JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



24 Januari 2012

ISU KENEGARAAN : KONSEP WASATIYYAH BELA NASIB RAKYAT

Oleh ROHAMI SHAFIE
PENULIS ialah Pensyarah Kanan
Perakaunan dan Kewangan
Pusat Pengajian Perakaunan (SOA)
Kolej Perniagaan (COB)
Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah.


Konsep wasatiyyah atau kesederhanaan sesuai diamalkan dalam semua kehidupan rakyat Malaysia. Amalan wasatiyyah tidak kira waktu kerana ia boleh membendung aktiviti ekstremis dalam semua perkara. Ketika dunia dalam keadaan bercelaru dengan pelbagai krisis seperti krisis kemanusiaan, politik dan ekonomi, konsep wasatiyyah adalah kaedah terbaik mengatasi pelbagai kecelaruan ini. Ramai melihat perbuatan-perbuatan ekstrem telah merosakkan dunia. Sebagai contoh, pembangunan yang berleluasa tanpa mengira kelestarian alam sekitar menjadikan dunia semakin panas. Ekologi alam sekitar kini tidak mengikut aturan yang sepatutnya. Maka, akibat tangan-tangan manusia yang ekstrem, pelbagai bencana telah berlaku. Iklim tidak boleh lagi diramal dengan tepat. Dahulu, di Malaysia banjir berlaku pada penghujung tahun, tetapi tidak pada masa sekarang. Ia boleh berlaku pada bila-bila masa hatta di mana-mana sahaja sekalipun. Ini bukan sahaja berlaku di Malaysia, di negara jiran kita, Singapura banjir boleh berlaku di tengah-tengah bandar seperti di Orchard Road. Bayangkan apa akan terjadi, jika sekiranya, banjir berlaku di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) sebagaimana pernah berlaku banjir di Orchard Road, Singapura sebanyak dua kali?

Akibat aktiviti-aktiviti ekstremis yang merobek muka bumi, menggondol bukit-bukau dan gunung-ganang, mengambil hasil bumi seperti pasir dan balak tanpa satu mekanisme terbaik untuk memelihara dan memulihara alam sekitar, maka, yakinlah satu hari nanti, akan ada balasan yang setimpal menanti kita. Kelak, putaran ganas ini akan menghimpit kita semua. Atas dasar kecelaruan ini, maka lahirlah pelbagai inisiatif memperbetulkan keadaan, umpamanya penggunaan teknologi hijau. Langkah sebegini dicetuskan selepas pelbagai kemungkaran dilakukan oleh golongan ekstremis ini. Yang telah menjadikan mereka kaya-raya. Golongan yang dikenali sebagai elitis dunia. Yang tidak mempedulikan apa akan berlaku pada masa akan datang. Sudah tentu, tidak menghiraukan majoriti nasib rakyat. Yang penting, mereka boleh mengkayakan diri sendiri, keluarga dan rakan-rakan terdekat. Oleh yang demikian, pemberontakan rakyat berlaku di sana-sini. Tahun lalu sahaja ramai pemimpin telah rebah disingkirkan oleh rakyat mereka sendiri. Sebab itulah, para pemimpin tidak boleh sesekali meminggirkan konsep wasatiyyah dalam membela nasib rakyat. Amalan wasatiyyah sangat sesuai untuk menjaga kebajikan rakyat dan memakmurkan negara.

Sebagai contoh, di Malaysia antara isu yang paling menjadi tumpuan rakyat ialah isu ekonomi. Apabila lahirnya idea-idea untuk menjaga kebajikan rakyat seperti Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Baru Ekonomi (MBE), hasilnya sewajarnya dinikmati oleh keseluruhan rakyat Malaysia. Sekali lagi, ia tidak boleh sesekali meminggirkan nasib rakyat majoriti. Atau hanya memberi manfaat terbesar di kalangan golongan elitis yang mempunyai kuasa, pangkat dan wang ringgit. Masih ramai rakyat yang menjalani kehidupan serba susah. Masih ramai rakyat tidak mempunyai keperluan asas seperti rumah yang selesa. Mereka ini perlu dibantu bukannya dipinggirkan dengan membina rumah-rumah mewah yang tak mampu dimiliki. Di Malaysia, umum mengetahui golongan yang paling susah tidak lain tidak bukan, kaum bumiputera. Ramai di antara mereka tidak memiliki rumah. Kalau ada pun, rumah mereka tidak begitu selesa. Maka bantuan disediakan oleh kerajaan untuk membantu golongan seperti nelayan bagi memperbaiki rumah mereka merupakan satu tindakan yang membela nasib rakyat.

Rakyat tidak mahu mendengar idea menukar lot berstatus bumiputera kepada bukan bumiputera dilaksanakan, gara-gara kononnya lot berstatus bumiputera yang gagal dijual dijadikan alasan kerugian besar pemaju hartanah. Ini menggambarkan betapa ceteknya pemikiran golongan segelintir usahawan yang hanya mementingkan keuntungan tanpa mempedulikan kebajikan dan nasib rakyat. Nampak sangat mereka tidak mempunyai perancangan bagi memastikan kesemua nasib rakyat terjamin. Telah ditetapkan agar kuota bumiputera hanya dijual untuk kaum bumiputera, maka ikutlah polisi tersebut, bukannya polisi yang mengikut kita. Ini satu tindakan yang tidak mengikut konsep wasatiyyah tetapi berpandukan hawa nafsu untuk mengaut keuntungan melampau. Rakyat mengetahui semua ini. Begitu juga apabila kerajaan memberi tempoh selama tiga bulan untuk mengkaji semula Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) agar mengambil kira semua perkara yang ditimbulkan oleh rakyat (pekerja bawahan sektor awam), ini satu lagi tindakan yang membela nasib rakyat keseluruhannya.

Secara umumnya, SBPA satu skim yang baik tetapi apabila ia hanya membela nasib segelintir golongan elitis yang mendapat laba yang lumayan dengan kenaikan gaji yang terlalu tinggi menyebabkan rakyat bawahan tidak berpuas hati. Bukankah, pelaksanaan SBPA untuk membantu meningkatkan pendapatan rakyat bawahan yang rata-ratanya berpendapatan rendah? Perkara ini tidak akan membantu jika sekiranya hanya golongan atasan atau elitis yang memperoleh kenaikan gaji terbesar. Ambil kira semua sudut secara wasatiyyah sebelum melaksanakan SBPA. Barulah, situasi menang-menang akan berlaku dan inilah yang sebenarnya disyorkan oleh Islam agar tidak berlaku kecelaruan dalam kehidupan seharian. Yang ini akan menjadikan nasib rakyat terbela dan negara pula akan sentiasa maju dan makmur.
                                                                                                                                    
Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
24 Januari 2012

ISU UMUM : TERJAHAN GELOMBANG SONGSANG


Tentu  ramai yang telah menonton Dostana – filem Hindi lakonan Arbhisek Bachan, John Abraham dan Priyanka Chopra. Kelmarin filem itu ditayangkan pula di TV3. Apa yang menarik tentang filem yang berlatarbelakangkan Miami sebagai tempat penggambaran itu? Jika nak dibandingkan Dostana dengan filem Hindi yang lain tidak banyak bezanya. Masih sarat dengan nyanyian, tarian dan lenggok seksi yang dikatakan seni oleh penggemar filem Hindi. Masih berkisar pada kisah cinta dan dua lelaki berebut seorang gadis yang menjadi rakan serumah. Cuma ada sesuatu kelainan dalam paparan Dostana yang bermaksud persahabatan iaitu penonjolan amalan gay yang begitu diterima baik di negara pejuang hak asasi manusia itu. Dalam Dostana, dua lelaki terpaksa menyamar pasangan gay supaya dapat diterima seabagai rakan serumah kepada seorang gadis. Betapa tidak kisahnya masyarakat di situ dengan amalan gay, tidak ada yang pelik jauh sekali jelik. Satu babak menunjukkan pasangan olok-olok gay berurusan di imigresen. Mereka beratur di lorong yang disediakan. Rupa-rupanya ada disediakan lorong khas untuk gay. Di situ segala-galanya mudah dan berjalan lancar. Pasangan gay mudah mendapat status penduduk tetap , malah kedatangan mereka sememangnya dialu-alukan.

Dostana bukan filem pertama tentang gay. Telah banyak filem memaparkan amalan tersebut, kebanyakannya menonjolkan penerimaan dan pengiktirafan. Mungkin ada yang berkata, filem-filem itu diterbit dan diarahkan oleh bukan Islam, sebab itu mereka cuba menjadikan sesuatu yang luar biasa diterima sebagai kebiasaan. Tetapi tidakkah terlintas di fikiran bahawa amalan seks sejenis ditolak oleh mana-mana agama sekali pun. Tidak sepatutnya timbul soal agama sebaliknya pembaharuan dalam pengiktirafan seks sejenis adalah apabila kreativiti, nafsu serta imuniti manusia semakin melepasi akal sehingga perkara yang luar biasa cuba dijadikan biasa tanpa ada sempadan dosa jauh sekali balasan siksa. Sebab itu jika dilihat perkembangan di seluruh dunia, amat jelas pengiktirafan terhadap pasangan gay, lesbian, transeksual dan seangkatan dengannya semakin menjadi-jadi. Amalan yang menyongsang arus kebiasaan kehidupan manusia itu dikaitkan secara rapat dengan hak asasi manusia yang tidak boleh diganggu-gugat oleh mana-mana pihak atau apa-apa kuasa sekali pun. Kuasa adat, kuasa agama malah kuasa undang-undang cuba disanggah semata-mata mahu menghalalkan yang haram, membiasakan yang luar biasa atas tuntutan hak asasi manusia.

Berkahwin lelaki sesama lelaki, perempuan dan perempuan atau menjalin hubungan seks tanpa ‘pernikahan’ sejenis kini mahu disamaratakan statusnya dengan ikatan perkahwinan lelaki dan perempuan. Jika pernikahan lelaki dan wanita menjadi tuntutan agama untuk mengelak perbuatan yang haram di sisi agama waima agama apa sekali pun, perkahwinan sejenis pula apa tujuannya? Apa sebenarnya tuntutan pasangan gay dan lesbian, apa juga keinginan transeksual? Kata mereka, naluri mereka mencintai kaum sejenis. Keinginan itu bukan dibuat-buat, sebaliknya mereka dilahirkan begitu. Lantas mereka berhak mendapat pengiktirafan, fahami naluri serta kelainan yang mereka miliki. Hormati juga privasi mereka. Justeru segala undang-undang yang menyekat keinginan serta hak asasi mereka mesti dipinda. Atau batalkan terus sekatan supaya mereka dapat hidup seperti manusia normal yang lain. Biar mereka dapat menjadi pasangan suami isteri dalam erti kata songsang yang sukar difahami namun secara diam-diam manusia sejagat terpaksa akur mengiktiraf jalinan ikatan yang terlalu kabur biar pun kesongsangannya amat jelas.

Sebab itu perkembangan terbaru menyaksikan tidak kurang 10 negara sedang berkira-kira untuk meluluskan undang-undang mengiktiraf perkahwinan sejenis. Denmark salah satu daripadanya. Menteri Hak Bersama dan Hal Ehwal Gereja (Minister for Equality and Church Affairs) negara itu mengumumkan perkahwinan sejenis mungkin akan diiktiraf mulai musim bunga tahun ini . Manakala di Nepal, badan kehakimannya telah pun menghalalkan amalan songsang itu biar pun undang-undang khusus mengenainya belum pun diluluskan. Denmark dan Nepal menambah panjang senarai negara yang telah pun berbuat demikian. Belanda menjadi negara paling awal memperakui perkahwinan sejenis, diikuti Belgium (2003), Sepanyol (2005), Kanada (2005), Afrika Selatan (2006), Norway (2009), Sweden (2009), Portugal, Iceland dan Argentina masing-masing 2010. Di Argentina khabarnya 70 peratus penduduknya menyokong perkahwinan sejenis. Amerika Syarikat – kuasa besar dunia yang mengepalai gelombang hak asasi manusia belum membuat pengiktirafan di peringkat persekutuan. Bagaimanapun beberapa negeri di AS antaranya Connecticut, Iowa, Massachusetts, New Hampshire, New York dan Vermont laju mengorak langkah.

Profesor Salleh Buang turut berkongsi sorotan tentang amalan seks songsang yang dlihatnya sebagai gelombang ganas sedang merempuh sempadan dunia untuk meruntuhkan segala batas yang ada. ‘‘Dari sudut kaca mata barat, cara kehidupan songsang ini merupakan satu hak asasi manusia. Ini bermakna, dari kaca mata mereka, walaupun tidak ”berkahwin” dengan pasangan yang sama jenis, mereka tidak boleh dihalang kalau mahu melakukan hubungan seks dengan pasangan mereka secara sukarela, asalkan tidak mengganggu orang lain,’’ katanya. Pakar undang-undang itu mengulas lanjut apabila diketengahkan soal perakuan hak yang dituntut oleh golongan yang menamakan kumpulan mereka sebagai Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT). ‘‘Itu adalah “hak” mereka,’’ katanya. Salleh menarik perhatian bagaimana ‘hak’ kini menjadi gelombang songsang mendesak negara-negara (yang masih belum ada undang-undang perkahwinan sejenis) agar segera menyemak dan seterusnya memansuhkan undang-undang liwat (dan bagi pasangan perempuan, undang-undang musahaqah) yang disifatkan “sudah lapuk dan ketinggalan zaman,

Pengamatan Salleh amat jelas - andainya segala undang-undang yang menghalang mereka mengamalkan “hak asasi” itu dimansuhkan, barulah sesebuah negara boleh dianggap moden, maju, bebas, liberal dan demokratik. Salleh mengimbas penubuhan International Gay and Lesbian Human Rights Commission (IGLHRC), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berpangkalan di Amerika Syarikat pada 1990. Menganggap diri mereka pejuang kebebasan golongan gay, lesbian, bisexual dan transgender. NGO itu menikmati “consultative status” dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu lantaran menganggap dirinya besar dan berpengaruh. ‘‘NGO ini bukan hanya aktif di barat, bahkan juga di Afrika, Asia Barat dan Asia. Selain beribu pejabatnya di New York, IGLHRC juga mempunyai pejabat di Manila,’’ katanya. Salah satu matlamat terbesar NGO yang menyokong pengamal seks sajenis itu, menurut Salleh adalah menghalalkan sodomi atau memansuhkan undang-undang yang menghukum perbuatan tersebut. Dalam istilah baratnya “decriminalizing” atau tidak menjadikan liwat jenayah lagi.

Lantas segala elemen agama, budaya, adat, resam dan undang-undang terutama di Timur yang membelenggu dan menyekat gaya hidup songsang mesti disetarakan dengan di dunia Barat supaya dunia menjadi sekata kepada amalan yang hakikatnya hanya memenuhi hajat serta naluri songsang kumpulan tertentu. Dalam erti kata yang lain – minoriti kini menjajah majoriti sehingga akhirnya jutaan manusia yang normal hidupnya terpaksa tunduk kepada tuntutan songsang. Baru-baru ini (9 Januari 2012) penganjur Seksualiti Merdeka telah mengeluarkan kenyataan “mengutuk” kerajaan Malaysia kerana menggunakan s. 377 Kanun Keseksaan yang dilihat undang-undang lapuk, mendiskriminasi dan tidak masuk akal (an archaic, discriminatory and legally unsound law) yang menjenayahkan hubung seks antara orang dewasa secara sukarela. Seterusnya NGO tempatan ini menyatakan bahawa hubungan seks antara dua orang dewasa adalah “hal peribadi” (private matter), justeru orang lain (termasuk pemerintah) jangan masuk campur. Ini baru kebebasan namanya. Sesungguhnya amat pelik apabila gelombang songsang yang dipertahankan kumpulan ini sebagai satu hak asasi manusia mendapat sokongan secara langsung dan tidak langsung) dari banyak NGO tempatan, termasuklah Majlis Peguam.

‘‘Saya kadang kala hairan. Dari 12,000 pengamal undang-undang yang dikatakan masih aktif di negara kita,pastinya ramai yang beragama Islam; kenapa mereka tidak bersuara?’’soal Salleh apabila dibangkitkan perihal sokongan melimpah-ruah terhadap tuntutan LGBT. Sehingga kini hubungan seks sejenis masih diharamkan di 70 negara daripada 195 negara di dunia. Maknanya tidak sampai separuh negara di dunia yang menolak pengiktrafan seks sejenis. Di Thailand, liwat khabarnya tidak lagi jenayah sejak 1956, kalah dengan Sweden yang menghalalkannya sejak 1944 lagi.  Soal Salleh, mampukah negara kita terus mempertahankan pegangan daripada diterjah gelombang seks songsang? Jika mampu, untuk berapa lama lagi terutamanya dengan kemunculan gerakan-gerakan aktif menuntut supaya liwat dikeluarkan dari senarai jenayah berat yang hukumannya terkandung dalam Kanun Keseksaan?

Jawapannya ada pada semua rakyat Malaysia. Dalam keadaan negara masih tersenarai dalam 70 negara yang percaya bahawa liwat itu jenayah, pertarungan terhadap tuntutan kumpulan songsang sememangnya amat membimbangkan. Sokongan NGO antarabangsa yang begitu gigih dan bersemangat mahu menghalalkan liwat memberi kekuatan kepada kumpulan itu untuk menuntut hak mereka. Ada pula sokongan dalaman terutama cerdik pandai undang-undang. Apa pula sokongan yang diperoleh kerajaan untuk menangani gelombang dan gerakan songsang ini? Perkhabaran tentang perkahwinan Ariff Alfian Rosli, bekas pelajar perubatan di Dublin dengan pasangan gaynya adalah jawapan awal. Begitu juga dengan gerakan Seksualiti Merdeka. Terbaru kesungguhan untuk meminda undang-undang mengaibkan seseorang. Wujudkah undang-undang seumpama itu? Bukankah setiap undang-undang secara tidak langsung akan mendedahkan aib seseorang apabila kes mereka diterima mahkamah. Tertuduh kesalahan merogol akan dibuka aibnya, begitu juga bagi yang dibicarakan atas tuduhan liwat. Perbicaraan tidak akan berlangsung tanpa keterangan dan bukti. Fikirkanlah.
                                                                                                                                    
Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
24 Januari 2012

JADIKAN MOTIVASI DIRI : SINAR JIWA SI JAGUH OTOT DATO' MALEK NOOR


Memegang  gelaran Mr. Asia sebanyak enam kali, nama Abdul Malek Mohamad Noor tidak perlu diperkenalkan lagi. Lantaran kecemerlangan yang diraihnya, anak kelahiran Batu Pahat, Johor itu pernah menerima anugerah Pingat Emas Personaliti Sukan Benson & Hedges 1985 diikuti gelaran Olahragawan Negara pada tahun 1986 dan 1990. Selain itu, beliau juga diiktiraf sebagai Ahli Mangku Negara (AMN) dan penerima Pingat Sultan Ibrahim (1986); Legendary Sportsman of Malaysia dan Coca-Cola Olympian 2007 serta terbaru Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk pada 30 Mac tahun lalu. 


Sewaktu zaman kegemilangannya sekitar 1980-an dan 1990-an, Malek turut menceburi industri seni sebagai pelakon menerusi beberapa buah filem seperti Ujang, Juara, Rimba Malam, Kelisa, Pendekar Mata Satu dan Sahabat. Pendek kata, Malek merupakan selebriti terkenal yang menjadi pujaan ramai ketika itu. Namun, artikel yang disiarkan pada 8 Jun 2010 itu juga menyingkap satu kisah fasa hidup baru Malek. Segala kemasyhuran dan kemewahan yang dikecapi membuatkan beliau alpa dengan kehidupan duniawi yang bersifat sementara sehingga mengabaikan kewajipan sebagai umat Islam. Menceritakan detik-detik cahaya keimanan mula bersinar di hatinya, Malek memberitahu apabila usia semakin meningkat, jiwanya mula meronta untuk mengubah gaya hidup Barat yang dijalaninya. Kejayaan dan kemewahan sudah tidak mampu mententeramkan jiwa lelaki berbadan gagah perkasa itu. Rentetan itu juga, Malek sering didatangi mimpi-mimpi ngeri seperti dibakar api neraka, tubuhnya dikelar-kelar dengan besi panas dan banyak lagi. Kemudian, satu demi satu musibah mula melanda dirinya membuatkan hati kecil Malek berbisik: “Mungkin inilah ujian Allah kerana Dia mahu aku kembali menjadi muslim sejati.” Bagaimanapun, insiden yang berlaku pada 2002 merupakan titik tolak kepada penghijrahan Malek yang sebenar.

Ketika itu, beliau hanya berseluar pendek dan berdiri di balkoni Penthouse miliknya yang menghadap Menara Berkembar Petronas KLCC. “Sedang asyik memerhatikan pemandangan luar, tiba-tiba saya terdengar laungan azan yang berkumandang dari masjid berhampiran dan ia terus menusuk ke dalam kalbu saya. Waktu itu saya seperti orang gila apabila ke hulu ke hilir di dalam rumah tanpa mengetahui apa yang perlu dicari. Kemudian, saya menangis sepuas-puasnya sebelum mengambil wuduk dan terus menunaikan solat Maghrib walaupun tidak pasti ia menepati rukun atau tidak. Esoknya saya ke Jalan Masjid India dan membeli sebuah kitab suci al-Quran serta beberapa buku mengenai Islam,” terang Malek. Pada tahun 2008, Malek mengambil tindakan drastik apabila membuang semua piala yang pernah dimenanginya satu ketika dahulu kerana menganggap kesemua piala berbentuk patung itu menjejaskan keimanannya selama ini. Kini, setiap malam sebelum tidur, Malek akan berdoa semoga dipanjangkan usia agar dia dapat terus bersujud kepada-Nya untuk setiap kesalahan yang pernah terlanjur dilakukan sepanjang hidup.


                                                                    
Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
HARIAN KOSMO
23 Januari 2012

ISU ICT : HIDUP SEPI TANPA GAJET, BIAR HABIS DUIT JANJI ADA GAJET

Oleh Ruhaiza Rusmin


Melihat pelbagai gajet terkini di pasaran, penulis segera teringatkan gelagat seorang sahabat baik yang terlalu taksub dengan perkembangan teknologi terkini. Apa saja gajet terbaru, dia segera mahu mendapatkan maklumat terperinci atau terus membelinya jika sudah berkenan walaupun harganya mahal. Apabila ditanya sama ada perbuatan itu ibarat mengundang padah, dia mengakui tidak kisah berlapar asalkan jangan ketinggalan memiliki gajet terkini. Ketaksubannya itu sekali gus mengundang pertanyaan di hati penulis, bagaimanakah gajet terkini yang harganya mahal boleh menjadikan seseorang itu ‘hilang kewarasan’ sehingga sanggup mengikat perut? Apakah tanpa gajet terutama telefon bimbit menjadikan kehidupan mereka tidak sempurna atau dianggap ketinggalan zaman dan menjadi bahan sindiran rakan-rakan? Gajet ini lambang personaliti, kemampuan dan penerimaan. Jika pakai gajet lama, nanti panas telinga kena kutuk, kata mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Mohd Rosdi Muji. Katanya, tanpa gajet, kehidupan mereka sunyi selain ketinggalan mengikuti perkembangan dunia teknologi.

Zaman kini, katanya, gajet sama ada canggih atau tidak bukan lagi pokok persoalan tetapi lebih penting kepuasan memilikinya. Ini zaman moden, gajet adalah satu kemestian tidak kira usia, latar belakang atau status. Yang penting mesti ada gajet, jika tidak hidup pasti tidak keruan. Justeru, kepuasan memilik gajet idaman boleh membuatkan individu sanggup berkorban apa saja. Kita mungkin pelik kerana mereka sanggup mengetepikan hal lain, tapi kalau sudah taksub, semuanya boleh. Rakannya, Ahmad Shahrir Aliakbar berkata, generasi muda sudah terdedah dengan gajet kerana suasana serta perkembangan terkini. Menurutnya, bukan semua mampu memiliki gajet yang mahal kerana faktor kewangan tetapi ramai sanggup berusaha untuk memilikinya bagi menarik perhatian siswa lain. Pemilihan gajet terletak pada pertimbangan akal dan kegunaannya kepada individu. Ia memudahkan kerja. Bagi golongan muda dan masih belajar, kebanyakannya suka memilih yang ringkas dan mempunyai fungsi sederhana seperti perkhidmatan Internet. Tapi ada yang sanggup membeli gajet mahal walaupun kurang berkemampuan, jadi perlu bersedia menanggung akibatnya.

Ditanya apakah pilihan utama golongan muda khususnya yang masih belajar, Mohd Rosdi berkata, kebanyakannya memilih telefon bimbit dan komputer riba sebagai pilihan. Dua gajet ini sangat penting untuk memudahkan urusan pembelajaran. Ramai beranggapan penggunaan dua gajet ini boleh mengganggu tumpuan terhadap pengajian, tapi ia kurang tepat. “Kami perlu buat tugasan dan penyelidikan, tentu sukar jika tiada gajet itu. Kos juga meningkat sedangkan sebagai pelajar, duit perlu digunakan sebaiknya kerana sumber yang terhad. Satu kemudahan jika memiliki komputer dan telefon bimbit juga bonus berganda jika ia adalah gajet terkini yang menjadi idaman ramai,” katanya yang tidak ralat memperuntukkan hampir RM50 sebulan membeli kad tambah nilai. Ditanya adakah mereka boleh hidup tanpa gajet untuk sehari, masing-masing mengakui tidak sanggup ‘menghadapi’ tekanan itu. “Biarpun buruk, ia masih menjadi aset yang sangat berguna. Saya pasti tertekan jika tidak memegang telefon bimbit atau menggunakan komputer untuk sehari. “Saya sudah ada pengalaman telefon bimbit hilang, memang mati akal dan azab,” kata Ahmad Shahrir.

Mohd Rosdi pula berkata, sebagai golongan muda, dia cuba memiliki gajet idaman dengan mengumpul wang secara berdikit. “Saya idamkan telefon Samsung model terkini, namun harganya mahal dan tidak berkemampuan membelinya. Bagaimanapun, saya tidak putus asa dan cuba menyimpan duit. “Mungkin bila duit cukup, telefon berkenaan sudah menjadi gajet lapuk, namun saya tetap mahu memilikinya dan tidak kisah jika rakan memperli,” katanya dan mengakui ada rakan suka mengusik telefon miliknya patut dijadikan tukun. Ditanya dari manakah mereka mendapat sumber maklumat mengenai gajet terkini di pasaran, dia berkata melalui media massa. “Itulah gunanya ada gajet terkini kerana banyak maklumat boleh diketahui sekelip mata. Bagaimanapun, ada juga di kalangan rakan menjadi model atau penyampai maklumat dan promosi. “Yang pasti, kami memang tidak mahu ketinggalan mengetahui gajet terkini itu. Walaupun tidak memilikinya, kami tahu mengenainya dan mengikuti perkembangan terkini dunia teknologi global,” katanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

SUMBER
HARIAN METRO
23 Januari 2012