15 November 2011

ISU PENDIDIKAN : SYOR KURANG PELAJAR LEMAH DI KELAS COROT MUDAH GURU BERI TUMPUAN


PANTAI KERALA, INDIA

Kaji Selidik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kelmarin mendedahkan amalan pengasingan pelajar kurang bijak ke kelas corot menyumbang kepada kanak-kanak terbabit terjerumus dalam jenayah. Menurut kajian itu, tahap disiplin pelajar terbabit merosot di kelas corot itu berikutan pengaruh negatif rakan sekelas, selain perasaan rendah diri dan kecewa dirasai mereka apabila diasingkan dengan pelajar cemerlang. Hasil kajian ini sebenarnya bukanlah memeranjatkan kepada kebanyakan kita. Memang sudah diketahui umum tidak ramai daripada pelajar lemah ini mempunyai peluang untuk muncul semula di kelas yang lebih baik. Malah bagi kebanyakannya, pencapaian di sekolah tidak lagi menjadi satu keutamaan. Berikutan itu, sering kali kita mendengar guru sendiri berputus harapan terhadap pelajar ini dan melabel mereka dengan bermacam-macam panggilan negatif. Perkara ini tidak harus berlaku, namun cabaran dihadapi guru untuk mengajar pelajar lemah ini bukanlah mudah untuk diatasi. Selain berdepan dengan masalah memastikan pelajar lemah ini dapat menerima apa yang diajar, guru juga terpaksa bergelut dengan masalah kawalan kelas.

Selagi masalah kawalan kelas ini tidak dapat diatasi, tidak banyak yang boleh dilakukan guru untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar lemah ini. Satu penyelesaian yang dibayangkan oleh kaji selidik JKM itu ialah dengan tidak mengasingkan pelajar lemah ini dengan pelajar cemerlang dengan harapan unsur pengaruh negatif akan ditenggelamkan oleh sikap positif yang sering ditunjukkan pelajar cemerlang. Namun kaedah ini turut mempunyai kekurangannya berikutan perbezaan tahap penerimaan pelajaran kedua-dua kelompok pelajar ini. Penyelesaian yang mungkin lebih tepat ialah dengan meneruskan pengasingan pelajar ini tetapi dengan mengurangkan bilangan pelajar di kelas lemah berkenaan. Jumlah pelajar yang kecil akan memberi peluang kepada guru terbabit untuk memberi lebih tumpuan kepada setiap pelajarnya, selain memudahkan kawalan kelas. Mungkin perkara ini sukar dilaksanakan berikutan kekurangan kemudahan dan guru, namun memandangkan kes jenayah membabitkan kanak-kanak semakin meningkat seperti dipaparkan kaji selidik JKM itu, ia harus dipertimbangkan demi masa depan kanak-kanak ini.

SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
15 NOVEMBER 2011



ISU SOSIAL : SERAMAI 152,182 ORANG ANAK LUAR NIKAH DIREKODKAN DARI 2008 HINGGA 2010


Seramai 152,182 anak luar nikah direkodkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dari 2008 hingga 2010. Timbalan Menterinya, Heng Seai Kie, berkata daripada jumlah itu, Sabah mencatat angka tertinggi dengan 41,490 orang, diikuti Selangor (18,983) dan Sarawak (17,570). Beliau berkata, Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) menjalin kerjasama strategik dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara bagi mengintegrasikan pendidikan kesihatan "reproductive" dan sosial. "Program itu membabitkan 64,000 remaja mengenai pendidikan dan risiko yang terpaksa ditempuhi kerana tindakan mereka," katanya semasa menjawab soalan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) pada sidang Dewan Rakyat hari ini. Mohd Jidin ingin tahu jumlah anak luar nikah yang direkodkan sejak 2008, punca masalah dan inisiatif kementerian untuk membendung gejala itu.  Heng berkata, enam pusat remaja ditubuhkan untuk golongan sasar berumur antara 13 dan 24 tahun bagi memberi maklumat berkaitan isu psiko-sosial termasuk menyediakan khidmat kaunseling dan kemahiran hidup.

"Program 'outreach' yang dilakukan di sekolah dan komuniti setempat itu berjaya mendekati 257,147 remaja melalui 4,698 program dari November 2005 hingga September 2011," katanya.Sementara itu, Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pula memberitahu dewan bahawa 24,813 orang dimasukkan ke hospital kerajaan kerana masalah berkaitan mental tahun lalu. "Setakat ini kita ada empat institusi mental di seluruh negara, 42 hospital kerajaan yang menyediakan perkhidmatan rawatan mental dan 124 pakar dalam bidang itu," katanya kepada soalan Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (Pas-Pengkalan Chepa). Rosnah berkata, usaha sedang dijalankan bagi meningkatkan kesedaran awam serta kepekaan masyarakat untuk mengenal pasti tanda-tanda awal dan mereka yang berpotensi mendapat rawatan awal.

SUMBER :
BERNAMA
15 NOVEMBER 2011



ISU SOSIAL : FAHAMI MAKSUD TERSIRAT RASUAH

Oleh RUSINAH SIRON
PROF. MADYA DR. RUSINAH SIRON
Kolej Pengajian Siswazah
UNITEN, Kampus Putrajaya


Pelbagai perasaan bercampur baur antara sedih, marah, keliru dan bercelaru fikiran apabila menatap helaian akhbar yang hampir setiap hari memaparkan berita penahanan individu-individu berkaitan rasuah tidak kira mendapat liputan muka depan, muka tengah atau muka belakang akhbar. Apa yang tersurat ialah muka-muka yang terlibat dengan penahanan berkaitan rasuah itu memberikan implikasi terhadap diri individu terbabit, masyarakat, agama, bangsa dan negara. Walaupun benar salahnya individu yang ditahan berkaitan rasuah itu belum dapat dibuktikan dan biarlah undang-undang yang menentukannya tetapi impak kepada isu rasuah ini terhadap peribadi, keluarga, kerjaya dan masyarakat adalah besar. Dalam usaha kerajaan untuk cuba bergerak kepada hala tuju "Rasuah Sifar" nampaknya semakin ramai manusia mengukur "Rezeki Sifir" mengira berapa banyak amaun RM yang akan didapati daripada pelbagai tindakan yang berkaitan dengan 'rasuah' dan yang seangkatan dengannya.

Bukan mudah untuk membasmi rasuah seperti usaha kerajaan untuk menghapuskan dadah. Khayal dadah boleh dilihat dari tingkah laku penagihnya, tetapi hayal orang untuk mendapat duit bukan boleh dikesan dengan pandangan mata kasar, ia memerlukan pelbagai usaha pengesanan dari aspek rohani, jasmani dan emosi oleh semua pihak supaya akar umbi rasuah dan yang seangkatan dengannya dapat diminimumkan. Rasuah berskala kecil, sederhana dan besar ini jika tidak dibasmi akan menjadi wabak virus yang akhirnya memakan maruah agama, bangsa dan negara. Marilah kita hayati dengan sikap prihatin maksud yang tersurat dan yang tersirat mengenai apa itu rasuah:

R - REPUTASI

Orang yang terlibat dan terjerat dengan rasuah sebenarnya telah merendahkan reputasi dan kehormatan dirinya, keluarga, kerjaya, masyarakat, bangsa, agama dan negaranya. Sejarah dahulu telah membuktikan kerana amalan rasuahlah telah hancur negara dan terjual maruah bangsa kerana perlakuan dan sikap pemberi dan penerima rasuah itu.

A - AKHLAK

Sesungguhnya untuk menggelakkan rasuah, akhlak seseorang itu memainkan peranan penting. Akhlak yang mulia membentuk keperibadian mulia yang menjadikan seseorang itu menghormati diri dan nilai murni agamanya. Makanya akhlak yang buruk dan tiada pendirian menjadikan seseorang itu mudah terjerumus dan tertumus dengan rasuah.

S - SENANG

Bukannya senang nak hidup senang dan tidak susah hendak susah. Perumpamaan ini sesuai bagi mereka yang hendak hidup senang tetapi tidak mahu berusaha dan akhirnya mengambil jalan mudah dengan melibatkan diri dengan rasuah dan yang seangkatan dengannya.

U - ULAT

Pengamal rasuah ini umpama ulat yang menyelinap, memakan dan merosakkan habitatnya tanpa dapat dilihat dengan mata kasar oleh orang lain. Akhirnya habitatnya rosak dan hancur dan ulat tersebut menjadi kenyang dan "hidup gembira dengan kekenyangan daripada hasil habitatnya".

A - AMALAN

Rasuah sebenarnya bermula dari amalan seseorang dalam hidupnya yang telah terbiasa dengan "curi kecil-kecilan" dan sentiasa terlepas dan akhirnya seronok dengan amalan tersebut dan menjadikan rasuah itu sebagai profesion sepenuh masa atau separuh masa di samping kerja tetap mereka. Dengan demikian, berhati-hati dengan amalan-amalan hidup yang kita jalani seharian, hindarilah amalan-amalan buruk walau sekecil manapun kerana dibimbangi ia menjadi hobi yang membinasakan.

H - HANCUR

Rasuah boleh menghancurkan diri pengamalnya, bayangkan betapa malunya diri dan keluarga jika pengamalnya ditangkap kerana perlakuan rasuah. Yang menerima kesannya ialah pasangan dan anak-anak yang tidak berdosa yang akan dipulaukan oleh rakan-rakan, menerima ejekan dan kecaman kerana perlakuan ibu bapa atau ahli keluarga. Hancurlah sebuah keluarga bahagia. Masyarakat yang menerima warga kerja yang terlibat dengan rasuah menerima impak yang besar dari aspek keselamatan dan kesejahteraan hidup.

Oleh demikian, marilah kita rakyat Malaysia yang hidup dalam aman sejahtera dengan kestabilan ekonomi, politik, sosial dan agama menolak rasuah dan binalah maruah diri, agama, bangsa dan negara kita dengan titisan peluh dan air mata kita yang berusaha dan bekerja keras dengan keringat untuk mencari rezeki yang halal. Maruah diri yang terpelihara dengan sempurna adalah tunjang utama menggelakkan rasuah demi maruah agama, bangsa dan negara kita yang tercinta.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
15 NOVEMBER 2011


ISU KESIHATAN : OBESITI : MALAYSIA NOMBOR SATU DI ASEAN


Dewan Rakyat hari ini diberitahu Malaysia berada pada kedudukan pertama di kalangan negara-negara ASEAN dan keenam di rantau Asia Pasifik yang berhadapan masalah obesiti di kalangan penduduk. Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, antara punca masalah itu adalah kerana pengambilan gula berlebihan di kalangan rakyat. Justeru, semua pihak perlu mengambil perhatian serius tentang isu ini. Menyentuh isu sama Rosnah berkata, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sendiri menyarankan pengambilan gula tambahan tidak melebihi 10 peratus atau bersamaan dengan 200 kalori daripada jumlah tenaga harian. Sehubungan itu katanya, pengambilan gula tambahan yang disarankan untuk orang dewasa adalah tidak melebihi 10 sudu teh sehari yang bersamaan dengan 50 gram. Berdasarkan kajian pengambilan gula di kalangan orang dewasa pada tahun 2002 dan 2003, didapati jumlah pengambilannya mencecah 51 gram iaitu 21 gram gula pasir dan 30 gram susu pekat manis di dalam minuman.

Jumlah minuman ini sahaja telah melebihi saranan WHO dan panduan diet Malaysia. Untuk itu Kementerian Kesihatan telah menjalankan inisiatif mengurangkan pengambilan gula melalui kempen cara hidup sihat yang dimulakan sejak 1991. Menjawab soalan asal yang dikemukakan oleh Datuk Md. Sirat Abu (BN-Bukit Katil) Rosnah berkata, berdasarkan Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 selain daripada gula pasir, terdapat 12 bahan pemanis lain dibenar digunakan dalam makanan. Beliau berkata, bahan pemanis itu terdiri daripada bahan pemanis semula jadi dan tiruan. Bahan pemanis semula jadi yang dibenarkan ialah seperti stevia, sorbitol, malitol dan mannitol manakala bahan pemanis tiruan yang boleh digunakan di dalam makanan ialah aspartame, sucralose, saccharin dan acesulfame potassium. Beliau berkata, semua bahan pemanis tiruan yang dihasilkan secara kimia itu telah menjalani penilaian keselamatan dan disahkan selamat berdasarkan piawaian antarabangsa.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
15 NOVEMBER 2011


PETUA CIKGU ZUL : PANDUAN MENULIS KARANGAN CEMERLANG


PETUA 1
Baca soalan karangan dengan teliti. Ingat, baca semua soalan

PETUA 2
Kenal pasti isu utama dalam setiap soalan.

Contohnya :

Masalah pembuangan bayi semakin membimbangkan di negara kita. Kebanyakan mereka yang terlibat ialah golongan remaja. Pada pendapat anda, apakah punca-punca dan langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembuangan bayi.

ISU UTAMA : Masalah pembuangan bayi

PETUA 3
Kenal pasti kehendak soalan.

Contohnya :

Masalah pembuangan bayi semakin membimbangkan di negara kita. Kebanyakan mereka yang terlibat ialah golongan remaja. Pada pendapat anda, apakah punca-punca dan langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembuangan bayi.

KEHENDAK SOALAN 1 : Punca-punca masalah pembuangan bayi
KEHENDAK SOALAN 2 : Langkah-langkah mengatasi masalah pembuangan bayi

PETUA 4
Buat rangka untuk pendahuluan. Anda hendaklah membincangkan sekurang-kurangnya lima hingga enam perkara yang berkaitan dengan isu utama dalam perenggan pendahuluan.

CONTOH RANGKA PENDAHULUAN

·                     Masalah yang semakin membimbangkan
·                     Dilakukan oleh golongan yang tidak berperikemanusiaan
·                     Bayi dibuang ke dalam longkang, tong sampah, di tepi pagar rumah orang, 
             di  tangga masjid, dan sebagainya
·                     Melibatkan golongan remaja
·                     Punca-punca dan langkah-langkah akan dibincangkan.

Selepas membina rangka tersebut barulah tulis perenggan pendahuluan dengan menggunakan ayat yang gramatis. Jangan tulis pendahuluan terlalu panjang, memadailah dalam lingkungan 85 hingga 90 patah perkataan sahaja.

PETUA 5
Fikirkan lima atau enam isi utama. Jika kehendak soalan ada 2, anda boleh pemberian isi hendaklah seimbang. Anda boleh menggunakan formula 1:4, 2:3, 3:3, yang penting kedua-dua kehendak soalan ada dibincangkan dalam jawapan anda. Jangan fokus kepada 1 kehendak soalan sahaja.

CONTOHNYA :

KEHENDAK SOALAN 1 : Punca-punca

1.      Keruntuhan institusi kekeluargaan
2.      Pengaruh media massa
3.      Pegangan agama yang rapuh

KEHENDAK SOALAN 2 : Langkah-langkah

4.      Memperkukuh peranan institusi keluarga
5.      Mempergiat aktiviti bimbingan dan kaunseling
6.      Mengkaji semula penguatkuasaan undang-undang

PETUA 6
Buat rangka terlebih dahulu untuk setiap isi yang dinyatakan. Tulis lima hingga enam perkara yang hendak dihuraikan untuk menyokong isi utama tersebut secara ringkas supaya huraian anda nampak tersusun dan tidak lari daripada isi yang hendak dibincangkan.

CONTOHNYA :

Isi Utama 1 : Keruntuhan institusi kekeluargaan

Huraian

·                     Ibu bapa gagal memainkan peranan – ketua keluarga
·                     Sibuk bekerja – materalistik
·                     Anak-anak terabai – kurang perhatian dan kasih sayang
·                     Anak –anak mencari keseronokan di luar rumah
·                     Terpengaruh gaya hidup bebas – seks bebas
·                     Mengandungkan anak luar nikah

Selepas itu, tulis huraian isi utama 1 dengan ayat yang gramatis dalam lingkungan 85 hingga 95 patah perkataan sahaja.

Buat proses ini berulang-ulang hingga isi utama yang terakhir.

PETUA 7
Akhir sekali, tulis perenggan penutup.

LIMA PERKARA YANG UTAMA :

1.            Penegasan pendirian anda terhadap isu utama yang dibincangkan
2.            Cadangan kepada individu / masyarakat
3.            Cadangan kepada pihak kerajaan / swasta / NGO dan lain-lain
4.            Harapan
5.            Harapan

PETUA 8
Anda boleh memasukkan peribahasa, statistik, pendapat tokoh, kata-kata hikmat dan sebagainya bagi memantapkan lagi karangan anda. Walau bagaimanapun, penggunaannya harus betul dan sesuai.

PETUA 9
Pada peringkat STPM, aspek sintaksis amatlah penting. Pastikan ayat yang anda buat adalah gramatis, mudah difahami, dan logik serta bersinonim dengan isi utama yang anda nyatakan. 

PETUA 10 
Banyakkan membaca pelbagai isu-isu semasa dan rencana untuk menambahkan pengetahuan. Pembacaan yang meluas dapat membantu anda menghasilkan karangan yang mantap dan hebat dari segi isi utama dan huraian.



SELAMAT BERJAYA 

10 ISU YANG PERLU DIBERIKAN PERHATIAN UNTUK STPM 2011


ISU PERTAMA
BAHASA ROJAK

·      Punca-punca
·      Kesan-kesan
·      Langkah - langkah Mengatasi

ISU KEDUA
PEMERDAGANGAN MANUSIA

·      Punca-punca
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KETIGA
LAMAN WEB SOSIAL

·      Kebaikan
·      Keburukan
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KEEMPAT
PEMBUANGAN BAYI

·      Punca-punca
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KELIMA
BENCANA ALAM

·      Jenis-jenis
·      Punca-punca
·      Kesan-kesan
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KEENAM
DASAR 1MURID 1SUKAN

·      Kepentingan dasar

ISU KETUJUH
DASAR MBMMBI

·      Kepentingan dasar

ISU KELAPAN
JENAYAH RAGUT

·      Punca-punca
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KESEMBILAN
KERACUNAN MAKANAN

·      Punca-punca
·      Langkah-langkah mengatasi

ISU KESEPULUH
PENYAKIT BERJANGKIT

·      Jenis-jenis
·      Punca-punca
·      Langkah-langkah mengatasi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...