JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



03 April 2011

ISU UMUM : SINERGI RAKYAT SARAWAK

Oleh Mior Kamarul Shahid


Sehingga 16 April 2011 nanti, perhatian tertumpu ke Sarawak kerana di Bumi Kenyalang itu menjalani proses untuk menentukan hak rakyat - pilihan raya. Sejak Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dibubar Isnin lalu hinggalah ke hari mengundi nanti, pelbagai aktiviti politik akan berlaku. Tidak dapat dielakkan apa juga tindakan dan keputusan, akan dikaitkan dengan kempen pilihan raya. Bagi kerajaan Barisan Nasional (BN) apa juga pengumuman khasnya peruntukan untuk melaksanakan sesuatu program untuk faedah rakyat akan dipandang sinis kononnya sebagai umpan meraih undi, sedangkan ini adalah aktiviti sepanjang masa. Sama ada musim pilihan raya atau tidak, ada saja peruntukan untuk rakyat diturunkan. Ini bukan perkara baru dan tidak sepatutnya menjadi isu dalam sebuah kerajaan yang menjadikan 'rakyat didahulukan' dalam moto pentadbirannya.

Dalam pilihan raya, parti politik atau setiap individu yang bertanding akan menggunakan cara tersendiri untuk meraih undi. Selagi tidak melanggar peraturan mereka bebas berkempen, malah bentuk kempen di negara ini boleh dianggap lebih bebas daripada negara maju seperti Amerika Syarikat berasaskan isu yang dibangkitkan. Di Malaysia tidak ada isu yang dilarang hinggakan isu mahkamah yang biasanya boleh dianggap menghina mahkamah juga dicakapkan secara terbuka. Setiap kawasan pilihan raya juga dikunjungi ramai pemimpin politik untuk membantu calon yang mewakili parti masing-masing. Dalam suasana pilihan raya, setiap orang yang mempunyai kecenderungan politik membabitkan diri dalam proses untuk memilih kerajaan negeri yang baru.

Setidak-tidaknya mereka menjadi ejen untuk mempengaruhi keluarga dan rakan-rakan untuk mengundi calon atau parti yang dianggapnya lebih baik. Kerajaan Negeri pimpinan Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengharapkan rakyat memberi mandat baru kepada BN bagi kesinambungan usaha memajukan negeri dan rakyat Sarawak. Seperti biasa juga dalam setiap pilihan raya, ramai pengkaji termasuk dari universiti, organisasi dan institusi kajian akan menjalankan pelbagai kajian dan penyelidikan berhubung pilihan raya kali ini. Kajian seperti ini amat penting untuk dijadikan perbandingan atau panduan masa depan. Topik kajian biasanya mengikut matlamat, perspektif dan dimensi berasaskan hipotesis kajian masing-masing.

Ada kajian yang mahu melihat kecenderungan atau pola kecenderungan pemilihan pengundi, pemilihan berasaskan populariti parti atau calon, trend pengundi muda, sokongan pengundi mengikut kaum atau agama, jantina, bentuk kempen, pengaruh media, impak media baru dan sebagainya. Kemuncak penemuan kepada kajian bergantung kepada keputusan pilihan raya yang akan diketahui pada malam 16 April nanti. Walaupun kemenangan dalam sesuatu pilihan raya bergantung kepada banyak alasan politik dan bukan politik, tidak dapat dinafikan cara meraih undi dalam tempoh berkempen sejak hari penamaan calon 6 April hingga hari mengundi, akan menjadi penentu segala-galanya. Setiap usaha yang dijalankan adalah untuk mendapatkan undi mereka yang berada di atas pagar, yakni mereka yang belum membuat keputusan.

Keputusan undi mereka hanya ditentukan di saat-saat akhir. Bagi mereka yang sudah membabitkan diri dalam parti politik, undi mereka akan pergi kepada calon atau parti yang mereka wakili. Ini sudah diramalkan. Mungkin pengecualian boleh diberikan pada pilihan raya 2008 apabila ramai penyokong BN sendiri menguji kerajaan. Keadaan sudah pulih semula. Di Sarawak, rakyat sudah terdedah kepada pelbagai maklumat politik menerusi media tradisional dan media baru dan kini media sosial. Semua ini menimbulkan minat pengkaji untuk mengetahui faktor kemenangan atau kekalahan dalam pilihan raya. Parti-parti politik pastinya menggunakan sepenuhnya waktu berkempen yang dibenarkan oleh undang-undang. Tujuan kempen adalah untuk mempengaruhi pemikiran pengundi supaya menyokong mereka.

Walaupun parti-parti bertanding sudah pun menjalankan kegiatan politik mereka sepanjang masa, mungkin sejak sebaik berakhirnya pilihan raya yang lalu lagi, tapi dalam tempoh 10 hari terakhir itu akan menentukan segala-galanya. Itulah sebabnya jentera pilihan raya digerakkan secara maksimum dalam tempoh berkenaan. Ini dilakukan walaupun parti sudah pun bekerja dan berdamping dengan rakyat sepanjang masa. Namun, parti yang bertanding tidak boleh leka dan terlalu yakin dengan sokongan rakyat. Kelekaan akan menyebabkan parti lawan mengambil kesempatan. Dari segi konteks dan hubungan dengan rakyat, BN mempunyai kelebihan berbanding parti pembangkang. Pemimpin BN sepanjang masa menganjurkan program dengan rakyat.

Pengumuman untuk membela nasib mereka, melengkapkan segala kemudahan yang mereka perlukan dilakukan oleh parti kerajaan. Malah, rakyat tahu apa yang mereka lakukan. Berbeza dengan pembangkang, mereka hanya datang dan bertemu rakyat apabila pilihan raya diadakan dan kemudian menabur janji. Jika pilihan raya lima tahun sekali, mereka hanya akan muncul lima tahun sekali. Disebabkan mereka tidak mempunyai modal pembangunan, parti pembangkang biasanya akan membangkitkan isu sejagat seperti kebebasan, keadilan, hak asasi dan sebagainya untuk menggambarkan kerajaan yang zalim. Mereka cuba menyamakan keadaan negara ini dengan negara lain yang bermasalah sedangkan Malaysia adalah antara negara di dunia yang aman dan bebas daripada konflik yang boleh menjejaskan keselamatan.

Keadaan ini menjadikan amat sukar bagi pembangkang untuk mempengaruhi pemikiran rakyat Sarawak supaya mengubah pendirian dan menyokong mereka, apatah lagi percubaan PAS untuk mengubah pendirian penduduk Sarawak. Hubungan antara pemimpin dan penyokong BN dengan rakyat terjalin sekian lama. Pemimpin BN dan rakyat sentiasa berhubung antara satu dengan yang lain melalui pelbagai cara. Hubungan di kalangan pimpinan negeri, parti dan rakyat adalah mesra. Pemimpin BN dan rakyat bukan sekadar bertemu muka tetapi menyelesaikan masalah mereka. Pembangkang datang sekadar untuk bersalaman. Pembangkang khasnya dari Semenanjung datang ke Sarawak membawa pelbagai beban baru. Mereka menghasut rakyat dan membuat tuduhan yang tidak dilengkapi fakta.

Pemimpin BN sudah lama menggunakan komunikasi bersemuka dengan rakyat walau di ceruk mana sekali pun. Hasil pertemuan sebeginilah kita lihat sekarang ini rakyat Sarawak mendapat segala-galanya. Bolehkah pembangkang menyediakan sekolah untuk mendidik rakyat Sarawak? Jangankan membina sekolah, pembangkang tidak mampu pun membayar gaji guru yang mengajar anak-anak. Sarawak adalah sebuah negeri yang luas dan penduduknya bertaburan. Namun, dalam keadaan yang sukar dari segi logistiknya, namun pembangunan tetap sampai sekali pun di kawasan pedalaman. Kerajaan melakukan semua ini kerana sedar bahawa rakyat adalah pengundi yang akan membuat keputusan. Di Sarawak, banyak kumpulan kecil rakyat mengikut etnik masing-masing.

Walaupun di satu-satu kawasan penempatan, bilangan mereka kecil mereka tetap tidak diabaikan. Walaupun kecil tapi mereka boleh mewujudkan sinergi yang besar dengan mengambil kira gabungan etnik di negeri itu. Jika salah satu etnik bangkit, ia boleh membangkitkan etnik yang lain pula. Sinergi kumpulan merujuk kepada idea 'nasib yang sama'. Sinergi di kalangan etnik ini juga mampu membuat keputusan berkualiti - menyokong kerajaan yang membela nasib mereka. Dengan mengambil pendekatan inklusif, kerajaan BN lebih diyakini di Sarawak. Pendekatan inklusif turut mengambil kira setiap kumpulan sosial - dari orientasi unit sesebuah keluarga kepada kelab sosial dan organisasi. Setidak-tidaknya kumpulan ini menunjukkan ciri-ciri perpaduan dan seterusnya membina keyakinan diri. Ini penting untuk BN.

BERITA MINGGU
3 APRIL 2011

ISU UMUM : TANAH NCR PENDUDUK PERIBUMI SARAWAK


SETIAP kali pilihan raya diadakan di Sarawak, isu Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) sering menjadi isu, malah dijadikan senjata oleh pembangkang untuk menyerang Barisan Nasional (BN) di negeri itu. Tanah berkenaan didakwa oleh pembangkang dirampas oleh kerajaan negeri Sarawak untuk diserahkan kepada syarikat gergasi yang menyebabkan anggota masyarakat Bumiputera, terutama di luar bandar berputih mata. Bagi menjelaskan mengenai situasi sebenar isu berkenaan, wartawan Berita Minggu, HASSAN OMAR dan S ANAND KUMAR menemu ramah Timbalan Pengarah Jabatan Tanah dan Survei Sarawak, Sajeli Kipli, di Kuching, baru-baru ini.

BOLEH terangkan apakah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR).

Kerajaan negeri sentiasa mengiktiraf tanah NCR. Tanah ini wujud mengikut adat pelbagai etnik. Sebelum Rajah Brooke datang ke Sarawak, tanah NCR sudah wujud. Sebelum penjajahan Inggeris, masyarakat Iban, Bidayuh dan peribumi lain sudah meneroka tanah. Mereka menebang hutan, membuka tanah pertanian dan penempatan. Adat mereka menyatakan bahawa apabila pokok di satu kawasan ditebang oleh keluarga A, maka keluarga B tidak boleh ganggu. Pastinya dia akan menurunkannya kepada anak dia. Bagaimanapun, ia bergantung kepada adat masing-masing. Kebanyakan masyarakat Iban meneroka tanah di hutan. Orang Melanau meneroka tanah di tepi pantai. Bagaimanapun, dia tidak boleh mengatakan laut itu pun kawasan NCR dia. Bayangkan kalau dibenarkan semua orang akan menuntut laut sebagai hak dia.

Boleh jelaskan langkah Jabatan Tanah dan Survei Sarawak bagi menentukan satu-satu kawasan itu berstatus NCR atau sebaliknya.

Tanah NCR sudah wujud sejak sebelum Brooke lagi. Itu kita tidak pertikaikan. Setiap permohonan penduduk untuk mendapatkan status tanah NCR, jabatan akan membuat kerja mengukur atau menyukat. Satu daripada tujuannya adalah untuk mengelak pertelingkahan di antara suku kaum. Kerajaan sentiasa mengiktiraf tanah NCR tetapi ada orang kata kerajaan tidak iktiraf tanah NCR. Bagaimanapun, orang yang mahukan status itu harus membuktikan dia menebang pokok hutan, membuka kawasan pertanian atau penempatan dan menjaga penyelenggaraan kawasan itu. Contohnya, dia membuka kawasan seluas satu hektar di kampungnya dan kemudian membuka sedikit tanah di kawasan lain. Dia mendakwa memiliki keseluruhan tanah itu. Kerajaan kata tidak boleh begitu. Mesti buktikan kawasan itu dijaga penyelenggaraannya.

Kita buat kerja menyukat dengan dua kaedah. Yang pertama, kita ukur keliling kawasan kampung itu. Itu dinamakan sebagai ukuran perimeter. Selepas kita mengesahkan itu sebagai tanah NCR, kita wartakan tanah itu sebagai tanah NCR bagi komuniti berkenaan. Yang satu lagi ialah kita buat sukatan dalaman. Hanya selepas mengesahkan itu adalah tanah NCR, baru kita keluarkan geran untuk individu. Ini yang terbaik di dunia. Tanah NCR untuk individu itu tiada tempoh tamat sampai bila-bila. Tidak dikenakan bayaran premium dan tidak dikenakan cukai tanah. Bagaimanapun, jika tanah itu dijual kepada orang lain, barulah kita kenakan bayaran. Jika tanah itu dijual kepada kaum yang sama tetapi bukan anggota keluarga dia, kita kenakan bayaran cuma RM1. Semua kos kerja menyukat itu percuma. Oleh sebab itulah mereka minta kita buat sukatan dalaman untuk membolehkan mereka mendapat geran individu.

Sejak bila jabatan melakukan kerja menyukat tanah NCR.

Kita sudah mula sejak 1966. Bagaimanapun, kita harus faham, seluruh Sarawak ada 1.5 juta hektar tanah NCR. Bukan mudah untuk membuat kerja ini. Setakat 31 Mac ini, untuk tujuan pertanian dan perumahan, sebanyak 194,616 surat hak milik tanah NCR sudah diberikan. Selain itu, sebanyak 295,438.38 hektar tanah sudah disukat dan dikeluarkan geran individu. Kita juga sudah menyukat 2,557 lot tanah di bawah Rizab Guna Sama Bumiputera. Tanah Rizab Guna Sama Bumiputera adalah tanah yang boleh diberikan kepada Bumiputera lain seperti Melayu dan Melanau. Ia dilakukan mengikut Seksyen 18 Kanun Tanah Negeri Sarawak.

Ada pihak tertentu menuduh kerajaan negeri merampas tanah NCR. Boleh jelaskan dakwaan itu.

Hari ini mereka cakap kita merampas tanah NCR. Kita perlu berhati-hati. Apabila dia cakap kita merampas tanah, kita mesti tanya dia, apa yang dimaksudkan sebagai merampas tanah NCR. Kita tidak pernah merampas tanah NCR. Kita tetap mengiktiraf tanah NCR. Kita tidak boleh mengambil tanah NCR begitu saja. Kita terpaksa mengambil tanah NCR hanya untuk melaksanakan projek kerajaan seperti hospital, sekolah, jambatan dan seumpamanya untuk kegunaan masyarakat awam. Kalau kita sahkan itu tanah NCR, maka kerajaan wajib bayar ganti rugi yang berpatutan berdasarkan nilai semasa pasaran tanah. Hal ini terkandung dalam Seksyen 13 Perlembagaan. Dalam Kanun Tanah Negeri Sarawak, Tanah NCR yang diambil untuk tujuan itu dilakukan mengikut Seksyen 47. Bagaimanapun, daripada 569,004 hektar tanah NCR yang ada geran, cuma 0.84 peratus yang kita ambil di bawah Seksyen 47. Tidak sampai satu peratus pun. Kita amat prihatin dalam hal ini. Kalau pemilik tanah setuju dengan pampasan itu, dia boleh terima. Kalau tidak setuju, dia ada pilihan untuk membawa kes itu ke mahkamah. Kita tidak boleh mempengaruhi mahkamah supaya menetapkan pampasan seperti kita mahu. Biar mahkamah yang menentukannya. Bagaimanapun, pemilik tanah harus faham bahawa ia membabitkan kos guaman. Kalau kos guaman itu lebih tinggi daripada pampasan yang ditetapkan oleh mahkamah, macam mana. Pemilik tanah ada hak untuk mencabar di mahkamah.

Adakah Jabatan Tanah dan Survei mengambil langkah tertentu untuk mempercepat kerja menyukat NCR.

Tanah NCR seluas 1.5 juta hektar itu tidak boleh disukat dalam sekelip mata. Ia memerlukan banyak tenaga kerja dan wang. Bagaimanapun, hasil daripada makmal mengenai Tanah NCR yang kita adakan, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyediakan peruntukan khusus untuk perkara ini mengikut Inisiatif Baru Tanah NCR. Pada 2010 sebanyak RM20 juta diberikan oleh kerajaan Pusat dan untuk tahun ini sebanyak RM30 juta. Dengan peruntukan ini, kita sudah sukat kawasan seluas 20,000 hektar di 28 kawasan bermula September lalu. Untuk tahun ini, kita berhasrat menyukat 234,000 hektar tanah NCR di 107 kawasan. Oleh itu, tuai rumah dan ketua kampung harus membantu kerajaan menyelesaikan masalah tanah NCR. Sepanjang tahun lalu, seramai 14,000 penduduk sudah mendapat nikmat geran tanah dan tahun ini kita menjangka 57,000 lagi akan mendapat nikmat itu dalam beberapa tahap berikutnya.

MINGGUAN MALAYSIA
3 APRIL 2011

ISU SOSIAL : MENUTUP BUKU MISKIN TEGAR

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my


Kisah isi rumah berpendapatan rendah dan miskin merupakan kisah lama yang semakin pudar dari ingatan kebanyakan rakyat Malaysia. Perangkaan sekitar 50 peratus rakyat miskin pada 1970 hampir lenyap pada 2009 dengan hanya 3.8 peratus penduduk negara ini masih dalam kategori miskin. Di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) isi rumah berpendapatan rendah, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berjaya mencapai hampir semua sasaran untuk merapatkan jurang antara kaya dan miskin sepanjang 2010. Pada masa ini, definisi miskin tegar bergantung kepada pendapatan isi rumah iaitu kurang RM440 di Semenanjung, kurang RM540 di Sabah dan kurang RM520 di Sarawak. Golongan miskin pula berpendapatan di bawah RM750 di Semenanjung, bawah RM960 di Sabah dan bawah RM830 di Sarawak sementara mereka yang berpendapatan bawah RM2,000 dianggap sebagai berpendapatan rendah.

Sasaran cabang NKRA ini melibatkan empat perkara utama iaitu mengeluarkan kesemua 44,643 isi rumah dari kategori miskin tegar, mengeluarkan 40,000 isi rumah dari kategori miskin, melatih dan melahirkan 2,000 orang usahawan wanita serta menawarkan 44,146 rumah kos rendah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk dijual kepada penghuninya. Bagaimanapun, usaha turut ditumpukan ke arah mengembangkan potensi individu untuk memastikan golongan terbabit dapat berdikari dalam tempoh jangka panjang melalui prinsip 'bukan memberi ikan tetapi mengajar cara memancing'. Di bawah inisiatif untuk memupuk kemampuan berdikari, pihak kementerian telah melaksanakan bantuan sokongan untuk perumahan serta program bantuan kebajikan dan program Akhiri Zaman Miskin (1Azam).  1Azam merupakan inisiatif khusus dengan sasaran meningkatkan ekonomi isi rumah berpendapatan rendah dari kancah kemiskinan melalui keusahawanan (Azam Niaga), penggajian (Azam Kerja) serta aktiviti pertanian (Azam Tani) dan perkhidmatan (Azam Khidmat).

Pangkalan data eKasih pula dibentuk sebagai pusat data untuk mengenal pasti, meluluskan bantuan dan memantau perkembangan isi rumah berpendapatan rendah. Namun, berikutan masalah geografi serta kekangan masa dan sumber bantuan, terdapat sebahagian sasaran untuk 2010 tidak dapat dicapai sepenuhnya Laporan Tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) 2010 menyatakan cabang NKRA ini mencapai hampir kesemua sasarannya terutama sekali menghapuskan kemiskinan tegar. Selain itu, 15,868 isi rumah berjaya dikeluarkan dari kategori miskin, 2,000 usahawan wanita berjaya dilatih serta 35,095 unit Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam di bawah DBKL ditawarkan untuk dijual kepada penghuni sepanjang 2010. Maklum balas Jawatankuasa Antara bangsa Penilaian Prestasi (IPR) untuk laporan NKRA ini turut memuji inisiatif kerajaan menghapuskan segera kemiskinan tegar dengan fokus kepada potensi individu dan bukan sekadar bantuan kewangan.

Ahli jawatankuasa tersebut yang juga Wakil Tetap IMF di Singapura, Ravi Balakrishnan turut mencadangkan kerajaan menimbang menggunakan amalan terbaik dari Bolivia yang terbukti berjaya menyediakan kewangan mikro kepada golongan miskin di luar bandar. Bagaimanapun, ahli jawatankuasa yang juga pengasas Transparency International, Michael Hershman berpendapat kelangsungan program yang dijalankan mungkin semakin mencabar kelak dan kerajaan perlu memastikan mereka yang telah dibantu tidak kembali berada di bawah garis kemiskinan. Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. Amir Baharuddin berkongsi pandangan sama dan merasakan usaha untuk membasmi kemiskinan bukannya sesuatu yang mudah tanpa keazaman, kecekalan, pengorbanan serta keikhlasan berkerja secara sukarela.

"Penurunan kadar kemiskinan yang dicapai sudah cukup bagus tetapi kerajaan perlu meneruskan dan memantau usaha ini supaya tidak terhenti setengah jalan. "Langkah menumpukan perhatian kepada mengembangkan potensi individu juga satu tindakan bijak kerana bantuan kewangan sahaja tidak elok untuk jangka panjang," tegasnya. Beliau juga berpendapat golongan miskin tegar yang baru dikesan selepas ini lebih mudah dibantu kerana bilangannya yang lebih kecil dan bersetuju tumpuan seterusnya adalah untuk meningkatkan taraf hidup golongan miskin pula. Untuk 2011, beberapa sasaran baru telah ditetapkan untuk dicapai menjelang 31 Disember ini termasuk mengurangkan bilangan 57,793 peserta 1Azam yang mendaftar dengan eKasih bagi kategori miskin. Selain itu, permohonan eKasih yang tertunggak sepanjang 2010 akan disahkan dan didaftar menjelang 31 Mac ini atau menjelang Disember 2011 bagi kes bermula Januari 2011 dengan tempoh pengesahan tidak melebihi 14 hari untuk Semenanjung atau 28 hari bagi Sabah dan Sarawak.

Seramai 1,000 usahawan wanita juga akan dilahirkan sepanjang 2011 di samping usaha meningkatkan pemilikan 4,965 unit rumah di kalangan isi rumah miskin. Untuk memastikan inisiatif berkenaan berjaya, kerajaan akan menyediakan lebih banyak rumah kos rendah, skim kredit-mikro, meningkatkan bilangan klinik dan menambah bantuan kewangan untuk golongan yang memerlukan anggota tiruan (prostetik). Menjelang 2012, bantuan tambahan seperti hostel untuk pelajar sekolah pedalaman serta bantuan untuk rawatan dan pengangkutan ke pusat dialisis juga akan disediakan di samping polisi gaji minimum yang masih dalam perbincangan. Dengan komitmen dan inisiatif yang ditunjukkan semua pihak, sasaran berikutnya NKRA ini tidak lagi terikat sekadar menutup buku kemiskinan malahan mungkin mampu menutup juga buku isi rumah berpendapatan rendah serta sebahagian besar yang berpendapatan sederhana. Setinggi mana sekalipun sasaran itu akan bergantung kepada kelangsungan program pembasmian kemiskinan serta GTP yang didokong semua kakitangan kementerian dan agensi kerajaan yang perlu bekerjasama untuk negara mencapai wawasan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

UTUSAN MALAYSIA
30 MAC 2011

ISU BAHASA : TRANSFORMASI KEPAYAHAN LANDA BAHASA MELAYU

Oleh Rais Yatim


Fakta awalan yang harus diterima ialah bahawa bahasa Melayu kini sedang mengalami kepayahan dalam dua jurusan: jurusan pertama ialah “kecacamerbaan” pemakaian atau penggunaannya yang merosakkan amalan-amalan formal dan tidak formal. Kedua ialah nilai komersil atau dalam istilahnya yang lebih meluas – nilai ekonominya yang kian menurun. Untuk memahami kedua-dua senario kepayahan tersebut kita harus melihat persekitaran yang menyelubungi penggunaan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian kita. Penggunaan bahasa Melayu sebagai alat perhubungan harian, dalam bentuk lisan dan penulisannya di kalangan penutur terlalu banyak dipangkah atau dikuasai oleh perkataan, suku kata (frasa) malah ayat-ayat bahasa Inggeris sehingga sesuatu ayat itu tidak lagi layak atau boleh dianggap sebagai bahasa Melayu. Baik dalam suasana mesyuarat mahupun dalam pertuturan biasa kelumrahan ini amat ketara.

Dalam hidup harian begitu kerap didengar ayat-ayat berikut:

“so, jadi kita kena buat bestlah…";
“then, lepas tu kita terus pergi lunch…";
“Cuba trylah dulu, then you know.”
“OKlah, you let me know kemudian…"

Beratus-ratus lagi contoh bahasa rojak atau bahasa sekerat belut sekerat ular ini yang boleh disenaraikan sebagai ‘pemangkah’ bahasa Melayu. Barang diingati, gasing berpusing yang dipangkah boleh pecah atau mati winya. Bahasa Melayu yang sedang dipangkah dengan pelbagai perkataan Inggeris tanpa mengira kesan budayanya akan mengalami transformasi yang payah dan parah. Ini bukan setakat perlunya menggunakan perkataan atau istilah teknikal, saintifik atau yang berpunca daripada sistem urus niaga yang rumit. Contoh-contoh ini telah memasuki struktur pembudayaan bahasa Melayu itu sendiri yang berupaya pula menukar pembahasaannya.

UTUSAN MALAYSIA
30 MAC 2011