Rasa Sayang', batik dan lain-lain, komitmen mengekang kontroversi daripada merebak masih boleh diperbaiki. Pantas mendapatkan gambaran tepat mengenai sesuatu isu dan segera memberi penjelasan kepada rakyat, antara yang boleh dilakukan. Paling utama, menghalang media memanipulasi salah faham sehingga meniup api kemarahan rakyat, sebaliknya turut berperanan meredakan kontroversi. Membuat kenyataan rasmi selepas beberapa hari atau minggu kontroversi merebak dan meledak, mungkin tidak membawa apa-apa makna lagi.

Sebagai negara berjiran, sebarang kontroversi boleh mengundangkan banyak kesan negatif. Pemerintah perlu berusaha menghalang atau mendidik rakyat supaya tidak menghiris perasaan rakyat Malaysia dengan kata-kata kejian. Ditegaskan, tiada seorang pun rakyat Malaysia mendakwa Tor-tor Mandailing dan Gordang Sambilan serta budaya suku lain berasal dari Malaysia sebaliknya di Sumatera Utara bagi orang Mandailing, Kepulauan Jawa bagi suku Jawa dan Sumatera Barat bagi Minangkabau. Dalam mendepani realiti bahawa Indonesia dan Malaysia berkongsi 1,001 persamaan termasuk suku-suku kaum penduduknya, bahasa, kebudayaan, pakaian, makanan dan lain-lain, maka aspek "pemilikan" terhadap semua itu tidak sepatutnya dijadikan isu besar dan terlalu sensitif. Sempadan politik kedua-dua negara hanya mula ditandakan garis perbatasannya selepas Indonesia dan Malaysia masing-masing merdeka pada 1945 dan 1957.

Sempadan budaya masyarakat kedua-dua negara sebelum kemerdekaan itu terlalu luas. Ratusan tahun lalu, selain orang Mandailing, Jawa, Bugis, Minangkabau, Banjar dan lain-lain suku kaum rumpun Melayu atau Nusantara telah mengamalkan budaya suku masing-masing jauh lebih awal daripada tertubuhnya negara Indonesia mahupun Malaysia. Kesimpulannya, jika "pemilikan budaya" dalam konteks tafsiran sempit terus menjadi agenda besar di Indonesia; selagi media Indonesia berlumba-lumba menjadi juara melaga-lagakan kedua-dua negara; dan apabila istilah bahasa Malaysia enggan difahami secara tepat; tidak mustahil isu Tor-tor Mandailing dan Gordang Sambilan bukan kontroversi terakhir.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
01 Julai 2012


ISU ALAM : KISAH MISTIKAL BUAYA SARAWAK


Rencana ini ditulis oleh :
Johardy Ibrahim


Seminggu ini cerita buaya Sarawak menjadi FAQ (Soalan Kerap Ditanya), menenggelamkan peristiwa kekalahan Jerman kepada tandukan Mario Balotelli, atau kes serangan 'pengganas upahan' ke atas bangunan Kedutaan Malaysia di Jakarta gara-gara berebut hak pemilikan tarian Tor Tor yang mereka sendiri tidak peduli pun selama ini. Kisah buaya Bujang Seblak (nama diambil daripada sungai kejadian) menjadi tajuk utama muka depan, sekali gus menyemarakkan semula legenda buaya makan manusia yang menjadi Godfather Sungai Batang Lupar di bahagian Sri Aman sejak 1980-an lagi. Sama seperti legenda Bujang Senang, kisah buaya Bujang Seblak ini diwarnai oleh kedua-dua elemen saintifik dan mistikal. Bujang Senang misalnya, walaupun telah diisytiharkan mati dan ada gambar mengiringi berita itu oleh Utusan Malaysia pada 22 Mei 1992, masih ada lagi yang mendakwa buaya raksasa itu sebenarnya, masih hidup dan dilihat berenang di sungai tersebut pada 2004. Jadi buaya mana yang ditumpaskan pada 1992?

Bujang Seblak pula, walau diumpan tetapi 'bijak' melepas diri dari jerat tetapi dua ekor buaya lain bersaiz sederhana telah sangkut. Dua ekor ini didakwa sebagai 'konco-konco'. Setakat ini, Bujang Seblak masih bebas dan penduduk percaya ia sememangnya wujud. Sekurang-kurangnya keluarga mangsa yang dibaham sudah melepaskan dendam mereka. Pembabitan dukun buaya dalam pemburuan spesies reptilia ini meningkatkan elemen mistik dan pantas menarik imaginasi pembaca. Kes Bujang Seblak ini membabitkan penduduk kampung Iban dan dukun Indet anak Sanabong adalah berketurunan Iban yang semestinya membaca mantera dalam bahasa Iban. Dalam setiap masyarakat, mesti ada seseorang yang memiliki kemahiran ini. Dukun seumpamanya ada di Semenanjung Malaysia malah di pulau Jawa dan Sumatera (tetapi tak perlulah 'klaim' profesion dukun buaya itu milik kita). Dukun ini menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri untuk berkomunikasi secara batin dengan buaya. Mereka seolah-olah memahami bahasa buaya atau apakah buaya itu mahir pelbagai bahasa?

Seorang zoologis tempatan ketika dihubungi berkata reptilia ini boleh hidup antara 50 tahun hingga 100 tahun. Dalam tempoh itu ia boleh membesar ke saiz luar biasa terutama spesies buaya air masin. Ia boleh membesar ke saiz 19 kaki (5.8 meter) hingga 23 kaki (7 meter) dan berat 1,100 hingga 1,360 kilogram. Satu catatan ditemui dalam Internet, buaya terbesar pernah dilihat pada 1920 sepanjang 33 kaki panjang (10 meter) dan dipercayai berusia 200 tahun. Oleh itu, bila ada saksi mendakwa Bujang Senang dan Bujang Seblak bersaiz sebesar kereta Kancil, ia tidak boleh dipinggirkan sama sekali. Masalahnya, buaya-buaya ini pandai menyorok tiap kali sesiapa membawa kamera. Zaman Twitter hari ini, akan pantas mencemuh jika tiada bukti Instagram. Maka berterusanlah ia sekadar menjadi mitos pada kebanyakan orang.

Hangat

Mengapakah cerita buaya ini menjadi topik yang hangat? Sementara kesugulan dan ketakutan yang dialami penduduk di Sungai Seblak berikutan kematian anggota keluarga akibat dibaham buaya, seharusnya dibaca dengan rasa simpati. Dan disebabkan elemen mistik membabitkan dukun buaya Indet yang menceritakan ia boleh 'memukau' buaya sebelum membunuh dua ekor, cerita ini dianggap mengagumkan dan berakhir dengan berita gembira. Hutang darah dibalas darah. Ada juga yang mengulas caj perkhidmatan memburu buaya sebanyak RM3,000 oleh beliau itu sebagai mahal. Saya rasa ia berpatutan. Tuai rumah panjang pun sanggup membayar lebih lagi kerana puas hati dengan tangkapan dua ekor buaya oleh Indet. Anda yakin apakah anda atau sahabat anda sanggup mengambil alih tugasnya memburu buaya di sungai Seblak? Mengikut logik, mana mungkin manusia boleh bertutur dengan buaya. Tetapi masyarakat kita tidak lekang daripada unsur mistik seumpamanya. Bagaimana lagi hendak menjelaskannya? Hujah seorang rakan semasa berbahas mengenai isu ini. Dia memberi contoh penyakit kayap yang 'terkena' padanya semasa menebas rumput di halaman rumah.

Semasa terkena katanya, ia seperti gigitan nyamuk tepat di bahagian dada ulu hati. Malam itu dia tidak dapat tidur disebabkan sakit yang mencubit-cubit dada dan didapati tiga bintik merah timbul. Selang beberapa jam ia menjalar ke kiri menuju ke ketiak kiri. Menjelang subuh, ibu mengesahkan ia kayap ular yang diyakini bila bertemu kembali ke titik permulaan boleh membawa maut. Awal pagi dia ke hospital dan diberi sejenis ubat semburan umpama gam yang mengekang kayap itu daripada merebak. Malam kedua kesakitan makin teruk. Ia mendorong ibunya meminta bantuan sepupu untuk membawa 'parang perang warisan keluarga'. Hari kedua, sepupu membawa parang. Petuanya ialah mengalirkan air ke parang yang kemudian ditadah ke dalam mangkuk. Air itu dibaca dengan ayat al-Quran dan disapu ke tempat kayapnya. Setelah disapu beberapa kali dalam tempoh 12 jam, kayap ular itu mati.

Senarionya ialah penyakit ini yang secara saintifik dinamakan shingles adalah sejenis virus yang juga menyebabkan demam campak, menggunakan ubat hospital gagal segera menyembuhkan tetapi 'parang perang' berhasil. Ramai daripada kita percaya kayap ular adalah sejenis penyakit kulit yang boleh 'dikirim' melalui alam mistikal atau sihir. Dalam konteks rakan itu, dia percaya dia telah berada di laluan 'sihir kayap' semasa menebas rumput secara kebetulan. Lintasan kata orang. Oleh kerana ia datang secara ghaib, penawarnya hendaklah mengikut kriteria tersebut dan ubat semburan hospital tidak akan menjadi. Lama juga hendak memikirkan kaitan antara mitos buaya ganas di Sarawak dengan kisah kayap ular ini. Terserah kepada anda untuk membuat rumusan masing-masing. Bagi saya, ia mudah. Berpegang pada prinsip segalanya dalam dunia ini adalah kerana Tuhan yang ad-din, kedua-dua kisah ini harus dibaca dengan hati terbuka dan sebagai bacaan ringan hari minggu anda.

Pohon bersandar, pohon cemara,
Menderu angin, bergoyang dahan,
Jangan sekadar, membaca sahaja,
Tulislah komen, berilah cadangan.

Sumber
Utusan Malaysia
01 Julai 2012