30 September 2010

KATA PENGUAT

1. KATA PENGUAT HADAPAN
Contoh kata : paling, terlalu, agak

2. KATA PENGUAT BELAKANG
Contoh kata. : sekali, benar, nian

3. KATA PENGUAT BEBAS
Contoh kata : amat, sangat, sungguh

FUNGSI KATA GANDA GOLONGAN KATA KERJA

01. MENUNJUKKAN PERBUATAN YANG SALING BERBALAS
Contoh Perkataan : bersalam-salaman, berbual-bual, berpeluk-pelukan

02. MENUNJUKKAN PERBUATAN BERULANG-ULANG
Contoh Perkataan : berulang-ulang, tersenyum-senyum, terlompat-lompat

03. MENUNJUKKAN PERBUATAN BERSUNGGUH-SUNGGUH
Contoh Perkataan : berhati-hati, bersusah-payah, merayu-rayu

04. MENUNJUKKAN PERBUATAN BERPANJANGAN
Contoh Perkataan : duduk-duduk, menyanyi-nyanyi, bersiul-siul

05. MENUNJUKKAN PERBUATAN SIFAT MENYELURUH
Contoh Perkataan : tinggi-tinggi, panjang-panjang, cantik-cantik

06. MENEGASKAN MAKSUD KATA DASAR
Contoh Perkataan : gelap-gelita, kucar-kacir, hiruk-pikuk

07. MENANDAKAN SIFAT SERUPA DENGAN KATA DASAR
Contoh Perkataan : Kebodoh-bodohan, kemalu-maluan, kebiru-biruan

08. MENUNJUKKAN CARA BERSUNGGUH-SUNGGUH
Contoh Perkataan : baik-baik, hati-hati, kemas-kemas

FONOLOGI = DIFTONG


Gabungan bunyi vokal dinamakan diftong. Diftong terbentuk apabila berlaku pengeluncuran bunyi-bunyi vokal. Satu vokal mengeluncur dari satu vokal kepada vokal yang lain. Terdapat 3 jenis diftong.


a. (ai): sampai, salai, gulai, sungai, cuai, landai
b. (au): lampau, silau, garau, surau, pukau
c. (oi): amboi, dodoi, adoi, sepoi, boikot.

INGATKAN FORMULA 3SATU

SATU puncak kelantangan
SATU suku kata
SATU hembusan nafas

FONOLOGI = HURUF VOKAL


VOKAL DEPAN SEMPIT [ i ]
- depan lidah diangkat setinggi-tingginya
- depan lidah dinaikkan hingga hampir menyentuh lelangit keras,
- sementara hujung lidah didekatkan pada gusi.

- Lelangit lembut diangkat untuk menutup rongga hidung.
- Contoh: bilik, titik, ipar, jari, cari


VOKAL DEPAN SEPERUH SEMPIT [ e-taling ]
- depan lidah diturunkan sepertiga
- contoh perkataan : epal, elok, enak

VOKAL DEPAN LUAS [ a ]
- depan lidah diturunkan serendah-rendahnya
- Lelangit lembut berkeadaan terangkat rapat ke belakang tekak
- contoh perkataan : barang, sayang, abang

VOKAL TENGAH [ e-pepet ]
- dihasilkan dengan meletakkan lidah seperti biasa di lantai rongga mulut.
- Bahagian tepi lidah dilengkungkan sedikit
- rongga mulut berkeadaan sederhana luasnya.

- Contoh: enam, empat, kenduri, gerai


VOKAL BELAKANG SEMPIT [ u ]
- dihasilkan dengan mengangkat belakang lidah setinggi mungkin ke atas
- tetapi tidak menutup ruang aliran udara. Bentuk bibir dibundarkan.

- Contoh: ubat, ulat, undang, udang, ulang



VOKAL BELAKANG SEPARUH SEMPIT [ o ]
- dihasilkan dengan menurunkan belakang lidah 1/3
- di antara tempat yang paling tinggi dan tempat yang paling rendah.
- Contoh: obor, solo, polo, toko, orang


PERSAMAAN SEMASA MENGUJARKAN SEMUA BUNYI VOKAL
1. Udara keluar melalui rongga mulut tanpa sekatan.
2. Semua bunyi vokal ialah bunyi bersuara
3. Semasa menghasilkan bunyi vokal pita suara bergetar
4. Semasa menghasilkan bunyi vokal depan, bibir berada dalam keadaan terhampar
5. Semasa menghasilkan bunyi vokal belakang, bibir berada dalam keadaan bundar




RANGKA KARANGAN : SENI MEMPERTAHANKAN DIRI

Seni pertahanan diri merupakan satu kemahiran penting dalam menjaga keselamatan dan maruah seseorang. Masyarakat Melayu sejak dahulu lagi terkenal dengan seni silat seperti silat gayung, silat cekak dan silat pulut. Masyarakat Cina pula mewarisi seni mempertahankan diri seperti wushu, karate, dan taekwondo, manakala masyarakat India mempunyai kalaripayat dan silambam. Semua seni ini mencerminkan warisan budaya yang unik dan mengagumkan, penuh tradisi serta keaslian. Namun, generasi muda kini semakin melupakan seni berharga ini ibarat melukut di tepian gantang. Timbul persoalan, apakah sebab-sebab pelajar tidak lagi berminat mempelajari seni pertahanan diri?

Salah satu sebab utama ialah seni pertahanan diri sering dianggap ganas dan dikaitkan dengan unsur tahyul. Latihan yang keras seperti tumbukan, tendangan dan hayunan tangan menyebabkan ibu bapa bimbang anak-anak mereka hilang nilai kesopanan serta bersikap agresif. Tambahan pula, sesetengah seni pertahanan diri dikatakan melibatkan upacara pemujaan untuk mendapatkan kekuatan luar biasa, sesuatu yang tidak lagi sesuai dengan kepercayaan masyarakat moden. Pada masa kini, kecerdikan dan kepintaran akal lebih dikagumi berbanding kekuatan fizikal semata-mata.

Selain itu, pelajar kekurangan masa untuk mempelajari seni pertahanan diri kerana terlalu sibuk dengan hal-hal akademik. Mereka menghadiri kelas tambahan di luar waktu sekolah, sedangkan sistem pendidikan pula menekankan pencapaian akademik berbanding bidang kokurikulum. Malah, kemasukan ke universiti berasaskan meritokrasi, bukan kehebatan dalam seni mempertahankan diri. Anak-anak sejak kecil lagi sudah diajar untuk mementingkan akademik kerana kegagalan dalam pelajaran dianggap sebagai menutup masa depan.

Faktor lain ialah larangan daripada ibu bapa sendiri. Pada zaman ini, anak-anak ditatang bagai minyak yang penuh serta dibelai dengan penuh kasih sayang. Ibu bapa bimbang keselamatan mereka ketika berlatih kerana kemalangan boleh berlaku sehingga menyebabkan kecederaan serius pada kaki, tangan atau kepala. Terdapat juga kes-kes terpencil yang mengakibatkan kematian akibat kecuaian semasa berlatih. Hal ini menambah kebimbangan ibu bapa untuk membenarkan anak-anak mereka menyertai seni pertahanan diri.

Di samping itu, pemikiran masyarakat telah banyak berubah. Dahulu, kepandaian dalam seni pertahanan diri dipuja, dikagumi dan menjadi lambang maruah. Namun, masyarakat moden semakin materialistik dan lebih mementingkan pangkat serta kekayaan. Kejayaan dalam bidang kerjaya dan akademik dianggap sebagai jaminan masa depan, sedangkan kehebatan dalam seni pertahanan diri tidak menjanjikan kemewahan hidup. Oleh itu, ia tidak lagi dipandang penting.

Tambahan pula, pada hari ini sudah wujud sistem perlindungan yang lebih teratur seperti pihak polis dan undang-undang. Keselamatan orang awam dipantau di mana-mana sahaja. Bentuk ancaman juga berbeza kerana penjenayah kini lebih licik dan menggunakan senjata canggih yang tidak dapat ditangkis dengan kemahiran silat semata-mata. Justeru, orang ramai lebih bergantung kepada undang-undang berbanding kemahiran mempertahankan diri.

Kesimpulannya, seni pertahanan diri adalah warisan budaya yang sangat berharga, lambang jati diri dan kebanggaan bangsa. Generasi baharu wajar mempertahankan serta memelihara keindahan seni ini. Pihak Kementerian Kesenian, Kebudayaan dan Warisan serta Kementerian Pendidikan perlu bekerjasama mencari jalan untuk menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti seni pertahanan diri. Warisan ini hendaklah dipertahankan agar tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan.

KARANGAN PELAJAR CIKGU ZUL: MASALAH SAMSENG JALANAN


Masalah samseng jalanan di negara kita semakin meruncing dan menjadi topik perbualan hangat dalam kalangan masyarakat. Masalah ini tidak pernah lari daripada kamus kehidupan masyarakat dan sering menjadi hamparan majalah atau menghiasi dada surat khabar. Pendedahan demi pendedahan tentang masalah samseng jalanan dijadikan agenda penting untuk diselesaikan. Fenomena tersebut sudah lama bersarang dalam kehidupan masyarakat dan telah memberikan satu persepsi tentang kealpaan masyarakat terhadap tanggungjawab mendidik, mengasuh, dan membimbing generasi muda  kita hari ini. Sekiranya, masalah tersebut masih bermaharajalela di negara kita, nescaya keadaan ini akan meranapkan impian Malaysia menggapai hasrat dan visi kudsi Wawasan 2020.

Jenayah-jenayah yang ditimbulkan oleh masalah samseng jalanan ialah merosakkan harta benda milikan awam dan mengancam keselamatan masyarakat setempat. Samseng jalanan biasanya mereka akan mewujudkan satu kumpulan dalam melakukan aktiviti negatif mereka. Mereka suka menimbulkan kekacauan di sesuatu kawasan dengan merosakkan harta benda dan kemudahan awam yang disediakan bagi memudahkan masyarakat setempat. Kekacauan yang ditimbulkan akan menyusahkan kehidupan masyarakat menyebabkan mereka tidak dapat menikmati kemudahan yang disediakan dan perbuatan samseng jalanan juga mengancam keselamatan masyarakat setempat. Kemudahan awam yang dirosakkan memerlukan perbelanjaan yang banyak untuk membaiki pulihnya. Perbuatan samseng jalanan hanya setakat mencari keseronokan dan menunjukkan kehebatan mereka sahaja tetapi mereka tidak terfikir tentang nasib buruk yang dihadapi oleh masyarakat setempat.

Selain itu, kegiatan jenayah yang ditimbulkan oleh samseng jalanan juga dapat diperlihatkan melalui kegiatan mengutip wang perlindungan daripada peniaga-peniaga dan orang ramai. Sekiranya mereka yang diminta membayar wang perlindungan tidak membayar tepat pada masanya, maka mereka akan dikacau, diberi amaran malah juga dipukul oleh kumpulan samseng jalanan tersebut. Perbuatan samseng jalanan akan mengganggu perniagaan dan kehidupan seseorang sekiranya mereka tidak mampu membayar wang perlindungan tersebut. Sekiranya peniaga-peniaga tidak mampu membayar maka samseng jalanan tersebut akan mengugat keselamatan mereka dengan mengecat perkataan menggunakan cat merah di dinding kedai mereka. Hal ini akan menjejaskan perniagaan mereka serta meletakkan nyawa mereka di pintu neraka disebabkan takut dengan ancaman daripada samseng jalanan tersebut.

Di samping itu, perebutan kawasan jajahan juga wujud dalam kegiatan jenayah yang dilakukan oleh samseng jalanan. Kumpulan samseng jalanan suka memiliki dan merebut kawasan jajahan dengan kumpulan samseng jalanan lain bagi menunjukkan kehebatan mereka agar mereka ditakuti dan disanjungi oleh kumpulan lain. Biasanya, perebutan kawasan jajahan akan mencetuskan keadaan pergaduhan, pembunuhan dan sebagainya. Kegiatan tersebut dikatakan mengancam keselamatan masyarakat setempat dan meletakkan nyawa mereka dalam bahaya. Perebutan kawasan oleh samseng jalanan juga akan memusnahkan harta benda disebabkan mereka ingin menakluki kawasan baru dan berlaku pergaduhan antara satu sama lain. Hal ini akan menyebabkan sesebuah kawasan tidak aman didiami dan dianggap sebagai kawasan zon merah kerana tidak selamat dalam anggapan orang ramai disebabkan oleh perbuatan samseng jalanan yang mengancam keselamatan masyarakat.

Oleh itu, siapakah yang harus dipersalah dalam hal ini? Persoalan mengapakah dan bagaimanakah tentulah tidak mudah untuk dijawab. Jadi, masyarakat haruslah berganding bahu dan memainkan peranan yang penting untuk membendung kejadian jenayah. Sekarang, bukanlah masa untuk kita menuding jari pada sesiapa. Oleh hal yang demikian, institusi keluarga haruslah memainkan peranan yang penting bagi menangani senario ini. Ibu bapa haruslah menjadi pendengar setia dan selalu bermusyawarah bersama-sama anak untuk mendengar masalah dan menyedarkan setiap perbuatan yang dilakukan oleh mereka. Ibu bapa mestilah melengkapkan remaja hari ini dengan didikan agama yang secukupnya dan sempurna sejak dari kecil lagi. Hal ini boleh diumpamakan seperti ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’.

Di samping itu, kempen-kempen kesedaran dan program berfaedah juga haruslah dijalankan oleh kerajaan bagi mengelakkan peningkatan kes jenayah yang semakin meruncing. Usaha-usaha ini akan membina motivasi dan membentuk sahsiah yang mementingkan cara hidup yang lebih bererti. Hal ini dapat dibuktikan dengan pelaksanaan Program Rakan Muda melibatkan golongan remaja dalam aktiviti yang sihat. Melalui program ini, sedikit sebanyak kita dapat mencorak keperibadian seseorang remaja memandangkan tingkah laku generasi hari ini amat mengecewakan. Oleh itu kempen seumpama ini haruslah giat dijalankan kerana remaja merupakan satu-satunya tonggak dan harapan negara dalam menerajui kepimpinan negara sesuai dengan ungkapan ‘ pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’.

Media massa juga dapat memainkan peranan dalam usaha membanteras masalah jenayah yang semakin meruncing di negara kita. Media massa sepatutnya menapis segala rancangan televisyen dan bahan cetak sebelum disiarkan. Misalnya Lembaga Penapisan Filem (LPF) perlulah memainkan peranan penting dengan menapis adegan-adegan ganas yang boleh mempengaruhi minda remaja. Sebaliknya, media massa haruslah menayangkan filem-filem yang mempunyai nilai-nilai ketimuran dan berunsur pendidikan yang boleh mendidik para remaja. Selain itu, program bercorak keagamaan juga harus dititikberatkan. Oleh hal yang demikian, undang-undang harus dikuatkuasakan bagi mengawal ‘kebanjiran maklumat’ yang bersifat negatif ini kerana boleh menjejaskan keharmonian dan keamanan negara kita.

Konklusinya, remaja sebagai aset penting negara mestilah berjuang untuk membebaskan diri daripada terus dibayangi oleh ‘jenayah’. Natijah daripada senario-senario ini, kerjasama yang erat, dan persefahaman yang wujud adalah penting dalam menentukan kecerahan dan kegelapan masa depan negara. Ingatlah remaja yang bakal memimpin negara ini merupakan tonggak dan harapan negara bagi mencorakkan haluan negara demi menzahirkan Wawasan 2020.

Hasil karya pelajar
Heikal Fahmy
U6A1
2007